Mulla on vaikea tilanne erään kaverin kanssa, hän käyttäytyy välillä kamalan ylimielinen ja jotenkin väheksyy muita paikatekseen huonoa itsetuntoa. Mua tää tilanne on ärsyttäny jo pidempään, mutta jotenkin en vaan ole pystynyt sanomaan hänelle siitä suoraan, koska inhoan riitatilanteita ja luulen että jos jotain menisin huomauttamaan hänen käytöksestään niin siitä varmasti tulisi sanomista. Kaverini kun on vielä inhottavan teräväkielinen suuttuessaan.
Tiedän että olen hirveä pelkuri, enkä edes reilu kaverina kun en vain pysty puhumaan suoraan ja tuon käyttäytymisen takia olen alkanut välttelemään kontakteja häneen. Hankalan tästä jutusta tekee vielä se, että olemme tunteneet jo lapsesta asti ja tavallaan haluaisin jatkaa kaverina, mutta vain jos tuo ylimielisyys loppuu. Tähän asti olen jotenkin vain odottanut, että hän itse tajuaisi käyttäytyneensä ääliömäisesti, mutta ei ole hirveästi ollut muutosta näkyvissä.
Onko muilla samanlaisia tilanteita ja miten olette saaneet asiat selvitettyä?
ylimielisyys
17
5575
Vastaukset
- muistuta
No, älä sitten mene huomauttelemaan, vaan k y s y sopivassa rauhallisessa tilanteessa surumielisesti, että miksi hän käyttäytyi siten tai sanoi niin jossakin tietyssä tilanteessa. Luultavasti hän ei voi siitä suuttua. Jos niin näyttää käyvän, niin lähde rauhallisesti pois sillä kertaa.
Siitä varmaan pääsette muihinkin vastaaviin tapauksiin. Ottaako hän opikseen, se on jo toinen asia.- friendly bx
Ylimielinen ystävä,sellaisia vaan sattuu aina joukossa olemaan.
Voin kertoa tälläiseen syynkin,nimittäin, sellaiset henkilöt joilla on niin sanottuja b-luokan kavereita koska niitö a-luokan kavereita ei sillä hetkellä satu olemaan käyttäytyvät nimenomaan juuri näin.
Kysymys on toisen kunnioittamisesta loppujen lopuksi,tälläinen ylimielinen kaveri pitää itseään sinua ylempänä ajatusmaailmassaan ja siksi hänelle sinun mielipiteesi ovat ihan turhan päiväisiä asioita,koska hän tuntee tietävänsä aina kaiken sinua paremmin.
Tälläinen ylimielinen kaveri saattaa joskus käyttäytyä mukavastikkin,mutta sellaisina hetkinä huomaat että hän teeskentelee kaveruutta kanssasi.
Hyvä mittari testata myös kaverisuhdetta on katsoa miten kaverisi käyttäytyy isommassa porukassa,oletko silloin pelkkää ilmaa hänen silmissään.
Kyllähän kaveruus tälläisen ylimielisen henkilön kanssa saattaa toimia,jos sellaista vaan jaksaa sietää.
Kannattaa aina muistaa että ystävyys ja kaveruus perustuu siihen että viihdytte yhdessä ja kummankin mielipiteet ovat tärkeitä,ystävyys täytyy olla tasavertaista ja perustua luottamukseen,eikä ystävää saa koskaan joutua pelkämään koska oikea ystävä ei halua koskaan loukata tai vahingoittaa hänelle tärkeää ihmistä.
Paras neuvoni sinulle on että olet oma itsesi,sanot reilusti mielipiteesi etkä pidättele ollaksesi kaverillesi mieliksi,jos kaverisi ei sinua hyväksy sellaisena kuin olet voit olla varma ettei ystävyys ole aitoa. - Punainen on sininen jos olen sitä MIELTÄ
friendly bx kirjoitti:
Ylimielinen ystävä,sellaisia vaan sattuu aina joukossa olemaan.
Voin kertoa tälläiseen syynkin,nimittäin, sellaiset henkilöt joilla on niin sanottuja b-luokan kavereita koska niitö a-luokan kavereita ei sillä hetkellä satu olemaan käyttäytyvät nimenomaan juuri näin.
Kysymys on toisen kunnioittamisesta loppujen lopuksi,tälläinen ylimielinen kaveri pitää itseään sinua ylempänä ajatusmaailmassaan ja siksi hänelle sinun mielipiteesi ovat ihan turhan päiväisiä asioita,koska hän tuntee tietävänsä aina kaiken sinua paremmin.
Tälläinen ylimielinen kaveri saattaa joskus käyttäytyä mukavastikkin,mutta sellaisina hetkinä huomaat että hän teeskentelee kaveruutta kanssasi.
Hyvä mittari testata myös kaverisuhdetta on katsoa miten kaverisi käyttäytyy isommassa porukassa,oletko silloin pelkkää ilmaa hänen silmissään.
Kyllähän kaveruus tälläisen ylimielisen henkilön kanssa saattaa toimia,jos sellaista vaan jaksaa sietää.
Kannattaa aina muistaa että ystävyys ja kaveruus perustuu siihen että viihdytte yhdessä ja kummankin mielipiteet ovat tärkeitä,ystävyys täytyy olla tasavertaista ja perustua luottamukseen,eikä ystävää saa koskaan joutua pelkämään koska oikea ystävä ei halua koskaan loukata tai vahingoittaa hänelle tärkeää ihmistä.
Paras neuvoni sinulle on että olet oma itsesi,sanot reilusti mielipiteesi etkä pidättele ollaksesi kaverillesi mieliksi,jos kaverisi ei sinua hyväksy sellaisena kuin olet voit olla varma ettei ystävyys ole aitoa.Tämä on kyllä aivan sinun omaa mielikuvitustasi. Et voi sanoa jotakin ylimieliseksi vain sen vuoksi, että hän tietää sinua enemmän. Esimerkiksi jos joku osaa luetella kaikki planeetat järjestyksessä ja toinen vain puolet ja kolmas ei sitäkään, niin onko tämä ensimmäinen silloin ylimielinen jos tämän toinen on sitä MIELTÄ ja kolmas on sitä MIELTÄ, että se toinen on ylimielinen.
- Liisa Ihmemaassa
Ei se henkilö ole ylimielinen vaan sinä olet sitä mieltä. Et voi sanoa toista ylimieliseksi vain sen vuoksi, että sinä sanot niin. Muutenhan tämä elämä olisi täysin oman mielikuvituksen luomaa. Voisin kuvitella ihmisten olevan ihan mitä vain sen perusteella miten minä asiat kuvittelen.
- ....
Jos kyseessä on hyväkin kaveri ja asia sinua häiritsee, niin kannattaa ottaa asia puheeksi. Kun kerran olet alkanut välttelemään tyyppiä kys. asian vuoksi, on todellakin syytä ottaa asia puheeksi. Vaikka olettekin tunteneet lapsesta asti, se ei yksin ole mikään syy jatkaa kaveruutta.
Normaali ihminen saattaisi ehkä ottaa opikseen, jos joku ottaisi asian puheeksi. Tuntemani ihmiset, joilla on vastaava "ongelma" kuin kaverillasi, kärsivät jonkinlaisista mielenterveysongelmista (persoonallisuushäiriö?).
Kaverisi ongelmat saattavat johtua huonosta itsetunnosta, vaikea sanoa kun ei tunne ihmistä. Jos frendisi todellakin on mielestään muiden yläpuolella, on itsekeskeinen eli puhuu jatkuvasti itsestään ja "saavutuksistaan" silloin kun ei hauku muita ja on lisäksi patologinen valehtelija, sillä on päässä vikaa. Sellaiselle tyypille on turha puhua järkeä, luultavasti vain nauraa sulle päin naamaa: "miten sä kehtaat puhua mulle noin", koska pitää sua alempiarvoisena, tyhmempänä ja rumempana. Sellaiset tyypit tarvitsevat psykiatrista hoitoa, vaikka eivät sitä itse tajua.
Ota vain rohkeasti asia puheeksi, ei tuollaista kaveruutta kannata jatkaa.- "EGO"
Ihmen luo oman ajatusmaailmansa omaksi parhaaksen. Kaikki tai osa on aina toisten ihmisten syytä. Ei ollenkaan tiedosteta sitä, että on itse syypää omiin ajatuksiinsa. Sokea ei voi koskettamalla sanoa, että onko pallo pyöreä, jos ei ole koskaan kosketellut palloa. Jos minä antaisin sokealle pallon ja sanoisin hänelle sen olevan pyöreä pallo, niin silloin sokea sanoisi pyöreätä esinettä palloksi. Et voi määritellä ihmisiä sen perusteella, että mitä mieltä sinä olet heistä. Jos minä sanon kyllä ja sinä ei, niin kumman mieli meistä on silloin oikeassa? Tajusitko mitä yritän sinulle kertoa?
- 575
"EGO" kirjoitti:
Ihmen luo oman ajatusmaailmansa omaksi parhaaksen. Kaikki tai osa on aina toisten ihmisten syytä. Ei ollenkaan tiedosteta sitä, että on itse syypää omiin ajatuksiinsa. Sokea ei voi koskettamalla sanoa, että onko pallo pyöreä, jos ei ole koskaan kosketellut palloa. Jos minä antaisin sokealle pallon ja sanoisin hänelle sen olevan pyöreä pallo, niin silloin sokea sanoisi pyöreätä esinettä palloksi. Et voi määritellä ihmisiä sen perusteella, että mitä mieltä sinä olet heistä. Jos minä sanon kyllä ja sinä ei, niin kumman mieli meistä on silloin oikeassa? Tajusitko mitä yritän sinulle kertoa?
Hyviä huomioita. Muutenkin ihmettelen tätä tiettyä kirjoitustyyppiä, jota täällä viljellään paljon. Ensin "haukutaan" joku ja loppuun lisätään vain muodon vuoksi kysymys "Mitä minun pitäisi tehdä?". Todellisuudessa ei kaivata neuvoja, vaan vain mahdollisuutta purkaa tunteita ja haukkua kaveri.
- Rane-R
Joskus kannattaa kokeilla aivan yksinkertaista vanhaa konstia. Laitatte toisistanne ne hyvät ja huonot asiat 'vaakakuppeihin' rehellisesti puntaroiden, jos hän ei suostu tähän , tuli hänelle jo liikaa huonoa painoa. ter. R.R.
- ann86
Tarkoitukseni ei ollu tulla tänne haukkumaan kaveriani, ja jos olisin sellainen joka nauttii siitä, että saa haukuttua muut maan rakoon niin tuskin olisin sitä nimettömänä netissä tehnyt. Sitten joku oli huomauttanut, että kuvittelen vain kaverini ylimielisyyden, mutta valitettavasti en usko. Kyllä aika paljon voi päätellä käyttäytymisestä, mm. muiden arvostelemisesta ja väheksymisestä. esim. haukkuu tuttujen ulkonäköä, elämän tilannetta ja loukkaa ehkä huomaamattaan? esim. jos minä asuisin yksiössä niin saattaa sanoa, että hän ei kyllä ikinä muuttaisi kerrostaloon, eikä varsinkaan yksiöön ja että vain omakotitalo kelpaa hänelle. En tiedä olenko liian herkkä, mutta kyllä tuo minusta suht ylimieliseltä vaikuttaa.
Lisäksi luulen että muutkin ovat sen varmaan huomanneet, sillä olen tällä hetkellä hänen ainoa kaverinsa ja tavallaan säälin häntä, enkä siksikään haluaisi laittaa välejä poikki. - Rane-R
ann86 kirjoitti:
Tarkoitukseni ei ollu tulla tänne haukkumaan kaveriani, ja jos olisin sellainen joka nauttii siitä, että saa haukuttua muut maan rakoon niin tuskin olisin sitä nimettömänä netissä tehnyt. Sitten joku oli huomauttanut, että kuvittelen vain kaverini ylimielisyyden, mutta valitettavasti en usko. Kyllä aika paljon voi päätellä käyttäytymisestä, mm. muiden arvostelemisesta ja väheksymisestä. esim. haukkuu tuttujen ulkonäköä, elämän tilannetta ja loukkaa ehkä huomaamattaan? esim. jos minä asuisin yksiössä niin saattaa sanoa, että hän ei kyllä ikinä muuttaisi kerrostaloon, eikä varsinkaan yksiöön ja että vain omakotitalo kelpaa hänelle. En tiedä olenko liian herkkä, mutta kyllä tuo minusta suht ylimieliseltä vaikuttaa.
Lisäksi luulen että muutkin ovat sen varmaan huomanneet, sillä olen tällä hetkellä hänen ainoa kaverinsa ja tavallaan säälin häntä, enkä siksikään haluaisi laittaa välejä poikki.Et ole halunnut kertoa suhteestanne tarkempaa , mainitset kyseisen mielestäsi ylimielisen kaverin lapsuudenkaverinasi, et seurustelu kumppaninasi, näinollen ei tilanteen pitäisi olla vaikea ratkaista. Asian luonne muuttuu huomattavasti jos olet haikaillut tuosta kaveristasi kenties pysyvää elämänkumppania ja rakkaussuhdetta. Rakkaussuhde ei voi perustua kuin molempien luottamukseen , muuten se ei tule toimimaan. Olette molemmat nuoria , vaikka et sitäkään ole suoranaisesti kertonut. Mielestäni kaverisi käytös , jota kuvailet ylimieliseksi , saattaa ollakkin kypsymättömyyttä . Jotenkin hänen käytös viittaa siihen, että hän on aina lapsena tottunut saamaan kaiken helpolla, elämä ei ole kerinnyt koulimaan häntä riittävästi ja 'helppo elämä on noussut vähän päähän'. Voin toki tietämättäni asioistaan arvata aivan väärinkin , mutta vastaavaan käyttäytymismalliin olen toki näillä vuosillani 'törmännyt' ennenkin. Mielestäni suhteenne kaavailtu vakavuus ratkaisee , alatko kasvattamaan kaveristasi aikuista , mutta se vaatii itseltäsikin suoraanpuhumisen vaikean taidon. ter. R.R.
- ann86
Rane-R kirjoitti:
Et ole halunnut kertoa suhteestanne tarkempaa , mainitset kyseisen mielestäsi ylimielisen kaverin lapsuudenkaverinasi, et seurustelu kumppaninasi, näinollen ei tilanteen pitäisi olla vaikea ratkaista. Asian luonne muuttuu huomattavasti jos olet haikaillut tuosta kaveristasi kenties pysyvää elämänkumppania ja rakkaussuhdetta. Rakkaussuhde ei voi perustua kuin molempien luottamukseen , muuten se ei tule toimimaan. Olette molemmat nuoria , vaikka et sitäkään ole suoranaisesti kertonut. Mielestäni kaverisi käytös , jota kuvailet ylimieliseksi , saattaa ollakkin kypsymättömyyttä . Jotenkin hänen käytös viittaa siihen, että hän on aina lapsena tottunut saamaan kaiken helpolla, elämä ei ole kerinnyt koulimaan häntä riittävästi ja 'helppo elämä on noussut vähän päähän'. Voin toki tietämättäni asioistaan arvata aivan väärinkin , mutta vastaavaan käyttäytymismalliin olen toki näillä vuosillani 'törmännyt' ennenkin. Mielestäni suhteenne kaavailtu vakavuus ratkaisee , alatko kasvattamaan kaveristasi aikuista , mutta se vaatii itseltäsikin suoraanpuhumisen vaikean taidon. ter. R.R.
En haaveile hänestä elämänkumppania, muuten kuin puhtaasti kaverina, onhan meillä jo melkein 20 yhteistä vuotta takana. Tässä vaiheessa aloin vain miettiä, kuinka paljon ystävyyden eteen kannattaa uhrata ja miten asiat saisi selvitettyä ilman mitään hirveitä konflikteja.
Mutta, eipä tosiaan taida tosiaan olla muita vaihtoehtoja kuin puhua suoraan kun asia seuraavan kerran nousee esille ja katsoa sitten miten käy.
Kiitos kaikille vastauksista! - ärsyyntynyt
ann86 kirjoitti:
En haaveile hänestä elämänkumppania, muuten kuin puhtaasti kaverina, onhan meillä jo melkein 20 yhteistä vuotta takana. Tässä vaiheessa aloin vain miettiä, kuinka paljon ystävyyden eteen kannattaa uhrata ja miten asiat saisi selvitettyä ilman mitään hirveitä konflikteja.
Mutta, eipä tosiaan taida tosiaan olla muita vaihtoehtoja kuin puhua suoraan kun asia seuraavan kerran nousee esille ja katsoa sitten miten käy.
Kiitos kaikille vastauksista!Mulla on yks urpo kaveri joka tänäänkin jostain kumman syysta sylkäs mun takille ja kun sanoin olikos pakko niin se vaan haist vittu ja se on semmonen lellikki joka olettaa olevansa parempi kun muut.
Sit kaikkien eteen pitää nähä vaivaa et sil olis parempi olla.
Ja sit se on semmone "lihavampi" ja haukkuu mua läskiks kun ite oon tämmönen riisinjyvä.
- wirtaus1980
Voi että,NIIN sama tilanne kun mulla oli aikaa sitten. KUKAAN ei ansaitse väheksymistä kaverilta(tai ystävältä). Kaikki me ollaan tasavertaisia, on supertyperää aikuiselta ihmiseltä arvostella jotain toisen elämässä(esim asumismuotoa, autoa,kaveripiiriä) .Se kertoo hänen omasta tyytymättömyydestään hänen elämäänsä..tylsyydestä..kateudesta..IHAN Sama mistä on kysymys, hän käyttäytyy lapsellisesti ! Rohkeutta sinulle että pystyisit ottamaan asian joskus puheeksi, toivottavasti keskustelu sujuu ja hän huomaa hölmön käytöksensä.Mutta varaudu pienesti siihenkin ,että hän kieltää kaiken ja ei halua puhua.Niin kävi minun tapauksessani,yksi hyvä puolihan siinä oli: tiesin siitä että hän ei ikinä ollut minulle kaveri,saatikka ystävä.Jotkut vaan haluavat "kaveerata" kaikkien kanssa ,mutta ajan kuluessa niitä käy ärsyttämään"alempiarvoisten" jotkut piirteet ja ne eivät pysty pidättelemään pahaa kieltään ja käyvät piilonaljuilemaan niille kavereille. Nämä ihmiset ovat keskenkasvuisia ja usein myös aivan moraalittomia!
- ole hyvä tyyppi
Mulla on yksi ystävä jolla ei tuntunut yhdessä vaiheessa olevan muuta jutunjuurta kuin muiden ihmisten arvostelu. Se oli todella henkisesti raastavaa, koska itse pyrin olemaan positiivinen ja hyvä tyyppi enkä haluaisi puhua muista pahaa selän takana.
Tein niin jonkin aikaa että aina kun hän rupesi arvostelemaan jotain henkilöä sanoinkin vastaan jotain positiivista kyseistä henkilöstä. Hän meni aivan puihin, suorastaan suu loksahti auki että mitä ihmettä. Jatkoin juttua sitten sulavasti tai vähemmän sulavasti jostain positiivisesta aiheesta. Kai hän huomasi itsekin että on paljon mukavampi fiilis ja tunnelma kun puhutaan kivoista aiheista eikä aina vaan arvostella muita :) - UOIHd
Mä tunnistan itsessäni välillä ylimielisyyttä ja voin sanoa että siitä on todella vaikea päästä eroon, liekö osittain luonteessa? Näin 32 -vuotiaana perheellisenä näkökulma eri asioihin on tietysti vähän erilainen kuin nuorempana ja itsevarmuutta on hiukan enemmän, mutta liekö se sitten huonoa itsetuntoa vai ei, että mun on esimerkiksi todella helppo puhua ja löytää toisista vain niitä negatiivisia asioita, tosin osaan puhua myös positiivisistakin mutta harvemmin. Mutta kun olen itestäni puhunut on mulle sanonut pari ihmistä ettei mulla mikään kovin huono itsetunto voi olla.
Itse olen realistinen, melko rauhallinen, tykkään että ihmiset käyttäytyisivät yhtä fiksusti kuin minäkin ihan pieniä asioita lukien, mua ärsyttää inva -ja lapsiparkeille ajelijat joilla ei siihen ole oikeutta, ylinopeutta ajavat ja kaikki joka ylipäätän rikkoo toisten turvallisuutta ja arvostusta. Mun on helppo suuttua ja haukkua näitä ihmisiä.
Parhaasta kaveristakin osaan välillä joillekin muistuttaa hänen omalaatuisuudestaan ja selkärangattomuudestaan ja siitä kuinka se välillä vituttaa mua, silti tiedän ettei sille mitään mahda ja koitan keskittyä omaan elämään, jos menisin ja hakkaisin kaverin saisin vastata seuraamuksista eikä se johtais mihinkään.
Pidän itseäni huomattavasti fiksumpana kuin suurinta osaa väestöstä. Sitä en osaa sanoa mistä tämä johtuu. Huonot kokemukset muista ihmisistä vai perheelliset seikat, mutta voin sanoa ettei tämä niin mukavaa ole. Yritän päästä eroon tällaisesta ja tiedän etten voi päättää siitä miten toisten tulis elää ja kohdella muita. En kuitenkaan luota toisiin ihmisiin, ja tiedättehän sanonnan että ihminen on toiselle ihmiselle susi.
Että loppujenlopuksi olen varsinainen kusipää vaikkei sitä musta välttämättä näe.. sori! - Anonyymi
Kaverit itte sanoo että olisin ylimielinen, en itse ole huomannut tätä ongelmaa ja yritän just nyt korjaa meijä kaverisuhdet, ehdotuksia?
- Anonyymi
Hei Ann, Sinun ei tarvitse sanoa tai tehdä kaverillesi yhtään mitään. Ei auttaisi , mitä tahaansa sanoisit. Kaverisi on jo luonut kuvansa yhteiskunnasta, muista ihmisistä, omasta käyttäymisestään.
Ainoa järkevä teko sinulta on vähentää viettämääsi aikaa hänen kanssaan. Miksi antaisit hänen myrkyttää vähää omaa vapaa-aikaasi! ellei hän tajua miksi kukaan ei viihdy hänen kanssaan, sitten hänen oma seuransa on parasta hänelle.
Ihmisten mielenkiinto ja ymmärrys muuttuu vuosien mittaan. Se vain on normaalia. Ystävätkin kasvavat erilleen, syistä tai toisista. Sekin on normaalia elämää!
Käyttäisit aikasi paljon paremmin keskittäytymällä ystvviisi joiden seurassa viihdyt, joiden kanssa jakaa ilot ja surut saamatta lokaa kasvoille ja korviin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752