Ystävyydestä rakkauteen?

amanda-

Uskotko, että ystävydestä voisi kehittyä myöhemmin rakkaussuhde vai onko se vain utopiaa? Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että mahdollinen romanttinen suhde alkaa aika nopeasti ja samoin rakastuminen. Jotenkin vaikea uskoa, että ystävyydestä alkanut suhde voisi olla kovin intohimoinen ja onnistunut pitemmän päälle..?

Olen tuntenut erään miehen yli puoli vuotta ja meistä on tullut melko läheiset ystävät. Olemme jakaneet paljon asioita ja keskustelleet kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan väliltä. Tapasimme aikoinaan netissä ja olemme tavanneet livenäkin mutta välimatkasta johtuen emme voi tavata kovin usein. Pidämme yhteyttä enimmäkseen netin välityksellä. Toisesta on tullut tärkeä ja läheinen ihminen puolin ja toisin ja luotettava ystävä jolle avautua kipeistäkin asioista.

Onko toiveajattelua, että tästä voisi vielä joskus tulla jotain enemmän? Vai jääkö tämä sittenkin vain (netti)ystävyydeksi, mitä itse valitettavasti epäilen. Itse olen ihastunut mieheen ja on vaikea unohtaa ihmistä ja katsella muita jos pidämme yhteyttä lähes päivittäin. Miehen tunteista en saa selkoa.

Tiedän, että ulkopuolisen vaikea sanoa kun ei tunne tilannetta mutta haluaisinkin vain kuulla muiden kokemuksia ja mielipiteitä :)

54

17535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miesfromsavo

      Kyllä ystävyydestä todellakin voi kypsyä rakkaus. Mitä edes on intohimoinen nopeasti alkava rakastuminen? Lähinnähän siinä on kyseessä eroottinen suhde, josta toki voi myös kehittyä rakkaus. Välimatka on ennemmin se hankala asia, et voi tietää onko toisella muita naisia samaan aikaan kiikarissa jne. Kyllä se rakkaus vaatii toiseen tutustumisen ihan livenä ja pidemmän aikaa siihen menee, yksittäinen tapaaminen ei riitä. Keskustele tämän ihmisen kanssa, mitä hän miettii jatkoista. Onko mahdollista että muutat vaikka alkuun väliaikaisesti vaikka kuukaudeksi miehen luo tai toisinpäin? Oma kämppä pitää joka tapauksessa alkuun pitää. Kokeile, elä, yritä, erehdy, rakastu pety, et voi sitä kokeilematta
      tietää, ota riski tai jää ikuisesti harmittamaan.

      • riskipeliä

        useita tapaamisia niin ku muissa kuin "niissä" merkeissä:) Voihan toinenkin miettiä ihan samaa.
        Tsäänssi on kuitenkin aika hyvä. Pidempää kyläilyä vuorotellen kai on hyvä kokeilla ennen yhteen muuttamista, edes kokeiluluotosesti. Sitte oppii tuntemaan molemminpuoliset sisustusmieltymykset:) Ajatuksena tietenkin yhteinen koti, molempien hullutuksillekin tilaa.

        Toisinpäin ajatellen, tarvittava kipinä harvemmin niin ku on syntyäkseen, kamusuhteissa siis.

        Jotenkin jäi ed kommentista käsitys, että ystäväpohjalta alkanut kestäisi välimatkoja paremmin. Riippuu kai henkilöstä?


    • jos itseäni tarkoitan

      Mulla on tavallaan eri supliikit eri ihmisten ja eri suhdeluokkien kanssa/välillä.

      • iuyiuy

        Mä aikoinaan ihastuin ystävääni ja päätimme myöhemmin kokeilla suhdetta, heti suhteen alussa huomasin ettei intohimoa ole yhtään, olimme kuin vanha aviopari koko ajan, seksi ei ollu normaalia ja luulen, että syynä oli ystävyys. Eihän ystävät yleensä harrasta seksiä :) nyt on alkanu tuntua siltä ettei mulla ole aitoja romanttisia tunteita, on vain ystävän tunteet kyseessä.


      • eisan
        iuyiuy kirjoitti:

        Mä aikoinaan ihastuin ystävääni ja päätimme myöhemmin kokeilla suhdetta, heti suhteen alussa huomasin ettei intohimoa ole yhtään, olimme kuin vanha aviopari koko ajan, seksi ei ollu normaalia ja luulen, että syynä oli ystävyys. Eihän ystävät yleensä harrasta seksiä :) nyt on alkanu tuntua siltä ettei mulla ole aitoja romanttisia tunteita, on vain ystävän tunteet kyseessä.

        Jäin hiukan ihmettelemään,kun puhut kuitenkin ihastuneesi ystävääsi,eikö se tarkoita sitä,että silloin sinulla on häntä kohtaan suuremmat ja voimakkaammat tunteet kuin ystävyys.Eikö juuri IHASTUMINEN ole romanttinen tunne.


    • hemuxi

      Monille on varmaan vaikeaa sanoa suoraan mistä on kyse. Vaikka ystävyyssuhde olisi laimeakin, sen jälkeen kun olette olleet ensimmäisen kerran sängyssä, ja
      kokeneet kummatkin jotain aivan erityistä, se on siinä. Tietysi on muitakin asioita
      mitkä saattavat suhteen jatkuessa muuttaa suhteen luonnetta. Yhteisen nautinnollisen eroottisen kokemuksen jälkeen suhde kuitenkin syvenee kerta-
      heitolla valtavasti.

    • Onnellinen myyrä

      Minä olin hyvä ystävä nykyisen aviomieheni kanssa ennen kuin aloimme seurustella. Kun tutustuimme olimme kumpikin vakisuhteessa muiden kanssa mutta yhteisistä ystävistä johtuen olimme usein samoissa bileissä ja baareissa jne. Ajattelin aina, että onpa hän reilu ja mukava tyyppi. Vuosien saatossa kummankin suhde kariutui ja taas kerran osuimme samoihin bileisiin ja hän pyysi minua kanssaan ulos. Siitä se sitten lähti. Tapahtumasta on kohta 18 vuotta ja yhä ollaan onnellisesti yhdessä.
      Kyllä pitkässä suhteessa merkitsee enemmän arjen kumppanuus ja luottamus kuin hurja intohimo (sitäkin kyllä löytyy vielä ajoittain).
      Ryhdy rohkeasti kehittämään suhdettasi ja järjestä yhteistä aikaa ihan "livenä".

    • ...on, että kyllä voi ja voi jopa olla vankemmalla pohjalla kuin salamaihastumisen pohjalta alkanut suhde (kokemusta on nimittäin molemmista...).

      Tapasin nykyisen avokkini yli 15 vuotta sitten, kun hän seurusteli erään tuttavani kanssa. He erosivat aikanaan enkä kuullut hänestä viiteen vuoteen mitään, kunnes hän sattumalta otti yhteyttä minuun. Siitä alkoi ystävyyssuhde, jota kesti puolisen vuotta puhtaasti ystävyyspohjalla. Ystävyys kehkeytyi pikkuhiljaa rakkaudeksi, joka toimii edelleenkin: yhdessä lähes 10 v. ja suhdetta täydentää n. 3 v. poika...

      Itse ajattelen niin, että nimenomaan rakkaussuhteen pohjana oleva ystävyys on tehnyt suhteestamme kestävämmän - mieheni on elämänkumppanuuden ohella myös yksi parhaista ystävistäni. :) Ja senkin olen huomannut todeksi, että vastakohdat todella täydentävät toisiaan... Olemme nimittäin useimmissa asioissa kuin yö ja päivä, mutta silti olemme jollain ydintasolla samalla aaltopituudella, koska sovimme eroavaisuuksista huolimatta näin hyvin yhteen... :)

      • ...että suhteemme toimi kaukosuhteena 5 vuotta, ennen kuin muutimme yhteen. Ja suhde toimi sekä kauko- että lähisuhteena, mutta tämä toki on yksilöllistä - se mikä yksillä toimii, ei välttämättä toimi toisilla...

        Kaikkea hyvää, kävi miten kävi... :)


    • Mia.

      Lähtökohdat hyvälle suhteelle on todellakin olemassa. Jos todella viihdyt hänen seurassaan, olet hyvä ystävä ja tunnet nyt fyysistä vetovoimaa hänen suuntaansa, niin paremmin ei paljon voisi olla. Jos ja kun olet epävarma miehen kiinnostuksesta (siinä mielessä), niin tee aloite itse siihen suuntaan. Olette jo varmasti käyneet kahville, elokuvissa jne. joten askeleen pitää olla nyt jotakin muuta. Jotain sellaista, joka erottaa sen pelkästä ystävyydestä. Menkää esimerkiksi syömään tavanomaista romanttisempaan ravintolaan, keskustelkaa kuten ennenkin ja juokaa hieman viiniä. Lähtiessä kysyt voitko halata häntä. Jos hän antaa luvan, niin yritä suudella. Näet reaktiosta varmasti onko hän mukana hommassa, vaiko ei. Jos hän perääntyy, voit heti pahoitella ettei ollut tarkoitus, mutta viini vähän sekoitti päätäsi. Jos mies on taas mukana suudelmassa, voit olla 99% varma että hänkin ajattelee sinusta samoin. Vaikka mies olisi ensimmäisellä kerralla yllättynyt ja hämillään, hän saa tuosta suudelmasta lisäpuhtia ja tekee satavarmasti seuraavan aloitteen.

      Jossain vaiheessa pyydä hänet kotiisi syömään ja juomaan viiniä. Kun olette jo pari kertaa tätä ennen suudelleet, tiedätte molemmat mitä odottaa. Kokeilkaa myös seksiä ennen kuin alatte oikeaan parisuhteeseen. Seksissä sinun (ja totta kai myös hänen) on löydettävä se "mies" jota haluat. Seksi ei perustu ystävyyteen ja siksi se on hyvä kokeilla ennen suhdetta. Suhteessa kun tuonkin on pakko kuitenkin toimia.

      Jos ystävyys, läheisyys, tunneäly ja seksi sitten sopivat kaikki siihen mieheen, niin se varmasti on sinulle se Oikea.

      • nintsu

        hyviä kavereita keiden kaa tulee käveltyy käsikkäin, käytyä baarissa, soiteltuu päivittäin, nukuttua, käytyä syömässä, urheiltua, puhuttua potaskaa, hurua heittää, harrastettua seksiä, pelailtua pelejä jne.


      • Anonyymi
        nintsu kirjoitti:

        hyviä kavereita keiden kaa tulee käveltyy käsikkäin, käytyä baarissa, soiteltuu päivittäin, nukuttua, käytyä syömässä, urheiltua, puhuttua potaskaa, hurua heittää, harrastettua seksiä, pelailtua pelejä jne.

        Tuo ei kyllä kuulosta aivan kaveruudelta vaan syvemmältä suhteelta ja syvemmiltä tunteilta🤔


    • M45

      Kaksi ihmistä tapaa ja rakastuvat tavalla tai toisella. He humaltuvat toisistaan ja ovat toisilleen huumetta. Parin vuoden kuluessa humala on ohi. Mitä sitten on jäljellä? Hyvällä säkällä on löytänyt kumppanin ja se kaikkein tärkein elementti yli muiden on ystävyys. Vain aito ystävyys kantaa pitkän matkaa.

      Jos saisin valita, miten kohtaisin kumppanini, niin haluaisin ensin ystävyyden, niin vahvan, että se kestäisi jopa rakkauden.

      Se tuike silmässä on vain valon heijastus ja jos oikein tarkkaan katsot sinne silmään, niin ei siellä sielua näy vaan verkkokalvo.

      • kuin M45

        paitsi että haluaisin ensin rakkauden, niin vahvan, että se sisältää jo ikuisen ystävyyden


      • M45
        kuin M45 kirjoitti:

        paitsi että haluaisin ensin rakkauden, niin vahvan, että se sisältää jo ikuisen ystävyyden

        Hieno toive, mutta epäilen vahvasti sen olevan utopistisen. Miksikö?

        1) Rakkaus ensisilmäyksellä perustuu ulkoiseen olemukseen. Kyse on siis seksuaalisesta viehättävyydestä. Tällainen tunne on niin vahva, että tekee savuverhon kaiken muun arvioinnin eteen. Jos toista oikein halkuaa, niin se toinen on jumalaisen ihana jokatapauksessa vaikka olisi kuinka itsekäs kusipää. Kun huuma on väistämättä joskus ohi ja totuus paljastuu, ollaan lopulta ihan sattuman varassa.

        2) Ensisilmärakkaudessa on väistämätöntä, että tunteiden intensiteetti laskee humalan ohentuessa. Derivaatta on siis negatiivinen ja se itsessään aiheuttaa pettymyksen.

        3) Ystävyydestä sikiävä rakkaus on sitä sorttia, jossa positiviinen derivaatta ikuisesti. Hyvään ystävään kun ei pety koskaan. Sillinkin, kun odottaisi enemmän, niin ymmärtää.

        Käsite rakkaus on nykyisellään hyvin uusi. Se on laulujen, kirjojen ja elokuvien muokkaama. Niisät saadaan malli, jota etsitään ja kaivataan antamaan elämänsisältöä. Ja kun moderni rakkauskäsite vakiinnutti itsensä, niin laulut, elokuvat ja kirjat ovat pakotettuja seuraamaan samaa hyvin myyvää tapaa.

        Rakkauden vanhempi käsite on nimeltään agape ja sen (kristin)uskonnollinen määritys löytyy korinttolaiskirjeestä:
        * Rakkaus on pitkämielinen
        * Rakkaus on lempeä
        * Rakkaus ei kadehdi
        * Rakkaus ei kerskaa
        * Rakkaus ei pöyhkeile
        * Rakkaus ei käyttäydy sopimattomasti
        * Rakkaus ei etsi omaansa
        * Rakkaus ei katkeroidu
        * Rakkaus ei muistele kärsimäänsä pahaa
        * Rakkaus ei iloitse vääryydestä
        * Rakkaus iloitsee yhdessä totuuden kanssa
        * Rakkaus kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
        * Rakkaus ei koskaan häviä

        Agape eroaa modernista rakkauskäsityksestä siinä, että se on paljon lähempänä syvää ystävyyttä kuin seksuaalista halua. Sen suurin ero on epäitsekkyys verrattuna hollywood-rakkauteen.


      • metaskeema
        M45 kirjoitti:

        Hieno toive, mutta epäilen vahvasti sen olevan utopistisen. Miksikö?

        1) Rakkaus ensisilmäyksellä perustuu ulkoiseen olemukseen. Kyse on siis seksuaalisesta viehättävyydestä. Tällainen tunne on niin vahva, että tekee savuverhon kaiken muun arvioinnin eteen. Jos toista oikein halkuaa, niin se toinen on jumalaisen ihana jokatapauksessa vaikka olisi kuinka itsekäs kusipää. Kun huuma on väistämättä joskus ohi ja totuus paljastuu, ollaan lopulta ihan sattuman varassa.

        2) Ensisilmärakkaudessa on väistämätöntä, että tunteiden intensiteetti laskee humalan ohentuessa. Derivaatta on siis negatiivinen ja se itsessään aiheuttaa pettymyksen.

        3) Ystävyydestä sikiävä rakkaus on sitä sorttia, jossa positiviinen derivaatta ikuisesti. Hyvään ystävään kun ei pety koskaan. Sillinkin, kun odottaisi enemmän, niin ymmärtää.

        Käsite rakkaus on nykyisellään hyvin uusi. Se on laulujen, kirjojen ja elokuvien muokkaama. Niisät saadaan malli, jota etsitään ja kaivataan antamaan elämänsisältöä. Ja kun moderni rakkauskäsite vakiinnutti itsensä, niin laulut, elokuvat ja kirjat ovat pakotettuja seuraamaan samaa hyvin myyvää tapaa.

        Rakkauden vanhempi käsite on nimeltään agape ja sen (kristin)uskonnollinen määritys löytyy korinttolaiskirjeestä:
        * Rakkaus on pitkämielinen
        * Rakkaus on lempeä
        * Rakkaus ei kadehdi
        * Rakkaus ei kerskaa
        * Rakkaus ei pöyhkeile
        * Rakkaus ei käyttäydy sopimattomasti
        * Rakkaus ei etsi omaansa
        * Rakkaus ei katkeroidu
        * Rakkaus ei muistele kärsimäänsä pahaa
        * Rakkaus ei iloitse vääryydestä
        * Rakkaus iloitsee yhdessä totuuden kanssa
        * Rakkaus kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
        * Rakkaus ei koskaan häviä

        Agape eroaa modernista rakkauskäsityksestä siinä, että se on paljon lähempänä syvää ystävyyttä kuin seksuaalista halua. Sen suurin ero on epäitsekkyys verrattuna hollywood-rakkauteen.

        Rakkaus ei ole ikuista.


      • Mieeee_e
        M45 kirjoitti:

        Hieno toive, mutta epäilen vahvasti sen olevan utopistisen. Miksikö?

        1) Rakkaus ensisilmäyksellä perustuu ulkoiseen olemukseen. Kyse on siis seksuaalisesta viehättävyydestä. Tällainen tunne on niin vahva, että tekee savuverhon kaiken muun arvioinnin eteen. Jos toista oikein halkuaa, niin se toinen on jumalaisen ihana jokatapauksessa vaikka olisi kuinka itsekäs kusipää. Kun huuma on väistämättä joskus ohi ja totuus paljastuu, ollaan lopulta ihan sattuman varassa.

        2) Ensisilmärakkaudessa on väistämätöntä, että tunteiden intensiteetti laskee humalan ohentuessa. Derivaatta on siis negatiivinen ja se itsessään aiheuttaa pettymyksen.

        3) Ystävyydestä sikiävä rakkaus on sitä sorttia, jossa positiviinen derivaatta ikuisesti. Hyvään ystävään kun ei pety koskaan. Sillinkin, kun odottaisi enemmän, niin ymmärtää.

        Käsite rakkaus on nykyisellään hyvin uusi. Se on laulujen, kirjojen ja elokuvien muokkaama. Niisät saadaan malli, jota etsitään ja kaivataan antamaan elämänsisältöä. Ja kun moderni rakkauskäsite vakiinnutti itsensä, niin laulut, elokuvat ja kirjat ovat pakotettuja seuraamaan samaa hyvin myyvää tapaa.

        Rakkauden vanhempi käsite on nimeltään agape ja sen (kristin)uskonnollinen määritys löytyy korinttolaiskirjeestä:
        * Rakkaus on pitkämielinen
        * Rakkaus on lempeä
        * Rakkaus ei kadehdi
        * Rakkaus ei kerskaa
        * Rakkaus ei pöyhkeile
        * Rakkaus ei käyttäydy sopimattomasti
        * Rakkaus ei etsi omaansa
        * Rakkaus ei katkeroidu
        * Rakkaus ei muistele kärsimäänsä pahaa
        * Rakkaus ei iloitse vääryydestä
        * Rakkaus iloitsee yhdessä totuuden kanssa
        * Rakkaus kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
        * Rakkaus ei koskaan häviä

        Agape eroaa modernista rakkauskäsityksestä siinä, että se on paljon lähempänä syvää ystävyyttä kuin seksuaalista halua. Sen suurin ero on epäitsekkyys verrattuna hollywood-rakkauteen.

        Rakkaus on minulle lähinnä tahtoa rakastaa ja helliä ihanaa miestäni, joka ystävyyden varjolla lipuili elämääni 16 vuotta sitten ja on sittemmin rinnallani pysynyt ja minusta hyvin kumppanina huolta pitänyt. Kumppanin valinta on sen henkilön etsintää, jolle voi eniten antaa ja jolta eniten saa. Kaikki eivät toki halua eläkeikään asti toisiaan katsella, mutta minä haluaisin tuota kultaani katsoa loppuelämäni.


      • lllllllllllllovetar
        M45 kirjoitti:

        Hieno toive, mutta epäilen vahvasti sen olevan utopistisen. Miksikö?

        1) Rakkaus ensisilmäyksellä perustuu ulkoiseen olemukseen. Kyse on siis seksuaalisesta viehättävyydestä. Tällainen tunne on niin vahva, että tekee savuverhon kaiken muun arvioinnin eteen. Jos toista oikein halkuaa, niin se toinen on jumalaisen ihana jokatapauksessa vaikka olisi kuinka itsekäs kusipää. Kun huuma on väistämättä joskus ohi ja totuus paljastuu, ollaan lopulta ihan sattuman varassa.

        2) Ensisilmärakkaudessa on väistämätöntä, että tunteiden intensiteetti laskee humalan ohentuessa. Derivaatta on siis negatiivinen ja se itsessään aiheuttaa pettymyksen.

        3) Ystävyydestä sikiävä rakkaus on sitä sorttia, jossa positiviinen derivaatta ikuisesti. Hyvään ystävään kun ei pety koskaan. Sillinkin, kun odottaisi enemmän, niin ymmärtää.

        Käsite rakkaus on nykyisellään hyvin uusi. Se on laulujen, kirjojen ja elokuvien muokkaama. Niisät saadaan malli, jota etsitään ja kaivataan antamaan elämänsisältöä. Ja kun moderni rakkauskäsite vakiinnutti itsensä, niin laulut, elokuvat ja kirjat ovat pakotettuja seuraamaan samaa hyvin myyvää tapaa.

        Rakkauden vanhempi käsite on nimeltään agape ja sen (kristin)uskonnollinen määritys löytyy korinttolaiskirjeestä:
        * Rakkaus on pitkämielinen
        * Rakkaus on lempeä
        * Rakkaus ei kadehdi
        * Rakkaus ei kerskaa
        * Rakkaus ei pöyhkeile
        * Rakkaus ei käyttäydy sopimattomasti
        * Rakkaus ei etsi omaansa
        * Rakkaus ei katkeroidu
        * Rakkaus ei muistele kärsimäänsä pahaa
        * Rakkaus ei iloitse vääryydestä
        * Rakkaus iloitsee yhdessä totuuden kanssa
        * Rakkaus kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
        * Rakkaus ei koskaan häviä

        Agape eroaa modernista rakkauskäsityksestä siinä, että se on paljon lähempänä syvää ystävyyttä kuin seksuaalista halua. Sen suurin ero on epäitsekkyys verrattuna hollywood-rakkauteen.

        allekirjoita tuota kohtaa, että rakkaus ensisilmäyksellä perustuisi vain ulkokuoreen.
        Moni sanoo rakastuneensa ensisilmäyksellä täysin päinvastaiseen tyyppiin, kuin oma kauneusihanne on.
        Minuunkin rakastui eräs tosi komea mies, vaikka olen vaatimattoman näköinen paksu mimmi, eikä hänellä edes ollut mitään läskifetissiä vaan laihan kanssa seurusteli aijemmin.
        Siinä on vaan jotain niin yliluonnollista kun kaksi ihmistä rakastuu yhtä aikaa, ulkoisista seikoista täysin riippumatta. Toki jos sellaista ei ole itse kokenut, sitä on varmasti vaikea uskoa.


    • En viitti kertoa

      Minä haluaisin kertoa yhen jutun joka ei liity netissä tutustumiseen ja siitä seuranneeseen rakastumiseen/ihastumiseen. Tuo sinun tapaus muistuttaa paljon minun tapausta vaikka mulla se tapahtui live-elämässä eikä netissä.

      Arveluttaa kertoa tämä kun jotkut tunnistaa minut kuitenkin mut menköön..
      Menin opiskelemaan erääseen paikkaan siksi kun sais sieltä vakituisen tulkin. Siis viittomakielen tulkin kun kuulen huonosti. Aluksi en tuntenut mitään mielenkiintoa sitä tulkkia kohtaan ja pidin häntä vain ammatti-ihmisenä, joka on avuksi minulle. Mutta toisena opiskeluvuotena hän alkoi avautumaan minulle kun hänellä oli ongelmia yksityiselämässään.
      Käytiin yks ilta baarissa ja hän vuodatti kaikki mieltä painavat asiansa minulle.

      Myöhemmin koulussa hän kertoi lisää ihan omista yksityisasioistaan välitunnilla ja halusi, siis kysyi suoraan, että "kerro siekin jotakin".. Minulla ei ollut silloin mitään sen kummempia ongelmia mutta kun niitä tuli minulle sitten myöhemmin, noin puoli vuotta ennen koulun loppumista, tekstiviesteilin hänelle miten minulla menee. No, sieltä tuli vastauksena ne tavalliset empaattiset viestit..

      Koulun päätyttyä, kirjoitin sille tulkille, että rakastuin häneen. Hän vastasi yllättäen minun kirjeeseeni ja kertoi, että minun kirjeessä on paljon sulattelemista. :) Hän kai hoksasi tekeneensä ammattivirheen. Minusta hänen avautumisensa minulle tuntui hyvältä, tuntui, että hän pitää minua kaverina jolle voi kertoa kaiken..

      Se mitä minä tässä yritän kertoa, on se, että puhukaa asioista livenä, ihan avoimesti, ei jonkun koneen kautta..Nettikaveriin voi rakastua, se on totta mutta jos livenä juttelee asioista, silloin voi tuntua toiselta.. Minä ihastuin tähän tulkkiin vain sen takia kun hän oli niin avoin..kertoi kaikkea ihan livenä eikä koneen kautta.

      Jos epäilet, että se jää nettiystävyydeksi niin luota vaistoihisi jos et saa miehen tunteista selkoa. :) Luota vaistoihisi, ne osuu yllättävän usein oikeaan.

    • itellä oli sama

      homma, olis ehkä toiminutkin aikoinaan, ujouttani jäi pelkäksi ystävyydeksi..toisen tunteita, siis ystävänkään et voi tietää....voi olla että ystävälläsi on myös tunteita sinua kohtaan, ehkä myös enemmän kuin sinulla ystävääsi kohtaan...mut kokeile..
      ja kysy..onko sulla tunteita mua kohtaan, tms.....kysy.kysy.kysy.kysy..

    • joo112

      Joku miesjulkkis amerikan maasta sanoi asiasta hyvin, joka pitää tasan tarkkaan paikkansa:

      "Naisten kanssa pitää mennä suoraan asiaan ettei jumitu ystävyysvyöhykkeelle".

    • siinä näkee

      mihin suuntaan suhde kehittyy. Sillä nopea rakastuminen haihtuu yhtä nopeasti. Kun sanoin kyseiselle henkilölle tunteista ja hän ei ollut samaa mieltä, pääsin tunteista, vaikka pidinkin yhteyttä pitkään monien työasioiden vuoksi.

    • ainakin uskon

      Että netistä voi löytää ystävän johon myös rakastuu. Ex-löysi uuden, 5v sitten tuli
      ero (25v-aviosta)laitoin "hakuni"erääseen foorumiin.Jonkin ajan kuluttua HÄN vastasi.Aloimme kirjoitella s-posteja.Hän vaikutti mukavalta,ja "erilaiselta"kuin meidän kylän juopot miehet.Vaihdoimme puh.numerot,valokuvat...ja viestit jo joka päivä.Lomani lähestyi,kutsuin epäsuorasti itseni hänen luokse. Oli tosi jännää lähteä junalla 500km päähän "tuntemattomaan". No hän oli vastassa...Puhekyky katosi hetkeksi,(jännitti niin paljon).Viikon olin luonaan.Voi sitä itkua junassa,kun
      kotimatka alkoi. Viisi vuotta tulee,ja suhde toimii. HÄN käy luonani,ja minä vietän kaikki lomani hänen luonaan.Meillä on luottava suhde,jota en voisi koskaan särkeä.Voin mennä "ulos"tai olusille ystävien kanssa,mutta aina vertaan muita
      miehiä häneen. Skypessä olemme joka päivä.Yhteen emme voi/halua?mennä,sillä minulla on työt ja velat,hän eläkkeellä.Molemmilla ex-suhde taustat,joissa paljon samaa.Ikääkin molemmilla JO yli 50v. Lapsemme aikuisia,itse jo mummi,hän kohta pappa. Lopuksi sanon,HÄN on paras RAKAS YSTÄVÄNI. Tsemppiä kaikille,joilla samoin.

