kreetalaisessa ruuassa hiilidyraatteja

2 viikkoa

Perunaa, riisiä, valkoista leipää tai korppuja. Näitä annoksissa tai alkupaloissa lähes aina mukana ellei vedä pelkkää kreikkalaista salaattia. Kreetalaisessa salaatissa myös dakos korppua Mizithra-juuston kanssa.. Myös friteerausta käytettiin. Jälkiruokana usein talon tarjoamana vesimelonia tai hunajamelonia.

Perinteisissä ruokalajeissa mukana myös piirakoita, joissa hiilihydraatteja. Kleftikossa perunoita mukana lampaanlihan kanssa. Samoin myös perunoita naudaliha Stifadossa.

Voisko joku VHH-lainen kertoa mitä on Kreetalla syönyt pitääkseen VHH-dieettinsä samassa kurssissa kuin Suomessa. Vai vetelitkö vain souvlakia ilman lisukkeita?

37

1320

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Khoriatiki salata eli maalaissalaatti on varsin tukeva annos ja siinä on rasvaista fetaa mukana että se käy hyvin ateriasta kuumina kesäpäivinä ja on VHH. Tsatsiki on valkosipuli-jogurttisalaatti, tehdään oliiviöljyyn. Munaruokia löytyy Kreikasta paljon, munakkaita, uunissa paistettuja munia, munia ja tomaatteja jne.

Munakoiso on suosittu Kreikassa ja VHH. Täytetyt munakoisot, Melitzanes gemistes, on yksi suosikkini. Löytyy tomaatilla täytettyjä paprikoita, Piperies sto fourno. Samoin jauhelihalla täyetettyjä tomaatteja. Keitettyä kukkakaalia löytyy tomaattipyreen sipulin ja öljyn kera.

Sitten on paljon kala, simpukka ja äyriäisruokia jotka sellaisenaan ovat VHH. Olen syönyt mustekalaa viinissä, erilaisia keittoja jne.

Musakassakin on kaksi vaihtoehtoa ja kannattaa perunan sijaan valita se munakoisomusaka eli Melizanes mousaka. Grillattu lammas on aina hyvä vaihtoehto eikä se kaipaa kuin salaattia.

Ei Kreikassa mitään ongelmia ole olla VHH:lla. Joskus voi jopa ottaa palan leipää sillä siihen ei koskaan Kreikassa levitetä rasvaa päälle niinkuin Suomessa.

• Pari juttua

Ihan totta, kreikkalaiset eivät mitään margariinia käytä! Leivät dipataan jos haluaa niin oliiviöljyyn tai öljy/viinietikkaseokseen. Ja hyvää on ja tosi terveellistä.

Teen muuten parhaillaan kreetalaista lihapataa, siihen tulee sipuleita, tomaatteja, punaviiniä, kanelia, suolaa, pippuria, oliiiviöljyä... ja reilu kilo punaista lihaa. Kattoo sitten minkä kanssa sitä viitsii tarjota. Yleensä Kreetalla tuon saa perunoiden kanssa turistipaikoissa, maalla ihan sellaisenaan / kasvisten kanssa.

• Pari juttua

No ainakaan riisi ei todellakaan kuulu mihinkään perinteiseen kreetalaiseen ruokaan, makaroniruoistakin ainoa tunnettu on pastitsio ja joissain paikoissa juvetsi (ei aina sisällä). Turistipaikoissa stifado tarjotaan usein perunoiden kanssa, mutta se voidaan tarjota myös kasvisten kanssa ja maalaistavernoissa näin myös tehdään yleensä. Moussakassa on joskus perunaa, mutta voi olla olemattakin. Moussakalla viitataan kasvisvuokaan, jossa on lihaa ja bechamel-kastiketta. Ranskalaiset perunat ja pihvi ei ole kreetalaista ruokaa. Hedelmiä voi syödä riippuen siitä, miten puristi on. Missään tapauksessa pari viipaletta melonia ei pilaa kenenkään dieettiä. Leivät voi jättää syömättä, jos haluaa myös parin viikon lomamatkalla olla valiolla. Fito-taikinaa käytetään esim. leivitykseen jonkun verran, mutta sen sisältämä hiilarimäärä on oikeasti melko mitätön koska sitä syödään melko vähän.

Mezeistä sen verran, että perinteisissä mezeissä on joitain piirakoita, mutta on olemassa myös vähemmän hiilareita sisältämiä mezeitä. Näitä ovat juustot, kesäkurpitsan viipaleet, tsatsiki, oliivit, herneet... Oikeastaan perinteisimmät mezet (fetat, tsatsiki...) ovat lähinnä suolaisia ja energia tulee pitkälle rasvasta.

Perinteisesti kreetalaiseen ruokaan sisältyy paljon kasviksia, runsaasti oliiviöljyä, kalaa, lihaa ja kanaakin. Kaveri oli supertiukalla fitnessdieetillä Kreikassa ja onnistui aivan hyvin syömään vain kanaa / kalaa / lihaa ja vihanneksia. Edes fetaan ei koskenut.

Se on sitten eri asia, miten järkevää on noudattaa mitä tahansa erityisruokavaliota parin viikon lomalla orjallisesti, kun mitään merkitystä mihinkään sillä ei ole.

• aloittaja

Kreetalaista ruokavaliota on kehuttu terveelliseksi, mutta totesin itse, että ei se ainakaan hiilihydraatiton ole. Voi olla, että turistipaikoissa lyödään enemmän riisiä ja perunaa eteen. Mutta kuitenkin itse totesin, että myös kaikki perinneruuat eivät ole hiilihydraatittomia.

En usko siihen, että hiilihydraatittomuus on se taika, vaan oliiviöljy, kala ja runsaat kasvikset. Myös rento elämän asenne eikä mikään ruuasta stressaminen, kuten täällä meillä kotimaassa tuntuu olevan. Sama pätee muihinkin asioihin kuin syömiseen.

• aloittaja kirjoitti:

Kreetalaista ruokavaliota on kehuttu terveelliseksi, mutta totesin itse, että ei se ainakaan hiilihydraatiton ole. Voi olla, että turistipaikoissa lyödään enemmän riisiä ja perunaa eteen. Mutta kuitenkin itse totesin, että myös kaikki perinneruuat eivät ole hiilihydraatittomia.

En usko siihen, että hiilihydraatittomuus on se taika, vaan oliiviöljy, kala ja runsaat kasvikset. Myös rento elämän asenne eikä mikään ruuasta stressaminen, kuten täällä meillä kotimaassa tuntuu olevan. Sama pätee muihinkin asioihin kuin syömiseen.

kreetalaisesta ruokavaliosta jos kuvittelet että sen peruspilarit ovat "Perunaa, riisiä, valkoista leipää tai korppuja sekä piirakoita". En koskaan ole syönyt Kreikassa perunoita eikä niitä siellä hyvin usein tarjotakaan. Hiilihydraatitonta ruokavaliota ei olekaan mutta kyllä Kreikassa syödään vähähiilijhydraattisemmin kuin Suomessa. Voileipiä ei syödä eikä sellaisia määriä pastoja, perunoita ja riisejä kui8n meillä. Margariinia ei näe missään mutta oliiviöljyä sitäkin enemmän.

• Se, jolle vastasit
        aloittaja kirjoitti:

Mä olen asunut Kreetalla kun sukua on sieltä, ja tiedän ihan pikkuisen siitä, miten ihmiset siellä syövät.

Perinneruoat eivät ole hiilihydraatittomia (enkä niin väittänyt, jos viitsit viestini edes lukea), mutta perinneruokaa ei myöskään ole mitkään pasteijat tai riisit tai pastat. Kyllä se perusruoka on lähinnä kasviksia, proteiininlähteitä, hedelmiä ja oliiviöljyä. Aika paljon käytetään myös kovaa rasvaa, kuten juustoa. Ja tujua maitoa. Näin siis mitä syövät kotona ja söivät jo, kun olin lapsi.

Siitä, mikä tekee kreetalaisesta terveellisen en sano mitään, mutta nopeat hiilarit eivät siellä ihan oikeasti ruokavalioon kotona kuulu.

• Kreetalla
        Se, jolle vastasit kirjoitti:

Mä olen asunut Kreetalla kun sukua on sieltä, ja tiedän ihan pikkuisen siitä, miten ihmiset siellä syövät.

Perinneruoat eivät ole hiilihydraatittomia (enkä niin väittänyt, jos viitsit viestini edes lukea), mutta perinneruokaa ei myöskään ole mitkään pasteijat tai riisit tai pastat. Kyllä se perusruoka on lähinnä kasviksia, proteiininlähteitä, hedelmiä ja oliiviöljyä. Aika paljon käytetään myös kovaa rasvaa, kuten juustoa. Ja tujua maitoa. Näin siis mitä syövät kotona ja söivät jo, kun olin lapsi.

Siitä, mikä tekee kreetalaisesta terveellisen en sano mitään, mutta nopeat hiilarit eivät siellä ihan oikeasti ruokavalioon kotona kuulu.

Oma käsitykseni on, että kreetalaisessa ruokavaliossa omega-6-rasvahappojen määrä on kohtuullisen pieni. Omega-3-rasvahappoja saadaan paljon hyvässä muodossa kalaruokien ansiosta. Omega-3/omega-6 suhde on hyvä Kreetalla.

Aterioilla on usein tapana nauttia vähän punaviiniä, minkä katsotaan monissa tutkimuksissa olevan eduksi.

• Pari juttua
        Kreetalla kirjoitti:

Oma käsitykseni on, että kreetalaisessa ruokavaliossa omega-6-rasvahappojen määrä on kohtuullisen pieni. Omega-3-rasvahappoja saadaan paljon hyvässä muodossa kalaruokien ansiosta. Omega-3/omega-6 suhde on hyvä Kreetalla.

Aterioilla on usein tapana nauttia vähän punaviiniä, minkä katsotaan monissa tutkimuksissa olevan eduksi.

Riippuu ja riippuu. Kaloja syödään kyllä kotona aika paljon, ravintoloissa sitten suurempaa roolia näyttelee muunlainen ruoka. Kreetalaiset itse pitävät pitkän iän salaisuutena sitä oliiviöljyä. Juustoja ja lihaa syödään kyllä yllättävänkin paljon, olen aina ihmetellyt juttuja siitä kuinka kreetalaisessa kotiruoassa liha olisi vain lisuke. Ei se lisuke ole. Mutta kreetalaisessa keittiössä noin perinteisesti on suurinpiirtein järkevät annoskoot, sitä moussakaa ei kiskota ämpärillistä vaan lautasellinen. Siksipä esim. punaista lihaa ei sitten kuitenkaan montaa sataa grammaa annoksessa ole. Aika kasvis/hedelmäpainotteista se ruokailu on siellä.

Kreetalla on yleensä kotona joku 5-10 litran pönttö oliiviöljyä ja sitä sitten käytetään ihan kaikkeen. Eikä se kestä kauan. Siinä paistetaan, sitä heitetään salattiin, kastikkeisiin jne. Esim. bechamel-kastikkeeseen tulee joku desi öljyä. Aika tuhtia. Varmaan joku litra menisi öljyjä viikossa normaalisti per pää.

Punaviiniä kyllä juodaan jonkun verran, mutta etenkin maalla käytetään melkoisen paljon viinoja. Toisin kun muualla Kreikassa niin Kreetalla ei niinkään juoda ouzoa vaan rakia. Mikä on siis pontikkaa. Mutta missään tapauksessa ei vietetä alkoholitonta elämää. Kreetalla myös tupakoidaan ihan käsittämättömän paljon. Oon nyt syksyllä menossa, ja odottelen miltä uusi tupakkalaki mahtaa näyttää. :) Veikkaan, että sitä ei ole paljon noudatettu siellä.

Aika normipäivä Kreetalla olisi ruokailun suhteen seuraava:
        Aamupalaksi ei mitään paitsi kahvia. Jonkun aikaa heräämisen jälkeen voidaan syödä jotain, esim. runsasrasvaista jogurttia ja hedelmiä tai joku sämpylä. Mutta syödään vain vähän. Lounastakaan ei oikein tunneta. Kreetalainen voi syödä pitkälti hedelmiä päivällä, tai sitten vetää jonkun fetasalaatin lounaalla. Ja frappea ja vettä. Illalla sitten myöhään (joskus kymmenen jälkeen) syödään kunnolla vasta.

Aika kuvaavaa on, että maalta ei vieläkään saa juurikaan karkkeja tai limsoja tai sipsejä, ne ovat niitä turistialueiden juttuja. Ja ihan oikeasti sen perusteella mitä saa ravintolassa Plataniaksessa syödäkseen ei kannata paljon vetää johtopäätöksiä siitä miten kreetalaisessa kodissa syödään ja etenkin on syöty ennen.

• Pari juttua
        Pari juttua kirjoitti:

Riippuu ja riippuu. Kaloja syödään kyllä kotona aika paljon, ravintoloissa sitten suurempaa roolia näyttelee muunlainen ruoka. Kreetalaiset itse pitävät pitkän iän salaisuutena sitä oliiviöljyä. Juustoja ja lihaa syödään kyllä yllättävänkin paljon, olen aina ihmetellyt juttuja siitä kuinka kreetalaisessa kotiruoassa liha olisi vain lisuke. Ei se lisuke ole. Mutta kreetalaisessa keittiössä noin perinteisesti on suurinpiirtein järkevät annoskoot, sitä moussakaa ei kiskota ämpärillistä vaan lautasellinen. Siksipä esim. punaista lihaa ei sitten kuitenkaan montaa sataa grammaa annoksessa ole. Aika kasvis/hedelmäpainotteista se ruokailu on siellä.

Kreetalla on yleensä kotona joku 5-10 litran pönttö oliiviöljyä ja sitä sitten käytetään ihan kaikkeen. Eikä se kestä kauan. Siinä paistetaan, sitä heitetään salattiin, kastikkeisiin jne. Esim. bechamel-kastikkeeseen tulee joku desi öljyä. Aika tuhtia. Varmaan joku litra menisi öljyjä viikossa normaalisti per pää.

Punaviiniä kyllä juodaan jonkun verran, mutta etenkin maalla käytetään melkoisen paljon viinoja. Toisin kun muualla Kreikassa niin Kreetalla ei niinkään juoda ouzoa vaan rakia. Mikä on siis pontikkaa. Mutta missään tapauksessa ei vietetä alkoholitonta elämää. Kreetalla myös tupakoidaan ihan käsittämättömän paljon. Oon nyt syksyllä menossa, ja odottelen miltä uusi tupakkalaki mahtaa näyttää. :) Veikkaan, että sitä ei ole paljon noudatettu siellä.

Aamupalaksi ei mitään paitsi kahvia. Jonkun aikaa heräämisen jälkeen voidaan syödä jotain, esim. runsasrasvaista jogurttia ja hedelmiä tai joku sämpylä. Mutta syödään vain vähän. Lounastakaan ei oikein tunneta. Kreetalainen voi syödä pitkälti hedelmiä päivällä, tai sitten vetää jonkun fetasalaatin lounaalla. Ja frappea ja vettä. Illalla sitten myöhään (joskus kymmenen jälkeen) syödään kunnolla vasta.

Aika kuvaavaa on, että maalta ei vieläkään saa juurikaan karkkeja tai limsoja tai sipsejä, ne ovat niitä turistialueiden juttuja. Ja ihan oikeasti sen perusteella mitä saa ravintolassa Plataniaksessa syödäkseen ei kannata paljon vetää johtopäätöksiä siitä miten kreetalaisessa kodissa syödään ja etenkin on syöty ennen.

Ja sitten pitää vielä sanoa ennen kun joku lukee tahallaan väärin, että ei kreetalainen ruokavalio hiilihydraatiton ole. Mutta vähemmän (todella paljon vähemmän) siellä vedetään esim. leipää, pastaa, perunaa ja riisiä kun täällä. Kreeta on maatalousyhteiskunta perinteisesti, niin siellä on sitten syöty sitä mitä on ollut saatavilla. :) Mulla ainakin mummu laittaa moussakaan perunaa vaan silloin, kun munakoisoa ja kesäkurpitsaa ei ole tarpeeksi saatavilla. Eli kun kausi on ohi.

Samanlaista "perunaa joka aterialla" systeemiä ei tosiaan Kreetalla ole kun Suomessa, leipää syödään jonkun verran. Riippuu aika paljon ihmisestä paljonko syö leipää. Jotkut syö paljon, jotkut ei syö ollenkaan tai paljon ollenkaan. Ja se leipähän on vaaleaa. Toki perinteinen leipomoleipä on täysjyvää. Mitään puuroa tai (täysjyvä)riisiä ei edes tunneta, hiilarit tulee paljolti kasviksista ja hedelmistä. Ja sit jossain määrin leivästä, perunasta ja nykyään makaronista. Mutta makaroniruoat kuten pastitsio on mun tietääkseni tuontitavaraa, vaikka niitä onkin jo vedetty jonkun aikaa. Pastitsio tehdään muuten jyvämakaroneihin, mikä on ihan eri asia kun joku torinomakaroni. :)

En tiedä, mikä on kreetalaisen keittiön ravintoainejakauma. Missään tapauksessa hiilarien osuus ei ole niin iso kun täällä, siitä pitää huolen se että maalla on edelleen joka kodissa pari vuohta tai useampikin joiden tuotteita myös syödään. Se aito feta on ihan käsittämättömän suolaista ja rasvaista! Mutta hyvää. Oliiviöljyäkin heitetään kaikkeen niin huolettomasti, että uskon että rasvan osuuden olevan todella suuri...

• aloittaja
        kj.mattila kirjoitti:

kreetalaisesta ruokavaliosta jos kuvittelet että sen peruspilarit ovat "Perunaa, riisiä, valkoista leipää tai korppuja sekä piirakoita". En koskaan ole syönyt Kreikassa perunoita eikä niitä siellä hyvin usein tarjotakaan. Hiilihydraatitonta ruokavaliota ei olekaan mutta kyllä Kreikassa syödään vähähiilijhydraattisemmin kuin Suomessa. Voileipiä ei syödä eikä sellaisia määriä pastoja, perunoita ja riisejä kui8n meillä. Margariinia ei näe missään mutta oliiviöljyä sitäkin enemmän.

En väittänyt niiden olevan kreetalaisen ruokavalion perusta, vaan että niitä myös tarjotaan eli hiilihydraatit eivät ole siellä mitenkään pannassa. Listasta unohtui myös hunaja mitä siellä käytetään.

Tällä palstalla tunnutaan tyrmäävän hiilihydraatit täysin jonain hiilihydraatittomuus-uskonnon demonina vaikka omasta mielestäni sillä on suuri ero syökö esim kilon puhdasta sokeria vai kilon täysjyväruisleipää. Jos ruokavalio on monipuolinen ja syö kohtuullisia määriä ja lähinnä jalostamaton ruokaa, luulisi että se on ihan hyvä tapa syödä eikä varmasti lihota ketään oli mukana hiilihydraatteja tai ei.

• aloittaja
        Se, jolle vastasit kirjoitti:

Traditional Greek cuisine: mixed plate: mukan mm. täytetty tomaatti, jossa muistaakseni riisiä, parinlaista piirakkaa/pasteijaa, jossa hiilihydraattiaineista tehty kuori, sisällä yrttejä minttua tms ja vuohenjuustoa. Olen myös syönyt pikkukylässä pasteijaa, jossa sisällä aika vahvaa juustoa ja sitä syötiin hunajan kanssa. Hiilihydraatteja vai?

En ole asunut siellä kenenkään täkäläisen vieraana, joten en ole nähnyt mitä siellä syödään omin porukoin ja onko se perinteistä ruokaa vai ei.

• aloittaja kirjoitti:

En väittänyt niiden olevan kreetalaisen ruokavalion perusta, vaan että niitä myös tarjotaan eli hiilihydraatit eivät ole siellä mitenkään pannassa. Listasta unohtui myös hunaja mitä siellä käytetään.

Tällä palstalla tunnutaan tyrmäävän hiilihydraatit täysin jonain hiilihydraatittomuus-uskonnon demonina vaikka omasta mielestäni sillä on suuri ero syökö esim kilon puhdasta sokeria vai kilon täysjyväruisleipää. Jos ruokavalio on monipuolinen ja syö kohtuullisia määriä ja lähinnä jalostamaton ruokaa, luulisi että se on ihan hyvä tapa syödä eikä varmasti lihota ketään oli mukana hiilihydraatteja tai ei.

eikä se ole uskonto vaan terveellinen ja ravinteikas vähähiilihydraattinen ruokavalio. Koska hiilihydraatteja aina kuuluu ruokavalioon niin on tarkoituksenmukaista on saada ne hiilihydraatit kasviksista ja maitotuotteista. Leipien, perunoiden, pastan ja riisin lisääminen ruokavalioon nostaa hiilihydraattien osuuden liian suureksi ja silloin ei enää puhuta palstan aiheesta VHH. Kilo täysjyväleipää sisältää paljon hiilihydraatteja ja hiilihydraatit elimistö muuttaa sokeriksi joten tätä taustaa vasten samaa sokeria se on kuin puhdas sokerikin ja molemmat rasittavat turhaan elimistöä.

Ymmärrän kyllä että tarkoitushakuisesti tulit VHH palstalle korostamaan perunaa, leipää ja korppuja kreetalaisessa ruokavaliossa mutta onneksi paikalla oli asiantuntijoita jotka huomasivat puuttua trollailuusi.

• Pari juttua
        aloittaja kirjoitti:

Traditional Greek cuisine: mixed plate: mukan mm. täytetty tomaatti, jossa muistaakseni riisiä, parinlaista piirakkaa/pasteijaa, jossa hiilihydraattiaineista tehty kuori, sisällä yrttejä minttua tms ja vuohenjuustoa. Olen myös syönyt pikkukylässä pasteijaa, jossa sisällä aika vahvaa juustoa ja sitä syötiin hunajan kanssa. Hiilihydraatteja vai?

En ole asunut siellä kenenkään täkäläisen vieraana, joten en ole nähnyt mitä siellä syödään omin porukoin ja onko se perinteistä ruokaa vai ei.

No mikä on väärää ruokaa? Kreetalla syödään kyllä pasteijoita ja myös todella makeita leivoksia, mutta ei se ole sitä ruokaa, mitä ns. arkena syödään, sitä mitä on kreetalainen ruokavalio. Tarjotaanhan Suomessakin usein pasteijoita ja piirakoita vieraalle, mutta harva niitä päivittäin syö.

Tarkoitatko kuorella nyt fito-taikinaa, jota käytetään mm. friteeraukseen? Sitä käytetään esim. juhlissa.

Ja kuten jo sanoin varmaan 5 kertaa, kreetalainen ruoka ei ole hiilaritonta, mutta vähemmän siinä hiilareita on kun Suomessa. Kreetalla käytetään tosi paljon rasvaa, kasviksia ja esim. kalaa.

Hunajaa Kreetalla käytetään leivonnaisissa ja esim. jogurtin kanssa ihan perinteisesti, kuten myös pähkinöitä ja erilaisia siemeniä. :)

• aloittaja
        Pari juttua kirjoitti:

on kiertänyt ko. saarta riittävästi eri puolilla, että voi vetää johtopäätöksen mitä saarella tavallisimmin syödään.

Onko suomalaisten tyypillisin ateria Saarioisten valmispizzat? Vai karjalanpiirakat ja munavoi, paistetut nauriit vai poro?

• aloittaja kirjoitti:

mutta minun syömäni, ja jota itse valmistan täällä on jauhelihalla täytetyt tomaatit "Gemistes tomates me kima" ja siihen ei tule riisiä täytteeksi. Ohjeen mukaan jauhelihaa, keltasipulia, valkosipulia, kovaksi keitettyä kananmunaa, persiljaa, juustoraastetta, suolaa ja pippuria.

• Pari juttua
        aloittaja kirjoitti:

on kiertänyt ko. saarta riittävästi eri puolilla, että voi vetää johtopäätöksen mitä saarella tavallisimmin syödään.

Onko suomalaisten tyypillisin ateria Saarioisten valmispizzat? Vai karjalanpiirakat ja munavoi, paistetut nauriit vai poro?

No olen aika varmasti ollut useimmissa paikoissa Kreetalla kun suomalaiset keskimäärin, kun oon ollut siellä 2 kesää töissä opiskellessa ja pienenäkin koko kesiä, en mitään kahden viikon turistirysämatkoja...

• Pari juttua
        Pari juttua kirjoitti:

No olen aika varmasti ollut useimmissa paikoissa Kreetalla kun suomalaiset keskimäärin, kun oon ollut siellä 2 kesää töissä opiskellessa ja pienenäkin koko kesiä, en mitään kahden viikon turistirysämatkoja...

Minun isäni on kotoisin Kreetalta, joten vietän siellä aikaa sukuloimassa ihan vuosittain. Mennään esim. skootterilla saarta ympäri, ja olen ollut siellä töissäkin, kun täti on antanut töitä. Uskoisin, että minulla on aika hyvä kuva siitä, mitä syödään nimenomaan arkena ja yksityiskodeissa, kun yleensä siellä mummulla olen. Joskus serkuilla, ja kun serkut opiskelevat niin sitten ruokavalio on vähän erilainen.

• Pari juttua
        aloittaja kirjoitti:

Ei kreetalaisessa keittiössä mikään ole pannassa. :) Mutta yleensä turistiravintoloissa tarjoillaan vähän erilaista ruokaa kun kotona.

Kreetalla kuten ei muuallakaan Kreikassa käytetä ruista ollenkaan. Leipä on aina vaaleaa. Jos olet saanut Kreikassa ruisleipää, niin varmaan myyjä on ollut joku kreikkalaisen kanssa naimisiin mennyt suomalainen nainen. Näitä on paljon esim. Rodoksella.

Ite laihdutan välillä sillä, että jätän hiilarit vähemmälle ja kyllä minusta kreetalainen keittiö (paljon kasviksia ja oliiviöljyjä ja kalaa ja juustoa) on siihen paras mahdollinen apu. Pasteijoita ym. syödään esim. juhlissa. Riisi ei todellakaan kuulu kreetalaiseen keittiöön, koska sitä en ole kertaakaan siellä saanut yksityiskodissa. Jyvämakaronia olen saanut esim. pastitsiossa ja juvetsissa. Mutta juvetsiin ei tod tule aina makaronia.

Joo, ja laihdutan välillä koska yleensä haluan olla kesällä bikineissä, joten pitää saada rasvat tosi alas. Paljon kehtaa siellä Kreetalla mennä Matalaan uimaan jos on vatsamakkaraa tullut talvella. :D

• .....
        Pari juttua kirjoitti:

Kreetalla oliiviöljyä kulutetaan vuodessa 25 kiloa, mikä tekee noin ½ l viikossa, eikä suinkaan 1 l.

http://www.sedik.gr/el/content/view/23/47/lang,el/

• todellakin
        ..... kirjoitti:

Kreetalla oliiviöljyä kulutetaan vuodessa 25 kiloa, mikä tekee noin ½ l viikossa, eikä suinkaan 1 l.

Sivustolta löytyy englanniksikin samat tiedot:

http://www.sedik.gr/en/content/view/115/243/lang,el/

Kreetalla tosiaan on oliiviöljyn kulutus 25 kg/henkilö/vuosi. Tämä antaa päivää ja henkeä kohti 68,5 grammaa. Tämä taas on kaloreina finelin mukaan 605 kcal. Aikamoinen määrä kokonaisenergiatarpeesta, kun ottaa huomioon, että mukana on imeväisistä alkaen koko väestö. Edellyttää tietysti, että kaikki öljy nautitaan ravintona eikä käytetä muihinkin tarkoituksiin.

• Pari juttua
        ..... kirjoitti:

Asia voi nyt olla, mitä on, mutta maalla ja ennen öljyä on mennyt enemmän. Lisäksi kreetalaiset syövät muutakin rasvaa, kuten täysrasvaista lihaa, täysrasvaista maitoa, täysrasvaista juustoa, täysrasvaista kalaa... No, kevyttuotteita Kreetalla ei tunneta paitsi turistipaikassa. Margariinia en ole nähnyt Kreetalla yksityisasunnossa tai ravintolassa vielä kertaakaan.

Tulin tänään Kreikasta, ja valitettavasti macdonaldisaatio todellakin näkyy jo siellä. Kiinnitin tämän ketjun innottamana asiaan ihan tietoisesti huomiota.

Tosiasia on, että kreetalainen ruokavalio ei ole hiilihydraatitonta. Mutta runsasravaista se on. Oliiviöljyä käytetään aivan surutta ruokaan, lisäksi käytetään muita rasvoja.

Esim. tämän lähteen mukaan kreetalainen käyttää edelleen 35 litraa oliiviöljyä vuodessa...
        http://www.milatos.com/crete food.asp

Ja määrä on tosiaan vähentynyt siitä terveellisestä kreetalaisesta ruokavaliosta.

• Pari juttua
        todellakin kirjoitti:

Sivustolta löytyy englanniksikin samat tiedot:

http://www.sedik.gr/en/content/view/115/243/lang,el/

Kreetalla tosiaan on oliiviöljyn kulutus 25 kg/henkilö/vuosi. Tämä antaa päivää ja henkeä kohti 68,5 grammaa. Tämä taas on kaloreina finelin mukaan 605 kcal. Aikamoinen määrä kokonaisenergiatarpeesta, kun ottaa huomioon, että mukana on imeväisistä alkaen koko väestö. Edellyttää tietysti, että kaikki öljy nautitaan ravintona eikä käytetä muihinkin tarkoituksiin.

Lisäksi iso osa rasvasta tulee juustoista, lihasta ja kalasta. Oliiviöljy ei ole todellakaan ainoa kreetalaisten rasvanlähde.

Se, että vain 30% energiasta tulisi kreetalaisilta rasvasta on täyttä puppua, joka ei perustu todellisuuteen ollenkaan.

• yks toinen kp

ei täällä satu olemaan ketään joka tietäisi valiosta 70-80 luvulla ??

• Pari juttua

Olen siis ollut lapsena kreetalaisessa yksityiskodissa aika paljon, kun oon puoliksi kreikkalainen. Mun isä on yhdestä kylästä Kreetalta maalta, ja mummu ja sedät jne asuu sie Kreetalla viekin... Mitä haluut tietää?

En oo kyllä kovin vanha, oon syntynyt 80-luvulla, joten en osaa sanoo, mitä ihmiset on syöneet joskus 60-luvulla.

• ihmetteleepi hän
        Pari juttua kirjoitti:

Olen siis ollut lapsena kreetalaisessa yksityiskodissa aika paljon, kun oon puoliksi kreikkalainen. Mun isä on yhdestä kylästä Kreetalta maalta, ja mummu ja sedät jne asuu sie Kreetalla viekin... Mitä haluut tietää?

En oo kyllä kovin vanha, oon syntynyt 80-luvulla, joten en osaa sanoo, mitä ihmiset on syöneet joskus 60-luvulla.

paria, jonka isä olisi suomalainen ja äiti kreikkalainen? Tiedän monta pariskuntaa, jossa juuri isä on kreikkalainen, joka taitaa olla se tavallinen yhdistelmä.

Ei taida kreikattaret paljon vierasmaalaisten miesten kanssa olla tekemisissä. Onko se kulttuurin pakottama vai yleinen tapa vain?

• Pari juttua
        ihmetteleepi hän kirjoitti:

paria, jonka isä olisi suomalainen ja äiti kreikkalainen? Tiedän monta pariskuntaa, jossa juuri isä on kreikkalainen, joka taitaa olla se tavallinen yhdistelmä.

Ei taida kreikattaret paljon vierasmaalaisten miesten kanssa olla tekemisissä. Onko se kulttuurin pakottama vai yleinen tapa vain?

Mutta miksi kysyt? Oletko rasisti?

Onhan mullakin suomalainen mies, ja isä ja isovanhemmat ym. hyväksyivät liiton. Tosin meidän piti mennä kihloihin ennen yhteenmuuttoa, ja häät ortodoksiset, mutta niin olisin halunnut joka tapauksessa.

• Pari juttua
        Pari juttua kirjoitti:

Onhan mullakin suomalainen mies, ja isä ja isovanhemmat ym. hyväksyivät liiton. Tosin meidän piti mennä kihloihin ennen yhteenmuuttoa, ja häät ortodoksiset, mutta niin olisin halunnut joka tapauksessa.

Serkulla on ollut ulkomaalainen poikaystävä, siis kreikkalaisella serkulla.

• Pari juttua
        Pari juttua kirjoitti:

Serkulla on ollut ulkomaalainen poikaystävä, siis kreikkalaisella serkulla.

Mutta se, miten vanhoollista on, riippuu tietty monesta jutusta. Esim. maalla ollaan vanhoollisempia kun jossain Iraklionissa. Käytännössä kyllä suositaan ihan uskonnon takia, et otetaan toinen kreikkalainen. Poikkeuksia on, mut sitten pitää käytännössä kääntyä. Tiedän esim. kreetalta pariskunnan, iäkkäämmän, missä mies on irlantilainen.

• sama_
        Pari juttua kirjoitti:

Just ajattelin, että varmaan tulee "rasisti" sana esiin sitä kun tavallisesti käytetään heti väärin syyttelyyn jos joku jotain kysyy tai epäilee. Muuten vain kysyin tuota, älä siitä loukkaannu. Hyväksyn kyllä kaiken maalaiset ihmiset. Sinä olet siis puoliksi suomalainen, mutta jos olisit puhtaasti kreikkalainen, olisiko sukusi hyväksynyt liiton suomalaisen miehen kanssa?

• sama_
        Pari juttua kirjoitti:

Mutta se, miten vanhoollista on, riippuu tietty monesta jutusta. Esim. maalla ollaan vanhoollisempia kun jossain Iraklionissa. Käytännössä kyllä suositaan ihan uskonnon takia, et otetaan toinen kreikkalainen. Poikkeuksia on, mut sitten pitää käytännössä kääntyä. Tiedän esim. kreetalta pariskunnan, iäkkäämmän, missä mies on irlantilainen.

Ehdit jo vastata kysymykseeni, että myös toisin päin oleva yhdistelmä on mahdollinen.

• Pari juttua
        sama_ kirjoitti:

Just ajattelin, että varmaan tulee "rasisti" sana esiin sitä kun tavallisesti käytetään heti väärin syyttelyyn jos joku jotain kysyy tai epäilee. Muuten vain kysyin tuota, älä siitä loukkaannu. Hyväksyn kyllä kaiken maalaiset ihmiset. Sinä olet siis puoliksi suomalainen, mutta jos olisit puhtaasti kreikkalainen, olisiko sukusi hyväksynyt liiton suomalaisen miehen kanssa?

Jos olisin täysin kreikkalainen, en varmaan olisi edes suomalaiseen mieheen törmännyt. Siis ehkä johonkin lomalaiseen, mutta niistä ei mitään tule.

• yks toinen kp
        Pari juttua kirjoitti:

kun puhutaan kreetalaisesta ruokavalion terveysvaikutuksisa niin ei varmaankaan puhuta tämän hetkisestä tilanteesa vaan tosiaan 80- luvusta. Itsekin kun muistan suomalaista 80- lukua, ostaako 2 kpl 75 g:n perunalastu pussia, vai nyt 350 g low fat, jossa enerigiaa 300 kcal vähemmin kuin normirasvan cipsipussissa nyt vai 2* energiaa kuin silloin 80- luvulla.

Mutten joskus olen lukenut, että siellä teillä aiemmin on toi vehnä ollut durhum vehnää, josta on tehty nämä ns riisn näköiset ruuat ja pastan näköiset ruuat, ja jotka ei normivehnä vaan terveellisempää.

• Naisiin Kreetalle.
        Pari juttua kirjoitti:

Jos olisin täysin kreikkalainen, en varmaan olisi edes suomalaiseen mieheen törmännyt. Siis ehkä johonkin lomalaiseen, mutta niistä ei mitään tule.

Mutta eikö isäsi törmännyt juuri lomalaiseen, ja kai siitä jotain tuli.
        Et vaan taida hyväksyä Suomalaisen miehen ja KREETALAISEN NAISEN SUHDETTA, KUN OLET ITSE SE RASISTI.

• Pari juttua
        Naisiin Kreetalle. kirjoitti:

Mutta eikö isäsi törmännyt juuri lomalaiseen, ja kai siitä jotain tuli.
        Et vaan taida hyväksyä Suomalaisen miehen ja KREETALAISEN NAISEN SUHDETTA, KUN OLET ITSE SE RASISTI.

Isäni ja äitini eivät tavanneet Kreetalla, vaan ihan muualla. Kumpikaan ei ollut lomalla. Vaikka asiahan ei sulle kuulu, vaikka näyttää kiinnostavan. :)

• Pari juttua
        yks toinen kp kirjoitti:

kun puhutaan kreetalaisesta ruokavalion terveysvaikutuksisa niin ei varmaankaan puhuta tämän hetkisestä tilanteesa vaan tosiaan 80- luvusta. Itsekin kun muistan suomalaista 80- lukua, ostaako 2 kpl 75 g:n perunalastu pussia, vai nyt 350 g low fat, jossa enerigiaa 300 kcal vähemmin kuin normirasvan cipsipussissa nyt vai 2* energiaa kuin silloin 80- luvulla.

Mutten joskus olen lukenut, että siellä teillä aiemmin on toi vehnä ollut durhum vehnää, josta on tehty nämä ns riisn näköiset ruuat ja pastan näköiset ruuat, ja jotka ei normivehnä vaan terveellisempää.

Kyllä siellä on jo joskus 70-80 -luvulla tarjottu turisteille esim. ranskalaisia, vaikkei ne kreetalaiseen keittiöön kuulukaan. :) Totta, että länsimaistuminen on muuttanut myös Kreetaa kun kaikki roskaruoka on tullut kauppoihin. Vanhempi sukupolvi syö vielä melko perinteisesti, kuten myös maalaiset.

Kreetalla ei käytetä riisiä oikeastaan ollenkaan paitsi turistiravintoloissa. En ole koskaan saanut Kreetalla yksityisasunnossa riisiä. Makaronia olen saanut. Jyvämakaroneja käytetään jonkun verran. Se on siis täysjyvää ja paljon runsaskuituisempaa ja proteiinipitoisempaa kun meiltä saatavat makaronit. En muista, onko se raaka-aine durum-vehnää, en ole tainnut ikinä lukea tuoteselostusta niin tarkkaan... Ehkä se on. Erilaista ja ihan eri makuista se on, kun tavallinen makaroni. :)

• yks toinen kp
        Pari juttua kirjoitti:

Kyllä siellä on jo joskus 70-80 -luvulla tarjottu turisteille esim. ranskalaisia, vaikkei ne kreetalaiseen keittiöön kuulukaan. :) Totta, että länsimaistuminen on muuttanut myös Kreetaa kun kaikki roskaruoka on tullut kauppoihin. Vanhempi sukupolvi syö vielä melko perinteisesti, kuten myös maalaiset.

Kreetalla ei käytetä riisiä oikeastaan ollenkaan paitsi turistiravintoloissa. En ole koskaan saanut Kreetalla yksityisasunnossa riisiä. Makaronia olen saanut. Jyvämakaroneja käytetään jonkun verran. Se on siis täysjyvää ja paljon runsaskuituisempaa ja proteiinipitoisempaa kun meiltä saatavat makaronit. En muista, onko se raaka-aine durum-vehnää, en ole tainnut ikinä lukea tuoteselostusta niin tarkkaan... Ehkä se on. Erilaista ja ihan eri makuista se on, kun tavallinen makaroni. :)

niinpä, riisi puuroutumatonta ja puuroriisiä, ehäkä samalla tavalla siellä Kreetalla tetny ns, riisi puurouumatonta durumia tai puurodurumia.

Kun tuossa aloituksessa viitattiin riisin syöntiin -> olisko todellisuusessa jyväpohjaista vehnää.

Näitä erikoisviljoja on ilmeisesti durumin lisäksi speltti, Saksasta, mitä viljellään myös Suomessa. sekä lisäksi kolmas mikä on lähempänä itää.

• Pari juttua
        yks toinen kp kirjoitti:

niinpä, riisi puuroutumatonta ja puuroriisiä, ehäkä samalla tavalla siellä Kreetalla tetny ns, riisi puurouumatonta durumia tai puurodurumia.

Kun tuossa aloituksessa viitattiin riisin syöntiin -> olisko todellisuusessa jyväpohjaista vehnää.

Näitä erikoisviljoja on ilmeisesti durumin lisäksi speltti, Saksasta, mitä viljellään myös Suomessa. sekä lisäksi kolmas mikä on lähempänä itää.

Turistipaikoissa on aivan yleistä tarjota riisiä, kuten myös ranskalaisia perunoita. Eiköhän se ihan riisiä ole ollut, ravintoloissa kun ei todellakaan aina tarjoilla paikallista kotiruokaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      155
      2533
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2367
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      101
      1049
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      891
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      819
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      707
    7. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      700
    8. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      203
      680
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe