Ei ole täysin kuollut ja ääntä tulee mutta mitkään namiskat ei toimi, ts. ei voi vaihtaa soundia, soundipankkia, ei saa asetettua midikanavaa, vibrato, portamento, DCO:n, DCW:n, DCA:n namiskat ei toimi, ei oikeastaan mikään muukaan paitsi pitc bend-pyörä, volume, virta ja koskettimet. Myöskään ledit ei pala noissa mainituissa nappuloissa.
Oon koittanut monta kertaa resetoida laitetta (pohjassa on Reset-"painike" syvennyksessä ja sitä oon painanut pikkuruuvarilla), laite vilkuttaa valoja sitten kun resettiä painaa mutta laite ei vaan ala pelittämään kunnolla..
Mitä tässä vois vielä yrittää? Toi laite ei rahallisesti oo enää arvokas mutta sen soundit on uniikit joten pitäis saada kuntoon. Tai sit löytää täysin samat soundit antava softasyna (mieluiten joko VSTi:nä tai linuxin LADSPA pluginina koskapa pystyn hyödyntämään molempia).
Onko kellään antaa neuvoja? En pelkää tarttua juotoskolviinkaan jos se on tarpeen, pitäisi vaan tietää mitä komponentteja pitäisi vaihtaa jos tarvii ihan siihen mennä eikä korjaannu millään softajutulla.
Casio CZ-101 ongelma
7
455
Vastaukset
asetusten ym. ylläpitämiseen tarkoitettu nappiparisto lopussa?
- ap.
Ei ole tuossa mallissa mitään varmistusparistoa, tavallisille paristoille on paikka mutta itse en niitä käytä, enkä ymmärrä miten paristot vaikuttaisi siihen että laite oli lähes täysin jumissa, siis ei reagoinut mihinkään muihin namiskoihin kuin pitchbendiin, volumeen, virtanappiin ja koskettimistoon. Eli ei siis voinut edes valita mitä saundia käyttää eikä voinut muokatakaan sitä jne.
Tosin nyt se on taas ok, en tiedä mikä "sähköinen sydänkohtaus" laitteeseen tuli tuossa yks päivä mutta nyt eilen se oli ihan ok taas ja toivottavasti pysyy. En halua ikinä luopua tuosta syntikasta koska sillä saa aivan älytttömän hyviä saundeja aikaiseksi. Casion ainoat oikeat syntikat oli CZ ja VZ sarja ja jos en väärin muista niin muita oikeita syntikkasarjoja Casio ei valmistanut. Tämä oma CZ-101 laitteeni on kuin vanhan hyvän ajan analogisyna vaikka onkin oikeasti digitaalisyntikka mutta tällä voi muokata soundeja samaan malliin kuin vanhoissa kunnon 80-luvun alun syntikoissa, aaltomuotoja 8 kpl ja kaikkiaan yhdistelmäaaltomuotoja on 33 kpl, lisäksi soundia voi moduloida mm. ring-modulaattorilla, detune, ja pitch envelope löytyy myös. Aika hyviä teknosoundejakin saa ja jopa detuned hoover-soundin jos käyttää tuota pitch envelopea apuna.
Eli vähän toista laatua kuin jotkut preset-soittimet ja sähköurut joissa ääntä ei voi muokata. - ap.
ap. kirjoitti:
Ei ole tuossa mallissa mitään varmistusparistoa, tavallisille paristoille on paikka mutta itse en niitä käytä, enkä ymmärrä miten paristot vaikuttaisi siihen että laite oli lähes täysin jumissa, siis ei reagoinut mihinkään muihin namiskoihin kuin pitchbendiin, volumeen, virtanappiin ja koskettimistoon. Eli ei siis voinut edes valita mitä saundia käyttää eikä voinut muokatakaan sitä jne.
Tosin nyt se on taas ok, en tiedä mikä "sähköinen sydänkohtaus" laitteeseen tuli tuossa yks päivä mutta nyt eilen se oli ihan ok taas ja toivottavasti pysyy. En halua ikinä luopua tuosta syntikasta koska sillä saa aivan älytttömän hyviä saundeja aikaiseksi. Casion ainoat oikeat syntikat oli CZ ja VZ sarja ja jos en väärin muista niin muita oikeita syntikkasarjoja Casio ei valmistanut. Tämä oma CZ-101 laitteeni on kuin vanhan hyvän ajan analogisyna vaikka onkin oikeasti digitaalisyntikka mutta tällä voi muokata soundeja samaan malliin kuin vanhoissa kunnon 80-luvun alun syntikoissa, aaltomuotoja 8 kpl ja kaikkiaan yhdistelmäaaltomuotoja on 33 kpl, lisäksi soundia voi moduloida mm. ring-modulaattorilla, detune, ja pitch envelope löytyy myös. Aika hyviä teknosoundejakin saa ja jopa detuned hoover-soundin jos käyttää tuota pitch envelopea apuna.
Eli vähän toista laatua kuin jotkut preset-soittimet ja sähköurut joissa ääntä ei voi muokata.eikä eilen, mä elän jo jostain syystä keskiviikkoa :D
ap. kirjoitti:
eikä eilen, mä elän jo jostain syystä keskiviikkoa :D
että pysyy nyt sitten pystyssä synasi. Mutta millähän ihmeen pyhällä hengellä kone sitten muistaa asetukset, jossei siinä sitä normaalisti piirilevyssä olevaa nappipatteria ole?
- ap.
ThreeMice kirjoitti:
että pysyy nyt sitten pystyssä synasi. Mutta millähän ihmeen pyhällä hengellä kone sitten muistaa asetukset, jossei siinä sitä normaalisti piirilevyssä olevaa nappipatteria ole?
soundeja niin ei ne pysykään muistissa kuin vain joko siten että pidät ne tavalliset pyöreät paristot siinä paristolokerossa tai käyttämällä muistimodulia. Muistimodulissa joka oli erikseen ostettavissa, on oma nappiparisto, mutta itse synassa ei ole siis muita paristoja kun nuo normaalit paristot.
Ne preset-soundit ja internal-pankin soundit on todennäköisesti poltettu eepromille joten ne pysyy tallessa vaikka paristot ehtyisikin.
- ap.
Eipä se kauaa kestänytkään se ilo että Casioni alkoi toimia kun nyt taas jumittaa samalla tavalla kuin aloitusviestissäni kuvailin.
En tiedä sitten onko jo ikä syynä tuohon, on tuo laite jotain vuodelta 1985 tai 1986 tms. joten onhan sillä tietysti ikää mutta ei nyt luulisi sentään silti hajoavan noin.
Jos joku tietää hyviä softasyntikoita joissa on toteutettu tuo Casion äänisysteemi niin kertokaa ihmeessä, softasyntikat jos alunperin toimivat, niin eivät sentään säry, korkeintaan voi käyttiksestä riippuen joutua asentamaan uudestaan (windowsissa siis lähinnä).- Ike71
Kaapista löytyi ehjä tuollainen syna käyttämättömänä. Ota yhteyttä niin tehdään kaupat. T. Ike (ike(at)luukku.com)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.359814- 415354
- 434993
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk2033841- 133373
- 443158
- 312926
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise692582- 442573
- 562473