Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kurdi

??

Millaisia ihmisiä kurdit on? Onko luotettavia, rehellisiä, pitävät lupauksensa? Pettävät ja jättävät vai ovat uskollisia kumppaneita? Pyörittävätkö monta naista samaan aikaan? Kyselen vaan ku kouluuni tuli parikin kurdi miestä.. Tiedän kyll jo sen ettei kaikkea voi yleistää ja sanoa ett kaikki ois jotai kusipäitä! Asiallisia vastauksia odottelen.

48

2706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikä mikään ihme

      Empä ole kuullut kenenkään ikinä sanoneen mitään hyvää niistä

      • mr. positiivi

        enemmän karvoja ranteissa kuin 10 suomimiehellä


      • 22
        mr. positiivi kirjoitti:

        enemmän karvoja ranteissa kuin 10 suomimiehellä

        Karvat on seksikkäitä ;) mustat hiukset ja ruskeat silmät namnam :P ei tee ihan heti mieli vaihtaa suomalaiseen. Sitäpaitsi KAIKKI suomimiehet pettää. En tunne yhtään joka ei pettäisi. Paitsi isäni...


    • Tofuliini

      "Onko luotettavia, rehellisiä, pitävät lupauksensa? Pettävät ja jättävät vai ovat uskollisia kumppaneita? Pyörittävätkö monta naista samaan aikaan?"

      Mä en menis kehumaan juuri yhtään kurdeja. Yhden kurdin kanssa naimisiin asti ehdin ja se oli yhtä rahan kerjäämistä alusta miltei loppuun asti. Omia menemisiä, nainen ei saa yrittää määrätä tekemään kotihommia sitten yhtään eikä muutenkaan saa olla hallitseva. Kurdien keskuudessa mies on itse jumala perheessä ja saa tehdä ihan mitä haluaa periaatteessa. Mies on elättäjä ja ylhäisessä yksinäisyydessään määrää koska myös harrastetaan seksiä. Kuitenkaan seksijutuista ei sovi jutella kurdimiehen kanssa edes vaimo. Kurdimies ei puutu juuri lasten hoitoon saati kasvatukseen, mutta määräävät lapsensa asioista kuten avioitumisesta, kenen kanssa menevät naimisiin. Se on kulttuurille ominaista ja kunnia-asia naittaa serkukset keskenään, se on ainoa kunnioitettu avioliitto heillä.
      Perheen tyttö on naitettava rikkaalle perheelle koska sulhasen perhe kustantaa häät ja sitä hienompi asia mitä isommat häät ja kulta -sekä rahalahjat. Häitä juhlitaan parhaimmillaan päiväkausia ja ilotulitus yms. morsiusparin autolla ajelu kuuluu kunnon häähumuun saattueessa asiaan.
      Kurdeilla on edelleen moniavioisuutta niin Turkissa kuin Irakissa ja Iranissa. Naisen asema on aika pieni, hän siivoaa, hoitaa kotia ja lapsia.
      Vanhempia ihmisiä kuuluu heidän keskuudessaan kunnioittaa ja kumarrella.
      Suvuissa on arvojärjestykset myös. Suvun vanhin on kunnioitetuin, siis miespuolinen.
      Pokkurointi opetetaan pienestä pitäen kaikille lapsille kantapään kautta sekä hyvät tavat.
      Pikkutytöille jo opetetaan olemaan palvelijoita ja alamaisia.

      Mun tapauksessa kävi näin, että exäni kovasti selitti tarinoita perheensä vaikeista velka-asioista ja riidoista sukulaisten kesken. Menimme varkain naimisiin pienellä budjetilla lomakohteessa, perheestä oli läsnä vain mieheni veljet ja joitakin serkkujakin oli paikalla (miehiä). Aika epäviralliset häät oli eikä pahemmin kantaneet kultaa eikä rahaakaan meille. Käsittääkseni perhe ei laittanut tikkuakaan ristiin osallistuakseen hääkuluihin saati häihin.
      Rahan ruinaaminen alkoi ja välillä painostustakin liittyi että olis pitänyt lähettää tuhansiakin euroja Turkkiin, kun odottelin miestäni tänne.
      En saanut kertaakaan matkustaa hänen luokseen, hän odotti lupaa tullakseen Suomeen ja 10 kk sitä eroa kesti.
      Meni kuukausi täällä ja sitten alkoi varsinainen rahankerjäys. Piti ottaa velkaa että lähettää sen perheelle Turkkiin auttaakseen heitä. Huh huh että kirpaisee vieläkin muistella sitä.
      Siitä lähti kasautumaan ongelmat meille kun ilmeisesti perhe painosti rahaa lähettämään.
      Ihmettelin missä on tämän perheen itsekunnioitus.
      Millaisia reppanoita he ovat kun eivät saa asioitaan hoidettua ilman miestäni?
      Oikeesti!
      Mua mies ei enää huolinut sukulaisiin Saksaan eikä Turkkiinkaan pahemmin, hän kulki yksin.
      Mutta siinä kurdikulttuurista pientä esimakua. He ovat kunniaihmisiä, etenkin oma kunnia on miehille erityisen tärkeä vaikka olis miten riistänyt ja tehnyt väärin, he ovat pieniä jumalia maan päällä joille nainen ei voi mitään. Suorannaisia itsevaltiaita.

      Vrt. suomalaismieheen, joka tietää mitä on tasa-arvo eikä ole mitään turhan kunnian hakua tuossa mittamäärässä. Hyvin paljon kulttuuri perustuu vanhoilliseen islamilaisuuteen.
      Alkuun hienot tavat saattavat viehättää, mutta takana on erittäin monimutkainen kulttuurirakennelma joka ei selviä hetkessä ulkopuoliselle. Pinta on kaunis, mutta silkkoa sisältä.

      • Onnellinen vaimo

        Kokemuksia. Olen ollut avioliitossa 3 vuotta Turkin kurdi miehen kanssa. Hän siivoaa, pesee astiat ja auttaa kaikissa kotitöissä. Hän opiskelee nyt ja saa peruspäivärahaa noin 600 € kk, laittaa tililleni 500 ja käyttää itse loput. Ostaa kuitenkin pieniä ruokaostoksia kotiin. Emme ole koskaan lähettäneet rahaa hänen perheelleen. Meille järjestettiin isot häät ja sain paljon lahjoja. Hänen sisko oli juuri meillä kylässä 2 viikkoa perheineen. Oli todella ihanaa aikaa. Heidän suku rakastaa minua, olen sen kokenut, he itkivät lentokentällä, kun erottiin. Meillä on todella läheiset välit mieheni perheeseen ja he ovat auttaneet miestäni enemmän, kuin minä häntä. Ostivat lentoliput Suomeen jne.. En ymmärrä sinun leimaavaa tekstiäsi. Kurdit eivät ole sama ja yhtenäinen ryhmä, heillä on eri murteita (kieliä) ja kulttuuri eroaa paikkakunnan mukaan. Älä leimaa. Mieheni kertoo minulle joka päivä, kuinka paljon hän rakastaa minua. Välimme ovat läheiset ja lämpimät. Edellä kirjoittamasi "kultturikuvaus" on sinun oma kokemus, eikä pidä ollenkaan paikkaansa, ainakaan mieheni perheen osalta. Hänen siskot ovat korkealle koulutettuja (molemmilla yliopistokoulutus) sekä veljet yrittäjiä. Kaikki ovat valinneet puolisonsa itse ja solmineet rakkausavioliiton. Vaimot saavat päätää, kuinka monta lasta haluavat tehdä, miehet elättävät heidät. Ihan onnellisia perheitä olivat, kun vierailimme heidän kodeissaan. Miehelläni on myös hyvä peruskoulutus ja hän on tunnettu kulttuurivaikuttaja omassa kaupungissaan. Olet varmaankin tavannut aivan erilaisia kurdeja, joita itse tunnen.


      • kyl kyl
        Onnellinen vaimo kirjoitti:

        Kokemuksia. Olen ollut avioliitossa 3 vuotta Turkin kurdi miehen kanssa. Hän siivoaa, pesee astiat ja auttaa kaikissa kotitöissä. Hän opiskelee nyt ja saa peruspäivärahaa noin 600 € kk, laittaa tililleni 500 ja käyttää itse loput. Ostaa kuitenkin pieniä ruokaostoksia kotiin. Emme ole koskaan lähettäneet rahaa hänen perheelleen. Meille järjestettiin isot häät ja sain paljon lahjoja. Hänen sisko oli juuri meillä kylässä 2 viikkoa perheineen. Oli todella ihanaa aikaa. Heidän suku rakastaa minua, olen sen kokenut, he itkivät lentokentällä, kun erottiin. Meillä on todella läheiset välit mieheni perheeseen ja he ovat auttaneet miestäni enemmän, kuin minä häntä. Ostivat lentoliput Suomeen jne.. En ymmärrä sinun leimaavaa tekstiäsi. Kurdit eivät ole sama ja yhtenäinen ryhmä, heillä on eri murteita (kieliä) ja kulttuuri eroaa paikkakunnan mukaan. Älä leimaa. Mieheni kertoo minulle joka päivä, kuinka paljon hän rakastaa minua. Välimme ovat läheiset ja lämpimät. Edellä kirjoittamasi "kultturikuvaus" on sinun oma kokemus, eikä pidä ollenkaan paikkaansa, ainakaan mieheni perheen osalta. Hänen siskot ovat korkealle koulutettuja (molemmilla yliopistokoulutus) sekä veljet yrittäjiä. Kaikki ovat valinneet puolisonsa itse ja solmineet rakkausavioliiton. Vaimot saavat päätää, kuinka monta lasta haluavat tehdä, miehet elättävät heidät. Ihan onnellisia perheitä olivat, kun vierailimme heidän kodeissaan. Miehelläni on myös hyvä peruskoulutus ja hän on tunnettu kulttuurivaikuttaja omassa kaupungissaan. Olet varmaankin tavannut aivan erilaisia kurdeja, joita itse tunnen.

        näin on meilläkin. Minun mies tosin on irakin kurdeja, mutta laittaa ruokaa, tiskaa ja siivoaa, pesee pyykkiä, on ollut puhetta että minun tehtävä olis hoitaa lapsia ja hän hoitaa muut asiat. Mutta se tarkoittaa käytännössä meillä sitä, että minä laitan lapset nukkumaan, ja käytän pesuilla ja vien ja haen hoidosta. Kyllä hän sitten taas leikkii lasten kanssa, eikä millään tavalla opeta pokkuroimaan niinkuin valitettavasti joku on kokenut. On mukava kuulla, että muitakin onnellisia kurdin puolisoita on, onhan toki totta, että kurdeilla on kovin huono maine ja monesti käyttävät hyödykseen sinisilmäisiä naisia. Hyviä ja huonoja löytyy niin kurdeista kuin suomalaisista tai somaleista, kaikista ihmisistä, ei voi yleistää.

        Mutta oma mies on maailman mahtavin, eikä ole ikinä kaduttanut, että hänen kanssa olen. Ei ole mitään alistuksia tai rajoituksia ollut, vaan ihan keskustelemalla käyty läpi mitä itse asioista ajattelee ja haettu ne yhteiset pelisäännöt. Päivittäin tunteita osoitetaan pienillä eleillä ja sanoilla, ja olemme kovin läheisiä ja onnellisia. Myös omat vanhempani ovat miehestäni kovasti tykänneet, hän kun on kovn avulias ja työteliäs tapaus, ja auttaa vanhoja appivanhempiaan polttopuiden teossa yms. Eli sen allekirjoitan kyllä, minkä tuossa aiempikin kirjoitti, että vanhempia ihmisiä kunnioitetaan, ja kulttuuri on tosiaan monisäikeinen juttu, mutta mitään rahalähetyksiä ei minulta tai meiltä ole vaadittu, enkä muutenkaan ole negatiivisia kokemuksia saanut.


      • pahoitettu mieli

        Tässä on irakin kurdi hääjuhla tältä vuodelta.. katsokaa nyt miten ne naiset kulkee "rätti päällä" ja on niin alistettuja ja piiloteltuja. Ihan keskiaikaista..eikös vaan?

        http://www.youtube.com/watch?v=lRZtaGVo03M&feature=related

        Kysymys nimimerkille Tofuliini. Miltä internet saitilta kopioit ja referoit tekstisi?
        Kertomus on suoraan jostain historiallisesta kulttuurikuvauksesta.
        Jos noin alettaisiin suomalaisia pohtimaan 50 luvulta, niin mikähän ois naisen asema? Edes ravintolaan ilta-aikaan ei olisi lupa mennä ilman miestä.

        Matkusta kulta pieni katsomaan turkkiin tai johonkin muuhun maahan, jossa asuu noita kauheita kurdi-ihmisiä. On ne niin keskiaikaisia ja pelottavia.

        Itse olen puolisoni (irakin kurdi) kanssa elellyt jo vuosia kestäneessä liitossa ja kyllä täytyy sanoa, että sinun harhaoppineisuutesi on huvittavaa.
        Minun mieheni ei erotu suomalaisesta miehestä muuten kuin ulkonäöltään ja siitä ettei käytä alkoholia tai kulje kapakoissa. Siivoaa, kokkaa, hoitaa lapsia ja osallistuu normaali arkeen. Voisi jopa sanoa, että passaa minua enemmän kuin minä häntä. Hän on ihan tavallinen mies tavallisessa suomessa. Kultainen ja lempeä.

        On tietekin todella valitettavaa, että törmäsit juuri siihen hapattuneeseen omenaan, mutta muista, ettei kurdit ole vain yksi henkilö, yksi persoona ja mieli.

        Älkää ihmiset hyvät yleistäkö ja ajatelko, että kaikki on niin kuin jostain internet saitilta voi lukea. Maailma menee eteenpäin..muuallakin kuin täällä suomessa. Tavat ja kulttuurit kehittyy, ihmiset sen mukana. Irak ja Turkki on jo aika länsimaalaistuneita turismin ja amerikan vaikutuksesta.


      • 35

        Taidat olla oikeasti mies tai tavannut poikkeuksellisen idioottimaisen kurdin. Kaikki sanomasi on TÄYTTÄ skeidaa.
        Kurdistanissa naiset todellakin tekee työtä eivätkä istu kotona miehen orjana ja lapsenvahtina. Yhdessä siivotaan ja tehdään ruokaa ja hoidetaan lapset. Naisen ei ole pakko tehdä kaikkea mitä mies sanoo. Järjestettyjä avioliittojakin tehdään harvoin. Parempi on jos nainen löytää itse mieluisan puolison.
        Mulla on Irakin kurdi ja ollaan avoliitossa. Joitain juttuja oon omasta aloitteestani muuttanu mutta se on ollu pelkästään hyvä juttu mulle ja mun läheisille. En juo enää niin paljoa (överikännejä) enkä pukeudu halpamaisesti (siis minihameisiin ja puolet tisseistä esillä).
        Mun mies tekee ruokaa (ite en osaa), siivoaa mun kans, ei oo kertaakaan sanonu mulle että sun on PAKKO tehä jotain. Kertaakaan ei oo pyytäny rahaa vaan asia on oikeestaan toisinpäin, mulla on ollu rahaongelmia ja hän on sitä rahaa antanu. Ei oo yhteiskunnan loinen vaan tekee töitä ja aikoo opiskella ammatin kunhan osaa paremmin suomea. En ymmärrä mistä teitä sikiää jotka löydätte tollasia miehiä itsellenne. Mulla ei oo kertaakaan ollu näin hyvää miestä (muut ollu suomalaisia) enkä tunne ketään suomalaista miestä joka ois parempi ku oma KURDI. Ei tarvi enää seurustella murjottavien suomalaisten kans jotka vaan kittaa kaljaa päivästä toiseen ja oon ratkaisuuni erittäin tyytyväinen.
        Mustasukkaisuuden voisin nostaa esille "ongelmana" kurdin kanssa seurustellessa. Noi ulkomaalaiset tuppaa olemaan aika mustasukkasta sakkia. Ei pelkästään muslimit, mm. espanjassa täysin sama juttu. Mutta onko tuo ihmekään kun rinnalla on kaunis skandinaavi ;)


      • Anonyymi
        Onnellinen vaimo kirjoitti:

        Kokemuksia. Olen ollut avioliitossa 3 vuotta Turkin kurdi miehen kanssa. Hän siivoaa, pesee astiat ja auttaa kaikissa kotitöissä. Hän opiskelee nyt ja saa peruspäivärahaa noin 600 € kk, laittaa tililleni 500 ja käyttää itse loput. Ostaa kuitenkin pieniä ruokaostoksia kotiin. Emme ole koskaan lähettäneet rahaa hänen perheelleen. Meille järjestettiin isot häät ja sain paljon lahjoja. Hänen sisko oli juuri meillä kylässä 2 viikkoa perheineen. Oli todella ihanaa aikaa. Heidän suku rakastaa minua, olen sen kokenut, he itkivät lentokentällä, kun erottiin. Meillä on todella läheiset välit mieheni perheeseen ja he ovat auttaneet miestäni enemmän, kuin minä häntä. Ostivat lentoliput Suomeen jne.. En ymmärrä sinun leimaavaa tekstiäsi. Kurdit eivät ole sama ja yhtenäinen ryhmä, heillä on eri murteita (kieliä) ja kulttuuri eroaa paikkakunnan mukaan. Älä leimaa. Mieheni kertoo minulle joka päivä, kuinka paljon hän rakastaa minua. Välimme ovat läheiset ja lämpimät. Edellä kirjoittamasi "kultturikuvaus" on sinun oma kokemus, eikä pidä ollenkaan paikkaansa, ainakaan mieheni perheen osalta. Hänen siskot ovat korkealle koulutettuja (molemmilla yliopistokoulutus) sekä veljet yrittäjiä. Kaikki ovat valinneet puolisonsa itse ja solmineet rakkausavioliiton. Vaimot saavat päätää, kuinka monta lasta haluavat tehdä, miehet elättävät heidät. Ihan onnellisia perheitä olivat, kun vierailimme heidän kodeissaan. Miehelläni on myös hyvä peruskoulutus ja hän on tunnettu kulttuurivaikuttaja omassa kaupungissaan. Olet varmaankin tavannut aivan erilaisia kurdeja, joita itse tunnen.

        Nyt oli kyllä satua tuo.


      • Anonyymi
        pahoitettu mieli kirjoitti:

        Tässä on irakin kurdi hääjuhla tältä vuodelta.. katsokaa nyt miten ne naiset kulkee "rätti päällä" ja on niin alistettuja ja piiloteltuja. Ihan keskiaikaista..eikös vaan?

        http://www.youtube.com/watch?v=lRZtaGVo03M&feature=related

        Kysymys nimimerkille Tofuliini. Miltä internet saitilta kopioit ja referoit tekstisi?
        Kertomus on suoraan jostain historiallisesta kulttuurikuvauksesta.
        Jos noin alettaisiin suomalaisia pohtimaan 50 luvulta, niin mikähän ois naisen asema? Edes ravintolaan ilta-aikaan ei olisi lupa mennä ilman miestä.

        Matkusta kulta pieni katsomaan turkkiin tai johonkin muuhun maahan, jossa asuu noita kauheita kurdi-ihmisiä. On ne niin keskiaikaisia ja pelottavia.

        Itse olen puolisoni (irakin kurdi) kanssa elellyt jo vuosia kestäneessä liitossa ja kyllä täytyy sanoa, että sinun harhaoppineisuutesi on huvittavaa.
        Minun mieheni ei erotu suomalaisesta miehestä muuten kuin ulkonäöltään ja siitä ettei käytä alkoholia tai kulje kapakoissa. Siivoaa, kokkaa, hoitaa lapsia ja osallistuu normaali arkeen. Voisi jopa sanoa, että passaa minua enemmän kuin minä häntä. Hän on ihan tavallinen mies tavallisessa suomessa. Kultainen ja lempeä.

        On tietekin todella valitettavaa, että törmäsit juuri siihen hapattuneeseen omenaan, mutta muista, ettei kurdit ole vain yksi henkilö, yksi persoona ja mieli.

        Älkää ihmiset hyvät yleistäkö ja ajatelko, että kaikki on niin kuin jostain internet saitilta voi lukea. Maailma menee eteenpäin..muuallakin kuin täällä suomessa. Tavat ja kulttuurit kehittyy, ihmiset sen mukana. Irak ja Turkki on jo aika länsimaalaistuneita turismin ja amerikan vaikutuksesta.

        Mun ystävä esittää onnellista perhettä ja laittaa mieheltä salaa mulle viestejä kuinka on ahdistunut,haluaisi erota ym....


    • 19119200339444493

      Onks tää joku piilokamera vai mikä????

      Kaikkihan tietää että ei kurdit oo mitään ihmisiä. Tosi härskii tulla tolleen väittämään moista.

      • Otalaina

        Tuo rahan pyytäminen naiselta on aika yleistä,ota laina tai anna muuten vaan.


      • sirpsuli
        Otalaina kirjoitti:

        Tuo rahan pyytäminen naiselta on aika yleistä,ota laina tai anna muuten vaan.

        ei kyllä mieheni ota rahallista apua vastaan. Näin on ollut koko yhteiselomme (7 v) ajan. Päinvastoin hän antaa minulle rahaa jos tarvitsen ja hällä vain on (yleensä on). Aika harvoin vain viitsin pyytää, koska itsekin olen töissä ja mieheni kuitenkin antaa joka kuukausi tietyn summan kiinteitä kuluja varten.


      • Anonyymi

        Niin. Ne ovat demonien vallassa olevia ihmisen irvikuvia.


    • Mikko 1984

      ne ovat hyvä ihmiset

      • Anonyymi

        Paskoja ne on.


    • Kristiina22

      Jumalauta, ei voi kysyä monikossa että millaisia on! Ei voi sanoa että jos yksi on jonkilainen että kaikki on samanlaisia! Ole hyvä ja tutustu ihmisiin äläkä kysele ja odota että joku kertoo ja sitten olet siinä uskossa että sellaisia. Itse tunnen paljon eri maalaisia ihmisiä eikä todellakaan yhden maan kansalaiset ole kaikki yksi ja sama!!!

      • Hätääntynyt!

        Eikö tosiaan voi kysyä tuolla tavalla monikossa? Oletko varma? Viitsitkö vielä kerran selittää miten se menee, että ollaanko me ihmiset jotain yksilöitä vai miten se menee? Kun en mitenkään tunnu ymmärtävän tätä asiaa. Voi kunpa joku kertoisi totuuden. Itseäni häiritsee suunnattomasti mm. se, että en tiedä olenko alkoholisti vai en. Kun toisaalta en koskaan ole alkoholia maistanutkaan, mutta kun lehdessä luki että suomalaiset juovat monta litraa viinaa vuodessa. Voitko ottaa tähänkin asiaan kantaa! Mitä minun pitäisi tehdä että en saisi maksakirroosia viinan takia?


      • Anonyymi

        Hemmetin sinisilmäinen suvakki🤣


    • kristiina222

      Se että jos joku on jonkunlainen nii ei tarkoita että kaikki on samanlaisia, ei se susta alkoholisti tee vaikka niin lehdessä suomalaisista sanottaisiin, ihmiset pitää arvioida yksilöinä, -EI MONIKOSSA!! :)

    • Kurdin vaimo

      Joku meni siis naimisiin kurdin kanssa varkain jossain lomakohteessa ja sitten tulee tänne itkemään kun ei tiennyt että mies määrää kotona eikä osallistu kotitöihin?

      Miten kehtaat tulla tänne valittamaan kurdimiehestä, kun syy tuohonkin on ollut oma tyhmyytesi, hetken mielijohteesta solmittu avioliitto ja järjenkäytöstä vapaat valintasi?

      Hei, tuolla kadulla lenkkeilee mies... Menen sen kanssa huomenna naimisiin. Jos se vielä sattuu olemaan mamu, niin eron tullessa tulen tänne suoli24:ään itkemään millaisia kaikki mamut on ja millaisia heidän kulttuuri on - koskien tietysti kaikkia nyt kun olet yhden sattunut mielijohteesta häntä tuntematta naimaan ja se on tehnyt minusta asiantuntijan.

      Mene itseesi.

    • eienääikinä

      Miten itse kehtaat puolustella jos et tuota naista edes tunne?
      miten kuvittelet tuon olleen vain hetken mielijohteesta solmittu avioliitto kun nainen kirjoitti mm. odottaneensa 10kk kunnes matkusti Turkkiin ja meni siellä naimisiin! Eri asia joku viikon päästä naimisiin juttu, mistä tuossa ei selvästi ollut kyse ja mitä pahaa on siinä että meni naimisiin ulkomailla ja kyllä nainen sai myös odottaa kultaa ja muita häälahjoja, koska arabi ja kurdikulttuurissa kuuluisi niitä hommata naiselle häitä varten..

      "Kurdien keskuudessa mies on itse jumala perheessä ja saa tehdä ihan mitä haluaa periaatteessa. Mies on elättäjä ja ylhäisessä yksinäisyydessään määrää koska myös harrastetaan seksiä"

      Täysin samaa mieltä ja hieman samanlaisia kokemuksia, meillä mies ei voinut kerjätä rahaa kun sitä ei ollut, muuten olisi varmaan kerjännyt. Meillä se meni myös niin että mies määräsi seksistä, ei kysynyt koskaan mitään sen kun vaan heti hommiin, mutta onneksi se kaikki on ohi. Alussa luotin aivan liikaa, mies jäi parissa viikossa kiinni ekasta pettämisestään, nyt on kai lähdössä/joutumassa takaisin Irakiin, ei käy sääliksi.

      • Kurdin vaimo

        "miten kuvittelet tuon olleen vain hetken mielijohteesta solmittu avioliitto kun nainen kirjoitti mm. odottaneensa 10kk kunnes matkusti Turkkiin ja meni siellä naimisiin!"

        Luepa uudestaan: "Menimme varkain naimisiin pienellä budjetilla lomakohteessa" ... "kun odottelin miestäni tänne. En saanut kertaakaan matkustaa hänen luokseen, hän odotti lupaa tullakseen Suomeen ja 10 kk sitä eroa kesti."

        Ei tuo VARKAIN naimisiin meno kovin suunnitelmalliselta vaikuta. Toisekseen, miten 10 kk odottaminen toisessa maassa naimisiinmenon JÄLKEEN pidentää sitä aikaa joka on tunnettu? Telepatiallako ovat toisiinsa lisää tutustuneet? Toinen vielä kieltää tulemasta häntä näkemään, onko se mielestäsi muka normaalia rakastuneen ihmisen toimintaa?

        "Miten itse kehtaat puolustella jos et tuota naista edes tunne? "

        Miten se kehtaa tulla tänne kirjoittelemaan Turkin kurdeista kaikenlaista pas*aa ikäänkuin tietäisi heidän kulttuurinsa syvemmältä?
        Mies on kertomansa mukaan ronkunut rahaa "alusta loppuun", eikö järki ole leikannut missään vaiheessa että tässä voisi olla mahdollista hyväksikäyttöä ilmassa? Kurdimies kantaa rahan kotiin, ei vaimo. Muu on häpeällistä, ja jokainen kurdikulttuuria tunteva tietää tämän asian.

        "Ihmettelin missä on tämän perheen itsekunnioitus. Millaisia reppanoita he ovat kun eivät saa asioitaan hoidettua ilman miestäni? Oikeesti!"

        Ainoa reppana täällä on aloittaja, joka ei ymmärrä joutuneensa tietoisesti lypsylehmäksi. Pojan rooli on tukea perhettä, ja poika on huomannut että on saanut eurooppalaisen lypsylehmän jolta saada rahat perheelle.

        "Mua mies ei enää huolinut sukulaisiin Saksaan eikä Turkkiinkaan pahemmin, hän kulki yksin."

        Joo, varmaan oli rakastava aviomies alusta asti ilman mitään taka-ajatuksia :D Ei ole normaalia edes kurdeille.


    • kokemusta..

      "Kurdimies kantaa rahan kotiin, ei vaimo. Muu on häpeällistä, ja jokainen kurdikulttuuria tunteva tietää tämän asian."

      Näinhän se menee, mutta jos ei tunne kulttuuria ei voi tietää tavoista mitään.. Suomessa kun ollaan totuttu siihen että sekä mies että nainen on töissä ja usein myös nainen voi maksaa vaikkapa ravintolaillallisen. Jos ei ole kunnolla perehtynyt muihin kulttuureihin ja tapoihin niin ei voi tietää ettei noin toimita ulkomailla, ei edes Välimeren maissa. Suomalaisten virhe onkin liiallinen hyvän uskominen, pitäisi ymmärtää laittaa kerrasta poikki! mies rupeaa määräämään tai ei halua kutsua kotiinsa tai esitellä koko suvulleen tai kerjää naiselta rahaa, ymmärtäkää pistää kerrasta poikki jos mies on inhottava ei se siitä muuksi muutu. Oikeastaan se ei ole kulttuurin vika vaan kulttuurishokin vika! Useat miehet kokee kulttuurishokin eläessään turistikohteessa vaihtuvien turistien keskellä tai tullessaan Suomeen, ovat niin sekaisin etteivät enää tiedä mikä on naisen ja miehen rooli, välttäkää sellaisia.

    • kurditkinyksilöitä

      Aloittajalle sen verran että älä yleistä ise älä sano kurdit. Kaikki he ovat yksilöitä ja erilaisia. En voi sanoa että kurdit on luotettavia enkä voi sanoa että ne ovat epäluotettavia, koska ovat yksilöitä, mutta mun tuntemat kurdit on hienoja ihmisiä mutta on niitä huonojakin toki kuten kaikissa meissä.

      • kurditeiyksilöitä

        neitejä kaikki


      • sofkghjp
        kurditeiyksilöitä kirjoitti:

        neitejä kaikki

        Jos kunnon kurdimiehestä on kyse niin he ovat enemmän miehiä kuin yksikään suomalainen kunnon mies....


      • hjhjjhjjjh
        sofkghjp kirjoitti:

        Jos kunnon kurdimiehestä on kyse niin he ovat enemmän miehiä kuin yksikään suomalainen kunnon mies....

        Tuskin monikaan on samaamieltä?


      • yallahabibiii
        hjhjjhjjjh kirjoitti:

        Tuskin monikaan on samaamieltä?

        Moni ei tunnekaan kurdeja silloin on vaikea varmaan sanoa ;) Varsinkin jos ei tunne kunnon kurdimiestä...


      • 6+14

        Olet ihan oikeassa. Tästä syystä pitääkin kysyä esim. "onko Tamir Algkul luotettava mies". Samaten ei voi kysyä "ovatko poliisit seksikkäitä", vaan pitää kysyä "onko komisario Matti Mäkinen seksikäs". Tai ei voi kysyä "ovatko pittbullit aggressiivisia", vaan pitää kysyä "onko se kontulalaisen Liisa-Maaria Laamataisen pittbull aggressiivinen". Keksittäisiinkö yhdessä vielä lisää esimerkkejä, jotta ihmiset ymmärtäisivät, että EI SAA YLEISTÄÄ!


    • ffkfkf

      Hei! Voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, että ihmisiä on monenlaisia. Kyllä uskoisin, että voit luottaa suurimpaan osaan kurdeista. Kyllä sä osaat erotella jyvät akanoista. Jyviä on ne, jotka ei heti ehdottele naimisiinmenoa (varmaa on, että jos heti on noin innokas, sitä on ollut myös muiden kanssa) ja ei ahdistele sua joka sekunti samankaltaisilla puheilla, soitoilla tai tekstiviesteillä.

      Suurin osa on luotettavia, mutta varoitan kyllä että nuoret kurdipojat (ikää 18-22) ovat Suomeen tullessaan ison muutoksen edessä(näin ollen ensimmäiset vuodet ja joskus seuraavatkin ovat huithapeli-elämää). Kulttuurishokki on iso, ja useat menevät "pahoille teille", koska osalla ei ole perhettä valvomassa, yhtäkkiä on vapaus juoda alkoholia ja nähdä naisia vähissä vaatteissa.
      Kukapa mies siitä ei menisi sekaisin.

      Kuitenkin useat kannattavat ehdottoman uskollista suhdetta (välillä kyllä mustasukkaisuuteenkin asti...) Lupaukset kyllä ehdottomasti pidetään, tosin aikatauluissa kyllä on välillä lipsuntaa :DD Rehellisiä ovat, paitsi kehuja antaessa (joita tulee joiltakin paljon, joiltakin pidättyväisemmin) menee vähän yli ja lipsuu valkoisen valheen puolelle!

      Että go girl ;) Ilmeisesti olet kiinnostunut jommasta kummasta miehestä :) Kannattaa itsekin vain rohkeasti mennä tutustumaan ja ottaa itse selvää.

      • hieno yleistys

        Koita nyt lukea edes se wiki, josset enempää kurdeihin viitsi perehtyä. Kurdi sanan alle mahtuu eri heimoja, jotka eivät ymmärrä edes toistensa murretta ja kieltä. Istambulin länsimaistuneella kurdilla ei ole paljoa yhteistä Irakin lammaspaimenen kanssa, joten itse sanalla kurdi on vähemmän tekemistä miehen kanssa kuin hänen taustallaan, koulutuksellaan, ystäväpiirillään, suvullaan ...


      • opettelekirjoittamaa
        hieno yleistys kirjoitti:

        Koita nyt lukea edes se wiki, josset enempää kurdeihin viitsi perehtyä. Kurdi sanan alle mahtuu eri heimoja, jotka eivät ymmärrä edes toistensa murretta ja kieltä. Istambulin länsimaistuneella kurdilla ei ole paljoa yhteistä Irakin lammaspaimenen kanssa, joten itse sanalla kurdi on vähemmän tekemistä miehen kanssa kuin hänen taustallaan, koulutuksellaan, ystäväpiirillään, suvullaan ...

        Se on Istanbul.


      • 15+11
        opettelekirjoittamaa kirjoitti:

        Se on Istanbul.

        Tarkoitat kai Konstantinopoli?


      • ffkfkf
        hieno yleistys kirjoitti:

        Koita nyt lukea edes se wiki, josset enempää kurdeihin viitsi perehtyä. Kurdi sanan alle mahtuu eri heimoja, jotka eivät ymmärrä edes toistensa murretta ja kieltä. Istambulin länsimaistuneella kurdilla ei ole paljoa yhteistä Irakin lammaspaimenen kanssa, joten itse sanalla kurdi on vähemmän tekemistä miehen kanssa kuin hänen taustallaan, koulutuksellaan, ystäväpiirillään, suvullaan ...

        joo joo, tarkoitukseni ei ollut yleistää! Kerroin vain oman mielipiteeni ITSE kohtaamistani ulkomaalaisita (yleensäkin, ei pelkästään kurdeista). Siis ei ole olemassa mitään tiettyä kategoriaa mihin voi ihmisen luokitella, ei kenenkään kohdalla.... Mutta tässä nyt oli näitä muutamia henkilöhahmoja/luonteita joihin olen itse törmännyt.


    • 13

      Kurdit ovat arabimaiden/turkin vastine mustalaisille, heitä ei haluta minnekään. Loisivaa ja epärehellistä sakkia.

      • eitodmitäänmanneja

        No eipä kurdeja voi mitenkään verrata mustalaisiin. Kurdeja halutaan aika moneenkin paikkaan. Ruotsalaiset suorastaan rakastavat kurdeja. Siksi arabimaat ja turkki eivät tykkää kurdeista koska pitävät heitä uhkana omalle maallensa.


    • aivanerimaata

      http://www.ess.fi/?category=4180

      Kristiina Koivusen jutussa huomaa Turkin ja Irakin kurdien eri käyttännöt esim. leskekis jäämisessä. Että on vähän erimeiningit. Tämmösten erojen takia ehkä kannatan enemmän Irakin kurdeja, mutta toki Turkin kurditkin ovat hyvä vaihtoehto jos on vaan hyvä mies kaikinpuolin.

    • jalapsetviedäään

      "Perinteisesti kurdit solmivat avioliiton serkkunsa kanssa ja asuvat suurperheessä. Se on lapsille turvallinen kasvuympäristö. Islamilaisen käytännön mukaan lapset kuuluvat avioerossa isän suvulle. "

      Noniin näin juuri!!!! "Kolmasosa kaikista Englannissa syntyvien lasten perinnöllisistä sairauksista ilmenee pakistanilaisilla lapsilla. Pakistanilaisperäisiä on syntyvistä lapsista kuitenkin vain 3%. Syynä perinnöllisten sairauksien suureen määrää lienee pakistanilaisten serkusavioliitot" eiköhän myös kurdeille tule sitten noita sairauksia kerta pitää ottaa serkku, joo onhan se hyvä olla serkkuvaimo kun tietää tarkasti naisen tekemiset eikä raha siirry vieraille mutta silti, miksi riskeerata lapsien henki noin, myös Suomessa serkkuavioliitoista syntynyt vammaisia lapsia..
      http://kansankokonaisuus.blogspot.com/2008/02/pakistanilaisten-serkusavioliitot.html

      • valitetttavastivielä

        Kyllä valitettavasti näitä sairauksia tulee kurdeille nykyään vielä ainakin Turkin kurdialueella Irakissa asiat ovat paremmin. Ihme vaan, että suomessakin serkut saavat mennä keskenään naimisiin kaikesta huolimatta....

        Kurithan naittavat tyttöjä sedille, mutta nämä sedät eivät ole oikeasti sukua tytöille he ovat vain perhetuttuja ja heitä kutsutaan sediksi. Esim. naapurinsetä..

        Mutta näin muuten jos ei oltais mitään serkkuja tuo suurperheessä eläminen olisi ihanaa ja todellakin lapaselle turvallista. Lapselle on tärkeää että hänellä on ympärillään mahdollisimman paljon ihmisiä jotka rakastavat häntä. Harmi, että Suomessa käy joskus niin, että lapsella ei ole kuin äiti... Ei ehkä nää muuta sukua/isovanhempia koskaan. Tällaista ei ikinä tapahdu Kurdistanissa. Paitsi jos on orpo. Silloin ei tietenkään ole mitään.


    • yesssss

      Lue Tervon kirja Layla.

      • järkikätteeen

        Jos haluaa faktatietoa kurdeista älä missään nimessä lue tuota kirjaa. Jopa kirjan Layla nimi on väärin kirjoitettu joten tässä näkee, kuinka huonosti asioista on otettu selvää. Toki kirjahan on vain romaani joten ei siltä paljoa voi odottaa... Jos haluat jonkin näköistä OIKEAA tietoa kurdeista lueppa vaikka Mahabad - Kuu, aamunsumu ja rakkaus.


      • Anonyymi
        järkikätteeen kirjoitti:

        Jos haluaa faktatietoa kurdeista älä missään nimessä lue tuota kirjaa. Jopa kirjan Layla nimi on väärin kirjoitettu joten tässä näkee, kuinka huonosti asioista on otettu selvää. Toki kirjahan on vain romaani joten ei siltä paljoa voi odottaa... Jos haluat jonkin näköistä OIKEAA tietoa kurdeista lueppa vaikka Mahabad - Kuu, aamunsumu ja rakkaus.

        Älä koita puolustella kakkoja.


    • Anonyymi

      Kyllä ovat epärehellisimpiä ,lastenraiskaajia ym. Voin sanoa kokemuksella, lapseni raiskasi kurdi ja koko laaja sukunsa ja kaveripiirinsä puolusti tuota ihmispaskaa,väittivät valheiksi vaikka minulla on todisteet. Paska onneksi nyt matkalla vankilaan. Lapselle jäi elinikäiset traumat!!

    • Anonyymi

      Kurdit käy panemassa vieraita esim kauppareissulla. Vaimo ei huomaa eikä ymmärrä. Kerran suihkutin hajuvettä kurdin vaatteisiin,jotta vaimolleen tulisi jotain vihjettä,mutta ei. Typerälle vaimolle menee läpi selitykset🤣🤭 Ja joo syy miksi minä olin toinen nainen,sain rahaa ja kalliita lahjoja ja hyvää seksiä ilman että pitäisi arkea viettää tuommosen lättänokka otuksen kanssa🤭🤣

    • Anonyymi

      Nyt on huono aika kysyä mitä kurdi..Kaikki suomalaiset ovat vihainen kurdia,Suomalainen ei uskovat että suomi nato on mama amerika ei kurdi ja ei turkki

    • Anonyymi

      Tunnen 2 kpl erittäin hyvin. Toisen kanssa olin suhteessa ja toinen oli tämän miehen kaveri. Alkuun muutaman vuoden mies oli täydellinen. Loppu täyttä paskaa pettämisineen ja kaverillaan taustalla ihan jäätävä pettämistausta, mutta nyt "onnellisesti" yhden naisen mies (ken uskoo). En lähtis uskomaan puheita vakavasta suhteesta, naimisiin menosta ja yhteen muutosta. Saattavat myös pummata rahaa tai muuten hyötyä. Multa ei. Et tää mun kokemus.

    • Anonyymi

      Näitä loisiahan on tämä kuuluisa mätä-jaffakin vajaatäyttöinen kurakäsi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe