Napakorun hoito-ohjeita

Napakoru

Jokaisella on omat keinot ja menetelmät
lävistysten hoidossa.Itselläni on ollut napakoru
6 vuotta.Ikinä en ole antibiootteja käyttänyt siihen tarkoitukseen , että lävistykseni ympärysiho olisi tulehtunut.

Suosittelen runsasta suihkutusta ja päivittäistä pesua.Itse pesen suihkugeelillä korunkin ja sen ympärillä olevan ihon:kandee liikutella korua edestakaisin kun saippuoi/suihkuttaa/huuhtelee.
Kesähelteillä ja etelän lomareissuilla jopa kymmenenkin kertaa suihkuttelen koruani,
ihoni kyllä rakastaa vettä.
En ole suolavettä enkä desinfioimisainetta ikinä käyttänyt.

Ilmaa ihokin tarvitsee;ei kande pitää liian paksuja pitkähelmaisia puseroita.Napa vaan esiin.

Oikea ravinto on tärkeä myös ihonkin kannnalta.
Jos vähän punoittaa iho ,runsas suihkutus ja elimistön oma puolustusjärjestelmä parantaa.
Jos vähänkin kiristää tai särkee ihoa napakorun alueelta, kandee lisätä päivittäistä suihkuttamista.C-vitamiini ja hedelmät/marjat
ruokavaliossa auttavat ihoa pysymään hyvänä.Käytä vaikka C-poretabletteja jos et osaa syödä vitamiinipitoista ruokaa.

Tarkista korusi mahd. usein.
IKÄVINTÄ ON JOS HIUS on kiertynyt koruusi.
Skruuvaa korusi ajoittain ja tarkista onko kierteissä likaa.Puhdista vaikka antiseptisella liuoksella(apteekista esim. spray-pullossa sellaista sumutettavaa,älä käytä pumpulia ettei tartu siitä koruun kuituja) sitä korua, mutta ihosi ei tarvitse sitä puhdistusainetta.

Vesi ja ilma....ne riittävät.

81

25045

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suza

      Kuulostipa tosi hyviltä ohjeilta :) täytyypäs yrittää antaa napakotulleni tarpeeksi vettä ja ilmaa. Varmaan auttoi monta ihmistä nuo neuvot, kiitos ainakin minun puolesta !

      • Jazmin

        Mä etin jokapaikasta jotai hoito-ohjeita ja niit oli yllättävän vaikee löytää! KIITTI!! :P


      • APA
        Jazmin kirjoitti:

        Mä etin jokapaikasta jotai hoito-ohjeita ja niit oli yllättävän vaikee löytää! KIITTI!! :P

        Oli mukavaa nähdä että joku on kertonut noinkin tarkasti miten korua kandee hoitaaa.. Kiitti paljon..


    • lävistetty

      kiitos munkin puolesta. :) hyviä ohjeita oli.. mut onko laihtumisesta haittaa? siis jos puhutaan muutamista kiloista vaan? :)

      • teinitse

        Kiitos noista ohjeisa. Tein itse tänää lävistyksen naopaani ja en ole ollut näistä ohjeista oikein perillä :D


      • k-iitti
        teinitse kirjoitti:

        Kiitos noista ohjeisa. Tein itse tänää lävistyksen naopaani ja en ole ollut näistä ohjeista oikein perillä :D

        tein kanss tänäpäivän itte,ja ei se kyll oo tulehtunu,mut kiitti näistä ohjeista ;D


      • alexaelina

        kävin ite ottamassa tiistaina napakorun ja pelottaa koko ajan että se tulehtuu


    • llooria

      vooivooii sydämmestä oikee ottaa et käsket pestä lävistystä useasti oikeen 10kertaa kun liika pesu ei ole hyväks varsinkaan alussa vaan juuri huonoksi, ehkä olet poikkeus, tai sul on hyvä tuuri, ja vielä se että saippuaa lävistykseenkin sattuu jo aatella ..

    • jewerly-

      haluaisin 15.vuotis synttärilahjaksi napakorun. vanhempani ovat erittäin paljon sitä vastaan, eivätkä näytä suostuvan siihen ollenkaan. olen koittanut vakuutella heitä, että tiedän miten korua hoidetaan (ei desinfiointiaineita, huuhtelua lämpimällä vedellä, jne..) , mutta he sanovat että minun pitää perustella HYVIN miksi haluan korun, sillä "kiva" ei riitä syyksi. olen tässä miettinyt paljon,mutta voisko joku auttaa vielä jos keksisi MIKSI KANNATTAA HANKKIA NAPAKORU? apu on todella tarpeen ! :)

      • niksuli)(

        itse halusin napakorun koska se oli niin sairaaan makee. mutta kun tämä syy ei ole hyväksyttävissä kannattaa sanoa vaikka että se kuvaisi hyvin luonnettasi ja että kannattais antaa lupa ja laittaa liikkeessä koru kuin että laittaisit itse ja olisi suurempi todennäköisyys että napa tulehtuu. itse laitoin itse napakoruni, ja kun laitoin sitä toivoin että olisin päässyt liikkeeseen mutta kun ei lupaa heru täytyy käyttää kovempia konsteja.. :D


      • fffedou

        mutta ihan muillekin napakorusta haaveileville vinkkinä näitä "perusteluita", joilla ne vanhemmat voi sitten taivutella suostumaan tuohon lävistyksen ottamiseen... Ja tietenkin muutenkin hyviä puolia, miksi itse suosittelen napalävistystä.
        -Itse lävistäminen on todella kivutonta, se vain nipistää hiukan
        -Hoito on helppoa eikä vaadi paljoa aikaa tai vaivaa
        -Jos et jostain syystä pitäsikään lävistyksestäsi, poistat vain korun; lävistyksen jäljet parantuvat nopeasti ja pian napasi näyttää aivan samalta kuin ennen lävistystä
        -Monien mielestä napakoru on paljon parempi vaihtoehto kuin esim. kasvojen alueen lävistykset, sillä napalävistys ei ole jatkuvasti esillä (ellet niin halua) ja voit myös helposti peittää sen tilanteen niin vaatiessa.
        -Napakoru on kaunis ja yksinkertainen
        -Monet luulevat että napakoruja hankkivat vain lautamahaiset teinitytöt.Todellisuudessa napalävistyksiä ottavat päivittäin hyvin monenlaiset ja keskenään erilaiset ihmiset. Lävistäjät ovat nähneet kaikenlaista joten ei kannata häpeillä omaa ulkonäköä ja vartaloa, ole ylpeä siitä mitä olet ja nauti kauniista napakorustasi täysin rinnoin!
        -Kun itse sain napakorun, sain myös reilusti motivaatiota oman kunnon ylläpitämiseen ja mahan kiinteyttämiseen liittyen. On siitä siis ollut hyötyäkin! En siis ole alkanut laihduttamaan tai mitään sellaista, olen vain lisännyt liikuntaa ja alkanut syömään terveellisemmin kuin aiemmin. Ja tuloksia näkyy jo, nyt kelpaa napaa esitellä ;) Kesää odotellessa...

        Ja vielä muistuttaisin että lävistykseen ei kannata päästää saippua ainakaan ensimmäisten viikkojen/kuukausien aikana, siitä sanotaan jo noissa lävistysliikkeiden omissa hoito-ohjeissakin.. "Älä päästä lävistykseen kemikaaleja." Ja ÄLKÄÄ tehkö niitä lävistyksiä itse, jos jotain menee pieleen niin lopputulos ei taatusti ole kaunis. Toki lävistäjällä käynti maksaa mitä maksaa, mutta se on sen arvoista.


    • ainomoimoimoi

      vautsi =) itse tein viime viikonloppuna korun napaani ja vähän punoittaa iho ympärilta ja reikään kertyy rähmää . mutta huuhtelu ja välillä korun pois ottaminen ja puhdistaminen auttavat asiaa !

      • lllllkkkkk

        Liikaa ei kannata putsailla! Itse aikoinani desinfioin lävistystäni kunnon aineilla niin että koko napa vaahtosi, ja kyllä muuten tulehtui. Kesti melkein vuoden ennen kuin tajusin lopettaa liian putsailun ja melkein heti parani. Ammattilainen teki lävistyksen, mutta en saanut mitään hoito-ohjeita, enkä tajunnut pyytääkään. Navassa on itsessään paljon bakteereita ja liika desinfiointi ei anna lävistysalueen tottua niihin, siksi tulehdus pysyi päällä niin pitkään. Lääkärissäkin näytin sitä, käski ottaa pois, mutta en suostunut ;) Nyt, yli kymmenen vuoden jälkeen olen edelleen tyytyväinen koruuni.


      • napakoru
        lllllkkkkk kirjoitti:

        Liikaa ei kannata putsailla! Itse aikoinani desinfioin lävistystäni kunnon aineilla niin että koko napa vaahtosi, ja kyllä muuten tulehtui. Kesti melkein vuoden ennen kuin tajusin lopettaa liian putsailun ja melkein heti parani. Ammattilainen teki lävistyksen, mutta en saanut mitään hoito-ohjeita, enkä tajunnut pyytääkään. Navassa on itsessään paljon bakteereita ja liika desinfiointi ei anna lävistysalueen tottua niihin, siksi tulehdus pysyi päällä niin pitkään. Lääkärissäkin näytin sitä, käski ottaa pois, mutta en suostunut ;) Nyt, yli kymmenen vuoden jälkeen olen edelleen tyytyväinen koruuni.

        Otin tossa pari päivää sitten napakorun ja haluaisin tietää että minkälaisella puhdistusaineella sitä pitäs puhistaa vai tarviiko siihen ollenkaan mitään muuta kuin vettä? Olen käyttänyt sellaista puhdistusnestettä mutta tuntuu kuin sitä vain kutittaa sen takia. Pliis neuvokaa neuvotonta!! :)


      • jokutämönen tyyppi
        napakoru kirjoitti:

        Otin tossa pari päivää sitten napakorun ja haluaisin tietää että minkälaisella puhdistusaineella sitä pitäs puhistaa vai tarviiko siihen ollenkaan mitään muuta kuin vettä? Olen käyttänyt sellaista puhdistusnestettä mutta tuntuu kuin sitä vain kutittaa sen takia. Pliis neuvokaa neuvotonta!! :)

        joo ei kannata käyttää mitään puhdistus aineita siihen. mutta ohjeita löytyy myös lävistys liikkeiden sivulta:) että ei ole kovin vaikea löytää:)


      • daadada
        jokutämönen tyyppi kirjoitti:

        joo ei kannata käyttää mitään puhdistus aineita siihen. mutta ohjeita löytyy myös lävistys liikkeiden sivulta:) että ei ole kovin vaikea löytää:)

        hei kuis kaua teil kesti et vaihoitte korun ? :) ku mulle sanottii et sitku paranee mut emmä tiiä millo tää on parantunu, tossa viikko sitte kävin ottaa.


      • Thjhuhf
        daadada kirjoitti:

        hei kuis kaua teil kesti et vaihoitte korun ? :) ku mulle sanottii et sitku paranee mut emmä tiiä millo tää on parantunu, tossa viikko sitte kävin ottaa.

        moips, mulla on ollu nyt napakoru joku 5kk ja kaikki menee muuten hyvin mut tuol navan sisällä sen reiän vieressä on joku haava. se haava on vähän pullistunu ulos päin ja sieltä tulee verta. en tiiä yhtään mitä tehä. :(


      • chikkaaa
        Thjhuhf kirjoitti:

        moips, mulla on ollu nyt napakoru joku 5kk ja kaikki menee muuten hyvin mut tuol navan sisällä sen reiän vieressä on joku haava. se haava on vähän pullistunu ulos päin ja sieltä tulee verta. en tiiä yhtään mitä tehä. :(

        Mulle ainakin sanottiin lävistysliikkeessä, et jos tulee ihan mitä vain ongelmia tai kysyttävää niin heti pitää mennä kysymään eikä jäädä miettimään! Voi olla tulehdus tai muu ja koru voi "syöpyä" pois, eikä kukaan sitä kuitenkaan halua, eihän.


      • (:
        daadada kirjoitti:

        hei kuis kaua teil kesti et vaihoitte korun ? :) ku mulle sanottii et sitku paranee mut emmä tiiä millo tää on parantunu, tossa viikko sitte kävin ottaa.

        Kannattaa odottaa ainakin kuukausi tai pari ennekun rupee vaihtelee, meinaa tulehtuu tosi helposti :) Alussa ei saa ottaa yhtään kertaa pois, edes puhdistaakseen ! :)


      • Napakoru
        (: kirjoitti:

        Kannattaa odottaa ainakin kuukausi tai pari ennekun rupee vaihtelee, meinaa tulehtuu tosi helposti :) Alussa ei saa ottaa yhtään kertaa pois, edes puhdistaakseen ! :)

        Mulle annettiin tälläset ohjeet että : Huuhtele suihkussa ja pese navan ympärys sekä napakorun alta tavallisessa saippualla, liikuttele vähäsen edestakaisin. ÄLÄ Koske likaisilla käsillä ! Älä sauno/ui kahteen viikkoon. Jos punottaa keitä vettä astiaan lisää sinne 1/4 osa suolaa ja hölskytä napakorun päällä vesi-suola seosta. ( ei tietenkään ihan tuli kuumana) Mulle on ainakin toiminut tosi hyvin nää ohjeet, eikä ole tulehtunut, edes kudosta ei ole syntynyt navan ympärille ! :) Kannattaa tosiaan testailla näillä ohjeilla :)


    • napakoruun

      Mua neuvottiin tekemään merisuolasta ja keitetystä vedestä haude napakoruun parisen kertaa päivässä. Ei kirvele ja puhdistaa hyvin! Oma koru ollut nyt kolmisen kuukautta ja hyvin parantunut, kudosnestettä tihkuttelee välillä mutta se on aivan normaalia. Kannattaa siis kokeilla tuotakin ! Suihkussa käydessä korun suihkuttelua sekä jättää korun näpräämisen vähemmälle niin ei tule pöpöjä (niin paljoa ainakaan).

    • HEI!!!(:

      itsellä on ollut napakoru 5 viikkoa ja TODELLA hyvin edennyt! mutta pikkuisen näkyy navan yläosassa jotain räpellystä..:// pitäskö huolestua?:(

    • teremoro1234578

      Itse laitoin napalävistyksen toissapäivänä ystäväni avustuksella , hyvin on pärjäillyt ei ole edes vuotanut minkäänlaista kudosnestettä .Pientä punoitusta navan ympärillä mutta se on ilmeisesti täysin normaalia . Puhdistellut olen aina suihkussa käydessä lämpimällä vedellä ja liikutellut korua edestakaisin , näitä ohjeita suosittelen muillekkin ! ei puhdistusaineita napaan!!

      • heiheihei...

        älä ny hyväne aika liikuttele sitä korua...


    • anni flame

      Moi otin napakorun noin viikko sitten ja napani on punainen ja kipeä olen noudattanut ohjeita mitä tehdä...??

    • APUA?

      joo moi, mä laitoin liikkeessä noin puolitoista viikkoo sitte napakorun ja se on vieläkin vähän kipee ja punanen ja siittä korun ympäriltä lähtee vähän ihoa, tai siis se on kuivunu kauheesti ja en tiiä et miten sitä pitäis hoiitaa .. auttakaas ny vähä ;/

    • banana (:

      jos korun ympärillä oleva iho on kuiva, siihen kannattaa laittaa kosteusvoidetta (eli kosteuspitoista rasvaa, ei rasvaista). sillätavalla koru ei kasva ulos niin helposti (:

      • banana(:

        ja pitää vielä lisätä, että vaikka korun ympärillä oleva iho ei olisikaan kuiva, siihe voi silti laittaa kosteusvoidetta. ( toistan itseäni: joka siis auttaa ettei se koru kasva ulos)


    • apua saanut!

      okei, kiitti :) mutta voiko sitä kosteusvoidetta mennä sinne korunreikään, että haittaako se? :o

    • ;___;

      okei, mulla on ollu napakoru noin 1½kk ja se on ny tulehtunu sillä tavalla että siellä korun alapuolella on semmonen patti ja siinä korun reijästä tulee jotain punasta.. se ei oo verta vaan jotain lihaa?:o en tiiä. joen miten mun pitäus nyt hoitaa sitä? ://

    • apua!

      ite otin napakorun toissapäivänä ja vähäsen punoittaa mutta eiköhän tuo ole ihan normaalia... käytin tänään suolavettä (2dl vettä 1½ tl merisuolaa) ja sen pitäis sitten auttaa, jos se on vielä viikon päästä kipee pitääkö mennä lääkärille vai koittaa lisää kotikonsteja?:)

    • JB

      tein itse napakorun edellispäivänä hakaneulalla. tilattiin tohon sellanen koru mikä on 1.6 x 8mm. onko se korun varsi tai se mikä menee navanlävitse niin paksumpi kuin tollanen tavallinen hakaneula ?

    • girl1997

      te jotka teitte ite napakorunne niin millä teitte ne ?(=

      • ...-.

        itse tein toisen napakoruni lävistys neulalla, niitä saa apteekissa nimeltä indektioneula vai mikä se oli, jos halua napakorusi 1,6 korun kannattaa ottaa 2,0 neula niin saat sen helpommin sen korun neulan sisälle ja sillee`..? :D mut jos haluat ihan kunnon tavarat siihen tekoon niin kannattaa tilata crazy factorilta.sieltä saa todella edullisesti kaikki lävistyt tavarat ja korut! itse tilasin pihdit ja pari neulaa ja koruja ja olen todella tyytyväinen tuloksiin! suosittelen ! ;)


      • apua?

        neula vaa läpi ;) ja muista puhdistaa kunnolla,kannataa kuitenkin mennä ammittilaiselle koska se tekee paremmini,ja ei ees maksa paljoo :)


    • ommgomomgomomgogomg

      Olen aikeissa ottaa napakorun mutta minua pelottaa että se tulehtuu tai kasvaa ulos... miten sitä ulos kasvamista voisi estäää ?

      • hmmh

        Napa on jokaisella täysin erilainen, joten koru ja paikka pitää valita anatomian mukaan. Usein järkevin paikka on ylhäällä, mutta joillekkin koru käy paremmin alas. Joillekkin ei välttämättä minnekkään. Tottakai lävistyksen voi tehdä minne vaan jos välttämättä halutaan, mutta epäsopivasta paikasta koru tulee kasvamaan ulos melko varmasti


    • SDEFRTHYJKUJGFDS

      HEI JOS OTAN TORSTAINA 23.6 NAPAKORUN JA RIPPILEIRI ALKAA 4.7 ONKO SE KANNATTAVAA? VOISINKO SILLLON MENNÄ UIMAAN JÄRVEEN ? VASTATKAA NOPEESTI PLIIIIIS

      • -----------------

        kannattaa käyttää siinä maalaisjärkeä. pariin viikkoonhan ei periaatteessa pitäisi mennä uimaan mutta, jos napakorusi on parantunut hyvään tahtiin voit varmasti käydä pulahtamassa järvessä. saunaan en kyllä 2n vkoon menisi.
        Ja muista desifioida korua järvessä käynnin jälkeen.


    • ..-.....

      Itselläni on ylhäällä ja alhaalla napakoru, toisen otin liikkeessä ja toisen tein itse eikä kumpikaan ole tulehtunut. ei toisi kesällä kannata ottaa kun kummiski tekee mieli uida! Minulle ainakin sanottiin ettei saisi 1 kk uida kun lävistys on tehty, mutta voihan sitä käydä pulahtamassa, jos sen puhdistaa hyvin!

    • outoo kesällä..?

      Otin 6.7 napakorun ja kyllä se ihan hyvältä näyttää siinä on viel ne pihdin jäljet vaan että jos joku ihmettetlee niit pieniä punasia pisteitä siin ylätapin ympärillä lävistyksen jälkeen ja pari päivää viel ni ne on ne piikit mitkä oli niis piheissä.

    • ruukkulapsi

      moi! kuinka kivulias kohta napa on lävistämisen suhteen? Kipukynnykseni on melko matala. Haaveilen korun hankkimisesta tulevan talven aikana :)

      • minävainnnn

        Napan lävistäminen ei tunnu juurikaan missään, pieni nipistys vain tai ei välttämättä sitäkään! eli ei kannata pelätä että se sattuisi :)


    • :)

      Kiva kun saa näin tarkat ohjeet! :) Itse tein eilen napalävistyksen ja nyt se vähän punoittaa ja on turvonnut...olen kastellut tänään kerran lämpimällä vedellä, mutta se ei ole oikein auttanut. Olisikohan jotakin muitakin vinkkejä saada lävistyksen paranemaan nopeammin?

    • =)

      Itselläni ollut napakoru monesti, itse tehtynä ja liikkeessä otettuna nyt koru ollut vajaa vuoden ja olen sitä mieltä, että puhdistusaineet ja suolavesi vain ärsyttää lävistystä. Olen hoitanut korua vain pesemällä sen aamuisin suihkussa pyörittelemällä korua, siis ilman saippuaa! Liikkeessä kysyin, että mitä saunomisen kanssa kannattaa tehdä niin sanoi vain että saunaan saa mennä vaikka heti, mutta kannattaa ottaa pieni pyyhe jonka kastelee kylmällä vedellä ja pitää kokoajan navan päällä, ettei koru kuumene jne. Ei ole tulehtunut kuin kerran ja sekin siitä kun likasilla käsillä räpeltänyt korua. Ja jotkut puhuu että kuukauteen ei saisi vaihtaa korua, itse vaihdoin korun kun lävistämisestä oli kulut alle 2 viikkoa. ÄLKÄÄ DESINFIOIKO LÄVISTYSTÄ, napa saattaa kuivua ja ärtyä pahasti, pelkkä pesu vedellä on paljon parempi! (=

    • plaaaaaaaaaaaaaaaaah

      Hei ihmiset , jos olette ottaneet napakorun "eilen" tai "tänään" ja olette sitä mieltä että se ei ole tulehtunut lainkaan ja hyvässä kunnossa niin erehdytte.... Ei se tulehdus kunnolla missään päivässä näy hohhoijjaa... -.- ja se voi tulehtua jälkikäteenkin...

    • täytän 15wee

      Otin napakorun 16.8 ja hyvässä kunnossa se ainakin toistaiseksi on. Uimassa en ole käynyt enkä saunassakaan. Napakoruani olen puhditanut vain kerran päivässä, illalla kun menen suihkuun niin siinä samassa vedellä.

      Ystäväni kertoi että oli käyttänyt suolaliuosta kerran viikossa tai silleen eikä napakoru hänellä ollut tulehtunut, mutta minä en ainakaan ole siihen ryhtynyt. Minä olen ostanut apteekista jonkun desinfiointiaineen. Se on nimeltään: SEPTIDIN. Septidin on antiseptinen liuos,pienten haavojen ja ihovammojen desinfiointiin tarkoitettu aine. Ei kirvele. Apteekissa minulle suositeltiin tätä.

      Haluaisin mennä jo saunaan ja uimaan. Mutta noudatan lävistäjältäni saatuja ohjeita. Eli 2kk en mene saunaan enkä uimaan. Haluisin myös vaihtaa jo korun mutta vaihdan sen vasta 2-3kk kuluttua.

      Olen ollut tyytyväinen napakorun ottoon. Ja minun mielestäni laitto ei sattunut todellakaan niin paljon kuin oletin. Kirpaisi vain hieman ja tuntui kuin neula olisi mennyt paljon syvemmältä kuin oikeesti se meni. Napis ei punoittanut hetkeäkään oton jälkeen vain pihdin kohdat punottivat ja olivat kipeät muut eivät olleet.

    • jtn (:

      minkäs ikäsii otte?? ku mun tekis mieli mut tuntuu että oon liian nuori.... ))::

      • KingiElsku

        Mää oon nyt 13w;)) ja otin napakorun tossa muutama päivä sitten. Musta se on tosi hieno ja mulla on ennestään napakoru ja rusto koru niin ei tarvinnu paljon äitiäkään suostutella. Onkohan se normaalia et tunnen sen korun ihon läpi. Se on myös vähän kuivunu ja kipee mitä pitäs tehä?


    • -ei-desinfiointia-
      • apua?

        kiitos.. d44 :D


    • KingiElsku

      Mulla on nyt ollu toi napakoru muutaman päivän. Pelkään et se kasvaa ulos.. Se on välillä punanen kun räpellän sitä esim. suihkussa ja sit tunnen sen ihon läpi, onko se normaalia? ja sit siitä ylähäältä se on vähän kuivunu ja aijemmin siitä näky sellasta outoo nestettä? Onko se siis kasvamassa ulos?

    • haaaiduud

      No mielestäni se ei ole normaalia koska minäkin tunnen sen korun ihon läpi ja se oli aluksi minullakin tosi kuiva ja en tiedä siitä nesteestä... oletko varma että se ei ole kudosnestettä!?. Eikä ylensäkään napakorusta heti laiton jälkeen näe kasvaako se ulos, sen näkee ajan kuluessa :-))) Toivottavasti oli edes jotain apua 'Kingielsku'

    • vainoharhainenretu

      otin napakorun viime viikolla. mut mul on sellane ongelma et pelkään et sille käy jotai vaik en oo tehny mitää vääri. pesen sitä lämpimäl vedel 2 kertaa päiväs . tosin kattelen sitä koko aja ja suihkus kokeilen et milt se tuntuu. mut se ylä pallon kohta punottaa ja toi koru on otenki tosi ahdas kuulemma. toivottavasti pelkään turhaa?

      • apua?

        vainoharhainenretu ei kannata koskea siihen viellä,noin 2viikon päästä ;)


    • jooo

      anteeeks näin myöhässä mutta tuttava pissasi purkkiin ja kaatoi navanpäälle ni johan autto

      • apua?

        mun äiskä antaa aina luvan..sanoin et haluun napakorun äiskä sano vaan ota vaan :),voit hemmotella ja tehdä niinsanotun esityksen voit vaikka mainita että se on täysin vaaratonta ja silleen..tee vaikka ihana hemmottelu ruoka-illallinen ja kirjoita vaikka lapulle että se on täysin vaaratonta ja kirjoita myös kaikki hoidot ja sillee,vanhempasi ajan myötä huomaavat että se onkin vaaratonta,kun on varmaan ensimmäinen läväri tulossa ;) toivottavasti oli apua ja saat sen lävärin


    • mina98

      Mä kävin ottaa toissapäivänä napakorun ja ei sattunu melkee yhtää ! =) Ei kannata jännittää sitä, se ei satu niin paljo mitä kuvittelee. Lävistäjälle voi ja pitää sanoa jos jännittää niin he osaavat tehdä sen sinulle turvalliseksi. He ovat ammattilaisia.

      Minulle sanottiin että 2 viikkoon ei uimaan eikä saunaan. Ja jos joillakin on enenmmän kun tuo, niin minulle sanottiin että napakorun voi 'teipata' esim. saunomisen ajaksi.

      Itse suihkutan haalealla vedellä aamuin illoin ja ei ole mitään nestettä tullut ulos. =) Ei ole punoittanut tai kirvellyt. Hyvin on voinut. Ei kannata kosketella korua likaisilla käsillä tai laittaa siihen mitään sekoituksia. (Esim. näitä suola.) Tykkään tosi paljon korustani ja suosittelen muillekkin lämpimästi! =)

    • Ansku__

      Miten sais vanhemmat suostuttelemaan sain napakorun? Kun haluun ihan helvetisti napakorun mut ne ei anna lupaa!! Keinoja kiitos.... Kiitos etukäteen

    • apua? (:

      Napalävistys voi tulehtua, jos sitä ei hoida hyvin. Lävitystä hoidetaan vain pelkällä juoksevalla vedellä, tai ärtyneenä/tulehtuneena suolavedellä 1-2 kertaa vuorokaudessa. Suolavettä saa maksimissaan käyttää kaksi viikkoa, välttääkseen liiallista kuivumista, joka lisää uloskasvuriskiä. Suolavettä saa apteekista muutamalla eurolla, sitä ei suositella tehtävän itse, koska ainesosia on vaikea mitata. Väärin tehty suolaliuos on enemmän haitaksi kuin hyödyksi.
      Napalävistyksen paranemisaika on noin 3-12 kuukautta, joka on keskimäärin pitempi aika kuin muissa lävistyksissä. Napalävistyksillä on myös joskus taipumus kasvaa ulos ihosta.

    • auts;(

      ajattelin mennä ottamaan napakorun ensi viikolla ....onko se kivuliasta hommaa?

    • HELP!

      help! haluisin napakorun, mutta ruuan jälkeen mahani on kauheasti turvonnut kuin joku ihmeen pallo :D En oo varma uskallanko laittaa, mitä teen!? help!

    • jennna.

      moips! mulla on ollu napakoru vähän yli kolme viikkoa nytten. Otin samaa aikaan kaverin kanssa , ja hän on jo vaihtanut korua ainakin pari kertaa.. mulla roikkuu se koru silleen inhottavasti ja aattelin vaihtaa pienempään koruun. Voisko sen vaihtaa jo nytten , vai onks se haitaks ?

      Ja oon huomannu että mulla on aika ohut se iho siinä korun päällä , ni auttaisko korun vaihto?

    • meiggu

      hiain itte tänään 26.4.2012 napa korun ja se on todella arka... mutta jos sua pelottaa että se sattuutai jotain niin mua ainakin sattu aivan vitust* mut ylsen kestää ja no phjeet hyvät mitkä tua ylhäällä et onnee niiille jotka haluu napa korun... mä itte hain 12v huuli korun ja 13v kieli korun nyt hain napa korun ja oon viäki 13v...

    • joo moi

      menin tänää la chicaa, ja ne teki mulle siel napalävärin. mul vuotaa siit verta aika paljon ja oon koittanu putsailla sitä. se tyyppi sano siel et en sais putsaa sitä vedel viel ku vast huomenna.. (?) mut joo koitan kattoo hoito-ohjeit lisää, ku se ei antanu sen enempää.

    • _mää_

      kuinka kauan kestää kun ottaa napakorun että saa mennä uimaan?

      • eioop

        Minulle sanottiin, ettei kuukauteen saa mennä.


    • nasi1

      Kävin eilen ottamassa napakorun sain sieltä ohjett mutta siinä ei ollu että millon saisi saunassa käydä ensimmäistä kertaa tai salilla ? : o Vastaathan mahdollisimman pian !

      • djskfö

        Omissa ohjeissani oli ainakin, ettei viikkoon kannata käydä saunassa. Salille voit mennä vaikka heti, kunhan varot ettet iske korua tai ärsytä sitä liikaa. Esim vatsalihaksia ei kannata alkaa heti tekemään, mutta muuten kaiken pitäisi olla aika lailla ok.


      • lilpanda
        djskfö kirjoitti:

        Omissa ohjeissani oli ainakin, ettei viikkoon kannata käydä saunassa. Salille voit mennä vaikka heti, kunhan varot ettet iske korua tai ärsytä sitä liikaa. Esim vatsalihaksia ei kannata alkaa heti tekemään, mutta muuten kaiken pitäisi olla aika lailla ok.

        kiitti! justiisa eilen hankin napakorun ja sain kyl ohjeetki, mut niis ei mitää mainittu et millo voi taas saunoa, uida, tai kannattaako käydä edes salilla... ei vatsalihas treeniä siis vähää aikaa :) entäs harrastukset kun harrastan kamppailulajeja pelkään että voi käydä huonosti... onks kellää mitää vinkkejä, ku en todellakaa haluis lopettaa harrastusta ees vähäks aikaa? D:


      • täb
        lilpanda kirjoitti:

        kiitti! justiisa eilen hankin napakorun ja sain kyl ohjeetki, mut niis ei mitää mainittu et millo voi taas saunoa, uida, tai kannattaako käydä edes salilla... ei vatsalihas treeniä siis vähää aikaa :) entäs harrastukset kun harrastan kamppailulajeja pelkään että voi käydä huonosti... onks kellää mitää vinkkejä, ku en todellakaa haluis lopettaa harrastusta ees vähäks aikaa? D:

        moi! Joo en suosittele kamppailulajeija, koska jos saat esim. iskun navalle se sattuu todellla pahasti! Itel ollu n. viikon napakorua. toki voit laittaa jonku suojan siihen, tyylii laastarin tai jonku siteen. ja ite oon kyl tehny vatsalihastreenei, ei se mun mielest oo haitaanu eikä sattunu :) enkä mä laita mitää suola hommeleita siihen. vedellä vaa ja suihkussa ehk jollain saippualla.


    • apua!

      Mulla on ollu napakoru yli viikon ja se punoittaa ja on tullu vähän kudosta ympärille.. tulee kudosnestettä ( tosin olen kuullut että se on normaalia). Oon kuullu et merisuola liuos auttais tulehtuneeseen napaan?? Napaan sattuu jos siihen koskee tai liikuttaa... Tiiän kyl et ite sen oon aiheuttanu ku olen koskenu siihen paidan päält aika usein,kun tykkään muutenkin näpeltää kaikenlaista :/ ja oon suihkutellu lämpimäl vedel joka päivä se on tosin hieman auttanu. Olisko jollakin jtn muita konsteja et mitä kannattas tehä ennenku menee pahemmaks? :/

    • Apua!

      Mä tein ittelleni napakorun 4pv. sitten neulalla. Sit laitoin siihen korviksen ja ny se on sisältä musta en tiiä onko korviksessa nikkeliä:O Et miten sitä pitäis hoitaa? ja onks se tulehtunu pahasti se kuumottaa ja on punanen siis tosi punanen! Mun vanhemmat ei sitten tiiä siitä...

      apua!: Mulla ei oo mitää muita vinkkejä ku et kannattaa laittaa sitä suolaliuosta n. 2-3 kertaa päivässä. Ei sais räpellellä sitä ja antaa ilmaa. esim. Yöllä nukkuis lyhyellä paidalla:) Sitten sitä basibactia muutaman kerran viikossa:) Muuta en osaa sanoo:/

    • kyselijä.

      Otin itse tänään napakorun ja se siis on aika arka,mutta onko siis ihan tavallista että siihen sattuu enemmän,kun isosiskollani aikoinaan? (olen siis 12 vuotias) ja tarvitsisin nopeasti vastauksen,kun minulla on tanssitunti maanantaina ja en tiedä,saanko hikoilla vielä silloin? Eikä hoito-ohjeissa lukenut hikoilemisesta sen enempää kuin "ei saa hikoilla PARIIN päivään" eli haluaisin tietää,onko hikoileminen kolmen päivän päästä ok? Ja sitten haluaisin tietää että kuinka kauan mahalla makaamista täytyy välttää?

    • iuifud

      Joo, mul on kysyttävää kun tein itse 2 päivää sitten napakorun ja sain lävistysneulalla helposti läpi, mutta kun piti laittaa koru, niin se oli todella vaikeaa, kun se umpeutui niin nopeasti. Siinä meni sit jonkin aikaa, mutta sain sitä korua läpi vähäsen, mutta en saannut kokonaan ihan kokonaan, yritin todella saada sitä ylemmäs, mutta ei mennyt, enkä jaksanut kestää sitä kipua enää, joten siinä ihon pinnalla näky vähäse sitä korua, niin "ruuvasin" sen palleron, jotta se pysyy siinä. Niin miten saisin sitä vähäsen liikutettua että vois joskus myös vaihtaa korun. ja entä jos sen korun ympärilä punoittaa hieman ja on hieman arka kun koskettaa sitä palleroa?

      • Pomo mies

        Ota se pois ja mene lävistäjälle äkkiä!


    • iuifud

      Kyllä mä sitä sain nyt tänään läpi, kun pyöritin sen pallon pois, ja sit se liikku hyvin, mutta on siinä pinnalla hieman punotusta ja mätiä tai jotakin ?

    • Anonyymi

      voiko käyttää korkeavyötäröisiä housuja napakorun kanssa ?!!??

      • Anonyymi

        Voi sitkun se on parantunut mutta alussa ei kannata


    • Anonyymi

      Onko mitään vinkkejä kun mulla ollu noi napakorun molemmat reijät jo pitkään ihan kuivat (varsinki alempi reikä) se jämähtää aina paikolleen ku on nii kuiva

    • Anonyymi

      Miten saisin vaihdettua napakorun?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1622
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe