Kokemuksia hammasimplanteista

???

Kuulisin mielelläni kokemuksia hammasimplanteista? Lähinnä toimenpiteestä, jolla ne laitetaan. Itseni kohdalla ryhdytään kyseiseen toimenpiteeseen tulevan syksyn aikana, hammasimplantit laitetaan molemmin puolin alaleukaan. Ilmeisesti toimenpide vie kokonaisuudessaan noin vuoden verran? Kuinka kivulias toimenpide on? Onko se ns. "rutiinihomma" vai onko tarvetta sairaslomalle yms.? Itselläni ei ole vielä minkäänlaista tietoa kyseisestä asiasta, joten kuulisin erittäin mielelläni muiden kokemuksia :)

76

37843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GNA

      tehtiin minulle 4 hammasta implanttina. Tosin on sen jälkeen voinut muuttua toimenpide. Jos hampaita on ne poistetaan siis ne joihin tehdään implantti. Haava pitää parantua ehkä muutaman kuukauden. Sen jälkeen porataan titaaniruuvit luuhun kiinni ja saavat kiinnittyä noin 6 kk jonka jälkeen uudet hampaat ruuvataan kiinni titaaniruuveihin. Toimenpide (ruuvien kiinnitys)tietenkin tehdään puudutuksella eikä tunnu missään. Jälkeenpäin voi olla mustelmia poskissa muutama päivä. Hampaani ovat toimineet hyvin ja en ole hetkeäkään katunut että sijoitin rahani näihin hampaisiin koska ennen minulla oli 4 hampaan silta joka aina piti ottaa suusta ulos ja putsata.

      • Legomies77777777777

        Itselle laitettiin juuri 4 implanttia eli keinojuurta ylös ja voin kertoa että oli elämäni vittumaisin päivä se..Vaikka juuri ennen leikkausta hoitsu siinä vanno ettei se tunnu missään mut ensinnäkin se puuduttaminen sattu ihan vitusti ku tökki sillä piikillä about 20kertaa pitkin ikeniä ja kerran sattu vielä johonki hermoon vissiin ku säpsähin niin että meinas se piikki katketa ja vesi valu silmistä,sikäli paljon se sattui. Ja nyt on mennyt 2päivää leikkauksesta ja suu on niin kipiä joka puolelta että ei puhettakaan töihin menosta,saikkua ne ei juuri tuosta toimenpiteestä kirjota mut otin muuta vapaata koska en pystyisi keskittymään töihin kipujen vuoksi.. Mutta lopussa se kiitos seisoo joten kyllä minä hyvien hampaiden takia kestän tuommosetkin. Oikomiskojeet oli vajaan vuoden suussa ja ei sekään mitään mukavaa aikaa ollu mut sekin on nyt ohi, nyt vain odotellaan se 3kk jonka jälkeen ne leegot voi asentaan niihin keinojuuriin ja sitten ei muutaku smile :) Tsemppiä kaikille kohtalotovereille, ei siihen kuole ;-p


      • =)
        Legomies77777777777 kirjoitti:

        Itselle laitettiin juuri 4 implanttia eli keinojuurta ylös ja voin kertoa että oli elämäni vittumaisin päivä se..Vaikka juuri ennen leikkausta hoitsu siinä vanno ettei se tunnu missään mut ensinnäkin se puuduttaminen sattu ihan vitusti ku tökki sillä piikillä about 20kertaa pitkin ikeniä ja kerran sattu vielä johonki hermoon vissiin ku säpsähin niin että meinas se piikki katketa ja vesi valu silmistä,sikäli paljon se sattui. Ja nyt on mennyt 2päivää leikkauksesta ja suu on niin kipiä joka puolelta että ei puhettakaan töihin menosta,saikkua ne ei juuri tuosta toimenpiteestä kirjota mut otin muuta vapaata koska en pystyisi keskittymään töihin kipujen vuoksi.. Mutta lopussa se kiitos seisoo joten kyllä minä hyvien hampaiden takia kestän tuommosetkin. Oikomiskojeet oli vajaan vuoden suussa ja ei sekään mitään mukavaa aikaa ollu mut sekin on nyt ohi, nyt vain odotellaan se 3kk jonka jälkeen ne leegot voi asentaan niihin keinojuuriin ja sitten ei muutaku smile :) Tsemppiä kaikille kohtalotovereille, ei siihen kuole ;-p

        Jos kuulut työpaikkasi sairauskassaan...oletko kysellyt mahdollista korvausta...tai Kela-korvausta??
        No, tuon varmaan jo tiesitkin. Itse sain hyvin takaisin ja sairaslomaa saa kyllä lekurilta, ei tullut palkattomia päiviä, Yksityisyrittäjä on toki eri asia.

        Tsemppiä, kyl se siit iloks muuttuu.


      • Näin minulla
        =) kirjoitti:

        Jos kuulut työpaikkasi sairauskassaan...oletko kysellyt mahdollista korvausta...tai Kela-korvausta??
        No, tuon varmaan jo tiesitkin. Itse sain hyvin takaisin ja sairaslomaa saa kyllä lekurilta, ei tullut palkattomia päiviä, Yksityisyrittäjä on toki eri asia.

        Tsemppiä, kyl se siit iloks muuttuu.

        Itselläni oli tuo hammasimplantin laitto muutama kuukausi sitten ja oli kyllä miellyttävä kokemus. Paikallispuudutuksessa tehtiin ja ei 3 puudutuspiikkiäkään tuntunut, ehkä vähän nipisti korkeintaan. Käynti kesti yhteensä 45 minuuttia. Itse toimenpiteen aikana olin kaavun alla, enkä siis nähnyt välineitä tms. ja olin muutenkin silmät kiinni ja rentouduin. Siis toimenpide ei tuntunut missään!

        Sairaslomalle ei ollut tarvetta. Pehmeitä ruokia pitä syödä viikko muutama.

        Itselläni hammasta ei ollut ikinä kasvanutkaan, kyseisestä kohdasta ei siis pitänyt poistaa hammasta. Ruuvi laitettiin luuhun ja annettiin luutua n. 2 kuukautta, sillä luuta oli hyvin siinä kohdassa (tämä luutumisaika vaihtelee, voi olla ilmeisesti vaikka puolikin vuotta). Sitten laitettiin paranemisjatke ja siitä parin viikon kuluttua siihen voidaan asentaa se 'hammas'.


      • Anonyymi
        Legomies77777777777 kirjoitti:

        Itselle laitettiin juuri 4 implanttia eli keinojuurta ylös ja voin kertoa että oli elämäni vittumaisin päivä se..Vaikka juuri ennen leikkausta hoitsu siinä vanno ettei se tunnu missään mut ensinnäkin se puuduttaminen sattu ihan vitusti ku tökki sillä piikillä about 20kertaa pitkin ikeniä ja kerran sattu vielä johonki hermoon vissiin ku säpsähin niin että meinas se piikki katketa ja vesi valu silmistä,sikäli paljon se sattui. Ja nyt on mennyt 2päivää leikkauksesta ja suu on niin kipiä joka puolelta että ei puhettakaan töihin menosta,saikkua ne ei juuri tuosta toimenpiteestä kirjota mut otin muuta vapaata koska en pystyisi keskittymään töihin kipujen vuoksi.. Mutta lopussa se kiitos seisoo joten kyllä minä hyvien hampaiden takia kestän tuommosetkin. Oikomiskojeet oli vajaan vuoden suussa ja ei sekään mitään mukavaa aikaa ollu mut sekin on nyt ohi, nyt vain odotellaan se 3kk jonka jälkeen ne leegot voi asentaan niihin keinojuuriin ja sitten ei muutaku smile :) Tsemppiä kaikille kohtalotovereille, ei siihen kuole ;-p

        *taisit olla täysi mamis , tottakai se puudutuspiikki sattuu kun menee hermoon mutta kyllä sattuu 15 min ihan hirveesti jollei puuduteta , ootpa törttö


      • Anonyymi
        Legomies77777777777 kirjoitti:

        Itselle laitettiin juuri 4 implanttia eli keinojuurta ylös ja voin kertoa että oli elämäni vittumaisin päivä se..Vaikka juuri ennen leikkausta hoitsu siinä vanno ettei se tunnu missään mut ensinnäkin se puuduttaminen sattu ihan vitusti ku tökki sillä piikillä about 20kertaa pitkin ikeniä ja kerran sattu vielä johonki hermoon vissiin ku säpsähin niin että meinas se piikki katketa ja vesi valu silmistä,sikäli paljon se sattui. Ja nyt on mennyt 2päivää leikkauksesta ja suu on niin kipiä joka puolelta että ei puhettakaan töihin menosta,saikkua ne ei juuri tuosta toimenpiteestä kirjota mut otin muuta vapaata koska en pystyisi keskittymään töihin kipujen vuoksi.. Mutta lopussa se kiitos seisoo joten kyllä minä hyvien hampaiden takia kestän tuommosetkin. Oikomiskojeet oli vajaan vuoden suussa ja ei sekään mitään mukavaa aikaa ollu mut sekin on nyt ohi, nyt vain odotellaan se 3kk jonka jälkeen ne leegot voi asentaan niihin keinojuuriin ja sitten ei muutaku smile :) Tsemppiä kaikille kohtalotovereille, ei siihen kuole ;-p

        Mul on ollu sama kokemus kuin sinulla ne puudutuspiikit oli järkyttäviä, nyt on ruuvit laitettu yläikeniin ja naama turpos seuraavana päivänä, mustelmia on tullut pikkuhiljaa, silmän alle viirut ja kaula ssa yli 10 cm pitkät mustelmat, ikeniä särkee, tää viikko pitäis kestää, maanantaina tikit pois sitäkin pelkään sikana jatkoa en uskalla ajatellakaan, sillan saan pois joskus implantit toistaseks parantuu sen alla jne. toivottavasti lopuutulos kuin luvattu, kääk.


      • Anonyymi
        Näin minulla kirjoitti:

        Itselläni oli tuo hammasimplantin laitto muutama kuukausi sitten ja oli kyllä miellyttävä kokemus. Paikallispuudutuksessa tehtiin ja ei 3 puudutuspiikkiäkään tuntunut, ehkä vähän nipisti korkeintaan. Käynti kesti yhteensä 45 minuuttia. Itse toimenpiteen aikana olin kaavun alla, enkä siis nähnyt välineitä tms. ja olin muutenkin silmät kiinni ja rentouduin. Siis toimenpide ei tuntunut missään!

        Sairaslomalle ei ollut tarvetta. Pehmeitä ruokia pitä syödä viikko muutama.

        Itselläni hammasta ei ollut ikinä kasvanutkaan, kyseisestä kohdasta ei siis pitänyt poistaa hammasta. Ruuvi laitettiin luuhun ja annettiin luutua n. 2 kuukautta, sillä luuta oli hyvin siinä kohdassa (tämä luutumisaika vaihtelee, voi olla ilmeisesti vaikka puolikin vuotta). Sitten laitettiin paranemisjatke ja siitä parin viikon kuluttua siihen voidaan asentaa se 'hammas'.

        ei varmasti hml tekemä puudutus ole kenellekään mikään miellyttävä kokemus , toisille se
        sattuu enemmän ja toisille vähemmän , ja kyllä implantin laitto jättää hieman jälkikipua
        kun puudutus lakkaa mutta tuohan on yksilöllistä , mutta kyllä sen suukivun ja lompakon kivun sietää kun saa kauniit kestävät uudet hampaat, implantteja laitettiin suuhuni jo
        1991 , ja lisää joka 10. vuosi , hyvin ovat kestäneet , kuorikkohampaat kuiteskin mätänee suuhun , nyt sitten viimeiset 4 kuorikkohammasta joudutaan poistamaan , nyt 75 vuotiaana en enää raaski teettää implantteja kun en viitsi jättää sitä laskua kuolinpesälle jos sattuisi kuolemaan ennen laskettua 88v ikää joka esitettiin jossain ip lehdessä . mitä vanhemmaksi tulee niin sitä vähemmän pitää tärkeänä omia hampaita vaan proteesi riittää lopuksi ikää .


    • Immanuel P. Lantti

      Implantteja laitetaan eri tekniikoilla tilanteesta ja asiakkaankin tarpeista riippuen. Sopivassa tilanteessa oman juuren poistokuoppaan voidaan laittaa implantti välittömästi,mutta jos oman hampaan poistosta on aikaa,on kuoppa tietenkin luutunut ja sopiva kohta ja suuntaus joudutaan selvittämään rtg-kuvauksella.

      Kaikki tapit asetetaan samassa toimenpiteessä ja aikaa varataan riittävästi. Toimenpide on kivuton ja jos ei ole,niin kertokaa toki lääkärille asiasta. Kaapista löytyy varmasti lisää puudutetta. Toimenpiteen jälkeen voi esiintyä jnkv. kipua ja turvotusta,erityisesti jos on jouduttu tekemään pehmytkudosplastiikkaa.Tapaan varmuuden vuoksi antaa asiakkaalle muutaman päivän sairasloman. Jos teille asetetaan vain kaksi implanttia (ja muut hampaat ovat omia),niin plastiikkaa tuskin tarvitaan.Paranemiselle varataan yleensä 3 kk,jonka jälkeen voidaan valmistaa pintarakenteet eli kruunut,sillat tai osittain limakalvokantoiset peittoproteesit. Nykyisin pintarakenteet tehdään joskus välittömästi implantoinnin jälkeen,mutta jos erityisen painava syy ei muuta vaadi,niin odottelu on varminta. Asia harkitaan aina myös yksilö- ja toimenpidekohtaisesti. Kaikkien luukudos ei ole samanlaista. Aikaa pitäisi kulua huomattavasti vähemmän kuin vuosi.

      Implanttihoidon tieteellinen pohjatutkimus tehtiin 60-luvulla ruotsalaisen prof. Brånemarkin toimesta. 70-luvulla kokeiltiin kliinistä työtä hieman suuntaa hakien,80-luvulla suunta alkoi löytyä ja tulokset ja menetelmät vakiintua. Tällä hetkellä implantointi on "rutiinitoimenpide" ,mikä ei ole synonyymi sanoille "vaaraton" tai "ongelmaton". Kaikkiin toimenpiteisiin liittyy jonkinlainen riski,vaikka harvoin hengenvaarallinen. Jokaisen ihmisen tilanne on erilainen ja harkitaan tarkoin ennen toimenpiteeseen ryhtymistä. Prosentuaalisesti suurin riski on implantin irtoaminen purennan tai uuden yleissairauden takia muutaman vuoden kuluessa. Primaaristi (siis heti leikkausten jälkeen) ei irtoamisia juuri tapahdu, omalle kohdalleni ei ole osunut yhtään. Alaleuassa ennuste on varsin erinomainen,yläleuassa hieman heikompi,mutta hyvä sielläkin.

      Uskon,että voitte turvallisin mielin mennä teille suunniteltuun toimenpiteeseen jos olette ilmoittaneet esitietokaavakkeessa totuudenmukaiset terveystiedot,ettekä tupakoi tai aio aloittaa tupakoimista.

      • Nii,i

        Tupakoitsijoille!


      • mf
        Nii,i kirjoitti:

        Tupakoitsijoille!

        Minulle on suositeltu hammasimplanttia äskettäin poistetun hampaan tilalle. Kukaan ei ole sanonut mitään tupakoinnista, mutta itse olen lukenut jotain netistä ettei ole hyvä juttu jos implantti laitetaan tupakoitsijalle. Mistä johtuu?


      • Immanuel P. Lantti
        mf kirjoitti:

        Minulle on suositeltu hammasimplanttia äskettäin poistetun hampaan tilalle. Kukaan ei ole sanonut mitään tupakoinnista, mutta itse olen lukenut jotain netistä ettei ole hyvä juttu jos implantti laitetaan tupakoitsijalle. Mistä johtuu?

        Tupakointi heikentää olennaisesti paranemismekanismeja.


    • Tiitu21

      Minulle laitetaan n.viikon päästä hammasimplantti. Viime syksynä tekivät luusiirteen ja nyt pitäs implantti sinne kiinnittä ja ihan puudutuksella pitäis selvitä. Luusiirre kun laitettiin niin nukutuksella meni ja viikon sairaslomaa sain ja poski oli turvoksissa ja kipee. Mitä ymmärsin sitten implantin laitosta niin ei pitäisi kestää kun 15-30 min ja saattaa esiintyä turvotusta mutta ei kaikilla, ja puudutuksella selviää siitä operaatiosta, toivon mukaan :)
      Minun piti lopettaa tupakointi koska lääkäri ei suostu implanntia laittamaan jos potilas tupakoi. Jotain sellaista sano että ei parane kunnolla tai jotain jos tupakoi.

      • 2014

        Minkä merkkinen implantti sulle tulee?


      • Tiitu21,kerrohan kuinka kävi?!


      • 454545

        Jos tuota haluaa lukea kirjautumatta niin päälle tulevan kirjautumisikkunan saa pysymään poissa ainakin chrome ja opera selaimessa painamalla esc nappia heti kun sivun on latautunut ja ennen päälle tulevaa kirjautumistekstiä, joka peittää alkuosan tekstistä.

        Paina siis nopesti esc -nappia.


      • Älädiilaa

        Varokaa näitä diilejä. Jos Suomessa pystyy myymään implanttia tuohon hintaan, niin siinä on koira haudattuna. Ostin vastaavan diilin kyseiseltä tekijältä ja oli mitä karmein kokemus. Implantti epäonnistui ja rahojani en ole saanut takaisin. Tästä jäi reikä leukaluuhun ja kukkaroon.


      • hammm
        Älädiilaa kirjoitti:

        Varokaa näitä diilejä. Jos Suomessa pystyy myymään implanttia tuohon hintaan, niin siinä on koira haudattuna. Ostin vastaavan diilin kyseiseltä tekijältä ja oli mitä karmein kokemus. Implantti epäonnistui ja rahojani en ole saanut takaisin. Tästä jäi reikä leukaluuhun ja kukkaroon.

        Hei, voitko kertoa tarkemmin, harkitsen itse tuota. Mikä siinä meni pieleen ja miksi?


      • Anonyymi
        Älädiilaa kirjoitti:

        Varokaa näitä diilejä. Jos Suomessa pystyy myymään implanttia tuohon hintaan, niin siinä on koira haudattuna. Ostin vastaavan diilin kyseiseltä tekijältä ja oli mitä karmein kokemus. Implantti epäonnistui ja rahojani en ole saanut takaisin. Tästä jäi reikä leukaluuhun ja kukkaroon.

        Minun implanteistani on aikaa. Kaksi tonnia hammas. Kallista, mutta pätevää. Muistaakseni tein sen Tampereella. kruunu-hammaslääkäri muistaakseni. Ei moittimista


    • Tiitu21

      Minulle laitettiin biochrome36

    • Jurpelo

      Mites nämä Budabestin hammaslääkärit? Onko kenelläkään oikeasti kokemusta?

    • SmileSmile

      Suuhun juuri saatu kaksi implanttia. Laitatin Tallinnassa, tarjoushintaisia olivat, yhteensä 2000 €. Hampaidenpoistoa ei tarvinnut tehdä, koska ne oli poistetttu jo muutama vuosi sitten ja luu täysin parantunut.

      Ensimmäisellä käynnillä asennettiin keinojuuret, itselläni erittäin kivulias kokemus vaikkei kuulemma pitänyt olla. Pää kainalossa tulin takaisin kotiin. Kipu onneksi rauhoittui jo päivässä.

      Toisella kerralla tarkastus ja ilmeisesti omplanttien kannat vaihdettiin. Tänään sain viimein kruunut ja niistäkin toinen oli kivulias väännettävä. Ei kuitenkaan jälkikipuja ja nyt totuttelen hampaisiin. Ihan oikeilta tuntuvat ja mukavaa että suussa on viimein enemmän purupintoja.

      Koko hoito kesti 5 kk. Jo juuret lisäsivät suuhun tasapainoa, uskon että tulen olemasn tyytyväinen. Alkoi jo huolestuttaa että purennat menevät suussa ihan päreiksi.

      Hinnat näyttävät nyt tippuvan Suomessakin. Suosittelen harkitsemaan jos on ajankohtaista.

      • Anonyymi

        Mulla laitettu Suomessa kaksi implanttia. Kummallakaan kerralla ei ole ollut minkäänlaista kipua missään vaiheessa. Siksi ihmettelen edellisen kirjoittajan,(SmileSmile) -kokemuksia Tallinnan hoitojen kivulliaisuudesta.

        Miksi menet kärsimään sinne lahden taakse, kun täällä saa saman hoidon kivutta?


    • Tsoko

      Yhden hampaan korvaus implanttihoidolla maksaa hoidon vaativuudesta riippuen noin 2000-3500 euroa. Koko leuan kiinteät hammasproteesihoidot voivat maksaa 10000-20000 euroa. Hintaan vaikuttavat etenkin mahdollisten luusiirteiden tarve, käytettävät implanttijärjestelmät sekä proteesin rakenne ja materiaalit.

      Implanttien laittaminen on pitkä prosessi, johon ei kannata ryhtyä, ennen kuin voidaan olla varmoja, että implantti on tarpeellinen.On perustutkimusta, huonokuntoisten hampaiden poistoa, röntgentutkimusta, implanttien asettamista, luutumisvaihe jne...

      Lisätietoa implanteista ja hoitoprosessista löytyy täältä:

      http://fi.webdento.com/hammasimplantti-hammasimplantit-hinta/

    • kpvkpv

      Onko kenelläkään kokemuksia komposiitista valmistetuista laminaateista?

      Värjäytyvätkö komposiitti-laminaatit helposti, vai miksi ne pitää ehdottomasti uudistaa 6-7 vuoden kuluttua?

      "COMPONEER hammaslääkärimateriaalien tehtaalla valmistettu komposiittinen lumineerin kaltainen levy, joka siirretään yhdellä käynnillä pysyvästi hampaaseen kiinnittämällä se valossa kovettuvalla materiaalilla. Tulos on nopeasti kaunis, halvempi ja etenkin nuorille helpompi.

      Koska kyseessä on komposiitti, on tavallisiin materiaaleihin verrattuna kestävyys paljon parempi. Toisaalta, jos verrataan laminaatteihin ja lumineereihin, se vanhenee nopeammin ja vaatii ehdottomasti uudistamista 6-7 vuoden kuluttua."

    • sairastu

      Äläkää nyt ihmeessä menkö Dentariumiin (helsinki), parhaillaan itselläni potilasvahinkolautakunnalla ja kuluttaja-asiamiehellä hoitovirheestä ja huonosta asiakaspalvelusta reklamaatioit vireillä.

      • Pärnu

        Tämä on roisto - ilmainen tarkastus 300 e !!! Dentarium Helsinki
        Pysykää kaukana !!! Uhkaili minua - itse valehteli !!!


      • Anonyymi

        Pysykää erossa Dentariumista! Aivan karmeaa asiakaspalvelua ja suoranaista huijausta laskujen ja muiden muodossa. Tehdään muka juurihoitoa terveeseen hampaaseen yms yms. Elämäni kauhein kokemus.


      • Anonyymi

        Voitko kertoa tarkemmin mitä tapahtui? On vielä kruunut laittamatta ja alkoi sinun kommentti mietityttämään. Olen Dentariumin asiakas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitko kertoa tarkemmin mitä tapahtui? On vielä kruunut laittamatta ja alkoi sinun kommentti mietityttämään. Olen Dentariumin asiakas

        Mulle laitettiin 2018 implantti Dentariumissa. Lopputulos oli ihan surkea. Sen lisäksi, että hammas on anatomisesti väärin muotoiltu niin kruunuosa jäi liian korkealle. Nyt olen HUSsin asiakas ja kruunu pitää poistaa.
        Kuvittelin saavani suht edullisen implantin n. 2100€. Joka käynnillä piti paikata hampaita tai tehdä muita operaatioita. Kuvia ei tarvinnut ottaa mutta korjattavaa löytyi aina.
        Lopulta jätin käynnit kesken ja menin toiselle hammaslääkärille ja pyysin ottamaan kunnon kuvat hampaista, ei reikiä mutta kuvien mukaan implanntti oli väärin laitettu.


    • Pärnu

      Hei Hammasimplantti 999 e, tätä tekee Suomessa oikeutensa menettänyt hammaslääkäri Dmitri Filipenko . VAROKAA

      • Oliko_oikein

        Oliko nimi kirjoitettu oikein? Ainakaan tuolla nimellä Valviran JulkiTerhikki ei löydä ketään. Yleensä terhikistä löytyy vaikka olisi menettänyt oikeutensa ja siellä olisi kerrottu milloin on oikeudet menetetty tai rajoitettu.


    • Erkku62

      Laitettiin 1 ruuvi viikko sitten alas ja edelleen syön buranaa ja panadolia 4 kertaa päivässä kun särkee =(

    • Pöllötär

      Miehelläni laitettiin vuonna 2001 koko yläleukaan implantit. Rahallinen satsaus oli suuri ja hän on ollutkin tyytyväinen. Käynyt siitä alkaen muissakin hammasasioissaan samalla hammaslääkärillä joka implantit laittoi. Nyt tammikuun alussa 2018 meni hammaslääkäriasemalle toiselle hammaslääkärille muissa asioissa ja hänelle tehtiin koko suun röntgenkuvaus. Kuvissa ilmeni vakavaa tulehdusta yläleuan implanttiruuvin vieressä ja märkää. Tämä tuli siis "vahingossa" ilmi muun hoidon yhteydessä. Ihmettelemme miksei implantit laittanut hammaslääkäri ole kertonut että implantit täytyy joskus puhdistaa ja huoltaa. Ovat olleet 17 vuotta paikallaan ja vaikka potilas on koko ajan käynyt hammaslääkärin vastaanotolla muissa asioissa, tämä ei ole puhunut mitään implanttien hoidosta eli että hänen pitäisi purkaa implantteja ja huoltaa niitä. Edesvastuuton hammaslääkäri!!! Kun lääkäri laittaa implantit potilaalle, olisi hänen informoitava potilasta että muutaman vuoden kuluttua implantit täytyy lääkärin huoltaa. Ei mitään väliä näytä olevan. Potilaalle on vuosien aikana päässyt kehittymään implantin viereen tulehdus vaikka on koko ajan käynyt lääkärin luona hammashoidoissa alaleuan hampaita hoidattamassa. Ne ovat hänellä vielä omat. Nyt tällä hammasasemalla jossa potilaan koko suu kuvattiin, ihmeteltiin että "eikö näitä implantteja ole huollettu välillä?" Me olimme silmät pystyssä että emme ole moisesta kuulleetkaan! Miksei implantit laittanut lääkäri ole ottanut asiaa esille? Mielestämme tämä on selkeä hoitovirhe. Nyt potilaalle on tämän lääkärin huolimattomuuden takia tulossa leikkaus ikeneen. Ketuttaa!!!

      • pöllötär

        Tekisi mieleni julkaista hammaslääkärin nimi mutten uskalla.


      • Anonyymi
        pöllötär kirjoitti:

        Tekisi mieleni julkaista hammaslääkärin nimi mutten uskalla.

        Hei pöllötär, kiinnostaa tuo juttusi. Minulle kävi nyt samoin. Ei ollut kukaan kertonut väliaikahuolloista ja hyvin hoidan purukalustoani. säännölliset tarkastukset ollut yleishammaslääkärillä. Nyt otettiin kuvat ja huomattiin tulehdustila implantin juuressa ja viereisessä hampaan juuressa. Minkälainen oli miehesi leikkaus ja kuka maksoi?
        T: Helena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei pöllötär, kiinnostaa tuo juttusi. Minulle kävi nyt samoin. Ei ollut kukaan kertonut väliaikahuolloista ja hyvin hoidan purukalustoani. säännölliset tarkastukset ollut yleishammaslääkärillä. Nyt otettiin kuvat ja huomattiin tulehdustila implantin juuressa ja viereisessä hampaan juuressa. Minkälainen oli miehesi leikkaus ja kuka maksoi?
        T: Helena

        vaimoni kävi hammasklinikalla keskustassa ja hänelle kerrottiin kaikki vaiheet jo hammasimplantti arviokäynnillä, ei sitä tarvitse joka vuosi huoltaa mutta hammaslääkäri tutkii sen mitä hänellä yleensä kerrotaan, jotkut päteviä että oikeasti ottavat kuvat ja tarkistavat onko kaikki ok


    • kannattaakysellä

      Mulla on neljä implanttia alaleuassa ja käyn kerran vuodessa hammaslääkärillä tarkastuttamassa ne ja kaksi kertaa vuodessa suuhygienisti tekee täydellisen puhdistuksen ja neuvoo välineet ja aineet millä puhdistan ne kotona. Näin ikenet pysyvät terveinä ja implantit toimivat hyvin. Hammaslääkäri neuvoi ennen implanttien laittoa kuinka niitä tulee hoitaa, eli siis yhtä hyvin kuin omia hampaitakin.

    • Anonyymi

      Minulle tehtiin hammasimplantti ilman luusiirrettä tai keinoluuta, joten lopputulos on hyvin epäonnistunut. Luonnolliselta hampaalta näyttääkseen luusiirre tai keinoluu on melkeimpä pakollinen, muuten hampaasta tulee pitkän mallinen. Oletteko saaneet vastaavassa tilanteessa korvauksia kuluttaja valituksen kautta? Entä onko implanttia kyetty korjaamaan vielä luonnollisemman näköiseksi?

      • Anonyymi

        Kuka hammaslääkäri sinulla oli?


    • Anonyymi

      Älkää menkö Dentariumiin..omituisia lisälaskuja,huonoa asiakaspalvelua yms

      • Anonyymi

        Minullakin huonoja kokemuksia kyseisestä klinikasta. En voi suositella. Todella epämiellyttävä paikka. Olisi kiva jutella muiden kanssa joilla on ongelmia tämän paikan kanssa vaikka sähköpostitse


    • Anonyymi

      Pitääkö implanttikruunu säännöllisin väliajoin irrottaa ja puhdistaa?

      • Anonyymi

        Kruunun titaaniosaa ei helposti mitään likaa tartu.
        Itse kruunuun voi lika tarttua, mutta se riippuu materiaalista ja kruunun muodoista.
        Kruunun saa yleensä puhdistettua ilman irrotustakin.
        Irrottamien voi heikentää ruuvia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kruunun titaaniosaa ei helposti mitään likaa tartu.
        Itse kruunuun voi lika tarttua, mutta se riippuu materiaalista ja kruunun muodoista.
        Kruunun saa yleensä puhdistettua ilman irrotustakin.
        Irrottamien voi heikentää ruuvia.

        Minulle kirurgi sanoi ettei ala tekemään mitään jos tulen puolen vuoden päästä pyytämään implanttia.
        Joillakin tarvitsee siis aika pitkän ajan luutumiseen ja hammas alueen paranemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle kirurgi sanoi ettei ala tekemään mitään jos tulen puolen vuoden päästä pyytämään implanttia.
        Joillakin tarvitsee siis aika pitkän ajan luutumiseen ja hammas alueen paranemiseen.

        Mikä järki viestissäsi omasta mielestäsi on, kun sanot ettei kirurgi ala tekemään mitään puolen vuoden kuluttua, mutta luutuminen kestää pitkään, häh?


      • Anonyymi

        Ei, mutta vuosittainen kontrolli käynti edellytys joskus takuihin (ne jotka sellaisen uskaltavat antaa)


    • Anonyymi

      Hei! Mulla on ollut 16v. hammasimplantti yläetuhampaassa onnistuneesti. Eilen hammas katkesi aivan yllättäen. Ruuvi on ilmeisesti mennyt poikki. En ole loukannut sitä enkä syönyt erityisen kovaa ym. Onko muilla kokemuksia, miten se korjataan? Pitääkö uusia koko implantti vai voiko vaan sen kiinityksen uusia?

      • Anonyymi

        Miten se korjattiin? Kuka maksoi?
        T: Helena


    • Anonyymi

      Voin lämpimästi suositella Heikki Pilvistä, nykyisin hänellä vastaanotto Helsingissä BetterBite-klinikalla. Kävin hänellä parisen vuotta sitten Medident-klinikalla laitattamassa implantin. Olen Lappeenrannasta ja täällä parilla ystävällläni laitettu implantti, saaneet ikuisen hermokivun. En uskalla ajatellakaan laitattavani implantteja Lappeenrannassa. Heikki Pilvinen teki hienoa työtä, hammas on kuin oma. Kävin Helsingissä kaksi kertaa ja sain upean takahampaan implantin. Aion mennä jossain vaiheessa hänelle laitattamaan vielä yhden takahampaan implantin. Hintakin edullinen ja taisi olla sveitsiläistä laatua, eli siis laatumateriaalia. Pilvisen käytöksessäkään ei ollut moitteen sijaa, kaikki hoitui moitteettomasti. Suosittelen lämpimästi! Tyytyväinen asiakas Lappeenrannasta

    • Anonyymi

      Dentarium on kauhea paikka. Outoja laskuja ja hammaslääkäri ei muista mitä on tehty. Implantti meni pieleen ja nyt muualla hoidossa. Varokaa

      • Anonyymi

        Minulla on viime aikoina ongelmia Dentariumin kanssa.Hän loukkasi minua, huusi minulle, käski olla antamatta mielipidettäni, että vain lääkärillä on oikeus mielipiteeseen,,,,Tein hänen kanssaan suunnitelman hammaslääketieteestä.Kaksi implanttia ja kaksi hammasta minä- hän pyysi koko summan ennen töiden aloittamista sellaisilla syillä, että hänen on tilattava implantti Saksasta ja että minun on maksettava etukäteen, ok, maksoin. Hän korjasi kaksi hammasta, jotka onnistuivat (kolme väriä + toinen on suurempi kuin toinen)
        Sanoin hänelle, että en ollut tyytyväinen työhön, hän vastasi erittäin mautonta, että sain mitä maksoin (286 euroa hammas)
        Hän kohteli minua huonosti, puhui kauhealla sävyllä ja aloin pelätä häntä. Pyysin rahani takaisin, mutta hän lykkää minua lähes kaksi kuukautta. Ole varovainen Dentariun Oy Helsingin kanssa.


    • Anonyymi

      Minulla erittäin huonot kokemukset Heikki Pilvisestä. Mukava mies mutta vasurilla teki implantit (nyt sen myöntävät muutkin hammaslääkärit), piti maksaa etukäteen, ja käyäntikertoja tuli ainakin 10. Nyt menossa dentariumiin arvioitavaksi kun taas lähti hammas, mutta aika pelottavat arviot täällä, ehkä kokeilen oralia.

    • Anonyymi

      Hei, Implantti yläleukaan (1 hammas) laitettu 25 v sitten ja ei sanallakaan kukaan ole sanonut, että irrotettaisiin välillä ja huollettaisiin. säännöllisesti käyn hammaslääkärillä, hyvät legot on. Nyt otettiin vuosikymmeniin röntgenkuvat ja kuvissa ilmeni implantin alueella ja viereisen hampaan juuressa luultavasti tulehdustila. ei ole ollut mitään oireita. Lisäksi kuvissa implantin kiinnitys (juuri) ruuvi katkennut? Ei ole mitään tapaturmaa ollut. Kukakohan korvaa jos ruuvi on poikki. Vakuutus ei vissiin ientulehduksia korvaile mutta katkenneen implantin? Tietääkö joku.
      Jos ei olisi kuvattu, niin siellä olisi saanut rauhassa muhia tulehdus ja kuolo korjannut verenmyrkytykseen tai aivot saatettu altzheimerille.

    • Anonyymi

      Näyttää olevan huipputarjous taasen Dentariumista, vain vähän päälle tonnin ja diilejä ostettu reilut sata. Onkohan siellä montakin hammaslääkäriä? Joitakin viestejä huomasin tässä keskusteluketjussa eikä kovin hyvää kuvaa saa. Mikä on tämä Dentarium? Kuka tietää?

      • Anonyymi

        Ehdotan BetterBite, sama hinta luokkaa, mutta ovat itse implantti maahantuoja ja labra ja heidän hammaslääkäri ovat omistajat joten kaikki kustannus säästöt näkyy hinnassa


    • Anonyymi

      Kokemus BetterBite-hammasklinikalla saa täydet pisteet; asiantuntemus, ystävällinen asiakaspalvelu ja asioiden sujuminen luvatulla tavalla. Olen implanttihoidossa kyseisellä klinikalla ja kaikki alkoi siitä, kun vertailin netissä luvattuja hintoja. Tiedustelin myös BetterBite-klinikalta ja sain sähköpostitse selkeän vastauksen. Asia selkeni vielä tarkemmin, kun hammaslääkäri Petteri Louhikoski soitti kertoen, mihin kilpailukykyinen hinnoittelu perustuu. Nyt keinojuuret (2) on laitettu paranemaan, toimenpiteen suoritti Petteri Louhikoski ja avustajana toimi Markus Rapp. Seuraavana päivänä Markus soitti ja tarkisti, kuinka voin sekä kertasi vielä jälkihoidon. Tähän asti kaikki on sujunut mallikkaasti, kiitos.

      • Siellä betterbite Hammaslääkärit Petteri Louhikoski ja Vili Honkanen kyllä osaavat hommansa hienosti


      • mahtavaa, kiitos palautteesta!


    • Anonyymi

      Kysy hyvä ihminen kirjallisena koko operaation kokonais hinta.Säästyt pettymyksiltä.Summia en ryhdy kertomaan,mutta suuri kokonais hinta täyttyi.

    • Anonyymi

      Itselläni toinen etuhammas ollut implantti noin 30 vuotta sitten tapahtuneen urheiluonnettomuuden seurauksena. Reilu vuosi sitten hammas alkoi heilumaan ja menin näyttämään sitä. Kävi ilmi, että se metallinen ruuvi/keinojuuri oli murtunut ja tilalle piti asentaa uusi.
      Uuden asennus oli puolen vuoden projekti, ensin poistettiin vanha (kirurgi poisti ja ei tuntunut olenkaan). Jos olis halunnut niin toimenpiteet olisi voinut tehdä myös nukutuksessa, mutta itselleni puudutus riitti. Ikenen piti antaa kasvaa umpeen uuden titaaniruuvin (keinojuuri) laittamista varten ja siksi aikaa etuhampaaksi liimattiin väliaikainen hammas, josta kukaan ulkopuolinen ei kyllä huomannut että ei ollut oikea hammas. Hammas liimattiin siis kiinni viereisiin hampaisiin :-). Suositeltiin, että sen kanssa ei pure mitään kovaa (haukkaa porkkanaa tms. Kun iean oli uudestaan kasvanut niin hyvin umpeen että siihen voitiin laittaa uusi keinojuuri, niin sen teki kirurgi ja sitten erikoishammaslääkäri asensi siihen uuden etuhampaan, joka tehtiin erikseen minua varten labrassa. Nyt etuhammas näyttää ihan omalta, siitä ei tosiaan huomaa että ei ole aito. Hammaslääkäri sanoi, että etuhampaan implantti on haastavin ja ei lupaa, että se pysyy koko loppuelämäni, mutta jos kaikki menee hyvin niin pysyy. Edellinen pysyi sen lähes 30 vuotta ja materiaalit ovat sen jälkeen kehittyneet.

      Minulla vuosittain käynti samalla hammaslääkärillä, joka implantin asensi ja lisäksi käynti suuhygienstillä joka aina erikseen katsoo myös että implannttihammas kunnossa. Minua myös ohjeistettiin hyvin implantin hoidossa (hampaanvälien pudistus & ieanrajat) ja tosiaan vielä lisäksi vuosittain tarkastukset.

      Hoito tehtiin Oralilla Pikku Huopalahdessa (qmedical) ja sitä voin suositella lämpimästi, itsekin päädyin sinne työkaverin suosituksesta. Tuolla oli hammaslääkäreitä ja kirurgeja, jotka erikoistuneet implantteihin ja joilla pitkä kokemus asiasta. Hoito ei ehkä ollut halvin, mutta todella hyvää ja asiantuntevaa. Ja maksaessa vähän tietysti helpotti se, että hoidosta saa bonuksia S-etukortilla.

      • Anonyymi

        Kyllä alkaa tuntua, etten enää ota lisää implantteja. Siinä voi tulla tulehduksia. Ei minulle mahtuisikaan kuin yksi. Sitten eri asia, jos etuhampaista lähtisi joku pois. Pitäisi miettiä vaihtoehtoja, mitä siihen laittaisi. Kehuvat kyllä minun hammaskalustoani hyväksi. Olen niitä aina hoitanut, yksityisellä.


    • Anonyymi

      älkää koskaan maksako etukäteen tai käteisellä suoraan hammaslääkärille, aina hoitosuunnitelman mukaan ja kuitti tapahtumasta

    • Anonyymi

      Ostin Dentarium diilin offerillasta n.2200 euroa implanteista.Hammaslääkäri Jorma Lukkariniemi on hyvä hoitotoimenpiteissä ja muutenkin mukava vanhahko herrasmies mutta jotenkin hidas hoito.
      Laitteet nykyaikaisia .Hoitotoimenpiteet kivuttomia -Hyvää hygieniaa painottaen.
      Luunsiirtoleikkaukset eikä implanttien asnnukset koskeneet lainkaan.
      Oli käyntejä jolloin otettiin vain röntgenkuva seuraavalla valos seuraavalla mitä tehdään seuraavaksi jne,
      Siinä tapahtui myymistä lisäpalveluita jotka olisivat maksaneet paljon enemmän kuin
      varsinainen diili.
      Kahden hampaan implanttien laitto vei 14 kk.
      Tiedän että hoito vie aikaa mutta liika on liikaa.

    • Anonyymi

      Kävin eilen Mehiläisessä laitattamassa implantin.Jouduttiin tekemään myös luusiirre. Itse toimenpide oli kivuton (kyllä ne puudutuspiikit kestää) ja sain sekä särkylääkkeen että antibiootin ennen toimenpiteeseen ryhtymistä. Nyt eka yö takana ja kyllä särky on ollut aika kova ja poski turvoksissa. Mustelmia ei ole tullut, mutta edelleen olo on aika huono. Johtunee antibiooteista ja särkylääkkeistä; panadolia joudun ottamaan 1000 mg kerralla, että auttaa. Toivottavasti menee parissa päivässä ohi. Joskus touko-kesäkuussa on tarkastus ja sen jälkeen asennetaan keinohammas. Itse palvelu oli miellyttävää ja kirurgi tuntui olevan asiantunteva. Vähän kalliimpi on kuin noi 1000 euron tarjoukset, mutta varmasti luotettavampi paikka.

    • Anonyymi

      Hammasimplanteista annetaan hieman liian ruusuinen kuva. Usein keskitytään itse implantin asentamisen helppouteen ja kivottomuuteen. Hammasimplantista sanotaan, että se on kuin "oma hammas", vaikka se on kaikkea muuta.

      Liian vähän kiinnitetään huomiota implanttien jälkihoitoon ja huoltoon.
      Hammasimplantit toki tuntuvat suussa kuin omilta hampailta, mutta ne ei kestä läheskään samaa purentarasitusta, kuin omat hampaat. Implantti on kiinni suoraan luussa, eikä luun ja implantin välissä ei ole joustavaa kudosta, niin kuin hampaalla.
      Implanttihampaalla ei kannata purra mitään kovaa ja purentakiskon käyttö on lähes pakollista, jos on vähänkään taipumusta narskutteluun.

      Suuhygienian on myös oltava kunnossa. Jos sinulla on nyt suuhygienia kunnossa, niin hammasimplantti vaatii suuhygienialta vielä enemmän. Implanttihammas on "vieras esine" suussa, eikä sillä ole luonnollisia puolustusmekanismeja infektioita vastaan.

      Implantit pitää puhdistaa hyvin joka päivä. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota isojen hampaiden (poskihampaiden) implantteihin. Ne ovat usein molaarisia, eli itse implanttiruuvi on kapea verrattuna kruunuun. Näissä implanttiruuvin ikenen ja hampaan väliin jää paljon tilaa tulehdusta aiheuttavalle epäpuhtaudelle. Näiden implanttien puhdistus vaatii erityistä huomiota. Ne pitää puhdistaa hammaslangalla huolellisesti joka päivä.

      Implantit on hyvä tapa korvata puuttuva hammas, mutta jälkihoitoon, suuhygieniaan ja huoltoon pitää sitoutua. Tätä mielestäni painotetaan edelleen aivan liian vähän.
      Tässäkin ketjussa on useita kirjoituksia, joissa implanttihammas on menetetty huonon jälkihoidon vuoksi.

    • Anonyymi

      Ehkä se omahammas on aina paras jos sellaisen voi säilyttää juurihoidonkin avulla.

    • Anonyymi

      Mutta jos kaikkiin hampaisiin, eli siis 32 kappaleeseen hampaita siis neljään viisauden hampaaseenkin, niin maksaa.... jos arvioidaan että yhden hampaan juurihoito noin 1000eur, niin 32000eur arvioiden.

    • Anonyymi

      Hankala 4 hampaan puutos korvataan implanteilla. Kävin Jorma Lukkariniemellä ( Dentarium) Helsinki. Asiakaspalvelussa on kyllä parantamisen varaa. Avustava hoitaja on ystävällinen, onneksi. Ylimääräiset laskut sapetti kun budjetti oli laadittu yhdessä . Pelkästään kuvista 500 euron lisälasku. Vuorovaikutus oli vaikeaa . " asiakkaille ei kannata selittää , kun eivät he kuitenkaan mitään ymmärrä" Sanoin , että haluan kyllä tietää mitä tehdään. On kyse minun suustani ja luotan paremmin hoitoon , kun informoidaan. Sain puutteellisen ohjeen puhdistukseen ja sain haukut siitä etten ollut puhdistanut oikein. Oli kehittynyt tulehdus. Tuntui olevan aina " potilaan" syy kun joku meni vikaan. Eräs toimenpide sattui ja käänsin pään pois ja äännähdin. Suu täynnä instrumentteja. Hoitaja kuiskasi: lisää puudutta, johon Jorma: " ei lääkäri voi tietää ellei potilas sano!" Miten voit sanoa kamat suussa. Potilaan lukeminen ei ole hänen paras puolensa. Luotan kuitenkin ammattitaitoon ainakin tässä vaiheessa ja siksi valitsin. Ai niin ja sitten kun epäreilussa tilanteessa kritisoi aiheesta , sitä hän ei ota ainakaan ensimmäisellä kerralla vastaan . Asiakas on silloin epähoitomyönteinen. Minussa vuorovaikutuksen takkuaminen saa aikaan turvattomuutta. Onhan siinä aika avuttomassa tilassa : värkkejä suu täynnä ja toisen armoilla. Vastaanotolle soittaa usein pöyristyneitä asiakkaita ja he ovat tietysti niitä vaikeita ja yhteistyökyvyttömiä. Kumma että heitä riittää.

      • Anonyymi

        Jouduin myös konfliktiin hänen kanssaan, valitettavasti hän on oikeassa ja asiakkaan täytyy olla hiljaa.
        Tietääkö kukaan, minne voimme tehdä valituksen hänestä?
        Minun pitää saada hyvitys kahdesta ennakkoon maksetusta implantista ja kahdesta Jorma Lukkariniemen korjaamasta hampaasta, mutta täytyy korjata uudestaan, koska toinen on liian iso ja korjauksen jälkeen tulin kotiin kolmella värillä ja yhdellä isommalla kuin toisella. Olen erittäin pettynyt siihen, että hän kohtelee ihmisiä sekä monikossa että kuvaannollisesti!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jouduin myös konfliktiin hänen kanssaan, valitettavasti hän on oikeassa ja asiakkaan täytyy olla hiljaa.
        Tietääkö kukaan, minne voimme tehdä valituksen hänestä?
        Minun pitää saada hyvitys kahdesta ennakkoon maksetusta implantista ja kahdesta Jorma Lukkariniemen korjaamasta hampaasta, mutta täytyy korjata uudestaan, koska toinen on liian iso ja korjauksen jälkeen tulin kotiin kolmella värillä ja yhdellä isommalla kuin toisella. Olen erittäin pettynyt siihen, että hän kohtelee ihmisiä sekä monikossa että kuvaannollisesti!!!

        Hei, miten sinulla edennyt ? Oletko tehnyt valituksen? Mihin?
        Tässä on samanlainen tilanne ja asianajajalle nähtäväksi menee.


    • Anonyymi

      En menisi Dentariumiin, vaikka se olisi viimeinen hammasklinikka maailmassa. Lukkariniemi on paitsi erittäin töykeä, myös vilunkimies. Se, että hän rahastaa asiakkailtaan ylimääräistä kuin mistä on sovittu, johtuu ihan siitä että hän on velkaa hammasväline- ja protetiikkatoimittajille ympäri Suomea. Joiltain potilailta on jäänyt implanttikruunut pitkäksi aikaa saamatta ihan siksi, että Lukkariniemi ei ole maksanut laskujaan protetiikkatoimittajille. Eräs suuri hammasvälineitä myyvä firma ei toimita kyseiselle klinikalle mitään, ellei maksua suoriteta etukäteen. Tämä on todella poikkeuksellista. Välttäkää kuin ruttoa!

    • Anonyymi

      Minulla on kaksi implanttia yläleuassa. Toimenpidettä ei tule pelätä. Tuskin tarvitsee sairaslomaa.. Eihän puudutuksessa tunne mitään. Sitten jälkeenpäin samana päivänä ei voi mennä minnekään, kun poskilihakset roikkuu velttona.

    • Anonyymi

      Menetin kulmahampaan jälkeisen hampaan. Siihen oli ensin tehty juurihoito , sen jälkeen nastakruunu ja sitten hampaan juuri halkesi. En saanut mitään korvausta mistään. Harmitti. Sen vuoksi tutkin tarkasti eri implanttimerkkejä ja valmistajia . Pitkän tutkiskelun jälkeen parhaita kokemuksia oli Nobel Biocare ja Straumann merkkisistä implanteista. Kaikkiin implanttimerkkeihin ei ilmeisesti saa edes osia ( korealaisiin esim) ja kirjoitusten perusteella potilasvakuutus ei korvaa kaikkia.
      Kun olin selvittänyt laadukkaat implanttimerkit, aloin ottaa tarjouksia näistä . Jossain paikoissa mainostettiin ilmaista tutkimusta, mutta sitten laskutettiinkiin kuvaus . Edullisimman tarjouksen sain Torin Hampassta Tampereelta,2000€, jossa hoito oli kaksivaiheinen. Suukirurgi Keijo leikkasi implanttiruuvin muutaman kuukauden jälkeen Hannuksela skannerilla kuvasi ruuvin. Olen ollut tyytyväinen , on hyvännäköinen ja toimiva. Tuntuu liki omalta, mutta on ikään kuin ” ontto”, puhdistaa täytyy huolellisesti . Tuota paikkaa/ hintatasoa voi kyllä suositella.

    • Anonyymi

      Minulla oli ensin hämmaslääkärin puolesta suunnitelma, että molemmat puolet yhtä aikaa. Sain onneksi itse sen verran järkeä, että sanoin: yksi puoli kerralla. Minulla oli nimittäin joku kurssi kirjastossa tulossa samana päivänä. Kiittelin sitten onneani, kun toinen puoli poskea oli pois pelistä. Jos olisi laitettu molemmat puolet yhtä aikaa, olisin ollut kuin buldokki, koko naama roikkuu

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe