Vieläkö siellä Ruunaan tien

varressa

on se punaisten surmapaikan muistomerkki pystyssä? Paikan nimeä en ihan muista, oliko se Äninen tai jotain sinne päin?

Muistaakseni siellä surmattiin 7 henkeä, jotka olivat pakenemassa Venäjälle. Onko muistomerkissä jokin päivämäärä, jolloin surmatyö tapahtui?

Olisin kiitollinen jos joku kertoisi, itsellä ei taida enää tulla mahdollisuutta käydä Lieksassa, edes kesälläkään mutta osaisin kertoa lasten lapsille.

100

3453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan

tietäisi. Tiedän kyllä että siellä sellainen muistomerkki on mutta enpä osaa vastata. Kukahan osaisi, koetin googlettaa mutta ei löytynyt.

• Kamuttaja-Setä

Kirjoitan nyt kirjakieltä että kaikki ymmärtää.
      Änisenvaara oli teloituspaikka jossa tapettiin työläisiä enemmänkin. Hurjimpien huhujen mukaan ehkä pari- kolmekymmentä. Eivät he olleet mitään Venäjälle menijöitä vaan heitä haettiin yöllä kotoa perheistä. Lieksassa toimi ainakin yksi sellainen partio joka haki väkeä. Jonkun nimenkin tiedän, mutta en missään tapauksessa laita tänne. Heidän sukunsa elää Lieksassa. Nämä teloitukset tehtiin soramontun reunalla.
      Monilla teloitetuilla ei ollut mitään yhteyttä punakaartiin, mutta taisivat toimia varoituksena muille työläisille.

• ,

Jaa lieksassakin on ollu noita ikäviä juttuja, että on joutunu Rihlareikien eteen. Olen luullu että niitä tapahtui paljon etelämmässä, hyvä että joku kertoi. Onko monta kilometriä tuonne Äänisenvaaraan Lieksan keskustasta? Jos vaikka kävis, kun tulee seuraavaksi sinne päin.

• vanhoilta
        , kirjoitti:

Jaa lieksassakin on ollu noita ikäviä juttuja, että on joutunu Rihlareikien eteen. Olen luullu että niitä tapahtui paljon etelämmässä, hyvä että joku kertoi. Onko monta kilometriä tuonne Äänisenvaaraan Lieksan keskustasta? Jos vaikka kävis, kun tulee seuraavaksi sinne päin.

ihmisiltä juttuja, että pelko oli suuri kun murhaporukat (heidän käyttämänsä termi) kiersivät öisin ja ihmisiä vietiin eikä heistä sen jälkeen mitään kuultu. Joku voisi tietää enemmänkin mutta on jostain syystä vaiettu asia.

• vanhoilta kirjoitti:

ihmisiltä juttuja, että pelko oli suuri kun murhaporukat (heidän käyttämänsä termi) kiersivät öisin ja ihmisiä vietiin eikä heistä sen jälkeen mitään kuultu. Joku voisi tietää enemmänkin mutta on jostain syystä vaiettu asia.

Punikin lapsi sellaisesta olen kuullut ja vasta joku on kirjoittanut kirjan ja niitä tarinoita olen muualta kuullut vasta aikuisena,ensin anopiltani ja vasta äidiltäni joka oli elänyt itsenäisyytemme ajan ja ennen kuolemaansa vasta nyt kertoi tuosta ajasta saatuaan tuollaisen kirjan.Todella vaijettu asia Jopa isoisäni lähti amerikkaan vuosiksi koska oli soitellellut punikkien kanssa työväentalolla mutta ei muuten ollut aktiivinen toimija mutta välttyi teloituksen äitini kertoman mukaan jotta monella henkilöllä voinee taustalla olla monenlaista historiaa.Ja niitä löytyy G kautta punikin lapsi.
        Mutta on myöskin toisenlaisia muistomerkkejä ja tapahtumia ja yksi niistä valottaa kirja Makean sortin sakki lähihistoriaa Lieksasta. ja myöskin muistomerkit esim Kontiovaaran tien varrella ja patvinsuon lähellä
        Mutta aikaisempia muistoja myöskin ja näytelmä joka esitettiin kesällä vuonislahdessa niistä ajoista on myöskin syntymäkaupungissa Alavudella meidän kylällä nyt kunnostettu venäläisen sotilaan hauta ja tieto siitä kuka siinä lepää vanhan kantatie 66 varrella.MK

• Kamuttaja-Setä

Nuo murhapartioiden jäsenet oli rikkaita ja hyvin toimeentulevia. Heillä oli työntekijöitä itsellään, käsittääkseni kaikilla. Omatkaan eivät saaneet olla täysin turvassa.
        Joidenkin murhapartiolaisten viimeiset vaiheet tiedän. Eräs heistä ei viimeisinä vuosinaan uskaltanut poistua pihapiiristään. Hän liikkui sielläkin aseen kanssa. Hermo petti. Ei kuollut vanhuuttaan.
        Kaikkia heitä en tiedä, mutta osan. Jälkeläiset ja sukulaiset ovat ihan mukavia ihmisiä.
        Täällä Syvässä-Etelässä tuollaisia paikkoja on enemmänkin ja ole käynyt katsomassa muutamia.

• Kamuttaja-Setä kirjoitti:

Nuo murhapartioiden jäsenet oli rikkaita ja hyvin toimeentulevia. Heillä oli työntekijöitä itsellään, käsittääkseni kaikilla. Omatkaan eivät saaneet olla täysin turvassa.
        Joidenkin murhapartiolaisten viimeiset vaiheet tiedän. Eräs heistä ei viimeisinä vuosinaan uskaltanut poistua pihapiiristään. Hän liikkui sielläkin aseen kanssa. Hermo petti. Ei kuollut vanhuuttaan.
        Kaikkia heitä en tiedä, mutta osan. Jälkeläiset ja sukulaiset ovat ihan mukavia ihmisiä.
        Täällä Syvässä-Etelässä tuollaisia paikkoja on enemmänkin ja ole käynyt katsomassa muutamia.

Amiraali Juhani Kaskeala totesi Seinäjoella olevansa punikin pojanpoika ja näin nämä asiat ovat saaneet edetä siten,että punikin poika oli viime sodassa joukkueenjohtaja ja pojanpoika puolustusvoimien komentaja.MK

Lähellä asuntoani on vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkki eli vanhan hautausmaan luona .
        Tulkoon mainituksi,että sotaveteraanit nykyään ovat Lieksassa yhteisissä juhlissa joissa olen ollut mukana laulamassa yksin ja veteraanikuorossa ja juuri olen menossa harjoituksiin heidän kanssa.

• Kamuttaja-Setä
        markkukorpinen kirjoitti:

Amiraali Juhani Kaskeala totesi Seinäjoella olevansa punikin pojanpoika ja näin nämä asiat ovat saaneet edetä siten,että punikin poika oli viime sodassa joukkueenjohtaja ja pojanpoika puolustusvoimien komentaja.MK

Lähellä asuntoani on vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkki eli vanhan hautausmaan luona .
        Tulkoon mainituksi,että sotaveteraanit nykyään ovat Lieksassa yhteisissä juhlissa joissa olen ollut mukana laulamassa yksin ja veteraanikuorossa ja juuri olen menossa harjoituksiin heidän kanssa.

Molemmilla puolilla olleet taisteli yhdessä molemmissa sodissa suomen itsenäisyyden puolesta.

• romuttaja-täti
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

Molemmilla puolilla olleet taisteli yhdessä molemmissa sodissa suomen itsenäisyyden puolesta.

et taida olla enää ihan nuori mies kun tiedät tuollaisia.mistäpäin lieksaa olet kotoisin jos saa kysyä

• pitää
        vanhoilta kirjoitti:

vaieta !!!

• Kamuttaja-setä
        romuttaja-täti kirjoitti:

et taida olla enää ihan nuori mies kun tiedät tuollaisia.mistäpäin lieksaa olet kotoisin jos saa kysyä

Olen poika parhaassa iässä. olen entisen Pielisjärven puolelta. Silloin kun läksin sieltä Lieksa ja Pielisjärvi oli vielä erikseen.

• olen nähnyt. Paikan nimi tosiaan on joku Änisenvaara tai Äninen tai sinne päin.

Vielä muutama vuosi sitten kyseinen muistomerkki oli Lieksan matkailuoppaissa mutta nyt en onnistunut googlettamalla enää löytämään mitään mainintaa kyseisestä muistomerkistä. Mikähän lienee syynä, kuka on vaatinut sen poistettavaksi turistien tietoisuudesta? Liekö enää tienviittaakaan. Siitä on aikaa kun olen käynyt muistomerkillä tai Ruunaassa päin ylipäätään.

• opi etsimään

Änisenvaara ja kookkelilla löytyy paljonkin siitä

• kookkelilla
        opi etsimään kirjoitti:

Änisenvaara ja kookkelilla löytyy paljonkin siitä

hakea mutta Änisenvaarasta ei löydy mitään järkevää tekstiä. Jos sinä löydät niin anna jokin linkki, jossa paikan historiasta kerrotaan.

• huippunörtti
        kookkelilla kirjoitti:

hakea mutta Änisenvaarasta ei löydy mitään järkevää tekstiä. Jos sinä löydät niin anna jokin linkki, jossa paikan historiasta kerrotaan.

ollu tietsikka vasta pari viikkoa kun et mitään löydä, siitähän on vaikka kuin paljon, en viitsi apukoulutason opetusta antaa

• taa ja
        huippunörtti kirjoitti:

ollu tietsikka vasta pari viikkoa kun et mitään löydä, siitähän on vaikka kuin paljon, en viitsi apukoulutason opetusta antaa

vetää vaikka k...nsä. Änisenvaara-haulla tulee 8 osumaa ja katsoin ne kaikki läpi. Mitään täysijärkistä siellä ei ole, joten lakkaa solkottamasta. Olet samanlainen huuhaan-heittäjä kuin YLE kun sontaa sählää eikä kykene todistamaan sanojaan.

• tosi käyttäjä
        taa ja kirjoitti:

vetää vaikka k...nsä. Änisenvaara-haulla tulee 8 osumaa ja katsoin ne kaikki läpi. Mitään täysijärkistä siellä ei ole, joten lakkaa solkottamasta. Olet samanlainen huuhaan-heittäjä kuin YLE kun sontaa sählää eikä kykene todistamaan sanojaan.

ihtesi ulkohuussin reijästä ala ja lopeta vohellus. jos et osaa nettiä kayttää niin itke äitillesi älä täällä

• Kuotta

Tunnen erään henkilön, jonka ukki oli joutunut teloitusryhmään mukaan, tyyliin joko ammut punikit tai saat itse kuulan kakkoosi !
      Vanhemalla iällään, siinä kolytluvun puolvälissä se ukki sekosi ja joutui mielisairaalaan koska mm syyllisyydentuska oli kuulema niin kova !
      Ja kaikki on tapahtunut Lieksassa!

• ,

Mulla on GT kartta Lieksan kohdalta, Ruunaan tietä, Naarajoen jälkeen heti oikealle kääntyy tie (viimeinen talo Paasola), tämän tien vasemmalla puolen on Äänisenvaara??...........entäs sitten, ollaan lähellä, mutta mutta, miten täsmäohjeet perille? Korjatkaa jos on väärin!
        Tietäiskö joku!

• Kamuttaja-Setä
        , kirjoitti:

Mulla on GT kartta Lieksan kohdalta, Ruunaan tietä, Naarajoen jälkeen heti oikealle kääntyy tie (viimeinen talo Paasola), tämän tien vasemmalla puolen on Äänisenvaara??...........entäs sitten, ollaan lähellä, mutta mutta, miten täsmäohjeet perille? Korjatkaa jos on väärin!
        Tietäiskö joku!

Kuin nostaa kädet ylös. Minä kävin siellä joskus -70 luvulla. silloin siellä oli joku muistomerkki. En muista tietä tarkemmin.

• tien!
        , kirjoitti:

Tietäiskö joku!

varressa oikein viitta muistomerkille. En muista mitä siinä luki mutta perille meni selvä autotie. Onkohan viitta häirinnyt jonkun lahtarin silmää ja on pitänyt hakea pois. Kuten tuokin, että se tosiaan oli ennen Lieksan nähtävyyksien listalla mutta on tainnut häipyä.

Lienee muistomerkkikin sitten viety pois. Muistaakseni siinä kohtaa oli ammutta 7 miestä.

• kulkija kulttuurimaisemassa
        , kirjoitti:

Tietäiskö joku!

Naarajoen sillan jälkeen kääntyy ensin oikealle Siikakoskentie, ei sinne, seuraava tie, Ruunaan Tuvan jälkeen, vie Änisenvaaralle ja parin km ajomatkatan jälkeen on selkeä aukko ja levennys vasemmalla puolella tietä missä tuo muistomerkki sijaitsee. Kävin siellä keväällä, polttelin tupakin ja tuskastelin mielessäni sisällissotien hulluutta.

• Ruunaaseen
        kulkija kulttuurimaisemassa kirjoitti:

Naarajoen sillan jälkeen kääntyy ensin oikealle Siikakoskentie, ei sinne, seuraava tie, Ruunaan Tuvan jälkeen, vie Änisenvaaralle ja parin km ajomatkatan jälkeen on selkeä aukko ja levennys vasemmalla puolella tietä missä tuo muistomerkki sijaitsee. Kävin siellä keväällä, polttelin tupakin ja tuskastelin mielessäni sisällissotien hulluutta.

johtavan maantien varressa viitta, jossa mainittiin muistomerkistä. Viitta on siis mitä ilmeisimmin otettu vähin äänin pois ja häivytetty maininta muistomerkistä myöskin matkailijan oppaista.

Sillä lailla paikallishistoriaa täällä käsitellään. Ilmeisestikin on Valkoinen Valta ollut asialla, ellei peräti Ku Klux Klani. Eihän orjien kuolinpaikkoja saa muistella eikä nuoriso saa oppia tietämään mitään. Voisivat vaikka alkaa kauhistelemaan mitä kaikkea on täälläkin porvaristo tehnyt köyhille.

• Punikin pentu

Kyllä siellä on tapettu tosiaan yli 20 ihmistä vanhojen sen ajan ihmisten mukaan mukaaan. Jo yksin Lieksan alueelta on yli 10 ja Pielisjäveltä enemmän. Suurin osa kuitenkin aivan siitä Lieksan tuntumasta. Joitain sukunimiä, Turpeinen, Korhonen, Sarkkinen, Mustonen, Jehkonen. Tässä on vain pieni osa. etsikää muut lisää.

• Sukuaan selvittävä

Joukossa Honkasia. Minun isoisän huhuttiin kuolleen Änisessä. En silloin penskana ymmärtänyt mitä se tarkoitti.

• ,
        Sukuaan selvittävä kirjoitti:

Joukossa Honkasia. Minun isoisän huhuttiin kuolleen Änisessä. En silloin penskana ymmärtänyt mitä se tarkoitti.

On Raappana puistoo ja Raappana kemuja, Raappana siellä ja Raappana täällä, mutta mutta...........Sitten kun Lieksalaisia on pantu turpeeseen, kukaan ei tiedä mistään mitään?
        Mikä on kun ei hallita lähihistoriaa, mites nuo vanhemmat asiat sitten sujuu?
        Mikähän tässä oikein mätää?! Tuo ei varmaan onnistu muualla, kuin Lieksassa!

• ei muuta

Alkuperäinen tällä palstalla kirjoitellut Simo Hurtta jonka nikin se yksi huomionkipeä narsisti varasti?

• Mieletön syytös
        ei muuta kirjoitti:

Alkuperäinen tällä palstalla kirjoitellut Simo Hurtta jonka nikin se yksi huomionkipeä narsisti varasti?

Kuinka joku voi päästellä tuollaista fulaa ilman mitään perusteluita. Näin Matti Vanahstakin syytetään ilman minkäänlaisia todisteita.
        En ole kaapannut yhtään mitään keneltäkään. Eikö jokaisella ole vapaus rekata mikä nikki hyvänsä joka on vapaana. Voiko joku todistaa mitään vaikka en ole kirjailija enkä historioitsija.

• Ruunaan asukas.
        , kirjoitti:

On Raappana puistoo ja Raappana kemuja, Raappana siellä ja Raappana täällä, mutta mutta...........Sitten kun Lieksalaisia on pantu turpeeseen, kukaan ei tiedä mistään mitään?
        Mikä on kun ei hallita lähihistoriaa, mites nuo vanhemmat asiat sitten sujuu?
        Mikähän tässä oikein mätää?! Tuo ei varmaan onnistu muualla, kuin Lieksassa!

Kirjan on kirjoittanut Jussi Nykänen. Löytyy kirjastostamme..
        Muisto elää, se ei kuole.

• Hain
        Ruunaan asukas. kirjoitti:

Kirjan on kirjoittanut Jussi Nykänen. Löytyy kirjastostamme..
        Muisto elää, se ei kuole.

kirjan nimellä ja kirjoittajan nimellä netin kautta mutta ei löydy.

• Hain kirjoitti:

kirjan nimellä ja kirjoittajan nimellä netin kautta mutta ei löydy.

Kirjaston sivuilta: Juho Nykänen: Pielisjärven työläisten Golgata : Muistelmia vuodelta 1918

• ,
        Mieletön syytös kirjoitti:

Kuinka joku voi päästellä tuollaista fulaa ilman mitään perusteluita. Näin Matti Vanahstakin syytetään ilman minkäänlaisia todisteita.
        En ole kaapannut yhtään mitään keneltäkään. Eikö jokaisella ole vapaus rekata mikä nikki hyvänsä joka on vapaana. Voiko joku todistaa mitään vaikka en ole kirjailija enkä historioitsija.

Kyllä se Juho Nykäsen kirja on olemassa, ei muuten löytynnä millään, mutta soitto kirjastoon, jo vain siellähän se on.

• Kamuttaja-Setä
        Tahvonen kirjoitti:

Kirjaston sivuilta: Juho Nykänen: Pielisjärven työläisten Golgata : Muistelmia vuodelta 1918

Muistan niin Nykäsen Jussi oli isohko mies ja aika lihavahko ja punakka. Aka hymyilevä ja käytti usein pikkutakkia.

• Kamuttaja-Setä kirjoitti:

Muistan niin Nykäsen Jussi oli isohko mies ja aika lihavahko ja punakka. Aka hymyilevä ja käytti usein pikkutakkia.

...ja piti Hangaspurolla kioskii. Musiikkimies Kari on Jussin poika, jos mie en nyt puhu viärästä Jussista.

• Kamuttaja-Setä
        Tahvonen kirjoitti:

...ja piti Hangaspurolla kioskii. Musiikkimies Kari on Jussin poika, jos mie en nyt puhu viärästä Jussista.

Olla aevan sama ukkeli. Sitä en vaen millään jaksa muisttoo oliko Jussi komukka vae temokraatti.

• vanahhoo polovvee
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

Olla aevan sama ukkeli. Sitä en vaen millään jaksa muisttoo oliko Jussi komukka vae temokraatti.

komukka

• Supisuomalainen.
        vanahhoo polovvee kirjoitti:

komukka

jussi ollu alkuun suomalainen vaan mikä lie ollu rajantakanen

• suomalaesii
        Supisuomalainen. kirjoitti:

jussi ollu alkuun suomalainen vaan mikä lie ollu rajantakanen

olla, mitä lietänöön savolaesii. Muuvvalta tulleita joka tappaaksessa. Vuan karjalaeset, ne sinun maenostamat rajantakaset, on alakuperästä Lieksan asujaemistooo. Niin jotta panehhaa se leipäläpes pienemmälle ja joutussaan. Jottei minun tarvii tulla sitä siätämmään pienemmälle.

• päästä
        suomalaesii kirjoitti:

olla, mitä lietänöön savolaesii. Muuvvalta tulleita joka tappaaksessa. Vuan karjalaeset, ne sinun maenostamat rajantakaset, on alakuperästä Lieksan asujaemistooo. Niin jotta panehhaa se leipäläpes pienemmälle ja joutussaan. Jottei minun tarvii tulla sitä siätämmään pienemmälle.

asiaan ja vauhtiin. Viimenkin normaalia lieksalaista keskustelua. Että turpaan vain ja onnee.

• ,
        , kirjoitti:

Kyllä se Juho Nykäsen kirja on olemassa, ei muuten löytynnä millään, mutta soitto kirjastoon, jo vain siellähän se on.

Ensin oli SUOJELUSKUNTA ja sitten MAALAISLIITTO että sitä rataa.......

• välliin
        päästä kirjoitti:

asiaan ja vauhtiin. Viimenkin normaalia lieksalaista keskustelua. Että turpaan vain ja onnee.

jotta et nyrkkilöehen

• puttoo
        suomalaesii kirjoitti:

iltana kymmeneltä kuluman nurkalla ja katottaan kumpi ensin

• kohta tapahtuu
        puttoo kirjoitti:

iltana kymmeneltä kuluman nurkalla ja katottaan kumpi ensin

yrmeen karjun vetelemään sinuu kunnolla turpiin

• rasiva
        vanahhoo polovvee kirjoitti:

komukka

Juho Nykänen oli myös kansanedustaja vuosina 1951-54 puolueena SKDL.

• Jussinkioski
        Tahvonen kirjoitti:

Kyllä me "kosken pojat" monet karkit ja limut häneltä ostettiin. Hyväntahtoinen ja leppoisa hän oli. Asui ihan kioskin vieressä.

• Anonyymi
        Tahvonen kirjoitti:

On se musiikkimies Kari on minun isäni ja Jussi eli Juho on minun ukkini

• Ruunaalla

ja ei ollut viittaa ennää tien varressa ja oli viety muistomerkkikin jo pois. Lahtarit ollu asialla, niin se on.

• lahtari lieksasta

meitä siitä syytä jos et haluu joutuu äniseen. vielä on virtaa vanhossa lahtareissa

• ,
        lahtari lieksasta kirjoitti:

meitä siitä syytä jos et haluu joutuu äniseen. vielä on virtaa vanhossa lahtareissa

Voiko noita muitomerkkejä ja hautoja mankeloida, kumoon, ihan mielin määrin! Tuo kyllä onnistu muilta kuin Lahtareilta! Ja samaan aikaan tietysti poistuu juttu kaupungin Matkailumainoksesta, taitaa olla kivi kegässä useamalla! Kyllä tästä vois HESARIIN juttu vinkin antaa, haisee tämä asia, niin paljon?!

• lahtareita
        lahtari lieksasta kirjoitti:

olemassakaan. Kaikki ne tunnontuskissaan juoksi järveen. Nykylahtarit on vain jotain vanhojen lahtarien homep...seitten nuoleskelijoita eikä niistä ole muuhun kuin vetämään mäyräkoiraa tai Lasolipulloo perässään. Kaatelevat mömmöissään ollen muistomerkkejä kun ei muuhun kykene.

• KimmoKestinen
        lahtareita kirjoitti:

olemassakaan. Kaikki ne tunnontuskissaan juoksi järveen. Nykylahtarit on vain jotain vanhojen lahtarien homep...seitten nuoleskelijoita eikä niistä ole muuhun kuin vetämään mäyräkoiraa tai Lasolipulloo perässään. Kaatelevat mömmöissään ollen muistomerkkejä kun ei muuhun kykene.

on listattuna Työväenmuseo Werstaan 'Punaisten muistomerkit' -tietokannassa
        http://www.tkm.fi/punamuisto2.cgi?sij_kunta='Lieksa'
        Kyseinen muistomerkki on kuvattu v. 2006, joten ainakin silloin se on ollut paikoillaan. Sijaintipaikka on määritetty Kansalaisen Karttapaikan avulla.

• sinulle siitä
        KimmoKestinen kirjoitti:

on listattuna Työväenmuseo Werstaan 'Punaisten muistomerkit' -tietokannassa
        http://www.tkm.fi/punamuisto2.cgi?sij_kunta='Lieksa'
        Kyseinen muistomerkki on kuvattu v. 2006, joten ainakin silloin se on ollut paikoillaan. Sijaintipaikka on määritetty Kansalaisen Karttapaikan avulla.

mahottoman hyvä linkki kiitos

• KimmoKestinen
        sinulle siitä kirjoitti:

mahottoman hyvä linkki kiitos

Keskustelin puhelimessa hetki sitten sellaisen henkilön kanssa, joka on ollut tekemisissä todella pitkään tämän muistomerkin kanssa, ja hänen mukaansa muistomerkki on paikoillaan ja kaikki on kunnossa (myös opasteet). Monet vuoden 1918 murhapaikat olivat silloin ja ovat yhä edelleen syrjässä ja piilossa, joten myös niiden muistomerkit ovat helposti 'katseilta katkössä' ja niille siksi voi tapahtua merkillisiä asioita. Tämä keskustelu on mielestäni kuitenkin osoittanut, miten tärkeitä nämä paikat edelleen ovat

• v
        KimmoKestinen kirjoitti:

Keskustelin puhelimessa hetki sitten sellaisen henkilön kanssa, joka on ollut tekemisissä todella pitkään tämän muistomerkin kanssa, ja hänen mukaansa muistomerkki on paikoillaan ja kaikki on kunnossa (myös opasteet). Monet vuoden 1918 murhapaikat olivat silloin ja ovat yhä edelleen syrjässä ja piilossa, joten myös niiden muistomerkit ovat helposti 'katseilta katkössä' ja niille siksi voi tapahtua merkillisiä asioita. Tämä keskustelu on mielestäni kuitenkin osoittanut, miten tärkeitä nämä paikat edelleen ovat

Tuo Äänisenvaaran mistomerkki on nykyisestä tiestä syrjässä.
        Onko "talvitie" siihenaikaan kulkenu Lieksasta itäänpäin, tuon muistomerkin kautta?! Vai onko suolla ja vihalla jotain yhteistä!?

• uappo van der
        v kirjoitti:

Tuo Äänisenvaaran mistomerkki on nykyisestä tiestä syrjässä.
        Onko "talvitie" siihenaikaan kulkenu Lieksasta itäänpäin, tuon muistomerkin kautta?! Vai onko suolla ja vihalla jotain yhteistä!?

Kiännettäänpä puukkova huavassa!

Se on mahottoman kaanis laalu tämäpähhään " lyöp uallot Änisen uaavan".

• Nuori-matkailija

Käytiin äsken iskän kanssa siinä ja onhan siellä muistomerkki vielä. Kaikki tienviitatkin on. Päivämäärä oli 7.3.1918.

• Siellä on kymmeniä Lieksan köyhälistön miestä ja ilmeisesti muutama nainenkin.

• vanhatupaukko

Valkoiset ajoivat takaa hevosilla Venäjälle pakenevia työläisiä.Saivat kiinni Ruunaanjärven jäällä.Sitoivat naruilla kiinni ja juoksuttivat hevosten perässä.Yöpyivät jossakin Änisenvaaran talossa.läksivät aamulla mutta eivät "jaksaneet"tuoda tuomittavaksi Lieksaan.Kaivattivat haudan Änisenvaaran alle ja tappoivat siihen.Sitä en tiedä olivatko syyllistyneet mihinkään,vai oliko ainut syy pakeneminen venäjälle.Tietääkseni tapettuja on seitsämän.

• talollisen.poika
        kamuttaja kirjoitti:

Siellä on kymmeniä Lieksan köyhälistön miestä ja ilmeisesti muutama nainenkin.

Ei ketään työläistä ole siellä vaan talollisten jotka kuolivat sukupuuttoon lieksan punikkien lahtaamana

• lahtarinkutale
        talollisen.poika kirjoitti:

Ei ketään työläistä ole siellä vaan talollisten jotka kuolivat sukupuuttoon lieksan punikkien lahtaamana

Oliko sinun sukulaisia tai ukkisi lahtaamassa työläisiä?

• vanhatupaukko kirjoitti:

Valkoiset ajoivat takaa hevosilla Venäjälle pakenevia työläisiä.Saivat kiinni Ruunaanjärven jäällä.Sitoivat naruilla kiinni ja juoksuttivat hevosten perässä.Yöpyivät jossakin Änisenvaaran talossa.läksivät aamulla mutta eivät "jaksaneet"tuoda tuomittavaksi Lieksaan.Kaivattivat haudan Änisenvaaran alle ja tappoivat siihen.Sitä en tiedä olivatko syyllistyneet mihinkään,vai oliko ainut syy pakeneminen venäjälle.Tietääkseni tapettuja on seitsämän.

Se määrä mitä sinne on haudattu alueen työläisiä ei ole yksinumeroinen vaan kaksinumeroinen, eikä ensimmäinen numero ole yksi vaan ilmeisesti 3.

• talollisen.poika kirjoitti:

Onko syynä tietämättömyys vai tietoinen valhe?
        Tapetut oli työläisiä aivan jokainen.

• rotestimökinpoika

Kontiovaarantien varrelta Pienen Ritojärven läheltä löytyy myös muistomerkki. Sillä paikalla surmasivat neuvostopartisaanit marjamiehiä ja naisia kuorma-auton lavalle 30.7.1944.

• kdfööögireadkd

Ei van sulimalaiset tappoti siinnä venääisiiä marnastajia

• rotestimökinpoika

Löytyy muuten Googlesta nimellä kohtalokas marjaretki Patvinsuolle.
        Artikkeli Lieksan Lehdessä 17.11.1967. Tunsinkin yhden noista haavottuneista,
        rouva asui samalla kylällä.

• rotestimökinpoika kirjoitti:

Löytyy muuten Googlesta nimellä kohtalokas marjaretki Patvinsuolle.
        Artikkeli Lieksan Lehdessä 17.11.1967. Tunsinkin yhden noista haavottuneista,
        rouva asui samalla kylällä.

Se oli kamala tapaus.
        Ei kuitenkaan ainoa jossa partisaanit tappoi siviilejä Pielisjärven salomailla.

• rotestimökinpoika

Hyökkäsivät myös Jaakonvaaraan 1945, siitä lähtien Martti Turunen (Marutei Tsurunen) kertoi omaksuneensa pasifistisen elämänkatsomuksen.

• vanhatupaukko

miksi samaan ketjuun ängetään jutut sisällissodasta ja toisesta maailmansodasta?Isäni tappeli Rukajärvellä ryssiä vastaan vaikka valkoisen Suomen lahtari olikn uhkaillut punikinpentuja saarivaarassa.oli uhkailija yksi änisen tappajista.

• rotestimökinpoika

Anteeksi jos pahoitin mielesi, mainitsin tuosta muistomerkistä kun satuin
        viime kesänä ajamaan siitä ohi. Politiikkaan en ota kantaa.

• Ruunaasta
        rotestimökinpoika kirjoitti:

Anteeksi jos pahoitin mielesi, mainitsin tuosta muistomerkistä kun satuin
        viime kesänä ajamaan siitä ohi. Politiikkaan en ota kantaa.

Älä turhaan pahoita mieltäsi, kyllä ne molemmat kuuluu alueen historiaan.

• unohdettutihutyö

Oliko vuosi 1944

• rotestimökinpoika

Niin oli, töpösormet ja painovirhepaholainen.

• unohdettutihutyö
        rotestimökinpoika kirjoitti:

Niin oli, töpösormet ja painovirhepaholainen.

Ei se mitään, sattuu sitä paremmissakin perheissä, että lapsi kirveen nielee.

• Historiastakiinnostunut

Kimmo Kestinen antoi todella hyvän linkin muistomerkkeihin: http://www.tkm.fi/punamuisto2.cgi?sij_kunta='Lieksa'

Sen avulla Ruunaan muistomerkki löytyy, mutta osaako kukaan ohjeistaa tien Savijärvelle, Ruokolaisen veljesten muistomerkille? Sekin olisi hyvä saada kartalle ja Werstaalle.

• sielläseon

Kun ajelette nurmijärveltä savijärvelle, ja siitä savijärven entisen kyläkaupan kohdalta parisataametria eteenpäin, niin kääntyy tie vasemmalle? Sitä tietä eteenpäin, olisko kilometri, niin se on vasemmalla puolella, muistaakseni siinä on opaste!

Kiitos tiedosta. Paikka löytyi. Savijärveltä (Tolkeentien risteyksestä) jatketaan tosiaan parisataa metriä niin kääntyy Mäntyjärventie vasemmalle. Sitä tietä noin 2,5 kilometriä (ohi Lissuntien risteyksen) tulee opasviitta. Opasviitan kohdalta alkaa pitkospuut ojan yli ja polku 200 metriä hakkuuaukean yli toiselle puolelle. Se on siinä. Opasviitta ja muistokivi ovat hyvässä kunnossa. Polku olisi ehkä hyvä tulevaisuudessa jotenkin merkitä.

Kävin samalla reissulla katsomassa myös Ruunaan Änisenvaaran muistomerkin. Siihen on tullut toinen laatta: "Veljessodan uhrien muistoksi tällä paikalla 7.3.1918 suojeluskuntalaiset surmasivat työmiehet Mikko Elorannan, Väinö Hämäläisen, Eetu Laamasen ja Eevert Tolvasen. Muisto elää eikä kuole."

Ruunaantien varressa heti Ruunaan tuvan? jälkeen on oikealle kyltti "Änisen muistomerkki". Teksti näkyy vähän huonosti. Itse muistomerkkikin kaipaisi vähän korjaustoimia, koska betonipinta on alkanut rapautua.

• Syntysin.Ruunaasta

Mitä ja ketä nyt uskoa. Kamuttaja sanoo kymmeniä olevan haudattu Äniseen ja laatassa on vain neljä nimeä. Aikaisemmin joku kirjoitti uhreja olleen seitsemän. Voisko kamuttaja selittää miksi hän puhuu kymmenistä tai joku muu tietäjä mikä on oikea luku. Kuka tietää????

• Punikin.sukua
        Syntysin.Ruunaasta kirjoitti:

Mitä ja ketä nyt uskoa. Kamuttaja sanoo kymmeniä olevan haudattu Äniseen ja laatassa on vain neljä nimeä. Aikaisemmin joku kirjoitti uhreja olleen seitsemän. Voisko kamuttaja selittää miksi hän puhuu kymmenistä tai joku muu tietäjä mikä on oikea luku. Kuka tietää????

Minun mummoni isä on haudattu Äniseen. sellaista muistitietoa oli suvussa. Hänen nimensä ei ole tuossa laatassa. Soittelin ja kyselin mummolta joka vielä elää tietoja kun luin tätä ketjua. Kuka voi antaa selvyyttä onko siellä muita kuin nuo neljä vai onko kaikki vain tarua.

• ei.voi.kuin.ihmetellä
        Punikin.sukua kirjoitti:

Minun mummoni isä on haudattu Äniseen. sellaista muistitietoa oli suvussa. Hänen nimensä ei ole tuossa laatassa. Soittelin ja kyselin mummolta joka vielä elää tietoja kun luin tätä ketjua. Kuka voi antaa selvyyttä onko siellä muita kuin nuo neljä vai onko kaikki vain tarua.

Ihmettelen sitä mistä nuo tietäjät tietää ja muistaa ja mitä kortistoja heillä on.

• Punikin.sukua kirjoitti:

Sinulle ja myös Syntysin.Ruunaasta.
        Pielisjärvella ja Lieksassa liikkui silloin "kuolemanpartioita" jotka veivät miehiä kodeistaan yön aikana,
        Heidät kuljetettiin Äniseen ja ammuttiin sinne kuulemma hiekkakupan reunalla.
        Heistä ei ole mitään merkintää missään, mutta kymmenet mökit menettivät perheen isän tai aikuisen pojan.
        Hautauspaikka ei ole sama kuin missä nuo pakenijat ammuttiin.
        Tiedän jonkun näistä "kuolemanpartiolaisista", mutta nimeä en laita sillä suku asuu siellä edelleen enkä halua heille harmia.

• sielläseon

Mukava että löysit Ruokolaisen veljesten muistomerkin? Tuliko mieleen muistomerkillä, että miten järjettömiä tekoja voi ihmiset tehdä?
      Mulla ainakin nuo muistomerkit aiheuttaa tuollaisen reaktion,ainakin nuo missä on siviilejä murhattu!

Kyllä siinä ajatukset velloo moneen suuntaan, kun ajattelee, että mielivallalla on toiselta elämä viety. Jos olisivatkin olleet sotilaita mutta, että siviileitä ja mielipiteiden vuoksi murhataan.

Ja nykyisinhän Geneven sopimus kieltää antautuneen sotilaankin tappamisen ja epäinhimillisen kohtelun.

• rotestimökinpoika

Onhan ne sopimukset, mutta ihminen on koko perkele.
        Kun luodit puhuvat, lait vaikenevat.

Niinhän tuo näyttää olevan. Totta turiset.

• fdhhj

Rupesinpa selvittelemään asiaa. Pääpaikalla eli Lieksan vanhan hautausmaan muistomerkillä Rauhalassa, Lamminkyläntien varressa on kaikkiaan 15 nimeä. He olivat kaikki siviilejä ja heidät murhattiin seuraavasti:

15.4.1918 Nurmijärven Savijärvellä murhattiin Ruokolaisen veljekset:
      - Olli Ruokolainen (32v),
      - Tahvo Ruokolainen (29v),
      - Eino Ruokolainen (24v) ja
      - Antti Ruokolainen (36v).

7.3.1918 murhattiin:
      - Mikko Eloranta (30v), nimi löytyy Ruunaan Änisenvaaran muistomerkistä,
      - Väinö Hämäläinen (30v), nimi löytyy Ruunaan Änisenvaaran muistomerkistä,
      - Eetu Laamanen (24v), nimi löytyy Ruunaan Änisenvaaran muistomerkistä,
      - Eevert Tolvanen (27v), nimi löytyy Ruunaan Änisenvaaran muistomerkistä,
      - Mikko Kakkinen (28v),
      - Juho Gröhn (34v),
      - Matti Autio (53v),
      - Pekka Pirhonen ja
      - Heikki Vänttinen.

Allekirjoittaneelle on epäselvää, murhattiinko myös viisi viimeksi mainittua Änisenvaarassa vai onko paikka jokin muu. Joka tapauksessa vain nuo neljä edellä mainittua henkilöä löytyy Änisenvaaran muistomerkin laatasta.

12.5.1918 murhattiin
      - Antti Oinonen, (30v) ja
      19.1.1920 murhattiin
      - O.A.Turunen (45v).

Onkohan kenelläkään tietoa Oinosen ja Turusen kohtalosta?

Näiden siviilien kohdalla voitaneen puhua selkeästi sotarikoksista ja murhista, koska Pielisjärven alueella ei sisällissodan aikana käyty taisteluja. Lisäksi heidät tapettiin ilman oikeudenkäyntiä todennäköisesti Lieksan suojeluskunnan esikunnan käskystä. Suojeluskunnan esikunnastahan on muistuttamassa myös muistokivi laattoineen kesätorin puistossa.

Paikallaan on varmasti lukea Juho Nykäsen kirja Pielisjärveläisten työläisten Golgata: Muistelmia vuodelta 1981 kunhan saan sen jostakin käsiini.

• PoravritSuuttuu

Elä pengo asiaa, porvarit suuttuu jos ovat syyllistyneet sotarikoksiin? Etsi vaikka juutalaisten murhaajia, eli natsirikollisia toisen maailmansodan ajoilta!

• fdhhj sinulle muille noista nimistä kiinnostuneille.
      Antti Oinonen ja O.A Turunen haettiin yöllä kodeistaan.
      Nuo viisi joista kysyit tapettiin Änisessä.

Jos siellä tehtäisiin kaivauksia niin luurankoja löytyisi lähes 30 aikalaisten mukaan.
      Puuttuvien nimien kohdalle merkittiin kirkonkirjoihin osalle muuttanut, osalle mennyt muuanne töihin eikä palannut, ja jonkun kohdalle pakeni Venäjälle.
      Heidän orpojaan taisteli Talvisodassa Suomen puolesta.

Muutama kuolemanpartion jäsentä sai surmansa myöhempinä vuosina selvien kostojen tuloksena.
      Joku tappoi itsensä tunnontuskissaan, ja ainakin yksi tuli mielisairaaksi ja näki ampumiensa haamuja kotitalonsa ympärillä.

• fdhhj

Kiitos tiedoista. Eli ei jäänyt luku Pielisjärven alueella tuohon 15:een vaan luku on sitten vielä noin 30 suurempi noiden kadonneiden vuoksi. Järjetön hinta mielivallasta.

• hilpara
        fdhhj kirjoitti:

Kiitos tiedoista. Eli ei jäänyt luku Pielisjärven alueella tuohon 15:een vaan luku on sitten vielä noin 30 suurempi noiden kadonneiden vuoksi. Järjetön hinta mielivallasta.

Nuohan on aivan hirveitä asioita. Miksihän niitä salataan virallisessa historian kirjoituksessa. Minä haluaisin keinolla millä hyvänsä yhteyden tuohon tietäjään, koska suvussani kulkee outoja juttuja siitä ajasta. Niiden mukaan jotkut miehet ovat hakeneet yöllä isoukkini ja myöhemmin kertoneet hänen menneen Venäjälle. Kuiskaten vanhat puhuivat Änisestä. Nyt alkaa salaisuus purkautua. En halua laittaa isoukkini nimeä näkyviin, mutta en saa rauhaa sielulleni ennen kuin olen saanut selville jotain sukuni synkästä salaisuudesta. Eräs talollis suku oli jota he vihasivat kovasti ja ymmärsin näillä olevan jotain tekemistä isoukkini katoamiseen. Isoukkini nimi ei ollut noissa luetteloissa.

• fdhhj
        hilpara kirjoitti:

Nuohan on aivan hirveitä asioita. Miksihän niitä salataan virallisessa historian kirjoituksessa. Minä haluaisin keinolla millä hyvänsä yhteyden tuohon tietäjään, koska suvussani kulkee outoja juttuja siitä ajasta. Niiden mukaan jotkut miehet ovat hakeneet yöllä isoukkini ja myöhemmin kertoneet hänen menneen Venäjälle. Kuiskaten vanhat puhuivat Änisestä. Nyt alkaa salaisuus purkautua. En halua laittaa isoukkini nimeä näkyviin, mutta en saa rauhaa sielulleni ennen kuin olen saanut selville jotain sukuni synkästä salaisuudesta. Eräs talollis suku oli jota he vihasivat kovasti ja ymmärsin näillä olevan jotain tekemistä isoukkini katoamiseen. Isoukkini nimi ei ollut noissa luetteloissa.

Hei, tutkimusmatka kannattaa aloittaa lukaisemalla kaksi hyvää kirjaa.
        - Oikeustieteen emeritusprofessori Antero Jyrängin kirja Kansa kahtia, henki halpaa: oikeus sisällissodan Suomessa? ja
        - filosofian tohtori Marko Tikan teos Kenttäoikeudet: välittömät rankaisutoimet Suomen sisällissodassa 1918.

• Pielisjärveläinen
        fdhhj kirjoitti:

Hei, tutkimusmatka kannattaa aloittaa lukaisemalla kaksi hyvää kirjaa.
        - Oikeustieteen emeritusprofessori Antero Jyrängin kirja Kansa kahtia, henki halpaa: oikeus sisällissodan Suomessa? ja
        - filosofian tohtori Marko Tikan teos Kenttäoikeudet: välittömät rankaisutoimet Suomen sisällissodassa 1918.

Hyviä kirjoja muuten, mutta ei mitään Pielisjärven asioista ja tapahtumista.

• Tiensuulaisenjälkeläinen

O.A.Turunen sai 8 vuoden tuomion Tammisaaressa, kuoli tammikuu 19. 1920 punatautiin. Hänet on haudattu Lieksaan Mähkön hautausmaalle, hauta oli pitkään ilman kiveä, koska häntä ei olisi saanut haudata kirkkomaahan, vaan sinne aidan ulkopuolelle, muiden punaisten joukkoon. Tämän tiedän, koska hän oli mummoni isä. Tässä linkki alkuperäiseen kysymykseen! https://www.youtube.com/watch?v=YQTREOIeLmE

• Tunnenmyötähäpeää

Kiitos linkistä!

Muisto ei kuole, eikä murha koskaan vanhene. Ei liene helppoa olla lahtarin jälkeläinen.

• Anonyymi

On se siellä vielä.

• Anonyymi

Onneksi lahtari ei kerinnyt tappaa kaikkia työläisiä muuten olisi joutunut lahtari itse työtä tekemään. Nythän olisi helpompaa lahtarille jos työläiset tapettaisiin kun ulkomailta saa rivakkaa työvoimapulan paikkaajaa, ainakin Afrikan suunnalta, ja taitaa yhtä terhakoita työnperään tulevia Lähi-Idästa ja Afganistakin.

• Anonyymi

Juho Nykänen on julkaissut kirjan Pielisjärven työläisten Golgata. Olen lukenut ja se on ... ei ole sanoja. - Sitä on tietääkseni saatavilla edelleen. Liekö kirjastossa?

• Anonyymi

Toinen hyvä kirja on ,,,Laps Suomen,,,, sen on kirjoittanut Taisto Huuskonen. Se kertoo siitä ihanuudesta Neuvostoliiton puolella jonne Suomesta aikoinan menneet saivat kokea.

• Anonyymi

Kyllä se on äänisellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      149
      3233
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      109
      2644
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      51
      2601
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      240
      2268
    5. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      490
      2159
    6. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      111
      1930
    7. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      253
      1913
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1754
    9. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      112
      1702
    10. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1657
    Aihe