Olen nainen (30v.) ja tämä ongelma on ollut minulla aina. Miehissä ei ole ollut mittään vikaa, mutta aina jossakin vaiheessa suhteen alussa alkaa ahdistamaan. Usein olen lopettanut tapailun juuri tämän takia. Onko tämä sitoutumiskammoa vai mitä? Edellisessä suhteessa pääsin tästä ahdistuksesta eroon ja seurustelin 7 vuotta. Mutta ihmettelen, että vielä tällä iällä sama alkuahdistus vaan toistuu.
Onko kenelläkään muilla sama ongelma? Ja miten olette päässeet tästä ahdistuksesta eroon. Tapailen ihanaa miestä, jossa ei ole mitää vikaa, mutta silti minua ahdistaa. En ymmärrä, mikä mättää. Mies vierailu luonani juuri 2 päivää, ja molemmat viihdyimme hyvin toistemme seurassa. Mutta nyt kun hän lähti minua alkoi ahdistamaan. Aikaisemmin tapaamisimme jälkeen olo on ollut todella onnellinen. Onko tämä vain sitoutumiskammoa ja pelkoa uuden suhteen aloittamisesta?
Ahdistus suhteen alussa
18
10051
Vastaukset
- nimetönnä
Aivan kuin itseni kirjoittama teksti!
Samaa miettinyt, mistä tämä kumma ahdistus johtuu. Sitoutumiskammoa, pelkoa sitoumuksen puutteesta vai mitä lie.
Ja millä tämän tunteen yli pääsee, ennen kuin itse pilaa kaiken panikoimisellaan.. :/ - TietäjäMies
Kammo, fobia, pelko. Samaa asiaa kaikki. Sitä se on. Jos pelkää liikaa, pakenee. Fear and do it anyway. Miten luulet, olisiko tuo neuvo auttamaan pelon ylitse? Myös jonkinsortin usko itseensä ja johonkin "elämää suurempaan" voi auttaa voittamaan yleisen pelon tunteen ja mahdollisen tyhjyyden elämässään.
Kannattaa kokeilla kognitiivis-behavioraalista terapiaa itse itseensä. Mieti mistä ahdistus tulee ja miksi. Tutustu psykologiaan ja teologiaan yms. Kognitiosi kehittyy ja maailmankuvasi muuttuu realistisemmaksi. Samalla omat arvot kehittyy ja sen vuoksi pelko poistuu pikkuhiljaa. Käyttäytymisterapiani on hyvä olla ihmisten joukossa, eli olla sen henkilön kanssa, vaikka välillä ahdistaa ja pelottaakin. - Mies-36v
Itseänikin on ahdistanut jokaisen suhteen alussa aina. Oman käsitykseni mukaan se on alitajuista hylätyksi tulemisen pelkoa, joka pohjaa joihinkin huonoihin kokemuksiin ihmissuhteissa. Siis jo sieltä lapsuuden perheestä ja suhteista vanhempiin.
Ja kun pelkää tulla hylätyksi sen voi toisinpäin sanoa olevan sitoumiskammoakin. sehän on vain kolikon toinen puoli: ei uskalla sitoutua, koska voi tulla hylätyksi.
Ei siitä eroon pääse muuta kuin opettelemalla tuntemaan itseään ja sitä toista suhteen osapuolta. Kun parisuhde alkaa tuntumaan luotettavalta, silloin ahdistuksen pitäisi ajallaan heiketä. Oman itseluottamuksen merkitystä tässä on korostettava. Puhuminen sen kumppanin kanssa tästä asiasta voi myös auttaa, mutta sitä ei kannata ehkä tehdä ihan suhteen ensimetreillä.- Ainou~
Tätä nyt pienessä päässäni pohtinut ja tämä ahdistus taittaa tulla juuri hylätyksi tulemisen pelkoa.
Ihan suhteen alkumetreille olin hyvin rento, enkä murehtinut liikoja, koska ei ollut ns. mitään menetettävää. Nyt kun tunteita on alkanut tulla peliin, jännitän tapaamisia aivan eri lailla. Mietin ehkä liikaakin millaisen kuvan annan itsestäni, vaikka hän varmasti minusta on jo hyvän kuvan saanut, koska haluaa viettää aikaa kanssani. Ja se, että en ole enää niin rento kuin aivan alussa varmasti heijastaa myös häneen ja tunnelma ei ehkä ole aivan sama kuin alussa.
Voi minua hölmöä! Toinen pitää ja myös sanoo sen, mutta minä en sitten kuitenkaan taida uskoa hänen vilpittömyyteensä.
- kohtasin
pari vuotta sitten naisen johon rakastuin. Olin varattu ja yritin pitkään torjua tunteeni häntä kohtaan. Sitten hänen työkaverinsa kysyi, että milloin huomaatte olevanne rakastuneita. Niinpä sitten myönsin asianlaidan. Oletin tämän olevan yksipuolista ja yllätys oli raju, kun nainen kertoi tuntevansa samoin. Menimme salatreffeille. Ilta sujui hyvin. Ei kuitenkaan seksiä. Mutta tämän jälkeen meilaillessamme hän rupesi kertomaan ahdistuvansa minusta ja pyysi mua olemaan niinkuin emme seurustelisi. Yritin mutta tunteeni olivat niin sekaisin, että mokailin. Sitten vaimoni sai tietää ja sekasotkun selvitys alkoi. Nykyään en saa edes työaikana mennä hänen luo. Ja se on raskasta. En uskalla nykyisin aloitteita ehdotella, kun kuitenkin menee pieleen.
- Juutuu?
Siksi en irtareitakaan pysty juuri harjoittamaankaan...
- nainen 34
Hei,
kuullostaa tutulle tuo ahdistus...
Olen juuri tavannut ihanan, hellän ja mukavan miehen jonka kanssa on todella ihana olla. Olemme nähneet muutaman kerran viikossa ja viettäneet aikaa sitten yhdessä kun kummallakin on ollut sille tilaa...
Tässä juuri eilen pohdin asiaa, että olenko riittävä hänelle ja mikä minussa oikein viehättää? Todella epävarma olo... itselläni on aikaa edellisestä tälläisesta ihanasta tunteesta ja nyt en oikein tiedä miten näitä herttaisia tunteita tulisi käsitellä ja olla...- pfk
ei sinun tarvitse näyttää tunteitasi sen kummemmin. vaan osoita vain arkisilla teoilla että viesti menee perille
- dökfmjböd
Itse olen kärsinyt samasta ongelmasta melkein naurettavuuteen asti. Vaikka tapaisin miten täydellisen (noin niinkun teoriassa..) miehen tahansa, ilman mitään sen suurempia puutteita tai vastenmielisyyksiä, ahdistun välittömästi kun suhde etenee treffailuasteelta suhteen virittelyyn. Oikeastaan ahdistun jo, jos mies osoittaa kiinnostustaan minua kohtaan. Mitään varsinaista syytä en ole tälle löytänyt, mutta sen olen oppinut, että jos alkaa ahdistaa, ei se niin vain ohikaan mene. Toisin sanoen mies on silloin väärä, eikä suhteella ole toivoa.
Ihan heti ei kannata kirvestä kaivoonkaan heittää, vaikka alussa viestit, puhelut ja yhdessäolo ahdistaisivatkin. Olen ollut kerran rakastunut, elänyt monivuotisessa suhteessa, ja senkin alussa ahdisti. Onneksi se meni ohi viikossa parissa, jonka jälkeen suhde pääsi kehittymään normaalisti. Yleensä on käynyt päinvastoin, ahdistus vaan pahenee mitä enemmän aikaa kuluu. Se taas ei ole hyvä merkki. Nyt olen kuitenkin löytänyt ihanan miehen, joka on kaiken lisäksi sellainen, johon en olisi ikinä voinut kuvitellakaan ihastuvani, mutta kuinkas sitten kävikään. Ei ole ahdistanut sekuntiakaan. Päinvastoin, on ollut ihan luvattoman hyvä olla ja kaikki sujuu kuin tanssi. Tämä on vain vahvistanut vanhoja epäilyksiäni siitä, että mies on väärä jos alussa ahdistaa. - efenfimse
Mua ahdistaa "Aina" suhteen alussa. Oon tullut siihen tulokseen, että siitä kohdasta on vain rämmittävä läpi, enkä saa näyttää sitä miehelle. Käytännössä on kuitenkin ollut viime aikoina vähän hankalaa olla näyttämättä, on tullut justiin niin epävarma olo
- Ei tiedä mitä tehdä
Miten miehen pitää käyttäytyä kun kohtaa tuollaisen ahdistuvan naisen joka kertoo jo etukäteen et on taipumus ahdistua?
- efenfimse
Ei tiedä mitä tehdä kirjoitti:
Miten miehen pitää käyttäytyä kun kohtaa tuollaisen ahdistuvan naisen joka kertoo jo etukäteen et on taipumus ahdistua?
mulla toimii, jos mies jaksaa vähän vetäytyä ja antaa tilaa, "esittää" ettei välitä. Silloin havahdun taas. Oikeasti kyllä miehen ei tarvitse tehdä paljoa mitään, olla vain olemassa
- esim minuun
efenfimse kirjoitti:
mulla toimii, jos mies jaksaa vähän vetäytyä ja antaa tilaa, "esittää" ettei välitä. Silloin havahdun taas. Oikeasti kyllä miehen ei tarvitse tehdä paljoa mitään, olla vain olemassa
et voi koskaan tutustua, koska en osaa, enkä halua osata leikkiä noita teinileikkejä. Olen törmännyt pariin kertaan näihin ahistujiin ja ainut mitä siinä tapahtuu on se että minä itse ahdistun ja viilenen ja häivyn. Valtettavasti sinulla on suuri riski karsia vain playerit ja muut vastaavat itsellesi leikkimään leikkejä, joita lähinnä kiihottaa moinen... muut taitavatkin sitten nostaa kytkintä. Surullista.
- Se menee
esim minuun kirjoitti:
et voi koskaan tutustua, koska en osaa, enkä halua osata leikkiä noita teinileikkejä. Olen törmännyt pariin kertaan näihin ahistujiin ja ainut mitä siinä tapahtuu on se että minä itse ahdistun ja viilenen ja häivyn. Valtettavasti sinulla on suuri riski karsia vain playerit ja muut vastaavat itsellesi leikkimään leikkejä, joita lähinnä kiihottaa moinen... muut taitavatkin sitten nostaa kytkintä. Surullista.
Ihme tapauksia nuo ahdistujat.. Silloin kun kiinnostus on kovimmillaan niin miehen pitäisi olla hiljaa ja ottamatta mitään yhteyttä.. Kaikki yhteydenotot naiseen on roikkumista ja ahdistavaa pommitusta.
Ihan täyttä helvettiä miehelle tuollainen!
Mitäs te naiset sitten teette tämän ahdistuksen aikana? Tutustutte muihin vai erakoidutte vai mitä? - aikuinen nainen 30
Se menee kirjoitti:
Ihme tapauksia nuo ahdistujat.. Silloin kun kiinnostus on kovimmillaan niin miehen pitäisi olla hiljaa ja ottamatta mitään yhteyttä.. Kaikki yhteydenotot naiseen on roikkumista ja ahdistavaa pommitusta.
Ihan täyttä helvettiä miehelle tuollainen!
Mitäs te naiset sitten teette tämän ahdistuksen aikana? Tutustutte muihin vai erakoidutte vai mitä?kun minulla tuppaa olemaan nuo miehet tuollaisia ahdistujia. Onpa tullut mieleen että tekosyynä käyttävät tuota ahdistustaan jos ei kiinnosta,mene ja tiedä.
Minä en jaksa ainakaan katsoa moista pelleilyä;turha tulla esittämään että "etsin elämänkumppania ja olen valmis sitoutumaan" kun sitten ei kuitenkaan.. Ja näitä on riittänyt muutaman vuoden aikana lukematon määrä.
Silti eräskin hyväkäs on 3 kertaa aikaajoin ottanut yhteyttä ja sanoo että tykkää ja haluaa rakastua muhun ja parisuhteen ja plaa plaa;seuraavana päivänä on kuin ei tuntisikaan. Sainpa vain tietää että tehnyt tuon saman jo ties monelle.
Alkaa tässä tuntua että vanhaksi piiaksi jää kun kaikki miehet on niin ahdistuneita;on itselläkin takana vaikeita parisuhteita ja "traumoja" mutta yli niistä on päästävä enkä ainakaan anna ymmärtää että olisin valmis vakavampaan jos en sitä todella ole. Tunteilla leikkimistä! - tutustuminen
efenfimse kirjoitti:
Voiko tuo ahdistus iskeä kuinka aikaisin?
Mulla kun kävi niin et sanottiin et on paniikki päällä jo ennen kuin ehdittiin edes tutustua parin tapaamisen jälkeen.
Vai onko tuo ahdistus vaan joillekin jokin helpompi tapa sanoa että nyt et oikein nappaa? - Ihme tapauksia
tutustuminen kirjoitti:
Voiko tuo ahdistus iskeä kuinka aikaisin?
Mulla kun kävi niin et sanottiin et on paniikki päällä jo ennen kuin ehdittiin edes tutustua parin tapaamisen jälkeen.
Vai onko tuo ahdistus vaan joillekin jokin helpompi tapa sanoa että nyt et oikein nappaa?Mulle jäi tuosta "ahdistujasta" kyllä vähän sellainen kuva ettei ollut oikeasti mitään muuta kuin munaa vailla... Kun yrittää ymmärtää ja jutella niin vittuillaan vaan että älä roiku.
Pantiin kerran ja jäi kyllä vaan tuntu että halusi nähdä uudestaan vain jotta pääsi selittelemään ahdistuksiaan ja näin siistimmin eroon miehestä... Ei tule horon mainetta niin helposti ja voi jatkaa samaa rataa uusilla vesillä.
Näitäkin vain hoitoa haluavia naisia on, parempi olisi kehdata suoraan etukäteen jo sanoa ettei sitten mitään sen enempää halua.
- pepantteeni
No en tiedä mutta minua alkoi ahdistaa kun luin näitä kaikkia juttuja! Miksei vaan voisi ottaa rennosti, katsoa, haistella, tunnustella, kulkea sen mukaan mitä tuntee. Miksi pitää kaikkea miettiä niin kovin paljon liikaa ja etukäteen. Tulee jos on tullakseen ja jos ei tule niin ei ollut tarkoitettukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871016- 191013
- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99815- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?66742