Mistä kohdasta lantion leveys kuuluu mitata? Siitä kohdasta, missä se näyttää edestä päin leveimmältä, vai siitä hiukan alempaa, missä peppu on eniten kohollaan?
Miten mitataan?
4
550
Vastaukset
- mutta mieti...
En tiedä, samaa olen ihmetellyt täälläkin. Mutta olen ratkaissut ongelman mittaamalla aina siitä kohdasta, mikä on kulloisessakin tapauksessa kriittisin: jos teen/tilaan paitaa, mittaan lantiomitan siltä korkeudelta, jolle paita ulottuu. Eihän paidan istuvuuden kannalta ole mitään väliä, minkä levyinen vartalo on alempaa. Jos taas on kyseessä kapea hame, jonka haluan varmistaa mahtuvan, otan mitan leveimmästä kohdasta (eli matalammalta kuin jos mittaan itseäni paitaa varten). Auttaako tämä sinua ollenkaan?
Eräässä vanhassa kaavakirjassa (muistaakseni 60-luvulta) oli erikseen "ylälantio" ja "alalantio", mutta nykyisissä mittataulukoissa sellaista ei näe.- ompelijatara
mun kaavakirja on ihan tältä vuosituhannelta, ja siinä kyllä mainitaan ylä- ja alalantio. kirja tosin on ajalta ennen sitä uutta mittajärjestelmää, eli ehkä on siinä vaiheessa muuttunut?
mutta itse asia, eli lantion mittaaminen. ns. alalantion ympärys tai ihan yleisesti lantion ympärys mitataan lantion leveimmältä kohdalta, niin että mittanauhaa saa vapaasti liu'utettua ylös tai alas päin. ylälantion ympärys mitataan suunnilleen alalantion ja vyötärön puolivälistä, niiden luiden (lonkkaluut???) kohdalta. ylälantion mittaa tosin ei yleensä tarvita kuin kaavoja piirtäessä. - edellinen vastaaja
ompelijatara kirjoitti:
mun kaavakirja on ihan tältä vuosituhannelta, ja siinä kyllä mainitaan ylä- ja alalantio. kirja tosin on ajalta ennen sitä uutta mittajärjestelmää, eli ehkä on siinä vaiheessa muuttunut?
mutta itse asia, eli lantion mittaaminen. ns. alalantion ympärys tai ihan yleisesti lantion ympärys mitataan lantion leveimmältä kohdalta, niin että mittanauhaa saa vapaasti liu'utettua ylös tai alas päin. ylälantion ympärys mitataan suunnilleen alalantion ja vyötärön puolivälistä, niiden luiden (lonkkaluut???) kohdalta. ylälantion mittaa tosin ei yleensä tarvita kuin kaavoja piirtäessä.Ai, kiva kuulla että nykyisissäkin kirjoissa erotetaan ne! En vain ole nähnyt kahta eri lantiomittaa käytettävän esim. postimyyntikatalogien tai nettikauppojen kokotaulukoissa tai muissa vastaavissa paikoissa.
- fgdfgdfgdfg
elikkä siis lantio kuuluu mitata siitä kohtaa mistä takapuoli on kaikkeista korkeimmalla kohdalla.
siitä vaan sitten mittanauha ympäri...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781