      • ihan mahtavalta

        Ihan tuli hyvä mieli tälle päivälle sinun kommentistasi! ;)


    • onni_osui

      Uskotko, että ystävydestä voisi kehittyä myöhemmin rakkaussuhde? Kyllä uskon. Mielestäni ystävyys on hyvin luonnollinen alku parisuhteen synnylle. Oman mieheni tapasin 8 vuotta sitten, kemiat toimi loistavasti ja pian huomasimmekin olevamme ystävinä kuin paita ja peppu. Nykyään onnellisesti avoliitossa.

      • varmaankin.,.,

        aika tilannekohtainen asia. Ystävyydessä on juuri se vaikeus, että ei välttämättä pysty ajattelemaan toista esimerkiksi fyysisesti läheiseksi, vaan se tuntuu lähinnä omituiselta ajatukselta ja "ystävyysvyöhykkeellä" oleminen naisten kanssa vie usein mahdollisuudet syvempään.
        Toisaalta juuri tutustuminen ilman mitään romanttisia ajatuksia voi olla todella syvää ja rentoa ja todellakin luoda sellaisen perustan, joka puuttuu "huumaavista" äkkirakastumisista. Sille on todella hyvä rakentaa jotain pitkäkestoista ja kestävää, jos siihen vaan saa sen intohimon mukaan...


    • Ystävyydestä rakkaus

      Olimme aluksi ystäviä, en mitenkään nähnyt miestä kiinnostavana tai houkuttelevana tai haluttavana. Hän ei ollut ollenkaan minun tyyppiäni. Hänen kanssa oli vain hyvä keskustella ja olla. Hänen kanssaan tuntui siltä kuin voi hengittää vapaasti ja olla ihmisenä parempi ja kaikkea mitä vain voi olla. Sitten ajan myötä vain jokin kipinä syttyi, oli jotenkin todella turvallista ja ennenkokemattoman upeaa rakastua ennestään tuttuun ja turvalliseen, hyvään ystävään. Siitä alkoi matka sitten rakastavaisina. Seksi tuntemattoman kanssa ei mielestäni koskaan voi vetää vertoja seksiin ihmisen kanssa, jonka tuntee läpikotaisin. Nyt olemme olleet naimisissa viisi vuotta ja suhde vain paranee. Silmäni ja "järkeni" eivät vuosien aikana löytäneet oikeaa kumppania, sydän löysi.

      • tarinasi kuulostaa

        mahtavalta. Tuollaiset tarinat saavat hyvän mielen aikaiseksi! :)


    • Ahdistunut

      Eräs ystäväni tunnusti rakastuneensa minuun, mutta omat tunteeni eivät olleet samat. Todella hankala tilanne kun ei halua satuttaa toista mutta ei myöskään voi vastata hänenkään tunteisiin. Saa nyt sitten nähdä miten ystävyytemme käy, voimmeko olla luonnollisia enää toistemme seurassa?!

      • Ex vaimo

        Ex-miehelläni on puolen kymmnetä tällaista etäsuhdetta, fiksuja naisia pitkin Suomen, varmaan fiksuja juttuja, sillä on sympaattinen ja älykäs, haluaisi olla minunkin "ystävä", kun miettitävää olisi niin paljon. Kannattaa miettiä tämäkin ettei tule raskaita pettymyksiä.


    • ognmnb

      Tottakai... ystäväänkin voi rakastua ihan yhtäkkiä :) mikäs sen aidompi tunne sitten. Kun ollaan sekä parhaat ystävät että rakastavaiset!

    • Kukakukkuu

      Mulla on vähän sama tilanne. Netin kautta tavattiin, ja sitten jonkin ajan päästä tavattiin livenä. Siitä on n. puoli vuotta , tai ehkei ihan niin paljon vielä. Meistä on kuitenkin näiden kuukausien aikana kehittynyt sydänystävät. Kuulemma mulle voi puhua kaikesta mitä sydämellä nyt sattuu olemaan. Ihastus on molemmanpuoleista, mitä en kyllä itse odottanut näin lyhyen ajan jälkeen. Meillä ei kyllä tuo matka ole mikään este, kun bussilla, pyörällä ja kävellen pääsee helposti perille. Monet kerrat oon ilta/yömyöhään hänen luotaan kävellyt. Yötäkin monet kerrat hänen luonaan viettänyt.

      Niin, mikä se este sitten voisi olla? No rakkauspa tietenkin. Vaikka puhetta ihastumisesta paljon onkin, sattuu tämä minun naispuolinen ystäväni olemaan erittäin paljon varattu. Mut paljon on ollu puhetta siitä että 'jossei' , 'sitte jos' yms. Eli jos ei ois varattu, jos sattuis eroamaan ja muuta kivaa. Kumpikaan ei tosin toivo eroa hänen ja hänen miehensä välille. Suhdekkin heillä on kestänyt jo monta vuotta.

      Mutta, kyllä. Uskon että ystävyydestä voi kehittyä molemmanpuolinen ihastus ja ehkä jopa rakkauskin jos muut tekijät eivät olisi sitä vastaan.

      Meidän pitää tyytyä rakastamaan toisiamme ystävinä :)

    • alkup.

      Olen kyllä hieman yllättynyt näistä vastauksista, että kuinka paljon monilla loppujen lopuksi on ystävyydestä alkaneita suhteita. Teidän vastauksenne on saanut muakin pohtimaan ystävyyttä uudelta kantilta ja näkemään ystävyyspohjalta alkaneiden suhteiden hyviä puolia. Kiitoksia paljon kaikille, sain uutta toivoa vastauksistanne tähän omaankin tilanteeseeni :)

      Mielelläni kuulisin vielä lisääkin kommentteja aiheesta :)

    • YRITTÄKÄÄ YHDESSÄ

      Hei! Paremmin teille voi tula siitä hyvä rakkaussuhde,kuin jos ihastuisit intohimoisesti johonkin miemeen ja huomaisit muutaman viikon päästä,että hän tuli ja meni.
      Seurustelu kannattaa aloittaakin,että tutustut ystävänä ensin.Siinä huomaa kumpikin onko teillä miten paljon yhteisiä näkemyksiä asioista.Miten hyväksytte toistenne harrastukset ym.En ehdi nyt paljoa kirjoitta.Toivon,että te jatkatte
      tutustumistanne.Siinä tulee myös ilmi sekin asia,mikä on tärkeä.Ajan kanssa huomaat ,että toinenkin on vapaa,koska ikävä kyllä ihmiset eivät aina tunnusta kaikkea.Näin on minulle ainakin tullut puheluita,kuinka nainen oli suunnitellut
      yhdessä miehen kanssa ajan viettoa,mutta miehelle tulikin este.Arvaa,kuinka
      ikävä juttu.
      Jos nyt ajattelisit omalla kohdallasi,että odotat sitä prinssiä,johon rakastuisit
      ensi silmäyksellä ja hän sinuun.Sitten tulee kuitenkin se todellisuus eteen.Arkipäivä ja asiat.Miten niitä hoidatte.Ymmärtääkö hän sinua ja mielipiteitäsi.Kuunteleeko hä,kun sinulla on asiaa j.n.e.
      Hyvä ystävyys voi kestää läpi elämän ja mikäs sen parempi jos siitä kehittyy
      rakkaussuhde.Siinä on jo luottamus Siunausta ystävyydelle ja rakkaudelle

    • rakkaus on kiimaa

      ilman molemminpuolista kiimaa tulee vain toraa

      • huvitus...

        Sulla ei taida suhteet kestää kovin pitkään. Näin ainakin oletan, jos sinusta rakkaus on kiimaa. Taitaa suurin osa pitää rakkautta ihan jonain muuna kuin kiimana. Intohimoa voi olla ilman rakkauttakin.


    • nainen kokemuksella

      Muutamasta suhteesta mitkä takana on, se ainoa vakava oli juurikin ystävyydestä jalostettu! Intohimoakin riitti, mutta se ns. "arkeen palaaminen" ensimmäisten "kuherruskuukausien" jälkeen ei säikäyttänyt.
      Suhde toimi aivan loistavasti, kun ei tarvinnut jakaa aikaa rakastetun ja parhaan ystävän välillä (toki muitakin ystäviä on nähtävä) eikä aina tarvinnut keksiä mitään romanttista kun osattiin ystäviäkin olla!
      Vaikea sitä on kaiken kaikkiaan selittää, mutta sanonpahan vaan, että ystävyydestä ne vahvimmat suhteet ehdottomasti lähtee.

    • alkanut suhde

      ja avioliitto on kestävin parisuhdeammattilaisten kokemusten ja oppien mukaan.
      Intohimoinen suhde väljähtyy aina ja ne loppuvat useimmiten eroon, kun vääjäämätön arki koittaa kuitenkin muutaman vuoden kuluttua.

      Parisuhdekouluttajien mukaan ei edes pidä mennä yhteen/avioitua, ennen kuin suurin roihu on sammunut. Eli jos on palavasti rakastunut, siinä tilassa tunteen sumentavat järjen.

      • alsdhaksjdh

        Ystävä on ystävä. Miten häneen yhtäkkiä voisi rakastua?

        _Pohjana_ pitää olla rakkaus, siitä sitten edetään ystävyyteen, mutta se rakkaus on siellä pohjalla kuitenkin oltava olemassa, muutenhan kyseessä on vain järkiavioliitto.

        Parisuhdeterapeutit puhuvat muutenkin paljon paskaa.


      • allekirjoittamatta
        alsdhaksjdh kirjoitti:

        Ystävä on ystävä. Miten häneen yhtäkkiä voisi rakastua?

        _Pohjana_ pitää olla rakkaus, siitä sitten edetään ystävyyteen, mutta se rakkaus on siellä pohjalla kuitenkin oltava olemassa, muutenhan kyseessä on vain järkiavioliitto.

        Parisuhdeterapeutit puhuvat muutenkin paljon paskaa.

        mutta minä taas en allekirjoita sinun juttujasi. Mies ja nainen ei voi olla vain ystäviä, vaikka moni niin väittää. On täysin mahdollista ja jopa todennäköistä että ajan kanssa tunteet syttyy ja pari rakastuu toisiinsa. Miehen ja naisen välillä on aina jännitettä ja jos muuten viihtyy, niin kyllä siinä pakostakin alkaa liikkumaan vaikka mitä mielessä. Ainoastaan heteroiden samaa sukupuolta olevat kaverit ovat vain kavereita ja ystäviä. Pahimmillaan toinen rakastuu ja toinen ei ja siitä se helvetti sitten aukenee. En enää edes uskalla kaveerata toisen sukupuolen kanssa muuten kuin hyvän päivän tuttuna... niin paljon harmia ja pahaa mieltä niistä "ystävyyksistä" on tullut ja elämät menneet pilalle.

        Tunnen monta paria, jotka olivat ystäviä ennen suhteen kehittymistä. He ovat niitä onnellisimpia ja pisimpään kestäneiden liittojen ylläpitäjiä.


    • metaskeema

      Kun tapaat miehen, niin koskettele häntä ja katso silmiin. Ajattele hänestä myönteisiä asioita. Kannattaa myös satsata ulkonäköön. En ole mikään erikoisasintuntoja, mutta tällaiset asiat ovat minua ainakin sytyttäneet.

    • rakkautta vaan

      Itselläni on mies jatkuvasti töissä. Seinä naapurilla on sama ongelma, mutta hänen vaimonsa työskentelee jatkuvasti. Kummatkaan eivät näe puolisoitaan, kun sillon tällön. Molemmilla on lapsia ja hän hoitaa lapsia kotona ja minä meidän. Näemme siis tosin usein pihalla ja teemme pitkiä kävelylenkkejä.
      Tässä nyt eräs ilta kun lapsemme nukkuivat, istuimme iltaurinkossa niitä näitä jutellessamme, suutelimme toisiamme.
      Nyt tämä on sitten muuttunut ystävyydestä rakkaudeksi. En tiedä mitä tekisin.

      • innostu...

        Ei tuo vielä ole rakkautta, vaan ihastusta vasta. Kaipaat seksiä ja läheisyyttä, romantiikkaa. Tunteesi ovat kohdistuneet lähimpään sopivaan kohteeseen. Anna ajan kulua ja katso, älä tee pikavirheitä.


    • edetä pitkään

      ja pysyvään suhteeseen. Kas kun siinä ystävässä ei ollut alunperinkään niitä ominaisuuksia, jotka olisivat hullaannuttaneet, eikä niitä tule häneen kuin taikaiskusta.

      Ennen pitkää toinen tällaisen suhteen osapuolista löytää intohimoisen rakkauden, ja suhde loppuu.

      Kaikkein ikävimpiä ovat parisuhteet, joissa toinen rakastui ja toinen vain ystävystyi, sellaiselta pohjalta ei missään tapauksessa kannata alkaa rakentamaan suhdetta.

    • wahbspåmmvrt

      Kyllä ystävyys voi kehittyä rakkaudeksi! Omalla kohdallani kävi juuri niin. Tutustuin nykyiseen kumppaniini muutama vuosi sitten, ja meistä tuli nopeasti hyvin läheiset ystävät. Ystävien välinen rakkaus kehittyi vähitellen ihastumiseksi ja lopulta suhteeksi. Minusta ystävyys kuuluu ehdottomasti parisuhteeseen: kumppanin pitää, ainakin itselleni, olla myös läheinen ystävä! Tosin tällainen suhde saattaa aiheuttaa ongelmiakin...

      En oikeastaa usko nopeisiin "ensisilmäyksellä" rakastumisiin. Silloin ihastutaan pinnallisesti ihmiseen, jota ei tunneta. Vaikka tietenkin sellaisestakin voi kehittyä taoimiva parisuhde, sitä en kiellä :)

    • nyt näin

      että ystävyys on ihan erilainen tunne kuin orastava ihastuminen tai orastava rakkaus.

      Ystävän sinä tunnet oikeastaan välittömästi. Jokin ei vaan natsaa toisessa niin että ajattelisit hänestä yhtään syvempiä tuntoja ja kaikki päätyy sille "ystävyysalueelle".

      Yleensä jos ystävyydestä syntyy rakkautta, niin siinä on jokin sellainen huomattavan vaikuttava asia ollut välissä joka on pakottanut molemmat osapuolet hieman etääntymään toisistaan. Näitä voi olla perhe, kaverit, ystävät tai työpaikka tms. Vaihtoehtoja on monia. Sen jälkeen kun tuo este poistuu, tai osapuoli tulee itsetietosemmaksi, eli hänen itsetuntemuksensa paranee, alkaa tuollaiset keinotekoiset esteet murtumaan ja ihminen pääsee aloittamaan ja vaalimaan sitä orastavaa ihastumista tai jopa siinä vaiheessa orastavaa rakastumista.

      Toinen osapuoli voi vielä siinä vaiheessa olla varovainen ja jopa kieltäytyä suhde-ehdotuksista, mutta siinä vaiheessa ei pitäisi lopettaa viettely-yrityksiä vaan kertoa mitkä ne sinun tunteesi ovat.

      Minä luulen että tuossa sinun luulossasi, siis ajatuksessa ettei ystävyydestä voi muka syntyä rakkautta, on pelkästään sellainen luulo minkä muut ovat syöttäneet sinun päähäsi. Että on muka jotenkin väärin tai virheellistä rakastua sellaiseen ihmiseen joka pitää sinua ystävänä, tai jota sinä olet pitänyt alkuun ystävänä. Kuka sellaisen säännön on muka laatinut? Nimeä se henkilö ja tule vasta sen jälkeen väittämään että tuollainen sääntö on muka olemassa.

      Ensimmäinen sääntö ihmissuhteissa näissä asioissa on se ettei ole mitään sääntöjä. Älä alistu kenenkään muun luomaan mielikuvaan ja jos oletkin itse luonut tuollaisen mielikuvan, koita etsiä se syy miksi ajattelet noin ja kumoa se ajatus ja ala panostamaan siihen miehen viettelyyn!

      Muuten voi käydä niinkuin minulle ja eräälle naiselle kävi. Minä löysin toisen naisen, vaikka meillä kummallakin alkoi olla vahvoja tunteita toisiamme kohtaan. Löysi hänkin sitten toisen kumppanin itselleen. Mutta, yhä edelleenkin mietin mitä meistä olisi voinut tulla ja olisiko elämä ollut toisenlaista ja jos olisi, niin minkälaista. Joten älä ala paketoimaan itseäsi itsekeksimiisi sääntöviidakkoihin vaan uskalla ja TOIMI!

      • alkup.

        Se pisti kyllä ajattelemaan. Oon miettiny tätä omaa juttuani ja jotenki pelottavaakin kuinka vahvat omat tunteeni ovatkaan. En sanoisi sitä pelkäksi ihastumiseksi vaan siinä on paljon muutakin. Uskallanko vielä rakkaudesta puhua, sitä en tiedä...Jotenkin en vaan enää osaa kuvitella itseäni tulevaisuudessa kenenkään toisen miehen kanssa. Ja ajatus tästä miehestä jonkun toisen naisen kanssa tekee kipeää.

        Kurjaa vaan jos miehen tunteet eivät ole samanlaisia ja tipun vielä pilvilinnoistani maan pinnalle ja kovaa. Jotenkin jännää sekin, kun olemme niin erilaisia ihmisiä tämän miehen kanssa mutta siltikin meissä täytyy olla jotain samaa kun meillä synkkaa niin hyvin. Mielenkiintoista, miten tämä tulee kehittymään..


      • selventää
        alkup. kirjoitti:

        Se pisti kyllä ajattelemaan. Oon miettiny tätä omaa juttuani ja jotenki pelottavaakin kuinka vahvat omat tunteeni ovatkaan. En sanoisi sitä pelkäksi ihastumiseksi vaan siinä on paljon muutakin. Uskallanko vielä rakkaudesta puhua, sitä en tiedä...Jotenkin en vaan enää osaa kuvitella itseäni tulevaisuudessa kenenkään toisen miehen kanssa. Ja ajatus tästä miehestä jonkun toisen naisen kanssa tekee kipeää.

        Kurjaa vaan jos miehen tunteet eivät ole samanlaisia ja tipun vielä pilvilinnoistani maan pinnalle ja kovaa. Jotenkin jännää sekin, kun olemme niin erilaisia ihmisiä tämän miehen kanssa mutta siltikin meissä täytyy olla jotain samaa kun meillä synkkaa niin hyvin. Mielenkiintoista, miten tämä tulee kehittymään..

        tuota aamuista viestiäni. Teillä on ollut ystävyyssuhde. Se tarkoittaa sitä että te tunnette jo toisenne hyvin. Ihastuminen on sitä että toisesta ihmisestä luodaan omassa päässä ihannoitu mielikuva, eli ihannemielikuva (siitä sana "ihastuminen")

        Rakkaus taas syntyy, tai jää syntymättä, ajan kanssa ja sen kanssa kun toista opitaan tuntemaan ja hänen virheitään ja puutteita aletaan sietämään ja lopulta olemaan huomaamatta. Ihastuminen kun loppuu tasan silloin kun toisesta aletaan huomaamaan puutteita tai virheitä.

        Teidän tilanteessa ihastumista ei ole syntynyt vielä, mutta rakkaus on orastavaa. Sanon orastavaa siksi että rakkaus syttyy vasta sitten kun siihen saa vastakaikua. Siihen mennessä se on orastavaa ja sinä haluat suojella sitä ettet loukkaisi itseäsi jos unelmoimasi mies löytääkin toisen naisen. Siksi kehotin sinua toimimaan ja olemaan määrätietoinen. Älä masennu jos mies ei oikein lämpene alkuun koska miehet ovat sellaisia että he jämähtävät ihan itse sinne "ystäväalueelle" jos toinen ei tee aloitetta ja eivät siksi uskalla vahingoittaa itseään jos toinen tekeekin vasta pitkän ystävyyden jälkeen aloitteen. Siksi älä masennu jos mies ei alkuun vaikuta yhteistyökykyiseltä. Miehen täytyy hiukan sulatella asiaa.

        Tosin, voi olla että mies innostuu välittömästi. Muista kuitenkin että teillä on ollut välissä netti ja todellinen elämä voi olla ihan toisenlaista kuin olisit itse kuvitellut. Joten valmistaudu siihen jo nyt että elämänne tulee muuttumaan ja sen eteen TÄYTYY tehdä TÖITÄ.

        Kyllä sinä sen miehen saat mutta se vain vaatii hieman aikaa ja sovittelua.


      • alkup.
        selventää kirjoitti:

        tuota aamuista viestiäni. Teillä on ollut ystävyyssuhde. Se tarkoittaa sitä että te tunnette jo toisenne hyvin. Ihastuminen on sitä että toisesta ihmisestä luodaan omassa päässä ihannoitu mielikuva, eli ihannemielikuva (siitä sana "ihastuminen")

        Rakkaus taas syntyy, tai jää syntymättä, ajan kanssa ja sen kanssa kun toista opitaan tuntemaan ja hänen virheitään ja puutteita aletaan sietämään ja lopulta olemaan huomaamatta. Ihastuminen kun loppuu tasan silloin kun toisesta aletaan huomaamaan puutteita tai virheitä.

        Teidän tilanteessa ihastumista ei ole syntynyt vielä, mutta rakkaus on orastavaa. Sanon orastavaa siksi että rakkaus syttyy vasta sitten kun siihen saa vastakaikua. Siihen mennessä se on orastavaa ja sinä haluat suojella sitä ettet loukkaisi itseäsi jos unelmoimasi mies löytääkin toisen naisen. Siksi kehotin sinua toimimaan ja olemaan määrätietoinen. Älä masennu jos mies ei oikein lämpene alkuun koska miehet ovat sellaisia että he jämähtävät ihan itse sinne "ystäväalueelle" jos toinen ei tee aloitetta ja eivät siksi uskalla vahingoittaa itseään jos toinen tekeekin vasta pitkän ystävyyden jälkeen aloitteen. Siksi älä masennu jos mies ei alkuun vaikuta yhteistyökykyiseltä. Miehen täytyy hiukan sulatella asiaa.

        Tosin, voi olla että mies innostuu välittömästi. Muista kuitenkin että teillä on ollut välissä netti ja todellinen elämä voi olla ihan toisenlaista kuin olisit itse kuvitellut. Joten valmistaudu siihen jo nyt että elämänne tulee muuttumaan ja sen eteen TÄYTYY tehdä TÖITÄ.

        Kyllä sinä sen miehen saat mutta se vain vaatii hieman aikaa ja sovittelua.

        "Kyllä sinä sen miehen saat mutta se vain vaatii hieman aikaa ja sovittelua. "

        Kiitos, se oli rohkaisevasti ja mukavasti sanottu ja siihen haluan itsekin uskoa :)

        Täytyy vain sitten ottaa uusia keinoja käyttöön. Olen kyllä epäsuorasti yrittänyt saada selvää miehen tunteista, mutta miehillehän tunnetusti pitäisi sanoa asiat suoraan. Eivät he muuten ymmärrä. :)

        Jotenkin on sellainen vahva tunne, että ehkä aika ei ole vielä ollut tarpeeksi kypsä meidän mahdolliselle tulevalle suhteelle, monistakin syistä...välimatka jne. Että tällä hetkellä pitäisi vaan keskittyä ystävyyteen ja odottaa kärsivällisesti mitä tuleman pitää. Aika kuitenkin sen varmasti näyttää jossain vaiheessa.

        Olen kuitenkin sillä tavalla realisti, että ymmärrän sen että tästä ei välttämättä tule mitään sen enempää. Mutta, kuinka kauan odotella....tuntuu, etten anna mahdollisuuttakaan muille miehille. Mutta kuinka voisin, kun olen menettänyt sydämeni täysin tälle rakkaalle ystävälleni?


    • vaan uskon

      että voi syntyä ystävyydestä enemmänkin.
      Itse olen tuntenut erään miehen yli kymmenen vuotta ja jonkin verran olemme liikkuneet samoissa porukoissa, tänä vuonna nähneet enemmänkin.
      Aikaisemmin minulla ei käynyt mielessäkään mikään ystävyyttä syvempi suhde hänen kanssaan vaikka olen hänestä kaverina aina pitänytkin.
      N. kuukausi sitten tarvitsin apua hänen työtänsä sivuavassa asiassa, soitin hänelle ja hän auttoi.
      Kun kysyin mitä olen velkaa, vastasi että tarjoa vaikka pari olutta paikallisessa.
      Jo samana iltana menimme ne pari ottamaan ja meillä oli erittäin mukava parituntinen, juttua riitti aiheesta kuin aiheesta.
      Jotain siinä tapahtui molemmille, jo samana iltana tekstailimme tiuhaan ja seuraavana päivänä taas tapasimme.
      Ja lähes joka päivä sen jälkeen, elämä tuntuu nyt erittäin ihanalta ja tunne on molemminpuolinen.
      Suhteen aloittaminen oli sikäli helppoa kun tiesimme jo alkujaan toisistamme paljon, paljon toki vielä opittavaa, mutta kiva on opetella...
      Tässä vaiheessa on tietysti vaikea sanoa mihin tämä johtaa, mutta molemmilla on halu tätä tarinaa jatkaa.
      Kummallakin on elämää takana, molemmilla on myös lapsi/lapsia, minulla jo aikuinen ja melkein aikuinen, hänellä hieman nuorempi.
      Lapset ovat ottaneet tämän jutun oikein hienosti, kotona asuva tyttäreni sanoikin olevansa oikein iloinen puolestani ja toivoisi meidän onnistuvan keskenämme.
      Elämä on ihanaa!!

    • Tunteellinen nainen

      Melkeimpä itse voisin kirjoittaa samanlaisen tarinan kun sinä tänne kirjoitit. Ettei vain kirjoiteltaisi saman miehen kanssa? Kuvasit miestä niin sanatarkkaan juuri niin kun minäkin olisin kuvannut. Tiedän että hän kirjoittaa netissä muidenkin naisten kanssa ja on tavannut. On kertonut tämän minulle. Olen miettinyt aivan samaa hänestä, voisiko ystävyydestämme kehittyä rakkaussuhde?

    • :P

      Onhan näitä tapahtunut. Eräs ystäväni kertoi nykyisen avovaimonsa olleen aluksi kaveri ja heidän molempien pikkuhiljaa huomanneen tuntevansa vetoa toisiaan kohtaan. Suhdehan se siitä syntyi, ihan avoliittoon asti johtanut.

    • Drazir

      Jos ihastuu samantien, kun vaan näkee. Mulle käy yleensä niin.

    • a200320140504021118a

      SEURUSTELU AVOLIITTOTYTTÖ YSTÄVÄ TYTTÖ KAVERI NAIS YSTÄVÄ NAIS KAVERI TÄRKEESTI ITSE SEURUSTELU AVOLIITTOPOIKA YSTÄVÄ POIKA KAVERIMIES YSTÄVÄ MIES KAVERI VAIMONA EUKKONA KULTANA ROUVA PUOLISO EMÄNTÄ SURAKKA MIEHENÄ SURAKKA VELI PARISUHDE PARISKUNTA RASKAANA SYNNYTTÄÄ TYTTÖPOIKA VAUVA VAIMON LAPSI ÄITINÄ SEN LAPSEN MIEHENÄ ISÄNÄ LAPSEN LASTEN TARHA PÄIVÄ KOTI KERHO ESKARI ESIKOULUTYTTÖ ALA ASTEKUMMUNKOULUTYTT Ö 3216325NYLÄASTEKUMMUNKOULUTYTTÖ 97 POHJOISAHONKADU28D9 OUTOKUMPU SURAKKAVELI

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1743
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1431
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1242
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1116
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      879
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      845
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      212
      821
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      775
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      664
    Aihe