Koska jotku jauhaa kytkimen hajusta niin mitä sen uusiminen maksaa ja samalla paremmalla kytkimellä? lienee jo olemassa vahvempi asetelma valmiina koska niin moni valittaa hajusta? onko asia todellinen sitä ei tiedä vaan onko vaan subaru vihaajan tekosia? tai joillakin ei vaan kestä mikään?
Onko joku jo uusinut kytkin asetelman vai pelkän levyn ? eli kestääkö se vaikka haiseekin joissain tilanteissa?
Onko vaihdettu? ? ?
Laittakaa TODELLISTA TIETOA ei aavisteluja vaan korjaamon laskun loppusumma ja mikä on vaihdettu tilalle ja jos vaihdettu jossain muussa korjaamossa jossa toimii asilliset ei merkki korjaajat.
Tietoa kiitos ei olettamuksia.
DIESEL KYKIN HINTA?
21
1224
Vastaukset
- pääkaupunkiseudulla
vaan tuolla kehäteiden ulkopuolella löytvät edullisemmat korjaamot. Luulisin, että ovat kytkinhommistakin tietoisia. oletan, ettei yli 500 euroa pala.
- Forre1
... kun niitä ei oikeasti ole juuri palanut. Onhan se jostain keksittävä vikaa hyvässä autossa.
Miksei kukaan jauha aiheesta "Haldex-kytkin". Paljonko sen seuraukset maksavat??? Tietokone päättää milloin pyörä pitää. Totta, sanoi TM:kin, mutta rullakokeilla toimii viiveettä, hahaa. Entä kun se tietokone ei talvioloissa päätäkään (vikakoodi tai vast. muu vika), niin kuka korvaa sen auton katolleen menon eli Vakuutus ja yhteiskunta. Se niistä kytkimistä tällä erää.- Jörgen_
Sano yksikin esimerkki missä jollain olisi haldex hajonnut?
Noi elektroniset nelivedot alkaa nykyään olla jo parempia kuin kiinteät.
Miksei sulla ihan yhtä hyvin voi hajota kiinteästä joku osa ja auto raapii sitten vain etupyörillään? Mitä eroa? - 4x4
Jörgen_ kirjoitti:
Sano yksikin esimerkki missä jollain olisi haldex hajonnut?
Noi elektroniset nelivedot alkaa nykyään olla jo parempia kuin kiinteät.
Miksei sulla ihan yhtä hyvin voi hajota kiinteästä joku osa ja auto raapii sitten vain etupyörillään? Mitä eroa?nelivedot toimivat nykyaikana pääsääntöisesti hyvin ja muodostavat aivan asiallisen vaihtoehdon perinteiselle jatkuvalle nelivedolla. Vielä kun löytyisi ratin ja penkin väliin sellaiset kuljettajat, jotka eivät mokailisi hienon tekniikan kanssa. Ongelmat ovat enemmän kuljettajalähtöisiä, kuin tekniikkalähtöisiä.
- Forre1
Jörgen_ kirjoitti:
Sano yksikin esimerkki missä jollain olisi haldex hajonnut?
Noi elektroniset nelivedot alkaa nykyään olla jo parempia kuin kiinteät.
Miksei sulla ihan yhtä hyvin voi hajota kiinteästä joku osa ja auto raapii sitten vain etupyörillään? Mitä eroa?Väitätkö, että tietokoneessa ei voi olla vikaa ja se on viisaampi kuin kuljettaja? Ainakin omassa VW:ssani oli vähän välillä joku 4-numeroinen sarja, josta katsastusmieskään ei oikein tajunnut-> VW pois käsistä.
"Kaikkein vaarallisin on tietokoneohjattu neliveto". Luepa johtavan nelivetovalmistajan eli Mitsubishin sivuilta. Pajero on neliveto nääs. - 4x4
Forre1 kirjoitti:
Väitätkö, että tietokoneessa ei voi olla vikaa ja se on viisaampi kuin kuljettaja? Ainakin omassa VW:ssani oli vähän välillä joku 4-numeroinen sarja, josta katsastusmieskään ei oikein tajunnut-> VW pois käsistä.
"Kaikkein vaarallisin on tietokoneohjattu neliveto". Luepa johtavan nelivetovalmistajan eli Mitsubishin sivuilta. Pajero on neliveto nääs.Väitätkö sitten, että esim. Mitsun Outlander olisi vetotapansa toteutuksen mukaan jotenkin vaarallinen ? Jos kytkeytyvä neliveto ei toimi niin autot ilmoittavat siitä diagnostiikkansa kautta.
- Forre1
4x4 kirjoitti:
Väitätkö sitten, että esim. Mitsun Outlander olisi vetotapansa toteutuksen mukaan jotenkin vaarallinen ? Jos kytkeytyvä neliveto ei toimi niin autot ilmoittavat siitä diagnostiikkansa kautta.
.. se on myöhäistä. Diagnostikka ilmoittaa, mutta sehän ei toiminut... Outlander on ihan OK. Makuasia, itse en luota tietokeen ohjaamaan nelivetoon. Saa siihen luottaa kuka haluaa. Mutta turha tästä on ainakaan joillakin rullakokeilla tehdä mitään amis-johtopäätöksiä. Kannattaa nyt vaan ajaa itse ja unohtaa jotkut TM:n tai vast. nelivetosekoilut.
- Jeepman
Forre1 kirjoitti:
.. se on myöhäistä. Diagnostikka ilmoittaa, mutta sehän ei toiminut... Outlander on ihan OK. Makuasia, itse en luota tietokeen ohjaamaan nelivetoon. Saa siihen luottaa kuka haluaa. Mutta turha tästä on ainakaan joillakin rullakokeilla tehdä mitään amis-johtopäätöksiä. Kannattaa nyt vaan ajaa itse ja unohtaa jotkut TM:n tai vast. nelivetosekoilut.
Siis et luota tietokoneen ohjaamaan nelivetoon. Käsittääkseni mm. uudessa Forressakin on luistoneston ja ESP:n kanssa yhteen nidottu elektroninen tasauksen lukitus (EDS), joka nykyisin korvaa kiinteitä lukkoja etu- ja taka-akselilla. Kyllä siellä takana silloin hommaa ja sitä sun nelivetoa säätelee ...kas kas mikäs muu kuin tietokone.
Alkaisi olla jo subaru-uskovaistenkin aika tunnustaa että hyvin viritetty automaattineliveto kytkettävällä keskilukolla ja akselikohtaisella lukituksella yhdessä auton ABS/ESP/TCS-lyhenteillä on tätä päivää. Sen totesi jo TM viimeisimmässä katumaasturitestissään, kytkeytyvillä ja jatkuvilla ei saatu käytännön ajossa eroja aikaan. - Forre1
Jeepman kirjoitti:
Siis et luota tietokoneen ohjaamaan nelivetoon. Käsittääkseni mm. uudessa Forressakin on luistoneston ja ESP:n kanssa yhteen nidottu elektroninen tasauksen lukitus (EDS), joka nykyisin korvaa kiinteitä lukkoja etu- ja taka-akselilla. Kyllä siellä takana silloin hommaa ja sitä sun nelivetoa säätelee ...kas kas mikäs muu kuin tietokone.
Alkaisi olla jo subaru-uskovaistenkin aika tunnustaa että hyvin viritetty automaattineliveto kytkettävällä keskilukolla ja akselikohtaisella lukituksella yhdessä auton ABS/ESP/TCS-lyhenteillä on tätä päivää. Sen totesi jo TM viimeisimmässä katumaasturitestissään, kytkeytyvillä ja jatkuvilla ei saatu käytännön ajossa eroja aikaan.Lukko on eri asia kuin neliveto. Automyyjän ohje oli: Jos et pääse pahasta paikasta, paina EDS OFF. Eli kun liukkaassa savikossa tai ylämäkeen jäisellä tiellä ei pääse, niin EDS OFF. Tietokone ei tiedä kaikkea...
Sen sijaan Subarun nelivetoa ei saa kytkettyä OFF, eikä sitä kytketä tietokoneella. Tätähän ei tarvitse tietysti uskoa, mutta kannattaa katsella aiempia väittelyitä aiheesta...jos joku vaikka olisi asian jo selittänytkin teknisesti. - Jeepman
Forre1 kirjoitti:
Lukko on eri asia kuin neliveto. Automyyjän ohje oli: Jos et pääse pahasta paikasta, paina EDS OFF. Eli kun liukkaassa savikossa tai ylämäkeen jäisellä tiellä ei pääse, niin EDS OFF. Tietokone ei tiedä kaikkea...
Sen sijaan Subarun nelivetoa ei saa kytkettyä OFF, eikä sitä kytketä tietokoneella. Tätähän ei tarvitse tietysti uskoa, mutta kannattaa katsella aiempia väittelyitä aiheesta...jos joku vaikka olisi asian jo selittänytkin teknisesti.ihan oikein sen mitä hain takaa. Ei ole väliä onko niin sanottu jatkuva neliveto eli esim keskitasauspyörästö viskolukolla kuten kait Subarulla tai ns. sähköisellä monilevykytkimellä taakse ohjattava voima. Puhuin nyt siitä että molemmilla akseleilla on vielä erikseen ABS jarruin ja luistoneston ohjaamana pyöräkohtainen tasauksen lukitus jolla varmistetaan eteneminen ristiriipunnasta. Tai voitaisiin paremmin puhua ristiluisto-tilanteesta jossa ristikkäiset pyörät ovat talvella vaikka jääkuopissa ja pitoa löytyy ehkä vain yhden pyörän alla. Tässä tilanteessa nelivetojärjestelmä juttelee ohjainyksikön kanssa jota voidaan sanoa tietokone-ohjaukseksi ja auto selviää tilanteesta. Tämä riippumatta siitä onko autossa ns. jatkuva neliveto vai kytkeytyvä. Esimerkiksi Tm:n rullatesti simuloi aika hyvin tilannetta.
Sanoisin että neliveto voi olla jatkuva mutta hiukan tyhmä (esim. Grand vitara, joka tietääkseni jää ristiriipuntaan akselikohtaisen lukituksen puuttuessa, vaikka mainostaakin jatkuvaa nelivetoa, kuten Subaru) tai sitten tilanteita ennakoiva, kytkeytyvä ja älykkäällä ohjainyksiköllä varustettu joka nitoo nelivedon, luistoneston, moottorinohjauksen, ABS-jarrut ja ajonhallintajärjestelmän yhteen auton eteenpäin viemiseksi.
Liitän loppuun vähän yhteenvetoa TM:n sivulta, ihan asiallista tekstiä neljän eri katumaasturin nelivedoista.
"Nelivetojen toteutukset ovat varsin erilaisia, sillä jokaisella merkillä on oma näkemyksensä parhaasta yleiskäyttöön soveltuvasta nelivedosta. Karkeasti ottaen nelikko jakautuu kahtia. Audissa ja Mercedeksessä voima välittyy mekaanisesti keskitasauspyörästön kautta kummallekin akselille, joten ne ovat jatkuvasti nelivetoisia. BMW:ssä ja Volvossa vain toinen akseli on suoraan yhteydessä moottoriin, ja toiselle akselille voimaa välittää monilevykytkin, jonka momentin siirtoa säädetään elektronisesti.
Audin ja Mercedeksen keskitasauspyörästö on varustettu akselien pyörintänopeuseroa tasaavalla automaattisella lukitustoiminnolla, mutta yhdenkään etu- tai taka-akselilla ei olemekaanista tasauspyörästönlukkoa. Lukitusvaikutus saadaan kaikissa aikaan ABS-jarrujen avulla luistamaan pyrkivää pyörää jarruttamalla, jolloin voimaa välittyy paremmin pitävälle pyörälle. Toiminto tunnetaan nimellä EDS.
Luonnollisen liukkauden puuttuessa vertailimme nelivetoja möyrimällä upottavahiekkaisissa mäissä ja maastossa sekä äkkiseltään keinotekoiselta vaikuttavilla, mutta todellisuudessa erittäin kriittisillä ja lahjomattomilla rullakokeilla.
Rullakokeessa osa auton pyöristä on kitkattomien rullien päällä ja pahimmillaan vain yhdellä pyörällä on pitoa. Koe paljastaa erittäin havainnollisesti kytkeytyvän nelivedon mahdolliset viiveet. Tällä kertaa viiveitä ei ole: BMW ja Volvo lähtevät liikkeelle kytkeytyvän akselinsa voimin yhtä välittömästi kuin jatkuvavetoiset Audi ja Mercedes.
Siirryimme rullilta upottavalle hiekalle luottavaisin mielin ilman pelkoa jalkautumisesta. Auton hiukankin liikkuessa kaikkien neliveto toimikin hyvin, eikä ESC:n poiskytkeminen vaikuttanut ainakaan heikentävästi yhdenkään etenemiseen, sillä lukitustoiminnot pysyvät tällöinkin kaikissa aktiivisina." - exaudi3
Jeepman kirjoitti:
ihan oikein sen mitä hain takaa. Ei ole väliä onko niin sanottu jatkuva neliveto eli esim keskitasauspyörästö viskolukolla kuten kait Subarulla tai ns. sähköisellä monilevykytkimellä taakse ohjattava voima. Puhuin nyt siitä että molemmilla akseleilla on vielä erikseen ABS jarruin ja luistoneston ohjaamana pyöräkohtainen tasauksen lukitus jolla varmistetaan eteneminen ristiriipunnasta. Tai voitaisiin paremmin puhua ristiluisto-tilanteesta jossa ristikkäiset pyörät ovat talvella vaikka jääkuopissa ja pitoa löytyy ehkä vain yhden pyörän alla. Tässä tilanteessa nelivetojärjestelmä juttelee ohjainyksikön kanssa jota voidaan sanoa tietokone-ohjaukseksi ja auto selviää tilanteesta. Tämä riippumatta siitä onko autossa ns. jatkuva neliveto vai kytkeytyvä. Esimerkiksi Tm:n rullatesti simuloi aika hyvin tilannetta.
Sanoisin että neliveto voi olla jatkuva mutta hiukan tyhmä (esim. Grand vitara, joka tietääkseni jää ristiriipuntaan akselikohtaisen lukituksen puuttuessa, vaikka mainostaakin jatkuvaa nelivetoa, kuten Subaru) tai sitten tilanteita ennakoiva, kytkeytyvä ja älykkäällä ohjainyksiköllä varustettu joka nitoo nelivedon, luistoneston, moottorinohjauksen, ABS-jarrut ja ajonhallintajärjestelmän yhteen auton eteenpäin viemiseksi.
Liitän loppuun vähän yhteenvetoa TM:n sivulta, ihan asiallista tekstiä neljän eri katumaasturin nelivedoista.
"Nelivetojen toteutukset ovat varsin erilaisia, sillä jokaisella merkillä on oma näkemyksensä parhaasta yleiskäyttöön soveltuvasta nelivedosta. Karkeasti ottaen nelikko jakautuu kahtia. Audissa ja Mercedeksessä voima välittyy mekaanisesti keskitasauspyörästön kautta kummallekin akselille, joten ne ovat jatkuvasti nelivetoisia. BMW:ssä ja Volvossa vain toinen akseli on suoraan yhteydessä moottoriin, ja toiselle akselille voimaa välittää monilevykytkin, jonka momentin siirtoa säädetään elektronisesti.
Audin ja Mercedeksen keskitasauspyörästö on varustettu akselien pyörintänopeuseroa tasaavalla automaattisella lukitustoiminnolla, mutta yhdenkään etu- tai taka-akselilla ei olemekaanista tasauspyörästönlukkoa. Lukitusvaikutus saadaan kaikissa aikaan ABS-jarrujen avulla luistamaan pyrkivää pyörää jarruttamalla, jolloin voimaa välittyy paremmin pitävälle pyörälle. Toiminto tunnetaan nimellä EDS.
Luonnollisen liukkauden puuttuessa vertailimme nelivetoja möyrimällä upottavahiekkaisissa mäissä ja maastossa sekä äkkiseltään keinotekoiselta vaikuttavilla, mutta todellisuudessa erittäin kriittisillä ja lahjomattomilla rullakokeilla.
Rullakokeessa osa auton pyöristä on kitkattomien rullien päällä ja pahimmillaan vain yhdellä pyörällä on pitoa. Koe paljastaa erittäin havainnollisesti kytkeytyvän nelivedon mahdolliset viiveet. Tällä kertaa viiveitä ei ole: BMW ja Volvo lähtevät liikkeelle kytkeytyvän akselinsa voimin yhtä välittömästi kuin jatkuvavetoiset Audi ja Mercedes.
Siirryimme rullilta upottavalle hiekalle luottavaisin mielin ilman pelkoa jalkautumisesta. Auton hiukankin liikkuessa kaikkien neliveto toimikin hyvin, eikä ESC:n poiskytkeminen vaikuttanut ainakaan heikentävästi yhdenkään etenemiseen, sillä lukitustoiminnot pysyvät tällöinkin kaikissa aktiivisina."Ilman TOISEN PUOLEN TAKA-ABS ANTURIA Haldex hässäkästä tuli vilkkuvaloja näyttelevä etuvetoinen.
- Forre1
Jeepman kirjoitti:
ihan oikein sen mitä hain takaa. Ei ole väliä onko niin sanottu jatkuva neliveto eli esim keskitasauspyörästö viskolukolla kuten kait Subarulla tai ns. sähköisellä monilevykytkimellä taakse ohjattava voima. Puhuin nyt siitä että molemmilla akseleilla on vielä erikseen ABS jarruin ja luistoneston ohjaamana pyöräkohtainen tasauksen lukitus jolla varmistetaan eteneminen ristiriipunnasta. Tai voitaisiin paremmin puhua ristiluisto-tilanteesta jossa ristikkäiset pyörät ovat talvella vaikka jääkuopissa ja pitoa löytyy ehkä vain yhden pyörän alla. Tässä tilanteessa nelivetojärjestelmä juttelee ohjainyksikön kanssa jota voidaan sanoa tietokone-ohjaukseksi ja auto selviää tilanteesta. Tämä riippumatta siitä onko autossa ns. jatkuva neliveto vai kytkeytyvä. Esimerkiksi Tm:n rullatesti simuloi aika hyvin tilannetta.
Sanoisin että neliveto voi olla jatkuva mutta hiukan tyhmä (esim. Grand vitara, joka tietääkseni jää ristiriipuntaan akselikohtaisen lukituksen puuttuessa, vaikka mainostaakin jatkuvaa nelivetoa, kuten Subaru) tai sitten tilanteita ennakoiva, kytkeytyvä ja älykkäällä ohjainyksiköllä varustettu joka nitoo nelivedon, luistoneston, moottorinohjauksen, ABS-jarrut ja ajonhallintajärjestelmän yhteen auton eteenpäin viemiseksi.
Liitän loppuun vähän yhteenvetoa TM:n sivulta, ihan asiallista tekstiä neljän eri katumaasturin nelivedoista.
"Nelivetojen toteutukset ovat varsin erilaisia, sillä jokaisella merkillä on oma näkemyksensä parhaasta yleiskäyttöön soveltuvasta nelivedosta. Karkeasti ottaen nelikko jakautuu kahtia. Audissa ja Mercedeksessä voima välittyy mekaanisesti keskitasauspyörästön kautta kummallekin akselille, joten ne ovat jatkuvasti nelivetoisia. BMW:ssä ja Volvossa vain toinen akseli on suoraan yhteydessä moottoriin, ja toiselle akselille voimaa välittää monilevykytkin, jonka momentin siirtoa säädetään elektronisesti.
Audin ja Mercedeksen keskitasauspyörästö on varustettu akselien pyörintänopeuseroa tasaavalla automaattisella lukitustoiminnolla, mutta yhdenkään etu- tai taka-akselilla ei olemekaanista tasauspyörästönlukkoa. Lukitusvaikutus saadaan kaikissa aikaan ABS-jarrujen avulla luistamaan pyrkivää pyörää jarruttamalla, jolloin voimaa välittyy paremmin pitävälle pyörälle. Toiminto tunnetaan nimellä EDS.
Luonnollisen liukkauden puuttuessa vertailimme nelivetoja möyrimällä upottavahiekkaisissa mäissä ja maastossa sekä äkkiseltään keinotekoiselta vaikuttavilla, mutta todellisuudessa erittäin kriittisillä ja lahjomattomilla rullakokeilla.
Rullakokeessa osa auton pyöristä on kitkattomien rullien päällä ja pahimmillaan vain yhdellä pyörällä on pitoa. Koe paljastaa erittäin havainnollisesti kytkeytyvän nelivedon mahdolliset viiveet. Tällä kertaa viiveitä ei ole: BMW ja Volvo lähtevät liikkeelle kytkeytyvän akselinsa voimin yhtä välittömästi kuin jatkuvavetoiset Audi ja Mercedes.
Siirryimme rullilta upottavalle hiekalle luottavaisin mielin ilman pelkoa jalkautumisesta. Auton hiukankin liikkuessa kaikkien neliveto toimikin hyvin, eikä ESC:n poiskytkeminen vaikuttanut ainakaan heikentävästi yhdenkään etenemiseen, sillä lukitustoiminnot pysyvät tällöinkin kaikissa aktiivisina."Haldexin voimanjako on normaaliolosuhteissa etuvetopainotteinen 90/10. Haldex-vehkeet ovat normaaliolosuhteissa etuvetoisia. Vai onko tämäkin nyt sitten potaskaa?? Haldex-kytkimellä varustettu auto on eri asia kuin jatkuva nelivetoinen auto. Jos se Haldex on jonkun mielestä parempi, niin sitten on. Mutta ei se tuota totuutta miksikään muuta. Hyvä kun olette valinneet Haldexin, joka autolehtien mielestä siis on erinomaisen hyvä ratkaisu. Itse valitsin toisin ja uskon omaan näkemykseeni ennemin kuin autolehtiin, jotka eivät osaa edes laskea testeissä loppupisteitä.
- 4x4
Forre1 kirjoitti:
Haldexin voimanjako on normaaliolosuhteissa etuvetopainotteinen 90/10. Haldex-vehkeet ovat normaaliolosuhteissa etuvetoisia. Vai onko tämäkin nyt sitten potaskaa?? Haldex-kytkimellä varustettu auto on eri asia kuin jatkuva nelivetoinen auto. Jos se Haldex on jonkun mielestä parempi, niin sitten on. Mutta ei se tuota totuutta miksikään muuta. Hyvä kun olette valinneet Haldexin, joka autolehtien mielestä siis on erinomaisen hyvä ratkaisu. Itse valitsin toisin ja uskon omaan näkemykseeni ennemin kuin autolehtiin, jotka eivät osaa edes laskea testeissä loppupisteitä.
neljännen sukupolven haldex, joka löytyy esim. Freelander 2, selvittää ristiriipunnan helposti. Uusi Forester selvittää myös ristiriipunnan helposti, vaikka toimii eri periaatteella. Näitä asioita voi vaikka itse katsoa lukuisista Youtube-videoista, jos ei usko autolehtiin.
- Jeepman
Forre1 kirjoitti:
Haldexin voimanjako on normaaliolosuhteissa etuvetopainotteinen 90/10. Haldex-vehkeet ovat normaaliolosuhteissa etuvetoisia. Vai onko tämäkin nyt sitten potaskaa?? Haldex-kytkimellä varustettu auto on eri asia kuin jatkuva nelivetoinen auto. Jos se Haldex on jonkun mielestä parempi, niin sitten on. Mutta ei se tuota totuutta miksikään muuta. Hyvä kun olette valinneet Haldexin, joka autolehtien mielestä siis on erinomaisen hyvä ratkaisu. Itse valitsin toisin ja uskon omaan näkemykseeni ennemin kuin autolehtiin, jotka eivät osaa edes laskea testeissä loppupisteitä.
Itse esim tasaisen ajonopeuden suoralla tiellä lähes pintakaasulla kuivalla kestopäällysteellä auton liikkuessa lähes itsestään...mihin tällöin tarvii nelivedon voimaa. Kun tarvin nopeaa kiihdytystä niin voimaa siirtyy taakse niin nopeasti ettei se käytännössä eroa jatkuvasta nelivedosta. Ohjainyksikkö seuraa kaasupolkimen liikkeitä, moottorin kierroksia, pyörien pitoa ja ohjauskulmia jne. Elikkä nelivetoa on käytössä aina kun sitä todella tarvii, viiveettä.
En itse valinnut mitään haldexia vaan toimivan auton toimivalla nelivedolla...oli se toteutus nimeltään sitten mikä hyvää. Jeep muuten käyttää kaiketi omaa kehitelmäänsä..johan siihen perinteet velvoittaa. Kaikkineen myös uusi Haldex 4 vaikuttaa todella pätevältä, samoin Subarun käyttämä järjestelmä ja myös moni muu.
Lopputulos on lopulta se tärkeä, ei niinkään toteutustapa..makuja on monia sano kettu kun muniaan nuoli ;) - Forre1
4x4 kirjoitti:
neljännen sukupolven haldex, joka löytyy esim. Freelander 2, selvittää ristiriipunnan helposti. Uusi Forester selvittää myös ristiriipunnan helposti, vaikka toimii eri periaatteella. Näitä asioita voi vaikka itse katsoa lukuisista Youtube-videoista, jos ei usko autolehtiin.
Hyvä, tässähän ei ole mitään ristiriitaa kun kaikki ovat samaa mieltä. Subaru mainostaa jatkuvaa nelivetoa avoimesti.. Huom! Se EDS kytkin ei kytke siis nelivetoa pois. Nyt esittäisin, että Volvo, Skoda ja muut vastavat ottaisivat täyden hyödyn tuosta hyväksi todetusta nelivedosta. Odottaisin nyt automyynnin kasvun ja ennekaikkea totuuden nimissä esim. seuraavanlaisia mainoksia: "Täysin uusi 4:nnen sukupolven kytkettävä neliveto. Toimii tarvittaessa nelivetona, normaalisti veto jakutuu 90/10, tietokoneohjattu, useita toimintavarmoja antureita Pohjolan olosuhteisiin. Erityisen hyvä kun auto on ristiriipunnassa." Tällä tavalla saataisiin nelivetoautojen kauppaan piristystä. Samalla tavallahan tilautoissakin mainostetaan touuden mukaisesti muunneltavuutta esimerkiksi verrattuna Farmareihin. Ei kait täsäkään sen kummallisempaa.
- Rauhoittaa
Jeepman kirjoitti:
Itse esim tasaisen ajonopeuden suoralla tiellä lähes pintakaasulla kuivalla kestopäällysteellä auton liikkuessa lähes itsestään...mihin tällöin tarvii nelivedon voimaa. Kun tarvin nopeaa kiihdytystä niin voimaa siirtyy taakse niin nopeasti ettei se käytännössä eroa jatkuvasta nelivedosta. Ohjainyksikkö seuraa kaasupolkimen liikkeitä, moottorin kierroksia, pyörien pitoa ja ohjauskulmia jne. Elikkä nelivetoa on käytössä aina kun sitä todella tarvii, viiveettä.
En itse valinnut mitään haldexia vaan toimivan auton toimivalla nelivedolla...oli se toteutus nimeltään sitten mikä hyvää. Jeep muuten käyttää kaiketi omaa kehitelmäänsä..johan siihen perinteet velvoittaa. Kaikkineen myös uusi Haldex 4 vaikuttaa todella pätevältä, samoin Subarun käyttämä järjestelmä ja myös moni muu.
Lopputulos on lopulta se tärkeä, ei niinkään toteutustapa..makuja on monia sano kettu kun muniaan nuoli ;)on koko ajan neliveto autossani. En tietoa että tämä etuvetoinen muuttuu nelivedoksi kun lipsuu jostain ja sitten se herää salamana paineakkujen kautta nelivedoksi.
Haluan sen tunteen että autoni ON neliveto NYT. S U B A R U .
ps mielenkiintoista suomi 24 6 6 ei ole kaksitoista? - Jeepman
Rauhoittaa kirjoitti:
on koko ajan neliveto autossani. En tietoa että tämä etuvetoinen muuttuu nelivedoksi kun lipsuu jostain ja sitten se herää salamana paineakkujen kautta nelivedoksi.
Haluan sen tunteen että autoni ON neliveto NYT. S U B A R U .
ps mielenkiintoista suomi 24 6 6 ei ole kaksitoista?Että tieto nelivedon olemassaolosta rauhoittaa. Itseäni rauhoittaa se tunne että auto etenee kelissä kuin kelissä ja kaikissa niissä tilanteissa joihin nyt yleensä kuvittelen joutuvani.
Ajan myös se tunne takapuoleni alla että autossani on neliveto aktiivisena joka sekunnin kymmenys. JEEP
Tuota lopun ps-juttua en edes yrittänyt ymmärtää...liekö tarpeenkaan ;) - forre (original)
Forre1 kirjoitti:
Hyvä, tässähän ei ole mitään ristiriitaa kun kaikki ovat samaa mieltä. Subaru mainostaa jatkuvaa nelivetoa avoimesti.. Huom! Se EDS kytkin ei kytke siis nelivetoa pois. Nyt esittäisin, että Volvo, Skoda ja muut vastavat ottaisivat täyden hyödyn tuosta hyväksi todetusta nelivedosta. Odottaisin nyt automyynnin kasvun ja ennekaikkea totuuden nimissä esim. seuraavanlaisia mainoksia: "Täysin uusi 4:nnen sukupolven kytkettävä neliveto. Toimii tarvittaessa nelivetona, normaalisti veto jakutuu 90/10, tietokoneohjattu, useita toimintavarmoja antureita Pohjolan olosuhteisiin. Erityisen hyvä kun auto on ristiriipunnassa." Tällä tavalla saataisiin nelivetoautojen kauppaan piristystä. Samalla tavallahan tilautoissakin mainostetaan touuden mukaisesti muunneltavuutta esimerkiksi verrattuna Farmareihin. Ei kait täsäkään sen kummallisempaa.
Kyselin joskus 4-nen polven Haldexsissta, ja mulle kerrottiin että se välittää nimenomaan paikalta lähdettäessä enemmän voimaa takapyörille, joten siinä tilanteessa sen on todella nelivetoinen, eikä ruopase monttua kuten hondan crv. Vaikka ajan itse jatkuvalla nelivedolla, en näe mitään syytä ettei nykyaikainen kytkeytyväkin neliveto voisi olla hyvä, mitä tulee antureiden toimintaan, yhdessäkään autossani ei ole ollut esim.ABS-antureissa vikoja, joten turha huoli mielestäni. Tulisi vaan talvi pian, niin pääsisi testailemaan eri systeemejä, ennen vaihtopäätöstä. ;-)
- Polle
Jeepman kirjoitti:
ihan oikein sen mitä hain takaa. Ei ole väliä onko niin sanottu jatkuva neliveto eli esim keskitasauspyörästö viskolukolla kuten kait Subarulla tai ns. sähköisellä monilevykytkimellä taakse ohjattava voima. Puhuin nyt siitä että molemmilla akseleilla on vielä erikseen ABS jarruin ja luistoneston ohjaamana pyöräkohtainen tasauksen lukitus jolla varmistetaan eteneminen ristiriipunnasta. Tai voitaisiin paremmin puhua ristiluisto-tilanteesta jossa ristikkäiset pyörät ovat talvella vaikka jääkuopissa ja pitoa löytyy ehkä vain yhden pyörän alla. Tässä tilanteessa nelivetojärjestelmä juttelee ohjainyksikön kanssa jota voidaan sanoa tietokone-ohjaukseksi ja auto selviää tilanteesta. Tämä riippumatta siitä onko autossa ns. jatkuva neliveto vai kytkeytyvä. Esimerkiksi Tm:n rullatesti simuloi aika hyvin tilannetta.
Sanoisin että neliveto voi olla jatkuva mutta hiukan tyhmä (esim. Grand vitara, joka tietääkseni jää ristiriipuntaan akselikohtaisen lukituksen puuttuessa, vaikka mainostaakin jatkuvaa nelivetoa, kuten Subaru) tai sitten tilanteita ennakoiva, kytkeytyvä ja älykkäällä ohjainyksiköllä varustettu joka nitoo nelivedon, luistoneston, moottorinohjauksen, ABS-jarrut ja ajonhallintajärjestelmän yhteen auton eteenpäin viemiseksi.
Liitän loppuun vähän yhteenvetoa TM:n sivulta, ihan asiallista tekstiä neljän eri katumaasturin nelivedoista.
"Nelivetojen toteutukset ovat varsin erilaisia, sillä jokaisella merkillä on oma näkemyksensä parhaasta yleiskäyttöön soveltuvasta nelivedosta. Karkeasti ottaen nelikko jakautuu kahtia. Audissa ja Mercedeksessä voima välittyy mekaanisesti keskitasauspyörästön kautta kummallekin akselille, joten ne ovat jatkuvasti nelivetoisia. BMW:ssä ja Volvossa vain toinen akseli on suoraan yhteydessä moottoriin, ja toiselle akselille voimaa välittää monilevykytkin, jonka momentin siirtoa säädetään elektronisesti.
Audin ja Mercedeksen keskitasauspyörästö on varustettu akselien pyörintänopeuseroa tasaavalla automaattisella lukitustoiminnolla, mutta yhdenkään etu- tai taka-akselilla ei olemekaanista tasauspyörästönlukkoa. Lukitusvaikutus saadaan kaikissa aikaan ABS-jarrujen avulla luistamaan pyrkivää pyörää jarruttamalla, jolloin voimaa välittyy paremmin pitävälle pyörälle. Toiminto tunnetaan nimellä EDS.
Luonnollisen liukkauden puuttuessa vertailimme nelivetoja möyrimällä upottavahiekkaisissa mäissä ja maastossa sekä äkkiseltään keinotekoiselta vaikuttavilla, mutta todellisuudessa erittäin kriittisillä ja lahjomattomilla rullakokeilla.
Rullakokeessa osa auton pyöristä on kitkattomien rullien päällä ja pahimmillaan vain yhdellä pyörällä on pitoa. Koe paljastaa erittäin havainnollisesti kytkeytyvän nelivedon mahdolliset viiveet. Tällä kertaa viiveitä ei ole: BMW ja Volvo lähtevät liikkeelle kytkeytyvän akselinsa voimin yhtä välittömästi kuin jatkuvavetoiset Audi ja Mercedes.
Siirryimme rullilta upottavalle hiekalle luottavaisin mielin ilman pelkoa jalkautumisesta. Auton hiukankin liikkuessa kaikkien neliveto toimikin hyvin, eikä ESC:n poiskytkeminen vaikuttanut ainakaan heikentävästi yhdenkään etenemiseen, sillä lukitustoiminnot pysyvät tällöinkin kaikissa aktiivisina."Toi oli hyvin sanottu..."nelivetojärjestelmä juttelee ohjainyksikön kanssa..." Itse olin talvella 2011 ajamassa jääradalla oman Subaru Legacyn 2011 kanssa ja kaverini uuden neliveto Porshe 2011 mallin kanssa. Ainoa asia mitä minä juttelin radiopuhelimen välituksellä oli että tulisiko joku hinaamaan tän Porshen pois kun on taas penkassa kiinni. Ei vaan nelivedossa vedä etupyörät jos tietokone niin määrää ja auto on kiinni penkassa. Subarulla ajo oli yhtä juhlaa koska ei tarvinnut koskaan arvuutella että mitähän se tietokone nyt tuossa mutkassa keksii ja mitkä pyörät vetävät... Auton voi aina paiskata sladissa kurviin sisään kun tietää että kaikki pyörät vetävät ja sutivat, ja niitä voi hallita kaasulla läpi kurvin eikä tietokone tee välissä mitään arvaamattomia temppuja.
- Hajuhaitat
Joku ajellut tuossa toisessa viestiketjussa Legacylla 300 000 km. Haisee kenties, mutta kestää.
Lukaseppa tuo minun juttu tuohon viereiseen viestiin kirjoitettuna.
Lisäyksenä siihen, minä uusin kytkimen, muistaakseni alta 80 tuhatta
ajettuna, antoi viitteitä luistamisesta. Olisikohan hinta ollut tonnin
paikkeilla, en muista tarkalleen, sillä ei köyhää koskenut, oli firman auto.
Tilanne, jossa tuo palaminen tapahtui, oli peräkärriä peruutettaessa
noin 100 m 20-30 cm:n hangessa. Silloin kyllä nousi jo savu konepellin
raoista. Myönnän, tyhmästi toimittu. Uusi kytkin haisi samalla tavalla
vastaavissa tilanteissa, ja sen ansiosta en sitä sitten uudelleen polta-
nutkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706524
- 584462
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283098- 612977
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161895- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271536Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381485- 341330
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest441230