Taas tuli koettua, että syyttömän osapuolen kannattaa soittaa aina se poliisi paikalle oli kyseessä miten selvä tapaus tahansa. Vaikka se voi tuntua turhalta vaivata poliisia moisilla pikkuasioilla se säästää syyttömän osapuolen monelta harmilta.
Aina kannattaa lähteä siitä, että ihmisiin ei voi luottaa pätkän vertaa. Syyllisyys ehtii muuttua moneen kertaan ennen kuin lopullinen maksaja on selvitetty.
Poliisi aina kolaripaikalle
12
2010
Vastaukset
- Jurpo
Mulle tapahtui vuosi sitten parkkipaikalla siten, että tyyppi peruutti suoraan mun auton keulaan. Asia oli ihan selvä ja mulla oli tärkeään palaveriin hemmetimoinen kiire. Tyyppi sanoi heti, että hänen vikansa, vaihdettiin yhteystiedot (tsekkasin tyypin ajokortin) ja sovittiin, että ilmoitetaan heti vakuutusyhtiöihimme tapahtuneesta. Mutta niinhän siinä kävi, ettei tyyppi meinannut millään tehdä ilmoitusta tapahtuneesta omalle vakuutusyhtiölleen ja mun vakuutusyhtiö ei voinut tehdä mitään kun vastapuoli ei ilmoittautunut. Piti soittaa itse pari kertaa tyypille ja mun vakuutusyhtiöstäkin ( sen yhtiöstä, johon olin myös ollut yhteydessä) sille soitettiin, ennen kuin se suostui tekemään vahinkoilmoituksen. Ja tietenkin siinä ilmoituksessa oli homma pantu mun syyksi. Olin muka ajanut sen perään. Oli ihan hemmetinmoinen operaatio saada vakuutusyhtiöt vakuuttuneiksi tapahtuneen oikeasta kulusta kun ei kutsuttu poliiseja silloin paikalle, eikä todistajiakaan ollut. Ihme kyllä, molemmat vakuutusyhtiöt viimein kääntyivät minun väitteeni kannalle, eikä tyyppi sitten lähtenyt asiaa missään oikeusasteessa riitauttamaankaan. Eli sain viimein parin tuhennen euron korjaus- & maalauskuluni takaisin vastapuolen vakuutusyhtiöltä. Mutta opetuspa tuli saatua. Kutsukaa siis AINA poliisi paikalle, vaikka olisi miten selvä tapaus tahansa. On niitä kaikenlaisia mulkkuja liikenteessä, jotka eivät ole kuulleet mitään suomalaisesta rehellisyydestä.
- Not guilty
Vakuttustarkastajat tai poliisin tutkijat pystyvät vahingoista aika hyvin nykyään päättelemään esim. kumpi auto oli paikallaan ja kumpi oli liikkeessä. Vertaavat samalla osapuolten kertomuksia vaurioista otettuihin valokuviin. Kyllä syyllinen yleensä selviää, mutta perkeleellinen riesa ja soittelurumba siitä tulee joka tapauksessa.
- Jurpo
Not guilty kirjoitti:
Vakuttustarkastajat tai poliisin tutkijat pystyvät vahingoista aika hyvin nykyään päättelemään esim. kumpi auto oli paikallaan ja kumpi oli liikkeessä. Vertaavat samalla osapuolten kertomuksia vaurioista otettuihin valokuviin. Kyllä syyllinen yleensä selviää, mutta perkeleellinen riesa ja soittelurumba siitä tulee joka tapauksessa.
Ongelma tässä mun tapauksessani oli se, ettei tyyppi mennyt itse omalle vakuutusyhtiöllensä tekemään minkäänlaista ilmoitusta, eikä siten käynyt missään vahinkotarkastajallakaan. Ja mun autoni keulan vaurioista mun oman vakuutusyhtiöni tarkastaja vielä titesi, että vaikea juttu kun tässä näkyy näitä viiruja ja painaumia silleen, että tämäkin auto on voinut olla liikkeessä tapahtuma-aikaan. Siinä vaiheessa meinasi järki seota lopullisesti kaiken hermojen koettelun jälkeen, kun oman vakuutusyhtiöni tarkastaja alkaa tuollaista puhumaan, ei ole todistajia ja vastapuoli ei mene millään edes näyttämään omaa autoaan tarkastajalle. En tiedä kävikö vastapuoli ikinä näyttämässä oman autonsa vaurioita (oli about vuosimallin -90 Corolla eli ei paljon lommoilla väliä) missään ja millä perusteella vakuutusyhtiöt lopulta päätöksen tekivät. Itse soitin varmaan 20 puhelua asian johdosta. Sekä omalle vakuutusyhtiölleni että vastapuolen yhtiölle. Molemmat vain pahoittelivat ja sanoivat, ettei mitään voi tehdä, ennen kuin se vastapuoli tekee vahinkoilmoituksen. Viimekädessä mun olisi pitänyt mennä tekemään kuulemma rikosilmoitus poliisille, joka olisi tutkinut asian. Onneksi asia sitten viimein päättyi syyttömän - eli minun - kannalta hyvin.
- mää
tapahtui minullekin, mutta juttu ei päättynyt noin onnellisesti. Tapahtuma oli ihan sama, heppu peruutti autoni keulaan, ja tunnusti paikalla ollessaan syyllisyytensä joten paikalle ei poliisia kutsuttu. Vaan kun menin vakuutusyhtiöön, vastapuolen tarina olikin muuttunut: minä olin ajanut perään, ja vastapuolen auton kuskinkin sukupuoli oli vaihtunut. No, minulla kun ei todistajia ollut jouduin maksumieheksi. Vakuutusyhtiö ei tästä sen kummemin tapellut, koska molemmilla osapuolilla oli sama vakuutusyhtiö.
Eli ole onnellinen, että itselläsi oli (kaikesta omasta työstä huolimatta) eri vakuutusyhtiö.
Jos olisitte olleet samassa yhtiössä, vetävät varmaan pitkää tikkua siitä kumpi voittaa :(
Tuon tapahtuman jälkeen muuten kun olin peräänajokolarissa maantiellä ja soitin poliisin paikalle, poliisi ihmetteli kovasti että miksi soitin kun peräänajaja oli sovintoa tarjonnut ja tunnustanut syyllisyytensä. Vaan eipä ihmetellyt enää kun kerroin tuosta edellä mainitusta tapahtumasta.
ps. nykyään ei muuten ikinä enää ole auton vakuutukset siinä suurimmassa ja kauneimmassa yhtiössä :)
- Seppo Susi
vaikka olisi ittessä vika, voi meinaan käydä niin, että hantin penkillä istuva rouva kun nyrjäyttää peräänajoa seuraavana päivänä niskansa rehvakkaassa sänkypainissa niin sehän pistääkin niskan naksahduksen peräänajajan piikkiin. Näinkin on käynyt.
- Hah!
Onpas täällä luja luottamus poliisin oikeudenmukaisuuteen. Hah!
Minulla on vankasti sellainen käsitys, että poliisilla on tarve tehdä syyllisiä mahdollisimman paljon. Kun poliisi kutsutaan kolaripaikalle, myös syytön osapuoli tulee herkkääkin herkemmin narautetuksi "varomattomuudesta liikenteessä".
Sakkorahakertymällähän se poliisin tehokkuus mitataan.- Ilpo
Pieleen meni. Kolaripaikalle saapuva poliisi ei tuomitse eikä sakota ketään. Tuolloin vain tehdään pöytäkirja tapahtuneesta ja syyllisyyden ratkaisevat aivan muut kuin paikalla olevat poliisit.
Tilanteessa, jossa vastapuoli ilmoittautuu syylliseksi ja kaivaa lompakosta esiin euroja vahingon korvaamiseksi, kannattaa harkita vakavasti poliisin kutsumista paikalle. Syyllinen on mahdollisesti juovuksissa ja yrittää päästä tilanteesta pois mahdollisimman nopeasti.
- Kari
Pelkkä henkilötietojen vaihtaminen ei riitä. Peltikolarista on paras tehdä paperille vapaamuotoinen karttapiirros ja kirjallinen kuvaus tapahtuneesta. Kun toinen tunnustaa, niin myös se on kirjoitettava samalle paperille allekirjoituksin.
Lisäksi, jos tapauksella on todistajia, niin heidän yhteystietonsa on hyvä olla.
Tällä paperilla syyllisen vakuutusyhtiö voi käydä penäämään vahinkoilmoitusta, jos sellaista ei kuulu.
Sitten ei muuta kuin näyttämään vahingot syyllisen vakuutusyhtiön tarkastajalla, josta saa korjauslaskelman ja pian myös korjausluvan. Jos tarvitsee laina-autoa korjauksen aikana, niin siitä on tehtävä erillinen käyttötarveilmoitus. Jos mahdollista sekin kannattaa tehdä ennenkuin vie autoa korjaamolle.
Vakuutusyhtiöiltä löytyy myös netistä vahinkoilmoitus lomakkeita, jollainen on hyvä olla autossa mukana vaikka rekisteriotteen välissä.
Ilman poliisiakin pärjää, mutta silloin on tehtävä enemmän paperitöitä heti tapahtumapaikalla.- mä vaan
Olen samaa mieltä kanssasi, vakuutusyhtiöstä ja netistä saa vahinkoilmoituslomakkeita, ne ei paljon paina auton hanskalokerossa!
- mulla käynyt.
Viime vuosina parikin peltikolaria. Ensimmäisessä tuli rouva kolmion takaa ja yhden kaistan ylikin eteeni. Pamautin ihan kunnolla sen perään. Tehtiin piirros vakuutusyhtiön kaavakkeelle, joita minulla on nykyisin aina autossa. Vein vakuutusyhtiölleni ja auto korjaamoon (siis oma) ja sijaisauto tietysti työn takia alle. No rouva vitkutteli oman ilmoituksensa kanssa, jolloin oma yhtiöni kertoi tekevänsä ratkaisun minun ilmoitukseni perusteella. Teki kai kuitenkin sitten ilmoituksen. Ja kaikki kulut siis hänen yhtiönsä piikkiin.
Toinen tapaus. Kaveri ei saanut liukkaalla pysähtymään autoaan kun seisoin liikennevaloissa ja ajoi perääni. Tehtiin viereisellä parkkipaikalla paperi tilanteesta ja kaveri allekirjoitti. Paperit vakuutusyhtiöön, auto korjaamoon ja kaikki meni tällä kertaa ihan ok.
Siis poliisia ei tarvittu kummallakaan kertaa ja olin "oikeassa" myös tuossa peräänajamassani kolarissa. Ehkä on ollut hyvä tuuri.- JEP JEP
Tässä tuli jo useampi oikea vastaus. Paikan päällä täytetään vahinkoilmoituskaavake samantien, ja vahditaan että se kiikutetaan syyllisen vakuuutusyhtiöön. Asia on sillä selvä. Poliisia tarvitaan vain jos vastapuoli alkaa jo paikanpäällä vetkuilemaan, ja ilmeisesti jos on henkilövahinkoja.
Kerran vaadin paikalle poliisin, kun vastapuoli ajoi päälleni 30 km/h alueella n 20 metrin jarrutusjäljillä, oli jäistä, mutta silti selvää ylinopeutta. Itse tulin talonkulman takaa varovasti liruttaen tielle, mutta kun näin kunnolla että sieltä tulee joku vauhdilla, oli jo myöhäistä, tää urpo ajoi keulaani jarruilla seisten. Itse ehdin mainiosti pysähtyä nokka noin metrin tiellä ja ihmetellä etteikö se osaa edes väistää, pakkia en sentään ehtinyt päälle laittaa. Pyysin poliisin paikalle jospa olisivat vähän tutkineet juttua, esim arvelleet vastapuolen nopeutta jarrutusjäljistä, ylinopeushan olisi kääntänyt syyllisyyden toisinpäin. Ei puhettakaan, lähtivät vain pois, ja syy jäi minulle koska tulin pihasta. - JEP JEP
Jatkoksi vielä että muut noin puolenkymmentä kertaa on mennyt ihan ok paperit paikan päällä täyttäen vastapuolen ollessa syyllinen. Pahin oli HKL bussikuski, joka rutattuaan autoni Simonkadulla, ei suostunut mitään papereita täyttämään, huusi vaan mennessään että ota yhteyttä heidän asianajajaansa. Minut pelasti silloin silminnäkijä joka oli toinen HKLn bussikuski :-), kiitos hänelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401780
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628