Silikoni pyyhkijänsulka

Ostaisko

Lueskelin yhtä mainosta jossa sanottiin, että silikoni pyyhkijän sulka ei jäädy lasiin kiinnni. Onko siinä lämmitys vai onko se sellaista materiaalia että ei jäädy.
Miten toimii jäätävällä tihku sateella. Sulat pitäis vaihtaa ja tympii se ainainen sulkien jäätyminen, mikä taas on ajankohtaista kun syksy ja talvi kaatuu niskaan.

Kokemuksia silikoni pyyhkijöistä ja jos on lämmitettäviä sulkia, niin ne kiinnostaa kanssa.

41

7002

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on todella hyvä

osta vaan pois. itse käytän vaan nykyään niitä.
      Ei siinä lämmitystä ole. Eikä taida kyllä markkinoilla olla lämmitettäviä pyyhkijänsulkia myynnissä.

• pyyhkijänsulkia

ole ainakaan suomessa myynnissä. Muistelen joskus vuosit sitten lukeneeni jostain, että Amerikassa kyseisiä sulkia on, mutta en ole aivan varma oliko ne vasta silloin kehitteillä, vai jo käytössä Jenkkilässä

• patentoi
        pyyhkijänsulkia kirjoitti:

ole ainakaan suomessa myynnissä. Muistelen joskus vuosit sitten lukeneeni jostain, että Amerikassa kyseisiä sulkia on, mutta en ole aivan varma oliko ne vasta silloin kehitteillä, vai jo käytössä Jenkkilässä

eräs suomalainen keksijämies. En tiedä onko myynyt patenttia, mutta oli aikoinaan tarjottu about 200 000 mk!

• onkohan niitä
        patentoi kirjoitti:

eräs suomalainen keksijämies. En tiedä onko myynyt patenttia, mutta oli aikoinaan tarjottu about 200 000 mk!

lämitettäviä sulkia sitten jossain myynnissä? Olen parista autoliikkeestä ja varaosaliikkeestä kysynyt ja kukaan ei ainakaan heistä tiennyt kyseisestä tuotteesta. Olis mukava tietää keksijän nimi ja tieto saako näitä lämmitettävíä sulkia,. ostaisin heti veneeseen ja autoon ja tietysti traktoriin millä teen talvella lumitöitä

• moisesta miehestä
        patentoi kirjoitti:

Kerro lisää jos tiedät. Kuka tuotetta tekee nykyisin, vai jäikö tuote sellaiseksi Pelle Pelottoman kokeiluksi ja heitettiin koko tuote romukoppaan?

• suomalaisista
        moisesta miehestä kirjoitti:

Kerro lisää jos tiedät. Kuka tuotetta tekee nykyisin, vai jäikö tuote sellaiseksi Pelle Pelottoman kokeiluksi ja heitettiin koko tuote romukoppaan?

mutta jossain nettikaupassa oli jotain vastaavaa. En vaan muista nyt kauppaa.

• ---...---
        suomalaisista kirjoitti:

mutta jossain nettikaupassa oli jotain vastaavaa. En vaan muista nyt kauppaa.

-80 luvulla ostin lämmitettävät sulat. Lämmitys toimi hienosti ja eivät olleet sulat jäässä. Heitin kuitenkin pois, kun itse sulkamateriaali oli ihan p*skaa. Pyyhkivät noin viikon ja sitten kävi niin kuin yleensä "markettisulille" alkoi jäämään raitaa. Nyt olen käyttänyt rungottomia sulkia siitä lähtien, kun tulivat markkinoille ja paras tuntuu olevan VALEO sitten CHAMPION. BOSCH on mennyt viimeisen kymmenen vuoden aikana todella alaspäin laadussa eikä enää pärjää kahdelle edellä mainitulle.

• pohjoiskarjalassa
        ---...--- kirjoitti:

-80 luvulla ostin lämmitettävät sulat. Lämmitys toimi hienosti ja eivät olleet sulat jäässä. Heitin kuitenkin pois, kun itse sulkamateriaali oli ihan p*skaa. Pyyhkivät noin viikon ja sitten kävi niin kuin yleensä "markettisulille" alkoi jäämään raitaa. Nyt olen käyttänyt rungottomia sulkia siitä lähtien, kun tulivat markkinoille ja paras tuntuu olevan VALEO sitten CHAMPION. BOSCH on mennyt viimeisen kymmenen vuoden aikana todella alaspäin laadussa eikä enää pärjää kahdelle edellä mainitulle.

tai jossain sielläpäin oli jo 60-70 luvulla lämmitettäviä pyyhkijänsulkia aura-autoissa.Joku kyläseppä oli laittanut lämppärin vesiletkusta pienet putket kiertämään pyyhkijän sulkia. En tiedä miten on toiminut, kun ukki-vainaa tätä joskus kertoi. Oli sillä samaisella sepällä paljon muitakin keksintöjä kaiketi kertomusten perusteella.

• lisäasennuksena
        pohjoiskarjalassa kirjoitti:

tai jossain sielläpäin oli jo 60-70 luvulla lämmitettäviä pyyhkijänsulkia aura-autoissa.Joku kyläseppä oli laittanut lämppärin vesiletkusta pienet putket kiertämään pyyhkijän sulkia. En tiedä miten on toiminut, kun ukki-vainaa tätä joskus kertoi. Oli sillä samaisella sepällä paljon muitakin keksintöjä kaiketi kertomusten perusteella.

näissä uusissa autoissa sellaiset lämmitettävät pyyhkijänsulat, jos niitä jostain amerikkalaisesta nettikaupasta tilailee. En ainakaan itse lähtis asentamaan/asennuttamaan sellaisia vimpaimia autooni. Varmaan jossain vanhemissa autoissa ovat ihan toimivat, missä ei paljon ole elektroniikkaa.
        Mielenkiinnosta vois vilkaista sivuja jos joku tietää, missä niitä myynnissä

• ---...---
        lisäasennuksena kirjoitti:

näissä uusissa autoissa sellaiset lämmitettävät pyyhkijänsulat, jos niitä jostain amerikkalaisesta nettikaupasta tilailee. En ainakaan itse lähtis asentamaan/asennuttamaan sellaisia vimpaimia autooni. Varmaan jossain vanhemissa autoissa ovat ihan toimivat, missä ei paljon ole elektroniikkaa.
        Mielenkiinnosta vois vilkaista sivuja jos joku tietää, missä niitä myynnissä

ei taida paljon auton elektroniikka vaikuttaa. Suoraan akultahan noihin sähkö otetaan. Erillinen katkaisija vain kojelautaan. Se että kannaattaako tilata onkin sitten eri juttu. Jospa ovat parantaneet laatua, niin olisi kyllä oiva talvivaruste, mutta jos alkaa parin viikon jälkeen jo tehdä raitaa, ei paljon kannata hankkia.

• paljon mitään
        ---...--- kirjoitti:

ei taida paljon auton elektroniikka vaikuttaa. Suoraan akultahan noihin sähkö otetaan. Erillinen katkaisija vain kojelautaan. Se että kannaattaako tilata onkin sitten eri juttu. Jospa ovat parantaneet laatua, niin olisi kyllä oiva talvivaruste, mutta jos alkaa parin viikon jälkeen jo tehdä raitaa, ei paljon kannata hankkia.

mutta eipä kyllä ole oikein fiksu syseemi, jos kojelautaan pitää alkaa tehdä reikiä ja asentamaan erillisiä katkaisimia. Kovin vanhanaikaiselta vaikuttaa, jos ei tänä päivänä toimi automaattisesti. Siis kytke lämmitystä ilman erillisiä katkaisimia.

• kpg

Mondeossa on yhdistelmä silikonisulat ja lämmitettävä tuulilasi. Toimii, toivoisi yleistyvän muillekkin. Hyvä talvi varuste.

• on edellä kävijä

lämmitettävä tuulilasi on todella hyvä. Harmi että sitä ei ole muissa autoissa.
        Avesiksessa on vain lämmitettävä tuulilasin alareuna. On sekin tyhjää parempi, mutta ei se mondeon lasin veroinen ole lähellekkään.
        Silikonisulka on ehdottomasti pyyhkijöiden ykkönen. Lämmitettävää sulkaa en ole edes kuullut olemassa olevankaan

• on edellä kävijä kirjoitti:

lämmitettävä tuulilasi on todella hyvä. Harmi että sitä ei ole muissa autoissa.
        Avesiksessa on vain lämmitettävä tuulilasin alareuna. On sekin tyhjää parempi, mutta ei se mondeon lasin veroinen ole lähellekkään.
        Silikonisulka on ehdottomasti pyyhkijöiden ykkönen. Lämmitettävää sulkaa en ole edes kuullut olemassa olevankaan

Lämmitettävä lasi on ehdoton lisävaruste, vakuutus siihen tosin kannattaa ottaa. Noita rungottomia sulkia en ole ennen ostanut, jos nyt kokeilisi..

• varten
        FixOrRepairDaily kirjoitti:

Lämmitettävä lasi on ehdoton lisävaruste, vakuutus siihen tosin kannattaa ottaa. Noita rungottomia sulkia en ole ennen ostanut, jos nyt kokeilisi..

pitäisi olla lämmitetyt pyyhkijänsulat? Mitä niillä tekee?
        Ovat varmaan vaan paljon kalliimmat ostaa.

• osta pois ja kokeile
        FixOrRepairDaily kirjoitti:

rungottomat sulat tosi hyvät´perinteisiin sulkiin verrattuna. Kokeile ihmeessä.

• lämmitettäviä
        osta pois ja kokeile kirjoitti:

rungottomat sulat tosi hyvät´perinteisiin sulkiin verrattuna. Kokeile ihmeessä.

pyyhkijänsulkia saa ostettua jos niitä kerta on.

• pojat olla lukenut
        lämmitettäviä kirjoitti:

pyyhkijänsulkia saa ostettua jos niitä kerta on.

liikaa tieteisjuttuja. Ei lämmitettäviä pyyhkijänsulkia ole olemassakaan myynnissä.
        Jos joku kyläpelle on sellaiset lämmitettävät pyyhkijänsulat joskus tehnyt, jollain konstilla yhteen autoon, niin se on eri juttu. Lämmitettävä tuulilasi on Ford merkkisissä autoissa, kyllä ollut pitkään. Yritin etsiä netistä sanalla lämmitettävä tuulilasin pyyhkijänsulka. Ei tullut mitään muuta kuin tämä keskustelupalstan viestiketju. Eikä muuten löytynyt amerikan kielelläkään

• ylivertainen
        pojat olla lukenut kirjoitti:

liikaa tieteisjuttuja. Ei lämmitettäviä pyyhkijänsulkia ole olemassakaan myynnissä.
        Jos joku kyläpelle on sellaiset lämmitettävät pyyhkijänsulat joskus tehnyt, jollain konstilla yhteen autoon, niin se on eri juttu. Lämmitettävä tuulilasi on Ford merkkisissä autoissa, kyllä ollut pitkään. Yritin etsiä netistä sanalla lämmitettävä tuulilasin pyyhkijänsulka. Ei tullut mitään muuta kuin tämä keskustelupalstan viestiketju. Eikä muuten löytynyt amerikan kielelläkään

Jäätävässä tihkusateessa auto ja tie kuorruttui sentin paksuiseen jäähän, mutta tuulilasi pysyi kirkkaana. Arvatkaapa vaan oliko tiensivut täynnä pysähtyneitä autoja. :D

• ----------------
        ylivertainen kirjoitti:

Jäätävässä tihkusateessa auto ja tie kuorruttui sentin paksuiseen jäähän, mutta tuulilasi pysyi kirkkaana. Arvatkaapa vaan oliko tiensivut täynnä pysähtyneitä autoja. :D

Kuten tuolla ylempänä sanotaan on joskus -80 luvulla ollut myynnissä suomessakin. Ihan tehdastekoisia ovat. Se joka ei usko voi tulla vaikka autotalliini katsomaan. Olen yhdet säästänyt hyllylle. Ilmeisesti idea kaatui siihen ettei mikään laatumerkki laittanut sulkiinsa tuota vastusta ja näin ollen lämmitys piti sulan toimintakunnossa, mutta pyyhkimisjälki oli ala-arvoista johtuen sulan laadusta.

• ne valmistettu
        ---------------- kirjoitti:

Kuten tuolla ylempänä sanotaan on joskus -80 luvulla ollut myynnissä suomessakin. Ihan tehdastekoisia ovat. Se joka ei usko voi tulla vaikka autotalliini katsomaan. Olen yhdet säästänyt hyllylle. Ilmeisesti idea kaatui siihen ettei mikään laatumerkki laittanut sulkiinsa tuota vastusta ja näin ollen lämmitys piti sulan toimintakunnossa, mutta pyyhkimisjälki oli ala-arvoista johtuen sulan laadusta.

suomessa vai amerikassa? Vai kenties jossain muussa maassa.
        Todella tehdastekoiset? Miksiköhän niitä ei mikään laatumerkki alkanut valmistaa ja kehittää eteenpäin. Luulisi nykytekniikalla olevan mahdollista valmistaa laadukkaammat lämmitettävät pyyhkijänsulat, kuin 80 luvulla.

• --------------
        ne valmistettu kirjoitti:

suomessa vai amerikassa? Vai kenties jossain muussa maassa.
        Todella tehdastekoiset? Miksiköhän niitä ei mikään laatumerkki alkanut valmistaa ja kehittää eteenpäin. Luulisi nykytekniikalla olevan mahdollista valmistaa laadukkaammat lämmitettävät pyyhkijänsulat, kuin 80 luvulla.

sitä enää muistaa missä valmistettuja, ei niissä sulissakaan mitään lue. Muut kysymykset kannattaa esittää suoraan valmistajille.

• lämmitettäviä
        -------------- kirjoitti:

sitä enää muistaa missä valmistettuja, ei niissä sulissakaan mitään lue. Muut kysymykset kannattaa esittää suoraan valmistajille.

pyyhkijänsulkia enää kukaan valmista, jos niitä on sitten joskus on muka valmistettu. Olen kysynyt jo kaikki laatumerkit.
        Kukaan näistä henkilöistä jotka työskentelevät varaosa-alalla ei edes muista että tälläisiä lämmitettäviä pyyhkijänsulkia olisi koskaan ollutkaan myynnissä.
        Onko tämä niitä paljon puhuttuja urbaanilegendoja.

• ---------------
        lämmitettäviä kirjoitti:

pyyhkijänsulkia enää kukaan valmista, jos niitä on sitten joskus on muka valmistettu. Olen kysynyt jo kaikki laatumerkit.
        Kukaan näistä henkilöistä jotka työskentelevät varaosa-alalla ei edes muista että tälläisiä lämmitettäviä pyyhkijänsulkia olisi koskaan ollutkaan myynnissä.
        Onko tämä niitä paljon puhuttuja urbaanilegendoja.

yllä kirjoittamaani. Minulla on yksi pari hyllyssä ja on varmasti tehdastekoinen. Ilmeisesti ei todellakaan valmisteta enää, noista ylhäällä mainituista syistä tai sitten jostain muusta syystä. Jos olet sisälukutaitoinen, niin olisit voinut sieltä lukea, ettei ole urbaanilegendaa.

• hyllyssä on
        --------------- kirjoitti:

yllä kirjoittamaani. Minulla on yksi pari hyllyssä ja on varmasti tehdastekoinen. Ilmeisesti ei todellakaan valmisteta enää, noista ylhäällä mainituista syistä tai sitten jostain muusta syystä. Jos olet sisälukutaitoinen, niin olisit voinut sieltä lukea, ettei ole urbaanilegendaa.

miten ne kytkettiin? Vedettiinkö suoraan johto akulle vai kiertääkö katkaismen kautta? Katkaisin varmaankin kojelaudassa vai onko konehuoneessa

• --------------------
        hyllyssä on kirjoitti:

miten ne kytkettiin? Vedettiinkö suoraan johto akulle vai kiertääkö katkaismen kautta? Katkaisin varmaankin kojelaudassa vai onko konehuoneessa

veljet taas näitä kysymyksiä. "miks et laita käyttöön", kun juuri tuolla ylempänä olen selittänyt asian. Siis kerran vielä: sulkien laatu oli niin huono, eli eivät pyyhkineet kunnolla. Tätä ei lämmitettävyys korvaa, jos ei pääse edes sitä normaalia vuoden vaihtoväliä. En viitsi kuukauden välein vaihtaa sulkia.
        Johdon vedin kojelaudassa sijaitsevan katkaisijan kautta sulille.
        Niille jotka kauhistelevat "ylimääräisiä" katkaisijoita kojelaudassa voisin vinkata, että tänä päivänä saa kauko-ohjauksella toimivan releen jolla voi ohjata erilaisia lisälaitteita autossa. Minulla on pari vuotta ollut sellaisella kytketyt lisävalot. Ohjaimen olen laittanut tuhkakuppiin (eihän kukaan enää tupakoi), josta sitä on helppo käyttää pimeän tullen.

• myös sellaista
        -------------------- kirjoitti:

veljet taas näitä kysymyksiä. "miks et laita käyttöön", kun juuri tuolla ylempänä olen selittänyt asian. Siis kerran vielä: sulkien laatu oli niin huono, eli eivät pyyhkineet kunnolla. Tätä ei lämmitettävyys korvaa, jos ei pääse edes sitä normaalia vuoden vaihtoväliä. En viitsi kuukauden välein vaihtaa sulkia.
        Johdon vedin kojelaudassa sijaitsevan katkaisijan kautta sulille.
        Niille jotka kauhistelevat "ylimääräisiä" katkaisijoita kojelaudassa voisin vinkata, että tänä päivänä saa kauko-ohjauksella toimivan releen jolla voi ohjata erilaisia lisälaitteita autossa. Minulla on pari vuotta ollut sellaisella kytketyt lisävalot. Ohjaimen olen laittanut tuhkakuppiin (eihän kukaan enää tupakoi), josta sitä on helppo käyttää pimeän tullen.

ainetta joka sumutetaan tuulilasiin ja miks ei myös muihin laseihin, niin se pitää lasin sellaisessa kunnossa, että ei pikku sateella tarvitse ollenkaan pyyhkijöitä.

Ajoviima vie veden pois, kun alla on kalvo. Ei kait myöskään talvella ns alijäähtynyt vesisade jäädytä niin herkästi tuulilasia, kun kalvo on pinnalla.

Itse alkupeäiseen aiheeseen liittyen ihmettelen miksi esimerkiksi Boch ei ole kehittänyt lämmitettävää pyyhkijänsulkaa.

Ei ainakaan pitäisi olla rahasta eikä tieto taidosta kiinni.

Ilmeisesti ei markkinoita tarpeeksi suurille sarjoille. Tottahan se on että edes suomessa ei monta päivää vuodessa käyttöä lämmitettävälle pyyhkijälle.

Olis varmaan jollekkin pienelle valmistajalle tilaisuus pienille sarjoille ja erikoiskäyttäjille, kuten aura-autot, metsäkoneet, veneet jne.

Kyllä sen joku joskus vielä oivaltaa, kun oikein pinnistää

• riittääkö

yksin silikonisulat pitämään lasia puhtaana ja sulana jäätävässä sateessa?

• Anonyymi
        --------------- kirjoitti:

Johan niitä oli -90 luvulla,kun kaveri osti hinausautoon lämmitettävät sulat volvo 7.aan.

• ovat hyvät

Osta pois silikoni sulat ne on tosi hyvät

• Putki Notkonen
      • ....,,,,

Näillä säillä tuo jäätymätön sulka on tosi tarpeeseen.

• jekonnaje
        ....,,,, kirjoitti:

Näillä säillä tuo jäätymätön sulka on tosi tarpeeseen.

Vähän selvennystä, siis onko silikonisulat ja rungottomat sulat sama asia?
        En oo ikinä kuullu puhuttavan silikonisulista mutta rungottomista kylläkin ja ne on ainakin paljon paremmat kuin perinteisen sulat..
        Ja kyllä se Bosch on aina Bosch.. Laatutavaraa..
        En ikinä laittaisi muita.. Aika paskoja ne muut (kokeiltu on)..

• www.mortti.us

Kysyin Trafilta asiaa ja ei tarvitse E hyväksyntää eli pitäisi kelvata katsastukseenkin.
        Ainakin oma autoni meni läpi ko. sulalla enkä ole kuullut muualtakaan nurinaa.

• sulkasatooooooo
        jekonnaje kirjoitti:

Vähän selvennystä, siis onko silikonisulat ja rungottomat sulat sama asia?
        En oo ikinä kuullu puhuttavan silikonisulista mutta rungottomista kylläkin ja ne on ainakin paljon paremmat kuin perinteisen sulat..
        Ja kyllä se Bosch on aina Bosch.. Laatutavaraa..
        En ikinä laittaisi muita.. Aika paskoja ne muut (kokeiltu on)..

myy halval hyviä silikonisulkia,kesto moottorietie suola suihkuis ylivoimainen kalliisiin valeo/boch sulkiin

• homma jos todellakin
        www.mortti.us kirjoitti:

Kysyin Trafilta asiaa ja ei tarvitse E hyväksyntää eli pitäisi kelvata katsastukseenkin.
        Ainakin oma autoni meni läpi ko. sulalla enkä ole kuullut muualtakaan nurinaa.

katsastukssta läpi. Tilaan itsekkin sulkaparin.

• Rakenteesta
    • Kysyn vaan

Onkos tämä joku patenttien esittelysivu?

• DorkaPetteri?

mitä wattua kaivelet vanhoja ja kuopattuja juttuja itsesi ihmeteltäväksi?

• Anonyymi

Mahtaako löytyä mistään suomesta jos haluaa ostaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8138
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3922
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1400
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      34
      1241
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      32
      1122
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1020
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe