Paljonko ruuan osuus ravintola-annoksen hinnasta?

lopettakaa jo höpötys

Ravintolassa syönnissä vähiten maksaa se ruoka. Annoksen hintaan vaikuttavat eniten tila- ja henkilöstökulut, plus tietysti 'luksuslisä'.

Ihan höpöä puhua kilpailun vääristymisestä, kun kaupassa ruoka halpenee.

Saman pastalautasen tekee alle eurolla kotona ja ravintolassa se maksaa jotain 8 euroa. Kyllä ne ravintolan makaroonit on kotikeittiön makarooneja halvempia jo nyt!

Kai se ruuanhinta tukussa laskee ravintoloitsijalle ihan saman kuin kauppiallekin?

Tämä on herrojon kotkotusta vaatia ravintoloihin alv-alennusta. Heitä se alennus koskee, ei tavallista tallaajaa, joka käy hyvin harvoin syömässä ravintolassa. Toista se on niillä ökyillä, joilla on millä mällätä ja jo aamiainenkin käydään syömässä ravintolassa. Tottakai heille olisi kiva saada kympin aamupalasta euro pois. Useimmat meistä taviksista ei saa kymppiä päivässä menemään ruokaan - moni joutuu pärjäämään tuolla summalla useammankin päivän!

31

1347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alv kohdallaan

Ravintolat myyvät palvelua - mielihyvää.

On ihan eriasia puhua kotiruuan alv:sta kuin ravintoloiden alv:sta. Kyseessä ovat täysin eri tuotteet!

• täysin ala-arvoista

Ja sikahintaista.

Kyllä karkoittaa asiakkaat.

Ravintolassa syömisestä voisi olla vähän valmis maksamaankin, mutta kun nykyisellään siitä saa useinmiten vain pahan mielen. Tyhjän kukkaron kanssa saa mennä kotiin nälkäisenä.

• ylimielisyyttä

Tarjoilijat eivät tee työtään hyvin, jos et tippaa! Miten järjetöntä! Missä muissa töissä voi työnsä jättää tekemättä, jos asiakas ei maksa ekstraa?

• kalliit hinnat
        täysin ala-arvoista kirjoitti:

Ja sikahintaista.

Kyllä karkoittaa asiakkaat.

Ravintolassa syömisestä voisi olla vähän valmis maksamaankin, mutta kun nykyisellään siitä saa useinmiten vain pahan mielen. Tyhjän kukkaron kanssa saa mennä kotiin nälkäisenä.

Raaka-aineista kaikki ruuan valmistaminen lähtee. Ravintolat käyttävät tietty halvimpia raaka-aineita, mitä löytyy ja tulos on sen mukainen eli ravintoarvoltaan ala-arvoista moskaa. Ainoastaan 5 tähden ravintolat, joita ei taida Suomesta edes löytyä, ovat tasokkaita ja järkyttävän kalliita. Kotona alusta-asti itse tehty ruoka on parasta ja ravintoarvoltaan kelvollista eli kannattaa opetella tekeen itse ruokaa, siitä kiittää kukkaro mutta ennenkaikkea terveys.Ravintobisnes on raakaa liiketoimintaa ja katteet tosi kovat.

• 5 tähden
        kalliit hinnat kirjoitti:

Raaka-aineista kaikki ruuan valmistaminen lähtee. Ravintolat käyttävät tietty halvimpia raaka-aineita, mitä löytyy ja tulos on sen mukainen eli ravintoarvoltaan ala-arvoista moskaa. Ainoastaan 5 tähden ravintolat, joita ei taida Suomesta edes löytyä, ovat tasokkaita ja järkyttävän kalliita. Kotona alusta-asti itse tehty ruoka on parasta ja ravintoarvoltaan kelvollista eli kannattaa opetella tekeen itse ruokaa, siitä kiittää kukkaro mutta ennenkaikkea terveys.Ravintobisnes on raakaa liiketoimintaa ja katteet tosi kovat.

ravintolassa niitä lasten annoksen kokoisia courmee pöperöitä ja maksat sitten niistä vielä järjettömän hinnan, huomaat, että on edelleen nälkä. Annokset ovat naurettavan pieniä hintaan nähden. Ei kiitos!

• Turisette

Viimeksi kun kävin,oli samoja lohko perunoita kun mulla pakastimessa,ja jotkut vielä hinkuu raflaan syömään,ei kiitos ei.

• eri-mies

niin ostaa eineksiä tai menee suomalaiseen ravintolaan, se on on sopiva paikka.

• Kebab..

Kerran ihan mielenkiinnosta kurkkasin kebab-ravintolan roskikseen ja tyhjiä lidlin kebab-pakkauksia oli puolillaan.

• mielenkiintosi
        Kebab.. kirjoitti:

Kerran ihan mielenkiinnosta kurkkasin kebab-ravintolan roskikseen ja tyhjiä lidlin kebab-pakkauksia oli puolillaan.

arvataan. Kuinka paljon jaksoit kantaa. Heheh heeee!

• Vain Lounas aikaan.

Impivaaran ihminen hyväksyy tällaiset hinnat. Sitä en jummarra. kävin pe. iltana Casa-mare.ssa larussa mun kahden tytön kanssa. tilasimme keskihintaisia ruokia listalta ja söimme rakennustyömaan-melussa ulkona. lasku tuli 96€ yht. seon swidusti rahaa. en pysty sellaiseen hintaan, ja tulee vaan vittumainen feeling kun lähtee pois. eioo mielyttävää, pitää kai tyytyy hima-ruokaan. mok.

• elitismin huvia raflat

Jokaisen on syötävä joka päivä - tai ainakin melkein.

Ravintoloissa syöminen on huvittelua taikka elitismiä.

Ravintoloille raaka'aineet ovat halpoja, halvempia kuin kotitalouksille - tukkuostajan etu. Eiköhän siinä ravintolasyömisessä makseta paljon enempi jostain muusta kuin itse ruuasta?

Typerää, että joku edes jaksaa keksiä esittää nyt kuultuja yrittäjien väitteitä epäreilusta kilpailutilanteesta!

• rasvaset perunat

Ulkona syöminen eli festarimuona se vasta kallista on esim. peruannos pari palaa makkaraa paljossa rasvassa käristetty 8-10 e, pari muikkua ja majoneesia 5 e.Uskomatonta!!!!Kuka maksaa ? Näen mieluummin vaikka nälkää festarilla kuin maksa ylihinnoiteltua moskaa, yäkkk. Ahneus hipoo jo hulluutta noilla markkinoilla.

• kansallismuona, eli
        rasvaset perunat kirjoitti:

Ulkona syöminen eli festarimuona se vasta kallista on esim. peruannos pari palaa makkaraa paljossa rasvassa käristetty 8-10 e, pari muikkua ja majoneesia 5 e.Uskomatonta!!!!Kuka maksaa ? Näen mieluummin vaikka nälkää festarilla kuin maksa ylihinnoiteltua moskaa, yäkkk. Ahneus hipoo jo hulluutta noilla markkinoilla.

-Tapolan mustamakkara on nykyään törkeästi ylihinnoiteltua! Se on sentään torivaunutavaraa ja syödään yleensä ulkona lokinpaska sateessa!
        Tammelantorilla tänään: 8,30e/kilo. Hinta on kymmenen kertaistunut n.8 vuoden aikana.
        -Inflaatioko muka näin suuri, vai tuhlaako Mervi niin mielettömästi, ettei muuten saada hänen elintasoaan pidettyä yllä?

• tukkujoonas

Oletko ikinä käynyt tukussa? Saat kyllä ruuat halvemmalla supermarketeista kuin tukusta.

• tukkuko verovapaa
        tukkujoonas kirjoitti:

Oletko ikinä käynyt tukussa? Saat kyllä ruuat halvemmalla supermarketeista kuin tukusta.

Ketä taas ostaa tukkuostajan tuotteita?

Ihmemarkkinat!

• mikä ongelma?

Siitä vaan alentamaan annosten hintaa, sen mukaan kuinka paljon kustannukset per annos vähenevät ruuan alv:n alennuksen myötä!

• valitettavasti..

Viime aikoina olen järjestelmällisesti pettynyt ruoan tasoon Helsinkiläisissä ravintoloissa. Niin se vain on. OK, Botta on poikkeus. Grillikana on ja toimii edelleen. Mutta kaikki muut ... eivät ole hintansa väärttejä.

Mieluummin syön kotona. Tänään tein hyvää kanawokkia. Kikkomans soijakastiketta, rainbow chilikastiketta, eldorado wok vihannekset, paketti hunajamarinoitua kanaa... ensin kanat pannulle kypsymään, pakastevihannekset perään ja lopuksi mausta ja maista.

Pari nalleolutta, yksi valmistuksen ajaksi ja toinen ruokajuomaksi. ;-)

Jäi yli vielä lounasruoaksi huomista ajatellen...

• muuten kiellettyä
        valitettavasti.. kirjoitti:

Viime aikoina olen järjestelmällisesti pettynyt ruoan tasoon Helsinkiläisissä ravintoloissa. Niin se vain on. OK, Botta on poikkeus. Grillikana on ja toimii edelleen. Mutta kaikki muut ... eivät ole hintansa väärttejä.

Mieluummin syön kotona. Tänään tein hyvää kanawokkia. Kikkomans soijakastiketta, rainbow chilikastiketta, eldorado wok vihannekset, paketti hunajamarinoitua kanaa... ensin kanat pannulle kypsymään, pakastevihannekset perään ja lopuksi mausta ja maista.

Pari nalleolutta, yksi valmistuksen ajaksi ja toinen ruokajuomaksi. ;-)

Jäi yli vielä lounasruoaksi huomista ajatellen...

tällä saitilla, vai saatko provikoita tuolta "eldor**olta"?

• on varaa maksaakin

Maksakoot ne luksuksesta!
      Demareilla ja kokoomuksella on hirveä huoli torpata kokoKansaa hyödyttävä ruoan-alv ale. Sillä heitä äänestää ne joilla on varaa maksaa. Hyvä palkaiset äänestävät molempia ryhmiä.
      Keskusta on ainoa joka yritää ajaa edes vähän köyhemän väen etuja. Vähätuloisia on Suomessa paljon, joille ruoan-alv on tärkeä asia.
      Kokoomushan voi ottaa omaisuusveron takaisin käyttöön sillä voisi kompensoida tämän alen. Jos kerran ei koko kansaa koskeva ale kelpaa.
      Luksusruuilla voi säilyttää korkeaman ruoan alv-veron minun puolesta. Perustarvikkeilta se pitää ottaa ehdottomasti kokonaan pois. Anttila oikeilla linjoilla ko. asiassa.

• omin eväin

Jos vaikka nykyinen aterian hinta työpaikkaruokailussa tippuisi 50 sentillä en jättäisi eväitä kotiin.

Hinnan pitäisi vähintäänkin puolittua, jotta noin toimeisin. On se syöminen senverran kallista ravintoloissa ja ruokaloissa. Jos miettii annoksen raaka-ainekustannuksia niin eihän itse tehden ko. kaltaisiin annoksiin kotona saa euroakaan menemään!

Kyllä ravintolasyömisessä maksetaan jostain ihan muusta kuin ruuasta.

• hinta ei saa

ylittää 5e rajaa! Kaikki sen ylitykset, ylittävät myös kipukynnyksen ja aiheuttaa omien eväiden tuomisen työmaalle. Yksinkertainen yhtälö, vai mitä?

• mikä maksaa
        hinta ei saa kirjoitti:

ylittää 5e rajaa! Kaikki sen ylitykset, ylittävät myös kipukynnyksen ja aiheuttaa omien eväiden tuomisen työmaalle. Yksinkertainen yhtälö, vai mitä?

Saman tasoista ja samankokoisia ovat annokset työmaaruokailussa. Mikä siis maksaa, jos raaka-aineet saa noin halvalla?

• Mikä maksaa?
        hinta ei saa kirjoitti:

Saman tasoista ja samankokoisia ovat annokset työmaaruokailussa. Mikä siis maksaa, jos raaka-aineet saa noin halvalla?

• minä-minä-minä

Herrat huomasivat, että ei ruuan alv:n alennuksesta heille itselleen ole mitään iloa, kun ei juurikaan tule ruokakaupoissa käytyä. Rahat menee ravintolasyömiseen, joten sitä on saatava halvemmaksi.

Kävisivät kerrankin sillä rahalla ostamassa kaupasta ruokaa, minkä laittavat päivässä rafloihin ja kuppiloihin ja mietteisivät sitten, että mikä siinä ravintolasyömisessä ja juomisessa maksaa?

• työmarkkinatuella

Mulla ei jää ihan euroa päivässä ruokaan. Mutta onhan se 5 % prosenttia eurosta melkein 5 senttiä, joten vuoden mittaa tuosta kyllä kertyy yllättäväkin summa!

• 50 sentillä

päivässä ja säästöönkin jää...

• REILU ALENNUS

Ihan naurettavaa tuo Kataisen, verenimijäpuolueen esitys alentaa tuota sovittua 5 prosentin ruoan arvonlisäveroa ainoastaan kolmeen prosenttiin. Tuo 5 prosenttiakin on aivan liian pieni alennus. Alennuksen pitäisi olla vähintään 10 prosenttia.

Kyllä Kokoomuksen verenimijöillä on varaa maksaa ruoasta ravintoloissa markkinahinta. Ei sinne pienituloisilla ole edes varaa mennä.

• saati 3 %:ia

Tarjousten perässä on hypättävä ja valittava kauppa ketju oikein. Köyhä tietää mikä on halpa - eikä se ole suomalainen.

Mitähän ruoka oikein maksaisikaan Suomessa jos Kesko, S-kauppa ja sitten Tradeka olisivat keskenään saaneet jyllätä ja määrätä markkinoilla?

• Tosi on

Se vain pitäis ravintoloissa syövien herrojen päästä osalliseksi tuosta alv- alennuksesta. Ahneus on rajaton ja yletön, kun ovat päässeet sen makuun.

• tarjoajankin pitää

vielä päästä halvalla, jotta voi tarjota lisää..

Näinhän se menee.

Ja nyt kun vielä sattuneista syistä saattaa olla, että ne tukieurot ovat vähän niukemmassa, niin kaikki keinot oman edun nimissä on käytettävä!

Ja luullaan, että kansa ei ymmärrä! Että kansa ei muistaisi.

• ruokaan -5 %:ia

Mikä idea tässä on?

Ravintolalaskun loppusumma koostuu suurelta osin ihan jostain muusta kuin ruuasta. Työmaa- ja ravintolaruokailussa maksetaan eniten palvelusta ei niinkään ruuasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      307
      3025
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2353
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      121
      2049
    4. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      349
      2033
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      127
      1733
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1385
    7. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      67
      1379
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1263
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1233
    Aihe