Johdon sihteeri

KTM vm. 2009

Sain suhteilla mahdollisuuden työskennellä johdon sihteerinä. Yrityksellä on noin 700 henkilöä töissä, eli mikään pikkufirma ei ole kyseessä. Toimii kuitenkin vain Suomessa.
Koulutukseltani olen KTM, vasta aikaisemmin tänä vuonna valmistunut. Jäin vain miettimään että onkohan paikka koulutusta vastaava (eli olenko ylikoulutettu, jolloin jätän paikan ottamatta), ja mitäköhän voisi pyytää palkaksi? Entä mitä etuja minulle normaalisti kuuluisi?
Muuten ei mitään, mutta nämä asiat on täysin riippuvaisia juuri yrityksestä ja sen koosta. Haluan tietää miten asiat on vastaavankokoisen yrityksen johdon sihteereillä.

18

3846

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • töihin...

missääm tapauksessa kieltäydy tarjotusta mahdollisuudesta ohittaa vastavalmistuneen vaikein etappi. Eli saada se ensimmäinen edes kohtullinen työ. Kyllä sinulla hivenen ylikoulutusta on mutta toisaalta ei työkokemustakaan. On helpompi saada uutta työtä jos jo ennestään on töissä. Palkataso voi johdon sihteereillä olla niin vaihtelevaa että suosittelen että pyydät heitä esittämään mitä haluavat maksaa. Enpä usko etä ihan surkeatakaan esitä. Mahdollisesti paremman kuin sinä olisit pyytänyt. Jos nyt kieltäydyt niin seuraava mahdollisuus saattaa taantuman aikana tulla pitkän ajan kuluttua.

• KTM vm. 2009

Ensimmäinen työpaikka heti valmistumisen jälkeen on se tärkein jos meinaa koskaan uraputkeen. Tätä ei ammattikoulutetut käsitä, mutta yliopistokoulutetun ei kuulu ottaa mitään hanttihommia vastaan.
        Itku ja valitus, mutta näin asiat vain on. Toinen ja kolmas paikka ei ole niin hirveän tärkeitä, mutta ensimmäinen ratkaisee paljon. Siksi minulle on tärkeää että se on kunnolla koulutusta vastaava.

• Myöskin akateeminen.
        KTM vm. 2009 kirjoitti:

Ensimmäinen työpaikka heti valmistumisen jälkeen on se tärkein jos meinaa koskaan uraputkeen. Tätä ei ammattikoulutetut käsitä, mutta yliopistokoulutetun ei kuulu ottaa mitään hanttihommia vastaan.
        Itku ja valitus, mutta näin asiat vain on. Toinen ja kolmas paikka ei ole niin hirveän tärkeitä, mutta ensimmäinen ratkaisee paljon. Siksi minulle on tärkeää että se on kunnolla koulutusta vastaava.

Niin, ensimmäinen ratkaisee, mutta ei siinä mielessä kuin luulottelet.

Nimittäin, jos jätät tuon paikan ottamatta, niin sitä toista voi joutua odottamaan. Ja se, että CV:ssä on pitkä musta aukko heti valmistumisen jälkeen on paljon pahempi kuin se, että on osoittaa olleensa töissä, vaikkapa hieman sivussa omasta koulutuksesta.

Usko ihan huviksesi kokeneempaa.

• työ....
        KTM vm. 2009 kirjoitti:

työpaikka on toki tärkeä koska työelämään pitää päästä. toinen ja komas etc. vielä tärkeämmät urasi suhteen joten siinä mielessä olet väärässä. Kaikkein pahin tilanteesi tulee silloin jos olet pitempään ilman mitään työtä samalla kun odotat sitä koulutusta vastaava uraputkea.

• Paras mahdollisuutesi?
        KTM vm. 2009 kirjoitti:

Tuo johdon sihteerin homma voi olla myös tuhannen taalan paikka - oikeanlaiselle henkilölle ja hyvän pomon alaisuudessa. Ei ole tavatonta, että sihteeri ja nimen omaan johdon sihteeri löytää itsensä muutaman vuoden kuluttua paljon vaativimmista tehtävistä. Tunnen monta tapausta, joissa näin on käynyt. Toki tunnen myös sellaisia tapauksia, joilla on ollut johdon sihteerin (tai nykyään kai heitä useimmissa paikoissa kutsutaan assistenteiksi) tehtävään oikein kutsumus ja nauttivat siitä täysin siemauksin.

Jos sinulla ei siis ole parempaa tarjolla, niin siitä vaan ja sillä asenteella, että tästä mennään vain ylöspäin. Nokiankin johdossa on ollut ainakin yksi henkilö, joka on noussut sihteeristä johtajaksi. Miksi et siis sinä voisi tehdä samoin, jos kykyjä ja kunnianhimoa riittää.

• pitkän linjan ktm
        Myöskin akateeminen. kirjoitti:

Niin, ensimmäinen ratkaisee, mutta ei siinä mielessä kuin luulottelet.

Nimittäin, jos jätät tuon paikan ottamatta, niin sitä toista voi joutua odottamaan. Ja se, että CV:ssä on pitkä musta aukko heti valmistumisen jälkeen on paljon pahempi kuin se, että on osoittaa olleensa töissä, vaikkapa hieman sivussa omasta koulutuksesta.

Usko ihan huviksesi kokeneempaa.

Mitalilla on selkeästi kaksi puolta.

a) ensimmäinen työpaikka on tärkeä ja jos se on heti laadukas, se vaikuttaa positiivisesti urakehitykseen.

b) myös asenne on tärkeä.

itse aloitin toimihenkilötasolta ja nykyisin vastuuta ja kompensaatiota on aivan riittävästi.

Itse valmistuin suoraan lamaan ja silloin tuollainen johdon sihteerin paikkakin olisi ollut erittäin tervetullut. Moni kurssikaveri jäi 1-2 vuoden ajaksi joko ilman töitä tai tekivät "hanttihommia".

KAIKKI ovat nykyisin joko johtavissa asemissa tai asiantuntijoina.

Itse korostaisin sitä, että jokainen työ tulee tehdä kunnolla oli se sitten "hanttihomma" tai asiantuntijan pesti. Et ehkä tiedä, mutta työntekijän maine kiirii sekä firman sisällä että pahimmassa tapauksessa ulospäin. Ahkeruus ja sosiaaliset taidot palkitaan ennemmin tai myöhemmin.

• meikäläinen tässä
        KTM vm. 2009 kirjoitti:

Jos katsot "uraasi" eteenpäin 10 vuotta, ei ensimmäisellä työpaikkalla ole kovinkaan paljoa
        merkitystä, se on vain juurikin se ensimmäinen.

Itse olen rekrytoinut paljon porukkaa, tuollaisia 35-45 vuotiaita ja tällöin se eka
        työpaikka ei ole niin merkityksellinen. Kunhan osoitat aktiivisuutta ja eteenpäin
        pyrkimystä. Kannukset pitää hankkia ja ansaita ennenkuin pääsee "oikeisiin" töihin.

Joten, ajattele isompaa kuvaa, älä vaan tätä hetkeä
        Töitä tehdään elämässä reilusti yli 30 vuotta

• kaikki kokemus on aina hyväksi

No minkähän tasoisia hommia sitten vastavalistuneena halajat? Pointti on se että porttiteoriankin mukaan sun kannattaa tossakin firmassa painottaa etenemishalujasi. On ehkä hyvä tutustua yritykseen ja sen toimintatapoihin ja muuhun, saada vähän käytännön näkemystä ja kokemusta. ajan mittaan voit päästäkkin muihin hommiin, jos sinne haluat ja kykyjä osoitat.
      Tuskin reilun tavallisen työn tekemisestä oleva kokemus voi olla haitaksi. sä oot kuitenkin vastavalmistunut, joten jostain se on aloitettava.

• KooTeeÄm

Ota vastaan. Olen itse KTM myös, työtön huhtikuun lopusta asti. Ystäväni (KTM) saa palkkaa assarin hommista 2300 e, pk-seutu. Voi varmasti vaihdella, tiedän traden, joka sai alkupalkkana assarina 2600 e.

Ymmärrän kyllä näkemyksesi, ensimmäinen työpaikka mm. Akavan tutkimusten mukaan saattaa ratkaista koko loppuelämän työuran, eli silloin assarin paikka olisi huono valinta. Olen siitä samaa mieltä, että olet ylikoulutettu ko. hommaan, mutta on muistettava, että kaikki KTM:t eivät juuri tuon takia pääse edes assarihommiin. Otetaan mielummin sopivampi ja varmempi ratkaisu, tradenomi. Ainakin omien ystävieni kohdalla moni on saanut ensimmäisen työpaikkansa ns. KTM-tasoisena, eli kohtuu vaativat tehtävät mm. asiantuntijoina jne. ja palkka liehuu 2800-3500 e tienoilla pk-seudulla. Ja kun kelataan vielä vuosi pari taaksepäin, niin monet saivat heti ensimmäiseksi kovan tason paikkoja. Ajat ovat muuttuneet erittäin nopeasti. Jos koet pystyväsi parempaan, älä ota työtä, tai ota ja jatka työnhakua ohessa.

• asiantuntija

"asiantuntijoina" ?. Rupesi vähän hymyilyttää. Vasta 15 vuoden jälkeen samalla alalla kokemusta ja näyttöä keräten koen itseni vasta asiantuntijaksi. Ja sekin on ulkopuolisten antama ilmaisu minusta. Pyytävät luennoimaan ja suunnittelemaan heille ratkaisuja.

• asiantuntija
        asiantuntija kirjoitti:

"asiantuntijoina" ?. Rupesi vähän hymyilyttää. Vasta 15 vuoden jälkeen samalla alalla kokemusta ja näyttöä keräten koen itseni vasta asiantuntijaksi. Ja sekin on ulkopuolisten antama ilmaisu minusta. Pyytävät luennoimaan ja suunnittelemaan heille ratkaisuja.

että ensimmäinen työ on hyvin tärkeä mutta jos se työ on täyttää työtönlappuja tittelillä työtön niin koko koulutus menee helposti hukkaan

• KooTeeÄm
        asiantuntija kirjoitti:

Niin no mennään ehkä semantiikan puolelle, jos ryhdytään arvioimaan kuka on "aito" asiantuntija ja kuka ei.
        Joka tapauksessa ystäviäni työskentelee mm. hankinta-asiantuntijana, innovaatiopolitiikan asiantuntijana, rahoitusasiantuntijana ja johdon konsulttina (jonka miellän vahvasti asiantuntijaksi). Joten asiantuntija-nimitys oli melko käypä ilmaus.

• yksivanhus

Johdon sihteerin paikka, ei ole tosiaan mitään haastavaa hommaa mutta ihan ok aloituspaikaksi (jos ei ole muuta tarjottavaa). Kyllä tuosta pääsee etenemään, niin olen päässyt itsekin. Tosiaan on parempi jos hommassa on jotain haasteellisempaa kun kahvinkeitto ja matkavaraukset...Palkkaa on ollut 2000-2700 riippuen yrityksestä.

• johdon assari

Missä firmassa johdon assistentin tehtäviin kuuluu kahvinkeitto? Olen ollut alalla jo parikymmentä vuotta eikä kertaakaan ole tarvinnut kahvia keittää. Tämä on taas näitä uskomuksia...

• mmmb
        johdon assari kirjoitti:

Missä firmassa johdon assistentin tehtäviin kuuluu kahvinkeitto? Olen ollut alalla jo parikymmentä vuotta eikä kertaakaan ole tarvinnut kahvia keittää. Tämä on taas näitä uskomuksia...

...kahvinkeitto johdon assarillekin.

• Assis77

Itse työskentelen johdon assistenttina ja palkkani on 2700 /kk enkä todellakaan ole ikinä kahvia täällä keittänyt kenellekään!
        Olen ennenkin törmännyt harhakuvitelmiin, että assistentti työskentelee 7,5 h päivässä nätisti jakkupuku päällä ja keittelee isoille herroille kahvia palavereihin ja välillä tilaa yhden lennon. Että raivostuttaa!
        Kyllä tässä ihan joutuu erilaisia raportteja vääntämään ja tekemään sopimuspapereita yms. Ja työpäivät venyy välillä 13 tuntisiksi.

• Maisterisnainen

Ota se paikka. Sitten kun saat jalan oven väliin ja joku pamppu lähtee helkuttiin, änkeät sen tilalle. Niin se homma menee. Kun mä valmistuin, olin tehnyt jonkun aikaa jo hommia oman alan firmassa mutten oman alan töitä. Ja kas kummaa, kun sain paperit käteen pääsinkin tekemään niitä oman alan hommia. Se eka työ oli ollut ikään kuin koe. Selvisin siitä.

• Harjoittele työtä

Liian vaikeaa sinulle. Et selviydy niistä tehtävistä. Kerroithan juuri ettet osaa mitään, olet KTM.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3143
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1065
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      1007
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      811
    Aihe