että olisitte viisikymppisenä vaihtanut paikkakuntaa. Onko tullut edes mieleen? Jos olette, oletteko saanut työtä ja muuten sopeutuneet uudenlaiseen ympäristöön ja ihmisiin?
Onko teistä kukaan ollut
19
331
Vastaukset
- HTZA
Uppsalaan
1971 Kivaan finskin lumppeniin.
1972 Stadiin
Ja siellä ollaan.
Ja en ole viihtynyt pätkääkään.
Toivottavasti kuolo korjaa tai eläke tulee.- jos oot 1966
ollu viiskymmentä, niin nythän olet sitten melkein 110...kysyttiin viiskymppisenä vaihtaneita.
- HTZA
jos oot 1966 kirjoitti:
ollu viiskymmentä, niin nythän olet sitten melkein 110...kysyttiin viiskymppisenä vaihtaneita.
Mutta asian voi ymmärtää myös niin, että joka aamu herään, ihan väärässä paikassa.
Eli, varoituksena: 50v joutuu muuttamaan, aika usein työn perässä. Tämä aika on kovaa.
Joten varautukaa samanlaiseen heräämiseen. Kotikunnaille ei enää voi palata, eikä kannata unelmoida. - Pimu F.
HTZA kirjoitti:
Mutta asian voi ymmärtää myös niin, että joka aamu herään, ihan väärässä paikassa.
Eli, varoituksena: 50v joutuu muuttamaan, aika usein työn perässä. Tämä aika on kovaa.
Joten varautukaa samanlaiseen heräämiseen. Kotikunnaille ei enää voi palata, eikä kannata unelmoida.vielä pitkäänkin (toiset pitäävät). Ystäväni tuolta Pohjois-Suomesta teki näin...äitinsä ja enonsa toi lähemmäksi itseään, kun eivät siellä enää pärjäneet...eli Mikkeliin...tuon vanhan kotipaikan pitivät sitten kesäpaikkana...
Tai voihan sieltä hankkia (jos, mahdollista) se oma paikka? vähän sellaisen II-paikka..missä viettää lomaansa.
Itsekin harkitsen tuota paikkaa Enosta päin;))
t.Pimu
Muutin seitsemän vuotta sitten, 45 vuotiaana maaseudulta kaupunkiin. Syy: vaihdoin lennossa miestä, purin kihlat ja aloin seurustelemaan komennusmiehen kanssa. Ja samalla muutin lähemmäs (samaan kerrostaloon) vastasyntynyttä lapsenlastani. Mummuksi tulo pisti pään pyörälle ja hyvä oli, en ole katunut hetkeäkään. Niin ja löysin vakituista työtä täältä kaupungista.
- Meriläinen
ompa outo kysymys.
Jos olis tarve/halu lähteä muualle ei minua mikään täällä pitäisi.
Aina olen saanut hakemalla töitä. Ja aina tutustunut uusiin ihmisiin.
Ei tää 50? mikään kuolema ole vaikka joskus tuntuu siltä kun täällä juttuja lukee.
Sanon jälleen kerran että paras aika elämässä.
Nyt satun elämään paikassa jonka tunnistan omakseni, kenties ensimmäistä kertaa elämässäni, mutta jos tulee tilanne etteen niin taas mennään. Viisikymppisenä muutin ns. taajamaalueelle täysin maaseudulta (jossa olin 15 vuotta) ja seuraavien kolmen vuoden aikana siirryn enempi kaupunkiin, ehdottomasti kerrostaloon.
- Heikunkeikku
...mieleen, koska ei ole ollut tarvetta sellaiseen ajatteluun.
Jos tulisi jostakin syystä syy, että tahtoisin muuttaa eri paikkakunnalle, niin ei siihen sen kummemmin mitään rohkeuksia tarvita. Ja 50 vuoden iällä ei sen kanssa ole mitään tekemistä. Vähän (lue:paljon) harmittaa, että vedetään melkein joka asiaan tuo 50 vuoden ikä mukaan. Mitä ihmeen eroa sillä on, jos on 40, 45, 48, tai tai tai ihan mikä ikä tahansa. Luulen, että ihminen, joka ei rohkene 50 vuotta täytettyään tehdä jotakin asiaa ikänsä takia, niin ei varmaankaan sitä asiaa olisi rohjennut tehdä 40 vuotiaanakaan.
Paikkakuntaa en ole vaihtanut, mutta mieheni kuoleman jälkeen olen muuttanut 3 kertaa.
En ole sen tyyppinen ihminen, että jotenkin jumiutuisin yhteen paikkaan. Olen melko varma, että muutan vielä tästä nykyisestäkin asunnosta. Tämä on ihan kaunis, ei sen puoleen, mutta tahtoisin kuitenkin vähän erilaisemman asunnon ja ehkä himpun verran isomman.
Työpaikkaahan voi aina ruveta etsiskelemään ensin ja sitten, kun työpaikka on selvä, niin muuttaa vasta sitten.
Uudenlaiset ympäristöt vain piristää, ainakin mua. - kyllä tällä
iällä pitää olla jalat jo sen verran tukevasti maassa, ettei ala haihattelemaan. Siis työpaikka on minulle sellainen asia, eli toimeentulo pitäisi olla tiedossa, että pystyisin elämään siellä muualla. Työpaikkaakin aikoinaan tarjottiin syntymäkaupungista, mutta lapset eivät halunneet muuttaa, kun kaikki kaverit olisi jääneet. Miehellekkin olisi silloin järjestynyt omaa ammattia vastaava työ, mutta ei kuitenkaan.
- --j----(-
, vähän myöhemmin. Tullut muutettua niin monesti, että ei ole mitenkään päällimmäisenä ajatuksena. Mutta kaksi muuttoa täytyisi ainakin vielä tehdä.
Nyt on ihan ok. Vaan kun ikä alkaa painamaan, pitäisi vähän alkaa suunnittelemaan välivarastointi paikka itselleen, ennen raatovainiota.
Meinaan vaan, että vaikka nyt vielä onkin kunto kuin nuorella hirvellä, tilanne ei takuulla tule olemaan aina sama. Pienempään kaupunkiin, yksikerroksiseen rivariin, näin olen pähkäillyt. Palvelujen pitäisi olla kohtuu lähellä noin rollaattorihommia ajatellen ja asunnon pitää tosiaan olla yksikerroksinen jos jalat alkaa häipymään alta.
Oikeastaan kaupungilla ei ole kummenpaa väliä, mieluiten jonnekin, missä ei ole ennen asunut. Tässä sinällään on se käytännön ongelmakin. Jos koittaa aikoinaan muuttaa, pitäisi olla vielä työkuntoinen. Ja saada jostain jotain tulonlähdettä. Tokikin nykyinen kämppä sinällään on kohtuuarvokas, mutta kun pitäähän sitä pystyä itsensä elättämään, eläkkeisiin ei kannata paljoakaan laskea.
Ai niin, siis todennäköisimmin kolme muuttoa, välivarasto, vanhainkoti tai sairaala ja sitten se raatovainio.
=DW= - verditti'
Mikään ei ole tarkoitettukaan pysyväksi. On ajateltava vain, että elämän kokonaisuus muodostuu episodeista. Niin on varmasti paras.
Olen myynyt asuntoni, autoni, veneeni moneen kertaan ja vain vaihtelunhalusta.
Vaihtanut vaimoakin samasta syystä. Elämäni on ollut jännittävää ja näyttäisi jatkuvan samanlaisena. Otsallani ei ole ainuttakaan ryppyä.
Tietysti elämääni mahtuu paljon luopumista, mutta niin sinunkin, vaikka kuinka yrittäisit elää pysähtynyttä aikaa.
Heikunkeikku sanoo, että uudet ympäristöt piristävät, sen ne todella tekee.- Heikunkeikku
...piristävät, se on totta, mutta sen piristävyyden takia en kuitenkaan ole kolmea kertaa muuttanut näin lyhyessä ajassa. Minulla on ollut Syy muuttoihin. Sen verran kauhiaa hommaa tuo muuttaminen, tavaroiden ja muiden juttujen takia, että pysyn visusti paikallani, ellei tule sellaista tunnetta, että on Parempi muuttaa, kuin pysyä paikoillaan.
Olet vaihtanut vaimoakin vaihtelunhalusta??? Heh, tuohon en usko, mutta voihan sitä jotkut vakavallakin asialla laskea leikkiä, jos niin tahtoo.
Jos on rahaa vaihdella autoa, venettä moneen kertaan, niin sehän on mukavaa. Ehkä minäkin tekisin niin, jos olisin niin rahaisa tyyppi :) Nykyisellä autollani aijon ajaa niin kauan, kuin pellit pysyvät kasassa ja auto näyttää autolta ja pääsee katsastuksista läpi. Venettäkin voisin vaihtaa, hytilliseen malliin, niin tahtoisin, vaan hyvä kun ens kesänä saisin siihen edes uuden moottori, vaihtelua siinäkin :) - Pimu F.
Heikunkeikku kirjoitti:
...piristävät, se on totta, mutta sen piristävyyden takia en kuitenkaan ole kolmea kertaa muuttanut näin lyhyessä ajassa. Minulla on ollut Syy muuttoihin. Sen verran kauhiaa hommaa tuo muuttaminen, tavaroiden ja muiden juttujen takia, että pysyn visusti paikallani, ellei tule sellaista tunnetta, että on Parempi muuttaa, kuin pysyä paikoillaan.
Olet vaihtanut vaimoakin vaihtelunhalusta??? Heh, tuohon en usko, mutta voihan sitä jotkut vakavallakin asialla laskea leikkiä, jos niin tahtoo.
Jos on rahaa vaihdella autoa, venettä moneen kertaan, niin sehän on mukavaa. Ehkä minäkin tekisin niin, jos olisin niin rahaisa tyyppi :) Nykyisellä autollani aijon ajaa niin kauan, kuin pellit pysyvät kasassa ja auto näyttää autolta ja pääsee katsastuksista läpi. Venettäkin voisin vaihtaa, hytilliseen malliin, niin tahtoisin, vaan hyvä kun ens kesänä saisin siihen edes uuden moottori, vaihtelua siinäkin :)niin valtaisa työ. Että, samoista syistä vältän...kolmen vuoden sisällä kun tuli kahdesti muutettua. Sitä ennen 11 vuotta pysyin paikallani...no, noita muuttoja minullakin takani sitä ennen...että, eipä innosta hevillä muuttaa.
Miestä minäkin vaihtanut?))) Mutta, olisiko tuo sitten ihan puhdas vaihtelunhalu? enpä ole tullut niin syvällisesti ajatelleeksi...hmmm...täytyy ihan miettiä uudestaan.
Nuorempana useaan otteeseen olin jo melkein lähdössä asunnot oli ja työpaikat ja mies, Suomesta pois kokonaan. Elämä vain järjesteli kuvioita toisin... Kerran Saksaan, kerran Ranskaan pari kertaa Ruotsiin, kahdesti Turkkiin on vain kosittu; en vain ole suostunut....;)) Täällä vielä olen...ehkä tuonne Viroon tai Latviaan sitten lopulta päädyn, sinne kun sydämeni jäi...sinne merenrannalle...;) Eihän sitä elämästä oikeesti tiedä...? Eihän?
t.Pimu Pimu F. kirjoitti:
niin valtaisa työ. Että, samoista syistä vältän...kolmen vuoden sisällä kun tuli kahdesti muutettua. Sitä ennen 11 vuotta pysyin paikallani...no, noita muuttoja minullakin takani sitä ennen...että, eipä innosta hevillä muuttaa.
Miestä minäkin vaihtanut?))) Mutta, olisiko tuo sitten ihan puhdas vaihtelunhalu? enpä ole tullut niin syvällisesti ajatelleeksi...hmmm...täytyy ihan miettiä uudestaan.
Nuorempana useaan otteeseen olin jo melkein lähdössä asunnot oli ja työpaikat ja mies, Suomesta pois kokonaan. Elämä vain järjesteli kuvioita toisin... Kerran Saksaan, kerran Ranskaan pari kertaa Ruotsiin, kahdesti Turkkiin on vain kosittu; en vain ole suostunut....;)) Täällä vielä olen...ehkä tuonne Viroon tai Latviaan sitten lopulta päädyn, sinne kun sydämeni jäi...sinne merenrannalle...;) Eihän sitä elämästä oikeesti tiedä...? Eihän?
t.PimuPaikkakunnan vaihto on tehokas tapa inventoida irtaimisto!
70-luvulla vaihdoimme paikkauntaa vuoden sisällä kolmesti.
Ensimmäinen penska rattaissa, seuraava kohdussa.
Elämäni sulostuttaja esitti vakavassa äänensävyssä toivomuksensa hieman pitempiaikaisesta asumisesta.
Pysyimme paikkunnalla 14-vuotta. Kolme muuttoa samalla kylällä sinä aikana.- Pimu F.
laiska-lasse kirjoitti:
Paikkakunnan vaihto on tehokas tapa inventoida irtaimisto!
70-luvulla vaihdoimme paikkauntaa vuoden sisällä kolmesti.
Ensimmäinen penska rattaissa, seuraava kohdussa.
Elämäni sulostuttaja esitti vakavassa äänensävyssä toivomuksensa hieman pitempiaikaisesta asumisesta.
Pysyimme paikkunnalla 14-vuotta. Kolme muuttoa samalla kylällä sinä aikana.itse myös olin sitä mieltä kundi kun oli pieni. Että, nuo juuret on johonkin saatava kasvamaan;)) Ensimmäinen aviomieheni kun oli täällä Stadissa Kalliossa ikänsä kasvanut ja itse tuosta ajasta ja lapsuudestaan kertoi, että hänen vanhempansa muuttivat alituiseen syykin oli ihan pätevä mutta, silti tuosta...juurettomuudesta sitten kyllä kärsi itse aikuisena myöhemmenkin....päätin sitten että, kundille ei niin käy...ja niin se sitten kyllä taitaa mennä. Kundi kokee että, hänen juurensa ovat Vuosaaressa. Ja sinne haluaa palata joskus...asumaan itsenäisesti. Minä taas halusin omille juurilleni...joten palasin tänne oltuani 30 vuotta poissa...
Tästä olen aikaisemminkin kirjoitellut...oikeus meillä jokaisella tuntea nuo juurensa myös meillä jotka kaupungeissa asumme...;) Se on mielestäni erittäin tärkeä asia.
t.Pimu - verditti
Heikunkeikku kirjoitti:
Jos on rahaa vaihdella autoa, venettä moneen kertaan, niin sehän on mukavaa. Ehkä minäkin tekisin niin, jos olisin niin rahaisa tyyppi :) Nykyisellä autollani aijon ajaa niin kauan, kuin pellit pysyvät kasassa ja auto näyttää autolta ja pääsee katsastuksista läpi. Venettäkin voisin vaihtaa, hytilliseen malliin, niin tahtoisin, vaan hyvä kun ens kesänä saisin siihen edes uuden moottori, vaihtelua siinäkin :)Osaat näköjään suodattaa.
Asiasta toiseen. Luin tuossa heinäkuun alussa taas kerran sen Elossa.
Yhdessä yössä pohjoisen luonnonvalossa ja muistin sinut.
Syystä siitä, että kerran puhuin varmana asiastani Parradon olleen se ruohonsyöjä, mutta se olikin Canessa.
Muistini josta olen aina ollut erittäin ylpeä (mitattu myös monilla mittareilla)alkaa tehdä tepposiaan, eikä tämä ollut ensimmäinen kerta....ja olisin voinut vaikka vannoa...
Luopumista tämäkin.
53:na paluu syntymäpaikkakunnalle.
54:na Kaakkois-Suomesta Savoon.
55:na Savosta pk-seudulle.
Pätkiä siellä sun täällä ja työnhakuja Espanjassa tuskin lasketaan tähän.
Minulla ei ole koskaan ollut sopeutumisvaikeuksia mutta ennen v53:a useamman vuoden kokemus savolaisten pakkohauskuudesta alkoi tympimään.- Pimu F.
ihan oikeesti en tiedä? Yksi serkuistani asuu edelleen Savossa, asunut koko ikänsä. Harvemmin kuitenkaan enää tekemisessä aikuisina....lapsina oltiin paljonkin. Tädilläni kun oli Apteekki miehensä kanssa Punkaharjulla (muuttivat hekin sitten sieltä Vääksyyn, kun saivat kannattavamman apteekin, Savonlinnan Apteekki kun tuolloin jo niin lähellä oli) Punkaharjusta on ...mistä mieleeni vain ihanat kuulat ja lämpöiset kesälomat yhdessä vanhempieni ja sukulaistani kanssa...heillä kun siellä oli iso omakotitalo...mahduttiin sinne kaikki;)) Kesäpaikka sitten erikseen vanha kesähuvila järven rannalla...taisi meitä yhteensä olla 10 lasta ja neljä aikuista;)) niin ja meidän koira tietty..;)) Punkaharju on mielestäni kyllä edelleen kauneinta Suomea mitä voi vaan olla...
t.Pimu
- kawe
ero aiheutti muuton. 50senä, aina maaseudulla ja haja-asutusalueella asuneena, olinkin kaupungin keskustassa kerrostalossa omassa pikkukämpässä. Kaupunki on oikein tuttu, siksi muutin tänne, koska tein työtä tuossa lähellä pitkään.
Keskustassa asuminen on mutkatonta, vesi tulee hanasta, sähkö seinästä, kakka menee pöntöstä ja roskat hakee kippiauto.
Tosin vilja ei tuksu parvekkeela eikä perhoset lennä tänne, mutta aurinko paistaa minunkin partsille, vaikka lasin läpi.
Rohkeasti muuttoon vaan..............
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1711111
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132857- 84793
- 51738
Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55539Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä295533Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?37531Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t215489- 49477
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45472