Miten mitataan?

nainen18vw

Mistä kohdasta lantion leveys kuuluu mitata? Siitä kohdasta, missä se näyttää edestä päin leveimmältä, vai siitä hiukan alempaa, missä peppu on eniten kohollaan?

4

550

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta mieti...

En tiedä, samaa olen ihmetellyt täälläkin. Mutta olen ratkaissut ongelman mittaamalla aina siitä kohdasta, mikä on kulloisessakin tapauksessa kriittisin: jos teen/tilaan paitaa, mittaan lantiomitan siltä korkeudelta, jolle paita ulottuu. Eihän paidan istuvuuden kannalta ole mitään väliä, minkä levyinen vartalo on alempaa. Jos taas on kyseessä kapea hame, jonka haluan varmistaa mahtuvan, otan mitan leveimmästä kohdasta (eli matalammalta kuin jos mittaan itseäni paitaa varten). Auttaako tämä sinua ollenkaan?

Eräässä vanhassa kaavakirjassa (muistaakseni 60-luvulta) oli erikseen "ylälantio" ja "alalantio", mutta nykyisissä mittataulukoissa sellaista ei näe.

• ompelijatara

mun kaavakirja on ihan tältä vuosituhannelta, ja siinä kyllä mainitaan ylä- ja alalantio. kirja tosin on ajalta ennen sitä uutta mittajärjestelmää, eli ehkä on siinä vaiheessa muuttunut?

mutta itse asia, eli lantion mittaaminen. ns. alalantion ympärys tai ihan yleisesti lantion ympärys mitataan lantion leveimmältä kohdalta, niin että mittanauhaa saa vapaasti liu'utettua ylös tai alas päin. ylälantion ympärys mitataan suunnilleen alalantion ja vyötärön puolivälistä, niiden luiden (lonkkaluut???) kohdalta. ylälantion mittaa tosin ei yleensä tarvita kuin kaavoja piirtäessä.

• edellinen vastaaja
        ompelijatara kirjoitti:

mun kaavakirja on ihan tältä vuosituhannelta, ja siinä kyllä mainitaan ylä- ja alalantio. kirja tosin on ajalta ennen sitä uutta mittajärjestelmää, eli ehkä on siinä vaiheessa muuttunut?

mutta itse asia, eli lantion mittaaminen. ns. alalantion ympärys tai ihan yleisesti lantion ympärys mitataan lantion leveimmältä kohdalta, niin että mittanauhaa saa vapaasti liu'utettua ylös tai alas päin. ylälantion ympärys mitataan suunnilleen alalantion ja vyötärön puolivälistä, niiden luiden (lonkkaluut???) kohdalta. ylälantion mittaa tosin ei yleensä tarvita kuin kaavoja piirtäessä.

Ai, kiva kuulla että nykyisissäkin kirjoissa erotetaan ne! En vain ole nähnyt kahta eri lantiomittaa käytettävän esim. postimyyntikatalogien tai nettikauppojen kokotaulukoissa tai muissa vastaavissa paikoissa.

• fgdfgdfgdfg

elikkä siis lantio kuuluu mitata siitä kohtaa mistä takapuoli on kaikkeista korkeimmalla kohdalla.
      siitä vaan sitten mittanauha ympäri...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4282
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      154
      1812
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1513
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1278
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1063
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      914
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      829
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe