Olen kuullut, että koiran vetämisongelmista pääsee piikkipannan avulla. Tehoaako se ja onko sen käytöstä haittaa?
(alkuperäinen viestiketju poistettua asiattomien viestien takia)
Tehoaako piikkipanta?
62
12522
Vastaukset
- Spike
Tehoaa kyllä, mieti omalta kohdaltasi miltä tuntuisi kun piikit uppoaa kaulaan. Taitaa muuten olla laiton kapistus. Lemmikki kaupoista löytyy kyllä yhtä tehokkaita mutta haitattomampiakin vaihtoehtoja. En muista miksi sitä sanotaan mutta valjaan tapaiset mistä menee narut etutassujen takaa ja ei kyllä koira vedä. Itse olen käyttäny typeryyksissäni piikkipantaa joskus mutta nyt se makaa jossain laatikon pohjalla eikä enää käyttöön tule.
- Pinja
Onhan sen käytöstä haittaa, vaikutushan perustuu kipuun.
Ennenkuin kokeilet, tottelisiko koira kivun kautta, kokeile edellämainittuja vedonestovaljaita, kuonopantaa, tai naksutinkoulutusta.
Oma koira oppi olemaan vetämättä, ts kävelemään vierellä hihna löysällä, naksuttimen avulla. - CC Cat
Muistan jostain lukeneeni, oliskos ollut Lempäälässä, sellainen tapaus, että piikipannan käytöstä oli saatu eläinrääkkäys syyte ehkä jopa tuomiokin. Toivoisin koiranomistajien noudattavan lakia tässäkin asiassa ja jättävän piikkipannan käyttämättä. Tässähän on tullut jo pari parempaa vaihtoehtoa.
- justmii__
eipäs olekkaan laiton lukekaas tämä...
http://www.sey.fi/elaintieto/kopiikkipanta.html
ja minusta tuo panta on oikeinkäytettynä oiva apuväline - Julia130
justmii__ kirjoitti:
eipäs olekkaan laiton lukekaas tämä...
http://www.sey.fi/elaintieto/kopiikkipanta.html
ja minusta tuo panta on oikeinkäytettynä oiva apuvälineLAITATKOS LAPSELLES PIIKKIPANNAN KAUPASSA KAULAAN JA RUPEET RAAHAA SITÄ KASSALLE KUN SE EI OSAA KÄYTTÄYTYÄ. Jos ikinä näen koiralla piikkipantaa jossain ulkona teen eläinrääkkäysilmoituksen. Laitappa itelles kaulaan ja sido ittes johonkin ihmiseen sillai että uppoo tonne kaulaan niin katotaan haluatko tuottaa muille sellaista tuskaa. Positiivisen opettelemisen kautta koira oppii olla vetämättä, tai vedonestopanta sit. Ei tarvi noin saatanan radikaalia esittää. Vittu et alko suututtaa. Oot vastuussa mun verenpaineesta.
- hoh hoijaa...
Julia130 kirjoitti:
LAITATKOS LAPSELLES PIIKKIPANNAN KAUPASSA KAULAAN JA RUPEET RAAHAA SITÄ KASSALLE KUN SE EI OSAA KÄYTTÄYTYÄ. Jos ikinä näen koiralla piikkipantaa jossain ulkona teen eläinrääkkäysilmoituksen. Laitappa itelles kaulaan ja sido ittes johonkin ihmiseen sillai että uppoo tonne kaulaan niin katotaan haluatko tuottaa muille sellaista tuskaa. Positiivisen opettelemisen kautta koira oppii olla vetämättä, tai vedonestopanta sit. Ei tarvi noin saatanan radikaalia esittää. Vittu et alko suututtaa. Oot vastuussa mun verenpaineesta.
Haloo, KOIRA ei ole ihminen!! Eli kukaan ei kyllä omalle LAPSELLE laita piikkipantaa kaulaan. Katoppa muuten ihmisen ja koiran kaulaa, onko niissä pikkasen eroja... LAILLISIA piikkipantoja ON ja ne on oiva apu vetämiseen oikein käytettyinä. Eikä ole mitään rääkkäystä.
- rupipolvi
Julia130 kirjoitti:
LAITATKOS LAPSELLES PIIKKIPANNAN KAUPASSA KAULAAN JA RUPEET RAAHAA SITÄ KASSALLE KUN SE EI OSAA KÄYTTÄYTYÄ. Jos ikinä näen koiralla piikkipantaa jossain ulkona teen eläinrääkkäysilmoituksen. Laitappa itelles kaulaan ja sido ittes johonkin ihmiseen sillai että uppoo tonne kaulaan niin katotaan haluatko tuottaa muille sellaista tuskaa. Positiivisen opettelemisen kautta koira oppii olla vetämättä, tai vedonestopanta sit. Ei tarvi noin saatanan radikaalia esittää. Vittu et alko suututtaa. Oot vastuussa mun verenpaineesta.
Just, vai on joku vastuussa sun verenpaineista... Meillä on 2 isoa koiraa, joiden kanssa ollaan oltu koirakoulussa, kokeiltu herkkujen kanssa toisten koirien ohi menemistä, kokeiltu kuristuspantaa, valjaita, kuonopantaa, mutta mikään, ei siis mikään, ole tehonnut! Toinen koira kun tulee vastaan, niin molemmat kiskaisee yhtäaikaa täydellä voimalla, ne eivät kuuntele yhtään mitään käskyjä, vaikka muuten ovat erittäin tottelevaisia! Sillon kun kulkevat irrallaan, ei ole ongelmia ohitusten suhteen, mutta aina löytyy joku mummeli, joka aukoo päätään siitä, jos koirat on irti. Seuraavaksi tilaan piikkipannat molemmille. Ai miksi? Siksi että juurikin äsken menin polvillani asvalttia pitkin pienen fifin ohi koirineni ja kuristuspannasta ei ole kuin haittaa! Veikkaan, että noilla on kohta niska- ja selkäongelmia, kun riuhtovat itsensä rikki noissa kuristuspannoissa. Karvatkin ne repii kaikki! Lapsia on ihan turha verrata tähän, en laittaisi lapsilleni piikkipantaa syystä että lapseni saavat kulkea ihan ilman hihnaa ja tottelevat muutenkin! Piikkipanta ei millään lailla satuta koiraa, jos tämä ei lähde kiskomaan! Vähemmän siinä on huomattu haittavaikutuksia kuin kuristuspannalla! Ja kuonopanta, jonka ostin, maksoi jotain 40 euroa, piti olla tosi hyvä, mutta lähteepi irti kun koira tarpeeksi riuhtaisee! Ehkä tuo kertoo jotain meidän koirien vetovoimasta! Tahtoisin todellakin nähdä kun tulet opettamaan niille "positiivisen opettelemisen kautta" miten kuljetat niitä toisen koiran ohi.... Että suututtaa minuakin täällä päässä!
- Sakemannin omistaja
rupipolvi kirjoitti:
Just, vai on joku vastuussa sun verenpaineista... Meillä on 2 isoa koiraa, joiden kanssa ollaan oltu koirakoulussa, kokeiltu herkkujen kanssa toisten koirien ohi menemistä, kokeiltu kuristuspantaa, valjaita, kuonopantaa, mutta mikään, ei siis mikään, ole tehonnut! Toinen koira kun tulee vastaan, niin molemmat kiskaisee yhtäaikaa täydellä voimalla, ne eivät kuuntele yhtään mitään käskyjä, vaikka muuten ovat erittäin tottelevaisia! Sillon kun kulkevat irrallaan, ei ole ongelmia ohitusten suhteen, mutta aina löytyy joku mummeli, joka aukoo päätään siitä, jos koirat on irti. Seuraavaksi tilaan piikkipannat molemmille. Ai miksi? Siksi että juurikin äsken menin polvillani asvalttia pitkin pienen fifin ohi koirineni ja kuristuspannasta ei ole kuin haittaa! Veikkaan, että noilla on kohta niska- ja selkäongelmia, kun riuhtovat itsensä rikki noissa kuristuspannoissa. Karvatkin ne repii kaikki! Lapsia on ihan turha verrata tähän, en laittaisi lapsilleni piikkipantaa syystä että lapseni saavat kulkea ihan ilman hihnaa ja tottelevat muutenkin! Piikkipanta ei millään lailla satuta koiraa, jos tämä ei lähde kiskomaan! Vähemmän siinä on huomattu haittavaikutuksia kuin kuristuspannalla! Ja kuonopanta, jonka ostin, maksoi jotain 40 euroa, piti olla tosi hyvä, mutta lähteepi irti kun koira tarpeeksi riuhtaisee! Ehkä tuo kertoo jotain meidän koirien vetovoimasta! Tahtoisin todellakin nähdä kun tulet opettamaan niille "positiivisen opettelemisen kautta" miten kuljetat niitä toisen koiran ohi.... Että suututtaa minuakin täällä päässä!
Minkä rotuisia koiras mahtavat olla??Ja millainen kuonopanta on ollut käytössä?? Sitten tämä tekstin pätkä osu silmiin: Piikkipanta ei millään lailla satuta koiraa, jos tämä ei lähde kiskomaan!
rupipolvi kirjoitti:
Just, vai on joku vastuussa sun verenpaineista... Meillä on 2 isoa koiraa, joiden kanssa ollaan oltu koirakoulussa, kokeiltu herkkujen kanssa toisten koirien ohi menemistä, kokeiltu kuristuspantaa, valjaita, kuonopantaa, mutta mikään, ei siis mikään, ole tehonnut! Toinen koira kun tulee vastaan, niin molemmat kiskaisee yhtäaikaa täydellä voimalla, ne eivät kuuntele yhtään mitään käskyjä, vaikka muuten ovat erittäin tottelevaisia! Sillon kun kulkevat irrallaan, ei ole ongelmia ohitusten suhteen, mutta aina löytyy joku mummeli, joka aukoo päätään siitä, jos koirat on irti. Seuraavaksi tilaan piikkipannat molemmille. Ai miksi? Siksi että juurikin äsken menin polvillani asvalttia pitkin pienen fifin ohi koirineni ja kuristuspannasta ei ole kuin haittaa! Veikkaan, että noilla on kohta niska- ja selkäongelmia, kun riuhtovat itsensä rikki noissa kuristuspannoissa. Karvatkin ne repii kaikki! Lapsia on ihan turha verrata tähän, en laittaisi lapsilleni piikkipantaa syystä että lapseni saavat kulkea ihan ilman hihnaa ja tottelevat muutenkin! Piikkipanta ei millään lailla satuta koiraa, jos tämä ei lähde kiskomaan! Vähemmän siinä on huomattu haittavaikutuksia kuin kuristuspannalla! Ja kuonopanta, jonka ostin, maksoi jotain 40 euroa, piti olla tosi hyvä, mutta lähteepi irti kun koira tarpeeksi riuhtaisee! Ehkä tuo kertoo jotain meidän koirien vetovoimasta! Tahtoisin todellakin nähdä kun tulet opettamaan niille "positiivisen opettelemisen kautta" miten kuljetat niitä toisen koiran ohi.... Että suututtaa minuakin täällä päässä!
Oliskos sitten kannattanut miettiä sitä kahden ison ottoa,jos ei yhtäkään pysty kasvattamaan kunnolla...
Ja jossain kyllä mättää,jos kuonopanta ei päässä pysy.Meinaan pitäisi melkoisen hyvin pysyä,jos koko/malli on sopiva ja kunnolla kytketty.
Jos joskus haaveilette vielä isosta,niin olkaa ystävällisiä,ja sanokaa kasvattajille,että edellisten kanssakaan ei oikein skulattu...- koirankoulutusta20v
Julia130 kirjoitti:
LAITATKOS LAPSELLES PIIKKIPANNAN KAUPASSA KAULAAN JA RUPEET RAAHAA SITÄ KASSALLE KUN SE EI OSAA KÄYTTÄYTYÄ. Jos ikinä näen koiralla piikkipantaa jossain ulkona teen eläinrääkkäysilmoituksen. Laitappa itelles kaulaan ja sido ittes johonkin ihmiseen sillai että uppoo tonne kaulaan niin katotaan haluatko tuottaa muille sellaista tuskaa. Positiivisen opettelemisen kautta koira oppii olla vetämättä, tai vedonestopanta sit. Ei tarvi noin saatanan radikaalia esittää. Vittu et alko suututtaa. Oot vastuussa mun verenpaineesta.
Sama juttu ihan käsittämätöntä ettei koiraa pystytä kouluttamaan muuta kuin kivun kautta!!
En koskaan ole tarvinnut kuristuspantoja tai saati peräti piikkipantaa koirallani.
Ehkä jos noin epätoivoinen koirankouluttaja niin katsoo koiralleen paremman koulutustavan omaavan kodin. Ei koiraa nyt niin vaikeaa ole opettaa.
Riimut ja vedonestovaljaat koulutuksen aikana ok. Ja niillä saa hyvän tuloksen jos ongelmia.
Kovilla menetelmillä/turruttamisilla otteet vain aina kovenee huuto kasvaa ja koulutus ajautuu yhä syvemmälle metsään. Jos kora on ns.kova koirakin ei se silti tarkoita että koiraa koulutetaan toisin kuin pehmeää rotua. Silloin koira alkaa kapinoimaan ja yhteistyö/motivaatio huononee. Aloittajalle mene perusoppiin..ja lue vaikka koiran koulutuksen ajoituksista johtajuudesta jms. - htryiyoiupio
molossi kirjoitti:
Oliskos sitten kannattanut miettiä sitä kahden ison ottoa,jos ei yhtäkään pysty kasvattamaan kunnolla...
Ja jossain kyllä mättää,jos kuonopanta ei päässä pysy.Meinaan pitäisi melkoisen hyvin pysyä,jos koko/malli on sopiva ja kunnolla kytketty.
Jos joskus haaveilette vielä isosta,niin olkaa ystävällisiä,ja sanokaa kasvattajille,että edellisten kanssakaan ei oikein skulattu...samaa mieltä.
- vahvarotuisenomista
rupipolvi kirjoitti:
Just, vai on joku vastuussa sun verenpaineista... Meillä on 2 isoa koiraa, joiden kanssa ollaan oltu koirakoulussa, kokeiltu herkkujen kanssa toisten koirien ohi menemistä, kokeiltu kuristuspantaa, valjaita, kuonopantaa, mutta mikään, ei siis mikään, ole tehonnut! Toinen koira kun tulee vastaan, niin molemmat kiskaisee yhtäaikaa täydellä voimalla, ne eivät kuuntele yhtään mitään käskyjä, vaikka muuten ovat erittäin tottelevaisia! Sillon kun kulkevat irrallaan, ei ole ongelmia ohitusten suhteen, mutta aina löytyy joku mummeli, joka aukoo päätään siitä, jos koirat on irti. Seuraavaksi tilaan piikkipannat molemmille. Ai miksi? Siksi että juurikin äsken menin polvillani asvalttia pitkin pienen fifin ohi koirineni ja kuristuspannasta ei ole kuin haittaa! Veikkaan, että noilla on kohta niska- ja selkäongelmia, kun riuhtovat itsensä rikki noissa kuristuspannoissa. Karvatkin ne repii kaikki! Lapsia on ihan turha verrata tähän, en laittaisi lapsilleni piikkipantaa syystä että lapseni saavat kulkea ihan ilman hihnaa ja tottelevat muutenkin! Piikkipanta ei millään lailla satuta koiraa, jos tämä ei lähde kiskomaan! Vähemmän siinä on huomattu haittavaikutuksia kuin kuristuspannalla! Ja kuonopanta, jonka ostin, maksoi jotain 40 euroa, piti olla tosi hyvä, mutta lähteepi irti kun koira tarpeeksi riuhtaisee! Ehkä tuo kertoo jotain meidän koirien vetovoimasta! Tahtoisin todellakin nähdä kun tulet opettamaan niille "positiivisen opettelemisen kautta" miten kuljetat niitä toisen koiran ohi.... Että suututtaa minuakin täällä päässä!
Kokeiltu sitä sun tätä mutta mitään ei näköjään alusta loppuun. Kyllä sinun koulutustaitosi on suoraan sanottuna kehnot ei koirissasi vikaa.
Ja miten olet nyt vasta herännyt ongelmaan ..koiraa koulutetaan pehmein keinoin pennun kasvusta lähtien ei vasta kun ongelmat ilmaantuu. Kärsivällisyys ja johdonmukaisuus on ne keinot ei piikkipannat.
Koskaan ei minulla ole koirat vetäneet ja vien niitä pikkurillillä en leuhki mutta en voi sietää vetämistä. Ja koirat menee aina luvalla jos päätän että voi mennä jotakin moikkaamaan. Taidolla ei voimalla! Minun koirani ei riuhdo kuten sinun..eli et ole saanut koulutettua koiriasi vaan koiriesi kulku perustuu vain kipuun mikä tulee jos ne riuhtoo ei sinun koulutukseesi.
Huono asia. Koska jos koirasi pääsee vapaaksi hallintaa ei sinulla näköjään olekaan. :( - Anonyymi
justmii__ kirjoitti:
eipäs olekkaan laiton lukekaas tämä...
http://www.sey.fi/elaintieto/kopiikkipanta.html
ja minusta tuo panta on oikeinkäytettynä oiva apuvälinePiikkipanta on laiton,se on eläinsuojeluyhdistyksen kieltämä. Miksi haluat tuottaa kipua ja kidutusta lemmikillesi? Toivottavasti koira otetaan sinulta pian pois!
- Anonyymi
rupipolvi kirjoitti:
Just, vai on joku vastuussa sun verenpaineista... Meillä on 2 isoa koiraa, joiden kanssa ollaan oltu koirakoulussa, kokeiltu herkkujen kanssa toisten koirien ohi menemistä, kokeiltu kuristuspantaa, valjaita, kuonopantaa, mutta mikään, ei siis mikään, ole tehonnut! Toinen koira kun tulee vastaan, niin molemmat kiskaisee yhtäaikaa täydellä voimalla, ne eivät kuuntele yhtään mitään käskyjä, vaikka muuten ovat erittäin tottelevaisia! Sillon kun kulkevat irrallaan, ei ole ongelmia ohitusten suhteen, mutta aina löytyy joku mummeli, joka aukoo päätään siitä, jos koirat on irti. Seuraavaksi tilaan piikkipannat molemmille. Ai miksi? Siksi että juurikin äsken menin polvillani asvalttia pitkin pienen fifin ohi koirineni ja kuristuspannasta ei ole kuin haittaa! Veikkaan, että noilla on kohta niska- ja selkäongelmia, kun riuhtovat itsensä rikki noissa kuristuspannoissa. Karvatkin ne repii kaikki! Lapsia on ihan turha verrata tähän, en laittaisi lapsilleni piikkipantaa syystä että lapseni saavat kulkea ihan ilman hihnaa ja tottelevat muutenkin! Piikkipanta ei millään lailla satuta koiraa, jos tämä ei lähde kiskomaan! Vähemmän siinä on huomattu haittavaikutuksia kuin kuristuspannalla! Ja kuonopanta, jonka ostin, maksoi jotain 40 euroa, piti olla tosi hyvä, mutta lähteepi irti kun koira tarpeeksi riuhtaisee! Ehkä tuo kertoo jotain meidän koirien vetovoimasta! Tahtoisin todellakin nähdä kun tulet opettamaan niille "positiivisen opettelemisen kautta" miten kuljetat niitä toisen koiran ohi.... Että suututtaa minuakin täällä päässä!
Piikkipanta on laiton kokeile omaan kaulaasi! Miksi pidät koiria, toivottavasti eläinsuojelijat tulevat ottamaan ne äkkiä pois!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Piikkipanta on laiton,se on eläinsuojeluyhdistyksen kieltämä. Miksi haluat tuottaa kipua ja kidutusta lemmikillesi? Toivottavasti koira otetaan sinulta pian pois!
Parempi tuottaa kipua tarvittaessa omalle rakilleen kuin muiden tai ihmisille.Pitäisi alkaa kiduttaa omistajia elleivät saa rakkejaan kuriin.
- SaFa
Onko käytöstä haittaa? ON! Voi puhkaista henkitorven, jolloin tosi kyseessä!
Paljon turvallisempi, mukavampi ja kestävämpi tapa on kouluttaminen! Sillä jos koira vetää ja oppii että vaan sen yhen pannan kanssa ei vedetä on ongelma silti olemassa. Kun koulutat, tulos kestävämpi -vetäminen kielletty kaikkien pantojen kanssa...- Spike
Sitäpaitsi eipä ole hauskaa katsottavaa kun koira menee häntä koipien välissä ja hyvä että uskaltaa askelta ottaa ettei satu. Vedonesto valjaat ja koulutusta niin hyvä tulee!
- Vanilja Ice
Spike kirjoitti:
Sitäpaitsi eipä ole hauskaa katsottavaa kun koira menee häntä koipien välissä ja hyvä että uskaltaa askelta ottaa ettei satu. Vedonesto valjaat ja koulutusta niin hyvä tulee!
vastauksista. Hyvä, että asia selvisi. Niin voin sen heti unohtaa.
- Spike
Vanilja Ice kirjoitti:
vastauksista. Hyvä, että asia selvisi. Niin voin sen heti unohtaa.
Eipä kestä, unohda tosiaan koko ajatus. Eläinrääkkäystä se oikeasti on. Lisään vielä että jos on tosi jästipäinen koira kyseessä niin vetäminen jatkuu heti kun piikkipanta ei ole kaulassa.
- Timi
Kannatta lukea nämä sivut, ennen kuin rupeaa tuomitsemaan kyseistä koulutusvälinettä.
http://www.kumikana.org/koulutus/piikkari.htm
Piikkipanta eli koulutuskaulain on huomattavasti ystävällisempi koiralle, kuin perinteinen kuristupanta.
Koulutuskaulain ei ole laiton vaikka monet niin kuvittelevatkin.
Tässä lainaus maa ja metsätalous ministeriön sivuilta.
Koulutuskaulaimen metallikaaret tai tapit eivät saa olla pidempiä kuin 8 mm kaulaimen nivelen alaosasta mitattuna. Nivelen alaosalla tarkoitetaan sitä kohtaa, joka yhdistää yksittäiset metallijaokkeet toisiinsa. Metallijaokkeet muodostavat yhdessä koulutuskaulaimen koiran kaulassa olevan osan. Koulutuskaulaimen metallikaarien päät tulee olla pyöristettyjä ja sekä tappien että kaarien tulee olla sileäpintaisia ja tylppiä. Kaulaimesta aiheutuva vaikutus ei saa perustua pistovaikutukseen, vaan sen tulee perustua painavana tuntemuksena aistittavaan tuntemukseen, joka toimii eläimelle pakotteena. Koulutuskaulaimen metallikaaret tai tapit eivät saa olla teräviä tai pistäviä, eivätkä ne saa kääntyä koiran hihnasta vetäessään painamaan koiran kaulaa kärjillään. Kielletyksi piikkipannaksi maa- ja metsätalousministeriö katsoo metalliulokkein varustetun kaulaimen, joka ei vastaa edellä kuvattua mallia.- Pinja
...että kyseessä on sallittu väline. Ei se siitä kuitenkaan tee yhtään sen "parempaa" koulutusvälinettä. Kipuunhan sen vaikutus loppujen lopuksi perustuu, kuten kurkkarinkin - kun taas vedonestovaljaat ja kuonopanta eivät satu.
Piikkipannan käyttäjille: miksi pitää yrittää mennä siitä missä aita on matalin, vaikka se tarkoittaisi koiralle huonompaa vaihtoehtoa?? - Hulk
Timi puhuu asiaa!
Tutustukaa tosiaan asiaan ennen tuomitsemista, kaulain ei ole laiton Suomessa.
Panta toimii tosi hyvin, eikä kipua synny ellei koira sitä itse halua aiheuttaa. Ehdollistumiseenhan kaikki kielletyn karsiminen perustuu, sitruunapannat yms.
Ymmärrän ettei pikkurekut kuten rotikat ja dobberit välttämättä kaipaa muuta kuin paijausta, mutta kun kyseessä on tosiaankin 60-80 kiloinen taistelukoira, niin kaikkien turvallisuuden (myös koira) on parempi ettei yllätystempomista tapahdu.
Hyvää pääsiäistä kaikille koiraihmisille. - justmii__
Pinja kirjoitti:
...että kyseessä on sallittu väline. Ei se siitä kuitenkaan tee yhtään sen "parempaa" koulutusvälinettä. Kipuunhan sen vaikutus loppujen lopuksi perustuu, kuten kurkkarinkin - kun taas vedonestovaljaat ja kuonopanta eivät satu.
Piikkipannan käyttäjille: miksi pitää yrittää mennä siitä missä aita on matalin, vaikka se tarkoittaisi koiralle huonompaa vaihtoehtoa??pahimmassa tapauksessa vedonestovaljaat hiertävät kainalot auki tai kuonopanta vahingoittaa niskaa koiran nykästessä äkillisesti tai omistajan nykästessä liian rajusti... väärinkäytettynä mikätahansa väline on vaarallinen ja varmasti vahingoittaa koiraa... normaalilla nahkapannallakin saat niskalle vaurioita jos käytät sitä väärin...
ihan yhtälailla sanoisin kuonopannan tai vedonestovaljaiden käyttäjille että "miksi mennä siitä mistä aita on matalin" ? - justmii__
justmii__ kirjoitti:
pahimmassa tapauksessa vedonestovaljaat hiertävät kainalot auki tai kuonopanta vahingoittaa niskaa koiran nykästessä äkillisesti tai omistajan nykästessä liian rajusti... väärinkäytettynä mikätahansa väline on vaarallinen ja varmasti vahingoittaa koiraa... normaalilla nahkapannallakin saat niskalle vaurioita jos käytät sitä väärin...
ihan yhtälailla sanoisin kuonopannan tai vedonestovaljaiden käyttäjille että "miksi mennä siitä mistä aita on matalin" ?ehdollistamiseenhan se koulutus kuonopantaa ja vedonestovaljaita käytettäessäkin perustuu... eli se aiheuttaa koiralle epämukavaa oloa joskus jopa KIPUA kun koira vetää tai tempoo muutenvaan hihnassa... koiralla on valinta kävellä nätisti tai kestää se epämukavuus...
sitten taas pakotteista... koulutuksessa kukakin punnitsee mitkä lulee pakotteisiin pakote ei missään nimessä ole väkivaltaa! vaan pakote voi olla myös äänellinen tai pelkkä hihnakin on jo pakote.. oikein tehtynä pakote ei pilaa suhdetta koiraan... mutta sitte taas jotkut koirat tarviivat komepia pakotteita kun toiset...
en vähättele piikkipantojen käyttäjiä... se kyllä vaatii koiransa tulkintaa ja tuntememusta ja taitoa käytää välinettä ihan niinkuin kuonopannan, vedonestovaljaitten kuin kurkkarinkin kanssa. - Dobermanni2
justmii__ kirjoitti:
pahimmassa tapauksessa vedonestovaljaat hiertävät kainalot auki tai kuonopanta vahingoittaa niskaa koiran nykästessä äkillisesti tai omistajan nykästessä liian rajusti... väärinkäytettynä mikätahansa väline on vaarallinen ja varmasti vahingoittaa koiraa... normaalilla nahkapannallakin saat niskalle vaurioita jos käytät sitä väärin...
ihan yhtälailla sanoisin kuonopannan tai vedonestovaljaiden käyttäjille että "miksi mennä siitä mistä aita on matalin" ?Ei sitä kuonopantaa kuuluu nykiä, kun koira vetää se alkaa tuntea pään kääntyvän taaksepäin. Kun se kerran yrittää ottaa jotkut hippulat ja pää kääntyy yhtäkkiä taakse, ei yritä uudestaan. Haloo, ei ole kyse väärinkäytöstä piikkipannan suhteen se sattuu joka tapauksessa, vedit tai et. Koira on mahdollista opettaa positiivisen palkitsemisen kautta, ei kivun. Hakkaatko lapses joka kerta kun se tekee jotain väärin vai kerrotko miten se asia tehdään oikealla tavalla? Jos hakkaat ni mee hoitoon.
- Julia130
Hulk kirjoitti:
Timi puhuu asiaa!
Tutustukaa tosiaan asiaan ennen tuomitsemista, kaulain ei ole laiton Suomessa.
Panta toimii tosi hyvin, eikä kipua synny ellei koira sitä itse halua aiheuttaa. Ehdollistumiseenhan kaikki kielletyn karsiminen perustuu, sitruunapannat yms.
Ymmärrän ettei pikkurekut kuten rotikat ja dobberit välttämättä kaipaa muuta kuin paijausta, mutta kun kyseessä on tosiaankin 60-80 kiloinen taistelukoira, niin kaikkien turvallisuuden (myös koira) on parempi ettei yllätystempomista tapahdu.
Hyvää pääsiäistä kaikille koiraihmisille.Jos eläin on sulla hallussa voit ulkoiluttaa sitä vaikka yhdellä sormella, oli kyseessä norsu tai hiiri. Joo, koira itse halusi itseään satuttaa, niinhän se menee, koira syntyi huonoksi hihnakävelijäksi, ei suinkaan jodhu omistajan huonoista koirankoulutustaidoista. Itselläni on kaksi ei palveluskoiraa ja yksi lapsi, ensi kerralla kun lapsi käyttäytyy huonosti, hakkaan sen ja sanon että itseppähän halusit kipua. Hyvä idea, kiitos paljon neuvoista, vatsahaavasta ja verenpainetaudista.
- niin otteet kovenee
näin se vaan on.
- minni
No, jo oli älytön ajatus!!! Tällaisille koulutusmenetelmien käyttäjille pitäisi itselleen laittaa kunnollinen PIIKKIPANTA kaulaan ja todella tiukalle. Sitten vain naapuruston suurin miehenköriläs kiskomaan hihnaa tiukalle ja eikun baanalle.
Tulisin mielelläni vielä itse vierelle juoksuttamaan sinua ja kehottamaan "vedä", jotta piikit oikein toimisivat kunnolla...
Terveisin dobberit ja monirotuinen emäntineen!!!- pikkurakki
Hyvä koulutusväline oikein käytettynä. Ei nuo vedonestovaljaat tai kuonopannat ole kivuntuotoltaan sen kummempia, kuin normaali koulutuspanta maltillisilla "piikeillä". Piikkipannan kanssa koiraa ei todellakaan riepotella ympäriinsä, vaan korjataan ranneliikkeellä.
Tuo Hulkin kommentti oli taas sitä perinteistä machoilua, johon usein törmää erilaisten "kovempien" rotujen omistajien keskuudessa.
Mitäs Timi sillä TAISTELUKOIRALLASI teet?? Tuskin kovinkaan älyttömästi rodunomaista tekemistä kykenet tarjoamaan - epäilisin että koirasi on kotikoira/elimesi jatke.
Kokeilisit kouluttaa koiraasi tuonne käyttöpuolelle OIKEASTI niin loppuisi tuo turha pullistelu sen taistelukoiran kanssa.
Nimim. "pikkurakki"-rottweilerin KVA-arvoon kouluttanut - pikkurakki!
pikkurakki kirjoitti:
Hyvä koulutusväline oikein käytettynä. Ei nuo vedonestovaljaat tai kuonopannat ole kivuntuotoltaan sen kummempia, kuin normaali koulutuspanta maltillisilla "piikeillä". Piikkipannan kanssa koiraa ei todellakaan riepotella ympäriinsä, vaan korjataan ranneliikkeellä.
Tuo Hulkin kommentti oli taas sitä perinteistä machoilua, johon usein törmää erilaisten "kovempien" rotujen omistajien keskuudessa.
Mitäs Timi sillä TAISTELUKOIRALLASI teet?? Tuskin kovinkaan älyttömästi rodunomaista tekemistä kykenet tarjoamaan - epäilisin että koirasi on kotikoira/elimesi jatke.
Kokeilisit kouluttaa koiraasi tuonne käyttöpuolelle OIKEASTI niin loppuisi tuo turha pullistelu sen taistelukoiran kanssa.
Nimim. "pikkurakki"-rottweilerin KVA-arvoon kouluttanutVedonestovaljaat on väkivaltaisin väline minkä minä oon nähny, nimittäin repii koiralta kainalot verille kapeilla nylonnauhoilla, miltä tuntuis kun joku laittais palovammaan narun ja repis siitä?
Piikkari=koulutuskaulain ei todellakaan ole oikein käytettynä vaarallinen, eikä todellakaan voi puhkaista koiran henkitorvea! Ainakaan se, mikä on sallittu suomessa, muista on turha puhua, kun niitä ei eläinsuojelulain mukaan saa käyttää.
Kuonopanta sen sijaan on täysin kivuton vaihtoehto, mitä suosittelen veto-ongelmien kanssa painivalle. Toivottavasti kelle tahansa amatöörille koulutuskaulainta ei edes myydä. Mieluumin niin, että koira kerrasta tajuaa, ettei kannata kiskoa, kuin se, että vuosien hinaamisen jälkeen koiran niska ja selkä on umpijumissa.
Jättäkää ne valjaat sinne kauppoihin, niillä ette tee kuin vahinkoa!!!
Pitäkää vaan jenkkien "pinch collar" ja suomalainen koulutuskaulain erossa toisistaan!
- i♥ my dog
suosittelen koittamaan ensin kuristupantaa ja sitten sitä kuono pantaa! jos koira on "ahne"
nameille niin niillä saa myös paljon aikaan! itse en koskaan pistäisi tuota vekotinta koirani kaulaan!
vaikka koirani raahaisi minua vatsallani perässään!
rakastan koiraani! - Rebelrebel
Kertoo aika paljon ihmisen kyvyttömyydestä kouluttaa koiraa, jos johonkin niin julmaan täytyy turvautua kuin piikkipanta.
- niinjanäinee
Saksassa tehtiin joskusmuinoin tutkimus, jonka johtopäätös oli, että koirilla joilla oli käytetty piikkipantaa oli vähemmän kaulanseudun vammoja kuin koirilla joilla sitä piikkipantaa ei ollut käytetty. Itselläni on ollut kaksi koiraa joita ei saatu millään keinolla vetämättömäksi. Toistakymmentä koiraa olen sen sijaan vetämättömiksi kouluttanut. Noilla aiemmin mainituilla ne vetohalut loppuivat vasta sillä, että talutusnaru kietaistiin mahan ympäri. Ei niin nätti keino, mutta parempi kuitenkin kuin se, että lenkillä menee ohjaajalta hermot ja koiralta kaula. Itse en tuomitse piikkipannan käyttöä vaikken sellaista ole vielä käyttänytkään.
- kartturieero
niinjanäinee kirjoitti:
Saksassa tehtiin joskusmuinoin tutkimus, jonka johtopäätös oli, että koirilla joilla oli käytetty piikkipantaa oli vähemmän kaulanseudun vammoja kuin koirilla joilla sitä piikkipantaa ei ollut käytetty. Itselläni on ollut kaksi koiraa joita ei saatu millään keinolla vetämättömäksi. Toistakymmentä koiraa olen sen sijaan vetämättömiksi kouluttanut. Noilla aiemmin mainituilla ne vetohalut loppuivat vasta sillä, että talutusnaru kietaistiin mahan ympäri. Ei niin nätti keino, mutta parempi kuitenkin kuin se, että lenkillä menee ohjaajalta hermot ja koiralta kaula. Itse en tuomitse piikkipannan käyttöä vaikken sellaista ole vielä käyttänytkään.
Siis mitä et saanut koiria olemaan vetämättä..?
Kuinka niin? Mitä ihmekoiria joillakin on kun ei perusjuttujakaan saa koirille opetettua?
vielä peräti kaksi?
En sinulle myisi koiraa kyllä ihan perusjutut pitäisi osata kouluttaa. Oliko sentään koirasi sisäsiisti? Ymmärrän kyllä eroahdistuksen mutta en tuollaista vetoongelmaa..tai sisäsiisteysongelmaa joka on mielestäni vastaava.
- saanenkysyä
hohhoijaa sanon minä.. omistajan vika kun ei osaa hoitaa koiran tarpeita kuntoon että koira olisi väsynyt niin ei vetäisi hihnassa. Nyt koiranomistajat ne koiran tarpeet ulkoilutus, aktivointi ja aivotyötä tarpeeks niin silloin koira ei vedä. Helppoa! Miks rankaisette koiraa kun itse olette ottaneet koiran jonka tarpeista ette näköjään mitään tiedä.
- omistajilpiikkipanta
Kun nämä asiat hoitaa kuntoon ei koiraa edes tarvitse opettaa olemaan vetämättä! Se tekee sen ihan itsestään!
- +80534+80
Saat kysyä ja saat vastauksen, että et ole tainnut yhteenkään vetävään koiraan tutustua. Tuomitsen piikkipannan tms. systeemien käytön, mutta ei se vetämisongelma liity milläkään tapaa koiran väsymistilaan, aktivointiin tms. asioihin. Kaikenlaiset koirattomat pölvästit ne näilläkin palstoilla jaksavat omituisia mielipiteitään esitellä.
- edellinen...
minulla on kaksi koiraa ja juurikin koiran aktivoinnin lisäämisellä loppui molemmilla veto ihan itestään.. :)
- Piikkissa
Piikkari ei ole julma, eikä oikein käytettynä vahingoita koiraa sen enempää kuin tavallinen nahkapanta. Panta puristaa, "piikit" ovat pyöreäkärkiset eivätkä satuta koiraa. Niitä on kahdessa rivissä ja pannasta vetäessä nupit kääntyvät kaikki samaa aikaa sisäänpäin, aiheuttaen "puru" efektin. Tämä niille jotka luulevat pannassa olevan jotain lihaa raastavia piikkejä...
Meillä on piikkari, käytössä ainoastaan koulutustilanteissa, jos satut törmäämään niin saa ihan vapaasti tulla asiallisesti asiasta kysymään.
Ja tosiaan, vedonestovaljaat repii koiran kainalot rikki, kuonopanta tekee tuhoa niskalle ja kurkkari saattaa vahingoittaa kurkkutorvea(eikä millään lailla estä koiraa vetämästä ellei ole kurkulla, ihan korvien takana). Nämä ovat pakoteitä kouluttamisesta.
Piikkari ei ole mikään vedonesto panta, se on koulutuspanta jota käytetään apuna koulutustilanteissa. - -.-
ei ole olemassa minkäänlaisia huijauspantoja millä "koulutetaan" koira.. kouluta itse se koira tai anna pois.
- Piikkissa
Pointti ei olekaan siinä. Vaan se että jos koiralle tarvitsee käyttää pakotteita koulutuksessa, piikkari on niistä hellävaraisin. Kaikki koirat eivät ole luonteeltaan pehmeitä eikä edes kovia, vaan todella haastavia, pelkkä "ei" tai naksutin ja namit ei välttämättä riitä.
Uskomatonta että ihmiset kehtaavat käskeä antamaan koira pois jos on ongelma. Antakaa ne kakaranne pois kun ne hankkiutuu lapsena raskaaksi tai juovat itsensä sairaalaan.- reruitheiehhoö
Kyllä niitä lapsiakin huostaan otetaan. :(
Ja kyllä minustakin perusteet pitäisi osata ilman että koulutetaan kivulla.
Koiria harvemmin otetaan huostaan vaikka tarve ilmenisikin. Rääkkäystä nuo piikkipannat on. :(
- piikkipantaa ei saa
Ei ole ONNEKSI myynnissä suomessa !!! Osta ennempää valjaat vedonestoon tai kuonovaljaat
- kommentoija
Ihmettelen suuresti ihmisiä jotka käyttävät piikkareita!!!!!!! Tiedän tapauksia joilla on lailliset piikkarit ollu ja kaulat repiny vähitellen auki!! : ( kuristuspanta litistää kokoajan vähitellen henkitorvea kasaan
- kikkelitonttu
Hui olkoon!
- pippelitonttu
Ketju- ja koulutuskaulaimet eivät ole sitä varten, että ne laitetaan koiran kaulaan ja annetaan sen itse kuristaa itsensä niillä, toivoen että tämä lopettaisi vetämisen.
Ne ovat apuvälineita, joilla annetaan tarkoin ajotettuja ja mitoitettuja (eivät saa sattua tai pelottaa koiraa) pakotteita koiralle, joka tietää jo mitä siltä vaaditaan. Niillä ei ikinä varsinaisesti opeteta asiaa koiralle, niillä varmistetaan, että koira tottelee häiriön allakin ja niitä käytetään vain vähän aikaa tuomaan koira yli tietystä koulutusvaiheesta.
Suurin osa käyttää näitä välineitä samoin kuin kuonopantaa, päin peetä ja satuttaa ja hirttää koiransa.
Vedonestovaljaat ovat paljon suurempaa rääkkäystä oikeinkin käytettynä. Hiertävät kainalot pahimmillaan verille ja tekevät koirasta haluttoman kävelemään.
Keinoja opettaa koira olemaan vetämättä on monia. Kannattaa panostaa tekniikkaan ja ymmärtää, että välineillä ei asiaa opeteta, ne ovat hetkellisiä apuvälineitä niille, jotka niitä osaavat käyttää. - kissamestari
Musta on aika säälittävää, jos ei tuloksia saa muuten kuin piikki- tai sähköpantaa käyttämällä.
T. 2x FIN TVA ja 1x FIN KVA (rotu ei ole bordercollie)- bvnhjkölkökl
Niin minustakin ja nämä ihmiset puhuvat kuin olisivat hyviäkin kouluttajia. Ja että koira niin vaikea ettei kukaan muukaan pärjäisi niiden kanssa ja vain kovat otteet auttaa jos nekään. Tosiasiassa koulutuksessa vikaa mitä ei myönnä.
- Anonyymi
Itelle voi laittaa, koiralle ei.
- Anonyymi
Molemmille, rakille ja omistajalleen.
- Anonyymi
Nykyiset piikkipannat tehokkaita ja soveltuvat hyvin käyttöön. Tietenkin jos eläin rettelöi silloin ottaa kiinni kuten pitääkin ja ohjaa eläintä oikeaan. Tehokkaita ja tarpeellisia apuvälineitä.
- Anonyymi
Vastuullinen koiranomistaja huomioi eläimen hyvin ja toimii näin myös piikkipannan kohdalla.
- Anonyymi
Taserpanta paras, heikompikin nainen ja lapsi saa rakin tottelemaan helposti.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa109868"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten277674- 76638
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483