Suupolteoireyhtymä

Suu kuin

tulessa jatkuvasti.
Aluksi luulin kurkkukivun johtuvan angiinasta,koska kurkussa oli valkeita peitteitä runsaasti ja kipu oli kovaa.
Jonkin ajan päästä,valkeat peittee häipyivät,mutta tilalle tuli vesirakkuloita,jotka levisivät myös kitalakeen ja poskiin,huuliin ja kieleen ja kipu edelleen kovaa,jääpaloja vain pystyin imeksimään.

Menin päivystykseen ja eihän ne siellä osanneet sanoa mitään,lääkäri käski mennä hammaslääkärille...no meninkin paikalliseen terveyskeskuksen hammaslääkärille,mutta kuinka ollakkaan kaksi lääkäriä tutki sielläkin suuni,mutta eivät osanneet sanoa mistä on kyse.
Sain sitten kiireellisen ajan leuka-ja suualan erikois hammaslääkärille....ja hän tiesi heti mikä on kyseessä...eli suupolteoireyhtymä.

Onko kellään kokemusta tästä sairaudesta?
Haluaisin tietää kuinka toiset jaksaa elää tän kanssa,koska sairaus on pitkä aikainen vuosia kestävä.

Kiitos,jos joku viitsii vastata :)

26

12297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myötätuntuinen

Löysin tämmöstä tietoo, kokeile jos vaikka auttaa. Voimia sinulle, luin niitä oireita ja totesin että aivan kamalaa. Yritä jaksaa.

http://www.hammaslaakariliitto.fi/suun-terveys/suun-hoito/suupolteoireyhtymae/

Tutkimusten perusteella alfalipoiinihappo voi helpottaa suupoltteen oireita. Suositeltu annos on 200 mg kolmesti päivässä kuukauden ajan ja sen jälkeen kerran päivässä. Sitä myydään luontaistuotekaupoissa.
      Suun polttelu on usein pahempaa, jos suu on kuiva. Suun riittävästä kostuttamisesta kannattaa huolehtia joko juomalla runsaasti vettä, pureskelemalla ksylitolilla makeutettua purukumia tai käyttämällä apteekista saatavia suun kostuttamiseen tarkoitettuja tuotteita tai vaikkapa oliiviöljyä.

• Onko kukaan parantunut ?

Minulla oireet alkoivat keväällä 2008. Polte alkoi alahuulen sisäpuolelta ja levisi alaleuan ikeniin, kieleen ja välillä koko suuhun. Noin kuukausi oireiden alettua puhkesi myös rakkuloita ylähuulen sisäpuolelle, jotka hävisivät muutamassa päivässä. 3 eri hammaslääkäriä tutki suutani, mutta mitään ei löytynyt -vastaus oli vaihdevuosioireista (olen 58v.) johtuva yleinen vaiva.
      Onneksi yöllä pystyi nukkumaan ja aamulla oli vähän aikaa helpompi olo, mutta päivän mittaan polte paheni. Kävin töissä normaalisti ja kokeilin kaikki apteekista suuvaivoihin saatavat lääkkeet.Antibiootteja pyysin yksityiseltä lääkäriltä, samoin kortisoonisalvaa - mistään ei ollut apua. Viimein tilasin ajan työterveyslääkärille, jotain vakavampaahan tämän piti olla, kun mikään ei auta. Hän epäili allergista reaktiota, mutta antoi lähetteen erilaisiin kokeisiin, jotta voitiin sulkea pois eräät sairaudet, jotka aiheuttavat suuhun oireita. Kaikki kokeet oli ok.
      Kesän mittaan polte jatkui, lisäksi alaleukaa särki ajoittain, samoin kurkku turposi iltaa kohden. Tilasin jälleen ajan eri hammaslääkärille ja hän otti vaivani tosissaan, antoi lähetteen suupolille ja soitti vielä saman päivän iltana minulle kotiin ja kertoi etsivänsä netistä tietoa em. vaivaan ja nettiosoite, josta luin oli todellakin suupolteoireyhtymä - kaikki samat oireet kuin minulla. Diagnoosi varmistui syyskuussa, kun pääsin suupolille. Sain Rivatril 2mg lääkettä paikallishoitona, eli puoli tabl. 3-4 krt päivässä purskutellaan suussa ja syljetään pois. Olen ottanut yleensä 2 puolikasta - joskus tuntuu, että auttaa mutta ei aina. Kurkkuoireet hävisivät samoin alaleuan särky, mutta pahin polte on alahuulen sisäpuolella ja se tuntuu joka päivä.
      Olen aina ollut terve, joten tämä vaiva kyllä ottaa välillä voimille. Ihmetyttää, kun sanottiin vaivan olevan yleinen - en tiedä ketään toista, eikä esim. gynekologini ollut kuullut moisesta syndroomasta! Se minullekin sanottiin, että vuosia se kestää ja kaikilla ei polte lopu koskaan - kivaa!!

• papu38

Tuli jo vuonna 1976.Minut neuvottiin neurologille.Tutkittiin ja diaknosi oli epilepsia.Lääkkeeksi sain Rivatrilia 4m päivässä.Se piti poltteen poissa 30vuotta.Sitten alkoi vähän tuntua.Menin eri neurologille kysymään jos annostusta pitäisi nostaa.Sanoi että rivatrili on huono lääke ja pitää lopettaa.Olin jäänyt riippuvaiseksi ja vieroitus on tuskaa.Nyt olen syönyt eri lääkkeitä mutta mikään ei auta.On mennyt hermoihin jo tämä lääkeruljanssi kun suu polttaa yhä.Mutta tauti luokiteltiin epileptiseksi.Koeta sitä kautta apua.Minä yritän saada rivatriilin takaisin.Olen 70 v.vanha joten ei luulisi haittaavan vaikka olisin riippuvainen.Kerrothan tällä palstalla jos saat apua.Yritetään jaksaa.T.Lea Turusta.

• Vastaanotetaan uusia selviytymiskeinoja

Osallistuin vuosi sitten suupoltetutkimukseen. Oman asuinalueeni sairaalan kliinisen poliklinikan ylihammaslääkäri oli ollut mukana suupoltetyöryhmässä, jonka tarkoituksena oli kerätä tietoja suupoltteen voimakkuudesta, kestosta ja käytetyistä hoito- ja selviytymiskeinoista.
        Hän sanoi, että Rivatril-lääkettä käytetään yleensä epilepsian hoidossa, mutta sillä lievitetään myös muita kiputiloja. Millä perusteella, Lea Turusta, vaivasi luokiteltiin epilepsiaksi - eikö siihen kuulu ihan eri oireita?Halusin vielä varmistaa em. hammaslääkäriltä, että lääkkeillä ei ole muita sivuvaikutuksia ja hän sanoi, että koska tabletteja ei niellä, vaan ne annetaan liueta suussa ja sylkäistään sitten pois, niin ne eivät imeydy verenkiertoon, vaan hoito on paikallista. Olen aina yrittänyt välttää lääkkeiden syömistä, koska ei ole ollut tarvetta, niin Rivatriliakin olen käyttänyt pienemmän määrän, kun minulle määrättiin. Olen kyllä ajatellut, että kokeilisin olla viikon ilman lääkitystä, toisaalta olisi varmaan hyvä kokeilla määrättyä määrää eli 3-4 puolikasta päivässä ja vertailla sitten vaikutusta.
        Laitan tähän vielä omia selviytmiskeinoja; syöminen helpotaa, samoin alkoholin nauttiminen - sitäkään ei voi päivittäin harrastaa, muutenhan siihen tulee riippuvuus, mutta pari lasia viiniä silloin tällöin poistaa poltteen joksikin aikaa. Olen harrastanut myös aina liikuntaa, siitä olen saanut apua. Ehkä se, että on paljon tekemistä auttaa unohtamaan vaivan. Jos on mahdollista ottaa päiväunet esim. viikonlopun aikana poistaa poltteen, minua se ei vaivaa myöskään yöllä. Olen yrittänyt ajatella positiivisesti - monilla on pahempiakin vaivoja - mutta onhan tämä tosi kiusallista, kun välillä kieli on kuin olisi juonut tulikuumaa nestettä ja huulen sisäpuolella on melkein jatkuva tunne, että iho on vereslihalla.
        Ihmettelen vielä, kun tämä luokitellaan jotenkin psyykkiseksi sairaudeksi, minä en koe olevani masentunut tai ahdistunut, en ainakaan ennen suupoltteen alkua. Myönnän kyllä, että ennen diagnosia olin aika epätoivoinen kun syy vaivaan löytyi vasta kuukausien päästä. Toivotaan nyt, että lääketiede keksisi tähänkin syndroomaan hoitokeinot!

• LL.........
        Vastaanotetaan uusia selviytymiskeinoja kirjoitti:

Osallistuin vuosi sitten suupoltetutkimukseen. Oman asuinalueeni sairaalan kliinisen poliklinikan ylihammaslääkäri oli ollut mukana suupoltetyöryhmässä, jonka tarkoituksena oli kerätä tietoja suupoltteen voimakkuudesta, kestosta ja käytetyistä hoito- ja selviytymiskeinoista.
        Hän sanoi, että Rivatril-lääkettä käytetään yleensä epilepsian hoidossa, mutta sillä lievitetään myös muita kiputiloja. Millä perusteella, Lea Turusta, vaivasi luokiteltiin epilepsiaksi - eikö siihen kuulu ihan eri oireita?Halusin vielä varmistaa em. hammaslääkäriltä, että lääkkeillä ei ole muita sivuvaikutuksia ja hän sanoi, että koska tabletteja ei niellä, vaan ne annetaan liueta suussa ja sylkäistään sitten pois, niin ne eivät imeydy verenkiertoon, vaan hoito on paikallista. Olen aina yrittänyt välttää lääkkeiden syömistä, koska ei ole ollut tarvetta, niin Rivatriliakin olen käyttänyt pienemmän määrän, kun minulle määrättiin. Olen kyllä ajatellut, että kokeilisin olla viikon ilman lääkitystä, toisaalta olisi varmaan hyvä kokeilla määrättyä määrää eli 3-4 puolikasta päivässä ja vertailla sitten vaikutusta.
        Laitan tähän vielä omia selviytmiskeinoja; syöminen helpotaa, samoin alkoholin nauttiminen - sitäkään ei voi päivittäin harrastaa, muutenhan siihen tulee riippuvuus, mutta pari lasia viiniä silloin tällöin poistaa poltteen joksikin aikaa. Olen harrastanut myös aina liikuntaa, siitä olen saanut apua. Ehkä se, että on paljon tekemistä auttaa unohtamaan vaivan. Jos on mahdollista ottaa päiväunet esim. viikonlopun aikana poistaa poltteen, minua se ei vaivaa myöskään yöllä. Olen yrittänyt ajatella positiivisesti - monilla on pahempiakin vaivoja - mutta onhan tämä tosi kiusallista, kun välillä kieli on kuin olisi juonut tulikuumaa nestettä ja huulen sisäpuolella on melkein jatkuva tunne, että iho on vereslihalla.
        Ihmettelen vielä, kun tämä luokitellaan jotenkin psyykkiseksi sairaudeksi, minä en koe olevani masentunut tai ahdistunut, en ainakaan ennen suupoltteen alkua. Myönnän kyllä, että ennen diagnosia olin aika epätoivoinen kun syy vaivaan löytyi vasta kuukausien päästä. Toivotaan nyt, että lääketiede keksisi tähänkin syndroomaan hoitokeinot!

hyvin useita ERI indikaatioita, bentzo kun on, mm. tämä mainittu epilepsia, jännitystilat, paniikkihäiriö, ahdistuneisuus, unettomuus jne.jne.jne.

Kyllä epilepsia on vallan muu sairaus kuin tämä otsakkeessa oleva. Sinulle LEA TURUSTA on sitten varmastikin tehty mm. EEG ym. kokeita joiden perusteella sinun on todettu sairastavan epilepsiaa. Ja harvemmin aikuisen epilepsiaa hoidetaan pelkällä rauhoittavalla lääkkeellä, kyllä Rivatril yleensä aikuiselle on LISÄLÄÄKE epilepsiaa hoidettaessa, ts. pidettäessä kohtauksettomana.

Nyt on menneet puurot ja vellit sekaisin.

Epilepsia on neurologinen sairaus jota taas otsakkeessa oleva sairaus ei ole.

• paikat

Onko hampaissasi amalgaamipaikkoja?

• papu38

Kiva kuulla että muillakin on tämä kurja vaiva.Kyllä minua tutkittiin ihan sairaalassa.Sähkökäyrissä oli poikkeavuutta ja olen ollut autokolarissa aikaisemmin.Lääkärini oli täysin varma että makuhäiriö on epileptinen vaiva.Rivatrili on ollut minulle kelan kokonaan korvaama lääke epilepsian vuoksi.Amalgaamit poistettiin kohta alussa siihen perehtyneellä hammaslääkärillä.En tiedä miksi rivatrili piti kivun poissa,niin vain oli.Kun suu oikein polttaa on myös päässä hiukan sekava olo ja hermot piukalla.Syöminen auttaa joo ja kovan leivän pureskelu.Olen kuitenkin herkästi lihoavaa sorttia,joten se ei käy.Haluan pysyä normaali painoisena eikä liikkuminenkaan paljon kaloreita pudota.Liikun kyllä ja teen puutarhatöitä,sehän on selvä.
        Odotan nyt aikaa neurologille terveyskeskuksen lähetteellä,ennen olen käynyt yksityislääkärillä,mutta se tulee liian kalliiksi eläkeläiselle.Magneettikuvassa kävin syksyllä ja siinä on jotain joka voisi johtua esim.traumasta.Voisikohan suunpolte tulla siitä?Fyysinen trauma.Luin netistä,on fyysistä ja psyykkistä traumaa.Paljon lääketiede tietää vaan ei vaivaa osaa selittää.KIRJOITELLAAN!

• SH..
        papu38 kirjoitti:

Kiva kuulla että muillakin on tämä kurja vaiva.Kyllä minua tutkittiin ihan sairaalassa.Sähkökäyrissä oli poikkeavuutta ja olen ollut autokolarissa aikaisemmin.Lääkärini oli täysin varma että makuhäiriö on epileptinen vaiva.Rivatrili on ollut minulle kelan kokonaan korvaama lääke epilepsian vuoksi.Amalgaamit poistettiin kohta alussa siihen perehtyneellä hammaslääkärillä.En tiedä miksi rivatrili piti kivun poissa,niin vain oli.Kun suu oikein polttaa on myös päässä hiukan sekava olo ja hermot piukalla.Syöminen auttaa joo ja kovan leivän pureskelu.Olen kuitenkin herkästi lihoavaa sorttia,joten se ei käy.Haluan pysyä normaali painoisena eikä liikkuminenkaan paljon kaloreita pudota.Liikun kyllä ja teen puutarhatöitä,sehän on selvä.
        Odotan nyt aikaa neurologille terveyskeskuksen lähetteellä,ennen olen käynyt yksityislääkärillä,mutta se tulee liian kalliiksi eläkeläiselle.Magneettikuvassa kävin syksyllä ja siinä on jotain joka voisi johtua esim.traumasta.Voisikohan suunpolte tulla siitä?Fyysinen trauma.Luin netistä,on fyysistä ja psyykkistä traumaa.Paljon lääketiede tietää vaan ei vaivaa osaa selittää.KIRJOITELLAAN!

epilepsia, että tämä mainittu vaiva. Tässä mainitussa vaivassa sellaisenaan ei esim. magneettikuvissa tai EEG-tutkimuksissa ole poikkeavuutta. Sinun suuvaivasi johtunee epilepsiasta tai siitä vammasta jonka johdosta olet saanut epilepsian.

• papu38
        SH.. kirjoitti:

epilepsia, että tämä mainittu vaiva. Tässä mainitussa vaivassa sellaisenaan ei esim. magneettikuvissa tai EEG-tutkimuksissa ole poikkeavuutta. Sinun suuvaivasi johtunee epilepsiasta tai siitä vammasta jonka johdosta olet saanut epilepsian.

selvennystä.En saa mitään kohtauksia tai kouristelua jotka epilepsiaan myös kuuluvat.Ainoa oire on suunpolte.Joskus itsekin ihmettelen onko diagnosi oikea.Mutta mitä väliä jos vain sais avun.Lukeminen helpottaa minua,kokeilkaa jänniä kirjoja!Niinkuin edellä mainittiinkin,mielenkiintoinen tekeminen helpottaa.Minulta sosiaalinen elämä on vähentynyt.Pienikin jännitys pahentaa oiretta.Miten teillä muilla?

• Pekkasta tartuu
        papu38 kirjoitti:

mistä suupolte tulee? tuleeko se suu sexistä? imeskelytapletti bepanheet auttaa jonkin verran,olut iltasella riittää pullo.ruoka ei makeaa.suola vesi huuhtelu auttaa vähän.Broileri auttaa.piimä auttaa.turkin pastillit, sisu,hammaskiven poisto auttaa vähän,sieni lääke helpotti,mahdollisesti antibiootti.Onko se tarttuvaa?

• Pixuli

liity tähän. mut äidilläni keliaki alkoi suuoireilla. suu tulessa ja rakkuloita.
      Meni kauan ennen kuin tajutiin, mistä johtuu. Nyt kun oikea ruokavalio kaikki ok. Mut heti jos vahingoss esim. ravintolassa syö gluteenista ruokaa, niin kylläpä suu on kauhian kipiä! ja äidilläni ei juuri muita oireita ollut!

• Polttaa vähemmän

Keliakia on pois suljettu laboratorio kokein. Stressistä sen verran, että lomalla ollessani suuta polttaa mielestäni enemmän - johtuiskohan siitä, että on enemmän aikaa tarkkailla tuntemuksiaan.
        Olen lopettanut Rivatrilin käytön syyskuun lopussa. En huomannut mitään eroa, suuta ei polta enemmän kuin ennenkään. Oletteko kokeilleet luontaistuotteita? Itse olen ottanut Bioteekin alfalipoiinihappokapseleita 3 kertaa 200 mg päivässä kuukauden ajan ja nyt pian kaksi viikkoa 2 kertaa 200 mg päivässä. Suuta polttaa päivittäin, mutta ei yhtä voimakkaasti - aion jatkaa näin ainakin jonkin aikaa.
        Kysynkin sinulta "tulessa jatkuvasti", oletko saanut apua vaivaasi? Kovin hiljaista tällä palstalla näyttää olevan! Kirjoitelkaa...

• polttaa/ei polta
        Polttaa vähemmän kirjoitti:

Keliakia on pois suljettu laboratorio kokein. Stressistä sen verran, että lomalla ollessani suuta polttaa mielestäni enemmän - johtuiskohan siitä, että on enemmän aikaa tarkkailla tuntemuksiaan.
        Olen lopettanut Rivatrilin käytön syyskuun lopussa. En huomannut mitään eroa, suuta ei polta enemmän kuin ennenkään. Oletteko kokeilleet luontaistuotteita? Itse olen ottanut Bioteekin alfalipoiinihappokapseleita 3 kertaa 200 mg päivässä kuukauden ajan ja nyt pian kaksi viikkoa 2 kertaa 200 mg päivässä. Suuta polttaa päivittäin, mutta ei yhtä voimakkaasti - aion jatkaa näin ainakin jonkin aikaa.
        Kysynkin sinulta "tulessa jatkuvasti", oletko saanut apua vaivaasi? Kovin hiljaista tällä palstalla näyttää olevan! Kirjoitelkaa...

Olen potenut suupoltetta ehkä jo noin 7 vuotta. Kun luin edellisiä viestejä, olen samaa mieltä siitä että parasta on jos asian unohtaa. Niin, - jos voi! Olen itse käyttänyt bentsodiatsepameja (Oxepam 30 mg 3x 1/2 vrk) vuosia. Kipuillut sen kanssa, että tulenko, olenko jo, riippuvainen? Annostuksen pitäminen aisoissa on joskus vaikeaa. Mutta tajuan, että on pakko. Kokeilin muitakin lääkkeitä, mutta sivuoireiden takia lopetin. Tai siksi, etteivät ne auttaneet. En ole masentunut ja olen kiinnostunut kaikesta elämässä. Olen 70-vuotias. Mielestäni nuorekas ja terve. Liittyykö tämä jotenkin hormoneihin, koska oireet alkoivat hormonilääkityksen ja vaihdevuosien jälkeen? En voi rintasyöpäriskin (kaksi kertaa pieni alku) takia enää palata hormonihoitoihin. Pärjäilen näin, mutta kaiken aikaa on seurailtava lääkkeen kulutusta. Koetan ottaa positiivisesti. Pahempiakin vaivoja ihmisillä on!

• Anna3

Täällä sama ongelma, jos se sinua lohduttaa! olen laukannut hammaslääkärit ja erikoislääkärit, eikä mikään auta. Jätin pois nyt viljat ja syön gluteenitonta ruokaa. Se on vähän auttanut. Tämä on kesktänyt nyt pari vuotta ja alkoi pitkäaikaisesta yskästä ja homeesta työpaikalla. Nyt kokeilen ohjetta: 2 rkl vettä ja tabasco 1 tl purskuta 15 sek parin tunni n välin pari n kolme päivää. Ohje löydetty netistä, joten kaikki keinot täytyy kokeilla. Tarkistuta amagaamisi ja mahdolliset vuodot paikoissa, lisäksi hormoonit ja refluksiovaivat. Tämä tauti on kaikkien näiden yhteisvaikutusta. Puren jatkuvasti purukumia ja se on tepsinyt jonkin aikaa, samoin veden runsas juonti. Kerro kun löydät apua tähän vaivaan. Anna

• loppuelämän kipu?

Minun suupolte alkoi 10.3.2010 kun vasemmalta yläleusta otettiin hammas pois. Polte lähtee juuri sen hampaan juuresta ja leviää kieleen ja kitalakeen mutta oikeanpuoleinen osa suusta on kivuton. Olen kokeillut kaikki mahdolliset lääkkeet joita kipuplk ja suuplk:lla määrättiin, ei mistään apua. Olen aivan varma että kyse hampaan poisrepimisen yhteydessä vaurioitettu hermo. Olenkin sitä mieltä että ko. toimenpide olisi pitänyt oikeaoppisesti hoitaa leikkaamalla. Olen tutkinut ihmisen hermostoa ja tullut tähän tulokseen. Hermoa ei voi korjata mitenkään, elimistö voi pyrkiä kasvattamaan uuden osan vaurioituneen tilalle, kestää varmaan ikuisuuden. nimim. loppuelämän kipu?

• olen26vuotiastyttö

Olen 26 vuotias tyttö ja mietin onkohan minulle tullut tämä sairaus..Olen ravannut lääkäreillä ja hammaslääkäreillä.Mitään ulkoisesti näkyvää ei ole ja kaikki kokeet ok. Kokeiltu on hiivalääkettä ja eri purskutusaineita.

Miten tälläisen diagnoosin sitten saa? pitääkö vaatia lähetettä terveyskeskuksesta jatkotutkimuksiin?
      Tämä on hirveä vaiva,en toivoisi tätä kenellekään..

Tiia

• hannu3

Kannattaisi kokeilla seuraavaa: Kevyttä sylkirauhasten hierontaa, jolloin suuhun alkaa tulla voimakasta suolan makua, jota saattaa kestää jopa vuorokauden. Näin kävi minulle, jonka jälkeen suunpolte hävisi kokonaan.
      Terv. Hannu

• Seitsenkymppinen

Minulla suupolte alkoi 2014 joulun alla, kun sairastuin pahaan närästykseen, joka nyt on muuttunut sappirefluksiksi ja tämänhetkinen poltteen paheneminen johtuu ilmeisesti siitä, kieltä ja kitalakeen polttelee myös yöllä. Käyn suun limakalvosairauksiin erikoistuneella hammaslääkärillä, mutta vaivaan ei muuta apua viime kädessä kuin epilepsialääke, jota en ole vielä kokeillut. Minulla myös kuiva suu, en voi juoda mitään alkoholijuomia enkä käyttää pastilleja, kun kitalaki on ohut ja tulee näistä kipeäksi ja jopa rikkoontuu. Elämäntilanteeni vuoksi olen ollut vuosia stressaantunut, käynyt psykoterapiassa, mindfullnessharjoituksissa, TRE-harjoituksia ja syvähengitysharjoituksia teen kotona. Tällä hetkellä pahin tilanne kieli ja kitalaki tulessa ja kaikki keinot kokeiltu. Kaikki apteekin tuotteet käytössä bioXtran hammastahna, suuvesi, geeliä suihkeet lisäksi olen muista syistä käyttänyt Alfalipoiinia vuosia 250 mg pvässä, nyt lisään sitä. Olen myös ollut vuosia vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Mutta suupolte tuntuu vain pahenevan - kärsin siitä joka pvä. Haen aktiivisesti uutta tietoa.

• Marjiina

Olen kuusikymppinen nainen. Suupolte alkoi puolisen vuotta sitten. Hormonini ovat täysin sekaisin, estrogeeni menee purkista, koskapa munasarjat on leikattu kasvaimen vuoksi. Diabetes puhkesi hiljattain, olen myös tyroksiinilääkityksellä. Luultavasti aivolisäkeperäistä, minulla on luultavasti myös lisämunuaisen vajaatoiminta. Uskon siis vahvasti, että suupolte liittyy hormonehihin, tavalla tai toisella. Keväällä sain sen rauhoittumaan Bepanthen -imeskelytableteilla sekä Salumet-hammastahnalla, jota saa apteeksista. Suosittelen kokeilemaan. Siinä ei ole vaahtoavaa ainetta. Vaiva on pahin aina aamuisin, liittynee refluksiin myös. Kuivat limakalvot liittynevät myös tähän tautiin, tällä hetkellä taas pahin vaihe menossa.

• rauhallisuus

Hei te joilla tuota suunpoltetta, onko myös kielen turvotusta samalla.Minulla kieli turvonnut ja huulet kuin ois botoxia laitettu, mitään kauheaa kipua ei ole, mutta ärsyttävä olo on. Oireita oletettu verenpainelääkkeistä johtuvaksi, niitä kokoeiltu useita, mutta mikään ei helpota. Väliin haittaa puhettakin nää oireet . Tuntuu ettei jaksa enää lääkärissä hypätä kun ei kukaan osaa sanoo mitään.

• O750TH

Suupoltetta ollut jo kymmenisen vuotta. Väillä ei sitä ole ollenkaan ja nyt tällä hetkellä suu on kipeänä koko ajan, pahin aika on ilta. Ulkona ollessani en tunne polttoa. Ksylitolipurukumi on ainoa apu. Menen taas hammaslääkärin tarkastukseen, katsotaan saanko mitään apua. Ei tätä toivoisi kenellekään. 60v.

• Ma-le-48

Vajaan vuoden poltellut nielua, suuta, kieltä ja huuliakin. Tuntuu että höyry nousee suusta kun polttaa niin. Joka ikinen päivä. Ruokia ei voi maustaa kuin suolalla. Jotkin mausteet, varsinkin esim; jauhelihamausteseokset pahentaa poltetta rajusti. Banaani saattaa tehdä samoin. Salapoliisin työtä yrittänyt tehdä mutta huonolla menestyksellä, kun yhtenä päivänä tuntuu että pullassa mausteena ollut kardemumma laukaisee poltteen kovenemisen vähintään vuorokauden ajaksi, mutta toisena päivänä ei näin käykkään.
      On tähystetty suolistot ja tutkittu refluksit ym, eikä syytä löydy.
      Harvinaisen raivostuttava vaiva :(

• Ma-le-48

Unohtui mainita että jäävesi/ jääpalat helpottaa hetkeksi, ja sitä kuluu 2-3l päivässä..

• plpplp

Minulla alkoi suupolte v.2013, kun oli kovat niskavaivat ja samalla koko selkä oli kuin tulessa, menin Töölön sairaalaan vuoden lopussa, minulle sanottiin että kaikki kyseiset vaivat niska-selkä-suupolte kuuluvat vanhuuteen ja kaularangassa laajat rappeumamuutokset, sain Klotriptyl-lääkettä 3tbl vrk:ssa ja Panacod kipulääkettä 6 tbl vrk:ssa meni kuukausi kivut hävisivät mutta alkoi uudet kovat niska ja selkäpoltteet lopuksi löydettiin kaularangan prolapsi joka leikattiin keväällä 2014, mutta ei suupolte loppunut, en tiedä mutta neurologi joka hoitaa minua on sanonut että johtuu niskasta ja hermoperäistä kipua on myös suupolte olen nyt 65v enkä tuntisi itseäni vanhaksi mutta kroppa näköjään tuntee.

• Anonyymi

Minulla alkoi suunpolte 70 vuotiaana. Kovin polte kielessä vähemmän muualla. Keskellä yötä heräsin kovaan kielen polttoon. Loppujen lopuksi suusairauksien erikoislääkäri ratkaisi asian. Kielestä mennyt hermot joka on tyypillisintä vaihdevuosien aikana. Lyrica auttaa siihen. Nyt on pystytty vähän alentamaan annosta. Olen kokeillut pärjäisinkö ilman lääkettä se on puolitoista vuorokautta ,kn poltto palaa. Epilepsia lääkitys ei sopinut minulle .

• Anonyymi

46v mies tässä ihmettelee suukipua.
      on muuten pirullinen vaiva. nyt neljättä päivää sattuu ja polttaa koko suuhun. välillä kurkkuun, välillä ikeniin tai hampaisiin. nyt polttaa jo vähän huuliakin mutta se voi olla vaan rohtumista kun on koko ajan suu täynnä sylkeä. ketjua kun lueskelin niin tomaatti saattaa tosiaan aloittaa tai pahentaa sitä. ja stressi. ehkä myös lime/sitruuna.
      covid-rokotuksia en ottanut mutta varmaankin sairastin kyllä, mutta täysin arvailun varassa miten se tähän vaikuttaa.
      jäljelle jää oikeestaan vain vaihdevuodet, alkoholi, kannabis, keripukki tai joku muu puutostila, käpyrauhanen, stressi...mitä näitä nyt on??

sattuu kyllä aivan s*****asti eikä ibumax juuri tunnu auttavan. tramal tuntuu vähän turhan järeeltä aseelta mutta jos ei tää ala vähitellen muuten helpottaa niin pakko se kai on kokeilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      22
      2390
    2. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      140
      2051
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      12
      1477
    4. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      388
      1200
    5. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      65
      1131
    6. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      99
      1087
    7. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      61
      980
    8. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      68
      962
    9. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      48
      953
    10. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      2
      831
    Aihe