Hei!
Nyt kun täällä palstalla keskustellaan VHH:sta, nostaako
se kolesterolia, vai ei. Ei voi koskaan sanoa, että kaikille
se vaikuttaa ihan samalla tavalla. Olen itsekin VHH:lla,
itsellä kävi yksinkertaisesti niin, että kyllä itsellä nousi
kolesteroli. Tosin oli kyllä ennemminkin hieman koholla.
Kun aloitin (en nyt tasan tarkkaan muista,ainakin vuosi)
kokonaiskolesterolini oli 5,8, ja LDL 3,4. Muutaman kk.
sitten olin mittauttamassa, tietenkin varmuudella uskoin
ja luulin arvojen laskeneen, ei ollut asia niin. Kokonais
oli nyt 6,9 ja LDL 4,8.. Tosin en muista paljonko oli HDL
kummassakaan tapauksessa, kuitenkin yli 1,4 kuiteski.
Triglyt oli parantunut, suullisesti sanottiin, oli alle 1,0.
Mkä painonpudotukseen tulee, en saanut apua,
ainoastaan aivan alussa lähti muutama kilo.... Eli,
täysin itse uskon, että nämä henkilöt jotka täällä sanovat,
että kolesteroli kohosi, uskon sen nyt täysin, jopa senkin,
että noinkin paljon kohosi. Kohosi jopa itsellänikin....
Silti olen vielä VHH:lla, mietin minäkin sen lopettamista,
tietenkin peloissani, mitä toi kolesteroli tekee terveydelle,
vai tekeekö mitään. Uskon myös sen, että usealle VHH:sta
on apua, kiistatta... Mutta mikä on vialla, kun kaikille se ei
sovi, jopa päinvastoin? Mutta kaikki muut arvot onneksi
oli pysynyt hyvänä. Toivon, että täällä olisi joku joka osaa
neuvoa, kannattaako jatkaa, jos niin miten? Minäkin olen
täysin tietämätön näissä asioissa. Usealle teistä on tullut
hienoja tuloksia! Onnea! Itse en kyllä jaksa alata
painonvartioihinkaan....
Kokemusta
20
394
Vastaukset
- kolesterolipeikko
Mulla kävi samoin edellisen kerran, kun olin VHH:lla, en ollut tarpeeksi motivoitunut, ja muu perhe söi ns.tavallista ruokaa, joten itse en viitsinyt laitella kunnon VHH sapuskoita, vaan söin aina aamiaiseksi 4 munan munakkaan, johon paistoin usein pekonikuutioita tai sitten lisäsin siihen jotain muuta ja tämän seurauksena kolesterolini nousivat niin, että kokonaiskolesteroli oli yli 7. Lääkäri tosin käski minua jatkamaan samalla ruokavaliolla, kun sokeriarvot olivat todella hyvät (olen diabeetikko) ja sanoi, että nuo kolesterolit saadaan kyllä lääkkeillä kuriin. En kuitenkaan sitten enää jatkanut sitä minun "VHH-ruokavaliota" , kun tuli elämään niin suuria muita muutoksia ja ruokavalio muuttui taas perinteiseksi. Nyt olen aloittanut uudelleen VHH-ruokavalion ja olen mittauttanut kolesterolit, jotka ovat todellakin pudonneet edellisistä mittauksista, etenkin triglyt putosivat melkein puoleen, HDL nousi hiukan ja LDL,sekä kokonaiskolesteroli laskivat myös.
Siis, kun aloittaa VHH:n mielestäni kannattaa ensin lukea Atkinsin kirja ja Heikkilän kirja joissa neuvotaan todella hyvin etenkin Atkinsin kirjassa miten edetään, jos tulee ongelmia esim. paino ei lähdekään putoamaan yms.
En usko, että kolesterolit nousevat jos viitsii hiukan katsoa, ettei aina syö sitä rasvaisinta ruokaa, kala ja broileri ovat vähärasvaisia sekä porsaan file pihvit, jotka ovat kesäisin jatkuvassa alessakin, eikä rasvaa ole kovinkaan paljoa.
