vanhan ajan--

kalakeitto.-

perunalla ja siihen vielä ruisleipää rutkasti- oi autuutta! ja kilot sen kun katoavat...ja katoavat...kun pitää kohtuuden ja liikkuu päivittäin.

8

961

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalakeitto

-vielä kun oppisit lukemaan ja laittamaan viestisi oikealle palstalle niin menisi vieläkin paremmin.

• Veijo

Ei mikään kalakeitto lyö savolaista rantakalaa keitettynä pienestä muikusta ja runsaalla voilla. Jos olet terve niin siivu ruisleipää, vasta paistettua, on paikallaan.
      Diabeetikolle teveysruoka vailla vertaa.

• Vihannesko

Tuo ole mikään vanhanajan kalakeitto, vanhan ajan kalakeitto tehtiin ilman perunaa, kun peruna kai yleistyi mielestäni suomessakin vasta 1800 luvun alussa, joten mitähän siihen vanhanajan kalakeittoon laitettiinkaan???

Kalaa
      Voita
      Suolaa
      Vettä
      Pippuria

• kalakeittoon

Siitä olen ainakin kuullut, että ennen perunaa täällä syötiin naurista. Mahdettiinkohan sitä laittaa myös kalakeittoon, sitä en tiedä.
        Nauris on kyllä hyvää. Olen torilta ostellut silloin tällöin.
        Olen kuullut sellaisesta kuin Lemin särä, johon laitettiin kaskinauriit niiden karitsanlihojen alle - nykyään perunat. On kuulemma oikein suomalaista perinneruokaa. Ois kiva maistaa... siis nauriiden kera.

• kalakeittoon kirjoitti:

Siitä olen ainakin kuullut, että ennen perunaa täällä syötiin naurista. Mahdettiinkohan sitä laittaa myös kalakeittoon, sitä en tiedä.
        Nauris on kyllä hyvää. Olen torilta ostellut silloin tällöin.
        Olen kuullut sellaisesta kuin Lemin särä, johon laitettiin kaskinauriit niiden karitsanlihojen alle - nykyään perunat. On kuulemma oikein suomalaista perinneruokaa. Ois kiva maistaa... siis nauriiden kera.

Tosin karitsaa ei kannata käyttää lihana vaan mieluummin rasvaisempaa lammasta. Rosmariini sopii hyvin mausteeksi. Muitakin juureksia voi käyttää, ainakin lanttua, porkkanaa, juuripersiljaa jne. . Lihaa pitää olla sopivasti eli siitä pitää paiston aikana irrota riittävästi rasvaa muttei liikaa.

Nauriissa on melkoiset erot, kannattaa suosia alkukauden yksilöitä. Kaskinauris on kuulemma parempaa kuin tavallinen mutta ei ole vielä tullut kasvatettua sitä.

• Tuo jolle vastasit
        mrx-08 kirjoitti:

Tosin karitsaa ei kannata käyttää lihana vaan mieluummin rasvaisempaa lammasta. Rosmariini sopii hyvin mausteeksi. Muitakin juureksia voi käyttää, ainakin lanttua, porkkanaa, juuripersiljaa jne. . Lihaa pitää olla sopivasti eli siitä pitää paiston aikana irrota riittävästi rasvaa muttei liikaa.

Nauriissa on melkoiset erot, kannattaa suosia alkukauden yksilöitä. Kaskinauris on kuulemma parempaa kuin tavallinen mutta ei ole vielä tullut kasvatettua sitä.

En mä ole tuota ajatellutkaan... nauris mikä nauris. Tarkoitat varmaan, että eivät ole enää syksymmällä niin hyviä kuin nämä nyt torilla myytävät...
        Ois myös mielenkiintoista löytää kaskinaurista.

Harmi, että nämä perinneruuat ovat miltei täysin unohdetut. Tiedä, mitä herkkuja on kadonnut matkan varrelle - kun tuo peruna rantautui näihinkin pohjoisiin nurkkiin.

• on suorastaan pilattu tunkemalla se täyteen perunaa. Sen olen huomannut ruokaloissa ja ravintoloissakin. Ei ymmärretä että keitossa pitää olla runsas liemi ja paljon kalaa. Kala- tai perunapata on eri ruoka.

Sain tutulta kalastajalta kuhafileitä ja sain päitä ja ruotoja niin paljon kuin halusin. Laitoin kolme päätä ja ruodot kattilaan ja niistä tuli kalakeiton liemipohja. Irrottelin vielä kalanpalasia niin ruodoista kuin päistäkin. Pää kannattaa hajottaa ihan kokonaan, sieltä löytyy poskilihojen lisäksi myös muuta syötävää. Kunnon kulinaristi imeskelee myös ne pään luut.

Keittoliemeen lisäsin paketin keittojuureksia, jossa lanttua, porkkanaa, selleriä ja palsternakkaa sekä hiemen valkokaalia sekä paljon maustepippuria, laakerinlehtiä ja merisuolaa. Kun ne olivat pehmenneet, lisäsin irrottamani kalan palat sekä yhden fileen paloiteltuna. Sitten lisäsin reilusti kokomaitoa ja reilun nokareen voita. Siinä se herkullinen vähähiilihydraattinen kalakeitto on yksinkertaisuudessaan. Kun tekee ison kattilallisen niin kun kalan palat alkavat ehtyä niin voi lisätä sinne vaikka lohta ja katkarapuja jotka antavat jatkokeitolle taas uutta makua.

• Venäjällä oppimani tavan mukaan keitin erillisessä kattilassa neljä isoa paloiteltua sipulia ja niitä pitää keittää kauemmin kuin muita sillä sipulin tulee olla niin pehmeää että sitä ei enää huomaa valmiin keiton joukossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1721
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1556
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1280
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1244
    Aihe