Työmatkan pituus

Liianko pitkä

Mikä teidän mielestä on maksimi työmatkan pituus? Eli jos joka päivä ajaa aamulla kotoa työpaikalle ja illalla takaisin kotiin. Kuinka pitkän matkan jaksaa ajaa terveyttä menettämättä?

28

8083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika paha

      sanosin että suostuisin kakskytkilsaa suuntaansa.. sekin on aika v-tun paljon talvella pimeessä ja loskassa.
      Paha tappaa iteensä ja muita jonkun v-tun yhdentekevän joutavan skeidaduunin takia.. eiks je?

    • noin,,.

      125km per suunta, joka päivä tulee ajettua. Voishan sitä lähempääkin työpaikan hommata jos niitä olis.

      • Anonyymi

        Tuo on kyllä jo tyhmyyttä. Muuta sinne työn äärelle vittu! Onnistuuko etätyö?


    • Ehdoton maksimi

      Se on kuulkaas 500 metriä se maksimi työmatka. Sitä olen tehnyt jo 30 vuotta ja muutama vuosi olisi jäljellä ennenkuin jään eläkkeelle.

      • 30 km

        Mulla on toi 30 kilsaa suuntaan ja itse oon siitä tykänny. On mukava latautua työpäivään matkalla ja samaten unohtaa työasiat kotiin ajellessa. Se on tämmöselle perheelliselle mukava hengähdys tauko joilloin voi vaan kuunnella musiikkia ja ladata akkuja.


      • Anonyymi
        30 km kirjoitti:

        Mulla on toi 30 kilsaa suuntaan ja itse oon siitä tykänny. On mukava latautua työpäivään matkalla ja samaten unohtaa työasiat kotiin ajellessa. Se on tämmöselle perheelliselle mukava hengähdys tauko joilloin voi vaan kuunnella musiikkia ja ladata akkuja.

        Joo mukava paeta omaa perhettä ja saastuttaa?


    • ole pelkästään

      ratkaiseva tekijä. Vaan myös käytettävä aika on merkittävä tekijä. Haja asutus alueilla pääsee helposti 100 km matkan tunnissa kun taas Helsingissä se välttämättä aamuruukassa riitä lännestä itään ajamiseen.
      Lompakkoa sen sijaan rasittaa matkan pituus enemmän. Eli työmatka voi olla niin pitkä kuin kantti kestää maksaa työssäkäymisestä.
      Oma vaimoni sai vuosituhannen alussa työpaikan Hyvinkäältä ja me asumme etelä Espoossa. Ensimmäisen viikon kun minä olin talvilomilla niin hän kulki julkisilla ja siihen meni 3,5-4 tuntia/päivä. Eli mahdoton kulkutapa lapsen takia ja minun matkustustyöni takia. Ostimme hänelle tuliterän bensapihin pikkuauton. Pari vuotta sitten tein laskelman paljon hänen 4 ensimmäisen työvuoden matkakustannukset oli. Todellinen loppusumma oli 36,000 euroa. Eli 9,000 euroa hänä maksoi nettopalkastaan siitä että sai olla töissä. No tästä tietenkin vähennetään ne maksimi työmatkavähennyset jonka netto hyvitys oli 1150 euroa/vuosi. Toki nykyään kun työmatkavähennykset korotettiin 7 tonniin vuodessa niin netto hyvitys nousut hieman mutta vastapainoksi vaimolle ostettiin uusi auto joten vuosikustannukset lienee sillä jo yli 10,000 euroa vuodessa.

      Paljonko sinä let valmis maksamaan siitä että käyt töissä?

      • matkustaja123

        Edellinen totesikin jo, ettei pituus ole aina ratkaiseva tekijä. Entiseen työpaikkaani oli noin 20km matkaa, mutta julkisilla matka kesti yli tunnin. Jos laskee siitä kun lähdin kotoa ja olin töissä, niin aikaa oli kulunut noin 1.5 tuntia. Lisäksi jouduin vaihtamaan kaksi kertaa, jolloin piti aina odotella seuraavaa kulkuneuvoa. Eikä ihan halpaa ollut liikkuminen, kun melkein sata euroa kuussa piti maksaa seutulipusta.


      • paljonkaan
        matkustaja123 kirjoitti:

        Edellinen totesikin jo, ettei pituus ole aina ratkaiseva tekijä. Entiseen työpaikkaani oli noin 20km matkaa, mutta julkisilla matka kesti yli tunnin. Jos laskee siitä kun lähdin kotoa ja olin töissä, niin aikaa oli kulunut noin 1.5 tuntia. Lisäksi jouduin vaihtamaan kaksi kertaa, jolloin piti aina odotella seuraavaa kulkuneuvoa. Eikä ihan halpaa ollut liikkuminen, kun melkein sata euroa kuussa piti maksaa seutulipusta.

        itsellä menee pelkkiin polttoaineisiin 20% nettopalkasta. Kyllähän se vähän sylettää, vaihtoehtoja ei olisi kuin vr, mutta kun säästää pari sataa euroa ja yli kolmekymmentä tuntia kuussa, niin omalla tuo kannattaa kulkea..


    • Reissaaja.

      Pari vuotta meni 120 km edestaas päivittäin ja se oli liikaa vaikka oli hyvä tie.

    • mist roikkuu

      eli kai se palkka aika paljon vaikuttaa..ison palkan perässä voisin ajaa vaikka 100km päivässä, mutta nyt kun on vaan 1200/kk palkka, niin ajan 40km, siis yhteensä, eli 20 ja 20.
      Toki voisin muuttaa lähemmäks, mutta en voi sietää sitä kaupunkia, asun mieluumin täällä hieman syrjemmässä.

    • Matkalla?

      Työmatka on n. 3km, miehellä saman verran. Mutta tiedän niitäkin ihmisiä joiden matkat on jopa yli 100km eivätkä valita. Ihan ihmisestähän se on kiinni...

    • ttONEs

      Minulla on työhistoriani aikana ollut työmatkat 10:stä kilometristä aina 45:een kilometriin. Nykyinen työmatka on 2,5 kilometria, eli pyöräillenkin pääsee jos huvittaa, aamu 5:ltä ei aina huvita. Talvisin kyseinen matka on autolle aivan liian vähän, ei ehdi moottori lämpiämään riittävästi, eikä laturi lataamaan akkua. Niinpä sanoisin, että sellainen 10 kilometrin työmatka on paras, siinä ehtii auto lämmetä talvella, sekä ehtii hetken kuunnella vaikka radiota ja herätä sopivasti. Mutta enpä valita 2,5 kilometrinkään työmatkasta enempää...

    • seeeooonnn

      Itsellä n. 16 km suuntaansa, eli noin 30 km yhteensä. paperiala, 3-vuorotyö.

      En kyllä paljon tuon pitempää matkaa mielellään rupeais ajamaan.

      Plussaa tiesti jos olisi

      Uusi/uudehko, hyvä auto, tai firman auto tai autoetuja ym...
      Hyvä päällysteinen tie, ei jonotteluja ym...
      Hyvä työ, josta tykkää, työajat ym.....

    • Hyvä auto tarvitaan

      Maaseudulla, jos matka on hiljaista maantietä, 70 kilometriä menee ihan hyvin. Pääkaupunkiseudulla tai muualla missä on ruuhkia, risteyksiä ja muuta hidastetta, paljon vähemmän.

      • Hyvä auto tarvitaan

        Siis 70 kilometriä yhteen suuntaan.


    • Anonyymi

      Sanoisin, että 30km per suunta. Ajallisesti 30-45min maksimi. Voin joutua kulkemaan 70km suuntaansa per päivä kun menen kouluun, mutta tiedän, että koulu kestää 1.5 vuotta ja kesäloma on pitkä, joten sen kestää. Loppuelämääni en moista matkaa jaksaisi kuitenkaan kulkea.

    • 19+3

      ensin oli 12km/sivu jota ajelin 26vuotta ja firman loputtua 6km/sivu , jota ajelin5vuotta ... nyt ajelen omia ajoja, eli olenpa onnellisesti lisäpäivillä...enpä tuon pidempiä olisi halunnutkaan.

    • Perusfaktoja

      Lain mukaan 80km/suunta.

    • tosiasia

      mutta kun itse etsii työnsä niin ei mitään väliä.... vaikka olisi 500METRIÄ... ei kukaan pakota mihnään 80km päähän. Valitse itse työsi.

    • jäbä leissön

      Vielä kun asuin entisessä kämpässä, matkan pituus oli 4 kilometriä, päätin sitten muuttaa 1,5 kilometrin päähän eikä vituta lainkaan. =).

      Tosin alueena Helsingin keskusta

    • joumu

      Kyllä se maksimi on 60km. Siis minulla. Muuten puutuu paikat liikaa.

    • Velma

      Noin 20 km julkisilla pääkaupunkiseudulla on mulle se maksimi (vie tunnin verran aikaa). Omalla autolla tai pienemmällä paikkakunnalla matka voisi olla pidempi.

    • 14141

      minut määrätii ajaan 200 kilsaa sivu josta kietäydin,nyten karensi päällä kun en lähtenyt perhe syistä

    • Anonyymi

      Minulla on matkaa 146 km /sivu. Päivässä istun ratin takana 3,5 tuntia. Bensan kalleus tietysti suututtaa, mutta auto on pieni ja se kaikkein vähimmällä bensalla kulkeva. Matka on ilman muuta päivän paras hetki.

    • Anonyymi

      Kyllä se 15-20 kilsaa alkaa olemaan jo kipurajoilla.
      Ei ainakaan 30 kilsaa suuntaansa ole mitään järkeä ajella paskapalkkaiseen työpaikkaan omalla autolla.

      • Anonyymi

        Eikä vaikka olis parempikin palkka. Muuttakaahan sinne työpaikan lähelle ja alkakaa etätyöhön, niin ei tarvitse saastuttaa ja maksaa kalliita autoja sun muuta turhaa.


    • Anonyymi

      2km on maksimi työmatka ja sen voi kävellä tai mennä pyörällä saastuttamatta . Eikä tarvitse mitään autoja ja muita ylimäääräisiä saastuttavia kulueriä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1723
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1421
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      197
      790
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      97
      759
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe