Ositussopimus verottajalle?

ll

teimme vaimoni kanssa ositussopimuksen itse. pankissa neuvottiin omakotitalon osalta menettely (lainhuudon haku) mutta pitääkö kopio ositussopmimuksesta lähettää vielä verottajalle?

9

5904

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt...

aivan selvittänyt tilannetta ; mitä sovitte okt:n osalta?
      Jos esim sinä ostat exältäsi talon puolikkaan, sinun pitää maksaa siitä varainsiirtovero = pitää ilman muuta ottaa verottajaan yhteyttä. Tai niin no, voihan sen varainsiirtoveron maksaa kumpi osapuoli tahansa, mutta yleensä se on ostajan "riesa".
      Jos teette muunlaisen sopimuksen - esim tuttavapari päätyi siihen, että mies "jätti" lähes velattoman talon exälle ja yhteisille lapsille - kannattaa sekin selvittää verottajan kanssa. Kävipä nimittäin niin, että ex-vaimo joutui maksamaan lahjaveroa, kun noin sai talon vastikkeettomasti.

• II

mulle tulee talo ja laina ja maksan vielä vaimolle 20 000 e. sitten ollaan sujut. pankissa sanottiin että lainhuutohakemukseen tulee liittää tämä ositussopimus, mutta jäi epäselväksi lähetänkö kopion ositussopimuksesta vielä verottajalle ja sieltä tulee sitten esim varainsiirtoverolappu kotiin vai miten? ja onhan tuossa sopimuksessa autot ja venekin..että haluaako verottaja niistä tietää?

• toinen mies

Ositussopimusta ei todellakaan tarvitse toimittaa verottajalle. Jos kerran olet kaikki maksut, ml verot maksanut, niin verottaja ei tarvitse teidän keskinäistä ositussopimusta mihinkään. Haet vaan lainhuudatuksen tai sitten annat pankin hoitaa kaiken sen paperityön.

Varmaankin muistat sen, että tuo talo kiinteistö pitää olla sinun omistuksessa vähintään kaksi vuotta, että saat sen sitten myydä verovapaasti. Tämän lisäksi sinun pitää asua siinä vakituisesti sen vähintään kaksi vuotta.

• tiedoista

pyydän varmaan vielä pankin apua siinä lainhuuto asiassa mutta hyvä tietää että ositussopimuksen voi säilyttää ihan vain omassa tallessa.

• kysymys...

että miten verottaja selvittää varainsiirtoveron määrän esim omassa tapauksessani: miehen on tarkoituksena "ostaa ulos" minut yhteisestä talosta, vanhaa velkaa on pohjalla 40th, maksaa minulle 70th. Minulle tuttu lakimies asiaa alustavasti kysyttyäni sanoi, että tehdään "normaali ositussopimus" ja kun se menee käräjäoikeuden vahvistettavaksi, verottajakin saa tarvittavan tiedon...? Ehken oikein sitten käsittänyt asiaa, mutta tuosta 70th:sta menee vero..?

• nix nax
        kysymys... kirjoitti:

että miten verottaja selvittää varainsiirtoveron määrän esim omassa tapauksessani: miehen on tarkoituksena "ostaa ulos" minut yhteisestä talosta, vanhaa velkaa on pohjalla 40th, maksaa minulle 70th. Minulle tuttu lakimies asiaa alustavasti kysyttyäni sanoi, että tehdään "normaali ositussopimus" ja kun se menee käräjäoikeuden vahvistettavaksi, verottajakin saa tarvittavan tiedon...? Ehken oikein sitten käsittänyt asiaa, mutta tuosta 70th:sta menee vero..?

>>mutta tuosta 70th:sta menee vero..?>miten verottaja selvittää varainsiirtoveron määrän>tehdään "normaali ositussopimus" ja kun se menee käräjäoikeuden vahvistettavaksi

• jos ositussopimuksessa
        nix nax kirjoitti:

>>mutta tuosta 70th:sta menee vero..?>miten verottaja selvittää varainsiirtoveron määrän>tehdään "normaali ositussopimus" ja kun se menee käräjäoikeuden vahvistettavaksi

lukee, että ex puoliso saa tasinkona 70 000 € erossa ja silloin se on verotonta rahaa saajalle.

Käräjäoikeus ei selvitä varainsiirtoveroa, sen selvittää verottaja. Yleensä kyllä pankissa osaavat laskea varainsiirtoveron jo valmiiksi ns. myynti tilanteessa ja yleensä se suoritetaan saman tien verottajalle. Varainsiirtoverosta pitää olla kuitti kun hakee lainhuutoa valmiina muiden papereiden joukossa kun menee käräjäoikeuteen lainhuutoa hakemaan.

• kauppahintaa
        jos ositussopimuksessa kirjoitti:

lukee, että ex puoliso saa tasinkona 70 000 € erossa ja silloin se on verotonta rahaa saajalle.

Käräjäoikeus ei selvitä varainsiirtoveroa, sen selvittää verottaja. Yleensä kyllä pankissa osaavat laskea varainsiirtoveron jo valmiiksi ns. myynti tilanteessa ja yleensä se suoritetaan saman tien verottajalle. Varainsiirtoverosta pitää olla kuitti kun hakee lainhuutoa valmiina muiden papereiden joukossa kun menee käräjäoikeuteen lainhuutoa hakemaan.

Jos osituksen yhteydessä käytetään talon lunastamiseen omaksi omaisuudeksi pesän ulkopuolisia varoja, on kysymyksessä siltä osin kauppa. Tasingon maksu taas on eri asia.

Kiinteän omaisuuden (maapohja rakennukset) varainsiirtovero nk. lainhuutoleimavero on eri asia kuin irtaimen omaisuuden varainsiirtovero - ne ovat erisuuruiset %:t.

• nix nax
        jos ositussopimuksessa kirjoitti:

>>tasingosta ei makseta veroa. jos ositussopimuksessa lukee, että ex puoliso saa tasinkona 70 000 € erossa ja silloin se on verotonta rahaa saajalle.>Käräjäoikeus ei selvitä varainsiirtoveroa, sen selvittää verottaja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5426
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3721
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3273
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2535
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2132
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2057
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163