Minulla on 4kk vanha terrieri-pentu. Asun kaupungissa kerrostalossa ja en omista ajokorttia sekä kaupungissamme on huonot mahdollisuudet käyttää julkisia kulkuvälineitä. Näin siis minun ei ole mahdollista käydä kaupungin ulkopuolella pitämässä pentuani vapaana kovinkaan usein.
Pennun koulutuksen kannalta on tärkeää että sitä voi pienenä pitää mahdollisimman paljon vapaana. Esim. luoksetuloa on parhain opetella tällä tavoin. Pentua ei myöskään voi vielä lenkittää kuin isoa koiraa, joten vapaana pitäminen on ainut keino, jolla pentu saa liikkua ja kuluttaa energiaa hauskalla ja kehittävällä tavalla.
Ratkaisuni on löytynyt lähellä sijaitsevasta puistosta. Siellä pidän pentua vapaana. Puiston vieressä on aidattu leikkipuisto, joten koirani ei sinne pääse. Puisto ei ole missään syrjässä vaan sen lähellä on autoteitä, kerrostaloja ja lähikauppaakin. Heittelen pennulle palloa puistossa ja se innoissaan sen perässä juokseekin ja sitä riepottelee. Joskus se haistelee maata niin että eksyy puiston toiselle puolelle, mutta heti kun huudan, se juoksee luokseni. Joskus menen sitä jopa piiloon, että se saa itse etsiä minut ja sitten kovat kehut päälle.
Aina jos näen, että jostain tulee ihmisiä, niin otan pentuni kiinni ja pidän sitä kiinni niin kauan, että ihmiset menevät kauemmas. Pentuni ei ole millään lailla aggressiivinen, tiedän vain, että kukaan ei varmasti arvostaisi vierasta vapaana luokseen juoksevaa koiraa.
Koirahan ei koskaan ole 100% luotettava, tiedän sen. Olen kuitenkin hyvin oppinut lukemaan koiraani niin, että kun huomaan sen käyvän ylikierroksilla tai muuten rikkovan käskyjäni lainkaan, otan sen kiinni ja me lähdemme kotiin. Tätä harrastusta olen päättänyt harrastaa niin pitkään kuin koirani vain pysyy pentumaisena. Todennäköisesti 1-2 kk vielä pidän sitä vapaana puistossa, koska sen jälkeen alan jo lenkittämään sitä jonkin verran ja se saa silloin liikuntansa siitä.
Minä en kirjoittanut tätä siksi, että pohtisin, onko tämä toimintani oikein. Tiedän, että lain mukaan se on väärin. Olen kuitenkin sitä mieltä, että koirani on minulle kuin lapseni. Jos vapaana pito auttaa sitä sen kehityksessä, silloin se on tarpeellista, välttämätöntä. Jos minulla olisi lapsi ja joku sanoisi, että on lainvastaista antaa lasten leikkiä. Voitte miettiä omalla kohdallannekin, että miten suhtautuisitte tuohon lakiin? Luulen, että ainoastaan idiootti kieltäisi silti lastaan leikkimästä.
terveisin: Muut ihmiset useimmiten huomioon ottava, mutta silti toisia tahtomattaan ärsyttävä.
Pidän pentua vapaana. piste.
11
573
Vastaukset
- Vagiman
Minulla on 27v vanha vaimo. Asun kaupungissa kerrostalossa ja en omista ajokorttia sekä kaupungissamme erinomaiset mahdollisuudet käyttää julkisia välineitä. Näin siis minun ei ole mahdollista käydä kaupungin ulkopuolella pitämässä vaimoani vapaana kovinkaan usein.Vaimon koulutuksen kannalta on tärkeää että sitä voi pitää mahdollisimman paljon vapaana. Esim. luoksetuloa on parhain opetella tällä tavoin. Vaimoa ei myöskään voi vielä lenkittää kuin vanhaa vaimoa, joten vapaana pitäminen on ainut keino, jolla vaimo saa liikkua ja kuluttaa energiaa hauskalla ja kehittävällä tavalla.
Ratkaisuni on löytynyt lähellä sijaitsevasta kuppilasta. Siellä pidän vaimoa vapaana. Kuppilan yhteydessä on aidattu terassi, johon vaimoni ei enään pääse. Terassi ei ole missään syrjässä vaan sen lähellä on alko, apteekki ja lähikauppakin.
Heittelen vaimolle pulloa puistossa ja se innoissaan sen perässä juokseekin ja sitä riepottelee. Joskus se haistelee liimaa niin että eksyy puiston toiselle puolelle, mutta heti kun huudan, se juoksee luokseni. Joskus menen sitä jopa piiloon, että se saa itse etsiä minut ja sitten kovat kehut päälle.
Aina jos näen, että jostain tulee ihmisiä, niin otan vaimoni kiinni ja pidän sitä kiinni niin kauan, että ihmiset menevät kauemmas. Vaimoni ei ole millään lailla aggressiivinen, tiedän vain, että kukaan ei varmasti arvostaisi vierasta vapaana luokseen juoksevaa vaimoa.
Vaimoa ei koskaan ole 100% luotettava, tiedän sen. Olen kuitenkin hyvin oppinut lukemaan vaimoani niin, että kun huomaan sen käyvän ylikierroksilla tai muuten rikkovan käskyjäni lainkaan, otan sen kiinni ja me lähdemme kotiin naimaan. Tätä harrastusta olen päättänyt harrastaa niin pitkään kuin vaimoni vain pysyy nuorekkaana. Todennäköisesti 10v vielä pidän sitä vapaana puistossa, koska sen jälkeen alan jo lenkittämään sitä jonkin verran ja se saa silloin liikuntansa siitä.
Minä en kirjoittanut tätä siksi, että pohtisin, onko tämä toimintani oikein. Tiedän, että lain mukaan se on väärin. Olen kuitenkin sitä mieltä, että vaimoni on minulle kuin koirani. Jos vapaana pito auttaa sitä sen kehityksessä, silloin se on tarpeellista, välttämätöntä.
Jos minulla oikeasti olisi vaimo ja joku sanoisi, että on lainvastaista antaa vaimon ryypiskellä ja haistella liimaa puistossa. Voitte miettiä omalla kohdallannekin, että miten suhtautuisitte tuohon lakiin? Luulen, että ainoastaan idiootti kieltäisi silti vaimoani leikkimästä.
terveisin: Muiden vaimot useimmiten huomioon ottava, mutta silti omaansa tahtomattaan ärsyttävä- tämän ketjun aloittaja
En tiedä, oliko viestisi tarkoitus ärsyttää minua, silloin en ymmärtänyt sitä ärsyttävyyttä, mutta joka tapauksessa nauroin ääneen kun luin sitä :D kiitoksia siis viikon parhaista nauruista ;)
Minulla on 47v vanha mies. Asun kaupungissa ok-talossa ja omistan ajokortin, vaikka kaupungissamme on erinomaiset mahdollisuudet käyttää julkisia välineitä. Näin siis minun ei tarvitse päästää miestäni kaupungin ulkopuolelle vapaana kovinkaan usein. Mieheni koulutuksen kannalta on tärkeää että sitä voi pitää mahdollisimman paljon silmän alla. Esim. luoksetuloa on parhain opetella tällä tavoin. Miestäni ei myöskään voi enää lenkittää kuin nuorta miestä, joten kiinnipitäminen on ainut keino, jolla mies saa liikkua ja kuluttaa energiaa hauskalla ja kehittävällä tavalla.
Ratkaisuni on löytynyt lähellä sijaitsevasta kuppilasta. Siellä pidän miestäni vapaana. Kuppilan yhteydessä on aidattu terassi, johon mieheni ei enää pääse toisten naisten vuoksi. Terassi ei ole missään syrjässä vaan sen lähellä on alko, apteekki ja lähikauppakin.
Heittelen miehelleni pulloa puistossa ja se innoissaan sen perässä juokseekin ja sitä riepottelee. Joskus se haistelee toisten naisten hajuvesiä niin että eksyy puiston toiselle puolelle, mutta heti kun huudan, se juoksee luokseni. Joskus menen sitä jopa piiloon, että se saa itse etsiä minut ja sitten kovat kehut päälle.
Aina jos näen, että jostain tulee toisia naisia, niin otan mieheni kiinni ja pidän sitä kiinni niin kauan, että naiset menevät kauemmas. Mieheni ei ole millään lailla yliseksuaalinen, tiedän vain, että kukaan ei varmasti arvostaisi vierasta vapaana juoksevaa miestä.
Mieheni ei koskaan ole 100% luotettava, tiedän sen. Olen kuitenkin hyvin oppinut lukemaan miestäni niin, että kun huomaan sen käyvän ylikierroksilla tai muuten rikkovan käskyjäni, otan sen kiinni ja me lähdemme kotiin naimaan. Tätä harrastusta olen päättänyt harrastaa niin pitkään kuin mieheni vain pystyy suoriutumaan. Todennäköisesti 10v vielä pidän sitä vapaana puistossa, koska sen jälkeen alan jo katsoa uutta miestä ja mieheni saa silloin levätä siitä.
Minä en kirjoittanut tätä siksi, että pohtisin, onko tämä toimintani oikein. Tiedän, että moraalisen lain mukaan se on väärin. Olen kuitenkin sitä mieltä, että mieheni on minulle kuin koirani. Jos kiinnipito auttaa sitä sen kehityksessä, silloin se on tarpeellista, välttämätöntä.
Minulla oikeasti on mies, mutta joku sanoisi, että on moraalisesti lainvastaista antaisin miehen ryypiskellä ja juosta naisten perässä. Voitte miettiä omalla kohdallannekin, että miten suhtautuisitte tuohon moraaliseen lakiin? Luulen, että ainoastaan idiootti antaisi silti mieheni mennä.
terveisin: Muiden naisten miehet useimmiten huomioon ottava, mutta silti omastaan tahtomattaan ärsyyntyvä - sain
mahtavat naurut Vagiman!
- mutta vastataan kuitenki
"Jos minulla olisi lapsi ja joku sanoisi, että on lainvastaista antaa lasten leikkiä. Voitte miettiä omalla kohdallannekin, että miten suhtautuisitte tuohon lakiin? Luulen, että ainoastaan idiootti kieltäisi silti lastaan leikkimästä."
Minulle on ihan sama onko pentusi vapaana vai ei. Mukavaa että se saa telmiä vapaana. Toivottavasti ei jää auton alle. Mutta tuo että vertaat koiraasi lapsiin kertoo siitä että sinulla ei ole lapsia. Koira on koira, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Laissa koira rinnastetaan tavaraan joten minusta on täysin idioottimaista edes kirjoittaa että jos laissa kiellettäisiin lapsia leikkimistä.
Tyhmä provohan tämä sinun tekstisi on mutta vastataan nyt kuitenkin kun tiedän että sitä kaipaat.- Penikka
Eikös alle 5 kk pentuja saa pitää vapaana? Eli mikä on lainvastaista?
- saat pitää!
Penikka kirjoitti:
Eikös alle 5 kk pentuja saa pitää vapaana? Eli mikä on lainvastaista?
Eihän tossa ole mitään laitonta :o
Kyllä pentua saa pitää vapaana siellä, täällä tai vaikka kaikkialla. Olikohan se raja 6kk..? No kuitenkin sun 4kk pentu saa juosta vapaana ja jos joku tulee valittamaan ni keskaria vaan ja "HOIDA MUMMO OMA ELÄMÄS!!!".
Ihmiset on ärsyttäviä kun tuppautuvat.. - se on
saat pitää! kirjoitti:
Eihän tossa ole mitään laitonta :o
Kyllä pentua saa pitää vapaana siellä, täällä tai vaikka kaikkialla. Olikohan se raja 6kk..? No kuitenkin sun 4kk pentu saa juosta vapaana ja jos joku tulee valittamaan ni keskaria vaan ja "HOIDA MUMMO OMA ELÄMÄS!!!".
Ihmiset on ärsyttäviä kun tuppautuvat..5kk
se on kirjoitti:
5kk
Taajamassa ei saa pitää koiraa järjestyssääntöjen mukaan irti.Eli ei ole mitään ylä-ikärajaakaan.
- krameri
molossi kirjoitti:
Taajamassa ei saa pitää koiraa järjestyssääntöjen mukaan irti.Eli ei ole mitään ylä-ikärajaakaan.
Maaseudullakaan ei saa pitää koiria vapaana, kuin omassa pihassa ja muualla vain maanomistajan luvalla.
- ja jossain vaiheessa
tulee uhmaikä tai se näkeekin kanin tms, joka kiinnostaa äärettömästi enmmän kuin mikään sinun opettamasi (mm luoksetulo) ja koira ampaisee sen perään. Tiedän näin käyneen murkkuikäiselle, joka juoksi auton alle. Sinuna hoitaisin siis nuo koulutukset muualla kuin noin lähellä autoteitä. Koirasi vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 591608
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu671571Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1641360Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle661237Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1061191Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu2781185- 601049
Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä611046KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin89967Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä57950