Mieti lasta ihan oikeasti

*?*

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009092310288884_uu.shtml
Saatat itse selvitä erosta, mutta useimpien lapsuus loppuu avioeroon ja monelle alkaa helvetti jossain vuokraslummissa.
Miksi useimmat täällä väittävät, että lapsi selviää jopa helposti avioerosta, kun todellisuudessa on elinikäinen shokki? Tälläisessä asiassa ei kannattaisi valehdella itselleen.

22

667

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *arrrrrrgh*

sanottiin, että avioero on syynä koulukiusaamiseen ???

Kusipäiset vanhemmat, jotka eivät opeta lapsilleen mitään toisten ihmisten kunnioittamisesta ja huomioonottamisesta, ovat koulukiusaamisesta eniten vastuuta. Tämäkö sinusta on avioeroista johtuvaa?

• suusta

jutun lopussa:
        " Tyttö voisi muuttaa isänsä tai sukulaisten luo, mutta en tietenkään halua olla hänestä erossa. Tuntuisi luovuttamiselle muuttaa itse, hän huokaa. "

Tämä ei ole vastaus kysymykseesi (en ole ap-kirjoittaja), mutta kuvastanee "taistelijaäidin?" asennetta.

• ??????
        suusta kirjoitti:

jutun lopussa:
        " Tyttö voisi muuttaa isänsä tai sukulaisten luo, mutta en tietenkään halua olla hänestä erossa. Tuntuisi luovuttamiselle muuttaa itse, hän huokaa. "

Tämä ei ole vastaus kysymykseesi (en ole ap-kirjoittaja), mutta kuvastanee "taistelijaäidin?" asennetta.

mielummin laps katujyrien murjomaksi kuin turvaan exän luo, vaikka selainen mahdollisuus kirjotuksen mukaan olisi. ja painava syykin on kerrottu; äiti ei haluu olla erossa tytöstä.

• *?*
        suusta kirjoitti:

jutun lopussa:

En tietenkään tunne juuri tätä tapausta, mutta juuri tuollaista voi odottaa itsekkäältä "itseään etsivältä" luuseriäidiltä. Hänhän on jo luovuttanut, kun on kyllästynyt leikkimään kotia.
        Isä olisi kelvollinen huoltaja, mutta itsekkyydestä johtuen lapsen paras ei paina mitään, joten kärsiköön.
        Avioero on todennäköisesti syynä, koska on muutettu huonolle (halvalle) alueelle, jossa on tuollaisia piinaavia koulukiusaajia, usein yh:n lapsia hekin.
        Turha syyttää yleistyksestä, sillä näistä on tutkimuksia ihan tarpeeksi, että ero aiheuttaa suuria ikävyyksiä lapsille.

• *arrrrrrgh*
        *?* kirjoitti:

En tietenkään tunne juuri tätä tapausta, mutta juuri tuollaista voi odottaa itsekkäältä "itseään etsivältä" luuseriäidiltä. Hänhän on jo luovuttanut, kun on kyllästynyt leikkimään kotia.
        Isä olisi kelvollinen huoltaja, mutta itsekkyydestä johtuen lapsen paras ei paina mitään, joten kärsiköön.
        Avioero on todennäköisesti syynä, koska on muutettu huonolle (halvalle) alueelle, jossa on tuollaisia piinaavia koulukiusaajia, usein yh:n lapsia hekin.
        Turha syyttää yleistyksestä, sillä näistä on tutkimuksia ihan tarpeeksi, että ero aiheuttaa suuria ikävyyksiä lapsille.

idiootti?!?!?!?!?????????????
        Syytät tytön eronnutta äitiä koulukiusaamisesta?!!?!!!
        Ei jumalauta, mistä näin suuri viisaus on kotoisin?!?!?

• Fcuk $
        *arrrrrrgh* kirjoitti:

idiootti?!?!?!?!?????????????
        Syytät tytön eronnutta äitiä koulukiusaamisesta?!!?!!!
        Ei jumalauta, mistä näin suuri viisaus on kotoisin?!?!?

mutsi olis tällanen http://izismile.com/img/img2/20090406/drunk_53.jpg
        Lähti litomaan ku ei huvittanut leikkiä kotiii. Nyt saa mitä tilas.

• KJRaeopig
        Fcuk $ kirjoitti:

mutsi olis tällanen http://izismile.com/img/img2/20090406/drunk_53.jpg
        Lähti litomaan ku ei huvittanut leikkiä kotiii. Nyt saa mitä tilas.

tollo tulee tänne rääpimään päätään asiasta, josta ei mitään ymmärrä - ja joka on jollekin arka ja todellinen.
        Säkin olisit saanut jäädä roiskeeksi lakanalle, kun isäs äitis kimpussa hääri.

• karoliina*

väittää koulukiusaamisen johtuvan vanhempien erosta.

• Inho Realisti

Naisilla ei ole kykyä järjestää asioita. Täällä vingutaan, että "SANOKAA, ETTÄ MÄ SELVIÄN". Paljon auttaa. Tilanne on tasan sama, kun auton ratissa päästetään ratista irti ja peitetään silmät.
        Enbuske toi sen vaihteeksi esiin, että on tutkimuksia joissa selkeästi käy ilmi, että naiset ovat tyhmempiä kuin miehet.
        Viisi pistettä ei tunnu paljolta, mutta käytännössä sillä on valtava ero.
        Se näkyy käytännössä vaikka siten, että kotona nainen kääntyy miehen puoleen, kun on pienikin ongelma. Naiselle se on ylivoimainen ja mies selvittää sen sekunnissa.
        Jatka sinä vain ongelmien lakaisemista maton alle, kun et muutakaan voi. Ei nainen voi käsittää tälläistä asiayhteyttä.

• räei'to a'eäjfd
        Inho Realisti kirjoitti:

Naisilla ei ole kykyä järjestää asioita. Täällä vingutaan, että "SANOKAA, ETTÄ MÄ SELVIÄN". Paljon auttaa. Tilanne on tasan sama, kun auton ratissa päästetään ratista irti ja peitetään silmät.
        Enbuske toi sen vaihteeksi esiin, että on tutkimuksia joissa selkeästi käy ilmi, että naiset ovat tyhmempiä kuin miehet.
        Se näkyy käytännössä vaikka siten, että kotona nainen kääntyy miehen puoleen, kun on pienikin ongelma. Naiselle se on ylivoimainen ja mies selvittää sen sekunnissa.
        Jatka sinä vain ongelmien lakaisemista maton alle, kun et muutakaan voi. Ei nainen voi käsittää tälläistä asiayhteyttä.

suuressa viisaudessasi, miksi meille kyvyttömille idiooteille useimmiten "annetaan lapset" erossa..?
        Kun ei kerran mitään osata tehdä oikein, niin miksi ei tämän kyseessä olevan tytön isästä sitten tullut lähivanhempaa? Ja vaikkei tullutkaan, useimmilla vanhemmilla on kuitenkin yhteishuoltajuus = käytännössä kummankin pitäisi kantaa yhtä paljon vastuuta lapsesta. Eikä yksinhuoltajuuskaan sulje pois sitä, etteikö isä saisi osoittaa välittämistään puuttumalla asioihin tuollaisissa tilanteissa.
        Ai niin, mutta kun on ne elarit... Miehillä vain tuntuu usein olevan se käsitys, että elareiden maksu vapauttaa heidät samalla muusta vastuusta ja velvollisuuksista lasta kohtaan... Riittää, kun elarit maksetaan oikeana päinvänä, ja ehkä lasta nähdään ennaltasovittuna ajankohtana, siinä välillä ei lapsesta tarvitse olla kiinnostunut.

Siinä taas yksi besserwisser, joka uskoo kaiken lätinän, mitä joku Enbuskekin suustaan suoltaa. Todella tasokasta.

• sivustaseur.
        räei'to a'eäjfd kirjoitti:

suuressa viisaudessasi, miksi meille kyvyttömille idiooteille useimmiten "annetaan lapset" erossa..?
        Kun ei kerran mitään osata tehdä oikein, niin miksi ei tämän kyseessä olevan tytön isästä sitten tullut lähivanhempaa? Ja vaikkei tullutkaan, useimmilla vanhemmilla on kuitenkin yhteishuoltajuus = käytännössä kummankin pitäisi kantaa yhtä paljon vastuuta lapsesta. Eikä yksinhuoltajuuskaan sulje pois sitä, etteikö isä saisi osoittaa välittämistään puuttumalla asioihin tuollaisissa tilanteissa.
        Ai niin, mutta kun on ne elarit... Miehillä vain tuntuu usein olevan se käsitys, että elareiden maksu vapauttaa heidät samalla muusta vastuusta ja velvollisuuksista lasta kohtaan... Riittää, kun elarit maksetaan oikeana päinvänä, ja ehkä lasta nähdään ennaltasovittuna ajankohtana, siinä välillä ei lapsesta tarvitse olla kiinnostunut.

Siinä taas yksi besserwisser, joka uskoo kaiken lätinän, mitä joku Enbuskekin suustaan suoltaa. Todella tasokasta.

sä menit selvään ansaan ja käännyit kommentissasi miehen puolen?? Ja noi elarijututkin vielä kaiken huipuksi.

• epr5ykgHTDFGCLv
        sivustaseur. kirjoitti:

sä menit selvään ansaan ja käännyit kommentissasi miehen puolen?? Ja noi elarijututkin vielä kaiken huipuksi.

tuollaisten urpojen lätinät pistävät vituttamaan, kun lähipiirissä on näitä samanlaisia besserwissereitä myös.
        Ihmisillä pitäisi olla jonkinlainen itsekritiikki päällä edes toisin ajoin, kun suuressa hauskuudessaan rääpivät päätään toisille ihmisille aroista ja kipeistä asioista.

• Jumppisjuu
        räei'to a'eäjfd kirjoitti:

" miksi meille kyvyttömille idiooteille useimmiten "annetaan lapset" erossa..?"
        Sitä minäkin suuresti ihmettelen. Ehkä se johtuu siitä, että näistä asioista on sossussa päättämässä katkeria eronneita naisia? Vai olisiko siinä vain laskettu, että tulee halvemmaksi hoitaa seonneita lapsia, kuin seonneita äitejä? Äiti ei pärjää, ellei hänellä ole lapsi kaverina.
        Lastenpsykiatrian tarve on kasvanut tasatahtiin avioerojen kanssa ja ylikin. Määrärahat ovat moninkertaistuneet viimeisen viidentoista vuoden aikana, vaikka muualla niitä on suhteessa vähennetty.
        Avioerot ovat nuorempien ihmisten riesa, ja heillä ne pienet lapset ovat.
        En kyllä yhtään ihmettele erojen suurta määärää, kun katsoo millaisia nykynuoret ovat. BB:ssä ei taida olla ihan keskivertokansalaisia, mutta ainakin heitä ihaillaan.
        Missitkään eivät tiedä mistään mitään kun heiltä jotain kysytään. Mahtaako heillä olla sahajauhoja päässä, kun lähes jokainen nolataan iltapäivälehdissä?

• siru*
        Inho Realisti kirjoitti:

vasta onkin kykyä järjestää asioita, sanokoon Embuske mitä sanoo. Ainakin itse olen järjestänyt aina kaiken, koska yleisesti osaan tehdä monet asiat paremmin ja nopeammin kuin ex - tai nyx. Se tosin vähän rassaa parisuhdetta, koska toiselle ei jää tilaa kasvuun ;). Toisaalta tuo asenteeseesi "naiset ei voi käsittää eikä osata mitään" rassaa kaikkein eniten parisuhdetta :D.

Amerikkalaisessa tutkimuksessa oli todettu, että onnellisimpia ovat liitot, joissa mies yleensä myöntyy vaimonsa tahtoon konfliktitilanteissa - ja muutoinkin vähintään KYSYVÄT vaimon mielipidettä. Siis näin "Kulta, voisinko mielestäsi lähteä tänään poikien kanssa lätkämatsiin?" eikä "Nyt LÄHDEN poikien kanssa lätkämatsiin!".

• eronnut 41

Ei eron tarvitse olla lapselle katastrofi. Aikuisista se riippuu. Miten he osaavat ratkoa asioitaan, hoitaa niitä ja miten ja mitä lapselle kerrotaan. Minulla on 15 ja 12-vuotiaat lapset. Erosin vuosi sitten ja muutin pois kotoa, ex-mieheni avusti minua asunnon hankkimisessa, koska hän ja lapset jäivät kotitaloomme. Kävin lapsia tapaamassa useita kertoja viikossa heidän kotonaan ja olin yötä, jos exäni halusi lähteä vapaalle. Homma toimi koko ajan mainiosti. Nyt asun vanhassa kotitalossani, ostin exäni osuuden talosta ja hän muutti minun kaksiooni. Missään vaiheessa ei ole ollut erimielisyyksiä asioista vaan olemme pystyneet keskustelemaan kaikesta. Lapset ovat olleet koko ajan tyytyväisiä ja iloisia, koulut on sujuneet hyvin molemmilta, heitä on kuunneltu esim. asumisasioissa. Lapset toivoivat ettei kotitaloa myytäisi ja näin teimme - kaikki tyytyväisiä.

• Mies ....

Ero ON aina katastrofi lapselle, vaikka kuinka muuta väittäisit!
        Meillä myös hoidettiin asiat aikuismaisesti ja lapsia kuunnellen. Kotitaloa ei myyty, vaan lunastin sen itselleni.
        Koulut eivät vaihtuneet ja hyvin menee siinä mielessä.
        Lapset yrittivät saada meitä palaamaan yhteen ja oli aika riipaisevaa, kun pienempi veti minua kädestä ja vei käteni äidin käteen. Ex oli päätöksensä tehnyt, enkä itse halunnut sitä väkisin muuttaa, joten niillä korteilla mentiin, mitä ex jakoi.
        Löysin uuden onnen, sata kertaa paremman kuin entinen ja lapset viihtyvät luonamme paljon enemmän, mitä tapaamisista sovittiin. Tämäkös ex:ää otti pattiin ja hän keksi kaikkea mahdollista, että lapset eivät pääsisi tulemaan. Ravasi sosiaalitoimistossa keksimässä valheita ja yritti lyödä suhteeseemme kiilaa kaikin tavoin. Lupautui jopa muuttamaan takaisin, mutta siinä vaiheessa se ei enää olisi minulle tullut mieleenkään. Olisi taatusti lähtenyt uudelleen, kun olisi saanut meidät erotettua.
        Sosiaalitoimistossa hermostuttiin häneen ja nyt lapset saavat itse päättää, missä haluavat olla. Sen jälkeen ex ei enää ollut lapsista edes kiinnostunut, joten täällä he sitten enimmäkseen ovat. Kotonaan. Tänne he ovat syntyneet ja alkutaipaleensa eläneet. Sitten alkoi pompottelu, kun ex ei tiennyt, mitä elämältä haluaa. Toivottavasti hän on nyt onnellinen vanhassa kerrostalokaksiossa, liikennevalojen luodessa tunnelmaa kaupungin elämän keskipisteessä. Yksinään, luulisin.

• angeliina06
        Mies .... kirjoitti:

Ero ON aina katastrofi lapselle, vaikka kuinka muuta väittäisit!
        Meillä myös hoidettiin asiat aikuismaisesti ja lapsia kuunnellen. Kotitaloa ei myyty, vaan lunastin sen itselleni.
        Koulut eivät vaihtuneet ja hyvin menee siinä mielessä.
        Lapset yrittivät saada meitä palaamaan yhteen ja oli aika riipaisevaa, kun pienempi veti minua kädestä ja vei käteni äidin käteen. Ex oli päätöksensä tehnyt, enkä itse halunnut sitä väkisin muuttaa, joten niillä korteilla mentiin, mitä ex jakoi.
        Löysin uuden onnen, sata kertaa paremman kuin entinen ja lapset viihtyvät luonamme paljon enemmän, mitä tapaamisista sovittiin. Tämäkös ex:ää otti pattiin ja hän keksi kaikkea mahdollista, että lapset eivät pääsisi tulemaan. Ravasi sosiaalitoimistossa keksimässä valheita ja yritti lyödä suhteeseemme kiilaa kaikin tavoin. Lupautui jopa muuttamaan takaisin, mutta siinä vaiheessa se ei enää olisi minulle tullut mieleenkään. Olisi taatusti lähtenyt uudelleen, kun olisi saanut meidät erotettua.
        Sosiaalitoimistossa hermostuttiin häneen ja nyt lapset saavat itse päättää, missä haluavat olla. Sen jälkeen ex ei enää ollut lapsista edes kiinnostunut, joten täällä he sitten enimmäkseen ovat. Kotonaan. Tänne he ovat syntyneet ja alkutaipaleensa eläneet. Sitten alkoi pompottelu, kun ex ei tiennyt, mitä elämältä haluaa. Toivottavasti hän on nyt onnellinen vanhassa kerrostalokaksiossa, liikennevalojen luodessa tunnelmaa kaupungin elämän keskipisteessä. Yksinään, luulisin.

no minnes yhdessä asuvien/naimisissa olevien vanhempien lapset joita kiusataan sit sijoitettaisiin, jos asiat sillä ratkeaa ja ongelma häviää?? Kyllä mä luulen, että ne kiusaajat vaan etsis uuden uhrin muuttamaan joutuneen tilalle. Taitaa ongelma tuossa tapauksessa olla ihan jossain muualla kun kiusaamisen uhriksi joutuneen lapsen äidissä. Ehkä jos on vanhempiin katsominen niin lähdettäiskö kumminkin osoittelemaan niitä kiusaajan puolen huoltajia?

• frostyberry'
        angeliina06 kirjoitti:

no minnes yhdessä asuvien/naimisissa olevien vanhempien lapset joita kiusataan sit sijoitettaisiin, jos asiat sillä ratkeaa ja ongelma häviää?? Kyllä mä luulen, että ne kiusaajat vaan etsis uuden uhrin muuttamaan joutuneen tilalle. Taitaa ongelma tuossa tapauksessa olla ihan jossain muualla kun kiusaamisen uhriksi joutuneen lapsen äidissä. Ehkä jos on vanhempiin katsominen niin lähdettäiskö kumminkin osoittelemaan niitä kiusaajan puolen huoltajia?

tuolla ketjun alkupuolella yritti sanoa - mutta ehei, eiku eiku... Syyhän on tietysti sen kiusatun eronneessa äidissä!

Sanottiinko missään, millainen kotitausta kiusaajilla on..? Luultavasti ovat ns hyvien perheiden lapsia, menestyvät ja hyvin toimeentulevat vanhemmat - jotka eivät osaa kasvattaa lapsistaan muita ihmisiä kunnioittavia. Mutta ei, eihän näissä herran tertuissa ja heidän vanhemmissaan VOI OLLA mitään vikaa, koska he muodostavat "kunnollisen" perheen. Vikahan on tietysti siinä kusipäisessä äidissä, joka erosi (niin, sitäkään ei missään kerrota, kumpi oli aloitteentekijä eroon, äiti vai isä) ja "altisti" näin lapsensa kiusaamiselle...
        Kaiken kaikkiaan perin omituinen tämän ketjun sävy ; ilmeisesti aloittajalla on jotain pahasti hampaankolossa tai sitten hän on yksi näitä kaiken paljon paremmin kuin muut tietäviä kaduntallaajia, jotka eivät näe metsää puilta.
        Mikähän olisi aloittajan kommentti, jos kiusattu tyttö olisi ns ehjän perheen lapsi..? Noo, ilmeisesti hän olisi julistanut täällä, että kiusaajat ovat selvästi erolapsia...

• Jumppisjuu
        frostyberry' kirjoitti:

tuolla ketjun alkupuolella yritti sanoa - mutta ehei, eiku eiku... Syyhän on tietysti sen kiusatun eronneessa äidissä!

Sanottiinko missään, millainen kotitausta kiusaajilla on..? Luultavasti ovat ns hyvien perheiden lapsia, menestyvät ja hyvin toimeentulevat vanhemmat - jotka eivät osaa kasvattaa lapsistaan muita ihmisiä kunnioittavia. Mutta ei, eihän näissä herran tertuissa ja heidän vanhemmissaan VOI OLLA mitään vikaa, koska he muodostavat "kunnollisen" perheen. Vikahan on tietysti siinä kusipäisessä äidissä, joka erosi (niin, sitäkään ei missään kerrota, kumpi oli aloitteentekijä eroon, äiti vai isä) ja "altisti" näin lapsensa kiusaamiselle...
        Kaiken kaikkiaan perin omituinen tämän ketjun sävy ; ilmeisesti aloittajalla on jotain pahasti hampaankolossa tai sitten hän on yksi näitä kaiken paljon paremmin kuin muut tietäviä kaduntallaajia, jotka eivät näe metsää puilta.
        Mikähän olisi aloittajan kommentti, jos kiusattu tyttö olisi ns ehjän perheen lapsi..? Noo, ilmeisesti hän olisi julistanut täällä, että kiusaajat ovat selvästi erolapsia...

Luultavasti niin onkin, että kiusaajat ovat erolapsia hekin.
        On sitäkin tutkittu, että kiusaaja tietenkin voi pahoin ja ovat kuin ovatkin yh-äidin hellässä huomassa.
        Nämä ovat vain sellaisia juttuja, joita ei pahemmin julkaista.
        Syyttävä sormi pitäisi kohdistaa väärin valitseviin aikuisiin, jotka eivät tunne puolisoaan (tai itseään?) tehdessään lapsia.
        Eron ottaa useimmiten nainen, tai mies siinä tapauksessa, kun kyllästyy vaimon marinaan ja erolla uhkailuun.
        Niin tietysti, mies juo ja huoraa, joten pakkohan se on jättää? Yksi pieni mutta, mikä saa miehen tekemään sellaista? Mies ei mene turhanpäiten naimisiin, eikä myöskään eroa, vaikka nalkutusta olisi vaikka muille jakaa.
        Mies keskustelisi mielellään avioliiton ongelmista, jos kumppani vain suostuisi tai kykenisi näkemään oman osuutensa pulmiin, mutta se on valitettavan harvinaista nykyisessä kulttuurissamme.
        Erosta päättää "tuomioistuin" naisen työpaikalla. Tämän olen omin korvinkin kuullut työelämän kiemuroissa kulkiessani.
        Niin tai näin, tilanne on jokseenkin katastrofaalinen, kun enemmän kuin puolet joutuu erolapsiksi täysin ilman omaa syytään.

• Sillä asiat on juuri näin, aikuiset ihmiset voi halutessaan selvittää vaikeatkin (ero-) avio-ongelmat jos oikeasti haluaa.Suhteen kolmas osapuoli hylättävä ja ruvettava miettimään omaa muutostarvetta toisen kohtelussa. Huomaatte heti kun lapsetkin piristyy..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• eW¤TRJ

liittyi taas oleellisesti tuohon alkuperäiseen aiheeseen - joka on KOULUKIUSAUS.

• ..............

Kyllä se on se vanhempian ainainen riitely, välinpitämättämyys ja rakkauden puuttuminen mikä tekee lapselle pahaa.

Kerrostalossa elävätkin ihmiset ja lapset ovat myös ihmisiä jopa monesti onnellisempia.

Itse lapsi perheessä jossa rakkautta ei ole mitään, ei ketään kohtaan siis edes lapsia. Rahaa kyllä on ollut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2503
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      180
      1748
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1598
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1583
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      1005
    6. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      958
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      891
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      61
      856
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      188
      844
    10. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      818
    Aihe