Miten älykkyys määritellään?

yx.nainen.

onko sellainen ihminen älykäs, joka on mensan jäsen (eli omaa triviatietoutta enemmän kuin muut) vai sellainen, joka pärjää arkielämässä suhteellisen hyvin ja on tyytyväinen itseensä?

23

143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pete.

Minä olen mensan jäsen ja pärjään hyvin arkielämässä.

• hillopurkki

Vuoden vitsi! Pete on mensan jäsen!

• Ota ensin selvää, mitä Mensa testaa. Mensa ei pidä baareissa tietokilpailuja, joiden avulla he toivovat saavansa lisää uusia jäseniä. Mensa testaa hakijoiden loogista ajattelua. Testissä saat miettiä erillaisten kuvioiden jatkuvuutta ja jos kuulut 2% joukkoon, jotka pystyy sen testin läpäisemään, niin pääset Mensaa. Viisas ihminen taas on lukenut ihminen ja hänellä on sitä yleistietoa. Älykkyys ei poissulje sitä vaihtoehtoa, etteikö hän voisi olla myöskin viisas. Älykäs ja viisas tosin ei ole silloin Mensan jäsen, koska hän ei ymmärä miksi pitää kuulua järjestöön, jonka ainoa tehtävä maksua vastaan on osoittaa sinun olevan älykäs.

• yx.nainen.

kuvioiden jatkuvuuden miettimien olla triviatietoutta, koska joku ne määrittelee.

• yx.nainen. kirjoitti:

kuvioiden jatkuvuuden miettimien olla triviatietoutta, koska joku ne määrittelee.

Englanti - suomi käännös

1 pinnallinen
        2 turhanpäiväinen
        3 vähäpätöinen
        4 ylimalkainen
        5 yksinkertainen
        6 triviaali
        7 merkityksetön
        8 mitätön
        9 tavallinen
        10 turhanaikainen
        11 tyhjänpäiväinen

• yx.nainen. kirjoitti:

Sä et suostu olemaan väärässä, vaan sulle pitää muuttaa sanojen vakiintunut merkityskin, että saisit pitää "kasvosi"......Tiedän, tiedän....Olen narsistinen sika..

• .

Noh... Älykkäällä on ainakin sen verran älyä, että älyää mistä älykkyydessä on kyse eikä ole jatkuvasti pyytämässä määritelmää älykkyydestä.

• yx.nainen.

kuitenkin tämä aihe kiinnostaa sinua ainakin niin paljon, että osallistuit keskusteluun?

Eihän se sitten mitenkään turha ollut...

• .
        yx.nainen. kirjoitti:

kuitenkin tämä aihe kiinnostaa sinua ainakin niin paljon, että osallistuit keskusteluun?

Eihän se sitten mitenkään turha ollut...

näin niinku älyttömänä yksilönä enemmän vittuilu niille älykkäille.

• ...

mensalaisilta.

• mensan testissä, on älykäs ja sellainen ihminen joka pärjää arkielämässä suhteellisen hyvin on onnekas ja sellainen ihminen, joka on tyytyväinen itseensä omaa hyvän itsetunnon.

• sykiatrii-dazzuu

siksi koska et pärjää missään mainitsemistasi asioissa?

Kysymys ei edellytä vastausta, koska tiedämme sen jo...

• Kundi.Kundinen

vaan leikkaa paremmin, kuin joillain toisilla. Se ei ole opittua, se on saatua.

• --kyllästynyt--

Pahoittelen, mutta jostakin syystä mulle tulee tonkin kysymyksesi kohdalla aavistuksenomainen kutina, ettet ehkä sinäkään(?) ansaitsisi rehellistä ja pohtivaa vastausta. Olen pahoillani, eikä tätä tarvitse ottaa henkilökohtaisesti, mutten mä ainakaan oikeastaan ja suoraansanottuna luottaisi helpolla enää yhteenkään ( tai ainakaan moneenkaan) tän palstan kävijään palstailmaisunsa perusteella... Kommunikaatio palstalla näyttää silmiini pääosin lähestulkoon järjettömältä. Pitänee varmaan vaihtaa palstaa, jollei tahti tällä muutu. Hyvin harva keskustelu on kiinnostava, enkä itsekään jaksa pohdittuja aloituksia laatia, kun kerran vastaajakunta niin pitkälle on sitä, mitä näyttäis olevan. Inhottava tunne tulee, että ikäänkuin tällä palstalla kävisi kyyliä, joita kiinnostaisi keskusteluissa ihan muut asiat, kuin keskusteleminen. Ei paljoa tee mieli kertoa itsestään ja tunnoistaan...

Ehkäpä nyt sitten kuitenkin vastaan kysymykseesi, kun eipä paljoa sinunkaan aloitustasi järjellisempää palstalla nyt näy olevan.

Minun henkilökohtaisen mielipiteeni mukaan oikeasti älykäs ihminen olis ehkä jotakin sellaista ts. jotenkin sellainen, että hän saa saa paljon aikaan elämässään ja pystyy ns. melko helpolla mobilisoimaan älykkyytensä ulospäin älykkyyttään vastaavaan luovaan, rationaaliseen, aikaansaavaan ja pitkäjänteiseen toimintaan. Ja tässä en nojaa mihinkään älykkyyden teorioihin, vaan ainoastaan mietin ihmisiä, joiden älykkyys mun mielestäni on kiinnostavaa ilmiönä. En siis arvosta pelkästään älykkyystestauksissa menestymistä ( ne Mensat etc. muut...) tai esimerkiksi matemaattista erityislahjakkuutta, koska testeissä menestymisetkään/ sellaiset "erityislahjat" eivät mielestäni vielä oikeastaan kerro ihmisen kyvyistä yhtään mitään, ts. ne eivät kerro siitä, että miten ihminen osaa ja kykenee älykkyyttään _käyttämään_.

Jos älykkyyden käsitettä miettisin, niin ihminen joka mussa joskus saattaa herättää ajatuksen, että olisi ehkäpä keskimääräistä älykkäämpikin, on usein sellainen, että hän luo ja antaa itsestään usein intuitiivisen vaikutelman kykenemisestä jakamaan voimavaransa oikein eri tehtävien välillä, hän kykenee keksimään esimerkiksi ongelmatilanteissa nopeasti luovia ratkaisuja ja suhtautumaan ylipäätään tilannesidonnaisesti asioiden kulloinkin edellyttämällä tavalla. Myös esimerkiksi urameriittien ja harrastusten uskon _henkilökohtaisesti_ aika useissakin tapauksissa antavan jotakin viitettä ehkä älykkyydestäkin, mutta tietysti minkäänlaista yleistystä ei tässä voi tehdä. Tiedetäänhään ja tunnetaanhan olevan ihmisiä, jotka ovat uskomattoman lahjakkaita useilla sektoreilla: sellaiset pystyvät esimerkiksi kirjoittamaan väitöskirjoja perhe-elämän ohessa iltapuhteella ihan kiinnostuksen mukaisina harrastuksina, sellaiset pystyvät ymmärtämään syvällisesti kulttuuria ja sellaiset pystyvät suhteuttamaan asioiden mittasuhteita tapaan, jossa moni tavis olisi jo helisemässä. Toki tuonlainen edellyttänee sitten sitä, että ihmisen henkinen tila, vireys ja elämän perusasiat ylipäätään ovat kuitenkin melko lailla mallillaan, joten sikäli pelkästä "älystä" harvemmin missään saavutuksissakaan on kyse. Ja sosiaalinen älykkyys - jos joku sellaista omaa, on mielestäni harvinaisen aliarvostettu älyn muoto, koska se on usein elämässä tarpeellista.

Tietysti sitten: varmasti ja toki vaikkapa joku skitsofreenikko John Nashkin oli nero ja älykäs, mutta voiko sanoa, että hän kykeni elämään elämäänsä älykkäästi? Miesparka kun ei sairaudeltaan varmastikaan aina osannut edes solmia omia kengännauhojaan...Tarkoitan sanoa, että älykkyyteenkin vaikuttaa niin suunnattoman moni asia, ettei todellakaan ole olemassa mitään yhtä kaavaa, jonka perusteella ihmiset voidaan lokeroida.

Oman älykkyyteni arvioisin olevan suurinpiirtein keskitasoa. Toisaalta olen aika syvällinen ja aina hoksannut joitakin juttuja nopeasti, mutta toisaalta taas olen mielestäni melko kaavamainen. En ole itseäni Mensa-testauttanut tai mitään sellaista, enkä sellaisesta ole edes kiinnostunut. Kiinnostavaa älykkyystesteissä on niiden kulttuurisidonnaisuus. Matematiikka ei pääse pakemaan kulttuuria sekään.;)

• yx.nainen.

lyhennettynä tuo voisi tarkoittaa sitä, että arvioit älykkäämmäksi sellaisen ihmisen, joka pärjää arkielämässä ja omaa sosiaalista älykkyyttä kuin tämän toisen esimerkin, joka loisti Mensan testeissä.

Ja tietysti otit huomioon sen, että myös Mensalainen voi omata nämä em. taidot?

• --kyllästynyt--
        yx.nainen. kirjoitti:

lyhennettynä tuo voisi tarkoittaa sitä, että arvioit älykkäämmäksi sellaisen ihmisen, joka pärjää arkielämässä ja omaa sosiaalista älykkyyttä kuin tämän toisen esimerkin, joka loisti Mensan testeissä.

Ja tietysti otit huomioon sen, että myös Mensalainen voi omata nämä em. taidot?

Olisin kiitollinen, jollet referoisi kovin omavaltaisesti.

Juu tottakai varmasti myös mensalainen voi pärjätä arkielämässä etc....Arvostatko sinä Mensa-testausta erityisesti?

• yx.nainen.
        --kyllästynyt-- kirjoitti:

Olisin kiitollinen, jollet referoisi kovin omavaltaisesti.

Juu tottakai varmasti myös mensalainen voi pärjätä arkielämässä etc....Arvostatko sinä Mensa-testausta erityisesti?

arvosta mitään älykkyystestejä ja olen hyvin kyllästynyt älykkyyteen liittyviin keskusteluihin. Ihan niinkuin ilmeisesti vastaaja myös?

Ajattelin vaan kysyä, että mitä mieltä ihmiset ovat yleensä tästä aiheesta.

• yx.nainen. kirjoitti:

arvosta mitään älykkyystestejä ja olen hyvin kyllästynyt älykkyyteen liittyviin keskusteluihin. Ihan niinkuin ilmeisesti vastaaja myös?

Tutkitusti naisia viehättää miehet, joilla on hyvä huumorintaju. Naisten mielestä tämä osoittaa miehen älykkyyttä. Miksi siis sinä olet vastaan älykkyystestejä, jos kerran naiset etsii älykästä miestä?

• --kyllästynyt--
        yx.nainen. kirjoitti:

Sori. Halusin vain varmistaa, ettei aloituksesi ole jokin provo.:) Olen hyvin tyhmpääntynyt provoihin... Pidän vilpittömästä, spontaanista ja aidosta keskustelusta.

Kyllä. Olet oikeassa veikkauksessasi. Myös minä olen kyllästynyt älykkyyteen liittyviin keskusteluihin. Toki sitäkin käsitettä ja asiaa voi ja on satunnaisesti kiinnostavaakin pohtia, mutta kummallista musta on, jos jatkuvasti tällaisella palstalla (jossa esimerkiksi kirjoittajien älystä todella ei mitään päätelmiä voi tehdä) joku suorastaan pakkomielteen omaisesti haluaa käydä joitakin Mensa-keskusteluita - erityisesti ottaen huomioon muun esitetyn kritiikin (havaitun...) vähäisyyden sitä vastenmielistä muuta tuubaa kohtaan, mitä tämä palsta näkyy olevan pullollaan. Jos mä esim. olisin kiinnostunut keskustelemaan ensisijaisesti älykkyydestä, menisin varmaan asiaa loogisemmin koskeville palstoille keskustelemaan asiasta.

Kyllä minä sinänsä arvostan älykkyystestejä, mutten koe minkäänlaista erityiskiinnostusta niihin. Tunnen myös Mensa-testit läpäisseitä ja niistä testeistä kiinnostuneita olleita ( fiksuja tyyppejä), mutta idioottina ( jos nyt suoraan sanon) pitäisin kyllä sellaista, joka kyseisenkaltaisille testeille jonkin erityisen ihmisyyden tai älyn arvoa luovan merkityksen antaa. Kun nyt vaan tietää jotakin tilastomatematiikastakin ja kun nyt suurinpiirtein ymmärtää, että minkä kulttuurillisten sidosten varaan jotkut älykkyystestit ja kerhotkin perustuvat, en osaa antaa sellaisille kovin erityistä painoarvoa. Tietysti pisteet kaikille testeissä käyneille ja niissä erityisesti menestyneille. Osoittaahan se lahjakkuutta sekin - varmastikin älykkyyskerhojen testeissä menestyminen myös.

• yx.nainen.
        mave kirjoitti:

Tutkitusti naisia viehättää miehet, joilla on hyvä huumorintaju. Naisten mielestä tämä osoittaa miehen älykkyyttä. Miksi siis sinä olet vastaan älykkyystestejä, jos kerran naiset etsii älykästä miestä?

koska alkaa jo vähitellen inhottaa nämä ainaiset älykkyyteen liittyvät keskustelut ja vihjeeksi sinulle, että eivät kaikki naiset ole samanlaisia...

• on :

Eewee

• --kyllästynyt---

No mut eiks teidän palstallanne älykkyys ole suurinpiirtein jotakin = gek-ko, Einsten1 ja buddy-love? Kuka toi Eewee on? Haluaisin tietää sen lähinnä siksi, että myös minua puhutellaan tällä palstalla sillä nimikkeellä...

Ainakaan minkäänlaisessa provoilussa ei koskaan ole älykkyyttä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      17
      2274
    2. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      222
      1899
    3. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      207
      1762
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1441
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      48
      1326
    6. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      54
      1159
    7. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      176
      1132
    8. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      89
      1041
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      947
    10. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      14
      891
    Aihe