Kokemuksia? Zirkoniarunkoinen hammaskruunu

Huonohampainen

Hei,

olen nelikymppinen nainen,jonka hampaat ovat paljon paikatut, (muistaakseni) 9 juurihoidettua, pari kulta/posliinikruunua, isoja amalgaami- ja muovipaikkoja. Vuosittain lohkeaa, vuotaa ja korjaillaan vanhoja isoja paikkoja ja hammaslääkäri on aina varovainen arvioissaan että.. ' saattaa olla että ei kestä, tulee juurihoito, ole varovainen ettei halkea jne.. Hampaat ovat kuluneet ( sapen takaisinvirtaus, narskuttelu), vihlovat, hammaskaulat osin paljastuneet... Tiedoksi, hampaani olen aina hoitanut hyvin, aamuin illoin pesu, ruokailukertoja 4-5 /vrk, ei happamia mehuja tms, xylitol, fluoritabletit ja Reladent käytössä.

Nyt kulmahampaasta lähti 1/4 ja olin isomman kaupungin yksityisellä hammasklinikalla päivystyskäynnillä korjauttamassa sen. Kyseinen hammaslääkäri totesi että jos olisi minä niin alkaisi pikkuhiljaa tehdä hammas kerrallaan kruunuja hampaisiin, suositteli zirkoniarunkoa joka vaatii 2 käyntikertaa per hammas ja kustantaa n 800-900 e /hammas. Hänen äkkinäinen arvionsa oli että 13-15 hammasta tulisi kruunuttaa sillä on koko ajan suureneva riski isoille lohkeamille, murtumille, ja halkeamille jolloin edessä kenties isompi remontti.

Onko kellään kokemuksia ko kruunuista ? Todellinen laiton helppous, onnistuminen, kesto ???

Asiallisista vastauksista kiittäen.

21

14092

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole kokemuksia

tai tietoa ...(edes luuloa...) ?

• mutta olen itse

miettinyt zirkoniumvaihtoehtoa kun on metalliallergiaa. Eikö hampilääkäri sitten suositellut kultakruunua kun sinulla niitä aikaisemminkin on. 800-900 euroa kruunusta tuntuu kalliilta kyllä niitä pitäis saada noin 500-600 eurolla. Ja jos monta tekee samanaikaisesti pitäis saada määräalennsta. Onko selvitetty miksi hampaista lohkeaa paloja. Ei kai ne sun kulta ja amalgaamipaikkaukset ole kosketuksissa toisiinsa.
        täällä on jokunen linkki zirkoniumista http://www.karihammas.fi/zirkonium.html
        http://www2.hs.fi/extrat/teemasivut/tiedeluonto/alkuaineet/40.html

• alkuperäinen kyselijä
        mutta olen itse kirjoitti:

miettinyt zirkoniumvaihtoehtoa kun on metalliallergiaa. Eikö hampilääkäri sitten suositellut kultakruunua kun sinulla niitä aikaisemminkin on. 800-900 euroa kruunusta tuntuu kalliilta kyllä niitä pitäis saada noin 500-600 eurolla. Ja jos monta tekee samanaikaisesti pitäis saada määräalennsta. Onko selvitetty miksi hampaista lohkeaa paloja. Ei kai ne sun kulta ja amalgaamipaikkaukset ole kosketuksissa toisiinsa.
        täällä on jokunen linkki zirkoniumista http://www.karihammas.fi/zirkonium.html
        http://www2.hs.fi/extrat/teemasivut/tiedeluonto/alkuaineet/40.html

Ei suositellut kultakruunua. Ne mun aiemmat kultakruunut on tehty 1994 (muistaakseni) ja kulta näkyvissä, vain posken puolimmainen ulkoreuna jotain posliinia eli hampaanväristä. MAksoivat silloin 17 000 markkaa. Niihin olen kyllä ollut tosi tyytyväinen. (VAlitettavasti vain ne tehnyt hammaslääkärini kuoli sydänkohtaukseen nelikymppisenä..). Alahampaisiin ei kultaa voi jättää näkyviin kun se näkyy jo puhuessa (nauraessa näkyy kyllä yläkulmahampaissakin; valitettavasti). Osaltaan varmaan siksi suosittelia tätä uutta zirkoniumkruunua ...olettaisin. JA sanoi että on kestävin ja metalliton.
        Nuo kultakruunut ovat kosketuksissa alahampaiden muovi ja amalgaanipaikkoihin, joita onkin jouduttu madaltamaan /hiomaan pari kertaa. Lisäksi sen amalgaanipaikan reuna jotenkin korrosioitunut. Mahtanneeko johtua kullan kosketuksesta?!. En tiedä.
        En itse pidä tuota 800 € mahdottomana hintana, jos tuloksena on lähes ikuiset hampaat. Nyt kun joutuu aina pelkäämään että jotakin lohkeaa, aina vihloo, joka hammaslääkärikäynnillä korjataan paikkavuotoja, uusitaan paikkoja jne ja sekin maksaa monta sataa euroa per vuosi. Laskeskelin, että pystyisin parin vuoden aikana kustantamaan nuo hammaskruunut ihan omasta palkastani, vaikka yksinhuoltaja olenkin. Se vain mietityttää, että jos eivät kestä, tehdään väärin, juuri ei kestä, tulee jotain vielä pahempia ongelmia niiden kanssa.. ( kokemuksia kuukausien juurihoito-särkytila rumbasta). Ja miten osaan valita parhaan hammaslääkärin /-labran....

Kiitoksia !

• mutta olen itse
        alkuperäinen kyselijä kirjoitti:

Ei suositellut kultakruunua. Ne mun aiemmat kultakruunut on tehty 1994 (muistaakseni) ja kulta näkyvissä, vain posken puolimmainen ulkoreuna jotain posliinia eli hampaanväristä. MAksoivat silloin 17 000 markkaa. Niihin olen kyllä ollut tosi tyytyväinen. (VAlitettavasti vain ne tehnyt hammaslääkärini kuoli sydänkohtaukseen nelikymppisenä..). Alahampaisiin ei kultaa voi jättää näkyviin kun se näkyy jo puhuessa (nauraessa näkyy kyllä yläkulmahampaissakin; valitettavasti). Osaltaan varmaan siksi suosittelia tätä uutta zirkoniumkruunua ...olettaisin. JA sanoi että on kestävin ja metalliton.
        Nuo kultakruunut ovat kosketuksissa alahampaiden muovi ja amalgaanipaikkoihin, joita onkin jouduttu madaltamaan /hiomaan pari kertaa. Lisäksi sen amalgaanipaikan reuna jotenkin korrosioitunut. Mahtanneeko johtua kullan kosketuksesta?!. En tiedä.
        En itse pidä tuota 800 € mahdottomana hintana, jos tuloksena on lähes ikuiset hampaat. Nyt kun joutuu aina pelkäämään että jotakin lohkeaa, aina vihloo, joka hammaslääkärikäynnillä korjataan paikkavuotoja, uusitaan paikkoja jne ja sekin maksaa monta sataa euroa per vuosi. Laskeskelin, että pystyisin parin vuoden aikana kustantamaan nuo hammaskruunut ihan omasta palkastani, vaikka yksinhuoltaja olenkin. Se vain mietityttää, että jos eivät kestä, tehdään väärin, juuri ei kestä, tulee jotain vielä pahempia ongelmia niiden kanssa.. ( kokemuksia kuukausien juurihoito-särkytila rumbasta). Ja miten osaan valita parhaan hammaslääkärin /-labran....

Kiitoksia !

vaihdattamassa nuo amalgaamipaikat johonkin muuhun materiaaliin. (muovi. porsliini kulta) Kulta syövyttää elohopeaa mikäli ne ovat kosketuksissa toisiinsa (ei tarvitse olla ihan kohdallaan kosketuksissa). jalompi metalli liuottaa vähempi jaloa). Mulla kävi näin kultakruunu liuotti lyhyessa ajassa nelja amalgaamipaikkaa niin että ne tippuivat. Kauhistuttaa ajatella miten paljon elohopealle siinä samassa altistui. Zirkoniumkruunu on varmaanhyvä vaihtoehto voihan myös kultakruunuja päällystää kokonaan keraamilla jos siitä on kyse. Katselin hammaslabran hintoja ja ne oli sekä zirkonium ettäkultakruunuille noin 250-300 euroa minusta on varsin paljon jos hammaslääkäri tämän päälle laskuttaa 500-600 euroa omasta työstä. Lykköä hammasremppaan.

• vot
        alkuperäinen kyselijä kirjoitti:

Kiitoksia !

käy ihmeessä katsomassa: biohammas.fi!!! Cerec-3d on hyvää juttu. Soitin ja kysyin, paljonko maksa 1pinnan paikkaus -180€, eli se tehdän samassa istunnossa!!

Cerec-posliinipaikat ja -kruunut

Cerec-3D on Siemensin vuonna 1980 aloittaman kehitystyön tulos. Infrapunakamera–tietokone– avusteisella jyrsinlaitteella hammaspaikalle saadaan erinomainen kestävyys ja tarkkuus (25 tuhanneosa mm). Nyt myös suuret taka – ja etualueen korjaukset voidaan suorittaa turvallisesti, tarkasti ja nopeasti, vieläpä ilman jäljennöstä. Laajatkin keraamiset hoidot saamme valmiiksi yhdessä istunnossa.

Infrapunakameralla suoritetaan korjattavan hampaan kuvaus ja saatava tieto käsitellään tietokoneella kolmi-ulotteisesti, josta se sähköisesti lähetetään jyrsimelle. Jyrsin muotoilee kestävästä keraamisesta blokista täydellisesti istuvan paikan tai kruunun n. 15 minuutissa. Vahvin taka-alueen siltoihin tarkoitettu keraaminen kappale on zirkoniumia, joka antaa lähes teräksisen vahvuuden ja sitä kutsutaankin sen vuoksi ”keraamiseksi teräkseksi”. Zirkonium on parasta mitä korjaava hammashoito voi tänä päivänä tarjota ja suuren kudosystävällisyytensä vuoksi siitä valmistetaan myös keinojuuria.

• kulta
        mutta olen itse kirjoitti:

vaihdattamassa nuo amalgaamipaikat johonkin muuhun materiaaliin. (muovi. porsliini kulta) Kulta syövyttää elohopeaa mikäli ne ovat kosketuksissa toisiinsa (ei tarvitse olla ihan kohdallaan kosketuksissa). jalompi metalli liuottaa vähempi jaloa). Mulla kävi näin kultakruunu liuotti lyhyessa ajassa nelja amalgaamipaikkaa niin että ne tippuivat. Kauhistuttaa ajatella miten paljon elohopealle siinä samassa altistui. Zirkoniumkruunu on varmaanhyvä vaihtoehto voihan myös kultakruunuja päällystää kokonaan keraamilla jos siitä on kyse. Katselin hammaslabran hintoja ja ne oli sekä zirkonium ettäkultakruunuille noin 250-300 euroa minusta on varsin paljon jos hammaslääkäri tämän päälle laskuttaa 500-600 euroa omasta työstä. Lykköä hammasremppaan.

> Kulta syövyttää elohopeaa mikäli ne ovat kosketuksissa toisiinsa (ei tarvitse olla ihan kohdallaan kosketuksissa). jalompi metalli liuottaa vähempi jaloa).

Eikö hammaslääkärillä ole tietoa aiheesta, kun tekevät tällaisia yhdistelmiä?

Potilas vielä maksaa suuret summat hoidoista, joidenka tulokset voivat olla hänen terveytensä kannalta jopa päinvastaisia, kuin hän on kuvitellut.

• Pettynyt ..
        vot kirjoitti:

käy ihmeessä katsomassa: biohammas.fi!!! Cerec-3d on hyvää juttu. Soitin ja kysyin, paljonko maksa 1pinnan paikkaus -180€, eli se tehdän samassa istunnossa!!

Cerec-posliinipaikat ja -kruunut

Cerec-3D on Siemensin vuonna 1980 aloittaman kehitystyön tulos. Infrapunakamera–tietokone– avusteisella jyrsinlaitteella hammaspaikalle saadaan erinomainen kestävyys ja tarkkuus (25 tuhanneosa mm). Nyt myös suuret taka – ja etualueen korjaukset voidaan suorittaa turvallisesti, tarkasti ja nopeasti, vieläpä ilman jäljennöstä. Laajatkin keraamiset hoidot saamme valmiiksi yhdessä istunnossa.

Infrapunakameralla suoritetaan korjattavan hampaan kuvaus ja saatava tieto käsitellään tietokoneella kolmi-ulotteisesti, josta se sähköisesti lähetetään jyrsimelle. Jyrsin muotoilee kestävästä keraamisesta blokista täydellisesti istuvan paikan tai kruunun n. 15 minuutissa. Vahvin taka-alueen siltoihin tarkoitettu keraaminen kappale on zirkoniumia, joka antaa lähes teräksisen vahvuuden ja sitä kutsutaankin sen vuoksi ”keraamiseksi teräkseksi”. Zirkonium on parasta mitä korjaava hammashoito voi tänä päivänä tarjota ja suuren kudosystävällisyytensä vuoksi siitä valmistetaan myös keinojuuria.

Minulle laitettiin Cerec-kruunu 3 v sitten ja nyt on kulunut niin, että täytyy mennä taas laitattamaan... taidan vaatia metallokeraamisen, jotta kestää..

• hammasremppaa

Minulla on 6 zirconrunkoista hammasta, merkki on Procera ja olen näihin todella tyytyväinen. Hampaat ovat ylä kulmahampaasta kulmahampaaseen. Minulla oli tosi pahaa kulumaa, hammasytimet miltei näkyvissä ja sen syy vähän epäselvä. Narskuttaja olen aina ollut tosin. Zircon-kruunut laitettiin 4 v sitten, ne ovat aivan jumalaisen näköiset, sopivan valkoiset mutta ei liian ja valkaisutin sitten vähän muitakin hampaitani. Laitto ei ollut mitenkään pikkujuttu, käyntejä oli useampia, hampaiden hionta, väliaikaiset hampaat, sitten laitettiin lopulliset kruunut. Olisi ollut tarjolla myös sellainen heti tehtävä versio, josta joku täällä taisi kirjoittaakin, mutta sillä tehty hammas ei ole niin elävän näköinen ja luonnollinen, kuin teknikon tekemä. Näissä hampaissani on jokaisessa kolmea eri väriä (kärki, keskiosa ja reunat) ja ne näyttävät niin oikeilta hampailta kuin mahdollista on. Eli minä olen ollut tosi tyytyväinen. Miinukset oli hammalääkärin käyntikertojen määrä ja HINTA! Nyt pidän purentakiskoa yöt suojana ja hyvin on kestäneet. En millään luopuisi näistä enää. Toivottavasti kestävät loppuelämäni.

• rot

Voisitko kertoa, paljonko ne maksoivat? Itselleni kaikki kolmoset, neloset ja viitoset täyty kruunutta, eli 12 kpl! Jos edes laitasi ylähampaat ensi. Jos tietäisin edes suunnilleen hintaa….

• hammasremppa
        rot kirjoitti:

Voisitko kertoa, paljonko ne maksoivat? Itselleni kaikki kolmoset, neloset ja viitoset täyty kruunutta, eli 12 kpl! Jos edes laitasi ylähampaat ensi. Jos tietäisin edes suunnilleen hintaa….

mielestäni hinta oli n. 600e per hammas ja sitten se kisko myös, jotain 150.

• rot
        hammasremppa kirjoitti:

mielestäni hinta oli n. 600e per hammas ja sitten se kisko myös, jotain 150.

ok, kiitoksia=)!

• tyytyväinen hammastu

Sattuipa Budapestissa että kulmahampaastani lohkesi pala pois. Menin täällä hammaslääkärille ja hän suositteli Zirkconium kruunua. Normaali posliini kruunu olisi maksanut 155 euroa (42000 HUF) ja Zirkonium taas 292 euroa (79000 HUF) Koko hoito tapahtui konsultaatioajan lisäksi 2 käyntikerralla n. viikon sisällä. Olen kuullut suomalaisilta ja muunmaalaisilta ystäviltäni jotka hoidattavat hampaansa täällä että laatu on euroopan parhaimpia ja hina hyvin edullinen, siksipä täällä on hammasturismi kukoistuksissaan.
      Tuttavani vuokraa täällä asuntoja lomakäyttöön ja voi tarvittaessa vinkata mahdollisuuksista jos joku kiinnostuu asiasta:

http://personal.inet.fi/koti/pienimaa

• 45

Hei, juurihoidetaanko hampaat ennen kruunausta tai tukihampaat siltojen yhteydessa???

• Kiitokset

Onko olemassa myös Zirkonium-hammaslaminaatteja, vai pelkästään -kruunuja?

• Kyl_vaan

Voi tehdä, mutta liitos hampaaseen saattaa olla liian heikko.

• Kiitokset
        Kyl_vaan kirjoitti:

Voi tehdä, mutta liitos hampaaseen saattaa olla liian heikko.

Eli ei kuitenkaan kannata tehdä Zirkoniumista laminaatteja, vai?

• Kyl_vaan-

Ei kannata. Mutta jos hionnat on sopivat ja liitostekniikka on hallinnassa, niin en näe estettä. Zirkonia valo-optiset ominaisuudet on myös haastavat.
        Zr on oikein hyvä taka- ja sivuhampaisiin kestävyyden vuoksi. Etuhampaissa näkyvään pintaan on syytä laittaa posliinikerros.

• zirkonia1

Ei oikein sovellu laminaatiksi, sillä zirkonian väri ei ole hyvä ja se täytyy yleensä sen vuoksi päällystää tavallisella posliinilla. Poskihampaissa väri menettelee, kun ei niin tarkkaa.
      Zirkonia ei myöskään sidostu hampaaseen kuten lasikeramia (esim. e.max) voidaan sidostaa, vaan vaatii mekaanisen pitävyyden =enemmän hiomista.

• Kiitokset

Kiitos hyvistä tiedoista Zirkonian suhteen. Millähän tällainen harvoin bruksaaja voi korjata refluksin vuoksi ohentuneet etuhampaansa, joita vihloo?

• 2018.hoidossa

Noista kuluneista yläetuhampaista.
        Mulla on prosessi käynnissä,neljään hyvin kuluneeseen ja ohkaiseen hampaaseen.
        Muutama kuukausi sitten niistä otettiin juuret pois (=juurihoito?) ja laitettiin jotain ionilasiseosta täytteeksi.
        Seuraavaksi hampaisiin laitetaan nastat (kai tueksi) ja zirkonium E.max kruunut.

Zirkoniun E.max-kruunut tulee myös muihin hampaisiin.Niitä hampaita ei tarvinnut juurihoitaa,pelkkä hionta riittää.

• Anonyymi

Hei. Kävin hammasremontissa Istanbulissa. Siellä minulle tehtiin Zirkonium-hampaat omien päälle. Entiset hampaat hiottiin pieniksi ja sen päälle liimattiin ('sementoitiin") tietokoneen suunnittelemat ja valmistamat Zirkonium-kruunut. Valitsin luonnonvalkoisen värin. Zirkonium on kestävä, ei aiheuta allergioita ja se heijastaa valoa kuten luonnollinen hammas. Hoito kesti 8 päivää. Oliko 30 hammasta ja kaksi siltaa. Tulos on kaunis ja luonnollinen. Olen todella tyytyväinen. Hoito maksoi 6000 euroa ja se sisälsi 7 päivää 4 tähden hotellissa. Lennot ymt maksoin itse. Paikalla oli tulkki joka käänsi englannista turkiksi, koska turkkilainen suukirurgi/hammaslääkäri puhui turkkia ja venäjää. Suosittelen. Liian valkoista väriä ei kannata valita. Sain kuitenkin Hollywood -hymyn. Omissa hampaissani oli kulumaa, paikkoja oli muutama, mutta kiille oli kulunut. Omien hampaiden väri oli alkanut kellastua. Juuret olivat kunnossa. Omer dental clinic, Istabul. He tarvitsevat hampaiden rtg-kuvan ennen hoitoa. Lisäksi hoidon jälkeen siellä otetaan uusi kuva.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4280
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2161
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      555
      1701
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1425
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1147
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1078
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      957
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      903
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      874
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      868
    Aihe