Minun on tosi vaikea olla kontrolloimatta puolisoni tekemisiä. Miten oppisin ottamaan lunkisti? Kertokaa vaikka jonkin kirjan nimi, mikä opettaa seesteiseen elämääntapaan ja positiiviseen ajatteluun.
Olen kontrollifriikki
21
3710
Vastaukset
- mies20w
Dale Carnegie, Miten pääsen turhista huolista on yksi parhaista kirjoista minkä olen lukenut. Se on tuonu mulle mielenrauhan lukemattomiin asioihin ja uskon että tästä voisi olla myös apua sinullekin:)
- ex-kontr.friikki
Kerro minulle sen sijaa miten kontrolloit puolisoasi?
Pari esimerkkiä riittää vaikka kevyimmästä päästä.
Ehkä voin auttaa koska on kokemusta.- ex-kontr.friikki
----------------
- Anonyymi
Oletko kenties häiriintyneestä perheestä tai alkoholisti perheestä. Itse olen löytänyt avun Anonyymeistä alkoholistien aikuisista lapsista Aal. Ja tänään elän tasa painoista onnellista perheelämää :)
- TadetLugnt
Enpä tiedä miten siitä pääsisi eroon, mutta itselläni on juuri samat ongelmat, joten odotan mielenkiinnolla hyviä vinkkejä. Olen itsekin kontrollifriikki.
Minulla taustalla on ilmeisesti ollut dominoiva isä (itsekin olen mies), joka piti äitiäni täysin lieassaan, mutta näki minussa kai pienen itsensä, ja kasvatti minutkin samanlaiseksi. Hän kyllä opetti minulle kaikenlaista, ja osaankin monenlaisia kädentaitoja, mutta samalla hän istutti minuun voimakkaan kaikkivoipaisuuden uskon.
Nyt parisuhteessa en millään pysty olemaan puuttumatta lähes kaikkeen, mitä puolisoni tai lapset tekevät. Olen aina neuvomassa heitä joka asiassa, koska mielestäni he eivät tee juuri mitän oikein. Vain minun tapani tehdä on oikea.
Tunnen itsekin tästä syyllisyyttä, mutta toimin useimmiten näin vaistomaisesti, ajattelematta asiaa.
Haluaisin kyllä päästä tästä toimintatavasta eroon.- Apua mulle
Kiitos kaikille kannustavista ja auttavista viesteistä!
Itselläni lapsuudenkoti ollut tasapainoinen, enkä oikein sieltä löydä syytä käyttäytymiseeni. Toisaalta olen saanut sellaisen kasvatuksen, että omillaan on aina pärjättävä ja se ehkä heijastuu "ei tartte auttaa"-käytöksenä. Eli en pyydä apua, mutta en valitettavasti helpolla sitä tarjoakaan.
Se miten kontrolloin perhettäni.. Minun on vaikea antaa puolisoni tehdä omia juttujaan. Hänellä ei ole mitään intensiivistä harrastusta tms, mutta jos olisi, niin voisin kuvitella olevani mustasukkainen harrastuksesta. Jos puolisoni tekee omia juttujaan, niin kuvittelen sen jotenkin olevan minulle merkki hylkäämisestä. VAIKKA JÄRKI SANOO MUUTA! Tekee itselleni mieli huutaa, että HEI HALOO! Mutta minkäs teet.
Siitä sitten tulee riitaa harva se päivä, kun jostain asiasta alan sanomaan. (tod näk sen vuoksi, kun en voi kyseiseen asiaan itse vaikuttaa). Minulla on sellainen tunne, että minun pitää saada hallita asioita. Lapselleni pidän kovan kurin ja myös siinä ehkä näkyy ehdottomuuteni.
Miten sitä oppisi ottamaan löysemmin rantein elämän vastaan?! Asiat eivät muuten voisi paremmin elämässäni tällä hetkellä olla. Kiitos ihanan puolisoni, hän on vielä jaksanut katsella minua ja höyryämistäni. - ex-kontr.friikki
Apua mulle kirjoitti:
Kiitos kaikille kannustavista ja auttavista viesteistä!
Itselläni lapsuudenkoti ollut tasapainoinen, enkä oikein sieltä löydä syytä käyttäytymiseeni. Toisaalta olen saanut sellaisen kasvatuksen, että omillaan on aina pärjättävä ja se ehkä heijastuu "ei tartte auttaa"-käytöksenä. Eli en pyydä apua, mutta en valitettavasti helpolla sitä tarjoakaan.
Se miten kontrolloin perhettäni.. Minun on vaikea antaa puolisoni tehdä omia juttujaan. Hänellä ei ole mitään intensiivistä harrastusta tms, mutta jos olisi, niin voisin kuvitella olevani mustasukkainen harrastuksesta. Jos puolisoni tekee omia juttujaan, niin kuvittelen sen jotenkin olevan minulle merkki hylkäämisestä. VAIKKA JÄRKI SANOO MUUTA! Tekee itselleni mieli huutaa, että HEI HALOO! Mutta minkäs teet.
Siitä sitten tulee riitaa harva se päivä, kun jostain asiasta alan sanomaan. (tod näk sen vuoksi, kun en voi kyseiseen asiaan itse vaikuttaa). Minulla on sellainen tunne, että minun pitää saada hallita asioita. Lapselleni pidän kovan kurin ja myös siinä ehkä näkyy ehdottomuuteni.
Miten sitä oppisi ottamaan löysemmin rantein elämän vastaan?! Asiat eivät muuten voisi paremmin elämässäni tällä hetkellä olla. Kiitos ihanan puolisoni, hän on vielä jaksanut katsella minua ja höyryämistäni.Voisin kuvitella että sinun on myös vaikea istua autossa pelkääjän paikalla.
Ehkä poljet lattiaa koko ajan kun olet jonkun kyydissä :)
Pyysin paria kevyttä esimerkkiä sen vuoksi koska pienet asiat heijastuu suurempiin.
Hammastahnakorkin auki jättäminen, vessanpytyn kansi-syndrooma ym.
Halusin vinkata että käyttäydy joskus täysin päinvastoin ja yllätätä puolisosi ja itsesi.
Voisit hämmästyä mitä sillä saa aikaan ja puolisosi tietysti kyselee onko kaikki kunnossa, kun et käyttäydy kuten tavallisesti.
Sitten tuli nuo provopellet härnäämään koska ketju oli ilmeisesti liian asiallinen. - Apua mulle
ex-kontr.friikki kirjoitti:
Voisin kuvitella että sinun on myös vaikea istua autossa pelkääjän paikalla.
Ehkä poljet lattiaa koko ajan kun olet jonkun kyydissä :)
Pyysin paria kevyttä esimerkkiä sen vuoksi koska pienet asiat heijastuu suurempiin.
Hammastahnakorkin auki jättäminen, vessanpytyn kansi-syndrooma ym.
Halusin vinkata että käyttäydy joskus täysin päinvastoin ja yllätätä puolisosi ja itsesi.
Voisit hämmästyä mitä sillä saa aikaan ja puolisosi tietysti kyselee onko kaikki kunnossa, kun et käyttäydy kuten tavallisesti.
Sitten tuli nuo provopellet härnäämään koska ketju oli ilmeisesti liian asiallinen....olen pyrkinyt olemaan sanomatta pienistä epäolennaisista asioista ja siinä olenkin mielestäni aika hyvin onnistunut. Jotkut asiat saavat vain päässäni raivon kasvamaan valtaviin mittasuhteisiin. Ajattelen, että puolisoni tekeen sen vain kiusatakseen minua, koska tietää sen ärsyttävän minua. No joo mutta, itseenihän minun on mentävä. Ja olen jo mennytkin. Nyt tunnistettuani ongelmani, on aika ruveta korjaamaan niitä.
Mietin tässä juuri aamulla työmatkalla, että suhteessa käyttäydyn niin, että ärsytän toisen äärirajoilleen ja sitten odotan, että koska toinen jättää. Jos näin ei kuitenkaan tapahdu, jätän tyypin jossain vaiheessa itse, etten tule jätetyksi. Ainakin näin on tapahtunut aiemmin. Nyt en kuitenkaan haluaisi ajaa nykyistä suhdettani siihen pisteeseen, että jomman kumman olisi jätettävä. Nyt olisi hyvä juuri tässä ja nyt! Kun vain osaisin käyttäytyä... - ex-kontr.friikki
Apua mulle kirjoitti:
...olen pyrkinyt olemaan sanomatta pienistä epäolennaisista asioista ja siinä olenkin mielestäni aika hyvin onnistunut. Jotkut asiat saavat vain päässäni raivon kasvamaan valtaviin mittasuhteisiin. Ajattelen, että puolisoni tekeen sen vain kiusatakseen minua, koska tietää sen ärsyttävän minua. No joo mutta, itseenihän minun on mentävä. Ja olen jo mennytkin. Nyt tunnistettuani ongelmani, on aika ruveta korjaamaan niitä.
Mietin tässä juuri aamulla työmatkalla, että suhteessa käyttäydyn niin, että ärsytän toisen äärirajoilleen ja sitten odotan, että koska toinen jättää. Jos näin ei kuitenkaan tapahdu, jätän tyypin jossain vaiheessa itse, etten tule jätetyksi. Ainakin näin on tapahtunut aiemmin. Nyt en kuitenkaan haluaisi ajaa nykyistä suhdettani siihen pisteeseen, että jomman kumman olisi jätettävä. Nyt olisi hyvä juuri tässä ja nyt! Kun vain osaisin käyttäytyä...On teidän molempien ongelma.
Ei siihen riitä että sinä muutut koska siihen tarvitaan kaksi.
Olen ajanut takaa sitä, että puolisosi hoksaa että sinä pyrit muuttumaan ja silloinhan se heijastuu myös mieheesi ja hänenkin on muututtava.
Jos hänellä ei ole omatuntoa niin vaikeampi juttu koska se osoittaa välinpitämättömyyttä.
Kun muutat itseäsi, lähipiiri ja puoliso ei välttämättä siedä sitä vaikka muutos olisi positiivinen.
On kuitenkin upeaa että pystyt analysoimaan tilannettasi ja tekemään sille jotain.
Tee jotain järjetöntä jota miehesi ei odottaisi sinun tekevän.
En tarkoita mitään radikaalia mutta jotain jonka miehesi huomaa ja järkyttyy.
Oletan että keksit jotain :)
Kun miehesi kysyy miksi teit noin älä vastaa. Tai sano että jaa, en mä tiedä.
Älä nalkuta koska sillä on päinvastainen vaikutus. Me miehet ollaan aina kapinoitsijoita iästä riippumatta.
Syy ei ole yksistään sinussa.
- Noob47
OKKO Lue blogiani PointBlog.fi:ssä
Uusi Testamentti, suosittelen.
Ps. Tuo Santeri X muun muassa voi itse todella huonosti, toivotaan että hänkin uskaltaa pyytää apua.- Apua minulle
Raamatun tekstit ovat minulle liian monimutkaista luettavaa ja sen soveltaminen nykyelämään hankalaa. Luen mieluummin hiukan selkeälukuisempaa tekstiä, missä annetaan ohjeet suoraan, eikä tarvitse tulkita. Mutta kiitos silti kommentista!
- entinen kontrolloija
Apua minulle kirjoitti:
Raamatun tekstit ovat minulle liian monimutkaista luettavaa ja sen soveltaminen nykyelämään hankalaa. Luen mieluummin hiukan selkeälukuisempaa tekstiä, missä annetaan ohjeet suoraan, eikä tarvitse tulkita. Mutta kiitos silti kommentista!
Anna minun hyväksyä ne asiat joihin en itse voi vaikuttaa, muuttaa ne asiat (kuten itseäni) joihin voin vaikuttaa ja viisautta erottaa nämä kaksi toisistaan.
- Apua mulle
entinen kontrolloija kirjoitti:
Anna minun hyväksyä ne asiat joihin en itse voi vaikuttaa, muuttaa ne asiat (kuten itseäni) joihin voin vaikuttaa ja viisautta erottaa nämä kaksi toisistaan.
..hyvistä vinkeistä. Itsehillintää täytyy opetella ennenkaikkea!
- näin se mennee
Apua mulle kirjoitti:
..hyvistä vinkeistä. Itsehillintää täytyy opetella ennenkaikkea!
Löytyy apua ongelmaan http://Loukku.mondozoo.com
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu1812588Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2301437Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus841300- 791184
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e391179Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1331075Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin111012Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze116900Kostan sulle vielä sen älyttömän julkisen nöyryytyksen
Onneksi on lentokentällä kavereita... Kosto tulee olemaan muuten korkojen kanssa.27861Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät78800