Yläluomien leikkaus

keskiviikkona

Olen aikaisemmin tällä palstalla kysellyt yläluomileikkaukseen hakeutumisesta terveyskeskuksen kautta..
Yritin sitten edetä asiassa käymällä terveyskeskuslääkärillä, joka oli totaalisen ammattitaidoton liittyen tälläiseen kirurgiaan. Hänen mielestään ripsillä roikkuvat luomet eivät olleet ongelma ja niiden toistuva ylös kohottelu ei hänen mukaansa aiheuta mitään jännityspäänsärkyä.
Totesi, että sitten vanhana ne voidaan "vetää ylös jollain hakasilla tai koukuilla..."

Jätin asian hoidon sikseen kunnallisella puolella ja varasin samantien ajan yksityiselle Helsinkiin.

Olen nyt keskiviikko aamuna menossa operaatioon ja ajattelin ihan vain laittaa kokemukseni asiasta tänne muillekin tiedoksi, koska täällä säännöllisesti asiasta kysellään.

Olen eilen aloittanut k-vitamiinikuurin ja otan tabletit vielä tänä- ja huomenillalla.
Leikkaus on keskiviikko aamuna.

Olen varautunut kivuliaaseen puudutukseen ja toivon, että muutoin asia hoituu kivuttomasti.
Mietityttää miten pääsen kotiin Helsingistä. En asu siellä vaan menen ja tulen junalla.
Pitänee ottaa mukaan lippalakki, aurinkolasit ja kirja.. jotain minkä taakse piiloutua kotimatkalla.

Jännittää tuleeko turvotuksia ja mustelmia ja miten saan nukuttua puoli-istuvassa asennossa.

Olen jo kuun loppuun varannut lauantain eräisiin bileisiin ja sinne tulevat lähimät ystäväväni, joille en ole operaatiosta maininnut. Katsotaan huomaavatko he muutoksen.
Ja toivottavasti turvotus ja mahdolliset mustelmat ovat siihen mennessä kadonneet. Tuolloin leikkauksesta on viikko ja 3 päivää.... voipi olla siis silmät vielä vihreän keltaisen kukertavat huonolla tsägällä....

Mutta tässä tämä hermostunut höpötys asiaan liittyen.
Palaan leikkauksen jälkeen, jos silmät ei oo turvonneet tomaatit ja näen kirjottaa.. Toisaalta osaan kirjoittaa sokkonakin, että kaipa sitä jotain kuulumisia saisi väkerrettyä..

26

4325

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemuksiani

Jos olet menossa samalle lääkärille jolla minäkin kävin ja leikkaus tehdään radiotaajuusveitsellä, olisi toiveita ettei mustelmia ja turvotuksia olisi enää bileissä. Ompeleetkin saat ilmeisesti pois muutamaa päivää aikaisemmin. Minulla ei tuossa vaiheessa enää huomannut lainkaan leikkaushaavoja tai että olin ollut yläluomileikkauksessa (paitsi avarammasta katseesta).

Tuota puudutusta ei tarvitse pelätä. Ainakin minulla iho puudutettiin ensin Emla-voiteella ja sen jälkeen puudutuspiikit eivät sattuneet kovin paljon.

Kotimatkan selvinnet hyvin ilman että sivulliset kovinkaan paljon kiinnittää silmiisi huomiota. Minulla turvotus nousi vasta yön aikana eikä mustelmia tullut lainkaan. Kylmällä ahkerasti hautoen turvotuskin katosi muutamassa päivässä.

• kohtelua

Sain lähetteen työterveyshuollosta julkiseen yliopistolliseen sairaalaan yläluomien leikkaukseen. Kävin alkututkinnassa ja leikkaus tehdään syyskuun puolessa välissä.

Minulla on yläluomet painuneet niin alas, että rajoittavat näkökenttää ja painavat silmäripsiä. Tilanne haittaa tietokoneen käyttöä ja autolla ajamista.

Tällaiset hoitotoimenpiteet pitäisi saada tietyissä tapauksissa julkisen terveydenhuollon piiriin. Ei ole kyse mistään "kauneusleikkauksista".

• tehtiin tänään

Nyt se leikkaus sitten tehtiin.
        Lyhykäisesti kuulumisia:

Emlavoide vei puudutuksesta kivun. Se tuntui lähinnä epämielyttävältä.
        Radiotaajuusveitsi kärysi tutusti.
        Silmiin laitettavat puudutetipat kirvelevät edelleen. Leikkaus oli noin klo 9.45 ja kello on nyt 13.35.
        Silmät ovat turvonneet ja ripsien tyvessä on sinipunervia mustelmia sekä verenpurkaumia. Mustelmia siis mulle ainakin tulee.Ripsen tyvet ovat nestepussit jo nyt ja pinkeät.
        Mitään jomotusta tai särkyä ei ole. lähinnä kiristystä ja kirvelyä.

Nyt menen hautomaan silmiä viileällä.

Palaan vielä asiaan.

Huojentunut olo kuitenkin kun homma nyt hoidettu!

• poissa?
        tehtiin tänään kirjoitti:

Lyhykäisesti kuulumisia:

Silmiin laitettavat puudutetipat kirvelevät edelleen. Leikkaus oli noin klo 9.45 ja kello on nyt 13.35.
        Silmät ovat turvonneet ja ripsien tyvessä on sinipunervia mustelmia sekä verenpurkaumia. Mustelmia siis mulle ainakin tulee.Ripsen tyvet ovat nestepussit jo nyt ja pinkeät.

Palaan vielä asiaan.

Oletko sairaslomalla töistä?

Ajattelin, että jos en pysty leikkausken jälkeen menemään töihin, voisin tehdä osan töistä etätyönä kotona.

Hienoa, että selvisit kohtuudella leikkauksesta.

Käytätkö jotain lääkitystä silmiin toipumisen aikana?

• leikkausta suunnitteleva
        tehtiin tänään kirjoitti:

Lyhykäisesti kuulumisia:

Palaan vielä asiaan.

Kerrotko missä leikkaus tehtiin (sairaala/kirurgin nimi) ja mitä maksoi ?

• seuraava päivä
        leikkausta suunnitteleva kirjoitti:

Kerrotko missä leikkaus tehtiin (sairaala/kirurgin nimi) ja mitä maksoi ?

Olen tällä hetkellä kotona tenavien kanssa, joten ei ollut ongelma sen suhteen miten kauan toipuminen kestää leikkauksesta.

Ihmeekseni mitään lääkitystä ei tarvitse! Ei ole mitään kipua, kirvelyä, jomotusta eikä muuta.. Ainoastaan leikkauspäivänä oli silmien kirvelyä. Luomet olivat tunnottomat silloinkin.

Kamalan näköset nämä luomet kyllä ovat kun kuivaa verta ja turvotusta, verenpurkaumia ja mustelmia luomissa.. Aivan kuin olisin sinipunervalla luomivärillä vetänyt erittäin epäonnistuneet rajaukset ripsien tyviin....

Olen alkanut turvotukseenkin jo tottua niin että meinaa se kylmällä hautominen unohtua ja kaksi kertaa olen paukahtanut tuonne meidän terassille ja muistanut vasta siellä et hups, naapurit voi nähdä....

Sain kohtuu hyvin nukuttuakin viimeyönä selälläni puoli-istuvassa asennossa. Aamulla oli kyllä paikat puuduksissa.
        En olisi uskonut kun nukun muuten mahallani naama tyynyssä : )

Olen ihmisten ilmoilla liikkunut aurinkolasit ja lippis päässä. Hyvin peittävät kaiken. Täytyy vaan toivoa, että aurinkoiset kelit jatkuu. Jos sateessa joutuisin aurinkolasit päässä olemaan pihalla tenavien kanssa voisi tulla kommenttia naapureilta....

Kävin KL-klinikalla Helsingissä. Asko Salmi leikasi. Hinta sen 890 ja geeliviilennin 10 euroa. Mielyttävä pieni paikka.
        Yksityisyydessä hiukan toivomisen varaa..
        Vastaanottotiskillä virkailja muiden asiakkaiden kuullen pölötti että "niin, sinä tulet siis yläluomileikkaukseen"... Ja toimenpiteen jälkeen minun piti tulla samaiseen odotustilaan asiakkaiden eteen teipattuine, turvoinneine, verisine silmineni maksamaan toimenpiteestä.....

• reilu 4 vrk
        seuraava päivä kirjoitti:

Olen tällä hetkellä kotona tenavien kanssa, joten ei ollut ongelma sen suhteen miten kauan toipuminen kestää leikkauksesta.

Ihmeekseni mitään lääkitystä ei tarvitse! Ei ole mitään kipua, kirvelyä, jomotusta eikä muuta.. Ainoastaan leikkauspäivänä oli silmien kirvelyä. Luomet olivat tunnottomat silloinkin.

Kamalan näköset nämä luomet kyllä ovat kun kuivaa verta ja turvotusta, verenpurkaumia ja mustelmia luomissa.. Aivan kuin olisin sinipunervalla luomivärillä vetänyt erittäin epäonnistuneet rajaukset ripsien tyviin....

Olen alkanut turvotukseenkin jo tottua niin että meinaa se kylmällä hautominen unohtua ja kaksi kertaa olen paukahtanut tuonne meidän terassille ja muistanut vasta siellä et hups, naapurit voi nähdä....

Sain kohtuu hyvin nukuttuakin viimeyönä selälläni puoli-istuvassa asennossa. Aamulla oli kyllä paikat puuduksissa.

Olen ihmisten ilmoilla liikkunut aurinkolasit ja lippis päässä. Hyvin peittävät kaiken. Täytyy vaan toivoa, että aurinkoiset kelit jatkuu. Jos sateessa joutuisin aurinkolasit päässä olemaan pihalla tenavien kanssa voisi tulla kommenttia naapureilta....

Kävin KL-klinikalla Helsingissä. Asko Salmi leikasi. Hinta sen 890 ja geeliviilennin 10 euroa. Mielyttävä pieni paikka.
        Vastaanottotiskillä virkailja muiden asiakkaiden kuullen pölötti että "niin, sinä tulet siis yläluomileikkaukseen"... Ja toimenpiteen jälkeen minun piti tulla samaiseen odotustilaan asiakkaiden eteen teipattuine, turvoinneine, verisine silmineni maksamaan toimenpiteestä.....

Nyt yläluomioperaatiosta on noin 4 ja puol vrk.
        Turvotus on tasaantunut ja puna-sinervät "lineri" mustelmat alkavat hiukan kadota.
        Tilalle on tullut silmän ympärystään uusiin kohtiin kellertävää mustelmaa.

Alkaa vähän hahmottua että liikkuva luomi tosiaan taitaa olla nyt näkösällä.

Alkaa stressata keskiviikon tikkien poisto.. Mikä on lopputulos... Ettei joutuis mihinkään korjausleikkaukseen...

• häviämässä
        reilu 4 vrk kirjoitti:

Nyt yläluomioperaatiosta on noin 4 ja puol vrk.
        Turvotus on tasaantunut ja puna-sinervät "lineri" mustelmat alkavat hiukan kadota.
        Tilalle on tullut silmän ympärystään uusiin kohtiin kellertävää mustelmaa.

Alkaa vähän hahmottua että liikkuva luomi tosiaan taitaa olla nyt näkösällä.

Alkaa stressata keskiviikon tikkien poisto.. Mikä on lopputulos... Ettei joutuis mihinkään korjausleikkaukseen...

Sinulta on siis mustelmat jo häviämässä. Viimeiseksihän mustelmat alkavat vaalentua ja muuttua kellertäväksi.

Toivottavasti leikkeus on onnistunut ja tikit lähtevät hyvin irti. Olet laittanut palstalle ihan hyvän ja asiallisen jutun kokemuksistasi. Kiitokset siitä.

Menen leikkaukseen syyskuun 17, siksi olen kysellyt asiasta tietäviltä.

• Sammonkadulla
        seuraava päivä kirjoitti:

Ennen tuota KL-klinikkaa Asko Salmella oli pikkuruinen leikkauspaikka Sammonkadulla Helsingissä ja siellä yksityisyyttä ei ollut oikeastaan ollenkaan.
        Lasitiiliseinä ja raollaan oleva ovi salli tirkistelyn, vaikka ei itse ollut sillä mielellä.

Silikoonileikkaukseen hakeutuvat naiset olivat miestensä kanssa arvioimassa sopivan kokoisia "pusseja", joita miehetkin sitten käsissään punnitsivat. Puheen kuuli ilman korvien höristelyä ja lasitiiliseinä läpäisi ihmishahmojen liikkeet.
        Itse olin aivan ihmeissään, miksi naiset raahaavat sinne miehensäkin. Miehen takiako leikkauksiin hakeudutaan.

Minulta leikattiin yläluomet.

• tikit poistettiin
        Sammonkadulla kirjoitti:

Ennen tuota KL-klinikkaa Asko Salmella oli pikkuruinen leikkauspaikka Sammonkadulla Helsingissä ja siellä yksityisyyttä ei ollut oikeastaan ollenkaan.
        Lasitiiliseinä ja raollaan oleva ovi salli tirkistelyn, vaikka ei itse ollut sillä mielellä.

Silikoonileikkaukseen hakeutuvat naiset olivat miestensä kanssa arvioimassa sopivan kokoisia "pusseja", joita miehetkin sitten käsissään punnitsivat. Puheen kuuli ilman korvien höristelyä ja lasitiiliseinä läpäisi ihmishahmojen liikkeet.
        Itse olin aivan ihmeissään, miksi naiset raahaavat sinne miehensäkin. Miehen takiako leikkauksiin hakeudutaan.

Minulta leikattiin yläluomet.

No niin. Eilen sain tikit pois.
        Toimenpiteessä kesti varmaankin 3 minuuttia...
        Teipit otettiin varovaisesti pois ja jatkuva tikki vedettiin varoivaisesti irti.
        Vasemman silmän tikin poistoa en edes huomannut. Oikea nipisti hiukan.

Lopputuloksesta on vaikea vielä sanoa mitään. Sen verran kuitenkin huomaa, että minulla on luomivako ja liikkuvaa luomea näkyy hyvin. Ripset eivät osu enää luomiin. Musta lippakin on hävinnyt näkökentästä.. Ja otsa tuntuu jo nyt rennommalta.

