Pari kysymystä uuden auton autoveron maksusta.
a) Vero arvioidaan kaupantekohetkellä ja autoliike maksaa veron. Saako uuden auton ostaja tietää paljonko autosta maksettiin veroa ja eroaako se kaupantekohetkellä arvioidusta veron määrästä?
b) Miten uuden auton ostaja tietää, että vero on maksettu? Autoliike saa rekisteröityä auton ja luovutettua sen ostajalle ennen veron maksua. Verovelvollinen on kuitenkin auton 1. omistaja!
Alla pätkä autoverolakia.
Autoverolain muutos 1.4.2009
Verovelvollisuus
Ensisijainen verovelvollinen on ajoneuvon ensimmäinen Suomessa rekisteriin merkitty omistaja, ei enää ajoneuvon maahantuoja. Verotettava tapahtuma on siis ajoneuvon rekisteröinti. Samalla rekisteröidyt autoverovelvolliset muuttuvat rekisteröidyiksi asiamiehiksi.
Käytännössä sen, joka haluaa rekisteröidä ajoneuvonsa Suomeen, on annettava autoveroilmoitus Tullille. Ajoneuvo voidaan nykytapaan rekisteröidä vasta, kun autovero on maksettu.
Jos ajoneuvon on tuonut maahan autoverotuksen rekisteröity asiamies, hän vastaa verosta verovelvollisen sijaan ja maksaa autoveron tämän puolesta. Näissä tapauksissa ajoneuvo voidaan kuten nykyäänkin rekisteröidä ennen veron maksua.
Uuden auton autoveron maksu
13
686
Vastaukset
- vastaus vastaus
a) Vero arvioidaan kaupantekohetkellä ja autoliike maksaa veron. Saako uuden auton ostaja tietää paljonko autosta maksettiin veroa ja eroaako se kaupantekohetkellä arvioidusta veron määrästä?
Saa tietää ja yleensä ei eroa. Riippuu lähinnä varusteista.
b) Miten uuden auton ostaja tietää, että vero on maksettu?
Ei mitenkään, eikä tarvitsekaan tietää. Sama koskee mm. sitä alvia, minkä maksat lähes jokaisen tuotteen tai palvelun hinnassa. Et saa tietää, maksaako kauppias maksamasi veron eteenpäin. Alveja jää kymmeniä miljoonia vuosittain maksamatta eteenpäin Suomessakin. Joissakin maissa alvista pimitetään jopa lähes kolmannes.
"Autoliike saa rekisteröityä auton ja luovutettua sen ostajalle ennen veron maksua. "
Näin se on.
"Verovelvollinen on kuitenkin auton 1. omistaja!"
Verovelvollinen on se auton maahantuojaliike, joka on rekisteröity verovelvollinen. Mikäli olet kauppiaallesi maksanut autoveron ja saanut rekisteröidyn auton, asia on kohdaltasi kunnossa. Ei tarvitse murehtia veroista sen enempää.- jjj...
Verovelvollinen on auton ostaja ja sitä velvollisuutta ei voi siirtää autoliikkeelle.
Auton ensimmäinen rekisteriotteeseen merkitty omistaja on 5 vuoden ajan takautuvasti vastuussa siintä, että autoliike on laskenut ja tilittänyt autoverot Valtiolle oikein.
Jokaisen uuden auton ostajan tulisi hyvin tarkkaan tarkistaa että autoverojen määrä on laskettu oikein ja rehellisesti sekä varmistaa että Valtion on saanut veronsa. Tämä on eräs uuden autoveron lukuisista huonoista puolista. Varsinkin tälläisessä taloustilanteessa saattaa autoliikkeille tulla houkutus laskea ja/tai tilittää Valtiolle hieman alimitoitettu vero.
Auton rekisteröinti edellyttää että Valtiolle on maksettu jotain, mutta ei varmista että autoverot ovat OK. Tullin sivuilta voi ihmetellä miten ennen Siilin casea autonmaahantuojat saivat samoilla veronmääräytymisperusteilla saman hintaluokan autojen autoveroprosentit vaihtelemaan 17 - 42 % välillä. - 10p ja papukaijamerkki
jjj... kirjoitti:
Verovelvollinen on auton ostaja ja sitä velvollisuutta ei voi siirtää autoliikkeelle.
Auton ensimmäinen rekisteriotteeseen merkitty omistaja on 5 vuoden ajan takautuvasti vastuussa siintä, että autoliike on laskenut ja tilittänyt autoverot Valtiolle oikein.
Jokaisen uuden auton ostajan tulisi hyvin tarkkaan tarkistaa että autoverojen määrä on laskettu oikein ja rehellisesti sekä varmistaa että Valtion on saanut veronsa. Tämä on eräs uuden autoveron lukuisista huonoista puolista. Varsinkin tälläisessä taloustilanteessa saattaa autoliikkeille tulla houkutus laskea ja/tai tilittää Valtiolle hieman alimitoitettu vero.
Auton rekisteröinti edellyttää että Valtiolle on maksettu jotain, mutta ei varmista että autoverot ovat OK. Tullin sivuilta voi ihmetellä miten ennen Siilin casea autonmaahantuojat saivat samoilla veronmääräytymisperusteilla saman hintaluokan autojen autoveroprosentit vaihtelemaan 17 - 42 % välillä.Vain pieni korjaus:
"Auton rekisteröinti edellyttää että Valtiolle on maksettu jotain"
Auton rekisteröinti ei enää vaadi että K.O. autosta olisi maksettu jotain valtiolle , vaan riittää, että k.o. auton maahantuoja on tullin sopimusasiakas ja ehkäpä tilittänyt joskus jostain autosta jotain veroja valtiolle. - ja molemmat
10p ja papukaijamerkki kirjoitti:
Vain pieni korjaus:
"Auton rekisteröinti edellyttää että Valtiolle on maksettu jotain"
Auton rekisteröinti ei enää vaadi että K.O. autosta olisi maksettu jotain valtiolle , vaan riittää, että k.o. auton maahantuoja on tullin sopimusasiakas ja ehkäpä tilittänyt joskus jostain autosta jotain veroja valtiolle."Autoverolaki, Verovelvollisuus
4 § (9.1.2009/5) Velvollinen suorittamaan autoveroa on se, joka merkitään rekisteriin ajoneuvon omistajaksi. Osamaksukaupassa verovelvollinen on kuitenkin ostaja, joka merkitään rekisteriin ajoneuvon haltijaksi.
Jos ajoneuvon tuo maahan tai valmistaa 39 §:ssä tarkoitettu rekisteröity asiamies, vastaa tämä autoverosta 1 momentissa tarkoitetun verovelvollisen sijasta. Vastuu verosta voidaan kuitenkin siirtää noudattaen 3 momentin säännöksiä, jolloin siirron saaja on vastuussa verosta.
Jos veroa ei saada perityksi rekisteröidyltä asiamieheltä, verovelvollinen on 1 momentissa tarkoitettu omistaja tai haltija, paitsi jos hän osoittaa maksaneensa autoveron määrän rekisteröidylle asiamiehelle tai tämän edustajalle."
Verosta on siis vastuussa rekisteröity maahantuoja ja ostajan vastuu päättyy siihen, mikäli hän osoittaa maksaneensa veron kauppiaalle ja saaneensa rekisteröidyn auton, joka on yhtä kuin verot OK.
Virallisen maahantuojan kautta tulleen auton vero ei sitäpaitsi voi jäädä maksamatta, koska pääsy tullin rekisteröidyksi asiakkaaksi edellyttää vakuutta verojen maksusta. Mikäli maahantuoja tulisi maksukyvyttömäksi, perisi tulli veron takauksen antaneelta pankilta.
Maahantuoja/jälleenmyyjä voi toki kaupan yhteydessä siirtää maksuvelvollisuutensa ostajalle, mikäli ostaja jostakin syystä haluaa maksaa veron itse. Tämä mahdollisuus mm. vainoharhaisille.
"Autoverolaki
39 § (9.1.2009/5)
Tullihallitus voi hyväksyä säännöllistä liiketoimintaa harjoittavan ajoneuvojen maahantuojan tai Suomessa toimivan valmistajan rekisteröidyksi asiamieheksi. Rekisteröidyn asiamiehen tulee olla luotettava ja asiantunteva, ja sen on voitava antaa tässä laissa tarkoitetut ilmoitukset konekielisessä muodossa siten kuin Tullihallitus määrää. Rekisteröidyn asiamiehen on asetettava Tullihallitukselle tämän vaatima vakuus.
Jos asiamiehen ei enää voida katsoa täyttävän 1 momentissa säädettyjä edellytyksiä, Tullihallitus voi peruuttaa asiamiehen rekisteröinnin." - näinhän se on
ja molemmat kirjoitti:
"Autoverolaki, Verovelvollisuus
4 § (9.1.2009/5) Velvollinen suorittamaan autoveroa on se, joka merkitään rekisteriin ajoneuvon omistajaksi. Osamaksukaupassa verovelvollinen on kuitenkin ostaja, joka merkitään rekisteriin ajoneuvon haltijaksi.
Jos ajoneuvon tuo maahan tai valmistaa 39 §:ssä tarkoitettu rekisteröity asiamies, vastaa tämä autoverosta 1 momentissa tarkoitetun verovelvollisen sijasta. Vastuu verosta voidaan kuitenkin siirtää noudattaen 3 momentin säännöksiä, jolloin siirron saaja on vastuussa verosta.
Jos veroa ei saada perityksi rekisteröidyltä asiamieheltä, verovelvollinen on 1 momentissa tarkoitettu omistaja tai haltija, paitsi jos hän osoittaa maksaneensa autoveron määrän rekisteröidylle asiamiehelle tai tämän edustajalle."
Verosta on siis vastuussa rekisteröity maahantuoja ja ostajan vastuu päättyy siihen, mikäli hän osoittaa maksaneensa veron kauppiaalle ja saaneensa rekisteröidyn auton, joka on yhtä kuin verot OK.
Virallisen maahantuojan kautta tulleen auton vero ei sitäpaitsi voi jäädä maksamatta, koska pääsy tullin rekisteröidyksi asiakkaaksi edellyttää vakuutta verojen maksusta. Mikäli maahantuoja tulisi maksukyvyttömäksi, perisi tulli veron takauksen antaneelta pankilta.
Maahantuoja/jälleenmyyjä voi toki kaupan yhteydessä siirtää maksuvelvollisuutensa ostajalle, mikäli ostaja jostakin syystä haluaa maksaa veron itse. Tämä mahdollisuus mm. vainoharhaisille.
"Autoverolaki
39 § (9.1.2009/5)
Tullihallitus voi hyväksyä säännöllistä liiketoimintaa harjoittavan ajoneuvojen maahantuojan tai Suomessa toimivan valmistajan rekisteröidyksi asiamieheksi. Rekisteröidyn asiamiehen tulee olla luotettava ja asiantunteva, ja sen on voitava antaa tässä laissa tarkoitetut ilmoitukset konekielisessä muodossa siten kuin Tullihallitus määrää. Rekisteröidyn asiamiehen on asetettava Tullihallitukselle tämän vaatima vakuus.
Jos asiamiehen ei enää voida katsoa täyttävän 1 momentissa säädettyjä edellytyksiä, Tullihallitus voi peruuttaa asiamiehen rekisteröinnin."Eli siis se kuitti maksetusta verosta myyjälle tärkeä .
"Virallisen maahantuojan kautta tulleen auton vero ei sitäpaitsi voi jäädä maksamatta, koska pääsy tullin rekisteröidyksi asiakkaaksi edellyttää vakuutta verojen maksusta. Mikäli maahantuoja tulisi maksukyvyttömäksi, perisi tulli veron takauksen antaneelta pankilta."
Mihin perustat tämän ? - virtaskaa
näinhän se on kirjoitti:
Eli siis se kuitti maksetusta verosta myyjälle tärkeä .
"Virallisen maahantuojan kautta tulleen auton vero ei sitäpaitsi voi jäädä maksamatta, koska pääsy tullin rekisteröidyksi asiakkaaksi edellyttää vakuutta verojen maksusta. Mikäli maahantuoja tulisi maksukyvyttömäksi, perisi tulli veron takauksen antaneelta pankilta."
Mihin perustat tämän ?piti olla että :
Eli siis se kuitti maksetusta verosta on auton OSTAJALLE tärkeä . - tärkeä`
virtaskaa kirjoitti:
piti olla että :
Eli siis se kuitti maksetusta verosta on auton OSTAJALLE tärkeä .Yhtä tärkeä tai vähän tärkeä kuin kuitti mistä tahansa maksusta. Autoveron kohdalla mahdollisuus on teoreettinen, että sitä verottajan taholta kyseltäisiin. Mahdollisuus siihenkin toki on, kuten yleensäkin siihen, että maksukuittia tarvitaan jälkikäteen. Ellei kuitilla olisi mitään merkitystä, ei sitä annettaisikaan.
- on ..
tärkeä` kirjoitti:
Yhtä tärkeä tai vähän tärkeä kuin kuitti mistä tahansa maksusta. Autoveron kohdalla mahdollisuus on teoreettinen, että sitä verottajan taholta kyseltäisiin. Mahdollisuus siihenkin toki on, kuten yleensäkin siihen, että maksukuittia tarvitaan jälkikäteen. Ellei kuitilla olisi mitään merkitystä, ei sitä annettaisikaan.
tämän palstan tyhjätaskujen jorista kuitin tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta, se kun ei koske teikäläisiä pätkääkään...olkaa te vaan ostolakossa, sehän sopii teille mainiosti !
- maksimointia
tärkeä` kirjoitti:
Yhtä tärkeä tai vähän tärkeä kuin kuitti mistä tahansa maksusta. Autoveron kohdalla mahdollisuus on teoreettinen, että sitä verottajan taholta kyseltäisiin. Mahdollisuus siihenkin toki on, kuten yleensäkin siihen, että maksukuittia tarvitaan jälkikäteen. Ellei kuitilla olisi mitään merkitystä, ei sitä annettaisikaan.
"Jos veroa ei saada perityksi rekisteröidyltä asiamieheltä, verovelvollinen on 1 momentissa tarkoitettu omistaja tai haltija, paitsi jos hän osoittaa maksaneensa autoveron määrän rekisteröidylle asiamiehelle tai tämän edustajalle."
Melkoista "varmuuden maksimointia" ihan suoraan LAKITEKSTISSÄ ...
Miksi tuollainen lause on edes kirjattu lakiin , jos kerran maahantuoja jättää tulliin jopa pankin vakuuden , josta tulli voi periaatteessa ottaa pankilta maahantuojalta maksamatta jääneet verorahat.
Mitään tuollaisia vakuuksia ihan aidosti ole olemassakaan... Joku täällä runoilee ku Runeberg ... - Runeberi
maksimointia kirjoitti:
"Jos veroa ei saada perityksi rekisteröidyltä asiamieheltä, verovelvollinen on 1 momentissa tarkoitettu omistaja tai haltija, paitsi jos hän osoittaa maksaneensa autoveron määrän rekisteröidylle asiamiehelle tai tämän edustajalle."
Melkoista "varmuuden maksimointia" ihan suoraan LAKITEKSTISSÄ ...
Miksi tuollainen lause on edes kirjattu lakiin , jos kerran maahantuoja jättää tulliin jopa pankin vakuuden , josta tulli voi periaatteessa ottaa pankilta maahantuojalta maksamatta jääneet verorahat.
Mitään tuollaisia vakuuksia ihan aidosti ole olemassakaan... Joku täällä runoilee ku Runeberg ...http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/verotus/autovero/rekisteroity_asiamies/index.jsp
Rekisteröity asiamies
- voi rekisteröidä ajoneuvon ennen verojen maksua Ajoneuvohallintokeskuksen (AKE) ajoneuvorekisteriin.
- antaa autoveroilmoituksen jaksoittain kolme kertaa kuukaudessa, kymmenen päivän kuluessa ilmoitusjakson päättymisestä. Veroilmoitus lähetetään Tullille konekielisenä XML-sanomana. >> MOVE-autoverotusjärjestelmä
- maksaa autoverolaskun kolme kertaa kuukaudessa. Veron eräpäivä on 25 päivää ilmoitusjakson päättymisestä. Autoveropäätös on samalla lasku. Tullihallitus toimittaa jaksoerittelyn, jolla voi maksaa kaikki yhden jakson aikana maksuun tulleet verot.
- joutuu asettamaan vakuuden verosaatavan turvaamiseksi. - juttuja
Runeberi kirjoitti:
http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/verotus/autovero/rekisteroity_asiamies/index.jsp
Rekisteröity asiamies
- voi rekisteröidä ajoneuvon ennen verojen maksua Ajoneuvohallintokeskuksen (AKE) ajoneuvorekisteriin.
- antaa autoveroilmoituksen jaksoittain kolme kertaa kuukaudessa, kymmenen päivän kuluessa ilmoitusjakson päättymisestä. Veroilmoitus lähetetään Tullille konekielisenä XML-sanomana. >> MOVE-autoverotusjärjestelmä
- maksaa autoverolaskun kolme kertaa kuukaudessa. Veron eräpäivä on 25 päivää ilmoitusjakson päättymisestä. Autoveropäätös on samalla lasku. Tullihallitus toimittaa jaksoerittelyn, jolla voi maksaa kaikki yhden jakson aikana maksuun tulleet verot.
- joutuu asettamaan vakuuden verosaatavan turvaamiseksi.Toi vakuus ei kylläkään ole mikään pankkivakuus, ja lähinnä muodollisuus virallisille maahantuojille. Summa on lisäksi niin mitättömän pieni , että maahantuoja saisi 25pv:ssä aikaiseksi isotkin vahingot tullille jos niin haluaisi.
Toki , tullin asiakkaaksi ei pääse ihan jokainen "yrittäjä" vaikka hakisikin ja olisi valmis maksamaan tuon vakuuden. - Ruuneberi
juttuja kirjoitti:
Toi vakuus ei kylläkään ole mikään pankkivakuus, ja lähinnä muodollisuus virallisille maahantuojille. Summa on lisäksi niin mitättömän pieni , että maahantuoja saisi 25pv:ssä aikaiseksi isotkin vahingot tullille jos niin haluaisi.
Toki , tullin asiakkaaksi ei pääse ihan jokainen "yrittäjä" vaikka hakisikin ja olisi valmis maksamaan tuon vakuuden."Toi vakuus ei kylläkään ole mikään pankkivakuus,"
No mikäs se sitten on? Maahantuontifirman toimitusjohtajan, myyntijohtajan tai jonkun sukulaisen omavelkainen takausko? Et näemmä ymmärrä vakuuksista yhtään mitään.
"ja lähinnä muodollisuus virallisille maahantuojille."
Niilehän koko systeemi on rakennettu, koska ei ole mitään järkeä verottaa maahantuontieristä jokaista yksittäistä autoa erikseen. Sinänsä ei ole mitään estettä kenen tahansa liiketoiminnan muodossa autojen maahantuontia harjoittavan hakeutua järjestelmään, jos vain rahkeet riittävät. Kyllä se kunkin oma valinta.
" Summa on lisäksi niin mitättömän pieni , että maahantuoja saisi 25pv:ssä aikaiseksi isotkin vahingot tullille jos niin haluaisi."
Mistä tiedät vakuussumman ja miten vahingot syntyisivät juuri tullille. Mikäli firma on maksukyvytön, ovat ensimmäiset ja suurimmat vahingonkärsijät sen omistajat, jotka ovat aina rahanjakojonossa viimeisinä. Tulli on automaahantuojafirman kohdalla periaatteessa ensimmäisenä, koska firman toiminta tyssää välittömästi, ellei autoja saa rekisteriin ja myytyä. - kulminoituu
Ruuneberi kirjoitti:
"Toi vakuus ei kylläkään ole mikään pankkivakuus,"
No mikäs se sitten on? Maahantuontifirman toimitusjohtajan, myyntijohtajan tai jonkun sukulaisen omavelkainen takausko? Et näemmä ymmärrä vakuuksista yhtään mitään.
"ja lähinnä muodollisuus virallisille maahantuojille."
Niilehän koko systeemi on rakennettu, koska ei ole mitään järkeä verottaa maahantuontieristä jokaista yksittäistä autoa erikseen. Sinänsä ei ole mitään estettä kenen tahansa liiketoiminnan muodossa autojen maahantuontia harjoittavan hakeutua järjestelmään, jos vain rahkeet riittävät. Kyllä se kunkin oma valinta.
" Summa on lisäksi niin mitättömän pieni , että maahantuoja saisi 25pv:ssä aikaiseksi isotkin vahingot tullille jos niin haluaisi."
Mistä tiedät vakuussumman ja miten vahingot syntyisivät juuri tullille. Mikäli firma on maksukyvytön, ovat ensimmäiset ja suurimmat vahingonkärsijät sen omistajat, jotka ovat aina rahanjakojonossa viimeisinä. Tulli on automaahantuojafirman kohdalla periaatteessa ensimmäisenä, koska firman toiminta tyssää välittömästi, ellei autoja saa rekisteriin ja myytyä.-"ja lähinnä muodollisuus virallisille maahantuojille."
-"Niilehän koko systeemi on rakennettu"
Niinpä. Voisiko asiaa enää paremmin sanoakaan. "Niillehän koko systeemi on rakennettukin ." ja sen kyllä huomaa.
Kuulostat pahasti eräältä vanhalta tälläkin palstallakin paljon huseeranneelta virkamiehelta, mutta painotan, että kaiki asiat eivät todellisuudessa ole niin , niinkuin ne siellä VM:ssä on aluperin tarkoitettu olevaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881651
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1791234Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789