Evoluutio suomi räpin kanssa meni itselläni näin: Aikoinaan kuuntelin Avaimen levyä, ostin mutsille myöhemmin synttäri lahjaksi ASA -nimellä tehdyt ekat platat. Petri Nygård on aina toiminut minulle huumori musana ja rappiokuvauksina. Muuten olen inhonnut suomiräppiä ja dissannut suuresti kaikkia vitun Fintelligensejä ja mitä näitä muita onkaan. Julma-henri sitten vuosi pari sitten silmiin osuessa avasikin pankin oven.
Julma-Henrin biitit ja aidosta elämästä kertovat lyriikat (siis mielisairaan elämästä) olivat maagista kuunneltavaa. Kukaan muu ei helvetti soikoon noin hyvin ota kantaa ihmissaastan elämään. Biitit olivat suoraan paniikkikohtausten taustalta ja lyriikat niin (inho)realistisia että ihmettelin miksi muussa musiikissa ei tällaista ole. Kappaleiden mustahuumori, angstisuus ja rappiokertomukset tekivät Julma-Henrin ekasta levystä yhden parhaista levyistä koskaan.
Sitten aloinkin etsimään mistä löytyisi muuta yhtä hyvää musaa. STeen1 on suosituin Suomen UG-räppäreistä, joten miekkosen tuotantoon törmääminen ei ollut ongelma. Vaikka välillä biisit menivätkin huumoriksi kyttien tappamispuheillaan, olivat biisit parhaimillaan mukavia tilityksiä ahdistuksesta ja köyhien elämästä, sekä mahtavia paranoidisia biisejä salaliitoista, NWO:sta ja paskasta. Miinuksena itä-Helsingin "gettoelämän" ihannointi, kuin Suomi olisi jenkkilä ja itä-Helsinki Harlem tai Bronx.
Netistä löytyi sitten suosituksia muihinkin. Näitä olivat sössöttävästi räppäävä Pyhimys ja joskus läpälläni kuuntelemani Mariska, jonka eka levy sai lähinnä nauramaan (taisi olla toisin sanoen nimeltään), mutta jonka Memento Mori -levy oli jo sitten hyvää hip hoppia. Molempien hoppi oli flow'ltaan kamalaa, mutta tunnelmaltaan, sanomaltaan ja persoonallisuudeltaan kiitettävää.
Myöhemmin kaverini sendasi minulle gangsta-menon SUomeen sijoittavaa Puukko-Allua, miestä jonka räpissä ihannoidaan xanoreissa autolla ajoa ja primitiivistä väkivaltaa arkipäivän esineillä. Puukko-allu itse on viiksekäs punaruutupaidallinen juntti puukko kädessään. Biisien huumori sai minut viime vuonna nauramaan juna-asemalla ääneen.
Viime kuukausina olen löytän parivaljakot Jontti ja Shaka sekä Jontti ja Jodarok. Flow on käsittämätöntä paskaa. Sanoitusten totuudet sosiaalituilla elämisistä, sekä salaliittoteoriat ja ufouskovaisuus, kiehtovat mieltäni suuresti. Kun on jo näin syvälle Suomiräppiin mennyt niin mitä enää menettää jos tällaista kuuntelee. Musta huumori, realismi, salaliittoteoriat... kaikki hyvän suomiräpin ainekset on mukana.
Suomi hip hop historiani
Billy_Ray_Curys
3
310
Vastaukset
- fqkgpk
Cheek, Pikku G, Fintelligens vittuun, Steen1, Asa ja Julma-Henri kunniaan!
- Vierailija100200
Huge L ? Mun mielestä ehdottomasti parasta kamaa Asan ohella...
- 29
Eddie B - Mustii Huppareit & Skumppaa
http://www.youtube.com/watch?v=TMeKjh17rTU
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812