Itse arpi on hyvin hyvin kapea.. Tuskin millinkään paksuinen. Kuin ohella kynällä vedetty. Joissain kohti sitä ei näy ollenkaan. Näyttää osin luomen rypyltä.
        Sisäsilmäkulmissa minulla on vielä punaista haavaa ja vähän rupea.

Arpea neuvottiin rasvattavan ahkerasti, koska se pehmentää sitä ja nopeuttaa paranemista. Niin kauan kun mulla on tuota haavaumaa laitan rasvaa vain yöksi, ettei haava haudu luomivaossa. Kun haava parantunut voin rasvata päiväaikaankin. Ihan perusvoidetta olen laittanut, mutta silmänympärysvoidettakin voi käyttää kun haava terve.

Kutinaa luvattiin arven alueelle ja pitää olla varovainen ettei vahingossa hieraise silmiään. Arpi ei kestä venyttämistä vielä tässä vaiheessa.

Tänään saisin jo meikata arven päälle. Siihen ei ole tarvetta ja sisäsilmkulmissa tuntuu hiukan kirvelyä niin en koe sitä edes viisaaksi.
        Ripsiväriä voisin ehkä kokeilla : )
        Mahtaa tulla melkoiset tähtisilmät : ))))))

Leikkaus oli mielestäni kannattava ja olen tyytyväinen että sen tein.
        Mikään ei kaduta.
        Ainoastaan mietityttää tuo turvotus, että kauan se kestää ja miltä silmät näyttää sitten... Otettiinko luomesta tarpeeksi.
        Kontrolli on kolmen kuukauden päästä.

Kävin eilen jo kaupassa ihan ilman "suojaa" (rillit, lippis tai aurinkolasit).
        Olin myös joogatunnilla. Tikkien poiston jälkeen neuvoivat olemaan 3 päivää iisisti.

AS sanoi minulle että minulla ei pitäisi olla huolta roikkuvan luomen paluusta 20 vuoteen. Toivottavasti pitää paikkansa.

• leikkaukseen menossa
        tikit poistettiin kirjoitti:

No niin. Eilen sain tikit pois.
        Toimenpiteessä kesti varmaankin 3 minuuttia...
        Teipit otettiin varovaisesti pois ja jatkuva tikki vedettiin varoivaisesti irti.
        Vasemman silmän tikin poistoa en edes huomannut. Oikea nipisti hiukan.

Lopputuloksesta on vaikea vielä sanoa mitään. Sen verran kuitenkin huomaa, että minulla on luomivako ja liikkuvaa luomea näkyy hyvin. Ripset eivät osu enää luomiin. Musta lippakin on hävinnyt näkökentästä.. Ja otsa tuntuu jo nyt rennommalta.

Itse arpi on hyvin hyvin kapea.. Tuskin millinkään paksuinen. Kuin ohella kynällä vedetty. Joissain kohti sitä ei näy ollenkaan. Näyttää osin luomen rypyltä.
        Sisäsilmäkulmissa minulla on vielä punaista haavaa ja vähän rupea.

Arpea neuvottiin rasvattavan ahkerasti, koska se pehmentää sitä ja nopeuttaa paranemista. Niin kauan kun mulla on tuota haavaumaa laitan rasvaa vain yöksi, ettei haava haudu luomivaossa. Kun haava parantunut voin rasvata päiväaikaankin. Ihan perusvoidetta olen laittanut, mutta silmänympärysvoidettakin voi käyttää kun haava terve.

Kutinaa luvattiin arven alueelle ja pitää olla varovainen ettei vahingossa hieraise silmiään. Arpi ei kestä venyttämistä vielä tässä vaiheessa.

Tänään saisin jo meikata arven päälle. Siihen ei ole tarvetta ja sisäsilmkulmissa tuntuu hiukan kirvelyä niin en koe sitä edes viisaaksi.
        Ripsiväriä voisin ehkä kokeilla : )
        Mahtaa tulla melkoiset tähtisilmät : ))))))

Leikkaus oli mielestäni kannattava ja olen tyytyväinen että sen tein.
        Mikään ei kaduta.
        Ainoastaan mietityttää tuo turvotus, että kauan se kestää ja miltä silmät näyttää sitten... Otettiinko luomesta tarpeeksi.
        Kontrolli on kolmen kuukauden päästä.

Kävin eilen jo kaupassa ihan ilman "suojaa" (rillit, lippis tai aurinkolasit).
        Olin myös joogatunnilla. Tikkien poiston jälkeen neuvoivat olemaan 3 päivää iisisti.

AS sanoi minulle että minulla ei pitäisi olla huolta roikkuvan luomen paluusta 20 vuoteen. Toivottavasti pitää paikkansa.

Kiva kuulla kokemuksistasi! Itsekin harkitsen yläluomileikkausta ja jännittää tietysti tuo toipuminen ja lopputulos. Olisi kiva kuulla jatkossakin, kun näet lopputuloksen kunnolla, että miltä näyttää :-)

• lukenut
        leikkaukseen menossa kirjoitti:

Kiva kuulla kokemuksistasi! Itsekin harkitsen yläluomileikkausta ja jännittää tietysti tuo toipuminen ja lopputulos. Olisi kiva kuulla jatkossakin, kun näet lopputuloksen kunnolla, että miltä näyttää :-)

Kiitos asiallisesta kuvauksesta. Olen iloinen puolestasi ja kuulen mielelläni jatkoa ...

• miten meni
        lukenut kirjoitti:

Kiitos asiallisesta kuvauksesta. Olen iloinen puolestasi ja kuulen mielelläni jatkoa ...

Hei ap, miltä nyt näyttää ja tuntuu luomet? Olitko siellä juhlissa ja huomasivatko ystäväsi? Kiva jos viitsit vielä kirjoitella :-)

• sivusta:
        lukenut kirjoitti:

Ajattelin pistää pienen kommentin minäkin. Kävin siellä Sammonkadulla Töölössä vajaa pari vuotta sitten. Silmät ovat hienot edelleen. Kun oikein tarkkaan katsoo suurentavalla peilillä ja tietää itse mistä etsii, kapeat vaaleat arvet näkyy pätkittäin luomivaossa. Olin tyytyväinen leikkaukseen, enkä tuota lasitiiliväliseinää pitänyt niin kovin pahana asiana. Eihän seuraava asiakas tiennyt ketä seinän takana leikattiin ja ulos minut päästettiin taka-ovesta suoraan Runeberginkadulle.

• llafjjfjjelejj

Minäkin haluaisin tuosta yläluomileikkauksesta tietää lähinnä sen, että kuka meidän suomalaisista plast.kirurgeista on tässä operaatiossa kokeneimpia, eli kuka on ikäänkuin erikoistunut yläluomiplastioihin? Jos jollakin on tietoa, niin voisiko sanoa, haluaisin nimittäin varman päälle tietää, että kuka tekee siistit silmät.

• Niip

Nyt on kulunut kuukausi yläluomien leikkauksesta. Silloin 10pv leikkauksen jälkeen minulla oli lähimpien ystävieni kanssa juhlat ja he eivät huomanneet mitään. Itse kuitenkin paljastin heille asian ja he sanoivat, etteivät olisi huomanneet. Eräs heistä oli katsonut vain, että yläluomeni punoittaa.
        Silloin luomissa oli sisäkulmassa punaista "rohtumaa". Liekö teipin liiman aiheuttamaa?

Vielä viikko sitten (3vkoa leikkauksesta) leikkaushaava oli silmän sisäkulmasta turvoksissa ja kosketusarka sekä kirvelevä. Olin jo ottamassa yhteyttä klinikalle kun tuo vaiva sitten asettuikin itsekseen.

Nyt kuukausi leikkauksen jälkeen arpi on asettunut, mutta selkeän punainen kun silmät laittaa kiinni.
        En tiedä onko turvotusta vielä, mutta minusta näyttää että yläluomi pussittaisi hiukan kuitenkin ja mietin että otettiinko luomea tarpeeksi pois. Minulla kuitenkin näkyy hyvin nyt ripsen yläpuolista ihoa ja ripset eivät osu lurppaluomiin. Eli ehkä tässä ei pidä olla ahne ja tehdä korjausta, joka ei sitten välttämättä onnistukkaan ja joka sinänsä ei ole tarpeellinen. Parin kuukauden päästä menen kontrolliin ja sitten sen näkee mitä leikannut lääkäri on mieltä.

Meikannut olen muutamaan otteeseen. Ripsivärin laittaminen tuntuu hassulta. Ripsen tyvi on kuin puutunut. Tämä vaiva poistuu varmasti ajan myötä. Meikit saa laitettua ihan hyvin ja pestyä poiskin ihan huoletta.

Otsan kohottelusta tulleet ärsyttävät toistuvat jomottavat päänsäryt on jääneet pois.

• torstaina....
        Niip kirjoitti:

Nyt on kulunut kuukausi yläluomien leikkauksesta. Silloin 10pv leikkauksen jälkeen minulla oli lähimpien ystävieni kanssa juhlat ja he eivät huomanneet mitään. Itse kuitenkin paljastin heille asian ja he sanoivat, etteivät olisi huomanneet. Eräs heistä oli katsonut vain, että yläluomeni punoittaa.
        Silloin luomissa oli sisäkulmassa punaista "rohtumaa". Liekö teipin liiman aiheuttamaa?

Vielä viikko sitten (3vkoa leikkauksesta) leikkaushaava oli silmän sisäkulmasta turvoksissa ja kosketusarka sekä kirvelevä. Olin jo ottamassa yhteyttä klinikalle kun tuo vaiva sitten asettuikin itsekseen.

Nyt kuukausi leikkauksen jälkeen arpi on asettunut, mutta selkeän punainen kun silmät laittaa kiinni.
        En tiedä onko turvotusta vielä, mutta minusta näyttää että yläluomi pussittaisi hiukan kuitenkin ja mietin että otettiinko luomea tarpeeksi pois. Minulla kuitenkin näkyy hyvin nyt ripsen yläpuolista ihoa ja ripset eivät osu lurppaluomiin. Eli ehkä tässä ei pidä olla ahne ja tehdä korjausta, joka ei sitten välttämättä onnistukkaan ja joka sinänsä ei ole tarpeellinen. Parin kuukauden päästä menen kontrolliin ja sitten sen näkee mitä leikannut lääkäri on mieltä.

Meikannut olen muutamaan otteeseen. Ripsivärin laittaminen tuntuu hassulta. Ripsen tyvi on kuin puutunut. Tämä vaiva poistuu varmasti ajan myötä. Meikit saa laitettua ihan hyvin ja pestyä poiskin ihan huoletta.

Otsan kohottelusta tulleet ärsyttävät toistuvat jomottavat päänsäryt on jääneet pois.

Yläluomet leikattiin torstaina iltapäivällä. Torstai-iltana oli vähän särkyä ja hieman myös verenvuotoa. Söin särkylääkkeitä ja siitä olo kohentui, haudoin silmiä kylmäpussilla. Perjantaina en ollut töissä, vaikka olo oli kyllä aivan hyvä. Turvotusta ja mustelmia oli vielä paljon. Nyt maanantaina olen töissä, naama on edelleen mustelmilla, mutta turvotus on vähentynyt.
        Kyllä leikkaus onnistui ilmeisesti ihan hyvin. Näkökenttä on avartunut merkittävästi, mutta kun saisi vielä käskettyä aivoja, että enää ei tarvitse kohotella kulmia nähdäkseen hyvin. Vanhasta tottumuksesta nostelen vielä tarpeettomasti kulmiani.
        Leikkaus kesti yhden tunnin, eli puoli tuntia silmää kohti. Ei se kokemuksena ollut mitenkään paha, puudutus vähän pisteli, mutta kyllä sen kesti aivan hyvin. Leikkauksen aikana pystyi ihan hyvin juttelemaan leikkaavan lääkärin ja sairaanhoitajan kanssa.
        Sain leikkaukseen lähetteen työterveyshuollon kautta kunnalliselle puolelle. Eli leikkaus maksoi vain poliklinikkamaksun 25,60 euroa. Olen oikein tyytyväinen nykytilaan.
        Lopputulosta ei vielä näe kunnolla, vasta sitten kun tikit on poistettu ja aikaa kulunut vähän kauemmin.

Osasin varautua leikkaukseen tämän palstan kertomusten perusteella.
        Kiitokset kaikille palstalaisille!

• molemmille
        torstaina.... kirjoitti:

Yläluomet leikattiin torstaina iltapäivällä. Torstai-iltana oli vähän särkyä ja hieman myös verenvuotoa. Söin särkylääkkeitä ja siitä olo kohentui, haudoin silmiä kylmäpussilla. Perjantaina en ollut töissä, vaikka olo oli kyllä aivan hyvä. Turvotusta ja mustelmia oli vielä paljon. Nyt maanantaina olen töissä, naama on edelleen mustelmilla, mutta turvotus on vähentynyt.
        Kyllä leikkaus onnistui ilmeisesti ihan hyvin. Näkökenttä on avartunut merkittävästi, mutta kun saisi vielä käskettyä aivoja, että enää ei tarvitse kohotella kulmia nähdäkseen hyvin. Vanhasta tottumuksesta nostelen vielä tarpeettomasti kulmiani.
        Leikkaus kesti yhden tunnin, eli puoli tuntia silmää kohti. Ei se kokemuksena ollut mitenkään paha, puudutus vähän pisteli, mutta kyllä sen kesti aivan hyvin. Leikkauksen aikana pystyi ihan hyvin juttelemaan leikkaavan lääkärin ja sairaanhoitajan kanssa.
        Sain leikkaukseen lähetteen työterveyshuollon kautta kunnalliselle puolelle. Eli leikkaus maksoi vain poliklinikkamaksun 25,60 euroa. Olen oikein tyytyväinen nykytilaan.
        Lopputulosta ei vielä näe kunnolla, vasta sitten kun tikit on poistettu ja aikaa kulunut vähän kauemmin.

Osasin varautua leikkaukseen tämän palstan kertomusten perusteella.
        Kiitokset kaikille palstalaisille!

Tässä samalla kerralla kommenttia molemmille edellisille viesteille.

Todellakin meikkaus tuntui hassulta kun ripsen tyvet olivat tunnottomat. En huomannut tarkemmin koska tunto palasi lopullisesti. Se tapahtui vähitellen ja nyt vajaa kaksi vuotta leikkauksesta tunto on ollut jo pitkään normaali.

Minullakin aivojen rutiini toimii edelleen, kulmia tulee kohoteltua turhaan vanhasta muistista. Pitää välillä keskittyä rentouttamaan otsansa.

• viikkoa leikkauksesta
        molemmille kirjoitti:

Todellakin meikkaus tuntui hassulta kun ripsen tyvet olivat tunnottomat. En huomannut tarkemmin koska tunto palasi lopullisesti. Se tapahtui vähitellen ja nyt vajaa kaksi vuotta leikkauksesta tunto on ollut jo pitkään normaali.

Minullakin aivojen rutiini toimii edelleen, kulmia tulee kohoteltua turhaan vanhasta muistista. Pitää välillä keskittyä rentouttamaan otsansa.

On ollut mukava lukea kokemuksianne! Kävin hieman myöhemmin kuin ketjun aloittaja leikkauttamassa yläluomeni, eli nelisen viikkoa sitten. Minulla on hyvin pitkälti samanlaiset kokemukset. Mustelmia oli n. 3 viikkoa, mutta hyvin pienesti. Toiseen silmään tuli tikkien poiston jälkeen pieni uusi mustelma arven yläpuolelle, se pysyi sitkeästi pari viikkoa. Olen jo meikannut arpien päälle, tosin luomiväriä en vielä laita arvelle, meikkivoidetta ja peiteväriä kylläkin. Arvet ovat aika punaiset, mutta meikattuna ei näy pitkälle, jos ei tiedä niistä. Mietin myös sitä pientä pussitusta, että onko se turvotusta. Pitää varmaankin odottaa kärsivällisesti lopputulosta. Silmät eivät myöskään ole ihan symmetriset: toisessa liikkuva luomi näyttää isommalta, ja todella toivon, että se asettuisi nätimmin. Muut eivät välttämättä huomaa, mutta minua se häiritsee, vaikka eiväthän nämä symmetriset olleet alun perinkään. Ehkä lopullinen taitekohta asettuu arven viereen? Puutumisen tunnetta tai vastaavaa on myös joissakin paikoissa, meikkaaminen tuntuu vähän oudolta, mutta sehän menee aikanaan ohi. Olen kuitenkin iloinen, että uskalsin lopulta mennä leikkaukseen. Jos korjaamista vielä jää niin sitten korjataan, kyllä tämä ilme on joka tapauksessa niin paljon pirteämpi kuin aiemmin riippaluomien kanssa.

• entinen lurppaluomi
        viikkoa leikkauksesta kirjoitti:

On ollut mukava lukea kokemuksianne! Kävin hieman myöhemmin kuin ketjun aloittaja leikkauttamassa yläluomeni, eli nelisen viikkoa sitten. Minulla on hyvin pitkälti samanlaiset kokemukset. Mustelmia oli n. 3 viikkoa, mutta hyvin pienesti. Toiseen silmään tuli tikkien poiston jälkeen pieni uusi mustelma arven yläpuolelle, se pysyi sitkeästi pari viikkoa. Olen jo meikannut arpien päälle, tosin luomiväriä en vielä laita arvelle, meikkivoidetta ja peiteväriä kylläkin. Arvet ovat aika punaiset, mutta meikattuna ei näy pitkälle, jos ei tiedä niistä. Mietin myös sitä pientä pussitusta, että onko se turvotusta. Pitää varmaankin odottaa kärsivällisesti lopputulosta. Silmät eivät myöskään ole ihan symmetriset: toisessa liikkuva luomi näyttää isommalta, ja todella toivon, että se asettuisi nätimmin. Muut eivät välttämättä huomaa, mutta minua se häiritsee, vaikka eiväthän nämä symmetriset olleet alun perinkään. Ehkä lopullinen taitekohta asettuu arven viereen? Puutumisen tunnetta tai vastaavaa on myös joissakin paikoissa, meikkaaminen tuntuu vähän oudolta, mutta sehän menee aikanaan ohi. Olen kuitenkin iloinen, että uskalsin lopulta mennä leikkaukseen. Jos korjaamista vielä jää niin sitten korjataan, kyllä tämä ilme on joka tapauksessa niin paljon pirteämpi kuin aiemmin riippaluomien kanssa.

tulee tammikuussa 3 vuotta ja minkäänlaista lurpsahdusta ei luomissa ole havaittavissa ja minulla oli todella "lurppaluomet" ja isot rasvapussit silmän sisänurkissa turvotusta oli silloin aluksi ja pientä tunnottomuutta,mutta ne oli pientä kun ajattelee miten paljon sitä nuortui ;))
        minut leikattiin Terveystalo Kouvola ja Jussi Rintamäki

• ihon alla....
        viikkoa leikkauksesta kirjoitti:

Onhan sitä turvotusta leikkauksen jälkeen jonkin aikaa, mutta pitää ottaa huomioon, että myös nestekertymää on ihon alla. Lisäksi iho vetäytyy vielä kasaan, kun sitä ei enää "viruteta". Kyllä tilanne vielä korjaantuu tulevina kuukausina, myös silmien muoto tasoittuu.

• leikkauksesta.....
        molemmille kirjoitti:

Sain otatettua tikit pois perjantaina. Viikko leikkausken jälkeen. Tikit olivat niin tiukkaan solmittu, että niitä oli vaikea saada leikattua poikki. Mutta lähtiväthän ne sitten. Naama on edelleen hieman mustelmilla ja vielä luomet turvoksissa, mutta ei ole ollut mitään tulehduksia.
        Loppujen lopuksi tämä meni aivan hyvin. Näkökenttä on laajentunut huomattavasti ja olen jo saanut opeteltua olematta "kulmat kurtussa".
        Olen oikein tyytyväinen tulokseen.

• eroavuuksia
        leikkauksesta..... kirjoitti:

Sain otatettua tikit pois perjantaina. Viikko leikkausken jälkeen. Tikit olivat niin tiukkaan solmittu, että niitä oli vaikea saada leikattua poikki. Mutta lähtiväthän ne sitten. Naama on edelleen hieman mustelmilla ja vielä luomet turvoksissa, mutta ei ole ollut mitään tulehduksia.
        Loppujen lopuksi tämä meni aivan hyvin. Näkökenttä on laajentunut huomattavasti ja olen jo saanut opeteltua olematta "kulmat kurtussa".
        Olen oikein tyytyväinen tulokseen.

Minulla ompeleiden (sanamukaisesti erillisiä tikkejähän ei ollut) poisto sujui helposti terveyskeskuksessa (siihen aikaan KL-sairaalalla oli vastaanotto avoinna vain määräpäivinä Helsingissä). Ommellangan päätysolmu pois ja toisesta päästä vetäen lanka liukui pois. Toisessa silmässä lanka oli hiukan tarttunut että sen poiston tunsi nykäisynä, toista ei tuntenut lainkaan. Mustelmia ei tullut lainkaan ja turvotukset katosi lopullisesti noin viikossa. Lääkäri kertoi että silmäluomet paranevat yleensä nopeasti ja hyvin, näin myös kävi ja näin vajaan kahden vuoden jälkeen silmät näyttää edelleen hienoilta.

• Vikli2

Minulta leikattiin yläluomet 10 pv sitten. Puudutus tuntui vähän ilkeältä. Leikkaus kesti 1,5 t. Vielä on turvotusta , mustelmat ovat hävinneet. Luomet näkyy hyvin. Lopputuloksen näkee myöhemmin. Leikkaus maksoi n. 1100,-, Kelakorvauksen jälkeen. Korvaus ei ole nykyisin paljoa. Toimenpide tehtiin Mehiläisessä Oulussa.

• m a n

Vanha, mutta aina ajankohtainen ja hyvin kiinnostava ketju jossa asioiden etenemnen on jaksettu kertoa kaikkien yläluomileikkausta harkitsevien avuksi ja hyödyksi.

Ainoa mitä olisi toivonut, että jokainen olisi valinnut itselleen oman hyvin erottuvan nikin, sillä aina ei oiken tahtonut saada selkoa kenen kokemuksesta oli kyse kiinnostavien tilannekuvauksien jatkuessa.

Itsellä asia ollut jo pidempään harkinnassa sillä yläluomet painavat häiritsevästi ja lepäävät silmäripsien päällä. Painon tunne häiritsee. Pikku hiljaa vuosien saatossa luomien painoa on alkanut kertyä ulkokulmista sisäsyrjiin saakka.

Oikeastaan ainoa huoli on valita tuohon toimenpiteeseen erityisen pätevä kirugi ja se, että lopputulos on kaikin puolin onnistunut, ei liikaa eikä liian vähän pois, huomaamatomat arvet tervehdyttyään, sekä symmetrinen kokonaisuus. Näin miehenä ei mahdollisia leikkausarpiakaan voi meikeillä fixailla ;-)

Niin ja ei muuta kuin hyvää toipumista viimeisimmälle korjauksen teettäneelle, 10pv ja suurimmat leikkausen mustelmajäljet ym. ovat jo taustapeilissä. Kevättä ja kesää kohti kevyemmin silmin.

• wantsleep

Hei!
      Kiinnostaisi tietää minkä ikäisenä olette leikkauksessa käynyeet? Itselläni on ensi viikolla lääkärin konsultointi edessä, toivon että saisin lähetteen julkiselle puolelle! Ja ikää "vasta" 26, mutta juurikin tuota otsapäänsärkyä ja raskaat, väsnyeet silmät -oloa. Tekisi mieli vain pitää silmiä kiinni ja nukkua!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1918
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1350
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1020
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      801
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      703
    Aihe