Jeesus herättää Lasaruksen, Joh.11:1-44

JEESUS HERÄTTÄÄ LASARUKSEN KUOLLEISTA
Joh.11:1-44
--
1. VALMISTUSTOIMIA Joh. 11:1-16

Johannes kertoo tarkasti Lasaruksen kuolemasta ja kuinka Jeesus herättää hänet kuolleista.

Lasarus asui Betaniassa, lähellä Jerusalemia ja oli Martan ja Marian veli (2).
Sisaret lähettivät Jeesukselle tämän sanan: "Herra, katso, se, joka on sinulle rakas, sairastaa" (3). Jeesus odottaa kaksi päivää ennen kuin lähtee matkaan (6). Hän odotti Isänsä käskyä.
Surevat sisaretkin saivat odottaa Isän määräämää aikaa.
Mekin saatamme olla kärsimättömiä, emmekä luota siihen, että Herra itse tietää kussakin tapauksessa oikean avun ajan. J

Jeesus ei ilmoita, aikooko hän saapua Betaniaan, eikä myöskään, aikooko hän parantaa Lasaruksen taudista tai herättää hänet kuolemasta. Hän ilmoittaa ainoastaan sureville sisarille lohdulliseksi vastatervehdykseksi:
"Ei tämä tauti ole kuolemaksi, vaan Jumalan kunniaksi, että Jumalan Poika sen kautta kirkastuisi" (4).
--
Virsi 370:4
”Hän aina meille lohdutuksen
tuo oikealla hetkellä.
Hän kuulee hartaan kaipauksen
ja pysyy meitä lähellä.
Hän ehtii kyllä auttamaan,
yllättää meidät armollaan”.
--
Varmistuttuaan Isän tahdosta ja hänen määräämästään ajasta päättää Jeesus lähteä Juudeaan (7). Matkansa tarkoitukseksi hän sanoo Lasaruksen unesta herättämisen (11).
Opetuslapset eivät ymmärrä, että Jeesus tarkoittaa tällä ruumiillista kuolemaa (12,13,14).
Opetuslapset pitävät Jeesuksen matkaa turhana ja vaarallisena, koska juuri äsken juutalaiset yrittivät kivittää hänet (8).

Jeesus tyynnyttää opetuslastensa mieliä vertauksella.
On ero päivällä (9) ja yöllä (10) matkustamisella: päivällä kuljetaan valossa, yöllä pimeässä.
Vaeltamisella päivällä Jeesus tarkoittaa omaa vaellustansa opetuslastensa seuraamana.

Isän antamassa valossa lähtee Jeesus matkaan.
Mielen tyyneyden säilyttää jokainen, joka toimii Jumalan johtoa seuraten, eikä omia suunnitelmiaan.
Jos ihminen laiminlyö Jumalan määräämän ajan ja valitsee oman aikansa, yllättää hänet yön pimeys.

27

407

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2. JEESUS JA MARTTA
      Joh.11:17-28
      ----
      Useita juutalaisia Jerusalemista oli tullut lohduttamaan Marttaa ja Mariaa heidän surussaan (19). Juutalaisten surujuhlallisuudet kestivät seitsemän päivää. Lasarus oli ollut haudassa jo neljä päivää (17). Kun Martta saa kuulla Jeesuksen tulevan paikalle, kiirehtii hän Jeesusta vastaan kylän ulkopuolelle (20).

Martalla on syvä usko ja luottamus Jeesukseen:
      "Herra, jos sinä olisit ollut täällä, niin minun veljeni ei olisi kuollut. Mutta nytkin minä tiedän, että Jumala antaa sinulle kaiken, mitä sinä Jumalalta anot." (21,22).
      Martta toivoo, että Jeesus , joka on Jumalan hyvien lahjojen välittäjä, voi antaa hänelle murheessa sitä lohdutusta, jota Jerusalemista tulleet lohduttajat eivät voineet antaa.

Jeesus lohduttaa Marttaa sanoilla:
      ”Veljesi on nouseva ylös” (23).
      Martta luulee Jeesuksen tarkoittavan näillä sanoilla Lasaruksen ylösnousemista viimeisenä päivänä (24). Jeesus vakuuttaa, että ylösnousemus ja elämä, aikaan katsomatta, ovat likeisessä yhteydessä hänen kanssaan:
      ”Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?" (25,26).
      Martalla on uskossa Jeesukseen sellainen korkeampi elämä, jota ei ruumiillinen kuolema hävitä. Hän pysyy elämänyhteydessä Jeesuksen, ”elämän Ruhtinaan”, kanssa iankaikkisesti.

Ajatus, jonka Jeesus lausui Martalle, oli niin suuri ja valtava, että se saa Martan tunnustamaan:
      "Uskon, Herra; minä uskon, että sinä olet Kristus, Jumalan Poika, se, joka oli tuleva maailmaan" (27).

• 3. JEESUS JA MARIA
      Joh.11:29-37
      --
      Myös Maria, saatuaan kuulla Jeesuksen olevan tulossa kylään, kiiruhtaa Jeesuksen luo (29).
      Mariassa oli Lasaruksen kuolemantapaus saanut aikaan vielä voimakkaaman mielenliikutuksen kuin Martassa. Hän itkien heittäytyi suuressa surussaan Jeesuksen jalkojen juureen sanoen samat sanat, kuin mitä edellä Martta:
      "Herra, jos sinä olisit ollut täällä, ei minun veljeni olisi kuollut" (32).
      J
      eesus näki ympärillään kuolemantapauksen johdosta itkevän joukon ihmisiä, ikään kuin kuolemalla yksin olisi valta yli kaiken (33).
      Jeesus joutui hengessään syvän liikutuksen valtaan ja vapisi. Jeesus tiesi taistelevansa pimeyden voimia vastaan ja tahtoi murtaa kuoleman vallan.

Valtavan mielenliikutuksen ohessa Jeesus tuntee myös sääliä surevia ystäviään Marttaa ja Mariaa kohtaan. Tämä tunne valtaa hänet niin, että hänkin Lasaruksen haudalle mennessään vuodatti kyyneleitä (34,35). Jeesus ei itkenyt Lasaruksen kuolemaa, joka oli pian muuttuva elämäksi, vaan totisena ihmisenä ja uskollisena ystävänä hän tunsi mielipahaa ja otti osaa itkien ystäväinsä suruun.

• Eläköön.

Elääkö Lasarus keskuudessamme.?

• 4. JEESUS JA LASARUS
      Joh. 11:38-45
      --
      Jeesus meni Lasaruksen haudalle. Martta, kuolleen sisar, sanoo Jeesukselle:
      "Herra, hän haisee jo, sillä hän on ollut haudassa neljättä päivää" (39).
      Martta ei vielä käsittänyt Jeesuksen sanojen laaja-alaisuutta, joita Martta oli kahdenkeskisissä keskusteluissa Jeesuksen suusta kuullut.
      Sen tähden hän toivoi, ettei kiveä haudan suulta otettaisi pois ja Lasaruksen haisevaa ruumista tuotaisi esille ihmisten nähtäväksi.

Jeesus joutuu ojentamaan Marttaa:
      ” "Enkö minä sanonut sinulle, että jos uskoisit, niin sinä näkisit Jumalan kirkkauden?" (40).
      Ihminen, joka uskoo, saa nähdä Jumalan kirkkauden. Martta oli aikaisemmin ilmaissut uskonsa. Nyt hänen toivossa tulisi odottaa näkemistä.

Nyt oli historiallinen hetki käsillä. Kivi vieritettiin pois (41).
      Jeesus loi silmänsä ylös ja sanoi:
      "Isä, minä kiitän sinua, että olet minua kuullut. Minä kyllä tiesin, että sinä minua aina kuulet; mutta kansan tähden, joka seisoo tässä ympärillä, minä tämän sanon, että he uskoisivat sinun lähettäneen minut." (41,42)

Jo aikaisemmin Jeesus oli rukoillut yksinäisyydessä Isän suostumusta Lasaruksen herättämiseen ja saanut sen. Nyt hän kiitti rukouksen kuulemisesta.

”Lasarus, tule ulos!” lausuu elämän Ruhtinas (43).
      Paikalla olijoitten mielet olivat jännityksessä. Kuollut tuli ulos haudasta. Jumala sai kunnian. Jeesus kirkastettiin.
      Näin kävivät toteen Jeesuksen sanat:
      ”Minä olen ylösnousemus ja elämä”.

Näkijöistä useat uskoivat, mutta muutamat taas ilmoittivat tapahtumasta Jeesuksen vastustajille, fariseuksille (46).
      --
      Uskotko sinä ruumiin ylösnousemukseen ja iankaikkiseen elämään?

• elää

Seassamme elää "Lasarus".

Mutta me emme kuuntele sitä.

Meiltä on mennyt usko.

• Virsi 160
      --
      1.
      Kun luova tahto kaikkeuden Herran
      turmellun maailmamme kohtaa kerran,
      on päivä tuomion.
      Nyt polvillemme!
      Jumala, luoja, saakoon kiitoksemme.

2.
      Kun ihmiskunta huutaa peloissansa,
      ilmestyy Kristus, näyttää kunniansa.
      Nyt koittaa oikeus.
      Nyt polvillemme!
      Pilvissä loistaa merkki Kristuksemme.

3.
      Siis ajan merkit nähkää: uutta luodaan,
      puu kukkii, kesä keskellemme tuodaan.
      On päivä Kristuksen.
      Nyt polvillemme!
      Kunnian Herra tuntee kurjuutemme.

4.
      Hän ristinpuulla kuoli puolestamme,
      hän kantaa Isän haltuun maailmamme,
      hän, uhrikaritsa.
      Nyt polvillemme!
      Kaikesta saakoon Isä kiitoksemme.

5.
      Maailman ääriin kaikuu huuto Herran,
      se elävät ja kuolleet kohtaa kerran.
      Nyt armon aika on.
      Nyt polvillemme!
      Ja Vapahtaja saakoon kiitoksemme.

• Quaerite, et invenietis

Apostolien teot:
      9:36 Mutta Joppessa oli naisopetuslapsi, nimeltä Tabita, mikä kreikaksi käännettynä on: Dorkas; hän teki paljon hyviä töitä ja antoi runsaasti almuja.
      9:37 Ja tapahtui niinä päivinä, että hän sairastui ja kuoli; ja he pesivät hänet ja panivat yläsaliin.
      9:38 Ja koska Lydda oli lähellä Joppea, niin opetuslapset, kun kuulivat Pietarin olevan siellä, lähettivät kaksi miestä hänen luoksensa pyytämään: "Tule viipymättä meidän tykömme."
      9:39 Niin Pietari nousi ja meni heidän kanssansa. Ja hänen sinne saavuttuaan he veivät hänet yläsaliin, ja kaikki lesket tulivat hänen luoksensa itkien ja näytellen hänelle ihokkaita ja vaippoja, joita Dorkas oli tehnyt, ollessaan heidän kanssansa.
      9:40 Mutta Pietari toimitti kaikki ulos ja laskeutui polvilleen ja rukoili; ja hän kääntyi ruumiin puoleen ja sanoi: "Tabita, nouse ylös!" Niin tämä avasi silmänsä, ja nähdessään Pietarin hän nousi istumaan.
      9:41 Ja Pietari ojensi hänelle kätensä ja nosti hänet seisomaan ja kutsui sisään pyhät ja lesket ja asetti hänet elävänä heidän eteensä.

• 1938 virsikirjassa

1.
        Älä sure, sielu parka,
        niin kuin Herra hylkäisi.
        Turvaa sanaan, sydän arka,
        pois jo laske kuormasi.
        Vaikka olet syntinen,
        Jumala on armoinen.
        Itse hankit kadotuksen,
        Herra tuotti pelastuksen.

2.
        Kuolemaa ei kurjimmankaan
        Herra tahdo milloinkaan.
        Hän ei hylkää vihassaankaan
        langenneita luotujaan.
        Herra katsoo riemuiten,
        kuinka kääntyy syntinen,
        luopuu täällä vääryydestään,
        etsii Herraa sydämestään.

3.
        Niin kuin armas isä lastaan
        sinua hän rakastaa,
        rientää kaukaa juosten vastaan
        armahtaakseen tuhlaajaa.
        Kurjuuttasi säälii hän,
        antaa uuden elämän,
        ei hän tahdo kuolemaasi,
        luota, sielu, Jumalaasi.

4.
        Lammastaan ei paimen parhain
        etsi sillä huolella,
        jolla Herra myöhään, varhain
        hoivaa ihmislapsia.
        Ilon itkuun heltyisit,
        jos sen oikein tuntisit,
        kuinka Herra kärsii meitä
        synnin teille eksyneitä.

5.
        Riemulaulu enkeleiden
        halki taivaan kajahtaa,
        orjuudesta harhateiden
        syntinen kun nousta saa.
        Isä kutsuu lapsiaan
        juhlariemuun ihanaan,
        synnit meren pohjaan heittää,
        armollansa kaiken peittää. 6.
        Ei niin vuorta korkeata,
        pohjatonta syvyyttä,
        sadetta niin siunaavata,
        paistetta niin lämmintä,
        että Herran armoa
        voisi niihin verrata.
        Syntisi on suuri aivan,
        suurempi on armo taivaan.

7.
        Rohkaistu siis, sielu parka,
        joka näännyt murheeseen,
        pelko heitä, sydän arka,
        katso Herraan Jeesukseen.
        Syntiesi suuruutta
        et voi armoon verrata.
        Katso Herran laupeutta,
        ääretöntä rakkautta.

8.
        Tuhat kertaa suuremmaksi
        maa jos luotu olisi
        ja sen synti painavaksi
        kuormaksesi kaatuisi,
        eipä Herra armoaan
        kieltää voisi silloinkaan.
        Rakkaus kuin liekki hohtaa,
        lapsensa kun Isä kohtaa.

9.
        Armon oven, Jumalani,
        anna olla avoinna,
        että aina tuskassani
        sinut saisin tuntea.
        Levätä suo sinussa,
        työsi täytä minussa.
        Pyhän Hengen anna hoitaa,
        ettei synnin valta voita.

• KUOLLEISTA?

ET YMMÄRRÄ ETTÄ
        VAIN JUMALA VOI HERÄTTÄÄ KUOLLEISTA

• MUKA
        KUOLLEISTA? kirjoitti:

ET YMMÄRRÄ ETTÄ
        VAIN JUMALA VOI HERÄTTÄÄ KUOLLEISTA

>>> HERÄTTIKÖ PIETARI MUKA JONKUN IHMISEN
        KUOLLEISTA?

• Haluamme varmistaa,
        MUKA kirjoitti:

KUOLLEISTA?

Pietarihan rukoili,

huomaa kaikki mitä tapahtui.

• Haluamme varmistaa, kirjoitti:

Pietarihan rukoili,

huomaa kaikki mitä tapahtui.

Kristus toimi apostoleitten kautta.
        Olihan Jeesus itse kehoittanut opetuslapsiaan:
        ”Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa” ( Matt. 10:8).

• Lasaruksen kuolleista
        MUKA kirjoitti:

KUOLLEISTA?

Jumala käytti Jeesusta välimiehenä, kuten Pietariakin.

• miten on.
        Tapio522 kirjoitti:

”Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa” ( Matt. 10:8).

Jeesus sanoi, että hänen seuraajansa (12 opetuslasta) tekisivät vielä suurempia tekoja kuin hän itse.?
        En ole kuullut, että kukaan pystyisi edes kävelemään veden päällä, kuten Jeesus teki?

• miten on. kirjoitti:

Jeesus sanoi, että hänen seuraajansa (12 opetuslasta) tekisivät vielä suurempia tekoja kuin hän itse.?
        En ole kuullut, että kukaan pystyisi edes kävelemään veden päällä, kuten Jeesus teki?

Joh. 14:12
        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,...".
        --
        Teot, jotka apostolit ja Jeesuksen omat tulivat tekemään hänen lähettäminään (Joh.17:18), olivat edelleen Jeesuksen tekoja.
        Suurempia ne olivat sikäli, että ne ylittivät Jeesuksen toiminnalle asetetut rajat (Matt.15:24).

”Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.” ( Joh. 10:16).

• kautta.
        Tapio522 kirjoitti:

>>>Kristus toimi apostoleitten kautta.

• Totta ja oikeaa asiaa,...
        kautta. kirjoitti:

>>>Kristus toimi apostoleitten kautta.

KRISTUS TOIMI TODELLA APOSTOLEITTEN KAUTTA.

Hän antoi Johanneksen kastaa itsensä ja niin edespäin.

• voi kun en ymmärrä!

Herättikö Jumala Jeesuksen kautta Lasaruksen?
      Vai herättikö Jeesus itse Lasaruksen?
      Herättikö Jumala Pietarin kautta Tabitan?
      Vai herättikö Pietari itse Tabitan?
      Miksi Pietarin tekoa ei pidetä minkään arvoisena?
      Pietari herätti Tabita nimisen naisen henkiin, joka oli myös kuollut, kuten Lasaruskin.
      Pietari herätti Tabitan kuolleista henkiin, siinä kuin Jeesus Lasaruksen.
      Samanlaisia ihmetekoja ovat molemmat.
      Pietari ei ollut siinä Jeesusta huonompi.

• uskonteko

"Jos teillä olisi USKOA sinapinsiemenen verran.....Pietarilla oli tytön herättämiseksi vaadittava usko.

• Kysyt:
        "Herättikö Jumala Jeesuksen kautta Lasaruksen?
        Vai herättikö Jeesus itse Lasaruksen"?
        --
        Jumala on kolmiyhteinen Jumala; Isä, Poika ja Pyhä Henki.
        Jeesus sanoo:
        ” Minä ja Isä olemme yhtä." (Joh.10:30).
        Ne teot, mitkä Jeesus teki maan päällä ollessaan, olivat Jumalan tekoja.

Juutalaiset eivät ymmärtäneet "Isän olevan Jeesuksessa ja Jeesuksen olevan Isässä" (Joh. 10:38).
        Juuri tämä sai juutalaiset täyttymään vihalla (Joh.10: 31-33).
        He syyttivät Jeesusta jumalanpilkasta.
        --
        Kol. 2:9
        "Sillä hänessä (Jeesuksessa Kristuksessa) asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,...".

• Tapio522 kirjoitti:

Kysyt:
        --
        Jeesus sanoo:

Juutalaiset eivät ymmärtäneet "Isän olevan Jeesuksessa ja Jeesuksen olevan Isässä" (Joh. 10:38).
        --
        "Sillä hänessä (Jeesuksessa Kristuksessa) asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,...".

että Jeesus opetti meidänkin TÄYDELLISESTI YHTÄ OLEVAN (Joh.17:20-23) Isän ja pojan kanssa, ja että Jumala asuu myös meissä (1.Kor.6:20) ja Jumala tahtoo myös meidän olevan täynnä hänen täyteyttään:

Efesolaiskirje 3
        19 "ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; ETTÄ TULISITTE TÄYTEEN Jumalan kaikkea täyteyttä."

• uskonteko kirjoitti:

"Jos teillä olisi USKOA sinapinsiemenen verran.....Pietarilla oli tytön herättämiseksi vaadittava usko.

SINAPINSIEMEN
        Mark.4:30-34
        --
        4:30 Ja hän sanoi: "Mihin vertaamme Jumalan valtakunnan, eli mitä vertausta siitä käytämme?
        4:31 Se on niinkuin sinapinsiemen, joka, kun se kylvetään maahan, on pienin kaikista siemenistä maan päällä;
        4:32 mutta kun se on kylvetty, niin se nousee ja tulee suurimmaksi kaikista vihanneskasveista ja tekee suuria oksia, niin että taivaan linnut voivat tehdä pesänsä sen varjoon."
        4:33 Monilla tämänkaltaisilla vertauksilla hän puhui heille sanaa, sen mukaan kuin he kykenivät kuulemaan;
        4:34 ja ilman vertausta hän ei puhunut heille. Mutta opetuslapsillensa hän selitti kaikki, kun he olivat yksikseen.
        --
        Vertaus sinapinsiemenestä kuvaa Jumalan valtakunnan suurta tulevaisuutta. Jumalan valtakunta ulottuu kaikkien kansojen keskuuteen, vaikka sen alku näyttää vähäpätöiseltä (sinapinsiemenen pieni koko!).

Me saatamme olla epävarmoja siitä, miten me kylväjän tehtävässämme onnistumme. Jeesus haluaa sinapinsiemenvertauksen kautta rohkaista meitä, että pienet uskon sanat ja teot ovat merkityksellisiä. Ne meihin kylvetyt ja meidän kylvämät sanansiemenet voivat saada suuria aikaan; ”Sinapinsiemenestä kasvaa suuri puu” (32).

Saamme olla kiitollisia heistä, jotka olivat sitä meihinkin hellyydellä ja rakkaudella kylväneet jo lapsuudesta asti.
        Rukous: ”Anna meille rohkeutta, viisautta ja taitoa antaa läheisillemme pienien asioiden välityksellä suuria lahjojasi. Anna meidän olla hyvä maaperä ja suo kasvu sanansiemenen. Aamen”.
        --
        Virsi 178
        1.
        Myös isämme uskoivat ennen
        ja kylvivät, leikkasivat.
        Me saarnaamme aikojen mennen
        kuin isämme saarnasivat:
        "On täyttynyt aika, sen soi Jumala,
        on lähellä Kristuksen valtakunta.
        Siis kääntykää, nöyrtykää parannukseen
        ja suostukaa armahdukseen."

2.
        Kun Herramme tietänsä kulki,
        niin tultansa tartutti hän.
        Hän tuo vielä toivonsa julki:
        "Sen tahtoisin taas syttyvän."
        Hän Henkensä meillekin lahjoittaen
        myös tehtävän antoi niin vastuullisen:
        "Nyt menkää ja kaikille julistakaa
        jo sanaani pelastavaa."

3.
        Hän, Kristus, on toivo myös maamme,
        siis häntä me rukoilemme.
        Ja Herralta taas kevään saamme,
        hän kasvun suo kylvöllemme.
        Nyt Jeesuksen nimessä korkeassa
        me saarnaamme anteeksiantamusta.
        Kun syntinen armon näin turvaksi saa,
        hän kiittää vain armahtajaa.

• Tapio522eikirj.
        ekivaari kirjoitti:

että Jeesus opetti meidänkin TÄYDELLISESTI YHTÄ OLEVAN (Joh.17:20-23) Isän ja pojan kanssa, ja että Jumala asuu myös meissä (1.Kor.6:20) ja Jumala tahtoo myös meidän olevan täynnä hänen täyteyttään:

Efesolaiskirje 3
        19 "ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; ETTÄ TULISITTE TÄYTEEN Jumalan kaikkea täyteyttä."

Keskustelua kolminaisuudesta:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8286965

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8332462

• a Jeesusta J
        Tapio522 kirjoitti:

Kysyt:
        --
        Jeesus sanoo:

--

Tapio, Jeesus on välimies Jumalan ja ihmisen välissä.

Älä nosta Jeesusta Jumalaksi.

• a Jeesusta J kirjoitti:

Tapio, Jeesus on välimies Jumalan ja ihmisen välissä.

Älä nosta Jeesusta Jumalaksi.

Tunnustan, Tuomaksen tavoin, että Jeesus Kristus on "MINUN HERRANI JA MINUN JUMALANI" (Joh.20:28).

(Vrt. 1.Joh. 5:20...."Jeesus on TOTINEN JUMALA JA IANKAIKKINEN ELÄMÄ".)
        --
        Joh. 11:25 Jeesus sanoo:
        "Minä olen ylösnousemus ja ELÄMÄ; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.

• uskosi.
        Tapio522 kirjoitti:

Tunnustan, Tuomaksen tavoin, että Jeesus Kristus on "MINUN HERRANI JA MINUN JUMALANI" (Joh.20:28).

(Vrt. 1.Joh. 5:20...."Jeesus on TOTINEN JUMALA JA IANKAIKKINEN ELÄMÄ".)
        --
        Joh. 11:25 Jeesus sanoo:
        "Minä olen ylösnousemus ja ELÄMÄ; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.

Luja on uskosi.

Horjutan kuitenkin sitä vähäsen.

Vaikka sanot Tuomaksen tavoin, ota huomioon myös muut kirjoitukset Raamatusta,

jotka kieltävät Jeesuksen Jumaluuden, Kristus ja Jumala. jne...

• uskosi. kirjoitti:

Luja on uskosi.

Horjutan kuitenkin sitä vähäsen.

Vaikka sanot Tuomaksen tavoin, ota huomioon myös muut kirjoitukset Raamatusta,

jotka kieltävät Jeesuksen Jumaluuden, Kristus ja Jumala. jne...

”SANA TULI LIHAKSI”
        Joh.1:13,14
        --
        1:13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
        1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
        --
        Tässä tapahtui maailmankaikkeuden suurin ihme; ”Sana tuli lihaksi”. Sana, jonka kautta kaikki on luotu (Joh.1:3), tuli osaksi luomakuntaa.
        Se, mikä ei ollut ennen aistiemme ulottuvissa, tuli ihmisille tajuttavaksi todellisuudeksi menettämättä kuitenkaan jumaluuttansa.

Jeesuksessa oli siis kaksi ”luontoa”; jumalallinen ja inhimillinen, jotka muodostivat hänessä yhden persoonan.
        Kun Sana (Jumalan Poika) tuli ”lihaksi” (lat. inkarnaatio), hän tuli nimenomaan ihmiseksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta (Matt.1:20, Luuk.1:35).

Tämä tosiasia on kristinuskon perusta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3594
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      442
      3197
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      29
      2885
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      83
      1947
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1537
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1390
    7. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      128
      1380
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      110
      1320
    9. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      72
      1163
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      34
      1039
    Aihe