Omistan vaimoni kanssa 1927 rakennetun puutalon.
Talo on peruskorjattu täydellisesti v 1958-62. Talossa on vesipatterit. Ne ovat ymmärtääkseni näiltä peruskorjaus vuosilta. Olen ihmetellyt viime vuosina kun patterit ovat talvella ylhäältä puoliväliin lämpimät, mutta siitä alaspäin patterit ovat aivan kylmät. Mistä tämä johtuu? Voiko ongelman ratkaista yksinkertaisella ja helpolla tavalla? Tämä on aika suuri ongelma koska talon lattiat ovat melko kylmät. Putkimies vaihtoi muutama vuosi sitten kaikki termostaatit uusiksi. Minun kysymykseni on;
Mitä tehdä ongelman ratkaisemiseksi? Kannattaako, tai jopa, täytyykö vaihtaa kaikkii putket ja patterit? Olen suunnitellut kaikkien lattioiden aukaisemista ja uudelleen eristämistä. Tässä vaiheessa olisi ehkä hyvä vaihtaa vesiputket? Voiko siinä tapauksessa putket panna näkyville seiniä myöten listoilla peitettäviksi vai täytyykö ne peittää lattian alle?
Olen myös kuullut että vanhojen vesipatterien sisäpuoli on koonnut vedestä jäänyttä likaa. Tämä lika eristää lämpöä niin että patterit menevät epätaloudellisiksi. Onko näin?
Vastatkaa te jotka näistä asioista ymmärrätte?
Vanhat vesiputket ja patterit
22
5955
Vastaukset
- nyt tännekin.....
Jos huonelämpö on sopiva, niin termostaatti laittaa kierron poikki. Lattiat voivat tuntua silti kylmiltä, tai muuten voi olla vedon tunnetta. Jos huoneen lämpötila ei kuitenkaan vastaa termostaattiin asetettua lämpötilaa, niin silloin jossain on vikaa. Pattereissa voi olla tukosta tai ilmaa, pumppu voi olla alimitoitettu, väärällä teholla tai hajalla, venttiilien esisäätö liian pienellä... Kokeile laittaa kiertoon lämpöä ja ota termostaatit pois, niin näet kiertääkö pattereissa.
Tuohon putkien vaihtamiseen ei pysty näkemättä oikein sanomaan mitään. Tuon ikäinen putki on normaalisti kuin uutta, jos se on pysynyt kuivassa ja verkostoon ei ole jouduttu lisäämään hapekasta vettä usein. Jos kuitenkin aukaiset kaikki lattiat, niin samalla ne putket kyllä uusiikin. Voit laittaa ne seinälle näkyviin tai listojen alle tai lattian alle piiloon, sillä ei ole väliä.
Patterissa voi olla likaa, mutta yleensä se johtuu siitä, että vettä on jouduttu lisäämään usein vuodon tai jonkun muun syyn takia ja putket, patterit ja kattila ovat näin ruostuneet normaalia enemmän.ja molemmissa kerroksissa pumppu. Siis kaksi pumppua ja molemmat toimivat. Yläkerran pumppua voi säätää kolmeen eri nopeuteen. Huoneen lämpö tuntuu normaalilta. Vaikkakin koen hieman vetoa lattioista. Ongelma onkin ensikädessä pattereiden alaosan kylmyys. Tämä vaikka pannu (sähkö/puu) palaa kuumana talvipakkasella. Onko tämä normaalia?
Putket voivat sisältää "geggamoijaa" (ruotsalainen sanonta moskasta). Meillä on aikaisemmin ollut ajoittain erittäin huono vesi. Kunta vaihtoi vesiputket koko kylään. Saimme uuden vesiputken kellarin vesimittariin asti. Nyt vesi on aivan puhdasta. Aikaisemmin kraanavesi oli joskus ruosteen ruskeata. Nyt siis puhdas vesi. Siksi epäilen että patterit ja putket ehkä ovat osaksi tukossa. Mitä tehdä? Onko paras vaihtaa kaikki patterit ja putket?
Kiitos edellisestä vastauksestasi.- se huonelämpö
jaikal kirjoitti:
ja molemmissa kerroksissa pumppu. Siis kaksi pumppua ja molemmat toimivat. Yläkerran pumppua voi säätää kolmeen eri nopeuteen. Huoneen lämpö tuntuu normaalilta. Vaikkakin koen hieman vetoa lattioista. Ongelma onkin ensikädessä pattereiden alaosan kylmyys. Tämä vaikka pannu (sähkö/puu) palaa kuumana talvipakkasella. Onko tämä normaalia?
Putket voivat sisältää "geggamoijaa" (ruotsalainen sanonta moskasta). Meillä on aikaisemmin ollut ajoittain erittäin huono vesi. Kunta vaihtoi vesiputket koko kylään. Saimme uuden vesiputken kellarin vesimittariin asti. Nyt vesi on aivan puhdasta. Aikaisemmin kraanavesi oli joskus ruosteen ruskeata. Nyt siis puhdas vesi. Siksi epäilen että patterit ja putket ehkä ovat osaksi tukossa. Mitä tehdä? Onko paras vaihtaa kaikki patterit ja putket?
Kiitos edellisestä vastauksestasi.on oikea, niin järjestelmä toimii oikein. Vetoa tai lattian kylmyyttä se termostaatti ei huomioi, vaan silloin täytyy nostaa huoneen lämpötilaa. Se onnistuu avaamalla termostaattia lisää (jos se on jo ääriasennossa, niin täytyy poistaa mahdollinen rajoitin), käyttämällä irtoanturia, ottamalla termostaatit kokonaan pois ja ohjaamaalla lämpöä suoraan suntilla, tai laittamalla käsisäätöiset säätimet. Jos epäilet että patterit ja putket ovat tukossa, niin kokeile laittaa niihin lämpöä ja poista termostaatit. Voit myös kokeilla huuhtoa järjestelmää, mutta sitä ei kannata turhaan tehdä, koska silloin kiertoon pääsee hapekasta vettä.
se huonelämpö kirjoitti:
on oikea, niin järjestelmä toimii oikein. Vetoa tai lattian kylmyyttä se termostaatti ei huomioi, vaan silloin täytyy nostaa huoneen lämpötilaa. Se onnistuu avaamalla termostaattia lisää (jos se on jo ääriasennossa, niin täytyy poistaa mahdollinen rajoitin), käyttämällä irtoanturia, ottamalla termostaatit kokonaan pois ja ohjaamaalla lämpöä suoraan suntilla, tai laittamalla käsisäätöiset säätimet. Jos epäilet että patterit ja putket ovat tukossa, niin kokeile laittaa niihin lämpöä ja poista termostaatit. Voit myös kokeilla huuhtoa järjestelmää, mutta sitä ei kannata turhaan tehdä, koska silloin kiertoon pääsee hapekasta vettä.
En ymmärrä näistä putkiasioista juuri mitään. Anturit ja suntit eivät sano minulle paljoakaan.
Tällä asuinalueellamme on ollut aikaisempina vuosina paljon ongelmia veden laadun ja erilaisten vuotojen tähden. Kunnan vanhat vuotavat vesiputket jotka nyt ovat vaihdettu uusiin.
Unohdin kertoa että talossamme on sähköpannu joka on yläkerrassa.
Alakerran keittiössä on vanha 60 luvun Norrahammar puupannu kytketty lämmityssysteemiin.
Onko hapekas vesi kovinkin vaarallinen koska siitä varoitat? Joudun lisäämään vettä systeemiiin kerran kuukaudessa. Vesi vuotaa kellarissa olevasta ylipaineputkesta lattialle. Mistä johtuu? Onko aavistusta?
Onkohan koko systeemi aikansa palvellut ja elänyt? Taitaa olla systeemillä ennenaikaiseläke edessä. He hee!!!- on alaosasta
jaikal kirjoitti:
En ymmärrä näistä putkiasioista juuri mitään. Anturit ja suntit eivät sano minulle paljoakaan.
Tällä asuinalueellamme on ollut aikaisempina vuosina paljon ongelmia veden laadun ja erilaisten vuotojen tähden. Kunnan vanhat vuotavat vesiputket jotka nyt ovat vaihdettu uusiin.
Unohdin kertoa että talossamme on sähköpannu joka on yläkerrassa.
Alakerran keittiössä on vanha 60 luvun Norrahammar puupannu kytketty lämmityssysteemiin.
Onko hapekas vesi kovinkin vaarallinen koska siitä varoitat? Joudun lisäämään vettä systeemiiin kerran kuukaudessa. Vesi vuotaa kellarissa olevasta ylipaineputkesta lattialle. Mistä johtuu? Onko aavistusta?
Onkohan koko systeemi aikansa palvellut ja elänyt? Taitaa olla systeemillä ennenaikaiseläke edessä. He hee!!!kylmä ja yläosasta lämmin ja huonelämpötila on normaali niin ei siellä varsinaista vikaa ole.Tuo ilmiö johtuu siitä että temostaatti patterissa alkaa kuristaa lämpimän veden kiertoa kun huoneessa lämpötila on noussut säädettyyn arvoon.Jos haluaa patterin kokonaan lämpöiseksi niin pitäisi alentaa patteriverkossa kiertävän veden lämpötilaa,silloin patteritermostaatti on enempi tai täysin auki kun huoneessa on normaalilämpötila.
Tuo ylivuotoputken vuotaminen saattaa johtua puukattilan tuottamasta korkeammasta lämpötilasta,vesi kun laajenee jopa 10% kun lämpötila nousee ja patteriverkossa on joko varoventtiili tai korkeammassa kohtaa tuleva ylivuoto putki (avoin astia) ihan sitä varten jos paine patteriverkossa nousee niin ei riko laitteita. - ??
jaikal kirjoitti:
ja molemmissa kerroksissa pumppu. Siis kaksi pumppua ja molemmat toimivat. Yläkerran pumppua voi säätää kolmeen eri nopeuteen. Huoneen lämpö tuntuu normaalilta. Vaikkakin koen hieman vetoa lattioista. Ongelma onkin ensikädessä pattereiden alaosan kylmyys. Tämä vaikka pannu (sähkö/puu) palaa kuumana talvipakkasella. Onko tämä normaalia?
Kiitos edellisestä vastauksestasi.Oletko varma että tuo toinen pumppu kierrätä käyttövettä eli lämmintä vettä...kuulostaa omituiselta miksi lämmityksessä olisi kaksi pumppua..
?? kirjoitti:
Oletko varma että tuo toinen pumppu kierrätä käyttövettä eli lämmintä vettä...kuulostaa omituiselta miksi lämmityksessä olisi kaksi pumppua..
>>>miksi lämmityksessä olisi kaksi pumppua..
- ......
Esimerkiksi verkostoon lähtevän veden lämpötila lämmityskautena? Jos se on kovin korkea, niin patterit hohkaavat kuumina, mutta toisaalta kierto on hidasta, kun patteritermostaatit kuristavat sen pieneksi. Nuo kuumat patteripinnat toisaalta lisäävät ilmakiertoa ja siis tulee tuo vedon tuntu. Se että patteri on yläosasta paljon lämpimämpi kuin alaosasta viittaa tuohon suuntaan.
Itselläni on myös patterikiertoinen järjestelmä ja pannuhuoneen shunttia säätää automaattisesti Ouman 80, jossa sekä ulko- että sisäanturi. Lähtevän veden lämmptila nousee automaattisesti pakkasen kiristyessä ja aika tavanomainen lukema talvella liikkuu haarukassa 37-43, jos paukkupakkanen tulee, niin vääntää jo lähelle 50 astetta. Jo ihan energiatalouden kannalta on se parempi, mitä alhaisempana pystyy lähtevän veden lämpötilan pitämään. Tuo Ouman maksaa sellaset 3-400 euroa ja näppärä ihminen sen itse pystyy asentamaan, jos on vain shuntin lähellä virtapistoke.
Että säätötekniikalla saattavat ongelmat häipyä. - alkuunkaan
Tavanomainen tapaus. Ilmeisesti huonelämpötila on ihan kohdillaan - silloin ei patterien kanssa ole paljoa tehtävissä. Patterien alaosat ovat kylmät, koska riittävä lämmitysteho aikaansaadaan pienilläkin virtaamilla.
Jos nostat veden lämpötilaa tai lisäät virtaamaa, niin nouseehan se lattian lämpötila. Mutta siinä sivussa nousee myös huoneilman lämpötila. Tämä on ihan normisuoritus mm. vanhemmissa kerrostaloissa; vedosta valitetaan, kunnes koko talon lämpötila on saatu nostettua hellelukemiin (23-26 °C). Ihan kiva niille, jotka tykkää kuljeskella munasillaan, vähemmän kiva niille, jotka tykkäisi mm. nukkua viileämmässä.
Todellinen ongelma aiheuttaja on kylmä korvausilma ja/tai ilmavuodot lisänä rokassa voi olla myös lattia heikohko lämpöeristys. Mutku ei sitä ilmanvaihtoa voi mennä kokonaan deletoimaankaan.... Elikkä oikeastaan kyseessä on ominaisuus eikä vika.Olen aina luullut että lähtevän veden pitää olla mahdollisimman lämmin jotta systeemillä on mistä ottaa lämpöä tarvittaessa. Talvella olen pitänyt pannun lämpötilaa 60 ja 80 asteen välillä riippuen pakkasesta ja lämmitystavasta (sähkö tai puu). Kylmällä ilmalla lämmitän tietenkin puulla ja pannu on silloin kuumempi. Nyt olen saanut neuvoja laskea lähtevän veden lämpötilaa.
Tuota en ole koskaan ajatellut. Olen tehnyt juuri päinvastoin. Vai olenko ymmärtänyt neuvot oikein? Olen joka tapauksessa saanut viestistäsi/viesteistäsi rohkaisua.
Mielestäni talossa tulee olla ilmanvaihtoa aivan niin kuin kirjoititkin. Siksi en haluakaan eristää taloa aivan termospulloksi. Olen kyllä nähnyt termospullotaloja ja olen kauhistunut. Ei mitään tuuletusta, lma tukala. Huh huu!
Lattiat kyllä aukaisen ja eristän. Ne ovat 50 luvun lopulta ja ilmeisesti sisältävät sahanp urua joka on painunut ja jättänyt tyhjää tilaa. Tyhjässä tilassa ilma kiertää vähän liian hyvin. Eräs kaveri esitti että minun kannattaisi aukaista lattiat ja jättää vanhat sahan purut lattiaan. Tasoittaisin vain sahanpurut ja täyttäisin tyhät tilat vuorivillalla. Onko tämä hyvä neuvo?
Olisiko parempi ottaa pois kaikki vanhat sahanpurut ja korvata ne villalla tai vastaavalla eristysmateriaalilla. Joku on jopa esittänyt lattioiden nostamista ja tuon nostettavan tilan eristämistä. Se riittäisi? Alakerran huoneiden korkeus on 2,5 metriä joten tilaa nostoonkin on. Mitä mieltä olet? Mikä on vanhojen lattioiden paras eristämistapa?- .....
jaikal kirjoitti:
Olen aina luullut että lähtevän veden pitää olla mahdollisimman lämmin jotta systeemillä on mistä ottaa lämpöä tarvittaessa. Talvella olen pitänyt pannun lämpötilaa 60 ja 80 asteen välillä riippuen pakkasesta ja lämmitystavasta (sähkö tai puu). Kylmällä ilmalla lämmitän tietenkin puulla ja pannu on silloin kuumempi. Nyt olen saanut neuvoja laskea lähtevän veden lämpötilaa.
Tuota en ole koskaan ajatellut. Olen tehnyt juuri päinvastoin. Vai olenko ymmärtänyt neuvot oikein? Olen joka tapauksessa saanut viestistäsi/viesteistäsi rohkaisua.
Mielestäni talossa tulee olla ilmanvaihtoa aivan niin kuin kirjoititkin. Siksi en haluakaan eristää taloa aivan termospulloksi. Olen kyllä nähnyt termospullotaloja ja olen kauhistunut. Ei mitään tuuletusta, lma tukala. Huh huu!
Lattiat kyllä aukaisen ja eristän. Ne ovat 50 luvun lopulta ja ilmeisesti sisältävät sahanp urua joka on painunut ja jättänyt tyhjää tilaa. Tyhjässä tilassa ilma kiertää vähän liian hyvin. Eräs kaveri esitti että minun kannattaisi aukaista lattiat ja jättää vanhat sahan purut lattiaan. Tasoittaisin vain sahanpurut ja täyttäisin tyhät tilat vuorivillalla. Onko tämä hyvä neuvo?
Olisiko parempi ottaa pois kaikki vanhat sahanpurut ja korvata ne villalla tai vastaavalla eristysmateriaalilla. Joku on jopa esittänyt lattioiden nostamista ja tuon nostettavan tilan eristämistä. Se riittäisi? Alakerran huoneiden korkeus on 2,5 metriä joten tilaa nostoonkin on. Mitä mieltä olet? Mikä on vanhojen lattioiden paras eristämistapa?On tosiaan parasta pitää mahdollisimman alhaisena. Lieneekö sinulla siellä lähtevässä putkessa lämpömittaria? Mitä alhaisempi on lähtevän veden lämpötila, sitä nopeampi on kiero patterissa ja niin tuo lämpötilaero ylä- ja alaosan välillä on pienempi.
Siellä pannussa lämpötila saa olla korkea, siis kertomasi lukema, sillä se taas vaikuttaa läpimän käyttöveden tuottoon, koska lämminvesikierukka on siellä vesitilassa.
Siellä järjestelmässä on nk. shunttiventiili, lämmityskauten voit sitä vähitellen siirtää pinempään arvoon ja seuraat samalla siälämpömittria. Kun pääset niin pieneen arvoon, että sisälämpö alkaa jo laskea tavoitellusta, niin jätä se siihen asentoon. Kun pakkanen alkaa kiristyä, pitää shunttiventiiliä säätää isommalle. Tuo Ouman asennetaan shunttiventiilin kahvan paikalle ja siihen pistämällä talokohtaiset säädöt, hoitaa se oikean säädön ulkolämpötilan vaihdellessa, voin lämpimästi suositella. - ......
..... kirjoitti:
On tosiaan parasta pitää mahdollisimman alhaisena. Lieneekö sinulla siellä lähtevässä putkessa lämpömittaria? Mitä alhaisempi on lähtevän veden lämpötila, sitä nopeampi on kiero patterissa ja niin tuo lämpötilaero ylä- ja alaosan välillä on pienempi.
Siellä pannussa lämpötila saa olla korkea, siis kertomasi lukema, sillä se taas vaikuttaa läpimän käyttöveden tuottoon, koska lämminvesikierukka on siellä vesitilassa.
Siellä järjestelmässä on nk. shunttiventiili, lämmityskauten voit sitä vähitellen siirtää pinempään arvoon ja seuraat samalla siälämpömittria. Kun pääset niin pieneen arvoon, että sisälämpö alkaa jo laskea tavoitellusta, niin jätä se siihen asentoon. Kun pakkanen alkaa kiristyä, pitää shunttiventiiliä säätää isommalle. Tuo Ouman asennetaan shunttiventiilin kahvan paikalle ja siihen pistämällä talokohtaiset säädöt, hoitaa se oikean säädön ulkolämpötilan vaihdellessa, voin lämpimästi suositella.Niin itselläni on 60-luvun alussa tehty purueristeinen talo ja en kyllä alkasi ainakaan lattiohin(enkä seiniinkään) eristeitä vaihtaamaan.Onhan sitä olemassa kaikenlasia eristäviä lattiapäälysteitä, joilla voi lisäeristää, jos siltä tuntuu. Ainoa ongelma purueristeessä on niiden laskeiminen seinissä ja ikkunoiden alla. Itse vaihdoin talooni ikkunat ja painoin poratuista reistä uretaani purujen päälle ikkunoiden alle ja kyllä veto häipyi. Jos tulee vaikkapa pieni vesivahinko, niin puru sietää sitä huomattavasti paremmin kuin esim. villa, joka ei kostuttuaan koskaan enää kuiva.
- tälle
Pattereiden tuleekin olla alhaalta kylmiä ja ylhäältä lämpimiä/kuumia.
Jos huone on muuten sopivan lämpöinen ja kuitenkin latttia kylmä johtuu tämä joko lattian huonosta erisyksestä, tai ilmavuodoista. Jätä patterisi rauhaan.
Itse lähtisin tutkimaan kuinka korvausilma tönöösi tulee ja yrittäisin tukkia isoimpia koloja. Nuukuuksissa yleensä homma jätetään tähän ja kammoksutaan noita pullotaloja, vaikka juuri itse on omasta sellainen tehty. Tämän lisäksi tulee hoitaa korvausilman tulo. Eli ensin tukitaan reiät ja sitten tehdään niitä. Erona on se, että tuloilma pitäisi saada jotenkin esilämmitetty ettei kylmä ilma puske suoraan lattialle. Korvausilma tuodaan tyypillisesti vanhoissa taloissa ikkunoiden yläpuolelta sisään, jolloin ikkunan alapuolella oleva patteri lämmittää sisään tulevaa ilma, eikä kylmä ilma laskeudu suoraan lattialle, vaan lämpenee ensin. - sähkäri12
jaikal kirjoitti:
Olen aina luullut että lähtevän veden pitää olla mahdollisimman lämmin jotta systeemillä on mistä ottaa lämpöä tarvittaessa. Talvella olen pitänyt pannun lämpötilaa 60 ja 80 asteen välillä riippuen pakkasesta ja lämmitystavasta (sähkö tai puu). Kylmällä ilmalla lämmitän tietenkin puulla ja pannu on silloin kuumempi. Nyt olen saanut neuvoja laskea lähtevän veden lämpötilaa.
Olisiko parempi ottaa pois kaikki vanhat sahanpurut ja korvata ne villalla tai vastaavalla eristysmateriaalilla. Joku on jopa esittänyt lattioiden nostamista ja tuon nostettavan tilan eristämistä. Se riittäisi? Alakerran huoneiden korkeus on 2,5 metriä joten tilaa nostoonkin on. Mitä mieltä olet? Mikä on vanhojen lattioiden paras eristämistapa?Miten puupannu ja sähköpannu on kytketty toisiinsa?
Ettei vaan toinen pumppu kierrättäisi vettä puu ja sähköpannun välillä ja toinen verkostossa??? Pysyykö puupannu kuumana sähköllä lämmitettäessä? tälle kirjoitti:
Pattereiden tuleekin olla alhaalta kylmiä ja ylhäältä lämpimiä/kuumia.
Jos huone on muuten sopivan lämpöinen ja kuitenkin latttia kylmä johtuu tämä joko lattian huonosta erisyksestä, tai ilmavuodoista. Jätä patterisi rauhaan.
Itse lähtisin tutkimaan kuinka korvausilma tönöösi tulee ja yrittäisin tukkia isoimpia koloja. Nuukuuksissa yleensä homma jätetään tähän ja kammoksutaan noita pullotaloja, vaikka juuri itse on omasta sellainen tehty. Tämän lisäksi tulee hoitaa korvausilman tulo. Eli ensin tukitaan reiät ja sitten tehdään niitä. Erona on se, että tuloilma pitäisi saada jotenkin esilämmitetty ettei kylmä ilma puske suoraan lattialle. Korvausilma tuodaan tyypillisesti vanhoissa taloissa ikkunoiden yläpuolelta sisään, jolloin ikkunan alapuolella oleva patteri lämmittää sisään tulevaa ilma, eikä kylmä ilma laskeudu suoraan lattialle, vaan lämpenee ensin.>>> Tämän lisäksi tulee hoitaa korvausilman tulo. Eli ensin tukitaan reiät ja sitten tehdään niitä
- Jämä.
Siitä huolimatta:
Patterien musta ”moska”.
Itse tein näin, isäni omistuksessa olevan 50 luvulla rakennetun omakotitalon lämmityspatterit otin yksi kerrallaan irti ja huuhtelin ajanoloon kerääntyneen ruosteisen moskan pois.
Uudelleen täytetyn lämmitysverkoston hapekkuus poistuu vähitellen ajan oloon automaattisesti eikä enään ruostuta putkistoja, ainoastaan jos jatkuvasti joutuu lisäämään uutta hapekasta vettä.
Mielestäni on normaalia että patteri on ylhäällä aina lämpimämpi.
Olet saanut eriitäin hyviä neuvoja foorumilaisilta olet varmaan jo päästäsi pyörällä, mutta
yhdeksä vuoden asumiskokemuksella voit saada vielä jotain hyviä vinkkejä ammattilaisten keräämästä Webdia sivustosta.
Öljylämpöopastus soveltuu osittain myös puulämmitykselle, täältä löytyy myös sähkölämmitysosio:
http://www.rte.vtt.fi/webdia/oljylampo/opastus/faq.asp
Voi olla kaksi pumppua, toinen lämmitysvedelle: ja toinen käyttövedelle:
http://www.rte.vtt.fi/webdia/oljylampo/opastus/faq.asp?Viite1=OF222#
Mikä on lämmitysverkoston kiertovesipumppu?
Automaattinen ”suntti” Ouman EH-80:
http://www.rte.vtt.fi/webdia/oljylampo/opastus/faq.asp?Viite1=OF240#
Mitä ovat säätölaitteet?
Paisuntasäiliö:
http://www.rte.vtt.fi/webdia/oljylampo/opastus/faq.asp?Viite1=OF254
Öljy/puu lämmitystietoa;
http://www.lammitystieto.fi/lammityskoulu/data/attachments/Kaksoiskattilaohje.pdf - niin tee sitten kunnolla
uusi silloin käyttövesiputket ja lämmitysvesiputket. Jos raaskit asentaa lattialämmön niin se tuonnee eniten parannusta ja mahdollistaa esim maalämmön.
(anopille uusin vesivahingon (kylmävesiputki ratkes) yhteydessä kaikki putket ja uudet patterit akkunoiden alle, talo 60 luvun taitteesta, tjsp. Myös pannuhuoneen rakensin öljystä pellettiin...)
t. raksaaja joka ei jaksanut loggautuu...)anopillesi maksoi? Tarkoitan mitä tavarat maksoi ilman työpalkkoja?
Vastaus 1000 euron tarkkuudella kiitos!- .....
jaikal kirjoitti:
anopillesi maksoi? Tarkoitan mitä tavarat maksoi ilman työpalkkoja?
Vastaus 1000 euron tarkkuudella kiitos!Minä vaihdatin käyttövesiputket 60-luvun alussa tehtyyn talooni. Putkilinjoita tuli noin 60 metriä ja tehtiin komposiittiputkella. Koko hoito töineen maksoi noin 2300 euroa, josta lähti pois kotitalousvähennyksen ansiosta vielä 3-400 euroa.
Patterit ja patteriputket kestävät 60 vuodesta ylöspäin, todennäköisesti 80 vuotta. Ja edelleen kannatan purueriteisten lattioiden paikallaanpitämistä. Jos patteriputket aiot vaihtaa, niin jätä vanhat putket inne purujen sekaan ja uudet pintaasennuksena. Ne saa vedettyä huomaamattomasta jalkalistan alla, sillä on myytävänä ihan listaa, jossa on kolo kahdelle putkelle. - suurremonttia
..... kirjoitti:
Minä vaihdatin käyttövesiputket 60-luvun alussa tehtyyn talooni. Putkilinjoita tuli noin 60 metriä ja tehtiin komposiittiputkella. Koko hoito töineen maksoi noin 2300 euroa, josta lähti pois kotitalousvähennyksen ansiosta vielä 3-400 euroa.
Patterit ja patteriputket kestävät 60 vuodesta ylöspäin, todennäköisesti 80 vuotta. Ja edelleen kannatan purueriteisten lattioiden paikallaanpitämistä. Jos patteriputket aiot vaihtaa, niin jätä vanhat putket inne purujen sekaan ja uudet pintaasennuksena. Ne saa vedettyä huomaamattomasta jalkalistan alla, sillä on myytävänä ihan listaa, jossa on kolo kahdelle putkelle.Remppaan -54 tehtyä omakotitaloa tuossa ja siinä yhteydessä on tullu nuo lattiatkin aukaistua.
Samassa yhteydessä tuli sitten purettua pari alkuperäistä patterilinjaa ja sen pohjalta voin odottaa, että meillä nuo putket kestävät seuraavatkin 50 vuotta. Ei niin minkäänlaista syöpymää löytynyt poistetuista putkista.
Käyttövesiputkissa oli näissä pienempivirtauksisissa ja halkaisijaltaa pienemmissä putkissa jo niin paljon ruostetta, että veden kulkua ahisti. Itse päävesiputkessa ei ollut sitten mitään syöpymää siinäkään. Ilmeisesti oli kunnon tavaraa.
Sen sijaan valurautaiset viemäriputket olivat vessan lattian alla aika haperoa tavaraa. Remppa tuli just oikeaan aikaan.
Itse jouduin poistamaan purueristeet lattiasta, koska välipohjan päältä oli lattiarakenteet jo lahoa. Meillä oli betonialäpohjan päällä puiset koonaukset ja niiden päällä myllytettyä semettiä ja kevytsoraa - kaksi tiivistä pintaa siis. Liekö ollut valuaikaista kosteutta jäänyt rakenteisiin tai kondensoitunut kylmää kellaria vasten, mutta laho oli jo tehnyt tehtävänsä. Poistettaessa olivat kuivaa tavaraa. kaikki oli ehjää metrin verran ulkoseinästä, mutta keskemmällä lahoa. Uusi lattia tuleekin laudasta ja eristeenä käytän selluvillaa.
Eli varoituksen sana, kannattaa kurkata jostain lattian alle ... ..... kirjoitti:
Minä vaihdatin käyttövesiputket 60-luvun alussa tehtyyn talooni. Putkilinjoita tuli noin 60 metriä ja tehtiin komposiittiputkella. Koko hoito töineen maksoi noin 2300 euroa, josta lähti pois kotitalousvähennyksen ansiosta vielä 3-400 euroa.
Patterit ja patteriputket kestävät 60 vuodesta ylöspäin, todennäköisesti 80 vuotta. Ja edelleen kannatan purueriteisten lattioiden paikallaanpitämistä. Jos patteriputket aiot vaihtaa, niin jätä vanhat putket inne purujen sekaan ja uudet pintaasennuksena. Ne saa vedettyä huomaamattomasta jalkalistan alla, sillä on myytävänä ihan listaa, jossa on kolo kahdelle putkelle.Kustannus tuntuu aika kohtuulliselta. Kiitos vastauksesta!
>>>Jos patteriputket aiot vaihtaa, niin jätä vanhat putket inne purujen sekaan ja uudet pintaasennuksena. Ne saa vedettyä huomaamattomasta jalkalistan alla, sillä on myytävänä ihan listaa, jossa on kolo kahdelle putkelle.suurremonttia kirjoitti:
Remppaan -54 tehtyä omakotitaloa tuossa ja siinä yhteydessä on tullu nuo lattiatkin aukaistua.
Samassa yhteydessä tuli sitten purettua pari alkuperäistä patterilinjaa ja sen pohjalta voin odottaa, että meillä nuo putket kestävät seuraavatkin 50 vuotta. Ei niin minkäänlaista syöpymää löytynyt poistetuista putkista.
Käyttövesiputkissa oli näissä pienempivirtauksisissa ja halkaisijaltaa pienemmissä putkissa jo niin paljon ruostetta, että veden kulkua ahisti. Itse päävesiputkessa ei ollut sitten mitään syöpymää siinäkään. Ilmeisesti oli kunnon tavaraa.
Sen sijaan valurautaiset viemäriputket olivat vessan lattian alla aika haperoa tavaraa. Remppa tuli just oikeaan aikaan.
Itse jouduin poistamaan purueristeet lattiasta, koska välipohjan päältä oli lattiarakenteet jo lahoa. Meillä oli betonialäpohjan päällä puiset koonaukset ja niiden päällä myllytettyä semettiä ja kevytsoraa - kaksi tiivistä pintaa siis. Liekö ollut valuaikaista kosteutta jäänyt rakenteisiin tai kondensoitunut kylmää kellaria vasten, mutta laho oli jo tehnyt tehtävänsä. Poistettaessa olivat kuivaa tavaraa. kaikki oli ehjää metrin verran ulkoseinästä, mutta keskemmällä lahoa. Uusi lattia tuleekin laudasta ja eristeenä käytän selluvillaa.
Eli varoituksen sana, kannattaa kurkata jostain lattian alle ...>>>Eli varoituksen sana, kannattaa kurkata jostain lattian alle ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1202238
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4182140Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13958Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34780- 44774
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109756Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!14740Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32669