Palstan tasoa

Korottaakseni ja samalla omaa erinomaisuuttani julkituodakseni kysyn: Onko uuskolonialismin tie suuryritysten kautta oikea toimintalinja Afrikan modernisoimisessa, vai pitäisikö siirtyä siihen vanhaan valtioiden harjoittamaan kolonialismiin.

Mielestäni uusimperialismi olisi Euroopalle ja muulla maailmalle edullinen toimintalinja, kun se vain hoidetaan humaanisti ja demokratiaan pyrkien.

23

141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • To4D

Suomen pitäisi kohottaa profilliaan ja hankkia Afrikasta oma siirtomaa. Me toimitettaisiin niille lautapelejä ja nastarenkaita ja ne laittaisi paluulaivassa energiaa ja norsunluuta.

• tietenkin,

se on vain riistoa kun taas valtiokolonialismi on väkivaltaista rasistista riistoa.

• ei uuskolonialismille koska suuryritykset hyödyntävät riistoa, jolle huononhallinnon korruptoituneet johtajat antavat siunauksensa. Kyse on symbioottisesta suhteesta, jota me kulutus- ja matkatottumuksillamme vahvistamme.

• olis toki mukavia ja Suomelle voitaisiin hankkia siirtomaa vaikkapa Yhdysvalloista... Monten kiusaksi myös Uruguay voitaisiin ottaa siirtomaaksi.

• ei talvisodan aikana uruguain lähettämät liha-avustukset suomelle ole enää kenenkään mielissä.

nyt kun suomella menee lamasta huolimatta hyvin,niin voidaan ylimielisesti katsella korkeuksista entistä tukijaansa.

• To4D

Uruguaysta on hankittu vasta muutama lääni eukalyptusmetsää ja kattila niille, mutta pikku hiljaa saadaan kyllä koko maa. Montesta tehdään sitten niille kuningas.

• To4D
        monte24 kirjoitti:

ei talvisodan aikana uruguain lähettämät liha-avustukset suomelle ole enää kenenkään mielissä.

nyt kun suomella menee lamasta huolimatta hyvin,niin voidaan ylimielisesti katsella korkeuksista entistä tukijaansa.

hitto vie epäile. Kyllä ne muistetaan. Ja jos sielläpäin oikein kunnon rähinä tulee Argentiinan kanssa, niin varmasti autetaan. Mitä pannaan menemään: poronlihaa, mämmiä vai niitä pesäpallomailoja?

• To4D kirjoitti:

hitto vie epäile. Kyllä ne muistetaan. Ja jos sielläpäin oikein kunnon rähinä tulee Argentiinan kanssa, niin varmasti autetaan. Mitä pannaan menemään: poronlihaa, mämmiä vai niitä pesäpallomailoja?

se on niin riittoista ravintoa:)

• To4D
        monte24 kirjoitti:

se on niin riittoista ravintoa:)

jätkät marssii vaikka Chilen rajalle saakka kunhan vaan ei tarvi lusikallistakaan mämmiä panna suuhun.

Miten se Frey Bentosin mylly muuten on sielläpäin otettu vastaan? Ennen valmistumista kai ainakin oli porukkaa puolesta ja vastaan?

• To4D kirjoitti:

jätkät marssii vaikka Chilen rajalle saakka kunhan vaan ei tarvi lusikallistakaan mämmiä panna suuhun.

Miten se Frey Bentosin mylly muuten on sielläpäin otettu vastaan? Ennen valmistumista kai ainakin oli porukkaa puolesta ja vastaan?

eräässä baarissa jonkun carloksen kanssa melkein tappelemaan kun se vittuili sen tehtaan takia.
        sain se säikytettyä pahasti niin loppu vittuilut :)

kyl uruguayn puolella hyväksyvät sen huomattavasti paremmin kuin argentiinassa.

frey bentoksen ilotyttöjen taksat moninkertaistuivat kun keikka ukot oli sielä hommissa :) samoin ravintoloissa ottivat gringoilta ylihintaa.

• To4D
        monte24 kirjoitti:

eräässä baarissa jonkun carloksen kanssa melkein tappelemaan kun se vittuili sen tehtaan takia.
        sain se säikytettyä pahasti niin loppu vittuilut :)

kyl uruguayn puolella hyväksyvät sen huomattavasti paremmin kuin argentiinassa.

frey bentoksen ilotyttöjen taksat moninkertaistuivat kun keikka ukot oli sielä hommissa :) samoin ravintoloissa ottivat gringoilta ylihintaa.

kummaa sakkia molemmin puolin maapalloa, kun tuollainen rento kaveri meinaa aina joutua rähinään.

Tehdas ei taida suoraan kovin paljon käynnistyttyään työllistää, mutta luulisi niiden puuplantaasien kanssa jonkun verran duunia olevan, jotta paikallisillekin hyötyä on. Argentiinalaiset ei tietty hyödy siitä mitään.

Eikä se mitään ylihintaa ole, kun kysyntä ja tarjonta kohtaavat.

• To4D kirjoitti:

kummaa sakkia molemmin puolin maapalloa, kun tuollainen rento kaveri meinaa aina joutua rähinään.

Tehdas ei taida suoraan kovin paljon käynnistyttyään työllistää, mutta luulisi niiden puuplantaasien kanssa jonkun verran duunia olevan, jotta paikallisillekin hyötyä on. Argentiinalaiset ei tietty hyödy siitä mitään.

Eikä se mitään ylihintaa ole, kun kysyntä ja tarjonta kohtaavat.

jos istuu pöydän ääressä suomalaisen kaverini kanssa ja siihet tulee paikallinen utelemaan mistä kaverini on ja kun asian kerron alkaa kahden tunnin paasaus luonnon saastuttamisesta ja kuinka urugualaisia käytetään hyväksi.

minä heti alussa jo sanoin tyypille että olemme täällä hauskaa pitämässä eikä hankaluuksia etsimässä, mut ei se sitä estänyt jatkamasta päänaukomista, eikä meikäläinen vaihda paikkaa ikinä jonkun häirikön takia.

se säikytys oli täysin väkivallaton, korkeitten rappujen yläpäässä oli miesten vessat ja tämä carlos kun pääs yläpäähän niin vedin helvetimoisen spurtin rappuja ylös ja meni myös vessaan, se ilmeisesti luuli saavansa turpiin koska vittuilu loppu siihen, vessoista poistutuamme kaveri puhuikin kukkaiskieltä.

turisteja on neuvottu pysymään poissa sataman alueelta öisin,juuri turvallisuuden takia :)

mut geniomaisesti varmaan syytät,et minussa oli vika kun satuin istumaan tyhjän pöydän ääreen juomaan kaljaa kaverini kanssa:) ohan se melkoisen röyhkeää ja todella brutaalia toimintaa et sietääkin saada 2 tunni ripityksen.

• .
      Mä haluan kanssa keskustella tästä.

Mun mielestä saviliuske sopii tuohon erinomaisesti. Burgessin saviliuske on muuten mielenkiintoinen juttu :)

Mä kyllä haluaisin oman siirtomaan Afrikasta. Olis tosi hienoa asua siellä lämpimässä, jos ne sitten kohta puhuis siellä jo suomeakin nin pärjäisin hienosti.

Mun mielestä ei pidä ajatella muuta kuin Afrikkaa ja Afrikkalaisia sekä heidän hyötyään asioista. Muiden maiden tehävänä olisi vain pyyteettömästi avustaa niitä, koska luonnonvarat on jaukautunut epäreilusti. Niin, pitäis antaa paremmin tasinkoa niille eikä viedä niiltä viimeisiäkin ahneuksissaan.
      .

• niin voit muuttaa sinne jo ensiviikolla:)

• monte24 kirjoitti:

niin voit muuttaa sinne jo ensiviikolla:)

.
        Ne jo ens viikolla siellä suomea? :/

Niin ja mitään huulikuppeja en pidä.
        .

• Ollut se että Afrikkaan kaadetaan avustusvaroja ja tuetaan sillä ihmisten passivoimista ja paikallista korruptiota. Samaan aikaan suuryritykset yrittävät viedä niiltä vimeisetkin luonnonvarat.

Minusta olisi paras että hankittaisiin Afrikasta ihan perinteisiä siirtomaita ja laitettaisiin sinne tämä täkäläinen hallintosysteemi. Paikallisille tilanteeseen sovitetut kansalaisoikeudet (ehkä muuttoa tänne on syytä ainakin aluksi rajoittaa, tai se maa autioituu hetkessä).

• .
        Rasisti käyttäessäsi epäkorrektia sanaa, joka muuten munkin korviin ja silmiin ottaa aika pahasti.

Riippuu paikasta, tunnetaanko siellä Ahtisaarta. Ja varmasti ne oppii Suomen paremmin, kun ovatten fiksumpia kuin minä, kuin minä heidän kielen. Riippuu tietysti varmaan mikä maa se siirtomaa sitten olis. Mitään uskontojen väkisinlähetyksiin en kyllä suostu mutta joku humanitäärin ryhmä sopisi mulle paremmin. Mä voin vaikkapa siellä levittää naisten keskuuteen hieman sivistystä ja tietoa siitä että niiden elämä sujuu paljon paremmin kun heittää pihalle ne loisivat äijät :)
        .

• buddy-love kirjoitti:

Ollut se että Afrikkaan kaadetaan avustusvaroja ja tuetaan sillä ihmisten passivoimista ja paikallista korruptiota. Samaan aikaan suuryritykset yrittävät viedä niiltä vimeisetkin luonnonvarat.

Minusta olisi paras että hankittaisiin Afrikasta ihan perinteisiä siirtomaita ja laitettaisiin sinne tämä täkäläinen hallintosysteemi. Paikallisille tilanteeseen sovitetut kansalaisoikeudet (ehkä muuttoa tänne on syytä ainakin aluksi rajoittaa, tai se maa autioituu hetkessä).

.
        On oikeasti kuvaa siitä avustustoiminnasta mitä itse harjoittaisin ja se on kaukana perinteisestä. Lähtisin ihan vaikkapa seksuaalivalistuksesta, naisten kouluttamisen kautta henkilökohtaisten vedenpuhdistuspillien jakamiseen. Lähinnä haluaisin että paikallisia opetetaan vaikka puiden säästämisen tärkeydestä, ja tuodaan ilmaiseksi (avustuksena) tilalle korvaavan jutun, jonka ansiosta sitten paikalliset voivat suojella niitä puita kun eivät tarvitse lämmittämiseen ja ruuanlaittoon polttopuuta.

Eli oppia ja ihan konkreettista apua sen opin tueksi.

Mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon mutta ei siis pelkkää rahan syytämistä jonkun hirmuhallitsijan henkilökohtaista lentokonetta varten.

Siirtomaa ja oma hallintosysteemi mahdollistaisi tuon opetuksen ja tuen myös minun tavallani paremmin.

Pistetäänkö hynttyyt yhteen? Hommataan sieltä siirtomaa ja sä voit olla hallinnollisella puolella ja mä kenttätyössä :)
        .

• Papu.Sparrow kirjoitti:

.
        On oikeasti kuvaa siitä avustustoiminnasta mitä itse harjoittaisin ja se on kaukana perinteisestä. Lähtisin ihan vaikkapa seksuaalivalistuksesta, naisten kouluttamisen kautta henkilökohtaisten vedenpuhdistuspillien jakamiseen. Lähinnä haluaisin että paikallisia opetetaan vaikka puiden säästämisen tärkeydestä, ja tuodaan ilmaiseksi (avustuksena) tilalle korvaavan jutun, jonka ansiosta sitten paikalliset voivat suojella niitä puita kun eivät tarvitse lämmittämiseen ja ruuanlaittoon polttopuuta.

Eli oppia ja ihan konkreettista apua sen opin tueksi.

Mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon mutta ei siis pelkkää rahan syytämistä jonkun hirmuhallitsijan henkilökohtaista lentokonetta varten.

Siirtomaa ja oma hallintosysteemi mahdollistaisi tuon opetuksen ja tuen myös minun tavallani paremmin.

Pistetäänkö hynttyyt yhteen? Hommataan sieltä siirtomaa ja sä voit olla hallinnollisella puolella ja mä kenttätyössä :)
        .

Käy hyvin, mutta haluan sitten "tyylikkäitä" ratsastajapatsaita ympäri valtakuntaa (vaikkapa jokaisen kaivon koristukseksi ja vettä saa hännästä vetämällä).

Ne muuten pilaavat siellä pohjavetensä ja hävittävät metsänsä, sillä paikallinen kuttuuri suosii puuhiilien käyttöä avotulella (se hiilenpollto tervaa maaperän ja hukkaa suurimman osan puiden nergiasta muutenkin). Eivät kuulemma suostu muuttamaan mitään.

Taas täytyy häipyä vähän hommiin, eli tauko (ja minulla olisi ollut vielä yksi tehoaloitus mielessä).

• buddy-love kirjoitti:

Käy hyvin, mutta haluan sitten "tyylikkäitä" ratsastajapatsaita ympäri valtakuntaa (vaikkapa jokaisen kaivon koristukseksi ja vettä saa hännästä vetämällä).

Ne muuten pilaavat siellä pohjavetensä ja hävittävät metsänsä, sillä paikallinen kuttuuri suosii puuhiilien käyttöä avotulella (se hiilenpollto tervaa maaperän ja hukkaa suurimman osan puiden nergiasta muutenkin). Eivät kuulemma suostu muuttamaan mitään.

Taas täytyy häipyä vähän hommiin, eli tauko (ja minulla olisi ollut vielä yksi tehoaloitus mielessä).

.
        Ne vaihtaa tapansa kun mä opetan ja käsken. Tai itkevät ja vaihtavat :)

Sä saat patsaas, mulle kanssa jotain..

Juu, mene nyt sitten humputteleen muille maille ja jatketaan myöhemmin.
        .

• Yhtään mitään, niin tiedät sen ettei afrikkaa voida ikinä modernisoida tai saattaa lähellekkään samaa tilaa kuin mitä länsimaat ovat jos länsimaiset ihmiset haluavat edelleen säilyttää näin "hyvän elämänlaadun".

"Hyvä elämänlaatu" käsitteenä on tietenkin kaksiteräinen miekka sillä tää tilanne on täysin sama mitä on tuhansia vuosia ollut. Työläiset (eli suurin osa ihmisistä) raatavat koko elämänsä orjina vain jotta pieni osa ihmisistä saisi nauttia elämästään ja vapaudestaan. Nykyään tilanne on vain peitetty hienoksi illuusioksi siitä, että sulla on muka vapaus tehdä mitä haluat vaikka oikeasti sulla ei ole. Orjat teki ennen työtä josta sai palkaksi ruuan, nykyään ihmiset tekee töitä josta saavat palkaksi rahan jolla ostaa sitä ruokaa. Samaa paskaa eri paketissa.

Ihminen opetetaan sellaiseen muottiin, että sä raadat vain muiden takia ja saat itse sivussa jotain pientä kivaa jotta sun elämä ei tuntuisi täydeltä orjuudelta ja näin saadaan tavallinen ihminen pidettyä hiljaisena ja tyytyväisenä.

• Ei sinänsä mitenkään estä Afrikan kehittämistä.

• ole...

koska se on silkkaa riistokapitalismia, joka ei hyödytä alkuperäisväestöä pitkällä aikavälillä. Hyödyt eivät jää sinne.

Mitä sä muutenkaan höpötät? Edullinen? Humaanisti? Missä ihmemaassa sä asut? :D

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      138
      1329
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      39
      916
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      35
      661
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      600
    5. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      597
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      26
      588
    7. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      25
      565
    8. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      557
    9. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      17
      553
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      523
    Aihe