Jos ja kun hormonikierukka on aiheuttanut aknen, tasaantuuko tila joskus vai poistatanko koko kapineen?
Kierukka on asetettu kuukaisi sitten ja jo reilun viikon kuluttua siitä alkoi finnejä ilmaantumaan. Edes nuoruudessani ei minulla ollut näin paljon finnejä.
Kertokaa te muut, joilla sama kohtala, meneekö akne ohi muulla kuin kierukan poistolla? Tasaantuuko tila, kun elimistö on tottunut tähän hormonimäärään? Luin kyllä jostain, että välttämättä tila ei korjaannu enää edes poistattamalla kierukkaa..
Olen ehkä pikkumainen, mutta tämä järkyttävän röpelöinen iho ottaa päähän, enkä toisaalta ole valmis ehkäisyn takia tätä kärsimään.
Kierukka ja akne
3
273
Vastaukset
- miltä tuntuu!
Ymmärrän tilanteesi. Itsellä oli hormonikierukka melkein vuoden. koko sen ajan oli iho huonona. Vaihdoin kierukan pois kovien vatsakipujen vuoksi ja nyt mulla on kapseli kädessä. Finnit tosin eivät kadonneet minnekään koska kapselissa sama hormooni. Välillä ottaa päähän ihan älyttömästi. Ja sekin ärsyttää että vuodot jäi kokonaan pois. Ei siinä muuten mitään, mutta pelottaa että on raskaana (vaikka riski pieni). Olisin pitäytynyt kierukassa jos ei olisi ollut niitä pahoja mahakipuja. En osaa sanoa tasoittuuko ihon tila sun tapauksessa, kerroin vaan että tiedän miltä se tuntuu. Eniten mua ehkä ärsytti se että kun kävin kontrollissa ja kerroin että iho on huonona, niin hoitaja sanoi että ei se niin pahalta näytä! Mulle on ihan sama miltä se hoitajasta näyttää kun musta se tuntuu pahalta! Ja ne finnit on vielä yleensä tosi kipeitä. No, mulla ei ole enää mahdollisuutta vaihtaa ehkäisyä, kun oikein mikään ei sovi. Täytyy ehkä miettiä ihan piuhojen katkaisua vaikka olenkin vasta 25. Tosin mulla on taustalla sairaus. No joo meni ohi aiheen, pahoittelen. Tsemppiä sinne päin!
- sinnekin!
Kiitos!!
Se on niin totta, että jos lääkärille tai hoitajalle (olen itsekin..) sanoo, ett finnit häiritsee, ni satavarma vastaus on, ettei tilanne nyt niin paha ole. Joo-o, kyllähän se toki aina vois olla pahempikin.
- kohta ex-pilleristi
Moikka! Minua kiinnostaisi myös tietää, kuinka hormonikierukasta tulee finnejä ja tasaantuuko iho hormonitoiminnan tasaantuessa. Olen ei-synnyttänyt kolmekymppinen ja aikaisempi ehkäisymuoto e-pillerit. Nyt iho on ihan hyvässä kunnossa, mutta pillereistä on tullut kaikenlaisia sivuvaikutuksia. Olen vaihtamassa hormonikierukkaan.
Murrosikäisenä iho oli aika kaameassa kunnossa. Onkohan nyt odotettavissa samankaltainen kukintakausi? Kertokaapa kokemuksia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi933524Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä562478Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla142404Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi632264Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "162148Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen
Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.871169Kaste pelastaa ihmisen
Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm5671087Uskon todistus
Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik261996Ensin oli armo - sen jälkeen tuli usko
Me emme ansaitse armoa omalla uskollamme. Armo on ansaitsematonta rakkautta mikä synnyttää meidät uudesti Jumalasta. K400995Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla
Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday142949