Sehän tässä eniten kiehtoo, kun paino putoaa huomaamatta ja nälkää ei tarvitse tuntea ollenkaan,aina kun tulee sellainen tunne, että jotain pitäisi ottaa, voi myös ottaa.- JNM23
Sanotaan että ruaasta saatu kolesteroli vaan vähän vaikuttaa ihmiseen, on totta. Mutta jos kolesterolit on jo valmiiksi hiemankin kohonneet, munien syönti ja rasvaisten juustojen syönti nostaa kuitenkin hieman, ainakin aluksi! Itse vedin kans 3-4 munan munakkaan juustolla aamiaiseksi. Nyt syön vaan 2 paistetttua munaa ilman juustoa ja rasvaa. En ole vielä mittauttanut arvoja. Munat ja rasvaiset juustot on nro 1. kolesterolin nostajat. Luin Heikkilän kirjan, jossa sanottiin rasvaisesta juustosta että aluksi saattaa jopa kolesterolit nousta, lopuksi se korjaantuu...
- jos kolesterolit
JNM23 kirjoitti:
Sanotaan että ruaasta saatu kolesteroli vaan vähän vaikuttaa ihmiseen, on totta. Mutta jos kolesterolit on jo valmiiksi hiemankin kohonneet, munien syönti ja rasvaisten juustojen syönti nostaa kuitenkin hieman, ainakin aluksi! Itse vedin kans 3-4 munan munakkaan juustolla aamiaiseksi. Nyt syön vaan 2 paistetttua munaa ilman juustoa ja rasvaa. En ole vielä mittauttanut arvoja. Munat ja rasvaiset juustot on nro 1. kolesterolin nostajat. Luin Heikkilän kirjan, jossa sanottiin rasvaisesta juustosta että aluksi saattaa jopa kolesterolit nousta, lopuksi se korjaantuu...
nousee, varsinkin kun ikää tulee lisää. Alhainen kolesteroli aiheuttaa ongelmia. Minulla kyllä VHH:lle siirtyessäni kokonaiskolesteroli laski 7.0:sta 5.5:een mutta onneksi ei sen alemmaksi. Uffe Ravnskov kirjassaan kolesterolimyytti, kertoo syöneensä jopa kahdeksan kananmunaa päivässä ja mittautti sitten kolesterolinsa ja ei mitään muutosta tapahtunut vaikka lisäsi päivittäin yhden munan enemmän ja joka päivä tehtiin testit.
- kiinni....
jos kolesterolit kirjoitti:
nousee, varsinkin kun ikää tulee lisää. Alhainen kolesteroli aiheuttaa ongelmia. Minulla kyllä VHH:lle siirtyessäni kokonaiskolesteroli laski 7.0:sta 5.5:een mutta onneksi ei sen alemmaksi. Uffe Ravnskov kirjassaan kolesterolimyytti, kertoo syöneensä jopa kahdeksan kananmunaa päivässä ja mittautti sitten kolesterolinsa ja ei mitään muutosta tapahtunut vaikka lisäsi päivittäin yhden munan enemmän ja joka päivä tehtiin testit.
joillakin nousee ,joillakin ei.
- muut arvot?
HDL , LDL , triglyt. Ennen ja jälkeen VHH:ta?
- Kaleva Martti,Jmlk
Jos sun kolesteroli oli 7,0 ,olit mittauttamassa, tuskin sen jälkeen aloit VHH:lle, olisi lääkärikin sen kieltänyt.. Tämä ei ole totta! Täällä ei ole kuin yksi luotettava lähde, jota uskon. Hän on Mrx-08. Ehkä Mattilaakin joillain tapaa. Muut sitten valehtelee! Lukeehan Atkinssin kirjassakin, että tarkastuta itsesi ennenkuin alat "dieetille". Sanotaan siinäkin, ettei Se tehoa kaikkiin, joillekkin päinvastaisia kokemuksia. Harvat terveet ihmiset ei mittauta itseä ennen tai jälkeen VHH:n, vaan sairaat ja "koekaniinit". Moniko teitä uskoo?
- Et saa tähän tässä
keskustelussa oikeaa vastausta. "Eihän kolesterolilla ole mitään merkitystä"- On sillä, tottakai! LDL liian korkealla on huolestuttava seikka. Mitään/paljoakaan ei ole merkitystä, vaikka HDL olisi myös korkea. Mutta sitten olisi hengenvaarallinen, jos HDL:kin olisi alle 1,0! LDL:n ollessa yli 5! Tätä teoriaa kukaan voi murtaa, ei edes Heikkilä! Tai muu täällä palstan lukijoista.
- Mitäs sitten...
"Tätä teoriaa kukaan voi murtaa, ei edes Heikkilä! Tai muu täällä palstan lukijoista."
Kolesteroliteoria on kummallinen. Siihen ei kenelläkään pitäisi olla mitään vastaansanomista. Miksi sitten on kaksi eri näkemystä? Toinen väittää korkeiden LDL-kolesteroliarvojen aiheuttavan sv-tauteja ja toinen että kolesteroli ei ole syypää mihinkään vaan hyvin tärkeä elimistölle.
Keskustelun aloittajan kirjoituksesta kävi ilmi, että hänen triglyseridiarvonsa olivat parantuneet vhh-ruokavalion avulla. Ehkä tämä tieto onkin tärkeämpi kuin se, että LDL-kolesterolin määrä oli noussut. - taivas teitä varjelkoot
Mitäs sitten... kirjoitti:
"Tätä teoriaa kukaan voi murtaa, ei edes Heikkilä! Tai muu täällä palstan lukijoista."
Kolesteroliteoria on kummallinen. Siihen ei kenelläkään pitäisi olla mitään vastaansanomista. Miksi sitten on kaksi eri näkemystä? Toinen väittää korkeiden LDL-kolesteroliarvojen aiheuttavan sv-tauteja ja toinen että kolesteroli ei ole syypää mihinkään vaan hyvin tärkeä elimistölle.
Keskustelun aloittajan kirjoituksesta kävi ilmi, että hänen triglyseridiarvonsa olivat parantuneet vhh-ruokavalion avulla. Ehkä tämä tieto onkin tärkeämpi kuin se, että LDL-kolesterolin määrä oli noussut.miten sen voit todistaa? Jokaisella LDL,HDL -ja triglyillä on oma tärkeä merkityksensä. Uskotko, jos muutama henkilö täällä sanoo, ettei kolesterolilla ole mitään haittavaikutusta? Entä nämä miljoonat miljoonat muut lääkärit, heidänkö tieto sitten onkin valetta? Hei heräisitkö todellisuuteen välillä, vai nukutko VHH-laisten talviunta vieläkin...
- niin...
Mitäs sitten... kirjoitti:
Keskustelun aloittajan kirjoituksesta kävi ilmi, että hänen triglyseridiarvonsa olivat parantuneet vhh-ruokavalion avulla. Ehkä tämä tieto onkin tärkeämpi kuin se, että LDL-kolesterolin määrä oli noussut."...hänen triglyseridiarvonsa olivat parantuneet vhh-ruokavalion avulla. Ehkä tämä tieto onkin tärkeämpi kuin se, että LDL-kolesterolin määrä oli noussut."
Kokonaiskolesterolilla ei ole suurtakaan merkitystä. Merkitsevimmät kolesteroleista ovat triglyt. Kun HDL:n suhde kokonaiskolesteroliin on suuri ja triglyt matalat, on myös LDL:n partikkelijakauma turvallinen ja sydänriski pieni.
VHH:lla triglyt paranevat (laskevat), joten VHH tekee hyvää kolesteroliarvoille.
- Jippo Puu
Jos terve, normaalipainoinen ihminen alkaa VHH:lle niin kolesteroliarvot nousevat nopeast koska vähäisen insuliinin takia ei VHH-maisen runsas rasvamäärä ei varastoidu vaan jää vereen ajelehtimaan. Insuliini on varastointihormoni ja luonnollisella tavalla syötäessä sitä erittyy ruokailun jälkeen jonka seurauksena veressä olevat rasvat varastoituvat nopeasti.
Jos taas lihava aloittaa VHH:n rasva-arvot voivat tietysti laskeakin ihan vaan siksi koska laihtuessa niin käy (johtuu siitä että syö vähemmän) mutta ei ne VHH:laisella koskaan terveen ihmisen arvoihin päädy, ne ovat aina koholla enemmän tai vähemmän.- Mika .
Minä muuten en ollut lihava kun aloitin VHH:n. Vain kolesteroliarvot oli koholla... Siksi oloin VHH:lle... Noudatin Heikkilän kirjaa, asia nyt sattuu olemaan niin, että paino kuulkaas vaan nousi selvästi (4-6 kg) vuoden-puolentoista aikana. Tietenkin kolesteroliarvot sen myötä... Kai ne rasvat johonkin varastoituu.. Varmistukseni käytössä oli ketostix-tikut, jotka näyttivät tummanpunaista lukua, eli ropassa ei paljoankaan ollut hiilaria pitkiin aikoihin. Luku oli vähintään mmol/l , eli korkea tosi kauan. Eli, missään tapauksessa tämä "dieetti" ei kaikille sovi. Sen todistin! Saatta muut sanoa mitä tykkäätte.
- Risto 51 v
Minulla laski kolesterolit, kun siirryin VHH:lle, voit lukea arvoni ennen ja jälkeen aloituksen jutussa "Kuinka kävikään kun aloitin VHH:n". Sieltä löytyvät myös muut veriarvot, jotka mitattiin samalla ja olen ollut tosi tyytyväinen dieettiini. Niin että on turha yleistää, että kaikilla VHH:ta noudattavilla arvot ovat kohollaan, ne todellakaan eivät ole. Siis olen se lihava, joka on aloittanut VHH:n.
terveisin Risto 51 v / Waakneri / Kiiskikala / Silakkakala - rtsk
Risto 51 v kirjoitti:
Minulla laski kolesterolit, kun siirryin VHH:lle, voit lukea arvoni ennen ja jälkeen aloituksen jutussa "Kuinka kävikään kun aloitin VHH:n". Sieltä löytyvät myös muut veriarvot, jotka mitattiin samalla ja olen ollut tosi tyytyväinen dieettiini. Niin että on turha yleistää, että kaikilla VHH:ta noudattavilla arvot ovat kohollaan, ne todellakaan eivät ole. Siis olen se lihava, joka on aloittanut VHH:n.
terveisin Risto 51 v / Waakneri / Kiiskikala / Silakkakalaalenee vaan lihavilla, kuten jo tässä jokunen kirjoitti.. Niin kuin myös paino. Niin kuin Mattila joskus lausahti VHH:sta :"Lihavat laihtuu ja laihat lihoo", eipä paljon muuta lisättävää.
- mitä aiheuttaa?
saanko kysyä mitä aiheuttaa kolesteroli? kaikki pelkää tätä mörköä.
- Uffe Ravnskov
Tässä tietoa kolesterolista. Ei se ole mörkö.
"Meille on vuosikymmenet opetettu, että ravinnon rasva lisää veren kolesterolipitoisuutta, kovettaa verisuonet ja aiheuttaa sepelvaltimotaudin.
Emme oikein enää tiedosta, ettei kolesteroli ole tappava myrkky vaan soluille elintärkeä aine, jota oma elimistömme tuottaa. Tosiasiassa ravinnon vaikutus kolesteroliarvoihin on varsin vähäinen, mutta veren kolesterolipitoisuuden pudottaminen väkisin voi tehdä ihmisestä aggressiivisen ja itsetuhoisen.
Pahamaineisten tyydyttyneiden eläinrasvojen ja sepelvaltimotaudin välillä ei ole osoitettu selvää syy-yhteyttä. Sen sijaan monityydyttämättömät rasvahapot, joiden väitetään ehkäisevän sydänkohtauksia, aiheuttavat koe-eläimille tulehduksia ja syöpää. Sitä paitsi niiden liikakäytön on todettu altistavan valtimonkovettumataudille.
Tanskalaissyntyinen, Ruotsissa työskentelevä lääketieteen tohtori Uffe Ravnskov on perehtynyt huolellisesti rasvateoriaksi nimittämänsä käsityksen syntyyn ja sisältöön samoin kuin laajaan kansainväliseen tutkimusaineistoon, jonka perusteella hän osoittaa kolesterolimyytin toisensa jälkeen perättömäksi.
Tutkijoita, lääkäreitä, lääketehtaita ja elintarviketeollisuutta vaurastuttaneelta kolesterolikampanjalta puuttuu vankka tieteellinen pohja.
Uusimpien tutkimusten valossa on päinvastoin yhä ilmeisempää, että terveellisin ruokavalio ihmiselle on se, jota hänen esi-isänsä ovat kautta aikojen noudattaneet.
Kirjallaan tohtori Ravnskov pyrkii antamaan lukijoilleen puolueetonta tutkimustietoa ja tekemään lopun kolesterolin terveysvaaroihin liittyvästä hysteriasta. Hänen mukaansa se on paitsi turhaa myös suorastaan vahingollista, sillä alhaista kolesterolitasoa tavoittelevalla lääkehoidolla on pahoja haittavaikutuksia."
http://www.rasalas.fi/kirja.php?id=45 - Uffe Ravnskov
Tässä tietoa kolesterolista. Ei se ole mörkö.
" Meille on vuosikymmenet opetettu, että ravinnon rasva lisää veren kolesterolipitoisuutta, kovettaa verisuonet ja aiheuttaa sepelvaltimotaudin.
Emme oikein enää tiedosta, ettei kolesteroli ole tappava myrkky vaan soluille elintärkeä aine, jota oma elimistömme tuottaa. Tosiasiassa ravinnon vaikutus kolesteroliarvoihin on varsin vähäinen, mutta veren kolesterolipitoisuuden pudottaminen väkisin voi tehdä ihmisestä aggressiivisen ja itsetuhoisen.
Pahamaineisten tyydyttyneiden eläinrasvojen ja sepelvaltimotaudin välillä ei ole osoitettu selvää syy-yhteyttä. Sen sijaan monityydyttämättömät rasvahapot, joiden väitetään ehkäisevän sydänkohtauksia, aiheuttavat koe-eläimille tulehduksia ja syöpää. Sitä paitsi niiden liikakäytön on todettu altistavan valtimonkovettumataudille.
Tanskalaissyntyinen, Ruotsissa työskentelevä lääketieteen tohtori Uffe Ravnskov on perehtynyt huolellisesti rasvateoriaksi nimittämänsä käsityksen syntyyn ja sisältöön samoin kuin laajaan kansainväliseen tutkimusaineistoon, jonka perusteella hän osoittaa kolesterolimyytin toisensa jälkeen perättömäksi.
Tutkijoita, lääkäreitä, lääketehtaita ja elintarviketeollisuutta vaurastuttaneelta kolesterolikampanjalta puuttuu vankka tieteellinen pohja.
Uusimpien tutkimusten valossa on päinvastoin yhä ilmeisempää, että terveellisin ruokavalio ihmiselle on se, jota hänen esi-isänsä ovat kautta aikojen noudattaneet.
Kirjallaan tohtori Ravnskov pyrkii antamaan lukijoilleen puolueetonta tutkimustietoa ja tekemään lopun kolesterolin terveysvaaroihin liittyvästä hysteriasta. Hänen mukaansa se on paitsi turhaa myös suorastaan vahingollista, sillä alhaista kolesterolitasoa tavoittelevalla lääkehoidolla on pahoja haittavaikutuksia."
http://www.rasalas.fi/kirja.php?id=45
- JariJo
Ilmoittaisitko kaikki kolesteroliarvosi ennen ja jälkeen, niin niistä olisi helpompi päätellä jotakin.
- Rasvakyrppä
nousee nousee, nouse jopa sullakin.
- ...
ottaa selvää että mitkä ruoka-aineet vaikuttaa kolesterolia alentavasti. Tällaisia ovat selkeästi ainakin valkosipuli ja kala(nmaksa)öljy. Sitten huolehdit että ruokavaliossasia on niitä tarpeeksi. Kuidun saannista kannattaa pitää huoli syömällä paljon kasviksia (ehkä jopa vehnäleseitä pikkasen vaikka jugurtin sekaan). Eli ei kannata keskittyä siihen että mitä vähentää ruokavaliosta vaan mitä lisää siihen, mulla ainakin toimi joskus kun oli kolesteroliongelmia. Toki siihen pekoninkin syöntiin kannattaa jotain rajaa laittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1971173Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 53851
- 90850
- 46839
- 55789