Arctic Sea

Raste

minkä suomalaisen varustamon omistama,Maltan lipun alla,Venäläinen miehistä.
Ollut kaapattuna Itämerellä,Gotlannin ja Öölannin välisellä meri alueella.
Merirosvot nyt tulleet Itämerelle! Tietoi kaivattas kuka suomalainen omistaa laivan.

114

5178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AGD

      ARCTIC SEA

      IMO NUMBER
      8912792

      VESSEL TYPE
      CARGO

      HULL TYPE
      DOUBLE HULL

      GROSS TONNAGE
      3.988 tons

      SUMMER DWT
      4.706 tons

      BUILD
      1991

      BUILDER
      SEDEF SHIPYARD ISTANBUL - TURKEY

      FLAG
      MALTA

      MANAGER
      SOLCHART MANAGEMENT HELSINKI - FINLAND

      OWNER
      ARCTIC SEA MALTA

      INSURER
      WEST OF ENGLAND P&I ASSOCIATION LUXEMBOURG

      • kotimainenpa

        varustamo näkyy olevankin " ja ilmeisesti saa siksi myös veromarkoistamme tukea venäläiselle miehistölleen !?


      • ,,,..,,
        kotimainenpa kirjoitti:

        varustamo näkyy olevankin " ja ilmeisesti saa siksi myös veromarkoistamme tukea venäläiselle miehistölleen !?

        Nimi Tyyppi Alkanut Päättynyt
        Oy Solchart Management Ab 11.04.2001 18.06.2009


      • laskuvesi

      • Raste

        tiedoista,hyvää kesää!


      • Raste

      • olisi täällä

      • Raste

      • PFSO
        Raste kirjoitti:

        position,ei näytä kuin 29pv sijainnin. Jos joku neuvos vaikka mikä mättää?

        Tuo AIS-seurantajärjestelmä toimii VHF taajuudella ja signaali heikkenee kun/jos aluksen etäisyys lähimmästä AIS maa-asemasta kasvaa liian pitkäksi, tai jos ”radiokeli” on heikko. Monet alukset ”häipyvät” muutamaksi tunniksi myös selkämerellä. Myös lähetysantennin sijoitus ja korkeus aluksella vaikuttavat näkymiseen. Ihan normaali ilmiö siis.


      • Raste
        PFSO kirjoitti:

        Tuo AIS-seurantajärjestelmä toimii VHF taajuudella ja signaali heikkenee kun/jos aluksen etäisyys lähimmästä AIS maa-asemasta kasvaa liian pitkäksi, tai jos ”radiokeli” on heikko. Monet alukset ”häipyvät” muutamaksi tunniksi myös selkämerellä. Myös lähetysantennin sijoitus ja korkeus aluksella vaikuttavat näkymiseen. Ihan normaali ilmiö siis.

        Arctic Sea nyt AIS-seurantajärjestelmässä,on Hesarin tietojen mukaan matkalla Välimerelle ja kohti Algeriaa.
        Ilmestynyt Bejain sataman laivalistalle.


    • ehkä auringon pistos

      Onko hyvin suunniteltu/lavastettu puutavaralastin kaappaus ?
      Kumivenepoliisit keksitty juttu; -ehkä. Kun lasti on purettu laivasta jossain tuntemattomassa satamassa ja saatu rahat, niin henkilöt häviävät huitsin nevadaan rahoineen. tämä on mielikuvitusteoriaa. Voisi tapahtua myös tosielämässä koska laiva olisi radiohiljaisuuden turvin edennyt kauas ilmoitetulta kaappauspaikalta ennenkuin tieto tapahtumasta välitettiin viranomaisille.

      • totuus....

        Perin kummalliselta koko tarina vaikuttaa- monen vuorokauden kuluttua tuodaan asia vasta julkisuuteen; laiva onkin ollut silloin jo Pohjanmerellä ?


      • laskuvesi

      • Raste

        tottakin tämä sinun juttus,niin piilos laiva on liikkunut.


    • ihmettelijä kans

      sitä minäki oon miettiny, mut kukaan suomalainen ei kyllä omista tota laivaa, vaan laiva on rahdattu helsingissä toimivalle solchartille, ja sen omistaja on joku venäläinen liikemiesryhmä ja ehkä siel joku suomalainen myös on mukana, mut se että se ois suomalaisen VARUSTAMON ni se ei kyllä pidä paikkaansa!

      • joku suomalainen

        tuntuu olevan mukana muissakin venäläisten "suomalaisyrityksissä"!


      • tietovaaa
        joku suomalainen kirjoitti:

        tuntuu olevan mukana muissakin venäläisten "suomalaisyrityksissä"!

        STT Hyökkäys rahtialukseen Ruotsin vesillä oli niin poikkeuksellinen tapaus, että laivan omistaja teki asiasta ensin oman tutkinnan, kertoo Solchart Management Ab:n toimitusjohtaja Victor Matveev.

        Helsingissä toimiva Solchart Management Ab omistaa kaappauksen kohteeksi joutuneen Arctic Sea -aluksen maltalaisyhtiön kautta.

        Aluksen joutuminen poikkeustilanteeseen selvisi yhtiölle viime perjantaina, kun merellä olevaan laivaan ei saatu yhteyttä millään keinolla, Matveev kertoi STT:lle torstaina.

        Yhtiön väki selvitteli laivan tapahtumia viime viikonlopun ajan haastattelemalla kaikki miehistön jäsenet. Vasta maanantaina yhtiö ilmoitti tapauksesta poliisille. Matveev vaikenee laivan tapahtumista vedoten siihen, että tapauksen tutkinta on nyt poliisin käsissä.


      • jenkki
        tietovaaa kirjoitti:

        STT Hyökkäys rahtialukseen Ruotsin vesillä oli niin poikkeuksellinen tapaus, että laivan omistaja teki asiasta ensin oman tutkinnan, kertoo Solchart Management Ab:n toimitusjohtaja Victor Matveev.

        Helsingissä toimiva Solchart Management Ab omistaa kaappauksen kohteeksi joutuneen Arctic Sea -aluksen maltalaisyhtiön kautta.

        Aluksen joutuminen poikkeustilanteeseen selvisi yhtiölle viime perjantaina, kun merellä olevaan laivaan ei saatu yhteyttä millään keinolla, Matveev kertoi STT:lle torstaina.

        Yhtiön väki selvitteli laivan tapahtumia viime viikonlopun ajan haastattelemalla kaikki miehistön jäsenet. Vasta maanantaina yhtiö ilmoitti tapauksesta poliisille. Matveev vaikenee laivan tapahtumista vedoten siihen, että tapauksen tutkinta on nyt poliisin käsissä.

        Suomi OY maksaa kaikki kulut Venäläisille siis ihan kaikki ja jos alus ruostui "kaappauksen" aikana ni finski täkkärit saa jobeja ja unioni kiittää


      • oikeastaan
        tietovaaa kirjoitti:

        STT Hyökkäys rahtialukseen Ruotsin vesillä oli niin poikkeuksellinen tapaus, että laivan omistaja teki asiasta ensin oman tutkinnan, kertoo Solchart Management Ab:n toimitusjohtaja Victor Matveev.

        Helsingissä toimiva Solchart Management Ab omistaa kaappauksen kohteeksi joutuneen Arctic Sea -aluksen maltalaisyhtiön kautta.

        Aluksen joutuminen poikkeustilanteeseen selvisi yhtiölle viime perjantaina, kun merellä olevaan laivaan ei saatu yhteyttä millään keinolla, Matveev kertoi STT:lle torstaina.

        Yhtiön väki selvitteli laivan tapahtumia viime viikonlopun ajan haastattelemalla kaikki miehistön jäsenet. Vasta maanantaina yhtiö ilmoitti tapauksesta poliisille. Matveev vaikenee laivan tapahtumista vedoten siihen, että tapauksen tutkinta on nyt poliisin käsissä.

        omistaa, jos yhtiö on lopetettu?


      • nimellä
        oikeastaan kirjoitti:

        omistaa, jos yhtiö on lopetettu?

        Oy Solchart Management Ab
        on vielä rekisterissä yritys Y-tunnuksella 2251058-9, rekisteröity 18.06.2009

        Lähde: http://www.ytj.fi


      • tietoo
        nimellä kirjoitti:

        Oy Solchart Management Ab
        on vielä rekisterissä yritys Y-tunnuksella 2251058-9, rekisteröity 18.06.2009

        Lähde: http://www.ytj.fi

        tottakai on toimiva yritys ja hyvin toimiiki ja rahaa tekevä, mutta solchart on vaan rahdannut aluksen, mutta laivan omistava varustamo ei kyllä ole solchart ja se on aivan varma fakta!! laiva on liputettu maltalle, mut omistava varustamo voi olla minkä maalanen tahansa ja tässä tapauksessa latvialainen!


      • ylimmäisen kuvan
        tietoo kirjoitti:

        tottakai on toimiva yritys ja hyvin toimiiki ja rahaa tekevä, mutta solchart on vaan rahdannut aluksen, mutta laivan omistava varustamo ei kyllä ole solchart ja se on aivan varma fakta!! laiva on liputettu maltalle, mut omistava varustamo voi olla minkä maalanen tahansa ja tässä tapauksessa latvialainen!

        mukaan liettualainen...




        http://www.shipspotting.com/search.php?query=jogaila&action=results


      • luulisin näin

      • luulisin näin kirjoitti:

        katos kun juttuhan menee näin että jos laiva on liputettu maltalle niin persees lukee valletta. se on varmaan ton nimisenä ollu liputettu liettuaan, niinku Akvilekin, mutta en sit tiiä :D

        Merenkulku on täynnä ihmeellisiä tarinoita. Tämä Arctic Sea-kaappaus tulee lukeutumaan niihin. Äärimmäisen omituinen ja mieliä kiehtova (ja erittäin epälooginen kulultaan) :-))) Nyt ennenkuin totuus selviää, lisää spekulaatioita palstalle, niitä on kiva lueskella myöhemmin.


    • Raste

      kadonnut?? Gibraltarin ohituksesta ei viitteitä,alus ei ole näkynyt tutka tai AIS-tunnistus järjestelmässä. Algeriassa Bejaian satamassa ei mitään tietoa. Varustamo ei kommentoi mitään?

    • Kippariksi halunnut

      Olisikohan matkalla Nigeriaan?

      • kapitaanoksi

        halunnut päättelee aluksen olevan menossa nigeriaan?


      • artic sea
        kapitaanoksi kirjoitti:

        halunnut päättelee aluksen olevan menossa nigeriaan?

        on matkalla.


    • sekoiluja....

      jollakin on tavara kateissa ? Hyvin tyypillistä venäläisille.

      • poijaat sillä lailla

        pikapuoliin Monroviassa Liberian lippu ahterissa uskokoon ken tahtoo...


    • Raste

      Stora Enso kaipailee myös tietoja laivasta. Pajonko tästä saisi euroja,lasti arvo 1,6 miljoonaa laivan arvo myymällä johonkin,lastin ja laivan.Taitais saada hyvän hinnan,laivalla alkaa olla jo ikääkin ja rahdit vähentyneet,niin kaaparit asialle??

      • AIS ei ole tutka

        Arctic Sean edellisillä Algerian reissuilla AIS-paikkatietoa ei yleensä ole saatu Kanaalin länsipään jälkeen ennen kuin Gibraltarissa, mihin menee 4-7 päivää.

        Nyt on mennyt jo 11 päivää. 20 km/h ehtii yli 5000 km päähän.


        http://aprs.fi/?call=8912792&mt=m&z=11&timerange=3600


    • hakuun?
    • Bybi

      Venäläinen uutistoimisto Itar-Tass kertoi sunnuntaina, että Venäjän laivasto ja FSB ovat aloittaneet etsinnät aluksen löytämiseksi. Itar-Tassin mukaan neljä Venäjän Mustanmeren laivaston alusta saapuu Atlantille Gibraltarin salmen kautta tiistai-iltana.

      Varustamon toiminta on aika erikoista: kaappauksesta tehtiin ilmoitus vuorokausia tapahtuman jälkeen, kun varustamon edustaja oli ensin kuullut miehistöä, jotka ottivat heihin viranomaisten sijasta yhteyttä. Tällä hetkellä epäillään, että kaapparit olivat laivassa vielä Kanaalissa. Saahan sitä puhetta pitää.

    • ehtii, vaikka

      hittaammin, nii kerkee perile. Tiällä sitä algeriassa viiniä kippaillaa, eikä kaipaila kylmää suomee. Jotta löyyttiihä myö. Terveisin arkkitiselta mereltä lämmön joukosta

      • karjalan suomalaisia

        Mosambikissa luotsi vastaili Suomeksi (SNTL tullut). Vaan laiva (Arctic Sea) merenpohjassa; miehistö tapettu; ei käynyt kaupaksi, joten tehtiin vakuutuspetos.


      • jäljettömiin
        karjalan suomalaisia kirjoitti:

        Mosambikissa luotsi vastaili Suomeksi (SNTL tullut). Vaan laiva (Arctic Sea) merenpohjassa; miehistö tapettu; ei käynyt kaupaksi, joten tehtiin vakuutuspetos.

        Eivät häviä noin vain. Ko. botski kaiketi tulossa Algeriaan bahlämiin. Satamakapteeni ei ollu kuitenkaan niin selvinpäåin, että olisi osannut kertoa mikä on tilanne.

        Mitkäs ne olikaan paatin tunnistetiedot, niin voisi tsekkailla aisilta.


      • miehistön
        jäljettömiin kirjoitti:

        Eivät häviä noin vain. Ko. botski kaiketi tulossa Algeriaan bahlämiin. Satamakapteeni ei ollu kuitenkaan niin selvinpäåin, että olisi osannut kertoa mikä on tilanne.

        Mitkäs ne olikaan paatin tunnistetiedot, niin voisi tsekkailla aisilta.

        palkkasaatavat olleet muutaman kuukauden jälkijunassa? Tehdäänpä siis diili ja kaapataan koko lasti ja miksi ei laivaakin siinä samalla. Tämä nyt oli sellaista vilkkaan mielikuvituksen satoa.


      • luotsi..
        karjalan suomalaisia kirjoitti:

        Mosambikissa luotsi vastaili Suomeksi (SNTL tullut). Vaan laiva (Arctic Sea) merenpohjassa; miehistö tapettu; ei käynyt kaupaksi, joten tehtiin vakuutuspetos.

        Pilot Nikolai oli aito venäläinen St.Petersburgista...


    • olisikohanmahdollista

      Olisikohan tuo venäjän, ja kaappareidenkin kiinnostus aluksen lastiin liittyvä juttu.
      Jospa lastina olisikin vaikka olkiluodon viemisiä, kun ulkomaalaiset muutenkin sitä työmaata siellä taitaa pyörittää ja voisi kuvitella että varmaan ihan mahdollisiin terroristiryhmiinkin kontaktit eivät ihan mahdottomaltkaan kuulostaisi.

      Tämä on tietysti liikaa sc-fi ja Bond leffoja kytänneen fiktiofantasiaa, mutta jännä ajatus :)

      • Barba-

        Agenteille ja yhtiöön annetaan -
        Lähtötiedot.
        - Aluksen polttoaine- ja juomavesivarastot

        Tietoja laivasta on saatavilla:
        Aluksen vauhti.
        Viimeinen havainto aluksesta.
        Aluksen nimi voidaan uudelleen maalata.
        Muut aluksen tiedot voidaan myös muuttaa.
        Ei läpäissyt Gibraltarin salmea.

        Harpit ja kartat esiin!

        Arvioni olisi jossain Selvage Grande saaren paikkeilla.

        kuumakalleille:
        Ihan easysti vaan: tämähän on vain oletusleikkiä.


      • mukaan
        Barba- kirjoitti:

        Agenteille ja yhtiöön annetaan -
        Lähtötiedot.
        - Aluksen polttoaine- ja juomavesivarastot

        Tietoja laivasta on saatavilla:
        Aluksen vauhti.
        Viimeinen havainto aluksesta.
        Aluksen nimi voidaan uudelleen maalata.
        Muut aluksen tiedot voidaan myös muuttaa.
        Ei läpäissyt Gibraltarin salmea.

        Harpit ja kartat esiin!

        Arvioni olisi jossain Selvage Grande saaren paikkeilla.

        kuumakalleille:
        Ihan easysti vaan: tämähän on vain oletusleikkiä.

        Vaikka laivan nimi maalattaisiin joka päivä...uudelleen,niin I M O numero pysyy samana...


      • Barba-
        mukaan kirjoitti:

        Vaikka laivan nimi maalattaisiin joka päivä...uudelleen,niin I M O numero pysyy samana...

        siis IMO-tunnus yli vaikka kuinka monta kertaa.
        AIS on "hyllytetty".

        Mielenkiintoinen seikka: missään ei mainittu, että piilossa olevaa hätänappulaa olisi painettu. ISPP


      • tunnus...
        Barba- kirjoitti:

        siis IMO-tunnus yli vaikka kuinka monta kertaa.
        AIS on "hyllytetty".

        Mielenkiintoinen seikka: missään ei mainittu, että piilossa olevaa hätänappulaa olisi painettu. ISPP

        Maalaaminen ei riitä, vaan se pitää hitsata, mutta voihan senkin tehdä uusiksi.


    • Raste

      pystyy kulkemaan sit pitää käydä bunkraamassa jossain,mutta missä?
      Ovatko saaneet bunkrattua merellä jostain toisesta aluksesta (venäjän laivasto) ?

      • tappi irti

        Nyt sitten mustanmeren laivaston paatitkin lähteneet etsimään. Onkohan ihan normaalia, että jotain puutavara paattia etsii kaikki venäjän pinnalla ja pinnan alla kulkevat.


      • Bybi

        Tai sitten eivät ole saaneet bunkrattua. Vaikea sanoa vielä mitään. Sellainen kutina tässä on, että lähipäivinä jotakin tapahtuu.


      • Raste

        Kap Verdeltä,miehistö siirretty Venäjän laivaston alukseen. Kaappareista ei mitään,ovat kai vielä laivassa ? Millä kaapparit nyt varmistaa oman turvallisuuden,vai jäikö osa miehistöstä vielä panttivangiksi? Tiedä vaikka poksautivat kipon pohjaan.


      • Bybi
        Raste kirjoitti:

        Kap Verdeltä,miehistö siirretty Venäjän laivaston alukseen. Kaappareista ei mitään,ovat kai vielä laivassa ? Millä kaapparit nyt varmistaa oman turvallisuuden,vai jäikö osa miehistöstä vielä panttivangiksi? Tiedä vaikka poksautivat kipon pohjaan.

        Miehistö ilmeisesti ok ja osittain tai kokonaan jäi Arctic Sealle. Kuulusteluja jatketaan venäläisessä sotalaivassa. Kaapparit olivat mukana Ruotsin aluevesiltä asti.

        Vieläkin minua kiusaa: 1) Miksi Biskajalla joku syötti hetkeksi Arctic Sean tunnukset transponderiin 15.8 ap? - Sijainnissa siis ranskalaisten mukaan vain kolme sotalaivaa matkalla Itämerelle 2) Miksi Venäjä kiisti Kap Verden havainnon ja jopa sen, että etsivät sieltä?

        Oma arvaukseni: kyse oli alusta asti yksinkertaisesti kaappauksesta. Lama poikii yritteliäisyyttä. Venäläiset virnaomaiset taas tekevät tiedottaessaan näitä triplapetoksia luonnostaan:

        Kun kaksi kauppiasta, Igor ja Vladimir, tapasivat toisensa, kysyi Vladi, mille markkinoille Igor aikoo, Novgorodiin vai Vladivostokiin. Igor sanoi: "Vladivostokiin." Siitäkös Vladi innostui ja hihkaisi: "Sinä valehtelet, sinä nimittäin AIOT mennä Vladivostokiin!"


      • Raste
        Bybi kirjoitti:

        Miehistö ilmeisesti ok ja osittain tai kokonaan jäi Arctic Sealle. Kuulusteluja jatketaan venäläisessä sotalaivassa. Kaapparit olivat mukana Ruotsin aluevesiltä asti.

        Vieläkin minua kiusaa: 1) Miksi Biskajalla joku syötti hetkeksi Arctic Sean tunnukset transponderiin 15.8 ap? - Sijainnissa siis ranskalaisten mukaan vain kolme sotalaivaa matkalla Itämerelle 2) Miksi Venäjä kiisti Kap Verden havainnon ja jopa sen, että etsivät sieltä?

        Oma arvaukseni: kyse oli alusta asti yksinkertaisesti kaappauksesta. Lama poikii yritteliäisyyttä. Venäläiset virnaomaiset taas tekevät tiedottaessaan näitä triplapetoksia luonnostaan:

        Kun kaksi kauppiasta, Igor ja Vladimir, tapasivat toisensa, kysyi Vladi, mille markkinoille Igor aikoo, Novgorodiin vai Vladivostokiin. Igor sanoi: "Vladivostokiin." Siitäkös Vladi innostui ja hihkaisi: "Sinä valehtelet, sinä nimittäin AIOT mennä Vladivostokiin!"

        spekulointia,kyseessä harjoitus venäläiset suoritti kaappauksen itämerellä,tämä oletettu toinen naton tekemä, sit laivan laitteet pimeeks,laiva jatkaa matkaa ja lopuksi etsintä päälle ja löytyyhän se laiva.
        Venäläisten ja Naton järjestämä operaattio kyseessä,testattiin laiva kaappauksiin liittyvää toimintaa.


      • Bybi
        Raste kirjoitti:

        spekulointia,kyseessä harjoitus venäläiset suoritti kaappauksen itämerellä,tämä oletettu toinen naton tekemä, sit laivan laitteet pimeeks,laiva jatkaa matkaa ja lopuksi etsintä päälle ja löytyyhän se laiva.
        Venäläisten ja Naton järjestämä operaattio kyseessä,testattiin laiva kaappauksiin liittyvää toimintaa.

        Venäläisiä varmaan harmitti, kun ranskikset kertoivat kaiken, ja kaapparit tai maissa olevat tukijoukkonsa kykenivät seuraamaan mediasta reaaliajassa, missä jahti menee. Heittivät sumua Biskajalla ja panivat rosvot rautoihin siellä, missä he olivatkin.

        Venäläisessä sotalaivassa on varmaan viihtyisää olla putkassa.


      • Raste
        Bybi kirjoitti:

        Venäläisiä varmaan harmitti, kun ranskikset kertoivat kaiken, ja kaapparit tai maissa olevat tukijoukkonsa kykenivät seuraamaan mediasta reaaliajassa, missä jahti menee. Heittivät sumua Biskajalla ja panivat rosvot rautoihin siellä, missä he olivatkin.

        Venäläisessä sotalaivassa on varmaan viihtyisää olla putkassa.

        tietojen perusteella olet lähempänä oikeaa,kyllä siel venäläises sotalaivas hyvä olla,päähän taputtelijoita riittää ja muuta mukavaa.
        Tuskin tämä koskaan tulee oikein selviään,mut jotain tiedottavat mikä sopii venäläisille itselleen.


    • Raste

      uudestaan,venäläiset kaappas ja vievät laivan mustalle merelle tarkastettavaksi?
      Herättää kysymyksiä miksi ?
      Laivassa taitaa olla muutakin kuin puutavaraa,pitää kai purkaa pois ennen kuin voi mennä Algeriaan purkamaan puutavara lastinsa.
      On kummallista,Maltan lipun alla,Suomeen rekistöröity varustamo ja Venäjä ottaa laivan hallintaan, jokin mättää tässä.
      Tuskin koskaan selviää mitä laivassa todellisuudessa on ja miksi Venäjä vie muka laivan tarkastettavaksi.

      • dsads

        siellä puutavaran seassa on aseita/huumeita joten tuo puutavara pitää ensin saada jollain pois.


      • Even keel

        Pietarsaaressa ei julkisuudessa olevien tietojen mukaan tehty ruumatarkastusta,koska laiva tuli telakalta. Luulisi kuitenkin, että lastauksen yhteydessä olisi huomattu, jos ruumassa on ollut tavaraa laivan saapuessa. Nyt se "tavara" on matkalla Venäjälle. "Jeppestadin" jengiltä kantsiis kysellä


      • jengiltä
        Even keel kirjoitti:

        Pietarsaaressa ei julkisuudessa olevien tietojen mukaan tehty ruumatarkastusta,koska laiva tuli telakalta. Luulisi kuitenkin, että lastauksen yhteydessä olisi huomattu, jos ruumassa on ollut tavaraa laivan saapuessa. Nyt se "tavara" on matkalla Venäjälle. "Jeppestadin" jengiltä kantsiis kysellä

        kysyttiin. Muistini mukaan uutisoinnissa mainittiin ruumien olleen tyhjät. Lähde pietarsaaren suunnalla.


      • on rakentaa
        jengiltä kirjoitti:

        kysyttiin. Muistini mukaan uutisoinnissa mainittiin ruumien olleen tyhjät. Lähde pietarsaaren suunnalla.

        väliseiniä ja-laipioita tarpeen mukaan.
        X-555 ohjukset mahtuu melko pieneen tilaan. Ei niitä silloin kukaan löydä ellei arvaa varta vasten ruveta hakemaan sopivia epäilyttävännäköisiä saumoja.

        Laivan omistajan luulisi tietävän, mitä omaisuudelleen milloinkin tehdäänja eritoten jos se tehdään Kaliningradissa. Ihmeellistä, jos eivät muka tiedä.


      • mesun 1
        on rakentaa kirjoitti:

        väliseiniä ja-laipioita tarpeen mukaan.
        X-555 ohjukset mahtuu melko pieneen tilaan. Ei niitä silloin kukaan löydä ellei arvaa varta vasten ruveta hakemaan sopivia epäilyttävännäköisiä saumoja.

        Laivan omistajan luulisi tietävän, mitä omaisuudelleen milloinkin tehdäänja eritoten jos se tehdään Kaliningradissa. Ihmeellistä, jos eivät muka tiedä.

        Oli Nurströmin Ancela . Olin ollut siinä jo toistavuotta , ajoimme Mustallemerelle.
        Tuona aikana 2 telakointia , Neuvostoliitossa aina kovat tarkastukset.
        Sittenkin yllättäen Saksan tulli löysi konehuoneesta tilan joka sinne oli tehty Juutalaisten kuljetustavarten ( kymmeniä sinne mahtui)


      • tutkitaan..
        mesun 1 kirjoitti:

        Oli Nurströmin Ancela . Olin ollut siinä jo toistavuotta , ajoimme Mustallemerelle.
        Tuona aikana 2 telakointia , Neuvostoliitossa aina kovat tarkastukset.
        Sittenkin yllättäen Saksan tulli löysi konehuoneesta tilan joka sinne oli tehty Juutalaisten kuljetustavarten ( kymmeniä sinne mahtui)

        "Venäjän viranomaiset ovat tiedottaneet Arctic Sea -aluksen olevan parhaillaan matkalla Mustallemerelle. Laivan on määrä purjehtia Novorossiiskin satamaan tutkimuksia varten."

        Stora-Enson puut voivat olla noin vaarallisia ?


      • ympäristön suojelua?
        tutkitaan.. kirjoitti:

        "Venäjän viranomaiset ovat tiedottaneet Arctic Sea -aluksen olevan parhaillaan matkalla Mustallemerelle. Laivan on määrä purjehtia Novorossiiskin satamaan tutkimuksia varten."

        Stora-Enson puut voivat olla noin vaarallisia ?

        Kaapparit ilmoittaneet kuullusteluissa kuuluvansa johonkin ympäristön suojelujärjestöön, höh..


      • Raste
        Even keel kirjoitti:

        Pietarsaaressa ei julkisuudessa olevien tietojen mukaan tehty ruumatarkastusta,koska laiva tuli telakalta. Luulisi kuitenkin, että lastauksen yhteydessä olisi huomattu, jos ruumassa on ollut tavaraa laivan saapuessa. Nyt se "tavara" on matkalla Venäjälle. "Jeppestadin" jengiltä kantsiis kysellä

        meikäläistä askarruttaa tämä,alus ei ole venäläinen vaan Maltan lipun alla liikennöivä laiva,Venäläisillä ei pitäis olla mitään tekemistä siellä.
        Ainoastaan jos varustamo pyytänyt apua onhan omistajat Venäläisiä alkujaan.
        Kyllä lastissa on muutakin kuin puutavaraa,eikö olis järkevää lossata puutavara Algeriaan ja sit laiva Mustallemerelle.
        Jotai siellä on kun pitää sellainen reissu tehdä,Jeppestadin satamajengi voisi tosiaan kertoilla oliko laiva tyhjä ja oliko jotain erikoista laivan lastauksen aikana, olis mielenkiintoinen lisä näihin juttuihin.


      • helppoakos sinne
        Raste kirjoitti:

        meikäläistä askarruttaa tämä,alus ei ole venäläinen vaan Maltan lipun alla liikennöivä laiva,Venäläisillä ei pitäis olla mitään tekemistä siellä.
        Ainoastaan jos varustamo pyytänyt apua onhan omistajat Venäläisiä alkujaan.
        Kyllä lastissa on muutakin kuin puutavaraa,eikö olis järkevää lossata puutavara Algeriaan ja sit laiva Mustallemerelle.
        Jotai siellä on kun pitää sellainen reissu tehdä,Jeppestadin satamajengi voisi tosiaan kertoilla oliko laiva tyhjä ja oliko jotain erikoista laivan lastauksen aikana, olis mielenkiintoinen lisä näihin juttuihin.

        Puutavaralla ei ole hevonpaskan arvoa tuossa tilanteessa. Siellä on hieman suuremmat asiat kyseessä. Ja ne on piilotettu laivan rakenteisiin telakkakäynnin aikana. Pietarsaaren satamahan totesi aikanaan laivan ruuman tyhjäksi. Mistäpä olisivat arvanneet tutkia tarkemmin koko rakennetta.

        Nyt ne mennään ottamaan pois sieltä klätketystä salalokeroista ne ohjukset. Laudat laitetaan purkauksen jälkeen takaisin ruumaan jos viitsitään.

        Johan tuo on kerrottu taustoissa, jos on viitseliäisyyttä lukea.


      • Raste
        helppoakos sinne kirjoitti:

        Puutavaralla ei ole hevonpaskan arvoa tuossa tilanteessa. Siellä on hieman suuremmat asiat kyseessä. Ja ne on piilotettu laivan rakenteisiin telakkakäynnin aikana. Pietarsaaren satamahan totesi aikanaan laivan ruuman tyhjäksi. Mistäpä olisivat arvanneet tutkia tarkemmin koko rakennetta.

        Nyt ne mennään ottamaan pois sieltä klätketystä salalokeroista ne ohjukset. Laudat laitetaan purkauksen jälkeen takaisin ruumaan jos viitsitään.

        Johan tuo on kerrottu taustoissa, jos on viitseliäisyyttä lukea.

        kun selitit asian meikäläisellä noi hoksottimet ole aina kohdallaan joo nyt ymmarrän ensin laudat pois sit salalokerosta ohjukset ja laudat takas ruumaan,varmaan osa laudoista täkillekkin sit kohti Algeriaa,hyvät jatkot sulle.


      • tänään...
        Raste kirjoitti:

        kun selitit asian meikäläisellä noi hoksottimet ole aina kohdallaan joo nyt ymmarrän ensin laudat pois sit salalokerosta ohjukset ja laudat takas ruumaan,varmaan osa laudoista täkillekkin sit kohti Algeriaa,hyvät jatkot sulle.

        "Gazeta.ru-verkkolehden toimittaja näki epäiltyjen kuulustelun vastapäisestä talosta.
        Hän kuvaili epäiltyjen löhönneen tuoleissaan ja pitäneen jalkoja pöydillä. He olivat pukeutuneet urheiluhousuihin ja vaaleisiin t-paitoihin, osalla oli tatuointeja."

        Ei sentään mitään " kolmatta astetta"...


      • nopirates
        tänään... kirjoitti:

        "Gazeta.ru-verkkolehden toimittaja näki epäiltyjen kuulustelun vastapäisestä talosta.
        Hän kuvaili epäiltyjen löhönneen tuoleissaan ja pitäneen jalkoja pöydillä. He olivat pukeutuneet urheiluhousuihin ja vaaleisiin t-paitoihin, osalla oli tatuointeja."

        Ei sentään mitään " kolmatta astetta"...

        Eräs teoria Arctic Sean kaappauksesta

        Venäjällä varastettiin jotain todella tärkeää asetegnologiaa kuten esim. risteilyohjuksia ja ne piilotettiin laivaan sen ollessa Kaliningradissa joko varustamon suostumuksella tai sitten ei ja tarkoituksena oli purkaa myös kätkö Algeriassa tai vaikka seuraavassa satamassa.
        Suomessa lastattiin puutavara kätkön päälle. Sitten Venäjän viranomaiset saivat jostain vihiä että varastettu tavara olisi tuossa laivassa ja tekivät suunnitelman saada tavara takaisin niin että ei tarvitsisi paljastaa varkautta tapahtuneen. Baltian maissa oleville agenteille annettiin tehtäväksi suorittaa laivan kaappaus ja tuoda se Välimerelle jossa kaappaus olisi ”paljastettu” sopivassa paikassa jossa Venäjän laivasto olisi ollut heti lähellä valtaamassa laiva joka olisi sitten siirretty Mustalle merelle venäläiseen satamaan jossa varastettu lasti olisi purettu piilossa julkisuudelta.
        Kaikki ei kuitenkaan sujunut suunnitelmien mukaan vaan kaappauksesta ehdittiin ilmoittaa ja laivan omituinen käytös Itämerellä täytyi jotenkin selittää niin keksittiin tuo ensimmäinen kaappaustarina mutta kuitenkin tuli ennen Gibraltaria tietoja että laiva olisi mahdollisesti ollut kaappaajien hallussa Englannin kanaalissakin jolloin eivät uskaltaneetkaan mennä Gibraltarin salmesta koska pelkäsivät joutuvansa jonkun muun maan kuin Venäjän valtaamiksi ja suunnistivatkin keskemmälle ja etelämmäksi Atlanttia ja lähetettiin viesti että laiva oli taas kaapattu Portugalin rannikolla. Venäjä ilmoittautuikin etsimään ja valtaamaan laivan joten muiden maiden ei tarvitsisi sitä tehdä.
        Sitten Venäjä ottikin laivan haltuunsa ja todennäköisesti vie sen Venäjälle ja lopputulos on suunnitelman mukainen että ei tarvitse myöntää mitään varastetuksi ja salaista lastia laivassa olleen.

        Jos toteavat että varustamo oli tietoinen salaisesta lastista niin jotenkin pyrkivät heitä rankaisemaan, ehkä pitävät laivan ja laittavat miehistön vankilaan syyllisinä ”luonnonsuojelijoiden” kaappaukseen ja lunnaiden vaatimiseen.


      • Yehud Barac
        nopirates kirjoitti:

        Eräs teoria Arctic Sean kaappauksesta

        Venäjällä varastettiin jotain todella tärkeää asetegnologiaa kuten esim. risteilyohjuksia ja ne piilotettiin laivaan sen ollessa Kaliningradissa joko varustamon suostumuksella tai sitten ei ja tarkoituksena oli purkaa myös kätkö Algeriassa tai vaikka seuraavassa satamassa.
        Suomessa lastattiin puutavara kätkön päälle. Sitten Venäjän viranomaiset saivat jostain vihiä että varastettu tavara olisi tuossa laivassa ja tekivät suunnitelman saada tavara takaisin niin että ei tarvitsisi paljastaa varkautta tapahtuneen. Baltian maissa oleville agenteille annettiin tehtäväksi suorittaa laivan kaappaus ja tuoda se Välimerelle jossa kaappaus olisi ”paljastettu” sopivassa paikassa jossa Venäjän laivasto olisi ollut heti lähellä valtaamassa laiva joka olisi sitten siirretty Mustalle merelle venäläiseen satamaan jossa varastettu lasti olisi purettu piilossa julkisuudelta.
        Kaikki ei kuitenkaan sujunut suunnitelmien mukaan vaan kaappauksesta ehdittiin ilmoittaa ja laivan omituinen käytös Itämerellä täytyi jotenkin selittää niin keksittiin tuo ensimmäinen kaappaustarina mutta kuitenkin tuli ennen Gibraltaria tietoja että laiva olisi mahdollisesti ollut kaappaajien hallussa Englannin kanaalissakin jolloin eivät uskaltaneetkaan mennä Gibraltarin salmesta koska pelkäsivät joutuvansa jonkun muun maan kuin Venäjän valtaamiksi ja suunnistivatkin keskemmälle ja etelämmäksi Atlanttia ja lähetettiin viesti että laiva oli taas kaapattu Portugalin rannikolla. Venäjä ilmoittautuikin etsimään ja valtaamaan laivan joten muiden maiden ei tarvitsisi sitä tehdä.
        Sitten Venäjä ottikin laivan haltuunsa ja todennäköisesti vie sen Venäjälle ja lopputulos on suunnitelman mukainen että ei tarvitse myöntää mitään varastetuksi ja salaista lastia laivassa olleen.

        Jos toteavat että varustamo oli tietoinen salaisesta lastista niin jotenkin pyrkivät heitä rankaisemaan, ehkä pitävät laivan ja laittavat miehistön vankilaan syyllisinä ”luonnonsuojelijoiden” kaappaukseen ja lunnaiden vaatimiseen.

        salainen palvelu saataisiin linkitettyä juttuun. kai neki jotain tietää asiasta?


      • Bybi
        Yehud Barac kirjoitti:

        salainen palvelu saataisiin linkitettyä juttuun. kai neki jotain tietää asiasta?

        ... ja TipuTaaTaa Mikkonen, Estonia, Kennedy, WTC sekä entinen Lapin lääninlääkäri ja vielä tähän voisi tietenkin kytkeä polvijärveläisten arvailut siitä, kelle Joensuun paksu-Tilta oli raskaana vuonna 1979.

        Silti kummastelen minäkin Rasteen tavalla, miksi paatti lähti lankut mukana Mustallemerelle. Samaten sitä, miksi hemmetissä miehistö vietiin suoraan Lefortovon vankilaan. Kotiin ei ole saanut soittaa.

        Kaliningrad on nimittäin yksi rosvonpesä, josta kyllä saa mitä vain, jos on materiaalia, millä maksaa.


      • vain joku pypi
        Bybi kirjoitti:

        ... ja TipuTaaTaa Mikkonen, Estonia, Kennedy, WTC sekä entinen Lapin lääninlääkäri ja vielä tähän voisi tietenkin kytkeä polvijärveläisten arvailut siitä, kelle Joensuun paksu-Tilta oli raskaana vuonna 1979.

        Silti kummastelen minäkin Rasteen tavalla, miksi paatti lähti lankut mukana Mustallemerelle. Samaten sitä, miksi hemmetissä miehistö vietiin suoraan Lefortovon vankilaan. Kotiin ei ole saanut soittaa.

        Kaliningrad on nimittäin yksi rosvonpesä, josta kyllä saa mitä vain, jos on materiaalia, millä maksaa.

        Et ymmärrä näköjään edes alkeellisimpia asiayhteyksiä sen enempää kuin joku rastafaarikaan. Pysy vaan siellä polvijärjellä äläkä edes mainitse mitään Kaliningradia, kun et edes tiedä missä se on. Hehhehee , mistä näitä uunoja riittääkään...


      • Raste
        Yehud Barac kirjoitti:

        salainen palvelu saataisiin linkitettyä juttuun. kai neki jotain tietää asiasta?

        Mossad kaappauksen takana,kyllä Virolaiset ja Ruotsalaiset tietää,Venäjä ja Israel tietysti kieltää.
        Kenethän vielä voisi sotkee tähän.


      • Even keel
        Raste kirjoitti:

        Mossad kaappauksen takana,kyllä Virolaiset ja Ruotsalaiset tietää,Venäjä ja Israel tietysti kieltää.
        Kenethän vielä voisi sotkee tähän.

        Americaanot olleet kovin hiljaa, vaikka kyllä silläkin suunnalla varmasti kiinnostusta on.


      • että koko palstan
        Raste kirjoitti:

        meikäläistä askarruttaa tämä,alus ei ole venäläinen vaan Maltan lipun alla liikennöivä laiva,Venäläisillä ei pitäis olla mitään tekemistä siellä.
        Ainoastaan jos varustamo pyytänyt apua onhan omistajat Venäläisiä alkujaan.
        Kyllä lastissa on muutakin kuin puutavaraa,eikö olis järkevää lossata puutavara Algeriaan ja sit laiva Mustallemerelle.
        Jotai siellä on kun pitää sellainen reissu tehdä,Jeppestadin satamajengi voisi tosiaan kertoilla oliko laiva tyhjä ja oliko jotain erikoista laivan lastauksen aikana, olis mielenkiintoinen lisä näihin juttuihin.

        "merimiehiksi" itseään kuvitteleva porukka jättäis koko asian lukutaitoisille.

        Nimittäin: venäläinen sota-alus pysäytti Arctic Sean kansainvälisillä vesillä. Kv. laki sallii tällaisen mm. epäillyn merirosvouksen yhteydessä. Kenelläkään ei liene epäselvyyttä, että aluksen tilanne oli vähintäänkin hämärä ja siten pysäytys laillinen?

        Toiseksi tällaisessa tilanteessa nimenomaan se valtio, jonka sota-alus asian hoitaa, voi hoitaa ja yleensä hoitaakin jatkoselvittelytkin, mm. aluksen tutkimisen, rikostutkinnan ja oikeudenkäynnin. Ja lähin venäläinen satama sattui olemaan Mustallamerellä. Alusta voi pitää rikospaikkana, ei sieltä ennen tutkintaa mitään pureta pois.


      • Even keel
        että koko palstan kirjoitti:

        "merimiehiksi" itseään kuvitteleva porukka jättäis koko asian lukutaitoisille.

        Nimittäin: venäläinen sota-alus pysäytti Arctic Sean kansainvälisillä vesillä. Kv. laki sallii tällaisen mm. epäillyn merirosvouksen yhteydessä. Kenelläkään ei liene epäselvyyttä, että aluksen tilanne oli vähintäänkin hämärä ja siten pysäytys laillinen?

        Toiseksi tällaisessa tilanteessa nimenomaan se valtio, jonka sota-alus asian hoitaa, voi hoitaa ja yleensä hoitaakin jatkoselvittelytkin, mm. aluksen tutkimisen, rikostutkinnan ja oikeudenkäynnin. Ja lähin venäläinen satama sattui olemaan Mustallamerellä. Alusta voi pitää rikospaikkana, ei sieltä ennen tutkintaa mitään pureta pois.

        Huhhuh


      • Raste
        että koko palstan kirjoitti:

        "merimiehiksi" itseään kuvitteleva porukka jättäis koko asian lukutaitoisille.

        Nimittäin: venäläinen sota-alus pysäytti Arctic Sean kansainvälisillä vesillä. Kv. laki sallii tällaisen mm. epäillyn merirosvouksen yhteydessä. Kenelläkään ei liene epäselvyyttä, että aluksen tilanne oli vähintäänkin hämärä ja siten pysäytys laillinen?

        Toiseksi tällaisessa tilanteessa nimenomaan se valtio, jonka sota-alus asian hoitaa, voi hoitaa ja yleensä hoitaakin jatkoselvittelytkin, mm. aluksen tutkimisen, rikostutkinnan ja oikeudenkäynnin. Ja lähin venäläinen satama sattui olemaan Mustallamerellä. Alusta voi pitää rikospaikkana, ei sieltä ennen tutkintaa mitään pureta pois.

        vedä hernettä nenääs näistä meikäläisen kirjoituksista,voit aivan vapaasti oikoo näitä. Annetaan jokaisen vapaasti kirjoittaa,toiset tietää enemmän toiset vähemmän ei nää jutut ole keltään pois.
        Ihan ok juttuhan tämä sun juttus,turhaan sä näitä juttui ja kirjoituksia arvostelet,voit jatkaa valitsemallasi tiellä jos siltä tuntuu,hyvii jatkoi vaan.


      • Raste
        Even keel kirjoitti:

        Americaanot olleet kovin hiljaa, vaikka kyllä silläkin suunnalla varmasti kiinnostusta on.

        ovat kiinnostuneet,seuraakohan Välimeren laivasto Arctic Sean kulkua siellä,onhan sillä laivastotukikohtia Italiassa Napolissa,Turkissa Ismirissä,Napolista en niin tarkaan muista oliko tukikohta,mut aina siellä jenkkien sotalaivoja oli,Ismirissä oli tukikohta ainakin.
        Meniköhän asian vierestä,mut menköön,taitaa olla Arctic Sean viimmeinen matka tämä Mustanmeren reissu.


      • vähän
        nopirates kirjoitti:

        Eräs teoria Arctic Sean kaappauksesta

        Venäjällä varastettiin jotain todella tärkeää asetegnologiaa kuten esim. risteilyohjuksia ja ne piilotettiin laivaan sen ollessa Kaliningradissa joko varustamon suostumuksella tai sitten ei ja tarkoituksena oli purkaa myös kätkö Algeriassa tai vaikka seuraavassa satamassa.
        Suomessa lastattiin puutavara kätkön päälle. Sitten Venäjän viranomaiset saivat jostain vihiä että varastettu tavara olisi tuossa laivassa ja tekivät suunnitelman saada tavara takaisin niin että ei tarvitsisi paljastaa varkautta tapahtuneen. Baltian maissa oleville agenteille annettiin tehtäväksi suorittaa laivan kaappaus ja tuoda se Välimerelle jossa kaappaus olisi ”paljastettu” sopivassa paikassa jossa Venäjän laivasto olisi ollut heti lähellä valtaamassa laiva joka olisi sitten siirretty Mustalle merelle venäläiseen satamaan jossa varastettu lasti olisi purettu piilossa julkisuudelta.
        Kaikki ei kuitenkaan sujunut suunnitelmien mukaan vaan kaappauksesta ehdittiin ilmoittaa ja laivan omituinen käytös Itämerellä täytyi jotenkin selittää niin keksittiin tuo ensimmäinen kaappaustarina mutta kuitenkin tuli ennen Gibraltaria tietoja että laiva olisi mahdollisesti ollut kaappaajien hallussa Englannin kanaalissakin jolloin eivät uskaltaneetkaan mennä Gibraltarin salmesta koska pelkäsivät joutuvansa jonkun muun maan kuin Venäjän valtaamiksi ja suunnistivatkin keskemmälle ja etelämmäksi Atlanttia ja lähetettiin viesti että laiva oli taas kaapattu Portugalin rannikolla. Venäjä ilmoittautuikin etsimään ja valtaamaan laivan joten muiden maiden ei tarvitsisi sitä tehdä.
        Sitten Venäjä ottikin laivan haltuunsa ja todennäköisesti vie sen Venäjälle ja lopputulos on suunnitelman mukainen että ei tarvitse myöntää mitään varastetuksi ja salaista lastia laivassa olleen.

        Jos toteavat että varustamo oli tietoinen salaisesta lastista niin jotenkin pyrkivät heitä rankaisemaan, ehkä pitävät laivan ja laittavat miehistön vankilaan syyllisinä ”luonnonsuojelijoiden” kaappaukseen ja lunnaiden vaatimiseen.

        Otetaan mukaan hiukka politiikkaa. Laiva kadotetaan, jotta suurvalta saa näyttää osaamisensa ja löytää pienen laivan suurelta valtamereltä. Sisäministeri, jolle löytämisestä tiedotetaan, sattuu olemaan juuri sopivasti saman pöydän ääressä presidentin kanssa ja tv paikalla saaden molemmat naamansa tuoreeltaan uutisiin. Kaappareilla on sopivasti virolaistaustaa, jotta saadaan potku sinnekin päin. Ja tietysti kaikista yksityiskohdista tiedotetaan vain virallisia kanavia pitkin. Kenen miehiä sitten varustamo mahtaa ollakaan, en viitsi arvailla.


      • joku välillä kyllästyy
        Raste kirjoitti:

        vedä hernettä nenääs näistä meikäläisen kirjoituksista,voit aivan vapaasti oikoo näitä. Annetaan jokaisen vapaasti kirjoittaa,toiset tietää enemmän toiset vähemmän ei nää jutut ole keltään pois.
        Ihan ok juttuhan tämä sun juttus,turhaan sä näitä juttui ja kirjoituksia arvostelet,voit jatkaa valitsemallasi tiellä jos siltä tuntuu,hyvii jatkoi vaan.

        kaiken maailman tietämättömien ja sivistymättömien pölhöjen kirjoituksiin.


      • Raste
        joku välillä kyllästyy kirjoitti:

        kaiken maailman tietämättömien ja sivistymättömien pölhöjen kirjoituksiin.

        ihme,et sinun kirjoituksia on mahdoton arvostella,tiedätköhän miksi?


    • asiantuntemusta

      että mossadkin pössähti, vielä ei ole osama bulbahtanut ? Ei näissä ohjuksienkaan kuljetuksissa mitään ihmeellistä ole ennen ne vietiin rekalla, nyt piti vaan EU ohittaa........

      • Kriminals...

        Iltalehti today:
        - Emme sulje pois mahdollisuutta, että Arctic Sea kuljetti muutakin kuin puuta, syyttäjäviraston tutkija Alexander Bastrykin sanoi uutistoimisto AFP:n mukaan.

        - Pidätimme aluksen miehistön, koska haluamme selvittää onko joku miehistöstä sekaantunut tapahtumiin, Bastrykin sanoi.

        Arctic Sean 11-hengen suuruisen miehistön pidättäminen on lisännyt spekulaatioita peittelystä. Miehistön jäsenet eivät ole saaneet vieläkään olla yhteydessä omaisiinsa.

        Bastrykin lupasi puolentoista viikon sisällä täydellistä selvitystä oudosta kaappauksesta.

        Arctic Sean on määrä saapua Novorossijskin satamaan syyskuun alkupuolella. Alus tarkastetaan tuolloin perinpohjaisesti.

        - Haluamme varmistaa, ettei aluksella ollut lastina muuta kuin puuta. Kaappauksen syy ei ole vielä selvillä, Venäjän asevoimien komentaja Nikolai Makarov sanoi.

        Novorossijsk sijaitsee Mustanmeren rannalla.


      • aina.
        Kriminals... kirjoitti:

        Iltalehti today:
        - Emme sulje pois mahdollisuutta, että Arctic Sea kuljetti muutakin kuin puuta, syyttäjäviraston tutkija Alexander Bastrykin sanoi uutistoimisto AFP:n mukaan.

        - Pidätimme aluksen miehistön, koska haluamme selvittää onko joku miehistöstä sekaantunut tapahtumiin, Bastrykin sanoi.

        Arctic Sean 11-hengen suuruisen miehistön pidättäminen on lisännyt spekulaatioita peittelystä. Miehistön jäsenet eivät ole saaneet vieläkään olla yhteydessä omaisiinsa.

        Bastrykin lupasi puolentoista viikon sisällä täydellistä selvitystä oudosta kaappauksesta.

        Arctic Sean on määrä saapua Novorossijskin satamaan syyskuun alkupuolella. Alus tarkastetaan tuolloin perinpohjaisesti.

        - Haluamme varmistaa, ettei aluksella ollut lastina muuta kuin puuta. Kaappauksen syy ei ole vielä selvillä, Venäjän asevoimien komentaja Nikolai Makarov sanoi.

        Novorossijsk sijaitsee Mustanmeren rannalla.

        Miehistöltä kysellään, tuliko Atlantilla suoritettua "aseiden lenssaus", kun homma meni munille.


      • syväys....
        aina. kirjoitti:

        Miehistöltä kysellään, tuliko Atlantilla suoritettua "aseiden lenssaus", kun homma meni munille.

        Ui liian syvällä pelkällä pitkätavaralastilla, niin väitetään; saahan syväydet Pietarsaaren satamasta taikka sitten luotsien kuiteista.
        Vai eikö asiaan haluta "sekaantua..."


      • Raste
        syväys.... kirjoitti:

        Ui liian syvällä pelkällä pitkätavaralastilla, niin väitetään; saahan syväydet Pietarsaaren satamasta taikka sitten luotsien kuiteista.
        Vai eikö asiaan haluta "sekaantua..."

        väitteessä voi olla vinha perä,muistan kerran lastina 4000tn rautaharkkoja,puutavaraa lähes siiven tasolle,lastas puutavaraa lähes 1200 tanttua,ui normaalis syvyydessä.
        On täytynyt olla aika raskasta puutavara tai puutavara märkää,tuskin märkää puutavaraa kukaan ostaa.
        Voihan olla kyllästettyä siitä kyl saa painoo.Mikä voisi olla lastina,sitä täytyisi olla paljon jos laiva uisi nomaali syvyydellä?


      • ex.off
        Raste kirjoitti:

        väitteessä voi olla vinha perä,muistan kerran lastina 4000tn rautaharkkoja,puutavaraa lähes siiven tasolle,lastas puutavaraa lähes 1200 tanttua,ui normaalis syvyydessä.
        On täytynyt olla aika raskasta puutavara tai puutavara märkää,tuskin märkää puutavaraa kukaan ostaa.
        Voihan olla kyllästettyä siitä kyl saa painoo.Mikä voisi olla lastina,sitä täytyisi olla paljon jos laiva uisi nomaali syvyydellä?

        Kyllähän laivalle syväyttä tulee ilman raskaita pommejakin, kun yliperämies ei hallitse hommaansa. Painolastitankeilla voidaan pelata aika paljon.


      • Raste
        ex.off kirjoitti:

        Kyllähän laivalle syväyttä tulee ilman raskaita pommejakin, kun yliperämies ei hallitse hommaansa. Painolastitankeilla voidaan pelata aika paljon.

        voidaan pelata pajonkin,kyllä förstit hommansa hallitsee jos ei niin nopeesti on entinen försti.
        Mutta ei niillä painolasti tankeillakaan voi pelata loputtomiin jos lasti on kevyt,jää syväys kyllä normaalista,voinhan olla väärässä niin korjaa.
        Spekulaatiota tämä kaikki on,viisaat ovat arvioineet tämän normaalia syvenmällä uimisen,minä vain laitoin yhden lasti esimerkin,ei tällä laivalla ollut 4000tonnin painolasti tankkeja,ilman rautaharkoja olis jäänyt normaalista syväyksestä,vaikka painolasti tankit olis ollut täynä.


      • kokemusta(kin)
        Raste kirjoitti:

        voidaan pelata pajonkin,kyllä förstit hommansa hallitsee jos ei niin nopeesti on entinen försti.
        Mutta ei niillä painolasti tankeillakaan voi pelata loputtomiin jos lasti on kevyt,jää syväys kyllä normaalista,voinhan olla väärässä niin korjaa.
        Spekulaatiota tämä kaikki on,viisaat ovat arvioineet tämän normaalia syvenmällä uimisen,minä vain laitoin yhden lasti esimerkin,ei tällä laivalla ollut 4000tonnin painolasti tankkeja,ilman rautaharkoja olis jäänyt normaalista syväyksestä,vaikka painolasti tankit olis ollut täynä.

        Arctic Sea:

        DWT 4389
        NT 1618

        Herrojen Stora ja Enso mukaan lastina oli 2000 kuutiota puuta eli vaikuttaisi kulkeneen täysi mälli päällä kansilastin kera. Ilmoitettu lähtösyväys Suomesta (erään lähteen mukaan) oli 6,2 m, joka on aivan normaali kyseiselle alukselle.


      • Raste
        kokemusta(kin) kirjoitti:

        Arctic Sea:

        DWT 4389
        NT 1618

        Herrojen Stora ja Enso mukaan lastina oli 2000 kuutiota puuta eli vaikuttaisi kulkeneen täysi mälli päällä kansilastin kera. Ilmoitettu lähtösyväys Suomesta (erään lähteen mukaan) oli 6,2 m, joka on aivan normaali kyseiselle alukselle.

        kevyeltä lastilta alle 500 standartia,kuivaa paketti tavaraa??? Ennen lastattiin puutavara käsin,kuivaa oli silloinkin samankokoiseen laivaan sopii paljon enemmän käsin lastattuna kuin 2000 kuutiota, arvioisin Arctic Sea pystyy lastaamaan yli 1200 standarttia käsin lastattua puutavaraa,lautaa/lankkua,1 standartti= 4,7m3 pyöreesti. Ei anakaan tuolla 500 std:n määrällä laiva ui normaali syvyydessä.


      • Raste
        Raste kirjoitti:

        kevyeltä lastilta alle 500 standartia,kuivaa paketti tavaraa??? Ennen lastattiin puutavara käsin,kuivaa oli silloinkin samankokoiseen laivaan sopii paljon enemmän käsin lastattuna kuin 2000 kuutiota, arvioisin Arctic Sea pystyy lastaamaan yli 1200 standarttia käsin lastattua puutavaraa,lautaa/lankkua,1 standartti= 4,7m3 pyöreesti. Ei anakaan tuolla 500 std:n määrällä laiva ui normaali syvyydessä.

        2000kuution lasti,kuiva puutavara 1kuutio paino max noin 500kg,vaikka painais tupla määrän ei tule laivaan niin paljon painoo et laiva ui normaali syvyydessä.
        Korjatkaa jos väärässä.


      • joopa joo
        Raste kirjoitti:

        2000kuution lasti,kuiva puutavara 1kuutio paino max noin 500kg,vaikka painais tupla määrän ei tule laivaan niin paljon painoo et laiva ui normaali syvyydessä.
        Korjatkaa jos väärässä.

        kuiva puu joo,mut lasti oli tuore puu ja laiva otti makeavesi täydennyksen eli juomavesi tankit täyteen,ja jos vesimerkit jää pinnan alle kesken lastauksen kapteeni ottaa vastuun ylilastista.


      • ilmaista!
        joopa joo kirjoitti:

        kuiva puu joo,mut lasti oli tuore puu ja laiva otti makeavesi täydennyksen eli juomavesi tankit täyteen,ja jos vesimerkit jää pinnan alle kesken lastauksen kapteeni ottaa vastuun ylilastista.

        Varmaan Nylandska Jaktklubbenilla asiaa pohdittu punaviinilasin äärellä.


      • Raste
        joopa joo kirjoitti:

        kuiva puu joo,mut lasti oli tuore puu ja laiva otti makeavesi täydennyksen eli juomavesi tankit täyteen,ja jos vesimerkit jää pinnan alle kesken lastauksen kapteeni ottaa vastuun ylilastista.

        painaa tuore puukuutio siit kai saa lastin painon,kun laivas oli 2000m3 puutavaraa.


      • keskipohjanmaa
        Raste kirjoitti:

        painaa tuore puukuutio siit kai saa lastin painon,kun laivas oli 2000m3 puutavaraa.

        lasti oli 6700 kuutiota puuta lähde keskipohjanmaa lehti


      • Raste
        keskipohjanmaa kirjoitti:

        lasti oli 6700 kuutiota puuta lähde keskipohjanmaa lehti

        alkaa passaamaan lastin arvo 1,3miljoonaa,6700m3 kuutio 194e, lehdis yleisesti ollut 2000m3 arvo olis 650e kuutio tuntuu aika arvokkaalta. Painokin voisi 6700m3 olla 4000-5000 tonnia riippuen tavaran kosteudesta, silloinhan laivan syväys olisi normaali puutavara lastilla.


      • ehkä näin
        Raste kirjoitti:

        alkaa passaamaan lastin arvo 1,3miljoonaa,6700m3 kuutio 194e, lehdis yleisesti ollut 2000m3 arvo olis 650e kuutio tuntuu aika arvokkaalta. Painokin voisi 6700m3 olla 4000-5000 tonnia riippuen tavaran kosteudesta, silloinhan laivan syväys olisi normaali puutavara lastilla.

        laiva otti makea vesi tankit täyteen vettä ja sahatavara oli arvioitua tuoreempaa joka lastattiin laivan etuosaan ,jolloin laiva oli hieman nokallaan.nokallaan oleva laiva taasen rullaa helpommin merellä ,ja ne on joutunu ottamaan lisävettä painolasti tankkeihin .siitä johtuu syvällä uinti luulisin??????????????????????????????????????


      • Raste
        ehkä näin kirjoitti:

        laiva otti makea vesi tankit täyteen vettä ja sahatavara oli arvioitua tuoreempaa joka lastattiin laivan etuosaan ,jolloin laiva oli hieman nokallaan.nokallaan oleva laiva taasen rullaa helpommin merellä ,ja ne on joutunu ottamaan lisävettä painolasti tankkeihin .siitä johtuu syvällä uinti luulisin??????????????????????????????????????

        näitä riittää,tämän päivän uutisointi lisäs spekulointia,lastis sittenkin muuta kuin puutavaraa. Laiva tuli Pietarsaareen Venäjältä,kumma että tulli ei tarkastanut laivaa,ennen ainakin syynäsivät joka kolon jos Venäjältä ex Neuvostoliitosta,Puolasta etenkin tultiin ja sama syynäys oli muualtakin tultaessa,jos siellä jotain oli niin löytäneet olisivat?
        Ennen tulli syynäs nää laivat tarkkaan,hyvä että ei tupakka poksis saanut sakkoi tai pois ottaneet jos ylimääräinen oli. Nyt luulis tullinkin olevan vielä tarkempia näis tarkastuksis näiden huumeiden takia joita nykyään liikkuu yli rajojen.


    • Raste

      laivassa oli ehkä Venäjän asemafian älypommeja matkalla Iraniin,ei onnistunut Mossad värväsi Virolaisia,Latvialaisia kaappaamaan laivan,sekin meni perseelleen tää kaappaus,laivan kapteeni otti kaappaajat panttivangiksi,sit Venäjän laivasto kaappas laivan lähti kuljettamaan sitä Mustallemerelle.
      Sitten Mustallamerellä kai nää älypommit sit jossain vaiheessa poksahtaa,Mustaltamereltä ARCTIC SEA ei koskaan enään palaa.Miten käy sitten miehistön,kaappareiden nekin katoaa?

      • ex-köökki

        "Miten käy sitten miehistön,kaappareiden nekin katoaa?"

        No ei ne enää katoa, niillä on jo asianajajat sun muut ja kamerat kuvaa.

        Mietin, että Mossad olisi varmaan hoitanut kaappauksensa ilman vuokratyövoimaa. Mutta outo juttu koko sotku on silti.

        Bybi sanoi jossakin ketjussa, että lasti lunnaat nauloiksi myyty laiva vastaa reilusti muutamaa arvokuljetusryöstöä. Ja Baltiassa on kova lama. Turisteja käännetään taas kuin ennen vanhaan. Olisko niin simppeli juttu?


    • yli horisontin

      Koko homma taitta mennä jo ufojen puolelle. Se kai onkin venäläisten tarkoitus, niin että lopullista totuutta ei enää löydetä tai se sekoittuu kaikenkarvaisiin salaliittoteorioihin.

      • tukkoon ...

        Iltalehden mukaan:
        "Kaapatun Arctic Sea -aluksen miehistö on antanut kirjallisen lupauksen olla antamatta lausuntoja aluksen tapahtumista oikeusseuraamusten uhalla, kertoo venäläinen uutispalvelu life.ru.
        - Lupauksen rikkominen johtaa syytteeseen. Vähimmäisrangaistus koituisi oikeudenkäynnin tutkimusmateriaalin ennenaikaisesta levittämisestä, ja rangaistus kyseisestä rikoksesta vaihtelee 80 000 ruplan (noin 1 760 euron) sakosta aina kolmen kuukauden vankeuteen asti, uutispalvelu kertoo."


      • Raste

        keskustellet Arctic Sean kaappauksesta,Butin luvannut informoida Vanhasta tutkimuksen tuloksista.Eräässä haastattelussa Vanhanen myönsi,että hänellä ei ole kummempaa tietoa kuin mediallakaan,aikoi kysellä Butinilta kun tapaa,nyt tavannut eikä sen kummempaa sanottavaa.
        Salaako Suomen hallitus jotain,tuntuu kummalliselta et eivät tiedä mitään,onhan laiva Suomessa toimivan yrityksen.
        Entäs jos laivas olisi miehistö Suomesta,tai ainakin osa miehistöstä? Venäjä näköjään informoi miten parhaaksi katsoo,ei paljon noteeraa Suomen hallitusta/pääministeriä ja piste.


      • skäddämm
        Raste kirjoitti:

        keskustellet Arctic Sean kaappauksesta,Butin luvannut informoida Vanhasta tutkimuksen tuloksista.Eräässä haastattelussa Vanhanen myönsi,että hänellä ei ole kummempaa tietoa kuin mediallakaan,aikoi kysellä Butinilta kun tapaa,nyt tavannut eikä sen kummempaa sanottavaa.
        Salaako Suomen hallitus jotain,tuntuu kummalliselta et eivät tiedä mitään,onhan laiva Suomessa toimivan yrityksen.
        Entäs jos laivas olisi miehistö Suomesta,tai ainakin osa miehistöstä? Venäjä näköjään informoi miten parhaaksi katsoo,ei paljon noteeraa Suomen hallitusta/pääministeriä ja piste.

        Salaako Suomen hallitus jotain,tuntuu kummalliselta et eivät tiedä mitään,onhan laiva Suomessa toimivan yrityksen.
        Siinäpä nerokas lausahdus...
        Suomen hallitus ei tiedä edes oman maan asioista paskan vertaa..


      • vai puuta?
        skäddämm kirjoitti:

        Salaako Suomen hallitus jotain,tuntuu kummalliselta et eivät tiedä mitään,onhan laiva Suomessa toimivan yrityksen.
        Siinäpä nerokas lausahdus...
        Suomen hallitus ei tiedä edes oman maan asioista paskan vertaa..

        vanhanen pyytelee ehkä putinilta anteeksi kun ,pietarsaaressa lastattu aselasti ei mennykkään puuna perille.nyt venäjä saa suomalaista huippu salasta teknolokiaa eikä mitään kiinalaista nokiaa.


      • Media,silmät auki
        vai puuta? kirjoitti:

        vanhanen pyytelee ehkä putinilta anteeksi kun ,pietarsaaressa lastattu aselasti ei mennykkään puuna perille.nyt venäjä saa suomalaista huippu salasta teknolokiaa eikä mitään kiinalaista nokiaa.

        Mikäli ei ole pelkkä "peite" oikeille omistajille.Mies asuu Suomessa, Helsingissä.
        Taitaa kulkea edelleen vapaana miehenä, jota sopii ihmetellä.
        Tästä tulee kyllä päätelmään, että uutisoitu ohjuslasti ei pidä paikkaansa.Ihmetyttäisi kyllä sekin, että varustamon pääomistaja ei olisi tietoinen mitä varustamon laivoilla kuljetetaan.


      • Troolaaja
        Media,silmät auki kirjoitti:

        Mikäli ei ole pelkkä "peite" oikeille omistajille.Mies asuu Suomessa, Helsingissä.
        Taitaa kulkea edelleen vapaana miehenä, jota sopii ihmetellä.
        Tästä tulee kyllä päätelmään, että uutisoitu ohjuslasti ei pidä paikkaansa.Ihmetyttäisi kyllä sekin, että varustamon pääomistaja ei olisi tietoinen mitä varustamon laivoilla kuljetetaan.

        Eihän nyt kukaan varustaja laita paattia telakalle neljäksi viikoksi ilman korvausta.
        Juonessa on moni mukana.


    • Raste

      yhä Atlantilla? Venäläisillä on jokin ongelma,olisko Gibralttar ja Malta johon laiva rekisteröity,vai Bosborin salmi? Jokin mättää miksi laivaa ei lähdetty viemään Mustallemerelle,niin kuin tiedoittivat. Miten ois jokin haveri,pääsis kerta heitolla koko ongelmasta.

      • exoff

        Oli asia niin tai näin, Venäjä saa hyvän syyn ja yleisen hyväksynnän lisätä sota-alustensa määrää Itämerellä.Kuka sitten olikaan moisen näyttävän parodian ohjannut.


      • Raste
        exoff kirjoitti:

        Oli asia niin tai näin, Venäjä saa hyvän syyn ja yleisen hyväksynnän lisätä sota-alustensa määrää Itämerellä.Kuka sitten olikaan moisen näyttävän parodian ohjannut.

        näyttää olevan pian ohi,luovutusta suunnitellaa,mitään ei löytynyt. Mut tarina,spekulaatio jatkuu, pääseeköhän
        laivan miehistö kertomaan kokemuksensa,melkoinen seikkailu,heilläkin on paljon kerrottavaa ,jäädään mielenkiinnolla odottamaan.


      • Raste kirjoitti:

        näyttää olevan pian ohi,luovutusta suunnitellaa,mitään ei löytynyt. Mut tarina,spekulaatio jatkuu, pääseeköhän
        laivan miehistö kertomaan kokemuksensa,melkoinen seikkailu,heilläkin on paljon kerrottavaa ,jäädään mielenkiinnolla odottamaan.

        Arctic Sean matka Kanarialle tuntuu kestävän.
        Selvästi hämärälastin laidanyli heittäminen lautakasojen alta ottaa yllättävän pitkän ajan.
        Merisotilaat eivät ole saaneet ahtauskoulutusta.


      • Even keel
        exoff kirjoitti:

        Oli asia niin tai näin, Venäjä saa hyvän syyn ja yleisen hyväksynnän lisätä sota-alustensa määrää Itämerellä.Kuka sitten olikaan moisen näyttävän parodian ohjannut.

        Hyvinkin voi olla, että, koska Arctic Sea "kaapattiin" Itämerellä, katsoo Venäjä käsittämättömässä viisaudessaan oikeudekseen lisätä sotilaalista läsnäoloa Itämerellä


      • Raste
        sunlin kirjoitti:

        Arctic Sean matka Kanarialle tuntuu kestävän.
        Selvästi hämärälastin laidanyli heittäminen lautakasojen alta ottaa yllättävän pitkän ajan.
        Merisotilaat eivät ole saaneet ahtauskoulutusta.

        Las Palmasin satamaan,mikähän lienee syy siihen,seilaa viimmeisten tietojen mukaan kohti pohjoista. Saattajina venäjän laivaston alukset,melkoista koheltamista jos ei mitään salattavaa. Meniskö nyt Välimerelle,uusi miehistökin olis ollut valmiina lähteen kanarialle.Olis kai laivan voinut luovuttaa omistajilleen jo kanarialla olihan laiva siellä jo ankkurissa muutaman päivän.


      • Even keel
        Even keel kirjoitti:

        Hyvinkin voi olla, että, koska Arctic Sea "kaapattiin" Itämerellä, katsoo Venäjä käsittämättömässä viisaudessaan oikeudekseen lisätä sotilaalista läsnäoloa Itämerellä

        saatanan vanhanen on kusettanu koko vitun ajan!


      • Huugoton

        Montakohan kuppia otit ennenkuin uskalsit tuo sekavan örvellyksesi tänne lähettää?


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      126
      1882
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1660
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      54
      1243
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      52
      1121
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      988
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      883
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      876
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      810
    9. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      38
      807
    10. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe