Kumpi on oikea lähde? Kumpi on aito traditio? Missä on Kristuksen kirkko, joka kestää ajan loppuun saakka? Vuosia olen ollut aikeissa liittyä Kirkkoon, mutta mikä kirkko on Kirkko? Luterilainen en ole ollut koskaan, koska vanhempani ovat jumalankieltäjiä. Jumalan olemassaolo on aina ollut minulle jonkinlainen selviö, ja Jeesusta huomaan nykyisin etsineeni koko ikäni. Mutta en osaa sanoa, mikä kirkko on oikea Kirkko. Olen lukenut teologiaa, katolilaista ja ortodoksista, vanhaa ja uutta, mutta en osaa tehdä ratkaisua.
Mikä katolilaisuudessa ja katolisessa kirkossa epäilyttää? Sen taipumus muuttaa sanomaansa eri aikakausien olosuhteiden mukaan. Keskiajalla, kun kirkko oli mahtava, se tahtoi määrätä kaikki asiat, alistaa maalliset hallitsijat, kuninkaat ja keisaritkin, määräysvaltansa alle. Nykyisin, kun Euroopan kirkot ovat tyhjiä ja jumalanpalveluksissa väki harvassa, ollaan yhtäkkiä niin liberaaleja, niin liberaaleja, ja hyväksytään uskonnonvapaus, demokratia ja muut modernit arvot, mitä vanhan ajan kirkko ei olisi tehnyt koskaan. Aika pitkä matka on kuljettu Tridentin kirkolliskokouksesta World Youth Dayhin.
Katolisen kirkon ylilyönnit, sekä keskiaikaiset että modernit, ovat jotenkin epäilyttäviä. Ennen julistettiin kirkon erehtymättömyyttä ja kaikkivaltiutta mahdikkaasti, välillä asevoimien tukemina; nykyään ollaan ekumeenisia ja suvaitsevaisia, aina mitäänsanomattomuuteen saakka, käydään "dialogia" jopa pakanauskontojen kanssa. Tietenkään esim. Suomen luterilaisen valtionkirkon Raamatun ja uskon kaikkien periaatteiden vastaisiin naurettavuuksiin ei katolilaisuus ole (vielä) mennyt, mutta onko mitään estettä, ettei se lopulta niin tekisi?
Katolilaisuus vai ortodoksisuus?
18
888
Vastaukset
- Sinä
niin liittyisin katolilaiseen kirkkoon. Itse en ole ko. kirkon jäsen. Tällä hetkellä tuntuu siltä että kat.kirkko hoitaa jäsenensä paremmin kuín ort. kirkko.
Teologia on hyvin samankaltainen, tietty eroavaisuuksia on, mutta määränpää on molemmilla sama: pelastus.- kommentti vaan
Määränpäänä sama: pelastus. Näin voinee sanoa kaikista maailman kirkkokunnista, seurakunnista, lahkoista ja uskonnollisista ismeistä.
- apolo
Tässä katolilaisen näkökulmasta artikkeli ortodoksisuuden heikkouksista:
http://hyviauutisia.wordpress.com/ei-katoliset-uskot/kristilliset/ortodoksisuus/
Ehkä jos kirjoitat tuon kirjoittajalle, saat näkökulmaa muihinkin esittämiisi juttuihin- Opriska
Lukaisin mainitsemasi jutun. Täysin vastaaavan voisi kirjoittaa ortodoksisesta näkökulmasta. En pidä tämän keskustelun sävystä. Näkisin itse niin että molemmilla vanhoilla kirjoilla on paljon annettavaa suomalaisessa hengellisessä maailmassa. Faktaa on että ymmärrämme jo lähtökohtaisesti toisiamme paljon paremmin kuin protestantteja. Emme syö, ainakaan Suomessa, toistemme kuormasta ja siksi keskinäinen panettelu ei ole asiallista.
- -I-
Opriska kirjoitti:
Lukaisin mainitsemasi jutun. Täysin vastaaavan voisi kirjoittaa ortodoksisesta näkökulmasta. En pidä tämän keskustelun sävystä. Näkisin itse niin että molemmilla vanhoilla kirjoilla on paljon annettavaa suomalaisessa hengellisessä maailmassa. Faktaa on että ymmärrämme jo lähtökohtaisesti toisiamme paljon paremmin kuin protestantteja. Emme syö, ainakaan Suomessa, toistemme kuormasta ja siksi keskinäinen panettelu ei ole asiallista.
voitko kertoa, mitkä olisivat mahdollisia seikkoja, jotka nostaisit esille kirjoituksessasi?
Mielestäni noiden nettisivujen paras argumentti teitä vastaan on ekumeenisen kirkolliskokouksen määritelmän vaikeus. - Opriska
-I- kirjoitti:
voitko kertoa, mitkä olisivat mahdollisia seikkoja, jotka nostaisit esille kirjoituksessasi?
Mielestäni noiden nettisivujen paras argumentti teitä vastaan on ekumeenisen kirkolliskokouksen määritelmän vaikeus.Niin, tämä 'teitä vastaan' tässä nyt tökkii. Jos luit kirjoitukseni, halusin olla sovitteleva enkä 'puolesta tai vastaan'. En ryhdy selittelemään mitään, kirkon teologia puhukoon puolestaan. Ja sitä tietoa kyllä löytyy esim täältä netistä. Jos nyt unohtaisimme nämä vastakkainasettelut. Minusta vanhat kirkot voisivat yhdessä tuoda esille mitä tarkoittaa esim. ajan liturgia, pyhät mysteerit ja yleensä mitä on liturginen teologia. Nämä kaikki edellämainitut asiat ja monet muut ovat meillä hyvin pitkälle yhteisiä. Meillä on paljon annettavaa tämän superindividualistisen ajan ihmisille, joille hengellisyys on tunteiden hakemista, 'mun juttu' tai alituisen muutoksen keskellä olevaa oppia. Listasta tulisi hyvinkin pitkä. Joten summa summarum: minä ortodoksina kunnioitan suuresti room. kat. kirkkoa, sen hengellistä perintöä ja elämää. Eroja toki on mutta yhteisiä asioita vielä enemmän. Vain keskinäisellä kunnioituksella voimme tuoda vanhojen kirkkojen syvää hengellisyyttä tunnetuksi maassamme. Emme asenteelle me ja te.
- -I-
Opriska kirjoitti:
Niin, tämä 'teitä vastaan' tässä nyt tökkii. Jos luit kirjoitukseni, halusin olla sovitteleva enkä 'puolesta tai vastaan'. En ryhdy selittelemään mitään, kirkon teologia puhukoon puolestaan. Ja sitä tietoa kyllä löytyy esim täältä netistä. Jos nyt unohtaisimme nämä vastakkainasettelut. Minusta vanhat kirkot voisivat yhdessä tuoda esille mitä tarkoittaa esim. ajan liturgia, pyhät mysteerit ja yleensä mitä on liturginen teologia. Nämä kaikki edellämainitut asiat ja monet muut ovat meillä hyvin pitkälle yhteisiä. Meillä on paljon annettavaa tämän superindividualistisen ajan ihmisille, joille hengellisyys on tunteiden hakemista, 'mun juttu' tai alituisen muutoksen keskellä olevaa oppia. Listasta tulisi hyvinkin pitkä. Joten summa summarum: minä ortodoksina kunnioitan suuresti room. kat. kirkkoa, sen hengellistä perintöä ja elämää. Eroja toki on mutta yhteisiä asioita vielä enemmän. Vain keskinäisellä kunnioituksella voimme tuoda vanhojen kirkkojen syvää hengellisyyttä tunnetuksi maassamme. Emme asenteelle me ja te.
mutta tuollainen relativismi, jota näytät edustavan, tuntuu hyvin vieraalta minulle ja vaikuttaa oudolta sen käsityksen varassa, joka minulla on ns. klassisesta kristinuskosta.
- Opriska
-I- kirjoitti:
mutta tuollainen relativismi, jota näytät edustavan, tuntuu hyvin vieraalta minulle ja vaikuttaa oudolta sen käsityksen varassa, joka minulla on ns. klassisesta kristinuskosta.
En aivan ymmärrä mitä tarkoitat tällä relativismilla. Mitä klassiseen kristinuskoon tulee, uskon aidosti että ort ja kat kirkot ja niiden hengelliset aarteet voisivat suuresti rikastuttaa Suomen hengellistä elämää. Tulee mieleen vaikkapa pyhät ja heidän elämänsä. Sekä ortodoksisessa että katolisessa kirkossa on pyhiä, joiden elämä on todella inspiroivaa hengelliseltä kannalta, ajatellaan vaikkapa p. Serafim Sarovilaista tai Jeesus-lapsen Teresaa. En usko että ovat kovin tunnettuja omien kirkkojen ulkopuolella mutta nämä pyhät ovat suuresti rakastettuja. Protestanttinen maailma on mielestäni monien todella vaikeiden haasteiden keskellä ja kuilun partaalla. Siksi vanhat kirkot ja niiden hengelliset aarteet voisivat todella tulla monelle siunaukseksi. Myös monet kolkuttelevat sekä ort että kat kirkon ovea koska protestanttisuus on kaatumassa omaan mahdottomuuteensa.
- -I-
Opriska kirjoitti:
En aivan ymmärrä mitä tarkoitat tällä relativismilla. Mitä klassiseen kristinuskoon tulee, uskon aidosti että ort ja kat kirkot ja niiden hengelliset aarteet voisivat suuresti rikastuttaa Suomen hengellistä elämää. Tulee mieleen vaikkapa pyhät ja heidän elämänsä. Sekä ortodoksisessa että katolisessa kirkossa on pyhiä, joiden elämä on todella inspiroivaa hengelliseltä kannalta, ajatellaan vaikkapa p. Serafim Sarovilaista tai Jeesus-lapsen Teresaa. En usko että ovat kovin tunnettuja omien kirkkojen ulkopuolella mutta nämä pyhät ovat suuresti rakastettuja. Protestanttinen maailma on mielestäni monien todella vaikeiden haasteiden keskellä ja kuilun partaalla. Siksi vanhat kirkot ja niiden hengelliset aarteet voisivat todella tulla monelle siunaukseksi. Myös monet kolkuttelevat sekä ort että kat kirkon ovea koska protestanttisuus on kaatumassa omaan mahdottomuuteensa.
Minusta olisi rehellistä tunnustaa erot ja käydä dialogia ennen yhteistyötä yms.
Jos katolinen kirkko on ortodoksisesta näkemyksestä ongelmallinen, niin miten voi olla iloinen siitä, että se menestyy? - Opriska
-I- kirjoitti:
Minusta olisi rehellistä tunnustaa erot ja käydä dialogia ennen yhteistyötä yms.
Jos katolinen kirkko on ortodoksisesta näkemyksestä ongelmallinen, niin miten voi olla iloinen siitä, että se menestyy?enkä ort-kat oppineuvotteluihin. Tarkoitan vain ja ainoastaan hengellisten aarteiden ja kirkon elämän avaamisesta myös muille. En nyt tarkoita mitään sakramentaalisen elämän avaamista tyyliin yhteinen ehtoollinen tms, ettei kukaan ymmärrä väärin. Uskon, vielä kerran, että molemmilla kirkoilla olisi paljon annettavaa. Minut voidaan naulata kerettiläisenä mutta oikeasti iloitsen siitä että molempien kirkkojen jäsenmäärät ovat kasvussa ja että klassiset kristinuskot, eroista huolimatta, saavat yhä enemmän jalansijaa maassamme. Emme ole yhtä, tiedän sen, mutta voimme silti toimia tietyissä asioissa yhdessä ja ainakin pitää yllä vanhojen kirkkojen opetusta ja olla rohkeasti tässä protestant. maassa sitä mitä olemme.
Tähän loppuu tämä keskustelu puolestani ettei mene saivartelun puolelle. - infok.
Opriska kirjoitti:
Niin, tämä 'teitä vastaan' tässä nyt tökkii. Jos luit kirjoitukseni, halusin olla sovitteleva enkä 'puolesta tai vastaan'. En ryhdy selittelemään mitään, kirkon teologia puhukoon puolestaan. Ja sitä tietoa kyllä löytyy esim täältä netistä. Jos nyt unohtaisimme nämä vastakkainasettelut. Minusta vanhat kirkot voisivat yhdessä tuoda esille mitä tarkoittaa esim. ajan liturgia, pyhät mysteerit ja yleensä mitä on liturginen teologia. Nämä kaikki edellämainitut asiat ja monet muut ovat meillä hyvin pitkälle yhteisiä. Meillä on paljon annettavaa tämän superindividualistisen ajan ihmisille, joille hengellisyys on tunteiden hakemista, 'mun juttu' tai alituisen muutoksen keskellä olevaa oppia. Listasta tulisi hyvinkin pitkä. Joten summa summarum: minä ortodoksina kunnioitan suuresti room. kat. kirkkoa, sen hengellistä perintöä ja elämää. Eroja toki on mutta yhteisiä asioita vielä enemmän. Vain keskinäisellä kunnioituksella voimme tuoda vanhojen kirkkojen syvää hengellisyyttä tunnetuksi maassamme. Emme asenteelle me ja te.
Kiitos paljon Opriska kirjoituksestasi. Allekirjoitan joka sanan. Myös täällä lännen puolella on samoin ajattelevia, voisipa melkein sanoa että lännen ja idän kristittyjen yhteistyö on ekumenian ydin, ja tulevaisuudessa ehkä kohtalonkysymys.
- Pasi Toivonen
Katolinen kirkko on ihan hyvä valinta sinulle, mikäli etsit pysyvyyttä. Katolinen kirkko pyrkii olemaan uskollinen kaikessa juuri vanhalle kirkolle oman ymmärryksensä mukaan. Ortodoksisuus on heikommin dokumentoitua katoliseen teologiaan verrattuna vai oletko löytänyt jo ortodokisen katekismuksen? Mikäli kirkon monipuolinen arkitoiminta kiinnostaa, suosittelen luterilaista kirkkoa. Ei se nyt niin huono vaihtoehto ole. Kaikelle opetukselle löytyy teologisen tutkimuksen, terveen järjen tai tieteen tukea. Moni vastaus riippuu siitä, millaisin lasein katsellaan historiaa.
- bileamin aasi
Mietipä vähän historiaa. Ortodoksinen kirkko on ainoa Kirkko joka olisi eronnut jostain muusta kirkosta. Kaikki muut ovat eronneet muista. Rooman piispan johtama kirkko jätti ensimmäisenä idän ortodoksit. Pelkästään omasta vallanhalustaan. Rooman kirkosta on sittemmin hajaantunut tuhansia "kirkkoja".
Ortodoksinen Kirkko on puhtaasti alkukirkon jatkaja.Alkukirkko jakaantui kahtia vuonna 1054, kumpikin osapuoli oli yhtä syylinen. Jakaantuminen johtui siitä, että jo aivan kristikunnan historian alusta asti kreikan ja latinan kieliset olivat ajautuneet erilleen. (Tekosyy jakaantumiseen saatiin suositusta saivartelun aiheesta, eli siitä, lähteekö Pyhä Henki Isästä ja Pojasta vai ainoastaan Isästä)
"Rooman piispan johtama kirkko jätti ensimmäisenä idän ortodoksit. Pelkästään omasta vallanhalustaan"
Jos tarkkoja ollaan niin paavi erotti Konsantinopolin patriarkan alaiset kirkosta, eikä siis erottanut omaa kirkkoaan idästä. Ja Konstantinopolin patriarkka oli aivan yhtä vallanhaluinen kuin paavikin, heidän valtataistonsa johti kirkon jakaantumiseen.
Ja itseasiassa alkukirkon puhtain jatkaja on koptilainen kirkko, koska sen ero johtui siitä, että muslimien vallattua Egyptin, alueen kristityt jäivät ilman yhteyttä muuhun kirkkoon. Koptilainen kirkko on eristyksensä ansiosta säilynyt vailla muutoksia.
- Sinnittelijä
Kyse on vivahde-eroista. Ortodoksisuus on oikein ja ok. Mutta koska olen katolinen ja elän arkeni ja elämäni tässä niin katolinen kirkko on kirkkojen Kirkko. En tiedä, voiko uskontoaan loppujen lopuksi valita, sinuahan kutsutaan nyt. Käy messussa ja katso sydäntäsi.
- tutkia,
onko Pyhä Henki lähtenyt pelkästään Isästä vai myös Pojasta.
Kun se on selvitetty, oikean kirkon valinta on helppo juttu.- jonne perunamaa
Filioque kiista on johtanut tänne... (www.nokiamissio.fi/) Pyhän hengen erillisyyden korostamiseen... ja lahkoja tulee lisäää.. katolisen kirkon mokan takia.
- Unam
Kysymyksesi on mielenkiintoinen, mutta väärällä palstalla. Laita sama kysymys ortodoksien palstalle, niin saat aivan toisenlaisen kuvan asiasta. Sitten vaan vertailemaan vastauksia. Tavalisena rivi-ortodoksina sanoisin, että suurin ero, minkä ulkopuolisena huomaan on katolisen kirkon ja sen perillisten tendenssi asettaa uskonasioissa ihminen auktoriteeksi. Paavi on ihminen (ainakin se näyttää olevan) ja määrittelee erehtymättä meidän muiden suhteen Jumalaan. Samoin katolisen kirkon langennut munkki Luther asetti itsensä auktoriteetiksi ihmisten ja Jumalan väliin. Hän määritteli miten meidän tulee lähestyä Jumalaa... miten pelastua. Tästät heresiasta seuraa, että jokainen voi asettua muille auktoriteetiksi Jumalan ja ihmisten väliin. Pitää vaan keksiä uusi tulkinta. Ortodoksisessa Kirkossa ei ole teologeja, vaan pappeja. Vain Johanneksen evankeliumin kirjoittajaa kutsutaan teologiksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174406
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842499Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731637Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella261344Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641197- 113938
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42932- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä75904Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon18861