Voiko 10-vee meikata?

Yunnare

Olen ihan äimän käkenä, kun olen nähnyt, miltä 10-11 vuotiaat nyt, vuonna 2009, näyttävät. Monilla on naamassa paksu maski puuteria jotta näytettäisiin ihan posliininukeilta. Posketkin on ihan pinkit kun niihin on pyntätty varmaankin miljoona sutaisua poskipunaa. Ja, huulissa ei ole enää hillittyä huulikiiltoa vaan joillain ihan kauhean väristä huulipunaa. Ja silmät ovatkin se kauheuden keskipiste; ripset ovat tekoripsien näköiset ja klöntittyneet paksusta ripsarikerroksesta, luomet säteilevät kilpaa tropiikkien sävyjen kanssa ja koko kauhistus komistetaan mustilla rokkirajauksilla. Mitä olette mieltä? Pelkkä huulikiilto ja ripsiväri riittäisi. Voin kyllä myöntää käytäväni itse runsaasti meikkivoidetta, puuteria, ripsiväriä ja mustaa kajalia, mutta olen sentään 15-vuotias, ja aloitin meikkaamisen kasiluokan puolivälissä.

112

5705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      mielestäni siihen ei ole mitään tarvetta.itse käytän rajauskynää ja ripsaria,17 w...ei aika vain riitä enempään maalaamiseen

    • vastaan itse

      Ei kannata.
      Ei ole tarvetta.
      Ei osaa meikata, paitsi jos harjoittelee ensin (mieluummin kotona 4 seinän sisällä).

      Oma tyttäreni on kärttänyt meikkejä jo 10-vuotiaasta lähtien, hänellä onkin niitä jonkin verran, mutta kouluun ei ole meikannut, ja kotonakin hyvin harvoin. Parempi silti harjoitella, ja varsinkin sitä ihon puhdistamista ennen ja jälkeen meikkauksen, lopputulos on silloin paljon parempi. Jos iho on epäpuhdas, ei se meikkaamalla tule yhtään paremman näköiseksi, eli ensin hoito, sitten meikkaus.

      • meeeeri

        hänellä sitten on, ja ikä? (toivottavasti en kysele liikaa) Miten niin kaikki 10-veet eivät osaisi? Voivat osatakin, vaikka eihän se kovinkaan kannata.


      • ....
        meeeeri kirjoitti:

        hänellä sitten on, ja ikä? (toivottavasti en kysele liikaa) Miten niin kaikki 10-veet eivät osaisi? Voivat osatakin, vaikka eihän se kovinkaan kannata.

        Luomivärejä, ripsivärejä, kynsilakkoja, huulikiiltoja, kajaleja.
        Tuotteet eivät ole kalleimmasta päästä mutteivät myöskään mitään lelumeikkejä.
        Meikkivoiteita ei ole hankittu, koska iholla on aika paljon mustapäitä ja finnejä, hoidetaan niitä nyt ensiksi puhdistamalla ja rasvaamalla (Phytomer Oligopur -geelivoide). Kyllä hän osaa silmämeikin tehdä itselleen nätisti, kun on yli vuoden harjoitellut, mutta kuten kirjoitin niin kouluun ei meikkaa.


    • hehe...

      10-vuotiaat leikkivät meikeillä, se on ihan normaalia. Vanhempien täytyy vaan katsoa milloin nuo leikit menevät liiallisuuksiin ja mahdollisesti kieltää meikkaaminen. Kun itse olin ala-asteella noin kymmenen vuotta sitten, niin luokallani oli tyttöjä, joiden vanhemmat olivat kieltäneet meikkaamisen, ja nämä tytöt aloittivat meikkileikit suosiolla myöhemmin.

      No, itse aloitin meikkaamisen juuri 10-vuotiaana. Päivittäiseen meikkiini kuului joku yksinkertaisen sävyinen luomiväri ja huulikiilto, siinäpä se. Meikkaaminen vei ehkä minuutin, ja sitten iloisena kouluun. Muut luokkalaiset kehuivat meikkejäni ja tästä syystä jatkoin meikkaamista joka päivä... Että semmosta.

      Ala-asteella aloin käyttämään myös ripsiväriä. Jonkinlaisia rajauksiakin kokeilin tehdä, mutta se ei koskaan onnistunut, joten tyydyin siihen ripsiväriin. En tiedä sitten, ehkei tämän päivä 10-vuotiailla ole minkäänlaista käsitystä siitä millaiselta paskaiset meikit näyttävät...?

      Tosin tuntuu, ettei monella vanhemmallakaan ole. Varsinkin yläasteelaisten kannattaisi huomioida, että tummat meikit EIVÄT välttämättä näytä hyvältä nuoren naamalla. Arkimeikin kannattaa olla hillitympi, bileisiin voi sitten irrotella. Kasvojaan EI SAA raiskata meikkivoiteella, meikkivoiteen ei ole tarkoitus tehdä 10 sentin suojakerrosta kasvoihin. Silmien EI OLE tarkoitus näyttää siltä, että olet juuri saanut turpaasi koulun kovimmalta jengiltä. No jaa, kukin tavallaan...

      • Bubba

        Olen 11 ve ja käytän meikkivoidetta, enkä laita sitä kuin ihan ohuesti. Tällainen on mun meikki:

        -Luomiväriä
        -Ripsaria
        -Meikkivoidetta
        -Tiettyihin kohtiin vähän huiskulla puuteria

        Joskus käytän myös huulikiiltoo.

        Ja ketjun aloittajahan puhuu yleisesti nuorten kammottavista meikeistä, ei itsestään tai silleen.


      • Anonyymi

        Minun mielestäni 7-10 v niin je eivät tarvitse meikkiä! He ovat vielä lapsia.


    • FrozenCorpse

      10v on vielä niin lapsi. Liian nuorena aloitettu meikkaus tuhoaa ihoa ja opettaa ulkonäkökeskeiseksi...

      • sdrfgbhc

        omasta kokemuksesta?

        Tuhoaa ihoa - miten?
        Opettaa ulkonäkökeskeiseksi - vai opettaa huolehtimaan omasta ulkonäöstä?

        No, 10 v on kyllä vielä melko nuori meikkaamaan, mutta kun ajattelee, miten paljon maailma muutenkin on muuttunut 10-20 viimeksi kuluneen vuoden aikana... Ehkei niinkään. Mutta jokaisen äidin ja ison siskon asia pitäisi olla, että opastaa tyttöä meikkaamaan kauniisti, ei maalaamaan. Unohtamatta ihon puhdistusta ja muuta hoitoa.


    • SATYU

      Tietenkin nykyään yhä nuoremmat meikkaa... Ja kait se on ihan ok? Mutta ei sitten kannata isompana itkeä että huono iho johtuu aikaisin aloitetusta meikkaamisesta ja ihohuokosten tukkimisesta.. Itse meikkaan vain tasoittaakseni huonon ihoni ja aloitin sen vasta ylä-asteella..

      • välttämättä

        nuo 10 v meikkaaa...
        itekkii katon joskus et onpas tuo nuori meikkaaja ja sit se onkin 13 ku luulin 8???
        nykyään kaikki alkaa näyttää nuoremmilta ;()


      • tsiika
        välttämättä kirjoitti:

        nuo 10 v meikkaaa...
        itekkii katon joskus et onpas tuo nuori meikkaaja ja sit se onkin 13 ku luulin 8???
        nykyään kaikki alkaa näyttää nuoremmilta ;()

        Kaverini on 10 ja meikkaa, ja hän näyttää oikeasti vanhemmalta kuin on.


      • Meikkaaja -96
        tsiika kirjoitti:

        Kaverini on 10 ja meikkaa, ja hän näyttää oikeasti vanhemmalta kuin on.

        Itse aloitin meikkaa vitosen lopussa,nyt oon 13. Aloitin ihan ripsarilla,huulikiillolla ja puuterilla. Puuteria käytän kun ihoni on niin kiiltävä. Toki hoidan ihoani! joka aamu pesen puhdistusgeelillä,sen jälkeen laitan kasvovettä ja kosteusvoidetta. Joka ilta käyn suihkussa ja 2-3 kertaa viikossa kuorin ihoni. Meikkiini kuuluu peitepuikko peittääkseen finnit,ripsiväri,kajaali,luomiväri,meikkivoide ja puuteri. Meikkivoiteella tasotan ihon värin ku mun naama punertaa aika paljon. Lisäksi syön aamusin lääkkeitä kun mul on niin paljon finnei ja mustapäitä vaik mielestäni hoidan ihoa hyvin. Ja toki joka ilta ennen pesulle menoa putsaan silmämeikin poistoaineella ripsivärin,luomivärin ja kajaalin. Suihkussa käynnin jälkeen puhdistan meikkivoiteen ja puuterin kasvovedellä.


      • *lelee*

        Näin se vaan on. Vanhempana sitä sitte katuu ku on alottanu nuorena meikkaamaan ja iho on huonossa kunnossa. Nykyään vaan vanhennutaan aikasemmin ja aikasemmin ei hyvä. Lapsuus aika vain vähenee ja vähenee. Itse en ainakaan siten kun lapsia hankin niin anna hedän meikata vielä ala-aste-ikäisenä. Näyttää vaan tyhmältä kun yrittää esittää vanhempaa kuin on tai miksi nyt ylipäätään pitää omasta mielestä meikata sillon pienenä lapsena. 10-vuotias on vielä mielestäni ihan lapsi, ei hän osaa ajatella mikä on hänelle parasta.

        On tietenkin ihan OK kokeilla meikkileikkejä tyttöjen kesken yökyläillessä tai silleen. Mutta säästää sitten sen jokapäiväisen meikkauksen siihen kun tarvetta on. Ei vielä 10-vuotiailla ole tarvetta meikata. Tottakai joillakin murosiän kehitys alkaa aijemmin, muttei se tarkoita että pitäisi aloittaa se meikkauskin lapsena.

        Ja se vielä hirveän näköistä kun näkee tyttöjä kauheat sotamaalaukset naamalla kävelemässä kaupungilla ym. Ette te sitä välttämättä ite nää, mutta mielummin pieni ehostus kuin joku iltameikki päivällä.


      • Ipoque
        tsiika kirjoitti:

        Kaverini on 10 ja meikkaa, ja hän näyttää oikeasti vanhemmalta kuin on.

        Mutta kun se on sen asian ydin. Miksi pitäisi näyttää vanhemmalta kuin on? Eivät pojatkaan itselleen piirrä partaa.


      • xD
        Meikkaaja -96 kirjoitti:

        Itse aloitin meikkaa vitosen lopussa,nyt oon 13. Aloitin ihan ripsarilla,huulikiillolla ja puuterilla. Puuteria käytän kun ihoni on niin kiiltävä. Toki hoidan ihoani! joka aamu pesen puhdistusgeelillä,sen jälkeen laitan kasvovettä ja kosteusvoidetta. Joka ilta käyn suihkussa ja 2-3 kertaa viikossa kuorin ihoni. Meikkiini kuuluu peitepuikko peittääkseen finnit,ripsiväri,kajaali,luomiväri,meikkivoide ja puuteri. Meikkivoiteella tasotan ihon värin ku mun naama punertaa aika paljon. Lisäksi syön aamusin lääkkeitä kun mul on niin paljon finnei ja mustapäitä vaik mielestäni hoidan ihoa hyvin. Ja toki joka ilta ennen pesulle menoa putsaan silmämeikin poistoaineella ripsivärin,luomivärin ja kajaalin. Suihkussa käynnin jälkeen puhdistan meikkivoiteen ja puuterin kasvovedellä.

        ite taisin alottaa kans vitosen lopul meikkaamisen.... mulla oli paljon siskojen ylijäämä meikkejä... mutta nykyään käytyn ihan perusmeikkiä eli:
        meikkivoide
        puuteri
        kajaali
        kulmakynä

        oon kyl nyt 15.
        mut se että jos 10 meikkaa eihän se paha ole jossei kauheasti ja näyttää nätiltä, mutta sitä en ymmärrä miksi pitää näyttää vanhemmalta kuin on... koska käytöksestä tunnistaa iän aika hyvin :D


      • pojille parta?
        Ipoque kirjoitti:

        Mutta kun se on sen asian ydin. Miksi pitäisi näyttää vanhemmalta kuin on? Eivät pojatkaan itselleen piirrä partaa.

        "Eivät pojatkaan itselleen piirrä partaa."

        -Paras komma mitä oon lukenu! Ja tosi hyvä vertaus mitä en oo ite ikinä tajunnu!:D


      • paskanmarja-liisa
        *lelee* kirjoitti:

        Näin se vaan on. Vanhempana sitä sitte katuu ku on alottanu nuorena meikkaamaan ja iho on huonossa kunnossa. Nykyään vaan vanhennutaan aikasemmin ja aikasemmin ei hyvä. Lapsuus aika vain vähenee ja vähenee. Itse en ainakaan siten kun lapsia hankin niin anna hedän meikata vielä ala-aste-ikäisenä. Näyttää vaan tyhmältä kun yrittää esittää vanhempaa kuin on tai miksi nyt ylipäätään pitää omasta mielestä meikata sillon pienenä lapsena. 10-vuotias on vielä mielestäni ihan lapsi, ei hän osaa ajatella mikä on hänelle parasta.

        On tietenkin ihan OK kokeilla meikkileikkejä tyttöjen kesken yökyläillessä tai silleen. Mutta säästää sitten sen jokapäiväisen meikkauksen siihen kun tarvetta on. Ei vielä 10-vuotiailla ole tarvetta meikata. Tottakai joillakin murosiän kehitys alkaa aijemmin, muttei se tarkoita että pitäisi aloittaa se meikkauskin lapsena.

        Ja se vielä hirveän näköistä kun näkee tyttöjä kauheat sotamaalaukset naamalla kävelemässä kaupungilla ym. Ette te sitä välttämättä ite nää, mutta mielummin pieni ehostus kuin joku iltameikki päivällä.

        entä jos lapsesi vaikkapa haluaisi peittää ala-asteella finnit joita hänellä on naama täynnä?


      • Thatgirl

        Mä oon 11 v ja meikkaan mut en nyt mitään sotamaalauksia. Mun meikkiin kuuluu
        -ripsari (musta)
        -kulmat
        - bb-voide ja puuteri
        - ja huuliin jotain kiiltoo tai vaaleta huulipunaa.
        Ps. Ihan pakko kysyä miksi suositellaan käyttää rusketaa ripsari?? Why???


      • Anonyymi

        Ei ole okei minun mielestäni, että yhä nuoremmat meikkaa! 11-siitä eteenpäin voi meikata jo kouluun ja muualle.


      • Anonyymi
        Thatgirl kirjoitti:

        Mä oon 11 v ja meikkaan mut en nyt mitään sotamaalauksia. Mun meikkiin kuuluu
        -ripsari (musta)
        -kulmat
        - bb-voide ja puuteri
        - ja huuliin jotain kiiltoo tai vaaleta huulipunaa.
        Ps. Ihan pakko kysyä miksi suositellaan käyttää rusketaa ripsari?? Why???

        Yleensä ruskeeta ripsaria suositellaan blondeille ja joilla on tummempi tukka niin he käyttäisivät musta ripsaria.


    • vvv4444

      no ne ei aina ees oo 10vee.. Mä olin nimittäi kamuje kaa kaupungil ja katoin et miks ihmees kamut raahaa jotai 10 vuotiat ipanooit mukana ja sit ku ne skidit tuli lähemmäks olin ett hyi helvetti miks niill on 10kerrosta pakkelii naamass. Oltii siinä sit jonku aikaa ku sit pääsin kysyy nnäilt kamuilt ketkä oli tuonu ne pennut nii ne sano ett ne o meiä ikäsii eli siis 16-18vee! Siis HUH. ne ku oli niin lyhyita ja laihoja...


      vähä off topic juu mut ei kaikki pennut ookaa iha pentuja

      ja ite alotin meikkaamaa joskus 6vuotiaana :D tosin leikkimeikeillä lähinnä ja sit joskus ala-asteella oikeesti.. harmittaa.. ei ois pitäny nii aikasi, mieluummi vasta yläasteella

      • pöh............

        vvv4444 TROLLI !!! XD


      • uskokaa tämä
        pöh............ kirjoitti:

        vvv4444 TROLLI !!! XD

        Kuulkaas nyt, en käsitä mistä olette saanut ajatuksen, että meikki huonontaa ihoa??? EI PIDÄ PAIKKAANSA!!! En liputa lasten (10 vuotiaat) meikkaamisen puolesta, se ei ole iän mukaisen kehityksen kannalta ajankohtainen asia, meikki on isojen tyttöjen ja aikuisten naisten juttu ja 10 vuotiaiden pitäisi kyllä ihan vain leikkiä barbeilla kotona eikä miettiä meikkaamista kun leikkinä joskus.

        MUTTA, pointtini on se, olen muuten kosmetologi ja nuoremmille tytöille tarkennuksena ihonhoidon asiantuntija. Meikki ei tee ihosta huonoa! Siihen vaikuttavat monet syyt, mutta meikki itseasissa SUOJAA ihoa. Se, että iho menee huonoon kuntoon johtuu yleensä huonosta ihonpuhdistuksesta, vääränlaisesta kosteusvoiteesta ja murrosikäisillä tytöillä yleensä hormooneista ja sitten nuorilla aikuisilla liiallisesta sisällä olosta, alkoholin ja tupakan käytöstä sekä epäterveellisestä ruokavaliosta. Huonolla iholla ei ole mitään tekemistä meikin liian aikaisin aloittamisen kanssa!!!


      • kerroinvaan
        uskokaa tämä kirjoitti:

        Kuulkaas nyt, en käsitä mistä olette saanut ajatuksen, että meikki huonontaa ihoa??? EI PIDÄ PAIKKAANSA!!! En liputa lasten (10 vuotiaat) meikkaamisen puolesta, se ei ole iän mukaisen kehityksen kannalta ajankohtainen asia, meikki on isojen tyttöjen ja aikuisten naisten juttu ja 10 vuotiaiden pitäisi kyllä ihan vain leikkiä barbeilla kotona eikä miettiä meikkaamista kun leikkinä joskus.

        MUTTA, pointtini on se, olen muuten kosmetologi ja nuoremmille tytöille tarkennuksena ihonhoidon asiantuntija. Meikki ei tee ihosta huonoa! Siihen vaikuttavat monet syyt, mutta meikki itseasissa SUOJAA ihoa. Se, että iho menee huonoon kuntoon johtuu yleensä huonosta ihonpuhdistuksesta, vääränlaisesta kosteusvoiteesta ja murrosikäisillä tytöillä yleensä hormooneista ja sitten nuorilla aikuisilla liiallisesta sisällä olosta, alkoholin ja tupakan käytöstä sekä epäterveellisestä ruokavaliosta. Huonolla iholla ei ole mitään tekemistä meikin liian aikaisin aloittamisen kanssa!!!

        ite alotin meikkaamisen ku 6 lk alko (nyt oon menos seiskalle) ja aluks käytin ripsaria ja meikkivoidetta sitte pikkuhiljaa kokeilin erillaisia rajauksia noin kuukauden ajan käytin vaaleaa sisäluomella koska halusin/haluan edelleen isommot silmät vaikka omat onkin jo varmaan normaalia hiukan suuremmat. Sitten lopetin vaalean käytön koska tajusin kuinka tyhmältä se näytti läheltä kun ei ollut muutakun ripsaria silmämeikissä sen lisäksi. Tiesin aina kuinka kiiltelevä ihoni on mutta en ikinä saanut hankittua puuteria. Lopulta sitten löysin hyvän perus puuterin ja levitän sen siveltimellä koska en jaksa mitään moi oon 8 v ja laitan puuterin sellasella tyynyllä ja mun naamassa näkyy raidat ihkuuuuuuu.


      • Janpsu
        kerroinvaan kirjoitti:

        ite alotin meikkaamisen ku 6 lk alko (nyt oon menos seiskalle) ja aluks käytin ripsaria ja meikkivoidetta sitte pikkuhiljaa kokeilin erillaisia rajauksia noin kuukauden ajan käytin vaaleaa sisäluomella koska halusin/haluan edelleen isommot silmät vaikka omat onkin jo varmaan normaalia hiukan suuremmat. Sitten lopetin vaalean käytön koska tajusin kuinka tyhmältä se näytti läheltä kun ei ollut muutakun ripsaria silmämeikissä sen lisäksi. Tiesin aina kuinka kiiltelevä ihoni on mutta en ikinä saanut hankittua puuteria. Lopulta sitten löysin hyvän perus puuterin ja levitän sen siveltimellä koska en jaksa mitään moi oon 8 v ja laitan puuterin sellasella tyynyllä ja mun naamassa näkyy raidat ihkuuuuuuu.

        Ite alotin meikkaamisen 10 vuotiaana huonon ihon takia ja nyt oon 13. Mun mielest 10 vuotiaitten meikkaamisessa ei oo mitään pahaa kunha se on siedettävän näköstä, kyllä osasin kymmenen vuotiaana iha sidettävästi meikata.. Tai no ne rajaukset nyt oli vähän mitä oli...


      • teletappi`
        Janpsu kirjoitti:

        Ite alotin meikkaamisen 10 vuotiaana huonon ihon takia ja nyt oon 13. Mun mielest 10 vuotiaitten meikkaamisessa ei oo mitään pahaa kunha se on siedettävän näköstä, kyllä osasin kymmenen vuotiaana iha sidettävästi meikata.. Tai no ne rajaukset nyt oli vähän mitä oli...

        joo, olin täyttäny 12 ku sain ekan ripsarin. ja siitä se into heräs! (: tosin en vieläkään meikkaa paljoa vaan hillitysti esim. ripsaria vähän ja nätinväristä huulikiiltoo tai huulirasvaa ja juhliin laitan nuo edellä mainitut plus kajaalia vähän (: se on kyl kamalaa kattoa niitä pienempiä tyttöjä ku niillä joillakin on mennyt vähän överiksi tuo meikkaaminen. mun koulussa on yks tyttö, joka menee nyt 4. luokalle ( ite meen kuukille) ni se meikkas yks päivä kouluun niin, että sillä oli pandansilmät ): oli aika kamalan näkönen ):


      • Anonyymi
        Janpsu kirjoitti:

        Ite alotin meikkaamisen 10 vuotiaana huonon ihon takia ja nyt oon 13. Mun mielest 10 vuotiaitten meikkaamisessa ei oo mitään pahaa kunha se on siedettävän näköstä, kyllä osasin kymmenen vuotiaana iha sidettävästi meikata.. Tai no ne rajaukset nyt oli vähän mitä oli...

        Kuulehan 10-vuotias on vielä lapsi 13-vuotiaaseen verrattuna! Eivät he edes välttämättä ossa meikata!


    • heeeei

      Itse olen 10-vuotias eli menen vitoselle, sekä asun oulun suunnalla. Täälä oulussa meillä on toooosi paljon kivoja tyttöjä, jotka tykkäävät meikata, he ovat minua 2 vuotta vanhoja. Minun mielestä 10-vuotiaan EI ole tarpeellista käyttää minkäännäköistä meikkiä, itse huolehdin puhtaanapidosta todella hyvin rasvoen. Mutta siltikään en meikkaa, vaikka nii paljon huolehdin puhtaudesta. Rakastan ihania kajaalirajauksia, enkä kiellä ettenkö tahtoisi samanlaisia. Ehkä kuudennella luokalla rupean meikkaan, mutta sitä ennen ostan hyvät puhdistusemulsiot ym. Vaikka silloin kuudennellakin käytän vain ripsiväriä. Ihan oikeesti kaikki jotka ovat minuakin vanhempia tai nuorempia nii pitäkää huolta että ihonne eivät ole epäpuhtaita n. 10-vuoden päästä ja ihan todella, ei niitä finnejäkää välttämättä tarvi peittää eikä elää motolla : '' daa kunnes kuolen '' ei todellakaan oo tarpeellista meikata 9-vuotiaan eikä 10-vuotiaan. Jos käytätte turhaan meikkivoiteita ym. nii lopettakaa se, on tosi karseeta nähtävää kun finnejä on poistettu hammastahnalla ja meikkivoidetta päälle ! Sitä paitsi hammastahnalla poisto pilaa ihon !

      KIITOS

      • Isojen äiti

        Kyllä 10 v. voi jo alkaa harjoitella meikkaamista esim. kotona. Hyvää se vaan tekee, että käsi on vakaa ja osaa jo hieman, kun lähtee esim. kouluun meikkien kanssa. Toiset ovat kiinnostuneempia meikeistä aiemmin ja siinä ei sinänsä ole minusta mitään pahaa.

        Omalla luokallani aikanaan suurin osa tytöistä alkoi käyttää ripsaria 5 luokalla. Sitten n. vuotta myöhemmin alkoi tulla enemmän väriä esim. luomiväriä ja poskipunaa. Seitsemännen luokan luokkakuvassa on jo aikamoisia sotamaalauksia =) .

        Samaa tahtia omat tytöt ovat kavereineen tuntuneet noudattelevan.


      • Tyttö-97

        Sähän oot ihan hämmästyttävän fiksu, ymmärrät todellakin paljon!!!!!


    • samaamieltä

      oon niiku samaa mieltä, ett kymmenen vuotias alkaa näyttää jo ihan tyhmält, kun sen naama on täynnä meikkii

      • 13wuotta

        pesen naamani naamanpuhdistus aneella jokailta suihkussa.Jäneet meikit irrotan naamanpuhdistuspyyhkeellä. Arkimeikkiini kuuluu ripsari, mekkivoide ja puuteri. Muuten suoristan hiukseni raudalla. Olen myös värjännyt hiukseni tummanruskeiksi... Mutta niin on monetmuutki värjänny hiuksesa 12-vuotiaana.


      • !3 weee
        13wuotta kirjoitti:

        pesen naamani naamanpuhdistus aneella jokailta suihkussa.Jäneet meikit irrotan naamanpuhdistuspyyhkeellä. Arkimeikkiini kuuluu ripsari, mekkivoide ja puuteri. Muuten suoristan hiukseni raudalla. Olen myös värjännyt hiukseni tummanruskeiksi... Mutta niin on monetmuutki värjänny hiuksesa 12-vuotiaana.

        itse aloin meikata vasta 12 vvuotiaana varsinaisesti nyt ooon 13. 11 wuotiaana meikkasin vaan leikillä ja harjottelin kotona koska kaikki muutki alko meikkaan mun luokalla sillo. nyt sit vasta oon alkanu käyttää meikkiä mutta vaan ihan hyvin hyvin hyvin harvoin koska naamani mun on hyvin täynnä finnejä ja ihohuokosia joten oon alkanu käyttää puhistus pyyhkeitä ja kasvon pesugeeliä. mun tavallinen arkimeikki on ripsari,hyvin vaalea luomiväri, (kajaali), ohut kerros peiteväriä ja siihen päälle haaleesti puuteria. osa mun kamuista käyttää päivittäin meikkiä mutta en oo sellanen joka haluu koko ajan käyttää sitä vaikka nyt oonki menossa ylä kouluun ja siellä kaikki käyttää meikkiä (lähes kaikki) mut mä käytän sitä vaan jossain juhlissa. mut mun mielestä sitä on ihan turha käyttää sitä jo 10- vuotiaana koska kummiskin siitä tulee isompana finnejä ja muita näppylöitä!!


    • Tyttö-97

      Yunnare,IHAN suotta oot äimänä.Meikkaaminen on jokaisen oma asia.Ja kyllä tuon ikäiset jo seurustelevatkin.
      Mä oon 12-vuotias ja mun meikki ei ainakaan ole ollenkaan tuollainen,millä sinä sitä kuvailit. Minulla ei ole tekoripsiä vielä, mutta joskus aion nekin vielä hankkia. Nytkin on vaaleeta ja hieman kuparimpaa luomiväriä SIISTISTI ja punaista huulikiiltoa..Mä ainaskin ymmärrän sanan HILLITTY. Hillitty on kuin nudemeikki, nude on taas mahd.luonnollinen ja sävyt sen mukaisia, sana kertoo jo kaiken. Hilllitty on hillitty, eli ei mitenkään liikaa, mutta siihen yleensä kuuluu puuterit ja muitakin meikkejä, mutta se näyttää hyvin luonnolliselta.

      Itse meikkasin jo 8-vuotiaana. Teistä aikuisista voi tuntuu nuorelta,no olihan mul silloin kaikkien mielestä räikeet värit.Sinistä luomiväriä ja huulikiiltoa, mutta se oli sen ajan juttu. Nykyään mulla on huulipunaa tai huulikiiltoa, ripsaria ja luomiväriä tai sit luomivärin tilalla PUUTERIA, mutta sekin on täysin mun kasvoihin hyvän sävyistä.Hillittyä, mutta kyllä näkyy, et se on meikkiä, mut mitä väliä? Jos joku siitä napisee niin eipähän oo sen murhe. Mä haluun näyttää ainaskin huoliteltulta!

    • Meikkigirl

      No mie olen 11v ja kouluun en meikkaa, mutta juhlissa ja joskus esim: kaupungille lähtiessä niin laitan ripsiväriä kohtuullisesti ja huulikiiltoa. Luomiväriä laitan sit noiden lisäksi juhliin.

      • nw

        Ihmeen aikaisin kyllä meikkaamisen aloittavat, minä käytin vain peitepuikkoa kun olin seiskalla, kasi luokalla siirryin ripsariin ja kasiluokan lopulla kehiin tuli kajalit, poskipunat yms.


      • teiiniprinsessa
        nw kirjoitti:

        Ihmeen aikaisin kyllä meikkaamisen aloittavat, minä käytin vain peitepuikkoa kun olin seiskalla, kasi luokalla siirryin ripsariin ja kasiluokan lopulla kehiin tuli kajalit, poskipunat yms.

        oma mielipiteeni on se että kun itse olin ala-asteella ja halusin jo meikata mutta äitini kielsi sen aloin meikkaamaan salaa ja ilman opastusta mikä näin jälkeenpäin ajateltuna oli aivan törkeän näköistä ja tuotti huonoja tuloksia, mutta vieläkin tietysti on parantamisen varaaa,, kauheet teini maalaukset mullaaaa
        itse olen mielestäni vaaa nii törkeen ruma et yritän meikil vähän parantaa sitä öääääää huono puolustus mut osittain myös totta. mut jöö keskustelun pointtiin et onha se kamalan näköistä jos kymmenen weet meikkaaa saman laistesti ko jotku 15-16 vuotiaat, mut kyllähän siitä tietyn maineen sit saaki,, mut äideille neuvoks et jos lapsenne haluuu meikata ni älkää torjuko sitä jyrkästi vaa vaihtoehtoisesti opastakaa ehkä pelkän puuterin ym. käyttö tietenkin muutenki ihon puhdistus ja hoitaminen;)


      • jessieh
        teiiniprinsessa kirjoitti:

        oma mielipiteeni on se että kun itse olin ala-asteella ja halusin jo meikata mutta äitini kielsi sen aloin meikkaamaan salaa ja ilman opastusta mikä näin jälkeenpäin ajateltuna oli aivan törkeän näköistä ja tuotti huonoja tuloksia, mutta vieläkin tietysti on parantamisen varaaa,, kauheet teini maalaukset mullaaaa
        itse olen mielestäni vaaa nii törkeen ruma et yritän meikil vähän parantaa sitä öääääää huono puolustus mut osittain myös totta. mut jöö keskustelun pointtiin et onha se kamalan näköistä jos kymmenen weet meikkaaa saman laistesti ko jotku 15-16 vuotiaat, mut kyllähän siitä tietyn maineen sit saaki,, mut äideille neuvoks et jos lapsenne haluuu meikata ni älkää torjuko sitä jyrkästi vaa vaihtoehtoisesti opastakaa ehkä pelkän puuterin ym. käyttö tietenkin muutenki ihon puhdistus ja hoitaminen;)

        mä alotin meikkaamisen ja hiusten värjäämisen 9w. olihan se ehkä vähän aikasta, mut eiköhän se oo ihan jokaisen oma asia meikkaako vai ei! jotkut ei tykkää meikeist, mut mä tykkään. eli musta kaikki saa meikata nii paljon ku haluu ihan millon haluu. en sano etteiks se näyttäis epäsiistilt jos on rajaukset pitkin poskii mut se o niitten oma asia! vaan mun mielipide..


      • Anonyymi
        jessieh kirjoitti:

        mä alotin meikkaamisen ja hiusten värjäämisen 9w. olihan se ehkä vähän aikasta, mut eiköhän se oo ihan jokaisen oma asia meikkaako vai ei! jotkut ei tykkää meikeist, mut mä tykkään. eli musta kaikki saa meikata nii paljon ku haluu ihan millon haluu. en sano etteiks se näyttäis epäsiistilt jos on rajaukset pitkin poskii mut se o niitten oma asia! vaan mun mielipide..

        Olit kyl sillon aika nuori, oikeesti miks vitsin 7-10v pitää esittää jotai vitsin teinii! He eivöt ole teinei! Vaikka olisikin alkanu murrosikä niin se ei tee susta teinii! Thirteen on 13 ja silllon on TEINI, Eli lopettakaa vitsin pikku kakarat! Älkää yrittäkö olla mitään teinei!
        Myös 7-10v llä ei edes oo FINNEJÄ jote miks peittää ihoo? Haloo?
        Oon 13-v tyttö joka meikkaa ja MYÖS Tietää meikeistä edes paremmin kuin 10 v!.Älkää pls meikatkö!🥺


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olit kyl sillon aika nuori, oikeesti miks vitsin 7-10v pitää esittää jotai vitsin teinii! He eivöt ole teinei! Vaikka olisikin alkanu murrosikä niin se ei tee susta teinii! Thirteen on 13 ja silllon on TEINI, Eli lopettakaa vitsin pikku kakarat! Älkää yrittäkö olla mitään teinei!
        Myös 7-10v llä ei edes oo FINNEJÄ jote miks peittää ihoo? Haloo?
        Oon 13-v tyttö joka meikkaa ja MYÖS Tietää meikeistä edes paremmin kuin 10 v!.Älkää pls meikatkö!🥺

        Ja osaako 7-10 v edes meikata?!


    • yeash230985

      minun mielestä noiden alle 11-v. lapsien meikkaaminen on lähinnä pelkästään naurettavaa, miksi tunkea naamaan jotain meikkivoidetta jos ei ole mitään mitä peittää ? itseä kauhistuttaa myös nämä nykyajan teinit joiden meikki on aivan hirveä...

      • glamorrose

        Jos joku 10-11v käyttää hillitysti huulikiiltoa ja/tai ripsiväriä, se on minun mielestäni ihan okei. Kunhan niitä ei käytä liikaa ala-asteella. Sen sijaan jos joku kymmenen vee käyttää päivässä kilon meikkiä, niin se ei ole enää OLLENKAAN ok. Kaikkien silti oikeastaan kannattaisi miten paljon tarvitsee meikkiä naamaansa, jotta näyttäisi mielestään hyvältä. Kukaan terve ei oikeasti halua näyttää miltään ylimeikatulta posliininukelta, kunhan vain esittävät jotain, mitä eivät ole. Bilemeikeissä voi sitten irrotella, mutta se onkin sitten eri juttu.


      • Anonyymi
        glamorrose kirjoitti:

        Jos joku 10-11v käyttää hillitysti huulikiiltoa ja/tai ripsiväriä, se on minun mielestäni ihan okei. Kunhan niitä ei käytä liikaa ala-asteella. Sen sijaan jos joku kymmenen vee käyttää päivässä kilon meikkiä, niin se ei ole enää OLLENKAAN ok. Kaikkien silti oikeastaan kannattaisi miten paljon tarvitsee meikkiä naamaansa, jotta näyttäisi mielestään hyvältä. Kukaan terve ei oikeasti halua näyttää miltään ylimeikatulta posliininukelta, kunhan vain esittävät jotain, mitä eivät ole. Bilemeikeissä voi sitten irrotella, mutta se onkin sitten eri juttu.

        Ei ole ok!


    • ihmettelijä.

      Itse oon vasta 10-vuotias, ja käytän hyvin hyvin hyvin hyvin harvoin ripsiväriä .. Sitä myös hyvin vähän. ( kajaalia, kerran käytin ) Mielestäni, 10.vuotiaan ei todellakaan tarvitse meikata ! Sen ikäisellä on yleensä, täydellinen iho, joskus saattaa pari finniä olla .. Mutta ei todellakaan ! ; o Isosiskoni alkoi käyttämään puuteria joskus kuutosluokalla, eikä silloinkaan sitä paljon. : oo Kouluun en itse kyllä koskaan meikkaa, koska pelkään meikkien leviävän .. Enkä muutenkaan tahdo.

      • 15 wee

        sitä nuorempien ei tarvitse tosiaankaan meikata! tosi naurettavaa että kymmenvuotiaan pitäisi sutia puuteria ja punata huulia ! ei meikkaus kuulu lapsille. Aikuisten juttuja. Lapset saa näyttää lapsilta, lapsuus on lyhyt aika elämästä.


      • Saa päättää
        15 wee kirjoitti:

        sitä nuorempien ei tarvitse tosiaankaan meikata! tosi naurettavaa että kymmenvuotiaan pitäisi sutia puuteria ja punata huulia ! ei meikkaus kuulu lapsille. Aikuisten juttuja. Lapset saa näyttää lapsilta, lapsuus on lyhyt aika elämästä.

        Sanoisin, että saa päättää milloin alkaa piirtää kasvoihinsa peitepuikkoa ja milloin töpötellä tai huiskutella puuteria. Saa päättää milloin alkaa sutimaan luomiinsa eri värejä ja saa päättää, milloin posket saavat punertaa enemmän. Saa päättää, milloin värjää kulmiansa ja saa päättää milloin sutii ripsiväriä ripsiinsä. Saa päättää, milloin punaa tai kiillottaa huuliaan. Saa päättää, milloin rajaa silmiään ja saa päättää milloin levittää meikkivoidetta.

        Saa päättää kaiken ihan itse, saa päättää, milloin alkaa hassaamaan rahojaan meikkeihin. Saa päättää, se on jokaisen omat kasvot, niille saa tehdä mitä tykkää!


    • 8D

      No, ei musta siinä mitää pahaa oo, jos vanhemmat kuitenki kattoo, et ne meikit ei oo pitki poskia tai ihan kun olis joku maski naamassa.
      Nykyään on vaan se huono puoli asioissa, et vanhemmat ei kiinnitä tarpeeks huomioo esim. lasten meikkaukseen, tai sit kiinnitetään huomio silleen että lapsi ei saa meikata.
      Oma äitini anto meikata 10 vuotiaana kouluun, ja sittenhän sen alotin. Äiti kyllä katsoi ennen koulun alkua ettei oo sotamaalausta koko naama, jos niin oli, passitti pesemään ja sit olin ilman. Kiitos meikkauksen, itselläni on nykyään oikein vakaa käsi, ja sen äiti opetti: jos meen kauhee pakkeli naamassa kouluun, saan myös sietää sen häpeän, mitä ite aiheutan. Sen jälkee tottelin kyl äitiä että millon pesen naamani sotamaalauksesta, ja millon olen kuin pikkuprinsessa

      • NAURETTAVA,

        Tosi naurettavan näköstä.


      • enosaa;(
        NAURETTAVA, kirjoitti:

        Tosi naurettavan näköstä.

        Oon samaa mielt et se on tosi naurettavaa et 10v meikkaa,mun koulussa on tosin 11vee tytötki sellasii lissui et aina nauretaan niitä kamujen kaa.
        Mä meikkaisin (oon 12v)joulun jälkee jos osaisin,mut ripsarii on älyttömän vaikee laittaa nätisti kun mul on ,varsinkin ripsien tyvestä, tosi vaaleet ripset.Onko ihan tyhmän näköstä jos ei laita ripsarii,mut laittaa silti kajaalii ja luomivärii?
        btw mä käytän välil koulus peitepuikkoo ja puuterii,mut vaa sillon ku mul on tosi punanen naama...


      • Anonyymi
        enosaa;( kirjoitti:

        Oon samaa mielt et se on tosi naurettavaa et 10v meikkaa,mun koulussa on tosin 11vee tytötki sellasii lissui et aina nauretaan niitä kamujen kaa.
        Mä meikkaisin (oon 12v)joulun jälkee jos osaisin,mut ripsarii on älyttömän vaikee laittaa nätisti kun mul on ,varsinkin ripsien tyvestä, tosi vaaleet ripset.Onko ihan tyhmän näköstä jos ei laita ripsarii,mut laittaa silti kajaalii ja luomivärii?
        btw mä käytän välil koulus peitepuikkoo ja puuterii,mut vaa sillon ku mul on tosi punanen naama...

        No sä voit meikkaa jos oot melkee menos yläasteelle


    • Kohta mummeli

      Aloittajalle:

      Mikä helvetti sinä olet sanomaan miten muut meikkaavat jos omakin arsenaalisi sisältää runsaasti meikkivoidetta, puuteria, ripsiväriä ja mustaa kajalia?

      "Sentään 15-vuotias"

      Sä olet ihan kakara vielä, huomaat sen kun täytät 20 - ja kyllä, ainakin omassa kaveripiirissäni 20-vuotiaat alkavat olla jo kypsempää porukkaa.

    • silmämaalirasia

      Lapset meikkaa ihan eri tavalla kun aikuiset. Kymmenvuotias piirtää tai maalaa kasvoilleen kuin paperille ja käyttää lempivärejään --luomivärit ja huulipunat on kova juttu koska ne on niin näkyviä. Meikkaaminen on leikkiä, eikä siinä edes välttämättä leikitä aikuista, vaan myös ilmaistaan omaa taiteellisuutta: luomiväri, paita ja hiuspinni on samaa turkoosia, jee!

      Aikuiset lukee seksuaalisia viestejä siellä missä niitä ei ole tai niiden merkitys on vielä epäselvä, ja pahekstuvat siksi lasten meikkausta. Kyse on kuitenkin yhtä viattomasta asiasta kuin vaikkapa uudet vaattet tai hiusten värjäys. Lapset harjoittelevat itseilmaisua, eikä sen edes tarvitse olla sopivaa tai sievää siinä mielessä kuten aikuiset sen käsittävät. Tietysti lapset matkivat aikuisia, eivätkä todellakaan ymmärrä kaikkia lähettämiään viestejä, mutta entä sitten? Kyllä ne vielä ehtivät opetella sävyttämään kaulansa ja tekemään hyvän pohjustuksen, flirttailemaan ja teeskentelemään ensin vanhempaa ja sitten nuorempaa kuin ovat.

      Että minun puolestani kymmenvuotias saa meikata ihan rauhassa. Vanhempien ja ystävien antaman palautteen avulla hän oppii tekemään sen yhteiskunnan arvostamalla tavalla, joten toki kannattaa sanoa mitä mieltä on siitä kun toinen silmäluomi on keltainen ja toinen vihreä ja huulet on kirkkaan pinkit, tai kun pikkutyttö yrittää olla teini. Lapset ei kuitenkaan aina kuuntele vanhempiaan, ja tämä on ehkä nuoren tytön, tai miksei pojankin, kasvattamisessa niitä asioita, joissa sillä ei todellakaan ole niin paljon väliä.

    • sarppu97

      Itse en meikkaa lainkaan, en kotona enkä koulussa. Olen saanut hieman meikkejä lahjaksi ja itse ostin itselleni kajaalin ja ripsarin, mutta niitäkin olen kaittänyt vain muutaman kerran, mutta koskaan en ole meikkiä kymmentä minuuttia kauemmin meikkiä pitänyt. Ostin meikkejä vain ihan kokeeksi, kun kerran sain synttärilahjaksi lahjakortin yhteen meikki liikkeseen. Olen omissa oloissani harjoitellut meikkaamista, mutta sitten putsannut melkeimpä heti ne pois. Itse kokeillessakaan en ole lauttanut kajaalia paksusti, vaan ihan hivenen kevyesti...

      Minusta meikkaaminen ei ole aina pahasta, mutta minä nyt vaan en käytä meikkiä, koska en sitä tarvitse enkä tykkää/ "uskalla" meikata. Luonnollinen, kaunis, pehmeä ja kevyt meikki useimmiten näyttää hyvältä, eikä ole paha juttu. Paksut ja tummat meikit nuoremmilla ja hieman kokemattomimmillä ei läheskään aina näytä kovin näteiltä. Mutta sehän on jokaisen oma päätöäs meikkaako vaiko ei ja minkä ikäisenä. Ja varsinkin jokaisella on oma mielipiteensä asiasta.

      Olen kyllä samaa mieltä siinä, että meikkiä pitäisi käyttää hieman hillitymmin ja, että kaikki eivät välttämättä ole niin hyviä meikkaamaan kuin luulevat, mutta toiset taas ovat.

      En aina ymmärrä sitä miksi kauniit NUORET tytöt meikkaavat näyttääkseen vielä näteimmiltä kuin on, JOTKUT jopa saattavan ns. "pilata" kasvonsa liialla meikillä liian varhain. Joillakin meikkaaminen menee jopa hieman yli, mutta ei suinkaan kaikilla. Useimmiten iho vaan huononee kun siihen tällätään liikaa meikkivoidetta, puuteria jne.

      • sarppu97

        Olen siis 13^^

        (En meikkaa´, mutten sitä vastustakaan.)


      • ripsagrrmauuh
        sarppu97 kirjoitti:

        Olen siis 13^^

        (En meikkaa´, mutten sitä vastustakaan.)

        Juu oon 11 ja nimeni on Ripsiväri...

        Oki, eli siis meikkaus. itte meikkaan näin: pohjalle only peitepuikko ja puuteri. Tadaa. Sitte vetäsen kaks kiekkaa huulikiiltoo ja sitte sutasen vähä persikanvärist luomivärii. Ripsariiki tulee sudittua kumpaanki silmää kaks kierrosta :) Se nimi on muute pelkkä lempinimi, se on Ripsiväri, mun oikee nimi on Ripsa.. :D Vaikken ees käytä sitä kovin paljon, mut se vaa tulee mun nimest :D vähänkö funny :>

        Mun yks kamu Silja, nii se on 10 ja se meikkaa ripsivärin&huulikiillon ja joskus luomivärin. Siis ei sekää niiku käytä ees paljoo ja on vaan vuoden mua youngimpi. Oon siis -99 ja se oh -00. Sitte ihan näi btw, käytän vain Lumenee ja IsaDoraa ;)

        Mun mielest 10v meikkaukses ei oo mtn pahaa, siisjos se ei oo mikää uskomato naamari. :DDDDD niit kyl näkee harvemmi.

        Oki, see youuuuuuuuu

        t. Ripsiväri xDD


    • IhostaanHuolehtija

      ...ei kannata aloittaa meikkaamista hirmu nuorena. Iho kärsii siitä, ja vaikka kaiken maailman näppylät voi puuterilla peittää, ei ne niitä poista! Iho kärsii puutereista kuivattaen ihon, ja aiheuttaen näppylöitä. Itse en käytä meikkiä paljon ollenkaan, saatan laittaa ripsaria vain joihinkin juhliin, ei muuta, koska en halua ihoni vahingoittuvan.

    • Lalalaa

      Heips..

      Mun mielestä se on outoo.. Ihminen saa meikata jos haluaa mutta sitten se on eri asia miltä se näyttää.

      Jos 10 vuotiais meikkaa se on vähän pikkulissumaista..
      Saa siis meikata mut tulevaisuudessa oman lapseni antaisin meikata ehk 13 vuoden iässä..

      • Anonyymi

        Jep


    • Maaijaa-

      Ketä varten 10 vuotias meikkaa??? Eihän noin nuori tajua vielä mistään mitään. Kaikenlaisia hihhuleita on maailmassa... Antaa lasten olla rauhassa lapsia.

      • Anonyymi

        Jep


    • Lily Potter

      täyden meikin lisäksi näillä pikkupimuilla on usein vielä selvästi värjätyt, esim. punaiset hiukset. hirveän näköistä! ja surullista :( kun oma tytär on 10v, tämä ei takuulla heilu täydessä pakkelissa, värjätyssä tukassa & roiskeläpässä pitkin kyliä!!!

    • maija mielipidettä

      joo, voi sitä tuonikäisetkin jo meikata. jotkut aloittaa varhain.
      en kyllä varmaksi osaa sanoa, miltä näyttävät sitten päälle 30-vuotiaina, jos kasvoja on venytetty vuosikausia.

      • ''Lissu-Pissis''

        Joo, kyllä pitää tähän ihan reilusti sanoa, että olen 11-vuotta, ja käytän näitä;

        Meikkivoide
        Puuteri
        Kajaali
        Ripsari
        Uudelleen puuteri
        Poskipunaa (Hillitysti, sillä en tahdo näyttää pelleltä)


        Ja olen kuulema ''Lissu''.

        Että KUKIN TAVALLAAN.


    • ediforever

      Olen täysin samaa mieltä, kuin SILMÄMAALIRASIA. Lukekaa siis hänen kommentti.
      Itse olen 12.v, käytän meikkiä ja aloitin joskus 11-vuotiaana ripsarilla ja meikkivoiteella. Syy siihen, miksi meikkaan, on hieman huonokuntoinen ihoni (siis lievä akne). Peitän meikatessani vain ihon epäpuhtaudet ja muuta en siis teekkään. Elikkä käytän meikkivoidetta, toisinaan peitevoidetta ja puuteria. Minusta ei huomaa, olenko meikannut vai en. Tottakai huolehdin myös ihon puhdistuksesta. Ja se on muuten täyttä paskaa, että meikki muka pilaisi ihon!! Ehkä niin oli ennen vanhaan, mutta nykyään meikit ovat laadukkaita, eivätkä tuota kasvoille pahaa. Eikä sitäpaitsi kukaan aiheuta akneaan itse!!

    • Why not?

      Miksi 10 vuotias ei sais meikata? Ite ainaki meikkaan most joka päivä. (ei siis mitää sotamaalausta, enemmänki luonnollista). Värjäsin hiukset joskus 9 v. ja oon nyt 11. Enkä koe meikkaamista mitenkään pahana.

      • ediforever

        Värjääminen ei tee hiuksille hyvää ja muutenkin on musta tyhmää värjätä hiukset joskus 9-vuotiaana...Toisaalta ei oo ees mitään järkee meikata, jos iho näyttää hyvältä. Sillon käyttää turhaan meikkivoidetta, puuteria jne.


      • Anonyymi
        ediforever kirjoitti:

        Värjääminen ei tee hiuksille hyvää ja muutenkin on musta tyhmää värjätä hiukset joskus 9-vuotiaana...Toisaalta ei oo ees mitään järkee meikata, jos iho näyttää hyvältä. Sillon käyttää turhaan meikkivoidetta, puuteria jne.

        Niin, ellet haluu ools joku teini, olla iso tyttö muka, poikia ei kiinnosta ollenkaan tytöt jos he ovat 10v. Tytöt ja pojat sanol vaa toisillee yök! Poika/tyttöbakteereit! Lol,


    • X

      Mielestäni 10 v on vielä ihan lapsi, ei tarvitse mitään. Kyllä ne ulkonäköhuolet alkaa tulla vähän isommalla iällä sitten eteen. Itse aloitin meikkaamisen 12v, kutosluokan loppupuolella. Silloin käytin vain puuteria ja ihan vähän ripsaria, siinä kaikki. Nykyään, kun olen kahdeksannella, käytän joka päivä kajaalia (kokonaan silmien reunustus) ripsiväriä (vain vähän) kahta meikkivoidetta, toinen vaaleampi (creamy ivory 40), toinen enemmän sävyttävämpi (sand 030). Vaaleampaa käytän valokynän tapaisesti. Puuteria vielä päälle, ettei ala kiiltämään. Ja kaikille tiedoksi, olen 14v.

    • Napss

      Ite oon 10, enkä koe meikkaamista mitenkään vääränä. Ekat meikit sain viimekesnä, kun täytin 10, kummitädiltäni ja nekin olivat vain ripsiväri ja semmonen harja mil saa paakkuisuuden pois. Luomiväriä en käytä, mulla näyttää kauheelta. Mutta peitepuikkoa käytän aina joskus ja ohuesti puuteria. Juhliin laitan kajalia ja huulikiiltoa, siinä se

    • ÄHÄH

      Mä oon 12 v, ja aloitin meikkaamisen vitosen alussa. Aluksi laitoin vain ripsaria tosi vähän, mutta nykyään laitan sitä pari kerrosta enemmän ja joskus kun on aikaa laitan myös kajaalia. En käytä puuteria yms, koska ihoni on suht hyvässä kunnossa.

    • -97

      Aloittaja ON oikeessa! ja sitten vielä juodaan Tiimarin shampanjalaseista ja kuvitellaan itsestään vaikka mitä. Ja ollaan niin pirteitä että. Voi jumalauta!!!!! PIKKULapsiahan ne ovat!!!!!!!!!!!!! Kuvittelevat itsestään liikoja, luultavasti ovat näitä ''Kun kaikki muutkin''-tyyppejä.

      Mutta mistä ihmeestä 10 v PIKKUlapset löytävät keskustelupalstat ja aika paljon tietävät asioista.....TODELLAKIN moni!!!!!!!!! Huh huh.
      Ja SIITÄ olen samaa mieltä, ei 10-11-vuotiaita PIKKUlapsia kukaan sentään katsele, mutta yleensä he meikkaavatkin sen takia että ne värit on niin hienoa. Mutta ei ne EDES osaa.

      Mä olen -97 syntynyt ja viisashhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hejd44....
      Mistä sä niin päättelet? Ei oo totta? Mikäs toi sit on? Oikeus?Hillintä?
      Miten HELVETISSÄ PIKKUlapset tollasia kysymyksiä keksivät päästään,ovat todellakin huomattavasti viisastuneet kysymyksissä!!

    • -99(:

      Mooi:)

      Alotin ite meikkaamisen joskus 10-11 vuotiaana, vain ja ainoastaan ripsarilla. En tykkää yhtää pakkeleist tms. Talvella joskus käytin peitepuikkoo japuuterii, ja äidin / kaverin meikkivoidetta, mutta tällee kesäl en pystyis. Meen siis nyt kutoselle, ja meikkaan ripsarilla ja taivuttimella. Joskusvähän jotain turkoosia/ limeä kajaalia ylös häivytettynä (:

    • peitepuikkohjhjj

      alotin meikkaamisen joskus 6 vuotiaana , ku sain äitiltä sen vanhoja meikkejä ,
      mut en kyl meikannu koskaa kouluu , paitsi no 7 vuotiaana laitoin joskus kouluu huulikiiltoo . Sit enne 11 vuotta aloin käyttää ripsivärii . Nyt oon 13 vuotta ja käytän ripsarii , meikkivoidetta ja peitepuikkoo .

      • Anonyymi

        Oon 13-v tyttö
        Mitä käytän meikis?
        -ripsari musta tai valkonen/ruskea
        -huulikiilto/sellanen huulipuna joka on huulienvärinen
        -contour
        -meikkivoide ja puuteri
        -ripsientaivutin
        -kajaali (valkonen)
        -higtlight
        -eyeliner vain silmän nurkkaan)
        -sit jos meen jonnekkin nii sit teen sil kissansilmät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oon 13-v tyttö
        Mitä käytän meikis?
        -ripsari musta tai valkonen/ruskea
        -huulikiilto/sellanen huulipuna joka on huulienvärinen
        -contour
        -meikkivoide ja puuteri
        -ripsientaivutin
        -kajaali (valkonen)
        -higtlight
        -eyeliner vain silmän nurkkaan)
        -sit jos meen jonnekkin nii sit teen sil kissansilmät.

        Ja myös laitan välil kulmageelii ja sit rajaan kulmii välil
        Mul on neutral look koulus!)


    • tyttööööönenn

      hheiii, itse menenn kutoselle ja meikkaan (:
      huommm ! kouluun myössss !

    • eelinaa98

      Olin itse 9 kun aloitin meikkaamisen, mutta en voinut kuvitella silloin laittavani ripsiväriä, kajaalia ja meikkivoidetta. Laiton vain jotain ihon väristä luomiväriä ja huulikiiltoa. Toi on liikaa ton ikäiseltä! Olen juuri täyttänyt 13 ja käytän joka päivä meikkivoidetta,puuteria, ripsiväriä,luomiväriä,huulikiiltoa tai huulipunaa. Tiedän, että tää on liikaa, mut en vaa voi olla ilman.

      • Anonyymi

        Ei oo oot teini, mun mielestä


    • makeupp

      Olin yhdeksän kun aloin meikkaamaan JUHLIIN. Äiti kielsi jyrkästi meikkaamisen kouluun, eikä minulla ollut mitään ongelmaa sen kanssa. Käytin silloin lähinnä luomiväriä ja huulikiiltoa. Tänä päivänä oon 13 w. ja meikkaan kouluun näin: ( sanokaa mitä mieltä ootte, ite tykkään meikistä paljon :3 ) Kosteutan ihoa ja lisään päälle läpikuultavan meikkivoiteen. Sitten taivutan ripsiä ja laitan ripsiväriä. ( tätä kohtaa en osaa oikein selitää, mutta koittakaa ymmärtää :D ) Laitan kajaalia alle puolet koko luomesta. En siis rajaa koko yläluonea vaan n. yksi kolmasosa.. :D osaan selittää ja sitten rajaan alhaalta. Laitan myös kulmia todella kevyesti kun itselle ei sovi sellaiset todella laitetu kulmat. (;

    • 19+17

      Oon 15v enkä meikkaa ollenkaan. Kerran oon puuteria kokeillut (kun oli pakko) ja se tuntui just niin ällöttävältä naamassa kuin olin kuvitellut ja sitten päätin että koskaan en meikkaa.

    • M

      Itse aloitin varsinaisesti meikkaamisen noin 14-vuotiaana. Sillon ei kyllä kenelläkään oikeastaan ollut meikkiä ennen kun mentiin ylä-asteelle. Eikä olisi tullut mieleenikään meikata ala-asteella kouluun. Me silloin ainakin leikittiin pihalla hippaa ja vaihdettiin tarroja, ei siihen mitään meikkiä tarvinnut naamaan. :D Tottakai pienenä tuli kotona kavereiden kanssa leikittyä äidin meikeillä, mutta ei kyllä mieleenikään tullut ihan meikata ala-aste ikäisenä. Mielestäni 10-vuotiailla ei ole oikeastaan syytä meikata. Jos joku 10v haluaa meikata niin ehkä sen ripsivärin vielä ymmärrän, mutta luomivärit ja rajaukset yms. ei kuulu ihan 10-vuotiaan meikkiin.

      Niin ja itseltä löytyy ikää sen 19-vuotta. Itsekkin meikkaan yleensä vain kevyesti. En edes joka päivä jaksa töihin/kouluun meikata. Jos meikkaan niin yleensä vain ripsiväriä vähän kulmakynää ja puuteria. Joskus sitten jos oikein jaksaa panostaa niin jotain rajauksia tai hieman luomiväriä.

      Tuntuu vain että lapset ei vaan tajua sitä että Less is more. :D Eli vähemmän on enemmän.

    • anomuumi

      Parasta hupia selata tätä keskustelua, en tiennytkään että -99 syntyneet osaavat jo nettiäkin käyttää... sitten tajuan, että onhan ne murrosikäisiä jo. Syntyneet vain silloin kun minä aloittelin peruskoulua.

    • jambo_

      kun 10-wee meikkaa, se tekee itsestään ihan pellen. sen ikäsen pitäs viel leikkii nukeil ja nauttii elämäst eikä ees vilkasta meikkeihin päin :) ite alotin meikkaamisen kun täytin 13, eikä mun sillonkaan tarvinnu itestäni mitään meikkipellee tehdän. en suosittele meikkaamist tos iäs, iho menee vaan huonoks

    • Urpå

      ...ja se on vielä niin nolon näköistä ku jotkut 9-11 v. tytöillä on tyyliin jotain violetti "leikki" luomiväriä koko luomella ja huulikiiltoa yms.. Ja joku 10v. jolla on kajaalia,hyihyi! Ja sekin on nii naurettavaa ku jollai yläasteen IhQ pissiksellä joka on olevinaan niin tyylikäs niin on kamalat meikkivoide rajat,ja sitten kun kamalalla kiireellä suoristetaan hiuksia ja meikataan paniikissa pukuhuoneessa liikkatunnin jälkeen,,ei luoja...

    • kohtuuskaikessa

      10-vuotiaalla ei ole mitään tarvetta meikata. 10-vuotiaan pitäisi vain nauttia elämästä niin kuin se on. Hänellä ei tarvitse eikä pidä olla mitään ulkonäköpaineita, koska yleensä aknekaan ei vielä ala tuon ikäisenä (tai ainakaan se ei ole kovin paha). (Tietysti on oma asia haluaako peittää aknen vai ei.)

      Sinänsä ei ole paha harjoitella meikkaamista, kunhan pitää sen kohtuuden rajoissa. Esim. tyttöjen kesken voi kokeilla erilaisia meikkejä, mutta julkisesti ei ehkä kannata käyttää kuin korkeintaan ripsaria. En voi ymmärtää, miksi 10-v tytön pitäisi käyttää vaikkapa meikkivoidetta, kun ei ole mitään mitä peittää.

    • I know best

      PARAS IKÄ ALOITTAA SÄÄNNÖLLINEN MEIKKAUS ON SUUNNILLEEN 13 VUOTTA.

    • kiiii

      Aloitin meikkaamisen 13-vuotiaana ja arkimeikkiin kuului puuteri ja ripsari( alaripset oli lähes näkymättömät)
      Nyt käytän kajalia, meikkivoidetta (jota laitan vain finnien päälle),ripsiväriä ja puuteria joka on mielestäni ihan sopiva määrä.


      Mun mielestä ala-asteikäisten ei tarttis meikata koska silloin ees ei oo kunnolla murrosikäkään alkanut ( poikkeuksiahan löytyy).
      HIrveän näköistä kun kadulla kävelee vastaan nelosluokkalaisjengi joilla kaikilla on sentin rajaukset,huulipunaa,valkonen meikki-iho ja ripsiväriä kulmakarvoihin asti.

    • 11v

      moi oon 11v ja haluisin meikata kannattaako?! :S vastatkaa pliis :D

      • venalainenviivi

        Voin sanoo meikkaan ite ja olen 10 wee ja käytän aika räväkkii meikkejä nii jo haluut nii se on sinu oma asia meikkaatko vai et!!! sinun tilassa meikkaisin !!


    • BabyDollGirl

      10-vuotiaana minä leikin vielä barbeilla ja kirmasin viattomana naama terveen punaisena pitkin metsiä. Rakenneltiin majoja, pelattiin pelejä ja muuta lasten normaalia toimintaa. Miksi lapsen pitäisi meikata? Huulirasva ja hoitoaine hiuksiin takkujen selvittämiseksi, siinä oli mun "meikit". Mun mielestä on ihan aikuisten touhua tuo meikkaus. Yläasteella voi mun mielestä käyttää jotain huulikiiltoa ja ripsiväriä, jos haluaa korostaa vähän kasvoja. Mutta jokainen tavallaan. Itse en antaisi omien lasteni meikata, korkeintaan liittyen johonkin leikkeihin kotona. Ei tosimielessä.

    • marumo_

      moiqz!


      siis mun mielestäh ei oo VÄLII jos tahtoo meikata vaikka 1w.

      Ite oon siis 13w jja ihqul ylä asteel!

      aina sisäliiqqatunnin jälkeen on kauhee kiire! josQus me ravataan vartti ennen tunnin loppumist pukkariin naamaa pesee, meiqqaa, tupeeraan hiuxii ja lakkaa suihkutteleen ja tietty vaatteet vaihtaa.

      mun perus meiqqi on peite puikko, meikki voide, puuteri, huuli kiilto, ripsari, vaalee luomi väri, kulma kynä ja valkone kajal !!!!!! eye lineriiki tulee josqus käytettyy. juhla meiqis käytän samoi, mut räväkkää luomi värii ja huuli punaa.

      mun hiukset on päältä tummanrusqeet ja alta vaaleet

    • Makeup

      itse olen 11w ja käytän meikkiä joskus kaupungille lähdessäni mutta en missään muualla.

      käytän yleensä :

      - Ripsiväriä
      -Mustaa luomiväriä
      -Puuteria ( tiettyihin kohtiin ja ihan vähän )
      -Kajaalia
      -Huulikiiltoa




      Eli minulla on aika rokkityyli :)

      • tappajamuikkunen

        Alotin meikkaamisen ihan 9 vuotiaana, kotona tietysti harjoitellen. Ulos ovesta meikkien kanssa lähdin vasta vitosluokan puolivälissä, kun värjäsin hiukset ja näytti hassulta ilman meikkiä. Sillon ihan vaan pelkkää ripsaria, ettei silmät ihan katoa :)

        Nykyään(seiskalle menin, hiiiii...) meikkiä on huomattavasti enemmän, ja taitoo on aika paljon, neljän vuoden harjoitteluista on hyötyä. YouTuben meikkigurut on käteviä, suomalaistakin löytyy mm. MizzAnniekat ja Maanomeikkaa. Tietysti enkunkielisiltä kanavilta saa enemmän vinkkejä jne.

        Nykyään ennen kouluunlähtöä naamasta löytyy meikkivoide, peitevoide, valokynä, irtopuuteri, rajaukset, tummaa luomiväriä luomivakoon, valkoista luomiväriä sisänurkkaan ja kulmaluulle sekä poskiluulle ja nenänvarteen(molemmat luomivärit yleensä lumenen utuisin silmin-duosta jos joku haluaa tietää, tosi hyvä rokkimimmeille kouluun), ripsiväri ja ihan vaan huulirasva :) Kuullostaa tosi paljolta mutta kun kaikkea pistää just oikeen määrän niin tosi hyvä ja hento lopputulos! Mukaan otan sitte korjailuja varten rajauskynän ja meikkipuuterin.

        Ja sitten pieni vinkki teille meikkailun aloittajille joilla on se kiva pakkelinaama: aamulla laittakaa meikkivoiteen päälle irtopuuteria. Se on sellaista hailakan väristä irtonaista puuteria, lumenelta saa, lorealilta saa, oriflamelta saa, kaikilta merkeiltä saa. Se on hieman parempaa kiinnittämään meikkivoide ja näyttää kevyemmältä ja paremmalta kuin värillinen meikkipuuteri. Meikkipuuterin on sitten kätevä ottaa mukaan kun naama alkaa kiilltää päivänmittaan niin sillä korjailee :) Jos haluaa käyttää pelkkää puuteria niin meikkipuuteri.

        Jos pelkää että ihohuokoset tukkeutuu ja naama alkaa kukkimaan, hankkikaa mineraalimeikkivoide. Se on kuin meikkivoidetta, mutta puuterina. Hyvää myös akneiholle.


    • Normaali(ko?)

      (Olen 10.v, kohta 11.v, ja juoksen parhaan kaverini kanssa vielä ilman kenkiä kukkamekoissa ja me kiipeillään puissa ja tehään majoja yms.
      Koulussa kuitenki ollaan rauhallisempiä ja käytetään koruja yms.
      Itse meikkaan kouluun vähäsen: huulirasvaa/kiiltoa ja ehkä josku ripsari(joskus en ees meikkaa, nimittäin jos me ollaan lumi/vesi sotaa), juhlissa ripsaria,puuteria,, luomiväriä ja huulikiiltoa.

      • Itsemeikkaaan..

        Oookkk:)) mut mä oon ite 10 wee ja ehkä vähän semmonen gootti tyylinen joten laitan vähän puuterii ja ala vesirajaan mustan rajauksen ja ripsarii joskuspeitän punasuutta maybelinen matta moussella:)) ja iho on hyvässä kunnossa!


      • Meikkaava
        Itsemeikkaaan.. kirjoitti:

        Oookkk:)) mut mä oon ite 10 wee ja ehkä vähän semmonen gootti tyylinen joten laitan vähän puuterii ja ala vesirajaan mustan rajauksen ja ripsarii joskuspeitän punasuutta maybelinen matta moussella:)) ja iho on hyvässä kunnossa!

        Ei sinun tarvitsisi laittaa noin paljon meikkiä!
        Olet vasta 4 luokalla!


    • steffy1

      no tämä tulee aika myöhään mutt...en ymmärrä että jotkut meikkaa 6 vuotiaaana?? paitsi jos käyttää huulikiiltoa niin se on sopiva. ja kahdeksan vuotiaalle ´vaikka ripsari ja huulikiilto? minun milestä jokainen saa meikata minkä ikäisenä haluaa/saa mut...liika on aina liikaa. itse aloitin kutosen keskellä, sillon käytin vain kajaalia. siis kuivaa, en märkää. ja sitä kuivaa vain ihan pikkaisen, eli en paljoa yhtään. se ei näkynyt yhtään muutenkaan. kutosen lopulla tuli mukaan ripsari ja joskus huulikiilto.
      seiskalla kesälomalla alkoi kunnonmeikaaminen. kutosen lopussa joskus laitoin ripsaria vain yhden vedon joksus taas kauheat paksut isot tikkuripset:D hyi!
      kesälomalla käytin eyelineriä vähän, peitepuikkioa, ripsaria ja joskus jotain ylimääräistäkin. seiskalla ensin oli luonnollinen vaihe (ripsari, peitepuikko yms.) sitten tuli oranssinaama pakkelivaihe jne...myöhemmin tuli kanssa pakkelivaihe, mutta silloin sentään meikkasin nätisti...mutta liikaa. nyt meikkaan vain ripsaria,meikkivoidetta, huulikiiltoa, kulmakynää ja joskus eyelineriä, ohut rajaus ripsien tyveen!:) ja hyvin onnistuu, olen tehnyt jo paljon meikkimokia ja oppinut niistä, nyt osaan meikata tosi hyvin omasta ja muiden mielestä!:) mutta se vaatii harjoitusta!

      • steffy1

        ja liäykseksi oon 13!:)


    • säälittävää

      cmoon ootte nii vauvoi oottakaa ku ootte 18 ni ette ees voi mennä kauppaa ilma meikkii ja tuutte viel näkee et kaduttaa..voi luoja XD

    • kauneustuleesisältä

      Mikä kauhee kiirre lapsilla on alkaa käyttää meikkejä? Itse koin vielä yläasteela, etten pysty käyttämään meikkejä ja nyt, kun peruskoulu on käyty niin aloin käyttämään, mutta hillitysti.

      • Voi vadelma

        Oh god no itse olen sen kymmenen vuotta ja ketuttaa miten ylä asteelaiset puuttuvat toisten asioihin itse käytän peitepuikkoa huuli punaa (se on aika luonnollisen väristä)kiiltoa tai värjäävää huulirasvaa maybe peite puikkoa eikä syynä siihen ole se että olisin kauniin nuken näköne vaan mulle tulee itse varma olo siis ei mitää ulko näkö paineit ja jos ootte kattonu sen ei meikkiä alle 10-vuotiaalle niin se on aika loukkaavaa itse osaan meikata ihan hyvin meikki on sama asia kun kirosanat joku ääliö keksi että se olis jotai k16 ottakaa kantaa


      • Lool luuletteko muka nii
        Voi vadelma kirjoitti:

        Oh god no itse olen sen kymmenen vuotta ja ketuttaa miten ylä asteelaiset puuttuvat toisten asioihin itse käytän peitepuikkoa huuli punaa (se on aika luonnollisen väristä)kiiltoa tai värjäävää huulirasvaa maybe peite puikkoa eikä syynä siihen ole se että olisin kauniin nuken näköne vaan mulle tulee itse varma olo siis ei mitää ulko näkö paineit ja jos ootte kattonu sen ei meikkiä alle 10-vuotiaalle niin se on aika loukkaavaa itse osaan meikata ihan hyvin meikki on sama asia kun kirosanat joku ääliö keksi että se olis jotai k16 ottakaa kantaa

        Te määräilette vieraita lapsia mistä lähtien meikit on ollu k kuustoista hävetkää kaikki ei meikkaa siks ett näyttäs hyvältä come on se on taidetta isot ihmiset pitäkää huoli mitä ite teette dissaajat :(


      • 10 Tyttönen❤
        Lool luuletteko muka nii kirjoitti:

        Te määräilette vieraita lapsia mistä lähtien meikit on ollu k kuustoista hävetkää kaikki ei meikkaa siks ett näyttäs hyvältä come on se on taidetta isot ihmiset pitäkää huoli mitä ite teette dissaajat :(

        Moi! Mä ite täytin just 10. Alotin harjoittelun siinä 8-9 vuoden iässä, ite en käytä ollenkaan meikkivoidetta, en edes omista! Mut nyt 10 veenä meikkaan joskus eli tosi tosi tosi harvoin, meikkaan joskus kouluun ja siihenkin meikkiin kuuluu vain:
        -puuteri (lumene)
        -ripsari
        -peitepuikko
        -huulikiilto

        Ei muuta.. Ja laitan kyllä äidinkin mielestä ihan kohtuullisesti meikkiä ja luvan häneltä olen siihen saanut. Muut luokkani tytöt EIVÄT meikkaa mutta silti hekin sanovat että meikkaan kohtuullisesti ja nätisti ja meikki minkä teen ei ole mikään sotamaalaus vaan ihan oikeasti kohtuullinen ja nätti. Ja poistan meikin illalla HYVIN HYVIN huolellisesti, ja sen jälkeen pesen kasvoni huolellisesti, ja minun mielestäni 10 vuotias EI OLE LIIAN NUORI MEIKKAAMAAN! Ja kyllä kai sitä nyt saa itse päättää milloin sitä meikkiä alkaa käyttää


    • 12weetyttö

      Moi!
      Oon 12 vuotias mutta en oo ikinä meikannu silleen "oikeesti". Laitan kyllä joka päivä vähän huulikiiltoa joskua ehkä myös vähän puuteria mutta siinä se sit onkin.

    • Tyttäreni 10v

      Itselläni on oma tyttö joka on 10 vuotias, olin ensimmäiseksi sitä mieltä että kotona ja juhlissa voisi käyttää hieman meikkiä. Mutta tyttöni sai minut ylipuhuttua. Nykyajan nuorethan nämä 9-12 vuotiaat tytöt käyttävät jo meikkiä koulussa. Mielestäni siinä ei ole mitään huonoa sanottavaa. Kaikki päättävät milloin alkavat käyttää meikkiä ja milloin se tuntuu hyvältä. Jotkut tyhmät luokkatoverit saattavat kylläkin alkaa kiusaa tämän syyn takia. Annan käyttää tyttäreni meikkiä koulussa mutta siihen on oltavat tietynlaiset rajat. En suosittele kaikille laittavaan mitään kajaalia tai mitää eyelineriäkään. Ripsiväri ja huulikiilto ovat mielestäni ihan okei.

    • 11v

      Olen siis 11v ja haluaisin meikata kouluun (eli siis laittaa ripsiväriä ja ehkä joskus jotain muuta) mutta en tiedä miten voin sanoa sen äidilleni. Ja minun mielestäni jokainen saa päättää ihan itse milloin alkaa meikkaamaan ja päättää paljonko meikkaa, kunhan ei mitään sotamaalausta tee. Mielestäni on hyvä jos tekee sellaisen pienen hillityn meikin.

    • Muumimammamu

      Vaaaaaaaaanha keskustelu........... :)

    • Anonyymi

      Haluaisin käyttää mutta en saa. Haluan vain vähän kokeilla mutta onko se oikein?

    • Anonyymi

      No EI TOD!

      • Anonyymi

        Miten niin


    • Anonyymi

      Moi kysyn nyt vain että olen kymmenen vuotias niin kannataako käyttä ripsaria? kuluuko ripset ripsarista?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1729
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1644
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      89
      1344
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1332
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe