FAKTA NORJASTA

Bussikuski Ruotsista

Asuin nojassa 6kk, Bergenin lähettyvillä,jossa ajoin bussia.
Muutin Ruotsista Norjaan, marraskuussa 2008.

Palkkaus Norjassa on todella huono,ainakin bussikuskeilla.

Esim. ajoin Ruotsissa bussia, Göteborissa, 5kk,jonks jälkeen muutin Norjaan.

Sain esim, palkkaa Norjassa viime tammikuussa tilille 15000 ruotsin kruunua.

Saan saman palkan Ruotsissa pankkitilille kk,ja jopa enemmän.

Helsingissä ajettuani bussia,sain ruotsin kruunuissa joka kuukausi vähintään 20000 ruotsin kruunua tilille,siis euroina 2000 euroa oli vähintään okeastaan tili kuin tili kuukaudessa nettona.

Brutto oli helsingissä 3000 euroa.

Veroprosentti oli suomessa minulla 24.

Norjassa tietääkseni se oli 36 tai 30,koska en osannut tulkita verokirjaani,mutta lukeman 36 näin tilinauhassa.


Olen palannut takaisn Ruotsiin ajamaan bussia ja ajan nyt
Skånen alueella, Skånetrafikille.

Nyt perjantaina tulee ensimmäinen tili,ja saa nähdä,kuinka suuri se on,mutta töitä olen nyt tehnyt,melko paljon,viime viikolla ajoin 6 päivää.

En suosittele kenellekkään Norjaa.

Ihme maa,ihme säännöt....

Ps. mennessäni hakemaan vaatteita asuntoautollani,sanoi Norjan tullimies,ettei auton sisällä saa nukkua, tulee kuulema sakkoja!!!!

Tämä on tosi,koska olin ruotsalaisen kolleegan kanssa hakemassa tavarani Norjasta pois ja hän kuuli saman.

11

4234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Norjassa ollut

      Norjalaisten intohimo on matkailuautot ja jäähalllin kokoiset asuntovaunut !
      Jos niissä ei saa nukkua , mitä ne niillä tekee ??

    • Byyreli

      Itse olin suomessa töissä. 12€/tunti hitsailin ja 40 tuntia viikossa. Veroprosentti oli 20%
      Läksin Norjaan jossa palkka hyppäsi 22€/tunti ja töitä tehtiin 60-72 tuntia viikossa (40 tunnin jälkeen olivat vapaaehtoisia). Lisäksi töissä oltiin 4 viikkoa jonka jälkeen 1-2 viikkoa vapaata.
      Norjassa maksoin 36% veroa. Suomessa sain palautuksia n.400€ per vuosi.
      Norjasta tuli ekana vuonna 2000€ veronpalautukset ja seuraavana vuonna 660€.
      Matkaa työmaalle oli suurinpiirtein saman verran molemmissa.
      Tuo Norjan 660€ veronpalautus ei ollut koko vuodelta.

    • Kuljettaja norjasta

      2 vkoa töitä-3 vapaata ja palkka 220nok/h(en aja bussia,hieman eri ajonevo kyseessä).En valita.Pysy pussikuski ruotsissa;)

      • Bussikuski Ruotista

        Minun palkka oli 160 NOK/ tunti.
        Mutta ei oikeastaan ollut yksikään palkka kunnollinen,ainoa,taisi olla huhtikuun palkka,joka oli pankkitilille vajaa 23000 NOK,eli euroissa 2650 Euroa tilille.

        Mutta kun saman saa Helsingissä pankkitilille joka kuukausi ja asuminen edullisempaa.

        Korostan myös sitä,että tiedät varmaan,että esim autot ovat Ruotsissa lähes puolta halvempia kuin Suomessa ja Norjassa,jotenka jos olisin rahamies,voin ostaa ruotsista 2 uutta volvoa tai saabbia sillä,mitä suomessa saisin yhden kpl.

        Ainoa,joka tienaa norjassa,tiedän,on sairaanhoitajat,olen nähnyt,että niille tarjotaan jopa 400 kruunua/ tunti.

        Tosin muillakin aloilla saattaa tienata enemmän kun suomessa,muttei ainakaan bussikuskin hommissa.

        Koska täällä skånessa oli minulla ensimmäinen tili 16000 ruotsin kruunua tilille ja kolleega,joka muutti yhtäaikaa tänne,sai 23000 kruunua pankkitilille.
        Tosin hän ajaa yöbussia,jotenka tienesti parempi hänellä,mutta hänellä taasen ei ole sitä,mitä minulla, 30v kokemusta bussin ratin takana.


      • turska221
        Bussikuski Ruotista kirjoitti:

        Minun palkka oli 160 NOK/ tunti.
        Mutta ei oikeastaan ollut yksikään palkka kunnollinen,ainoa,taisi olla huhtikuun palkka,joka oli pankkitilille vajaa 23000 NOK,eli euroissa 2650 Euroa tilille.

        Mutta kun saman saa Helsingissä pankkitilille joka kuukausi ja asuminen edullisempaa.

        Korostan myös sitä,että tiedät varmaan,että esim autot ovat Ruotsissa lähes puolta halvempia kuin Suomessa ja Norjassa,jotenka jos olisin rahamies,voin ostaa ruotsista 2 uutta volvoa tai saabbia sillä,mitä suomessa saisin yhden kpl.

        Ainoa,joka tienaa norjassa,tiedän,on sairaanhoitajat,olen nähnyt,että niille tarjotaan jopa 400 kruunua/ tunti.

        Tosin muillakin aloilla saattaa tienata enemmän kun suomessa,muttei ainakaan bussikuskin hommissa.

        Koska täällä skånessa oli minulla ensimmäinen tili 16000 ruotsin kruunua tilille ja kolleega,joka muutti yhtäaikaa tänne,sai 23000 kruunua pankkitilille.
        Tosin hän ajaa yöbussia,jotenka tienesti parempi hänellä,mutta hänellä taasen ei ole sitä,mitä minulla, 30v kokemusta bussin ratin takana.

        Itte olin Norjassa töissä 2009! Aloitin hommat kalatehtaalla ja palkka alkuun 178nok . 2kk oltuani palkkaa nostettiin 12kruunua. eli 190Nokiin. Kuukausi tienestit olivat kohdallaan 32000Nok. Euroissa 3600€ . veroa lähti nuista 21% eli tilille napsahti kuukaude välei 2800€ . mutta ylitöillä sait kuukauden palkan aina yli 3000€ parhaillaan jopa 4500€ käteen.


      • duunari-
        turska221 kirjoitti:

        Itte olin Norjassa töissä 2009! Aloitin hommat kalatehtaalla ja palkka alkuun 178nok . 2kk oltuani palkkaa nostettiin 12kruunua. eli 190Nokiin. Kuukausi tienestit olivat kohdallaan 32000Nok. Euroissa 3600€ . veroa lähti nuista 21% eli tilille napsahti kuukaude välei 2800€ . mutta ylitöillä sait kuukauden palkan aina yli 3000€ parhaillaan jopa 4500€ käteen.

        Kyllä norjassa tienaaminen on varmasti ammatista kiinni ja totta on että sairaanhoitajana siellä oikeasti rikastuu. Siihen päälle vielä verovapaa auto.Käy sitten aina vaikka muutaman vuoden välein uusimassa auton ja lyhentämässä suomen asuntolainaa.
        Norjassa saa halpaakin ruokaa, kun vain valitsee. Asuntojen vuokratkin ovat ihan Helsingin tasolla.
        Suosittelen.


    • pederseninrenki

      Bussikuskit tuntuu melko avuttomilta, mutta ovatko sitten oikeasti bussikuskeja.
      Ensinnäkin, bussikuskien palkka muodostuu tehdyistä ajotunneista. Siis perustuu työtunteihin. Kokemuksen myötä ja mikäli ajoja riittää, voi saada kuukausipalkkaisen työn. Sekin perustuu tehtyihin viikkotunteihin.
      Eli jos ei ole tullut hynyä tilille, niin ei ole sitten tehty tuntejakaan.
      Melkein kaikki ovat aluksi tuntiajureita.
      Jo kauan sitten suomalaiset nuoret naiset tekivät muhkeaa tiliä kalatehtailla. Kovaa oli työkin, mutta kyllä tapahtui. Nykyisistä rimppakintuista ei olisi niihin hommiin edes vierestä katsomaan.

    • elinkustannukset

      Paljonko jäi kuukaudessa säästöön, itse kullakin?

    • elake

      Kertyykö Norjassa työeläkettä heti työn aloittamisesta saakka suomalaiselle ? Peruseläkettä saa vasta, kun on työskennellyt 3 vuotta Norjassa, mutta onko siellä samanlaista työeläkettä kuin Suomessa vai meneekö alle 3 vuoden työ eläkettä tienatessa tältä osin hukkaan? Jos osaat vielä sanoa sivuston, joss juuri tämä kerrotaan, niin lisäkiitos. Yleisillä sivuilla on vain tuo peruseläkkeen 3 vuotta kerrottu.

    • Itse666

      Suomessa ei työnteko kannata. Itse olen korvauksilla niin kauan kuin niitä annataan ja sitten lähden ulkomaille taas hankkimaan rahaa. Kiva elää teidän kustannuksella. Itsehän olette äänestäneet sosialismin puolesta. Nyt ryytykää siihen.

    • Anonyymi

      Haen nyt Norjaan Oslon seudulle kuljettajaksi. Kuulema hypalkkaista työtä, eikä ammattipätevyys humppa eli lahjuksia tarvitse maksella. Täällä noihin menee n 200e rahaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2783
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2140
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1924
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1776
    6. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    7. 132
      1744
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe