Kannabis ja muisti

Ilman opetteleva

Olen käyttänyt ganjaa noin kahdeksan vuotta. Siitä ajasta noin kuusi vuotta päivittäin ja viimeiset kolmevuotta meni kaikkein tehokkaimmin pössytellen, noin viisi kepua päivässä. Olen ollut nyt kolmisen kuukautta kokonaan pössyttelemättä ja olo on aika hämmentynyt.

Olen huomannut, että menneistä vuosista ei ole paljoakaan jäänyt muistoja päähän, toki siis muistan tavallaan, mutta ajankohdat, ihmiset, tapahtumat ja paikat menevät sekaisin ja kaikkea saa ihan toden teolla "etsiä" päästä. Myös nyt ilman poltteluja huomaan, että minun on vaikea muistaa asioita. Erityisesti ajantaju ja lukeminen ovat vaikeita. Se on aika masentavaa.

Onko kenelläkään kokemusta palautuuko muistikyky tai menneet muistot takaisin aikanaan? Hyvä ystäväni lopetti polttelut kaksi vuotta sitten ja sanoo, että muisti ja opiskelu tuottaa edelleen ongelmia "tyhjäpäisyyden" vuoksi. =(

Entä oletteko te muut käyttäjät huomanneet isoja muutoksia muistikyvyssänne? Aina puhutaan vain kannabispsykoosista ja lähimuistin heikkenemisestä, mutta tämä tuntuu ainakin minulla olevan jotain ihan muuta?

Bless

36

4746

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eihajuakaan

Unia en näe juurikaan silloin kun polttelen. No en kyllä paljoa silloinkaan, kun en polttele, mutta silloin kun poltan en näe mitään unia.

Muisti kyllä pelaa. Ei mitään kuvailemasi kaltaista.

• miehen nimi

Outoa, varsinkin jos olet pössytellyt noin kauan. Itsellä ei ole ainakaan moista tapahtunut, eikä kenelläkään tutullakaan, ainakaan en ole kuullut (siis että ei muista kronologisesti). Lyhytmuistista palauttaminen heikentyy, mutta kronologinen muisti itsellä parempi. Vuosien pössyttelyn jälkeen katkaisin vähitellen ja menin kuukauden kuluttua psykologisiin testeihin, jotka mittaavat kapasiteettia paljon laajemmin kuin mensan testit ja itsellenikin yllätykseksi sain huippupisteet! Testeissä tutkittiin myös muistia, siten että ensin kerrottiin tarina ja yksityiskohtia kyseltiin välillä ja sitten testin jälkeen. Oli avaruudellista hahmottamista, nopeutta, muistia, lyhytkestoista ja pitkäkestoista, musteläikkiä ja vaikka mitä. Testi kesti neljä tuntia. Ihmettelin asiaa, sillä tuttuni, joka ei ole ikinä polttanut, menestyi heikommin. No se ero ei varmaan johtunut kannabiksesta.

Ei ole ollut opiskelujen kanssa vaikeuksia, paitsi joskus, kun ei ole jaksanut lukea :) Hyvillä papruilla valmistuin ja lopputyötä tehtäessä olin maltillisissa melkein jatkuvasti. Todella selittämätöntä nuo kokemukset, varsinkin vielä kaverisi puolesta, jos on vuodenkin päästä vaikeuksia :) No se on kovin yksilöllistä. Luulisin, että kaverisi haluaisi olla smartimpi mitä on :) voisko olla tällaisesta kysymys?

Ole huoletta, muisti- ja hahmotusvaikeuksia voi tulla , kun lopettaa pitkän käytön, mutta menevät ohi viikossa tai kahdessa. Se on totta, että maailma tuntuu kummalliselta, sitten kun sitä kemiaa ei ole päässä. Hetki menee totutteluun. Itsellä kuitenkin vaihtoehdot ovat sitä luokaa, että tuo viikon pätkä ei tunnu missään, kun toinen vaihtoehto olisi täristä kalpeana ja kelata rytmihäiriöissä, mitä kaikkea on tullut tehtyä. Näin siis alkon/kombojen kanssa.

Mutta kirjoittele toki tänne, mitä tuntemuksia tulee ja kaverisikin juttu kiinnostaa. Uskottavuus jutulle toki kasvaa, kun raportoit pitkäjänteisesti juttuja.

Näistä lyhyistä avautumisista huomaa, että paikalla on ollut vs tai untuvikko on vain pelästynyt alussa kokemiansa oireita, sillä laittomuuden tilassa niistä ei ole kerrottu totuudenmukaisesti. Sitten kun ensimmäiset pari päivää on ohi, ei enää kehdata kirjoittaa, että njoo nyt ne olot onkin jo ohi.

Kummallista, että et ole ennen sitten huomannut mitään oireita, kuitenkin olet poltellut vuosia, niin varmasti on niitä savuttomia kausia välissä. Vielä lisään, että olemme melkoisia poikkeuksia myös käyttötavoiltamme, harva ihminen savuttaa jatkuvasti, eivätkä näin tiedä mitään tällaisista oireista.

Mutta varmasti tulemme vielä keskustelemaan useita kertoja.

• EXkannabismÄÄN

Aivan paskan puhetta! Itsellä myös pahoja häiriöitä muistissa johtuen kyseisestä tuotteesta. Suureksi käytöksi lasketaan jo se reilu 1g tai noin viitisen jointtia päivässä. Sitä kun jatkuu 8 vuotta niin ei mikään ihme. Muisti palaa kyllä 3 vuoden sisään (lähes entiselleen) en laskisi itse edes käytöksi jos opiskelijapoikana sauhuttelet 1 marisätkän viikonloppuna poskisauhutteluna. Tosimiehet pitää 10 sekkaa savua keuhkojen sisällä vai miten se oli.... Kannattaa kaikkien vaan lopettaa se vitun polttelu! Turhaa paskaa...

• mämuistan
        EXkannabismÄÄN kirjoitti:

Aivan paskan puhetta! Itsellä myös pahoja häiriöitä muistissa johtuen kyseisestä tuotteesta. Suureksi käytöksi lasketaan jo se reilu 1g tai noin viitisen jointtia päivässä. Sitä kun jatkuu 8 vuotta niin ei mikään ihme. Muisti palaa kyllä 3 vuoden sisään (lähes entiselleen) en laskisi itse edes käytöksi jos opiskelijapoikana sauhuttelet 1 marisätkän viikonloppuna poskisauhutteluna. Tosimiehet pitää 10 sekkaa savua keuhkojen sisällä vai miten se oli.... Kannattaa kaikkien vaan lopettaa se vitun polttelu! Turhaa paskaa...

Taitaa sun muistihäiriöt saaneen alkunsa jo äitisi kohdussa, varsinkin odottavan äidin alkoholin käyttö vaikuttaa kaikkeen kehitykseen haitallisesti. Vielä jos itse olet tuhonnut aivosolujasi runsaalla viinan juonnilla, niin ei ihme kun muistihäiriöitä esiintyy. Muistele jos suinkin muistat ensimmäisiä kännejä kun oksensit ja lopulta katosi todellisuuden taju ja jälkeenpäin et muista mitään. Silloin alkoivat aivosolusi tuhoutua.

Tietämättömänä loppujen lopuksi osoitat sormella kannabista muistisi pettämisestä ja jatkat viinan juomista koska se on yhteiskunnallisesti hyväksytty.

Alkoholin vaikutuksia tässä sivistyneessä maassa vähätellään ja naureskellaan kaikille hölmöilyille, joita kännissä on tullut tehtyä. Sitten ei enää naurata kun on mokattu oikein perusteellisesti, kuten on tullut tartuttua esimerkiksi puukkoon, heiluteltu nyrkkejä, hakattu lähimmäisiä tai tapettu autolla viattomia kanssaihmisiä. Eikä sittenkään enää naurata kun oma henki pakenee tapaturmaisesti tai pitkän juomisen jälkeiseen maksan pettämiseen.

Viinalla hankittu muistin menetys tuo joka kerta krapulan kansan kielellä ilmaistuna, tosiasiassa se on myrkytystila. On oksentelua, vapinaa, heikotusta ja morkkis vielä päälle, mitähän kaikkea sitä tuli tehtyä. Siis vakava muistihäiriö.

Kannabiksen polttelu ei sovi kaikille, ei varsinkaan heille joilla on taipumusta mielenterveyshäiriöihin jo luontaiseltaan. Kuten ei sovi alkoholin käyttökään varsinkaan rähinöimiseen taipuvaisille, sillä sitä ei juuri kukaan siedä katsoa, eikä kuunnella.

Itselläni on huonoja muistoja alkoholista ja sen käyttöön kaatui koulutuksenikin . Kunnes parikymppisenä pääsin viinan kirosta eroon kannabiksen avulla. Pelastin itseni ja tulevat vuoteni viisastumalla. Muistini alkoi palautua ja häpesin kännissä tehtyjä tekojani. Onneksi en koskaan kohdannut väkivaltaa puolin enkä toisin.

Tunsin kannabiksen antavan sisältöä ja jatkuvuutta ja pystyin varsin luovaan tekemiseen ja kehoni sai energiaa. Aluksi tietysti tottumattomana nauratti ja hieman oli makean himoakin. Oireet katosivat parissa vuodessa ja pystyin paremmin keskittymään kaikkeen oleelliseen, kuten työuran luomiseen.

Nyt on aikaa kulunut ensimmäisistä savuista 42 vuotta ja tapaan polttaa päivittäin hyvää ruohoa kourallisen. Vuodesta seitsemän kuukautta keskimäärin yhtäjaksoisesti ja lopun aikaa vuotta ilman savuakaan. En kärsi minkään näköisistä vieroitusoireista tuona aikana. Milloikaan ei ole ollut havaittavissa muistihäiriöitä, kuten vaimollani esiintyy. Hän ei kuitenkaan ole koskaan piippuuni koskenut. Saan päivittäin kertoa mistä mikin häneltä kadoksissa oleva tavara löytyy. Missä oltiin ja mitä tehtiin minäkin vuonna silloin ja silloin.

Valokuvaan paljon ja minulla on arkistoissa 200 000 kuvaa. Kuvat ovat paljolti luonnosta otettuja ja tuossa joukossa on keskimäärin kymmenen otosta joiden ottopaikkaa en voi varmuudella muistaa. Muiden kuvien kuvauspaikat löydän milloin tahansa metrin tarkkuudella.

Mielestäni ainakaan omalla kohdallani ei ole havaittavissa lainkaan muistamisen vaikeutta ja uskonkin muistihäiriöiden toisilla johtuvan aivan muusta kun kannabiksen poltosta. Joka toisin väittää on väärässä ja pelkästään luulee tietävänsä asiasta jotakin.

Raskaasta vuosien fyysisestä työnteosta johtuvat nivel- ja selkävaivat saavat apua kannabiksesta helpottaen särkyjä, enkä joudu monesti turvautumaan apteekkien tarjontaan. Lisäksi se auttaa pimeän vuodenajan aikana hiipivään masennukseen ja elämä on terveenpää.

Muistakaa muistaa!

• Ihnemuwhiä
        EXkannabismÄÄN kirjoitti:

Muisti palaa TÄYSIN entiselleen mikäli tieteellisiin tutkimuksiin uskomme. Kuvailemassasi tapauksessa, 8 vuodessa ehtii muisti jo iänkin takia huonontua.

• ddwadwads

Ei VS, ei ole muisti mennyt lainkaan pilalle. Voisin sanoa että muisti on ehkä jopa parantunut. Ja se on ihan ymmärrettävääkin sillä kukalla on lähes pelkkiä positiivisia vaikutuksia mieleen.
      Säälittävä trolli on aina säälittävä.

• Haukka.

Toi sun kysymys on vaikea vastattavaksi, mutta silti ihan olennainen. Monesti voi olla niin, että varsinkin pitkäaikaisessa kannabiksen päivittäisessä päihdekäytössä ihmisen sisäinen ajantaju ja asioiden järjestymisen tapa voi olla erilainen, kuin ei kannabista käyttävässä verrokkiryhmässä.

Mutta kyseessä voi olla myös se, että muut voivat asettaa sellaisia asioita toisen agendalle, että hän ei itse pidä niitä tärkeänä. Ja siksi asiat voivat unohtua. Mä en usko, ettet sä olisi menossa kuitenkin parempaa kohti. Muistia voi myös testata ja siinä voi tapahtua muutoksia muistakin syistä.

Ehkä sun kannattaa tehdä muistitesti tai kysyä asiasta lääkäriltä? Ei sulla varmaankaan aihetta huoleen ole, mutta muutos pitkäaikaisessa aivokemian tilassa, johon ihminen voi joutua ilman kannabista pitkällisen käytön jälkeen, voi joskus olla alussa vähän konstikas.

Mutta toivonmerkki on aina se kun ihminen kuitenkin itse huomaa muutoksen, tai aavistelee sellaista ehkä hetkellisestikin tapahtuneeksi, verrattuna siihen, että kieltää ne vaikutukset, joita ehkä on tapahtunut. Koska ensimmäisessä tapauksessa ihminen on jo avoin muutoksen suhteen ja valmis miettimään sitä mitä päihteetön elämä merkitsee ja kuinka siinä tulee toimian.

Tsemppiä!

• Ilman opetteleva

Tätäpä juuri ihmettelenkin; kovin harva kertoo tai myöntää pössyttelyn vaikuttaneen muistiinsa. Itse olen tässä kesän ajan, kun ilman olen ollut, pohtinut sitä itsekseni, mutta juteltuani ystäväni kanssa hänkin myönsi asian olevan kohdallaan näin. Joku ehdotti, että ehkä hän haluaa olla hivenen älykkäämpi kuin on....mutta enpä usko, ei ole sen tyylinen ollenkaan ja valmistuu nyt kuitenkin insinööriksikin eli ei ihan pässi tapaus siltikään! :D

Itse vaan koen suurta ahdistusta siitä, että kaikki on sikin sokin päässä ja uusissa asioissa olen ihan tyhjäpää. Tuntuu, että välillä saa kaiken vääntää rautalangasta ja muistaminen on hankalaa.

Joku kirjoitti myöskin unista... itselläni huomaan ganjan vaikutuksen seuraavasti: kun poltan niin nukun hyvin, näen joskus unia ja herään unimäärästä riippumatta aika väsyneenä, ilman savuja on nyt ollut valtavia vaikeuksia nukkua ja nukahtaa...painajaiset vaivaavat ja yhtäjaksoista unta on hyvin vähän.

Edelleen olisi hienoa kuulla olisiko jollain vastaavia tai olisiko joku kuullut vastaavista ongelmista. Omasta käytöstäni voisin vielä sen verran mainita, että se todella riistäytyi ihan käsistä ja savuttomia kausia ei ollut oikeastaan lainkaan, ihan yksi kaksi päivää ehkä vuodessa. Viimeinen vuosi olikin oikeastaan aamusta yöhön polttelua, jopa töissä. :( Ehkäpä tämä on verrattavissa kohdallani tietyllä tavalla alkoholismiin... parempi olla kokonaan ilman sillä jos minulla jotain on, niin poltan sen kaiken heti pois. Ja ainahan sitä oli. Tosiaan.
        Niille ihmisille,joilla homma pysyy hanskassa niin ganjahan on loistava vaihtoehto.

Olen nyt käynyt A-klinikalla psykoterapeutin juttusilla puhumassa päihtymisen tarpeestani ja saamassa värinäterapiaa unihäiriöihini. Lienee syytä ottaa asia esiin siellä seuraavan kerran.

On muuten jännä juttu, että vaikka nyt olen ollut jo suht pitkää ilman niin "kitkuja" on vieläkin melkoisia. Mieli tekee, heikko mieli minulla?

• simo sauhu
        Ilman opetteleva kirjoitti:

Tätäpä juuri ihmettelenkin; kovin harva kertoo tai myöntää pössyttelyn vaikuttaneen muistiinsa. Itse olen tässä kesän ajan, kun ilman olen ollut, pohtinut sitä itsekseni, mutta juteltuani ystäväni kanssa hänkin myönsi asian olevan kohdallaan näin. Joku ehdotti, että ehkä hän haluaa olla hivenen älykkäämpi kuin on....mutta enpä usko, ei ole sen tyylinen ollenkaan ja valmistuu nyt kuitenkin insinööriksikin eli ei ihan pässi tapaus siltikään! :D

Itse vaan koen suurta ahdistusta siitä, että kaikki on sikin sokin päässä ja uusissa asioissa olen ihan tyhjäpää. Tuntuu, että välillä saa kaiken vääntää rautalangasta ja muistaminen on hankalaa.

Joku kirjoitti myöskin unista... itselläni huomaan ganjan vaikutuksen seuraavasti: kun poltan niin nukun hyvin, näen joskus unia ja herään unimäärästä riippumatta aika väsyneenä, ilman savuja on nyt ollut valtavia vaikeuksia nukkua ja nukahtaa...painajaiset vaivaavat ja yhtäjaksoista unta on hyvin vähän.

Edelleen olisi hienoa kuulla olisiko jollain vastaavia tai olisiko joku kuullut vastaavista ongelmista. Omasta käytöstäni voisin vielä sen verran mainita, että se todella riistäytyi ihan käsistä ja savuttomia kausia ei ollut oikeastaan lainkaan, ihan yksi kaksi päivää ehkä vuodessa. Viimeinen vuosi olikin oikeastaan aamusta yöhön polttelua, jopa töissä. :( Ehkäpä tämä on verrattavissa kohdallani tietyllä tavalla alkoholismiin... parempi olla kokonaan ilman sillä jos minulla jotain on, niin poltan sen kaiken heti pois. Ja ainahan sitä oli. Tosiaan.
        Niille ihmisille,joilla homma pysyy hanskassa niin ganjahan on loistava vaihtoehto.

Olen nyt käynyt A-klinikalla psykoterapeutin juttusilla puhumassa päihtymisen tarpeestani ja saamassa värinäterapiaa unihäiriöihini. Lienee syytä ottaa asia esiin siellä seuraavan kerran.

On muuten jännä juttu, että vaikka nyt olen ollut jo suht pitkää ilman niin "kitkuja" on vieläkin melkoisia. Mieli tekee, heikko mieli minulla?

Niin nyt vasta katsoin tuota määrääsi, en usko, että noin pitkän ajan jälkeen voi kannabiksesta jothtua unihäiriöt. En ole todella kuullut, enkä itsekään kokenut, että jollakin olisi parin viikon jälkeen mitään oireita. Mene hyvä ihminen lääkäriin, varmaan jotain muutakin nyt.

Siis maksimissaan viikon on havaittavia oloja. Nyt kuulostaa siltä, että olet jotenkin muulla tapaa hukassa, myös sen lisäksi. Juu kannabikseen voi tulla pakkomielle. Itse en ole ikinä työaikana päihtynyt.

Nyt kannattaa ottaa itselleen kunnolla aikaa ja alkaa selvittämään, mitä pakenen? Ruuastakin voi tulla pakkomielle.

Hauska juttu, kun en ole ikinä kuullut kenenkään väittävän, että kannabis ei vaikuttaisi lyhytmuistiin. Mutta nuo muunlaiset muistihäiriöt ovat ennenkuulumattomia. Jos sinulla on esimerkiksi lyijy-myrkytys?

Olette tosiaan kaverinne kanssa ensimmäisiä, joilta kuulen, että oireet jatkuvat noin pitkään. Olette kuitenkin ihmisrotua?

Kannabiksesta tulee pahmmillaan noin kahden viikon lievät oireet. Jos siis sinun täytyy vielä kuukauden jälkeen hakea karttaa ja yrittää loksautella palasia kohdalleen, niin epäilemättä jostakin muusta on silloin kyse.

• simo sauhu
        simo sauhu kirjoitti:

Niin nyt vasta katsoin tuota määrääsi, en usko, että noin pitkän ajan jälkeen voi kannabiksesta jothtua unihäiriöt. En ole todella kuullut, enkä itsekään kokenut, että jollakin olisi parin viikon jälkeen mitään oireita. Mene hyvä ihminen lääkäriin, varmaan jotain muutakin nyt.

Siis maksimissaan viikon on havaittavia oloja. Nyt kuulostaa siltä, että olet jotenkin muulla tapaa hukassa, myös sen lisäksi. Juu kannabikseen voi tulla pakkomielle. Itse en ole ikinä työaikana päihtynyt.

Nyt kannattaa ottaa itselleen kunnolla aikaa ja alkaa selvittämään, mitä pakenen? Ruuastakin voi tulla pakkomielle.

Hauska juttu, kun en ole ikinä kuullut kenenkään väittävän, että kannabis ei vaikuttaisi lyhytmuistiin. Mutta nuo muunlaiset muistihäiriöt ovat ennenkuulumattomia. Jos sinulla on esimerkiksi lyijy-myrkytys?

Olette tosiaan kaverinne kanssa ensimmäisiä, joilta kuulen, että oireet jatkuvat noin pitkään. Olette kuitenkin ihmisrotua?

Kannabiksesta tulee pahmmillaan noin kahden viikon lievät oireet. Jos siis sinun täytyy vielä kuukauden jälkeen hakea karttaa ja yrittää loksautella palasia kohdalleen, niin epäilemättä jostakin muusta on silloin kyse.

Tämä on juuri laittomuuden huonoja puolia, että sitten sairastetaan kotona ja ajatellaan, että kaikki johtuu vaan siitä, ku sorruin ja polttelin huumetta. Kun kauhuvalistus olisi poissa, niin ymmärrettäisiin ajoissa, että tällaiset oireet eivät kuulu vieroitusoireisiin. Kannabiksen vieroitusoireet ovat melkoisen harmittomia, unettomuutta muutamana yönä, pitkästä putkesta ärtyneisyyttä, mutta silti melkoisen toimintakykyinen.

Siis väitätkö todella, että jollakin on vielä kuukausien jälkeen oireita, en ole ikinä kuullut sellaista, kuin sen yhden irtihuumeista ry:n kirjasesta ja sinäkin varmasti olet samaa mieltä, että se kirjanen on mitä pahinta puppua ;)

Olen ollut vuosien putken jälkeen reillun vuoden ilman, enkä todella ollut mitenkään erikoinen ainakaan sen kahden viikon jälkeen tai sanotaan nyt vaikka kolmen viikon, niin on vielä pelivaraakin. Mutta kuukausien jälkeen en ole vaan kenekään kuullut kertovan muuta, kuin että sauhuja tekee toisinaan mieli. Näkee muuten kirjoituksestasikin, että kaikki ei ole ihan kohdallaan.

En silti tarkoita, että ette voisi olla poikkeuksia aina kymmenien tuhansien otoksissa on yksilöllisiä eroja. On joku promille ihmisiä, jotka ovat huippuherkkiä mille tahansa. Tuohan kuulostaa tosiaan ihan amerikkalaiselta valistusoppaalta :) ymmärrät sen tietysti itsekin. Etkö sitten yhtään ajatellut siinä kahdeksan vuoden sisällä, että mitenköhän tämä vaikuttaa. Sinulle kävi siis niin, että kokeilit kerran ja se kokeilu oli kahdeksan vuotta pitkä.

Olet hämmästyttävän tietämätön, kuitenkin noin paljon ollut asian äärellä.

Ihmettelen myös, että et pysty lukemaan kirjaa tai keskittymään muutenkaan. Itsellä kun tietää, että nyt se uneton yö saattaa tulla, varaan hyvää lukemista ja oikein uppoudun lukemiseen. Ihan melkein tuntuu, niin kuin puhuttaisiin eri asiasta :) niin paljon poikkeuksellista noissa jutuissa ja vielä, että sattumalta teitä on kaksi jotka tunnette toisenne. Sanoisin USKOMATONTA, ellet olisi tuossa juuri avautunut :)

Mutta tosiaan ei muuta kuin hyvää päivänjatkoa ja menehän sinne lääkärille puhumaan noista asioista. Laitan vielä tähän nämä asiat mitkä eivät täsmää, varalle jos unohdat :) ja ota se kaverisi mukaan.

Kronologinen muistin käsittely hukassa, ei kuulu kannabiksen vieroitusoireisiin.

Kirjan lukeminen lähes ylivoimaista, voimakkaat keskittymisvaikeudet ei kuulu kannabiksen vieroitusoireisiin.

Ajantajun katoileminen ei kuulu kannabiksen vieroitusoireisiin.

Unettomuus kuukausien saati vuosien päästä ei kuulu kannabiksen vieroitusoireisiin.

Siinä nuo kertomasi vaikeudet, mistä kärsit, mene pian lääkärille ja kerro näistä, kerro myös jos olet käyttänyt kannabista lähiaikoina (ilmeisesti et).

Ajattele, ilman tätä avointa keskustelua, jatkaisit vieläkin vaan kotona sairastamista ilman lääkärin hoitoa :)

ps. ajantajun katoileminen ja sekaisuus saattaa viitata myös aivoverenvuotoon ja/tai halvaukseen!

• eihajuakaan
        simo sauhu kirjoitti:

"Hauska juttu, kun en ole ikinä kuullut kenenkään väittävän, että kannabis ei vaikuttaisi lyhytmuistiin."

No, pilvessä tietty, varsinkin jos kovin ison polttaa. Mutta enpä ole huomannut selvinpäin mitään merkittävää eroa.

Jos jotain eroa on, niin se on niin pientä ja merkityksetöntä, että eipä paljon haittaa elämistä.

• Asioistatietävä
        simo sauhu kirjoitti:

Jos tällä henkilöllä oli ennen kannabiksen käyttöä unihäiriöitä/unettomuutta....lääkitsi sitä kannabiksella...niin toki uniongelmat palaavat takaisin kun lopettaa kannabiksen käytön.

Ja tuo muistijuttu. Tieteelliset tutkimukset osoittavat ettei PELKÄLLÄ kannabiksen käytöllä ole mitään haittavaikutuksia kun on sen lopettanut. Jonkun tutkimuksen mukaan kannabiksen käyttäjät ovat lopulta älykkäämpiä kuin verrokit. Mutta ehkä nämä verrokit ocat tuhonneet alkoholilla aivosolujaan. Muistiin kannabis voi vaikuttaa kun sitä käyttää (itselläni teki alussa niin) mutta käytön jälkeen ollessaan vaikka 3kk ilman kannabista, täysin perätöntä väittää että vielä kannabis vaikuttaisi muistiin.

• Tästä aiheesta löytyy myös puhtaasti lääketieteellinen syy.

Tiedetään esimerkiksi, että THC vähentää hippokampuksessa (ohimolohko, muistikeskus) asetyylikoliinin vapautumista, ja tämän katsotaan olevan pääsyy kroonisten polttelijoiden muistin heikentymiseen.
      Suuri osa muistin kannalta tärkeistä hermoradoista käyttää juuri asetyylikoliinia välittäjäaineena.

Hippokampuksen vauriot aiheuttavat usein huomattavia vaikeuksia uusien asioiden oppimisessa ja muistamisessa. (vertaa alzheimerin tauti, jossa hippokampus on kutistunut). Myös kannabis "syö" pikkuhiljaa tätä muistikeskusta, hitaasti mutta varmasti.

• lähihoitaja 10v poika

eikö roolileikki ollutkaan hyvä. :)

VS:llä on selvyys ja sairaus syönyt muistin siihen kuntoon, että se ei muista, että tuo väite on jo kumottu. Mutta meni sinulla asiatkin sekaisin, mikä se nyt oli mantelitumake öö hippokampus :)

• lähihoitaja 10v poika kirjoitti:

eikö roolileikki ollutkaan hyvä. :)

VS:llä on selvyys ja sairaus syönyt muistin siihen kuntoon, että se ei muista, että tuo väite on jo kumottu. Mutta meni sinulla asiatkin sekaisin, mikä se nyt oli mantelitumake öö hippokampus :)

"Tästä muistamattomuudesta löytyy myös puhtaasti lääketieteellinen syy.

Tiedetään esimerkiksi, että THC vähentää hippokampuksessa (ohimolohko, muistikeskus) asetyylikoliinin vapautumista, ja tämän katsotaan olevan pääsyy kroonisten polttelijoiden muistin heikentymiseen.
        Suuri osa muistin kannalta tärkeistä hermoradoista käyttää juuri asetyylikoliinia välittäjäaineena.

Hippokampuksen vauriot aiheuttavat usein huomattavia vaikeuksia uusien asioiden oppimisessa ja muistamisessa. (vertaa alzheimerin tauti, jossa hippokampus on kutistunut). Myös kannabis "syö" pikkuhiljaa tätä muistikeskusta, hitaasti mutta varmasti. "

Amygdala (mantelitumake) vastaa tunteiden säätelystä, hippokampus muistamisesta ja oppimisesta.

Molemmat kutistuvat kannabista käytettäessä pitkällä aikavälillä.

Ei mitään edellisestä ole kumottu. Mistä kuvittelit niin.

• liitykään
        eräs_ kirjoitti:

Hippokampuksen vauriot aiheuttavat usein huomattavia vaikeuksia uusien asioiden oppimisessa ja muistamisessa. (vertaa alzheimerin tauti, jossa hippokampus on kutistunut). Myös kannabis "syö" pikkuhiljaa tätä muistikeskusta, hitaasti mutta varmasti. "

Amygdala (mantelitumake) vastaa tunteiden säätelystä, hippokampus muistamisesta ja oppimisesta.

niin kannabis on siitä vaarallista, että se suojaa jopa alkoholin aiheuttamilta aivovauriolta.

" Pot Might Blunt Damage of Binge Drinking
        Study found those who also smoked showed less damage to brain's white matter

FRIDAY, Aug. 21 (HealthDay News) -- Marijuana may buffer the brain against the damages of binge drinking, a new study suggests.

Researchers from the University of California, San Diego, used high-tech scans to compare microscopic changes in brain white matter in teens aged 16 to 19 who were divided into three groups: binge drinkers (boys who consume five or more drinks at one sitting, and girls who have four or more drinks); binge drinkers who also smoked marijuana; and a control group with little or no experience with either alcohol or drugs.

As expected, the binge drinkers showed signs of white matter damage in all eight brain regions examined by the researchers. But the binge drinkers/marijuana users had less damage in seven out of the eight brain regions than the binge drinkers did. And compared to the control group, the binge drinkers/marijuana users had more white matter damage in only three regions.

The researchers wrote that brain white matter tracts were "more coherent in adolescents who binge drink and use marijuana than in adolescents who report only binge drinking." They said it's "possible that marijuana may have some neuroprotective properties in mitigating alcohol-related oxidative stress or excitotoxic cell death."

The study appears in the current issue of the journal Neurotoxicology and Teratology.

"This study suggests that not only is marijuana safer than alcohol, it may actually protect against some of the damage that booze causes," Steve Fox, director of state campaigns for the Marijuana Policy Project, said in a news release from the project.

"It's far better for teens not to drink or smoke marijuana, but our nation's leaders send a dangerous message by defending laws that encourage the use of alcohol over marijuana," he added.

More information

The U.S. Centers for Disease Control and Prevention has more about binge drinking."

http://www.healthday.com/Article.asp?AID=630296

• yh narkkaripojan äiti
        eräs_ kirjoitti:

Älä nyt ole niin tosissasi niiden hihhulitietojesi kanssa. Kun menee selvästi jo tutkimuksetkin sekasin. Ihan täyttä huu haata. :)

• Tutkittua tämäkin
        eräs_ kirjoitti:

"Kannabis voi parantaa muistia
        30 11 2008

Tutkijat uskovat, että kannabiksen ainesosat voivat tuoda kognitiivisia etuja.

vanhusTutkijat ehdottavat, että kannabis itse asiassa parantaa muistia.

Ajatus on, että kannabiksen eräät ainesosat vähentävät tulehduksia aivoissa ja mahdollisesti stimuloivat uusien solujen syntymistä, sanoo Ohio State Universityn tutkijaryhmä.

Jos todellakin on näin, tutkijat uskovat sen voivan tarjota täysin uuden terapiamuodon joka hidastaisi Alzheimerin taudin alkamista.

“Sanomme, että turvallinen laillinen aine joka matkii kannabiksen ominaisuuksia voisi estää iän tuomaa muistin heikkenemistä”, kertoi psykologian professori ja ryhmän vetäjä Gary Wenk.

Asiantuntijoiden työ on jo näyttänyt rohkaisevia merkkejä eläimillä, ja ryhmä siirtyy eteenpäin tutkimaan kuinka prosessi todella toimii."

http://kannabisuutiset.wordpress.com/2008/11/30/kannabis-voi-parantaa-muistia/

• pysäyttää
        eräs_ kirjoitti:

dementian etenemisen. Sehän se vasta pelottavaa onkin : )

"Cannabis may help keep Alzheimer's disease at bay.

In experiments, a marijuana-based medicine triggered the formation of new brain cells and cut inflammation linked to dementia.

The researchers say that using the information to create a pill suitable for people could help prevent or delay the onset of Alzheimer's.
        elderly woman
        cannabis

A medicine based on cannabis (right) could help to delay the onset of Alzheimer's

The incurable disease affects 400,000 Britons, with around 500 new cases diagnosed every day as people live longer.

For some sufferers, drugs can delay the progress of devastating symptoms such as memory loss and the erosion of ability to do everyday things such as washing.

More...

* Nurses to be replaced by mobile phones to monitor chronically ill

However, there they do not work for everyone and, with the number of patients forecast to double in a generation, there is a desperate need for new treatments.

The US researchers studied the properties of a man-made drug based on THC, the chemical behind the 'high' of cannabis.

When elderly rats were given the drug for three weeks, it improved their memory, making it easier for them to find their way round a water maze, the Society for Neuroscience's annual conference heard yesterday (WEDS).

Researcher Dr Yannick Marchalant said; 'Old rats are not very good at that task. When we gave them the drug, it made them a little better at that task.'

Other experiments showed that the drug acts on parts of the brain involved in memory, appetite, pain and mood.

The Ohio State University experiments also showed that the drug cut inflammation in the brain and may trigger the production of new neurons or brain cells.

Researcher Professor Gary Wenk said: 'When we're young, we produce neurons and our memory works fine.

'When we age, the process slows down, so we have a decrease in new cell formation through normal ageing.

'You need these cells to come back and help form new memories and we found that this THC-like agent can influence the creation of these cells.'

Although the drug used was not suitable for use in people, the results could aid the creation of new medicines for Alzheimer's.

It is likely such a drug would be taken to prevent the disease, rather than treat it.

Asked if those with a family history of Alzheimer's should smoke cannabis to prevent them developing the disease, Dr Wenk said: 'We're not saying that but it might actually work.

'What we are saying its that it appears that a safe, legal substance that mimics the important properties of marijuana can work on the brain to prevent memory impairments in ageing. So that's really hopeful.'

Dr Marchalant added: 'We hope a compound can be found that can target both inflammation and neurogenesis, which would be the most efficient way to produce the best effects.'

The medicinal properties of cannabis have already been harnessed to treat multiple sclerosis.

Sativex, a cannabis-based drug, has been shown to ease the symptoms of multiple sclerosis, including pain, spasms, shaking, depression and anxiety.

The Alzheimer's Society cautioned against using cannabis itself to stave off dementia.

Professor Clive Ballard, the charity's director of research, said: 'There are encouraging findings from studies with animals suggesting that some cannabis derivatives may help protect nerve cells in the brain.

'We therefore look forward to robust clinical trials into potential benefits of non-psychoactive components of cannabis.

'It is important for people to note that these treatments are not same as recreational cannabis use which can be potentially harmful.'

Read more: http://www.dailymail.co.uk/health/article-1087544/Cannabis-stop-dementia-tracks.html#ixzz0Qe1pA5N5"

http://www.dailymail.co.uk/health/article-1087544/Cannabis-stop-dementia-tracks.html

• on jokseenkin
        eräs_ kirjoitti:

mitätön.

Asiaa on tutkittu ja käännelty, mutta propagandan tuoman viestin vastaisesti kannabis ei vaikuta suuresti aivoihin.

"
        Neuropsychological Performance in Long-term Cannabis Users

Harrison G. Pope, Jr, MD; Amanda J. Gruber, MD; James I. Hudson, MD, SM; Marilyn A. Huestis, PhD; Deborah Yurgelun-Todd, PhD

Arch Gen Psychiatry. 2001;58:909-915.

Background Although cannabis is the most widely used illicit drug in the United States, its long-term cognitive effects remain inadequately studied.

Methods We recruited individuals aged 30 to 55 years in 3 groups: (1) 63 current heavy users who had smoked cannabis at least 5000 times in their lives and who were smoking daily at study entry; (2) 45 former heavy users who had also smoked at least 5000 times but fewer than 12 times in the last 3 months; and (3) 72 control subjects who had smoked no more than 50 times in their lives. Subjects underwent a 28-day washout from cannabis use, monitored by observed urine samples. On days 0, 1, 7, and 28, we administered a neuropsychological test battery to assess general intellectual function, abstraction ability, sustained attention, verbal fluency, and ability to learn and recall new verbal and visuospatial information. Test results were analyzed by repeated-measures regression analysis, adjusting for potentially confounding variables.

Results At days 0, 1, and 7, current heavy users scored significantly below control subjects on recall of word lists, and this deficit was associated with users' urinary 11-nor-9-carboxy-{Delta}9-tetrahydrocannabinol concentrations at study entry. By day 28, however, there were virtually no significant differences among the groups on any of the test results, and no significant associations between cumulative lifetime cannabis use and test scores.

Conclusion Some cognitive deficits appear detectable at least 7 days after heavy cannabis use but appear reversible and related to recent cannabis exposure rather than irreversible and related to cumulative lifetime use"

http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/content/abstract/58/10/909

"Neuroimaging in cannabis use: a systematic review of the literature.
        Martín-Santos R, Fagundo AB, Crippa JA, Atakan Z, Bhattacharyya S, Allen P, Fusar-Poli P, Borgwardt S, Seal M, Busatto GF, McGuire P.

Section of Neuroimaging, PO67 Division of Psychological Medicine, Institute of Psychiatry, King's College London, UK.

BACKGROUND: We conducted a systematic review to assess the evidence for specific effects of cannabis on brain structure and function. The review focuses on the cognitive changes associated with acute and chronic use of the drug.MethodWe reviewed literature reporting neuroimaging studies of chronic or acute cannabis use published up until January 2009. The search was conducted using Medline, EMBASE, LILACS and PsycLIT indexing services using the following key words: cannabis, marijuana, delta-9-tetrahydrocannabinol, THC, cannabidiol, CBD, neuroimaging, brain imaging, computerized tomography, CT, magnetic resonance, MRI, single photon emission tomography, SPECT, functional magnetic resonance, fMRI, positron emission tomography, PET, diffusion tensor MRI, DTI-MRI, MRS and spectroscopy. RESULTS: Sixty-six studies were identified, of which 41 met the inclusion criteria. Thirty-three were functional (SPECT/PET/fMRI) and eight structural (volumetric/DTI) imaging studies. The high degree of heterogeneity across studies precluded a meta-analysis. The functional studies suggest that resting global and prefrontal blood flow are lower in cannabis users than in controls. The results from the activation studies using a cognitive task are inconsistent because of the heterogeneity of the methods used. Studies of acute administration of THC or marijuana report increased resting activity and activation of the frontal and anterior cingulate cortex during cognitive tasks. Only three of the structural imaging studies found differences between users and controls. CONCLUSIONS: Functional neuroimaging studies suggest a modulation of global and prefrontal metabolism both during the resting state and after the administration of THC/marijuana cigarettes. Minimal evidence of major effects of cannabis on brain structure has been reported."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19627647

"Marijuana’s Impact On Brain Function “Minimal,” New Study Says
        July 28th, 2009 By: Paul Armentano, NORML Deputy Director
        Share this Article Share This Page on digg Share This Page on Reddit Share This Page on del.icio.us Share This Page on Stumble Upon Share This Page on Facebook Share This Page on Twitter Share This Page on Technorati Get the Feed to this Blog

[Editor's note: This post is excerpted from this week's forthcoming NORML weekly media advisory. To have NORML's media advisories delivered straight to your in-box, sign up for NORML's free e-zine here.]

The consumption of cannabis, even long-term, has a “minimal” impact on brain function, according to a systematic literature review just published online by the journal Psychological Medicine.

An international team of investigators from the United Kingdom, Spain, Brazil, Australia, and Switzerland conducted a systematic review of the effects of cannabis on brain structure and function.

Authors wrote, “We reviewed literature reporting neuroimaging studies of chronic or acute cannabis use published up until January 2009. … Sixty-six studies were identified, of which 41 met the inclusion criteria. Thirty-three were functional (SPECT/PET/fMRI) and eight structural (volumetric/DTI) imaging studies. … Only three of the structural imaging studies found differences between users and controls.”

Investigators concluded, “Minimal evidence of major effects of cannabis on brain structure has been reported,” noting that marijuana users and controls perform similarly on cognitive tasks.

According to a 2001 study published in the journal Archives of General Psychiatry, long-term cannabis smokers who abstained from pot for one week “showed virtually no significant differences from control subjects (those who had smoked marijuana less than 50 times in their lives) on a battery of 10 neuropsychological tests.” Investigators added, “Former heavy users, who had consumed little or no cannabis in the three months before testing, [also] showed no significant differences from control subjects on any of these tests on any of the testing days.”"

http://blog.norml.org/2009/07/28/marijuana’s-impact-on-brain-function-“minimal”-new-study-says/

• ihme juttuja sinulla
        yh narkkaripojan äiti kirjoitti:

Älä nyt ole niin tosissasi niiden hihhulitietojesi kanssa. Kun menee selvästi jo tutkimuksetkin sekasin. Ihan täyttä huu haata. :)

vetämään noista tutkimuksista. Liikut ihan mutu alueella. Kun aivoja tutkitaan, tutkitaan niiden aktiviteettia. Minkäänlaisia aivovaurioita ei olla havaittu kannabiksen aiheuttavan, kiinnittyy reseptoreihin. Vaikuttaa kyllä asetyylikoliinin säätelyyn, mutta ei aivot itseään vaurioita, vaikka sitä tulisi jotenkin väärin. Kyllä sinä tuollaisia "virallisia" raportteja tuolta löydät :)

Kun hiuknankaan olisit tutkinut asiaa, ymmärtäisit edes millä tekniikalla mitäkin tuloksia on mahdollista saavuttaa.

Tuossa nyt tieteellisesti selitetty, miksi se kalja ei maistu sihte kuin ilman pilveä. Minulla joskus ollut niin, että parille kaljalle eii voinut lähteä, lähti aina käsistä. Kun kannabista on polttanut ei todella tee mieli juoda ja humaltua paljon. Siinä vaan on sellainen vaikutus, ilmeisesti tuohon cb1 reseptorista kiinni.

CB1-reseptorin salpaajat

Endokannabinoidijärjestelmään voidaan pyrkiä vaikuttamaan reseptoreihin sitoutuvilla ligandeilla tai estämällä endokannabinoidien hajoamista. Eniten on tutkittu CB1-reseptorin salpaajia, joista rimonabantti on ensimmäisenä hyväksytty laihdutuslääkkeeksi.

Eläinkokeissa CB1-agonistit lisäävät ruoan kulutusta ja vastaavasti CB1-antagonistit vähentävät sitä. Jyrsijöillä CB1-salpaajan syömistä vähentävä vaikutus menee ohi muutamassa viikossa, mutta paino ei lähde lisääntymään niin kauan kun hoitoa jatketaan. Tämän on arveltu johtuvan maksaan ja rasvasoluihin kohdistuvista CB1 -välitteisistä vaikutuksista (13).

Rasvaisen ja makean ruoan himoitsemista, mitä rimonabantin toivotaan vähentävän, voinee nimittää yhdenlaiseksi addiktioksi. CB1 -salpaajia on tutkittu myös muissa riippuvuusongelmissa. Riippuvuutta aiheuttavat aineet aktivoivat aivojen dopaminergista palkitsemisjärjestelmää ja lisäävät dopamiinipitoisuuksia erityisesti nucleus accumbensissa, "palkitsemiskeskuksessa". CB1 -reseptoreita on runsaasti palkitsemisjärjestelmän neuroneissa. Niiden salpaus on eläinkokeissa estänyt THC:n dopamiinia lisäävän ja palkitsevan vaikutuksen sekä vähentänyt myös mm. kokaiinin ja nikotiinin aiheuttamaa riippuvuuskäyttäytymistä (14). Rimonabantin tehoa on tutkittu myös tupakoinnin lopettamisen helpottajana, mutta nikotiiniriippuvuus on ollut helpompi poistaa eläinkokeissa kuin ihmisillä. Kliinisissä tutkimuksissa tulokset ovat olleet vaihtelevia, eikä oikeasta annoksesta ole toistaiseksi varmuutta, joten tupakasta vieroittamista ei ole hyväksytty rimonabantin käyttöaiheeksi (15).

CB1-salpauksen pitkäaikaisvaikutuksista ei toistaiseksi ole tietoa. Esimerkiksi masennuksen tai kroonisen kivun mahdolliseen pahenemiseen on aiheellista kiinnittää huomiota.
        Uusia mahdollisuuksia?

Kannabinoidien kliininen kokeilu eri sairauksien hoidossa on usein tuottanut lieviä pettymyksiä – vaikka eläinkokeissa osoitettua tehoa olisi havaittu myös ihmisillä, haitat ovat vähentäneet hoidosta saatavaa hyötyä. Elimistön oman endokannabinoidijärjestelmän muuntelu näyttää taas lupaavan uusia mahdollisuuksia.

Tulevaisuuden selvitettäväksi jää se, kuinka paljon hyötyä ja haittoja saadaan aikaan puuttumalla endokannabinoidijärjestelmään.
        Pirkko Paakkari
        Ylilääkäri
        Lääketurvaosasto Lääkelaitos

Kirjallisuutta aiheesta
        Kirjallisuutta
        Howlett AC ym. Cannabinoid physiology and pharmacology: 30 years of progress. Neuropharmacology 2004; 47 (suppl 1):345-358
        DiMarzo V ja Petrocellis LD. Plant, synthetic and endogenous cannabinoids in medicine. Annu Rev Med 2006; 57:553-574
        Mackie K. Cannabinoid receptors as therapeutic targets. Annu Rev Pharmacol Toxicol 2006; 46:101-122.
        Pacher P, Batkai S ja Kunos G. The endocannabinoid system as an emerging target of pharma-cotherapy. Pharm Rev 2006;58:389-462
        Pagotto U ym. The emerging role of the endocannabinoid system in endocrine regulation and energy balance. Endocr Rev 2006;27:73-100
        Tramèr MR ym. Cannabinoids for control of chemotherapy induced nausea and vomiting: quantita-tive systematic review. BMJ 2001;323:16-21
        Zajicek J ym. Cannabinoids for treatment of spasticity and other symptoms related to multiple sclerosis (CAMS study): multicentre randomised placebo-controlled trial. Lancet 2003;362:151726
        Zajicek J ym. Cannabinoids in multiple sclerosis (CAMS) study: safety and efficacy data for 12 months follow up. J Neurol Neurosurg Psychiatry 2005;76:1664-9
        Wade DT ym. Long-term use of a cannabis-based medicine in the treatment of spasticity and other symptoms in multiple sclerosis. Mult Scler 2006;12:639-45
        Campbell FA ym. Are cannabinoids an effective and safe treatment option in the management of pain? A qualitative systematic review. BMJ 2001;323:13-16
        Burns TL ja Ineck JR. Cannabinoid analgesia as a potential new therapeutic option in the treatment of chronic pain. Ann Pharmacother 2006;40:25160
        DiMarzo V ja De Petrocellis L. Plant, synthetic, and endogenous cannabinoids in medicine. Annu Rev Med 2006;57:553-74
        Osei-Hyiaman D ym. Endocannabinoid action at hepatic CB1 receptors regulates fatty acid synthesis: role in diet-induced obesity. J Clin Invest 2005:115:1298-305
        Maldonado R ym. Involvement of the endocannabinoid system in drug addiction. Trends Neu-rosci 2006;4:225-32
        EMEAn arviointilausunto: www.emea.europa.eu/ humandocs/Humans/EPAR/acomplia

• mikko ylätalo
        on jokseenkin kirjoitti:

mitätön.

Asiaa on tutkittu ja käännelty, mutta propagandan tuoman viestin vastaisesti kannabis ei vaikuta suuresti aivoihin.

"
        Neuropsychological Performance in Long-term Cannabis Users

Harrison G. Pope, Jr, MD; Amanda J. Gruber, MD; James I. Hudson, MD, SM; Marilyn A. Huestis, PhD; Deborah Yurgelun-Todd, PhD

Arch Gen Psychiatry. 2001;58:909-915.

Background Although cannabis is the most widely used illicit drug in the United States, its long-term cognitive effects remain inadequately studied.

Methods We recruited individuals aged 30 to 55 years in 3 groups: (1) 63 current heavy users who had smoked cannabis at least 5000 times in their lives and who were smoking daily at study entry; (2) 45 former heavy users who had also smoked at least 5000 times but fewer than 12 times in the last 3 months; and (3) 72 control subjects who had smoked no more than 50 times in their lives. Subjects underwent a 28-day washout from cannabis use, monitored by observed urine samples. On days 0, 1, 7, and 28, we administered a neuropsychological test battery to assess general intellectual function, abstraction ability, sustained attention, verbal fluency, and ability to learn and recall new verbal and visuospatial information. Test results were analyzed by repeated-measures regression analysis, adjusting for potentially confounding variables.

Results At days 0, 1, and 7, current heavy users scored significantly below control subjects on recall of word lists, and this deficit was associated with users' urinary 11-nor-9-carboxy-{Delta}9-tetrahydrocannabinol concentrations at study entry. By day 28, however, there were virtually no significant differences among the groups on any of the test results, and no significant associations between cumulative lifetime cannabis use and test scores.

Conclusion Some cognitive deficits appear detectable at least 7 days after heavy cannabis use but appear reversible and related to recent cannabis exposure rather than irreversible and related to cumulative lifetime use"

http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/content/abstract/58/10/909

"Neuroimaging in cannabis use: a systematic review of the literature.
        Martín-Santos R, Fagundo AB, Crippa JA, Atakan Z, Bhattacharyya S, Allen P, Fusar-Poli P, Borgwardt S, Seal M, Busatto GF, McGuire P.

Section of Neuroimaging, PO67 Division of Psychological Medicine, Institute of Psychiatry, King's College London, UK.

BACKGROUND: We conducted a systematic review to assess the evidence for specific effects of cannabis on brain structure and function. The review focuses on the cognitive changes associated with acute and chronic use of the drug.MethodWe reviewed literature reporting neuroimaging studies of chronic or acute cannabis use published up until January 2009. The search was conducted using Medline, EMBASE, LILACS and PsycLIT indexing services using the following key words: cannabis, marijuana, delta-9-tetrahydrocannabinol, THC, cannabidiol, CBD, neuroimaging, brain imaging, computerized tomography, CT, magnetic resonance, MRI, single photon emission tomography, SPECT, functional magnetic resonance, fMRI, positron emission tomography, PET, diffusion tensor MRI, DTI-MRI, MRS and spectroscopy. RESULTS: Sixty-six studies were identified, of which 41 met the inclusion criteria. Thirty-three were functional (SPECT/PET/fMRI) and eight structural (volumetric/DTI) imaging studies. The high degree of heterogeneity across studies precluded a meta-analysis. The functional studies suggest that resting global and prefrontal blood flow are lower in cannabis users than in controls. The results from the activation studies using a cognitive task are inconsistent because of the heterogeneity of the methods used. Studies of acute administration of THC or marijuana report increased resting activity and activation of the frontal and anterior cingulate cortex during cognitive tasks. Only three of the structural imaging studies found differences between users and controls. CONCLUSIONS: Functional neuroimaging studies suggest a modulation of global and prefrontal metabolism both during the resting state and after the administration of THC/marijuana cigarettes. Minimal evidence of major effects of cannabis on brain structure has been reported."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19627647

"Marijuana’s Impact On Brain Function “Minimal,” New Study Says
        July 28th, 2009 By: Paul Armentano, NORML Deputy Director
        Share this Article Share This Page on digg Share This Page on Reddit Share This Page on del.icio.us Share This Page on Stumble Upon Share This Page on Facebook Share This Page on Twitter Share This Page on Technorati Get the Feed to this Blog

[Editor's note: This post is excerpted from this week's forthcoming NORML weekly media advisory. To have NORML's media advisories delivered straight to your in-box, sign up for NORML's free e-zine here.]

The consumption of cannabis, even long-term, has a “minimal” impact on brain function, according to a systematic literature review just published online by the journal Psychological Medicine.

An international team of investigators from the United Kingdom, Spain, Brazil, Australia, and Switzerland conducted a systematic review of the effects of cannabis on brain structure and function.

Authors wrote, “We reviewed literature reporting neuroimaging studies of chronic or acute cannabis use published up until January 2009. … Sixty-six studies were identified, of which 41 met the inclusion criteria. Thirty-three were functional (SPECT/PET/fMRI) and eight structural (volumetric/DTI) imaging studies. … Only three of the structural imaging studies found differences between users and controls.”

Investigators concluded, “Minimal evidence of major effects of cannabis on brain structure has been reported,” noting that marijuana users and controls perform similarly on cognitive tasks.

According to a 2001 study published in the journal Archives of General Psychiatry, long-term cannabis smokers who abstained from pot for one week “showed virtually no significant differences from control subjects (those who had smoked marijuana less than 50 times in their lives) on a battery of 10 neuropsychological tests.” Investigators added, “Former heavy users, who had consumed little or no cannabis in the three months before testing, [also] showed no significant differences from control subjects on any of these tests on any of the testing days.”"

http://blog.norml.org/2009/07/28/marijuana’s-impact-on-brain-function-“minimal”-new-study-says/

Siinä sitä asiaa taas oli, ei juuri minkäänlaisia eroja kyvyissä ja olivat vielä paljon kuluttavia.

Voi pEräs VS, sun pitää nyt ottaa barbababa muodoksi lähihoitsu tai yh-äiti ja sitten tosi kovaa nakutusta ja joku aivan uskomaton juttu tähän, pistä oikein parastasi. Meen vetään paukut ja tuun sitten nauramaan naamani irti, sun barbababa-hahmon kirjoituksista.

• voittaja 111
        mikko ylätalo kirjoitti:

Siinä sitä asiaa taas oli, ei juuri minkäänlaisia eroja kyvyissä ja olivat vielä paljon kuluttavia.

Voi pEräs VS, sun pitää nyt ottaa barbababa muodoksi lähihoitsu tai yh-äiti ja sitten tosi kovaa nakutusta ja joku aivan uskomaton juttu tähän, pistä oikein parastasi. Meen vetään paukut ja tuun sitten nauramaan naamani irti, sun barbababa-hahmon kirjoituksista.

Hei kaveri keksippä lisää läppää tänne!!!

Et nyt pakene taas keskustelusta.

• Ilman opetteleva
        voittaja 111 kirjoitti:

Hei kaveri keksippä lisää läppää tänne!!!

Et nyt pakene taas keskustelusta.

Kiitosta vain vastauksista taas...

Jollain tapaa tuli sellainen olo, että haluan täsmentää, etten suinkaan ole kannabisvastainen ihminen. Ihan päinvastoin oikeastaanpa. Ja haluanpa senkin täsmentää, että toki olen kuullut ja itsekin pössytellessä aina huomannut ja todennut lähimuistin heikentymisen. Kyllä kyllä. Tässä koko asiassa olikin nyt kyse siitä, että kovan käytön jälkeen huomaa ikään kuin kaiken olevan sumussa päässä ja mieli ja muisti edelleen haparoiva. Ehkäpä se mennyt kahdeksan vuotta selittyykin sillä, että on ollut jatkuvasti höyryissä niin eipä liene ihme, että muistotkin ovat huuruisia. Silti koen, että tietynlainen "krapula" on päässä ja muistissa edelleen.

Mitä lääkäriin menoon tulee, niin juttelenpa ensin sen psykoterapeuttini kanssa A-klinikalla ja katselen sitten. Enpä minä nyt mikään ihan zombie ole kuitenkaan....ainakaan vielä!! ;D Voisin selventää vähän millaisia muistihäiriöni ovat...esim. minulta kysyttiin että milloin olin goalla ja vastasin,että puolitoista vuotta sitten. Tämän jälkeen viikkoa myöhemmin asia tuli uudelleen esille toisen ihmisen kanssa ja vastasin, että kolme vuotta sitten. Sitten aloinkin pohtia, että olinkohan sittenkin silloin samuilla, vai missä. Muistan siis tapahtumia ja asioita,en vaan sitä milloin ja missä kulloinkin. Opiskelen tekussa... aikaisemmin olen omaksunut uutta nopeasti ja oppinut kohtuullisen helposti. Nyt joutuu kuitenkin tekemään valtavasti töitä sen uuden tiedon eteen, että se jää päähän. Sen huomasin alkaneen jo puolitoista vuotta sitten. Ehkä suurinpiirtein. Tenteissä pää on usein turhan tyhjä. Eikäpä se johdu jännityksestä tai stressistä. Saatan myös unohtaa helposti ihan tavallisia asioita, joita minun pitäisi tehdä ja tapaamisia joihin pitäisi mennä... ne tietysti järjestyy kalenterilla, mutta enpä sellaista ole ennen koskaan tarvinnut... Koulussa vaikeinta on uusien tietokoneohjelmien eli piirustusohjelmien opettelu ja fysiikka...ei vaan tahdo millään mennä perille. Ja kaikkea kaikkea.

Simo sauhuttelijalle vielä.... kyllähän sitä sen kahdeksan vuoden aikana tosiaan tuli monasti näitä pohdittua, paljon luettua, kasvatettua, puolusteltua ja sen sellaista. Kyllähän sitä tietoa on ja kokemusta, siksipä olenkin omasta ongelmastani varsin hämmentynyt. Ja mitä tulee siihen, että "kokeiluni kesti kahdeksan vuotta". Ongelma on monitahoisempi... ei vaan persiilleen mennyt kokeilu. Aikaisemmin, ennen ganjaa siis, join hyvinkin paljon viinaa, niin ettei vatsa kestänyt ja vaihdoin sen päihteen sitten tähän luonnontuotteeseen ja kävikin niin, että humalahaluni katosi lähes kokonaan....(eli allekirjoitan täysin sen, että kannabis vähentää osaltaan alkoholisoitumista,ainakin omalta osaltani). No tämä luonnontuotekin sitten lipesi käsistä ja tarpeeni päihtyä säilyi sikäli ennallaan. Unihäiriöistä sen verran, että nehän saattavat johtua siitä, että olen vain pienen ikäni tottunut nukahtamaan joko humalassa tai jumissa, luonnollisen unen opettelu saattaa viedä aikansa ja sen uskon kyllä palautuvankin aikanaan.. lähinnä se pääkopan sumuisuus ja muistivaikeudet tässä tuntuvat ikäviltä ja ahdistavilta. Sekä se keskittyminen. Simo sauhuttelija kirjoitti vielä, että tekstistäni huomaa, ettei kaikki ole kunnossa, miksi niin? Muutoin kuin ongelmasta, josta kirjoitan, ehkäpä muuten en olisi edes kirjoittanut. Lähinnähän minua kiinnostaa tietää onko vastaavia muilla, koskapa en toden totta ole vastaaviin ennen törmännyt.... kuten ette ilmeisesti te muutkaan. Eli ihmekös se sitten jos ihmetyttää, heh... =D

Loppu viimenään on pakko mainita kaikesta huolimatta, että on jännä kuinka ihmiset nimenomaan kannabiksesta kinastelevat niin kovasti. Omasta mielestäni on selviö seuraavat asiat: päihteenä parempi kuin alkoholi ehdottomasti ja paaaaljon vaarattomampi, lääkekäyttöä pitäisi kehittää ja sallia moninaisten terveysvaikutustensa vuoksi, hamppu kasvina on äärimmäisen hyödyllinen monissa käyttötarkoituksissa ja siemenet ravintona, kannabiksen haittavaikutukset ovat paljon harvinaisempia ja vähäisempiä kuin esimerkiksi laillisella alkoholilla, kannabis ei kuitenkaan ole täysin vaaraton eikä kaikille sopiva vaihtoehto ja ENNEN KAIKKEA....mikään päihdeaine ei ole ihmiselle hyväksi käytettäväksi päivittäin ja koko ajan. Ihminen tarvitsee pääsääntöisesti sen luonnollisen tilan aivoihinsa ja kehoonsa, jota sitten voi silloin tällöin stimuloida. Itse en siihen pysty, joten yritän nyt olla kokonaan ilman, niin surkuhupaisaa kun se onkin. Vaan jos olisin sekavuustilani alkoholilla hankkinut, en olisi tässä maailmassa enään valittelemassa muistihäiriöitäni. Ja se on de facto. ;)

Blessiä vain

• ddwadwads
        Ilman opetteleva kirjoitti:

Kiitosta vain vastauksista taas...

Jollain tapaa tuli sellainen olo, että haluan täsmentää, etten suinkaan ole kannabisvastainen ihminen. Ihan päinvastoin oikeastaanpa. Ja haluanpa senkin täsmentää, että toki olen kuullut ja itsekin pössytellessä aina huomannut ja todennut lähimuistin heikentymisen. Kyllä kyllä. Tässä koko asiassa olikin nyt kyse siitä, että kovan käytön jälkeen huomaa ikään kuin kaiken olevan sumussa päässä ja mieli ja muisti edelleen haparoiva. Ehkäpä se mennyt kahdeksan vuotta selittyykin sillä, että on ollut jatkuvasti höyryissä niin eipä liene ihme, että muistotkin ovat huuruisia. Silti koen, että tietynlainen "krapula" on päässä ja muistissa edelleen.

Mitä lääkäriin menoon tulee, niin juttelenpa ensin sen psykoterapeuttini kanssa A-klinikalla ja katselen sitten. Enpä minä nyt mikään ihan zombie ole kuitenkaan....ainakaan vielä!! ;D Voisin selventää vähän millaisia muistihäiriöni ovat...esim. minulta kysyttiin että milloin olin goalla ja vastasin,että puolitoista vuotta sitten. Tämän jälkeen viikkoa myöhemmin asia tuli uudelleen esille toisen ihmisen kanssa ja vastasin, että kolme vuotta sitten. Sitten aloinkin pohtia, että olinkohan sittenkin silloin samuilla, vai missä. Muistan siis tapahtumia ja asioita,en vaan sitä milloin ja missä kulloinkin. Opiskelen tekussa... aikaisemmin olen omaksunut uutta nopeasti ja oppinut kohtuullisen helposti. Nyt joutuu kuitenkin tekemään valtavasti töitä sen uuden tiedon eteen, että se jää päähän. Sen huomasin alkaneen jo puolitoista vuotta sitten. Ehkä suurinpiirtein. Tenteissä pää on usein turhan tyhjä. Eikäpä se johdu jännityksestä tai stressistä. Saatan myös unohtaa helposti ihan tavallisia asioita, joita minun pitäisi tehdä ja tapaamisia joihin pitäisi mennä... ne tietysti järjestyy kalenterilla, mutta enpä sellaista ole ennen koskaan tarvinnut... Koulussa vaikeinta on uusien tietokoneohjelmien eli piirustusohjelmien opettelu ja fysiikka...ei vaan tahdo millään mennä perille. Ja kaikkea kaikkea.

Simo sauhuttelijalle vielä.... kyllähän sitä sen kahdeksan vuoden aikana tosiaan tuli monasti näitä pohdittua, paljon luettua, kasvatettua, puolusteltua ja sen sellaista. Kyllähän sitä tietoa on ja kokemusta, siksipä olenkin omasta ongelmastani varsin hämmentynyt. Ja mitä tulee siihen, että "kokeiluni kesti kahdeksan vuotta". Ongelma on monitahoisempi... ei vaan persiilleen mennyt kokeilu. Aikaisemmin, ennen ganjaa siis, join hyvinkin paljon viinaa, niin ettei vatsa kestänyt ja vaihdoin sen päihteen sitten tähän luonnontuotteeseen ja kävikin niin, että humalahaluni katosi lähes kokonaan....(eli allekirjoitan täysin sen, että kannabis vähentää osaltaan alkoholisoitumista,ainakin omalta osaltani). No tämä luonnontuotekin sitten lipesi käsistä ja tarpeeni päihtyä säilyi sikäli ennallaan. Unihäiriöistä sen verran, että nehän saattavat johtua siitä, että olen vain pienen ikäni tottunut nukahtamaan joko humalassa tai jumissa, luonnollisen unen opettelu saattaa viedä aikansa ja sen uskon kyllä palautuvankin aikanaan.. lähinnä se pääkopan sumuisuus ja muistivaikeudet tässä tuntuvat ikäviltä ja ahdistavilta. Sekä se keskittyminen. Simo sauhuttelija kirjoitti vielä, että tekstistäni huomaa, ettei kaikki ole kunnossa, miksi niin? Muutoin kuin ongelmasta, josta kirjoitan, ehkäpä muuten en olisi edes kirjoittanut. Lähinnähän minua kiinnostaa tietää onko vastaavia muilla, koskapa en toden totta ole vastaaviin ennen törmännyt.... kuten ette ilmeisesti te muutkaan. Eli ihmekös se sitten jos ihmetyttää, heh... =D

Loppu viimenään on pakko mainita kaikesta huolimatta, että on jännä kuinka ihmiset nimenomaan kannabiksesta kinastelevat niin kovasti. Omasta mielestäni on selviö seuraavat asiat: päihteenä parempi kuin alkoholi ehdottomasti ja paaaaljon vaarattomampi, lääkekäyttöä pitäisi kehittää ja sallia moninaisten terveysvaikutustensa vuoksi, hamppu kasvina on äärimmäisen hyödyllinen monissa käyttötarkoituksissa ja siemenet ravintona, kannabiksen haittavaikutukset ovat paljon harvinaisempia ja vähäisempiä kuin esimerkiksi laillisella alkoholilla, kannabis ei kuitenkaan ole täysin vaaraton eikä kaikille sopiva vaihtoehto ja ENNEN KAIKKEA....mikään päihdeaine ei ole ihmiselle hyväksi käytettäväksi päivittäin ja koko ajan. Ihminen tarvitsee pääsääntöisesti sen luonnollisen tilan aivoihinsa ja kehoonsa, jota sitten voi silloin tällöin stimuloida. Itse en siihen pysty, joten yritän nyt olla kokonaan ilman, niin surkuhupaisaa kun se onkin. Vaan jos olisin sekavuustilani alkoholilla hankkinut, en olisi tässä maailmassa enään valittelemassa muistihäiriöitäni. Ja se on de facto. ;)

Blessiä vain

Täähän on ihan hyvin sanottu totta maar.

Viimeinen paragraphi on eliittiä ehdottomasti.

Ehkä et ole sittenkään VS. Pahoittelut erehdyksestä.
        Kyllähän se varmaan vähän ottaa johonkin jos 8 vuotta putkeen hitsaa... Mutta luulis kuukaudessa jo huomaavan selkeää parannusta aivotoimintaan. Kyllä mä uskon että sulle palautuu taas mieleen niitä asioita kun annat sille vaan aikaa. Joskus ennen nukkumaanmenoa kannattaa muistella noita juttuja ja hämmästyä kuinka paljon sitä oikeastaan muistaakaan :)

• psfh

miksi valehtelet?

mitä luulet muuten ylipäätänsä muistavasi elämästäsi?

tavallinen ihminen muistaa harmaasta elämästään ainoastaan sen kohokohdat, ja ne jotka haluavat muistaa enemmän pitävät päiväkirjaa.

näin muisti toimii ihan ilman mitään päihteitäkin.

joten jos ennen luulit muistavasi, muistat väärin tai valehtelet.

jos haluaa sammuttaa muistitallenteiden syntymisen, se onnistuu parhaiten alkoholilla, koska se lamaa koko järjestelmän, eikä ainoastaan häiritse välimuistin toimintaa kuten kannabis.

tuonkin järjestelmän toimintaa voi parantaa ihan normaaleilla perusharjoituksilla, jolloin siitäkin pääsee eroon erittäin pitkälti.

• simo sauhu

Ei sen nyt väliä onko tekussa vai missä. Ei mtenkään kuulu kuvaan, että et muistaisi mitä olet tehnyt tai että tietokkoneohjelmat ovat pahimipia... ja että huomasit siinä kahdeksan vuoden aikana, että lyhytmuisti menee... Ei todella kuulosta siltä, että olisit pelkkää kannabista ottanut ja sillä kaverillasi kahden vuoden jälkeen sama homma.

Hyvä toi sun viimeinen tekstis oli, mutta itsellä ei tulis kuuloonkaan, ettenkö muistaisi ihan ainakin vuodenajan tarkkuudella kaikki tekemiset. Tietysti ysärin puolella joskus jotain pitää kelata. Mutta ei ole mikään outous, vaikka ei muistaisikaan. Itsellä vaan sellainen tapa. Muistan myös lumen tulot ja keväät ym. melko hyvin. Kiinnitän niihin vaan huomiota, joku kaverini taas ei kiinnitä, mutta en usko, että sillä olisi muistin paremmuuteenkaan mitään merkitystä.

Mutta mene nyt vaan sinne lääkärille, se a tohtori ei nyt välttämättä välitä paskaakaan mitä sinussa tapahtuu. Olen melkoisen varma, että jos tosiaan on noin, että et osaa käyttää tietokoneohjelmiakaan, niin ei mitenkään kuulu kannabiksen oireisiin, varsinkaan kuukausien kuluttua!

Sori pikasesti kirjoitettu, ei jaksa katsoo oikeinkirjoitusta.

• Jessejeesus
        simo sauhu kirjoitti:

Ei sen nyt väliä onko tekussa vai missä. Ei mtenkään kuulu kuvaan, että et muistaisi mitä olet tehnyt tai että tietokkoneohjelmat ovat pahimipia... ja että huomasit siinä kahdeksan vuoden aikana, että lyhytmuisti menee... Ei todella kuulosta siltä, että olisit pelkkää kannabista ottanut ja sillä kaverillasi kahden vuoden jälkeen sama homma.

Hyvä toi sun viimeinen tekstis oli, mutta itsellä ei tulis kuuloonkaan, ettenkö muistaisi ihan ainakin vuodenajan tarkkuudella kaikki tekemiset. Tietysti ysärin puolella joskus jotain pitää kelata. Mutta ei ole mikään outous, vaikka ei muistaisikaan. Itsellä vaan sellainen tapa. Muistan myös lumen tulot ja keväät ym. melko hyvin. Kiinnitän niihin vaan huomiota, joku kaverini taas ei kiinnitä, mutta en usko, että sillä olisi muistin paremmuuteenkaan mitään merkitystä.

Mutta mene nyt vaan sinne lääkärille, se a tohtori ei nyt välttämättä välitä paskaakaan mitä sinussa tapahtuu. Olen melkoisen varma, että jos tosiaan on noin, että et osaa käyttää tietokoneohjelmiakaan, niin ei mitenkään kuulu kannabiksen oireisiin, varsinkaan kuukausien kuluttua!

Sori pikasesti kirjoitettu, ei jaksa katsoo oikeinkirjoitusta.

Sillä täytyy olla aivovaurio tai hippokampus perseessä joka jaksaa lukea näitä suoli24 juttuja.

Kannabis on yrtti mikä parantaa kaikki vaivat maan ja taivaan väliltä, piste. Asia loppuun käsitelty.

• esferg

Terve AP.

Heti alkuun, jotenkin naurettavaa, että muut tulee tänne huutelemaan "ei voi pitää paikkaansa"-juttuja. Miten h3lv3tissä luulette tietävän paremmin, kuin AP? Hän kertoi omakohtaisen tarinan, jonka monet kiistää heti alkuun. Mielestäni AP:n teksti ei millään tavalla vaikuta trollilta tai muuten vaan keksityltä tarinalta. Ihan mielenkiintoisista asioista tässä mielestäni puhutaan.

Olen itse polttanut kannabista noin 8 vuotta, tosin poltteluni ei ole ollut erityisen raskasta. En polttele päivittäin, enkä muutenkaan kovin suuria määriä. Sen olen tosin selvästi huomannut, että Amsterdamin reissuilla, tai oikeastaan niiden jälkeen on tullut huomattua, että koko reissu on täysin sumussa. Siellä, kun on tullut sauhuteltua aamusta iltaan.. Kysymykseen "kerro vähän reissusta" ei ole voinut paljon muuta vastata, kuin että "joo oltiin siellä paukuissa kokoaja". Yksityiskohtien muistaminen on todella hankalaa.

En siis ihmettele lainkaan, että sun muistot 8vuoden ajalta ovat erittäin huteralla pohjalla. Mielestäni (tämä on siis vain oma mielipide) noin raskaan poltteluputken jälkeen se, että koet vielä kuukausien tauon jälkeen sumuisuutta päässe ei ole mitenkään mahdottoman kuuloista. Esim. yksi kaveri on valittanut samaa ainoastaan parin sätkän polttelun jälkeen vielä monta päivää sen jälkeen. Kaveri poltti ensimmäistä kertaa elämässä. Tietenkin kyseinen olotila meni ohi päivien saatossa. Tässä on kyse 8:sta vuodesta, niin ei välttämättä lainkaan mahdoton ajatus, että palautuminen kestää "hetken".

Kannabishan ei ole toksinen aine, joten mä olen henk. koht sitä mieltä, että pääsi palautuu kyllä entiselleen ajan myötä. En ole ainakaan törmännyt luotettavaan tietoon, että kannabis tekisi pysyvää rakenteellista vahinkoa aivoihin...

Onko muistisi ja yleinen sumuisuus mennyt näiden 3:n kuukauden jälkeen yhtään parempaan suuntaan?

• 5xicivb8bo

Tutkimusten mukaan kannabiksella EI OLE pitkäaikaista vaikutusta muistiin. Kannabis ei siis vaikuta enää muistikykyyn sen jälkeen kun sitä ei enää ole elimistössä.
      Oletko varma että olet käyttänyt vain kannabista? Kannabis ei tuhoa kenenkään aivoja. Alkoholin käyttö tekee tyhmemmäksi koska alkoholi tappaa pysyvästi aivosoluja.

Taidat kyllä olla trolli.

• ompavaan

Kaikki mitä itseesi vedät mikä sinne ei luontaisesti kuulu on keholle vaaraksi.
        Valinta on jokaisen tehtävä itse, oma sukulaiseni on muutaman vuoden kannabisputken jälkeen parannellut omaa psykoosiaan jo 10 vuotta.
        Nuori jonka elämä miltei meni jo turmeli itsensä vapaaehtoiseti.
        En ole trolli, harmittelen nuoren elämän menetystä, kaikki oli edessä.
        En ymmärrä koko kannabiksen viihdekäyttöä, lääkkeeksi siitä on harvalle.

• Hollimo
        ompavaan kirjoitti:

Valinta on jokaisen tehtävä itse, oma sukulaiseni on muutaman vuoden kannabisputken jälkeen parannellut omaa psykoosiaan jo 10 vuotta.

Lääkekannabiksella on paljon erilaisia käyttötarkoituksia. Eli olet väärässä.

Lääkekannabiksen käyttö on myös kasvussa:
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016031321259762_uu.shtml

• 5xicivb8bo
        ompavaan kirjoitti:

Häh. Kannabis on kasvi. Siitä tehdään RUOKAA. Ja se todellakin kuuluu elimistöön. Opiskele kuinka terveellistä hamppu on. Ja ala syömään. Jos et halua päihtyä niin älä kuumenna kannabista. Laita salaattiin tai leivän päälle.

• ewrwer

"Tutkimusten mukaan kannabiksella EI OLE pitkäaikaista vaikutusta muistiin. Kannabis ei siis vaikuta enää muistikykyyn sen jälkeen kun sitä ei enää ole elimistössä."

Itse en sokeasti luota tutkimuksiin, koska taitaa harva niistä olla a) todella luotettavia ja b) oikeasti puolueettomia. Luotan sen sijaan huomattavasti enemmän ihmisten omakohtaisiin kokemuksiin.

Mun mielestä AP ei edelleenkään vaikuta millään tavalla trillilta (ai että, vihaan tuota termiä, levinnyt syövän lailla).

Ihan mielenkiintoista kuulla ihmisten kokemuksia tästä...

• Göhh
      • eiväärässä

Todellakin tuossa ei olla pelkästään väärässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3095
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1255
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1097
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      971
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      68
      937
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      907
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      881
    8. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      163
      858
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      844
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      794
    Aihe