Pogostan tauti eli nivelrokko

pogostatar

Onko kellään tietoa tai vinkkejä hyttysten levittämän nivelrokon vaivoihin, reilun kuukauden on jo särkenyt ranteita, nilkkoja, polvia ja sormia. Virukseen ei ole lääkitystä, sanoi lääkäri, kipulääkkeitä oireiden mukaan, ilman en ole pärjännyt, juosta ei voi, rappuset ja pelkkä kävely ottaa niveliin...kyykkyyn ei pääse. Kipua on jatkuvasti, sairauden kestosta ei tietoa, osalla kestää vuosia, osalla viikkoja tai kuukausia. Suojautukaa elo-syyskuun hyttysiltä, tätä sindbis-virusta en toivo kenellekään.

139

17857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Irmeli57

      Sairastuin Pogostan tautiin syyskuun alussa Pohjois-Karjalassa. Täällä ei tiettävästi ollut silloin kuin 1 toinen tartunnan saanut (ainakaan siinä vaiheessa). Kun iho-oireet hävisivät kipeytyivät ranteet ja sormet.
      Sitten oikean jalan nilkka, joka oli varmaan kuukauden turvoksissa. Sen vähän parannuttua kipeytyi saman jalan polvi, ei tosiaan vessaankaan päässyt, kun piti lahkeesta nostaa jalka kynnyksen yli. Portaitten kiipeäminen oli tosi tuskallista. Nyt on etusormet aivan väärällään ensimmäisen nivelen kohdasta ja pikkurillit naksahtelevat. Kipulääkkeillä tässä on pitänyt vaan pärjätä. Nyt on mennyt jo 4kk. enkä ole oireeton. Nyt on tullut uskomaton väsymystila...Pitäs kai lähteä lääkäriin, johtuuko tämä samasta taudita.
      Joko sinä olet oireeton?

    • kärsivä

      Nostetaampas tämä nyt ylös!

      Itellä uskotaaan diagnoosiksi tuota ja nyt on pari päivää näppylöitä ollut. Juuri kun pyörittelin nilkkaa tuntui lievää vihlontaa, joten kivut vasta alussa kai. Kauanko teillä on kestänyt nuo vesikellot/ihottuma?

    • Ulpukka 88

      Pogostan tauti iski elokuun alkupuolella. Ensimmäinen työterveyslääkäri hoiti ensin alkavana nivelrikkona. Isommat nivelet myös ranteet varsinkin aamuisin jäykkänä ja sormien nivelet tulehduksesta punaisena
      Aamulla liikkeelle lähtö vaikeaa kun kaikki paikat jäykkänä, päivän pidennyttyä myös paikat vetryivät, leposärky illalla ja aamuyöstä sietämätön kun illalla ottamani tulehduskipulääkkeen vaikutua alkoi vähetä. Ihmetteli lääkärille että kaikkiin niveliikö se nivelrikko iskee kerta laakista. Lääkärille taa, nyt sain ajan toiselle lääkärille, empä kerennyt kaikkia vaivojani valittaa kun sanoi Pogostan taudin olevan, kertoi tautia olevan liikkeellä tänäsyksyksynä yllättävän paljon, niin oli hyttysiäkin ja myöhälle syksyyn.
      Vaihtoi tulehduskipulääkkeen uuteen ja antoi voimakkaan kymmenenpäivän kortisonikuurin (joka kyllä hirvitti jo nimenäkin), nyt olo helpottunut, turvotus ja kivut hävinneet toistaiseksi. Saa tiedä kauanko tätä autuutta kestää.
      Minulla tuota ihottumaa tosi vähän, mutta päätä jomottanut useasti.

    • hyttyskammoinen

      Sain Pogostan tauti diagnoosin kuukauden tautia sairastettuani viikko sitten. Nivel- ja lihassärky jatkuu yhä. Panacodin avulla pystyn tekemään töissä lyhennettyä päivää ja nukkumaan öisin. Tulehduskipulääke burana-panadol-yhdistelmä ei auta, kipupiikki kuulemma ainoa vaihtoehto tämän jälkeen.

      Ulpukka 88 minkälainen kortisonikuuri? Valmis kokeilemaan kaikkea!!

      • Ulpukka 88

        Kortisoni kuuri, Prednisolon 20mg 2 tablettia aamuin 5 päivän ajan, jonka jälkeen 1 tabletti aamuisin 5 päivän ajan.
        Lisänä Vimovo 500 mg/ 20mg tulehduskipulääke 1 tabletti 2 kertaa päivässä kuukauden kuurina. Nivelkivut hävisivät toisena päivänä näiden lääkkeiden käytön alettua (toistaiseksi olo kivuton) myös aamu jäykkyys hävisi nivelistä.
        Noita samoja syömiäsi lääkkeitä popsin melkein kuukauden ei ollut minullekaan mitään apua. Pään jomotuskin loppunut. Kai ottivat verikokeet taudin varmistamiseksi.


      • hyttyskammoinen
        Ulpukka 88 kirjoitti:

        Kortisoni kuuri, Prednisolon 20mg 2 tablettia aamuin 5 päivän ajan, jonka jälkeen 1 tabletti aamuisin 5 päivän ajan.
        Lisänä Vimovo 500 mg/ 20mg tulehduskipulääke 1 tabletti 2 kertaa päivässä kuukauden kuurina. Nivelkivut hävisivät toisena päivänä näiden lääkkeiden käytön alettua (toistaiseksi olo kivuton) myös aamu jäykkyys hävisi nivelistä.
        Noita samoja syömiäsi lääkkeitä popsin melkein kuukauden ei ollut minullekaan mitään apua. Pään jomotuskin loppunut. Kai ottivat verikokeet taudin varmistamiseksi.

        Jätin Panacodin, kun en jaksanut mitään.. Nyt Burana-Panadol linjalla. Verikokeen tuloksen sain tuolloin kuun vaihteessa.
        Sain vinkin voltaren tableteista, joita käytetään reumaatikoillekin, joista siis saattaisi olla apua, mutta nyt jäin miettimään tuota kortisoni kuuria.
        Taidan varata lääkäriltä ajan...

        Kiitos Ulpukka88!


      • hyttyskammoinen
        hyttyskammoinen kirjoitti:

        Jätin Panacodin, kun en jaksanut mitään.. Nyt Burana-Panadol linjalla. Verikokeen tuloksen sain tuolloin kuun vaihteessa.
        Sain vinkin voltaren tableteista, joita käytetään reumaatikoillekin, joista siis saattaisi olla apua, mutta nyt jäin miettimään tuota kortisoni kuuria.
        Taidan varata lääkäriltä ajan...

        Kiitos Ulpukka88!

        Juu, ei kortisonista ole mitään hyötyä..lääkärin mukaan sitä ei käytetä tällaiseen..kipupiikkiä kylläkin..


      • hyttyskammoinen
        Ulpukka 88 kirjoitti:

        Kortisoni kuuri, Prednisolon 20mg 2 tablettia aamuin 5 päivän ajan, jonka jälkeen 1 tabletti aamuisin 5 päivän ajan.
        Lisänä Vimovo 500 mg/ 20mg tulehduskipulääke 1 tabletti 2 kertaa päivässä kuukauden kuurina. Nivelkivut hävisivät toisena päivänä näiden lääkkeiden käytön alettua (toistaiseksi olo kivuton) myös aamu jäykkyys hävisi nivelistä.
        Noita samoja syömiäsi lääkkeitä popsin melkein kuukauden ei ollut minullekaan mitään apua. Pään jomotuskin loppunut. Kai ottivat verikokeet taudin varmistamiseksi.

        Niin siis lääkäri totesi minulle, ettei kortisonista ole hyötyä..
        Oliko Ulpukka 88 sinulla tulehdusarvot koholla...


      • Ulpukka 88
        hyttyskammoinen kirjoitti:

        Niin siis lääkäri totesi minulle, ettei kortisonista ole hyötyä..
        Oliko Ulpukka 88 sinulla tulehdusarvot koholla...

        Kyllä oli. Toisaalta masentavia luettavia nuo tautimääritykset tästä bogostasta,
        niimpä vähän sekavin tuntein odotan aikaa kun tulehduskipulääke kuuri loppuu mitä sitten seuraa.


    • ininä

      Miten selvisit? Miten kauan sinulla oireet kestivät?

    • ininä

      Miten selvisit? Miten kauan sinulla oireet kestivät?

      • Ulpukka 88

        Ininä kysytkö minulta!!
        Kärvistelin pari viikkoa oireiden kanssa ennen lääkärille menoa, kaikki tutut ja tuntemattomatkin jotka näkivät käteni ja liikkaamiseni tekivät diaknoosin joka oli. Alkava nivelrikko.
        Lue myös edellinen vastaukseni Hyttyskammoiselle.
        Tällä hetkellä voisin tanssia vaikka ripaskaa, olo on niin kivuton.


      • hista

        4.8 tulee 4-vuotis-synttärit taudille. Oireena pirullinen ranteiden särky molemempien kyynerpäinen kipu, lonkka,polvi,höh,koko oikea jalka,nilkka,varpaat.....Lekurit ei noteeraa.......niin ja perseluu kanssa. Onko se joku parantumaton vaiva????


    • Panacod

      Heipä hei kohtalotoverit !

      Mulla alkoi nivelsäryt syyskuun alussa eikä vielä ole yhtään helpottanut. Ihottumaa mulla ei ollut lainkaan mutta sahaavaa kuumetta ja nivelsärkyä ( tulehdus) sormissa, ranteissa, olkapäässä ja niskassa. Lääkäri epäili heti Pogostaa tai Borreliaa ja verikokeissa oli molempien vasta-aineet koholla.

      Burana 800 ei jeesannut yhtään, nyt lääkityksenä Voltaren Rapid 50 mg 3xvrk, Miranax 550mg 2xvrk ja Panacod 2xvrk. Näillä pärjään joten kuten mutta ei ole hääviä kun toisessa kädessä enää pikkurilli on kivuton.

      Kiitos Ulpukka 88 kortisoni-vinkistä, täytyypä ottaa puheeksi seuraavalla lääkärikäynnillä. Mitähän tapahtuu, kun sinun kortisoni-kuurisi loppuu, palaako säryt ?

      Hieman jo hirvittää, että kuinkahan kauan tämä kestää. Toisissa lähteissä sanotaan että viikkoja mutta just luin HUS:n sivuilta että niveltulehdukset voi vaivata vuosia tai jopa muuttua kroonisiksi.

      Tsemppiä teille kohtalotoverit, kerrottehan miten tautinne etenee/paranee ?

      • Ulpukka 88

        Kortisoni- kuuri loppui jo pari viikkoa sitten olo vielä kivuton, mutta kuinkahan käy kun loppuu tuo Vimovo tulehduskipu lääkitys.


    • hyttyskammoinen

      Pogostanin väliaikatietoja.. minkäänlaista helpotusta ei ole lääkehoidolla ollut.
      Vaikka kortisoniakin sain, loppujen lopuksi.
      Muutamia ok-päiviä on ollut, mutta sitten tauti "palaa". Toivon kuitenkin, että se on merkki siitä että ohi on menossa, hitaasti mutta kuitenkin...

      • Ulpukka 88

        Lääkkeet loppui muutama viikko sitten......viime viikolla uudet verikokeet ja Vimovo kuuria lisää (sormien nivelet ja toinen ranne alkoi jäykistyä ja kipukin palasi ,mutta ei kovin ärhäkkänä) Tänään kävin lääkärin pakinoilla uudestaan halusi henkilökohtaisesti kertoa uusien veri kokeiden tulokset ja jututtaa muutenkin, sanoi taudin olevan hyvään suuntaan menossa, mutta samaan hengen vetoon kertoi sen ärhäköityvän koska vain tai sitten ei. Joten eipä auta kuin odotella mitä tapahtuu.
        Onnekseni olen voinut töissä käydä kokoajan.
        Kertokaa mikä tilanne Teillä toisilla taudin suhteen on.(:


    • joukke

      voiko pokostanin niveloireet jatkua vuosia?

    • sattuu

      hei kanssasisaret ja veljet

      Elokuu 2011 vasen pikkusormi tuli äkkiä kipeäksi,kuumotus punoitus ja hirveä kipu,lääkäri epäili kihtiä. kipuili 2-3 vrk.
      Syyskuun puolessa välissä oli paha 18.9vasen jalka ,en päässyt kävelemään kun vain raahaamalla jalkaa perässäni,EA plklla antoivat kipupiikin että puolentunnin päästä se auttaa ja voit lähteä,Ei mitään tehoa ja sain viel vahvaa voltarenia yöksi,ei mitään apua,kolme päivää taas kipuili ja sitten se meni 21.9oikeaan polveen.
      polven jälkeen tuli 23.9 vasen olkanivel kipeäksi johon sain kortisoni piikin.ei auttanut. 27.9 oikea nilkka,ei kovin paha mutta 29.9 vasen etusormi tuli järjettömän kipeäksi,menin Päivystykseen, ja siellä lääkäri tuijotti vain lasittuneena monitorista minun labrakokeitani jotka otettiin edelliskäynnillä. ja myös pikatulehdus koe otettiin ja kaikki oli puhdasta ei tulehdusta ei mitään.yritin sanoa että minulla on tää sormi kipeä ja tulehtunut ja kahden sormen paksuinen,mutta kun ei ole tulehdus arvoja niin ei minua kai mikään vaivaa, juuri ja juuri katsoi sormeani ja minua joka olin vastaanotolla.sanoin että entä jos se iskee niskaan, niin lääkäri sanoi että ei nyt yhtäkkiä selkärankaan hyppää ja hymähti minulle.Arvatkaa mikä tunne oli.Seuraava
      arkipäivänä 3.10 oli oikean peukalon vuoro ja menin oman terveysaseman lääkärin luokse,näytin turvonnutta etusormeani ja sanoin että minulla on tulossa oikea peukalo kipeäsi tänään oireet oli jo päällä.Lääkäri laittoi minut pikaisesti reumapolin vastaanotolle saadaan selvyys asialle,no kiireellisyys oli tietysti laboratoriotulosten perusteella 23.11. vasen nilkka kipeytyi 6.10.
      vasen olkapää 17.10. oikea keskisormi jota näytin omalääkärille ja hän otti välittömästi yhteyttä reumalääkärille joka oli pitkittänyt kiireellisyyttä.
      9.11 pääsin reumalääkärille vihdoinkin ja onneksi minulla oli näyttö mukana oli näet oikean ranteen vuoro.Tämä käynti lääkärillä oli positiivinen,verikokeita määrättiin taas lisää ja itse sanoin tälle lääkärille että mitekäs tällainen pogostan tauti? sain pretnisolon 1 ja puoli tablettia aamulla ja tarvittaessa eli akuutissa 4 tabl. kerralla ja illalla oxiklorin tabletti.Viikolla 47 sain mullistavan tiedon reumalääkäriltä että olen sairastanut pogostan ja ne vasta-aineet on koholla. Miten helpottava tieto siis että tähän hulluuteen tuli diagnoosi,vaikka tekee kipeää. vasen polvi 17.11 tuli niin kipeäksi ette päässyt sängystä ylös mutta viikon lääkitys kai on auttanut että kipu häipyi päivän aikana.28.11 rupesi vasen olka taas kipuilemaan vähän ja sen jälkeen se siirtyi 2.12 oikeaan olkapäähän joka on viikon kipuillut hiljakseen.ja tänä aamuna 11.12 herätessäni huomasin että oikea etusormi on kipeä,otin 4 tablettia ja nyt tässä kirjoittelen keskisormella.Olen helpottunut ja iloinen kun on muitakin kellä on tämä piinaava tauti.joulukuun lopulla minulla on taas aika reumalääkärille.
      OLEN SAANUT ERILAISIA TULEHDUSKIPULÄÄKKEITÄ IHAN SAMA VAIKUTUS,LAITANKO SEN KORVAAN VAI SUUHUN. NYT OLEVA LÄÄKITYS ON LYHENTÄNYT KIPUAIKAA. JA OLEN OLLUT 3 VIIKKOA YHTÄ JAKSOISESTI TÖISSÄ.SYYSKUUSTA ASTI OLEN OLLUT SAIRASLOMALLA AINA 2-3 PÄIVÄÄ VIIKOSSA.

      • hyttyskammoinen

        Ei saisi nauraa...mutta just noin se menee! Kipua siellä, täällä, ei kun tuolla!
        Tänään lääkärillä, kun hermot lähtee tän taudin kanssa. Uutta kipulääkettä kokeiluun (en edes muista mitä se oli kun kaikkee on koekiltu ilman tulosta, nenään en ole vielä laittanut, ehkä kokeilen), töitä tehdään kun jaksetaan ja pystytään.. ehdotti myös lepoa "lääkkeenä".. Sanoi, että kahden vuoden päästä on varmasti ainakin helpompaa! Odotellaan...


    • Ulpukka 88

      Nimimerkille sattuu!!
      Kylläpä on sairaskertomusta kerrakseen.
      Kerro mitä lääkärit kertovat kun käyt seuraavan kerran heidän pakeillaan. Itselläni tauti just nyt tilanteessa jonka kassa jotenkin toimeen tulee, ilman kipulääkkeitä joulun aatosta alkaen. Vasemman käden etusormi ja oikean käden ranne aamusta jäykkä, ja niin helskutin kipeä ettei tahdo aamupalaa sada tehtyä, mutta päivän edetessä vertyvät ja kipukin vähän hellittää......Liekö toiveajattelua, että tauti pysyisi edes tässä vaiheessa eikä enää pahenisi.

      Teille kaikille kanssa sisaret-ja veljet toivoisin vähemmän tuskaista ja kivulisata
      tulevaa tätä UUTTA VUOTTA 2012. :-)

      • SATTUU

        EN ENÄÄ JAKSA MUISTAA MISTÄ VIIMEKSI KIPUILI,MUTTA KYLLÄ SE KORTISOONI TABLETI ON AINAKIN LYHENTÄNYT KIPUAJAN KOLMESTA PÄIVÄSTÄ YHTEEN, ILLALLA JA YÖLLÄ SATTUU NIIN ETTÄ MEINAA PAHEMPI HULLUUS TULLA JA SEURAAVANA PÄIVÄNÄ KIPU ON TAAS POIS.VIIME KÄYNTI REUMALÄÄKÄRILLÄ KUN OLI SE VASEN RANNE YM SORMET, LÄÄKÄRI MÄÄRÄSI JOTAI SELLAST SOLUMYRKKYY JOTA OTAN KERRAN VIIKOSSA MUTTA SEKIN RUPEAA TEHOAMAAN JOSKUS HELMIKUUSSA.KATOTAA LÄHTEEKÖ ENNEMMIN TUKKA KUN KIPU, MUTTA KYLLÄ TÄSSÄ ON JO SEN VERRAN KITUNU ETTÄ OTTAA VAIK MITÄ HOITOA ETTÄ SAIS TULEHDUKSET POIS. TÄMÄN UUDEN LÄÄKKEEN TAKIA PITÄÄ KÄYDÄ VERIKOKEISSA JOKA TOINEN VIIKKO ETTEI TULE MITÄÄ YLLÄTTÄVIÄ VERIARVO MUUTOKSIA.
        MINULLA AUTTAA KYLMÄ KÄÄRE TAI KERRAN KUN KOKO RANNE OLI SORMIIN ASTI TULEHTUNUT NIIN OTIN YÖKSI KYLMÄVESIASTIAN SÄNGYN VIEREEN JA UITTELIN KÄTTÄ KOKO YÖN SIELLÄ KUN EI UNIKAAN TULLUT.KYLMÄ RAUHOITTAA, JA TOISEKSI AVUKSI NYT MINULLA ON AINA IDEAALISIDE KASSISSA ,JOS TULEHDUS ISKEE,MINÄ ISKEN TAKAISIN LAITAN SITEEN ESIM JOS PEUKALO ON KIPEÄ NIIN SIDON RANTEEN JA SORMET SILLAI ETTEI PEUKALOA SATU KÄTTÄ LIIKUTTAESSA.VIIME VIIKOLLA OLI KYYNÄRPÄÄ NIIN KIPEÄ ETTÄ TOISELLA KÄDELLÄ PITI NOSTAA,YÖKSI IDEAALI SIIHEN JA AAMULLA SAIN KÄDEN JO MELKEIN KIVUTTA LIIKKUMAAN.JA EIKUN TÖIHIN IDEAALI KYYNÄRPÄÄSSÄ.


    • hyttyskammoinen

      Ilokseni olen saanut uuden kipukohdan ja tällä kertaa alaselkään. Kaiken entisen lisäksi en pysty istumaan, vaan töitäkin tehdään nykyään makuuasennossa. Yritän elää ilman lääkkeitä, mutta muutama panacodi menee yöksi ja joskus päivisinkin.. Tuon mukana on tullut jäykkyys koko ylävartaloon ja käsien liikerata on pienentynyt.
      Tuon ideal-siteellä sitominen on auttanut minuakin. Polvet, varpaat, sormet ja ranteet on ollut teipattuna.
      Koittakaa jaksaa taistella.

      • kipuilija

        Hei, onko teillä olleet tulehdusarvot kenekkäkään koholla Pogostan iskiessä?
        Minulta ei vieläkään lääkärit ole selvittäneet karseita kipuja jotka alkoivat n. neljä kk sitten. On otettu rtg-kuvat, gammakuvat, liuta verikokeita yms. Reumalääkärin mukaan ei ole viiteitä reumasta. Tulehdusarvot ovat pilvissä ja joka päivä menee Voltarenia ja Panacodia jotta joten kuten pärjäisi.


    • Ulpukka 88

      Hei!
      Ovatko kaikki niin sairaita, että kukaan ei jaksa kertoa voinnistaan mitään.
      Vai oletteko jo parantuneet joten ei ole mitään kertomista.
      Itselläni tilanne edelleen siedettävässä vaiheessa....... joten toinen päivä välistä parempi kuin toinen.

    • sattuu

      hei teille

      Tämän vuoden puolella en ole ollut päivääkään sairaslomalla jee,
      tammikuussa oli kyynärpää ja nilkka kipeä mut ne meni päivässä ohi.
      se kortisoni on ollut se pelastus vaikka sitä en olis ruvennut napsimaan.
      mitä nyt vähän on posket pullollaan mutta sou vat kun ei tarvi kitua.
      kortisoniakin ruvetaan vähentämään kun on 4 viikkoa ollut ilman tulehdusta joten ensi perjantaina.On niin ihanaa kun ei tartte vaihteeks kitua johan sitä kesti 3 kuukautta yhtä soittoa,
      siis älkää luovuttako ja tutkituttakaa kaikki veriarvot ja hakeutukaa reumalääkärille..
      hyvää talvea ja kirjoitan taas kuulumiset.

    • Ulpukka 88

      Hellurei!!!

      Kun yksi kipu vähän hellittää,,,,jopa toinen nurkantakana odotaa mihin kohtaa iskisi. Siispä umpisuoli ilmoitti olemassaolostaan, eikun lääkärille ja sitä tietään sairaalaan. Tähystämällä nappasivat pois, vajaa kolme viikkoa sairaslomaa ja eikun duuniin takaisin. Pogostan suhteen olotilaa kuvailisin nyt jopa hyväksi, antanut neuloo jo parit villasukat, ilman suurempia tuskia. :-D
      Hyvää talvenselän taittumista ja kesän odotusta!

    • Pogostan taudin uhri

      Hei kaikki oireilevat pogostanhyttysen pistämät,
      luen oireuvauksianne ja on todettava, että minullakin entisenä pohjoiskarjalaisena on hyvin todennäköisesti tuo sama pogostantauti ollut jo vuosikymmeniä eli kipuja ja pistelyä sormissa, ranteissa ja nilkoissa sekä sormien aamujäykkyyttä oli ensi kertaa 1960-luvun lopulla. Siihen liittyi sormien kuumotusta, väsymystä ja voimattomuutta. Olin tuolloin 22-vuotias. Sitä on ajoittain jatkunut nyt 40 vuotta. Ensi vuosina jopa useita viikkoja peräjälkeen. Sitten rauhoittui. Meni vuosiakin, että tuskin muistin koko asiaa. Nyt oireet ovat tulleet viime vuosina muutamia kertoja vuodessa takaisin ja tulehdusvaihe on parasta-aikaa päällä. Nyt on kestänyt muutamia päiviä. Olen käynyt lääkreissä useita kertoja, eikä nivelreumaa ole todettu, eikä kenellekään lääkärille tullut mieleen tutkia pogostantautia. Pogostantaudin vasta-aineita ei myöskään ole tutkittu, mutta lääkäriystävä arvelee nyt, että siitä saattaa olla kyse. Pitää kai käydä tutkituttamasssa. Olen ottanut joskus Buranaa, mutta se auttaa vain hetkellisesti. Epämiellyttävä pistely ja polttelu sekä vilu ja hikoilu on ikävää varsinkin yöllä kun pitäisi nukkua. Onneksi en ole menettänyt liikuntakykyäni. Oireet vain ovat epämiellyttäviä ja häiritseviä. Sairauden ja kipujen takia en ole ollut myöskään poissa töistä. Mutta tauti itää edelleen. Siis se on ilmeisesti päässyt kroonistumaan.

      Olen elänyt elämäni 20 ensimmäistä vuotta hyttysten syötävänä Ilomantsin rajakunnassa.

      • keväthyttynen

        Onko kukaan teistä kuullut, että Pogostan taudin voisi saada keväällä?


      • Keijo8303894
        keväthyttynen kirjoitti:

        Onko kukaan teistä kuullut, että Pogostan taudin voisi saada keväällä?

        Täälläkin epäilys pogostan taudista, tällä viikolla tullu oireet.. Pääasiassa kai tarttuu loppu kesästä mutta kai se on mahdollista saada näin alkukesästäkin?


      • Vaivainen

        Minä sairastin ihmeellisen kuume-, ihottuma- ja kiputaudin n. 35 vuotta sitten. Altistuin pistiäisille Kainuun korvessa ennen taudinpuhkeamista.Kesälomareissulla jouduin Joensuun keskussairaalaan eristykseen. Kuume oli korkeimmillaan 40.4, ja olin kauttaaltaan ihottuman peitossa. Epäilivät ekaksi tuhkarokkoa, mutta varmuutta ei saatu. Sain antibiootteja. Vuosikausia nivelvaivoja, selkä sökö. Nivelrikko ym. Viikko sitten leikattiin vas. polveen keinonivel, toinen myöhemmin. Pogostantautia ei tuolloin osattu epäillä, ei tiedetty. "Ken vaivojansa vaikertaa on vaivojensa vanki"! Saatana! Arja 67v.


    • satakuntalainen

      Vaimo tuon sairasti viime syksynä (2011) satakunnassa, nivelkivut edelleen. Melkein vuoden buranaa popsi päivittäin, välillä yöksi panacodia. Nyt kuitenkin jo melkein normaali, riippuen työrasituksesta. Itsekkin tämän olen joskus 90-luvun puolivälissä sairastanut, mutta selvisin ihottumalla.

      Onko kellään tietoa että voiko tämän sairastaa vain kerran elämässä, vai voiko virus tulla uudelleen?

    • sattuu

      moikka kaikille

      siis tammikuussa on ollut viimeksi tulehduksia ja kipuja,kortisoonia pudotetaan pois 4 viikon välein puoli tablettia.Trexan pitää tulehduksen aisoissa sanoi lääkäri ja sitä otan 2 tabl. viikossa.olen niin iloinen kun on saanut nauttia keväästä ja kesästä toistaiseksi ilman kipuja.

    • ulpukka 88

      Kipuja tällä hetkellä vähän,silloin tällöin sormissä ja ranteessa, jos kivut tässä pysyy tämän kyllä kestää. Ajattelutaa vaan uskaltaako sitä sieni-ja marjametsään mennä ollenkaan. Olen googlettanut pogostan taudin monta kertaa tietoa kyllä löytyy, ei vaan ole silmiini sattunut kuinka käy jos tautia kantava hyttynen pistää, palaavatko kivut kahta kauhenapana.......toisaalta,saattaapa se hyttynen tökätä piha keinussakin. Että ei ku mehtään kun se aika koittaa. -:)

    • Itelle tuli syyskuun alussa, mettätöissä tuli oltua heinä-elokuussa ja nyt kivut kestäny 2,5 kuukautta.Lääkäriin menin kuukauden kipujen jälkeen. Aika hyvin nuori opiskelijalääkäri oireista päätteli, verikokeet paljastivat pogostaksi. Polvet ja nilkat kipuili, välillä ei meinannu päästä sängystäkään ylös,kipupisteitä myös vasemmassa kyynärpäässä ja vasemmassa jalkaterässä. Nyt jo lähes kivuttomat jalat,tosin sellainen kankeus jaloissa päällä vielä kun kauan istuu. Silloin tällöin vielä särkyä polvissa mutta ohi menossa. Buranaa tuli ottetua kuurina alkuvaiheessa, 800 yöksi ja 600 päivällä muutama. Nyt en syö enää särkylääkkeitä ja pärjään ihan ok ilman, kävellessä ei enää kipuile ja juoksuaskeleitaki jo muutaman otin. Paskamainen tauti,kiitti vaan hyttysen ja huonon tuurin.
      Mut, hei teille joilla tää todetaan: Tää menee ohi,alkuvaiheessa popsikaa kiltisti vaan buranaa ja kävelkää minkä pystytte, Tsemppiä. Ja joillakin ei mee ohi kuulemma, paskasäkä sit.

      • kake811

        Jess.. taas mettätöissä mut nyt ilman hyttysiä ja hirvikärpäsiä.:)

        No, nyt vois sanoa että suht kivutonta on. Mitä nyt pientä olkapääsärkyä mut noita pieniä särkyjä siellä täällä on jokaisella tekevällä ihmisellä. Mut jalat on ihan ok. Kyllä tääl (Pohjanmaalla)on kaikki lääkäreistä lähtien ihmetelly et miten oot tollasen taudin saanu?Pidetään peukkua et ei tauti palais, et tällainen selviytymistarina...


    • M -74

      Sairastuin kyseiseen tautiin elokuussa 2012. Asumme Pohjois-Suomessa missä ei vielä kauheesti tätä ole esíintynyt. Ensin tuli nilkkakipu, kuume ja ihottuma. Hoidettiin aluksi ruusuna (oik. nilkka). Itse ehdotin lääkärille pogostan tautia ja siksi verikokeissa varmistui. Molemmat nilkat oli siis aluksi kipeät ja toinen kyynärpää. Sitten olikin pitkän aikaa tilanne suht hyvä. Nyt ainakin alkuvuoden on polvet olleet kipeät ja kummallisen tuntoiset. Ensi viikolla lääkärille, kun ei tuosta buranasta ole kauheasti apua...

    • Tuomo K

      Hei

      Itse sairastuin vastaavaan Filippiineillä ja kärsin nyt todella kovaa. Tauti alkoi kahdella erillisellä Denque kuumeella mitkä sairastin ja nyt oon käytännössä ollut liikunta rajoitteinen kun edes makaamaan ei aina pysty. Lääkkeeneä Kortisonia ja antibioottia lisäksi löysin tuotteen joka palautti nivelten liikeratoja ja helpotti tulehdukseen yhdessä tulehduskipulääkkeiden kanssa todella tehokkaasti ja pystyin taas jopa treenaamaan kamppailulajeja ja teho on niin hurja että jos jätän ottamatta niin sen todella huomaa et ei sitä liikkumaan pystykkäään normaalisti
      Suosittelen kaikille kipupotilaille www.helfe.fi ja tilaamaan suoraan kotiin

    • Ulpukka88

      Tästä kesästä veikkaavat ennätyksellistä hyttysksää. Täällä Savonmualla itikat ja ne pienen pienet mustat tukanrajasta ja kulmakarvojen luonta lihapalan haukkaajat, siis mäkäräiset, ilmestyivät viime sunnuntain seutuun. Hyi,hyi...uskaltaakohan sitä marja- ja sienimetsään syksymmällä menna ollenkaan. Pogostan tauti ollut nyt siedettävässä vaiheessa, kipuilua silloin tällöin.

    • timppa651

      Pogosta tuli nyt kesäkuussa. Huippulämpimät ilmat johti siihen, että kaikki hyttyset kuoriutuivat kertaheitolla. Minulla on auttanut Ice Power geeli. Lisänä auttavat nivelten aineenvaihduntaa parantavat ravintolisät kuten erilaiset inkiväärituotteet. Tulehduskipulääkkeet siihen kaveriksi niin on vähän helpompaa.

    • ötökköfriikki

      huh, mulla on nivelissä juuri samoja oireita, mutta kumma kyllä tulehdusarvot vain hiukan koholla,
      nivelkivut ja päänsärky- ohimosta ohimoon puristava aivan hirveä- silmät välillä sumennee ja niissä on valon herkkyyttä.
      kaikki alkoi isosta reiden sisäpinnalla olevasta punaisesta läntistä jossa oli kymmenkunta pilkkua..
      tässä mietin onko kellään ollut alkuun samanlaisia oireita?
      Hydrokortisoni voidetta ja kipuläkkeitä määräs lääkäri; eikä muuten sanonuut mitään mitä epäilee olevan. Verikokeita otettu, niistä odottelen vastausta. Sairaanhoitaja miniäni vähän valaisi asiaa ja pyysi ao. artikkeleita lukemaan...aika mystistähän tämä on!

    • toivoton2

      Hei! Minulla on myös ollut aivan outoja oireita.Sairastan nivelreumaa jonka vuoksi käyn reumalääkärillä. Olen siellä kertonut nivel ja lihaskivuista jotka vaihtelevat paikasta toiseen. Välillä voi ranteet turvota ja punoittaa ja ovat niin kivuliaita ettei voi liikuttaa.Samoin peukalon nivelet . On ollut myös lonkissa ja reisi sekä pohje lihaksissa kovat kivut niin ettei ole kävelemään pystynyt. Tätä on nyt jatkunut yli vuoden eikä mitkään kipugeelit auta. Voimakkaat särkylääkkeet antaa tilapäisen avun.En ole yhtään ylipainoinen , vaan aina liikuntaa harrastanut. Olen aivan toivoton koska en enää usko että kaikki voi reumasta johtua. Minulla reuma on ollut lievää ja hyvin hallinnassa. Jos joku voisi tietää että voiko kyseessä olla pogostantauti niin olisin kiitollinen. Tietäisi ainakin mikä vaivaa.

    • huolestunut5

      Millainen ihottuma tähän liittyy? Onko kenelläkään niveloireet menneet ohi alle kuukaudessa?

    • Ulla7

      Sain juuri diagnoosin ja tämä on kamalaa. Stressi laukaisi minulle tämän.

    • sattuu

      hello teille

      huhtikuussa 2013 loppui kortisoonikuurit ja puuta pitäää koputtaa ennen kun sanon että pogostan kaltaiset kivut ovat olleet poissa,kaikkee muuta kivaaa on ollut mutta niistä on selvitty.
      katselllaan taas tulevaisuutta.

    • pokostapois

      koittakaapa saada tohtorilta motifene dual 75mg nappeja tai vastaavia... itselläni epäilen olevan pogostan tauti ja nivelkipu häviää aika nopiasti noilla napeilla. kertokaa ihmeessä oliko vaikutusta.

    • hyttyskammoinen

      Hei! Sairastuin pogostaniin elokuussa 2011, marraskuussa 2012 järkyttävä yskä/kurkkukipu "vei" suurimmat kivut. Ajoittaista vihlontaa käsissä, sormet/ranteet, polvissa jäykkyyttä.

    • Uskovain

      Kiva lukea täältä tietoo. Tää on niin hyvä tietolähde. Nyt epäilen itselläni tuota kammottavaa sairautta. Pe 25.8. Hyvin huono olo väsynyt, vain lepäilin, ehkä kuumettakin ei mittaria mökillä, ei kä ruoka maittanut. La 26. Väsynyt. Illalla saunaan. Ihmettelin mikä kun roppa täynnä punaisia näppylöitä. Ei vielä kutittanut niitä. Särkylääkken kans nukkuu. Su 27.8. aamullaoikean käden nilkka kankea ja kipeä ei olis kärsiny väännellä. Ja kohta molemmat nilkat niin kankeita ja kipeitä että ankkakävelyä sipsuttaen menin mikä pakko. Näppyjä edellleen illasta alkavat kutisemaan yritän olla raapimatta ettei lisätulehduksia. Laitan siteet ranteeseeni ja nilkkaan tuntuu paremmalta. Luen netisä tästä taudista epäilys heti kun mökillä asuttu kesä ja elokuun loppu ja vielä huippuvuosi kun laskin. Nyt huomenna terkkarin kanssa puhuttava haluan heti tietää enkä kuukauden päästä kun matkakin varattu.

    • pogotantauti

      Kuulostaa loogiselta omiin oireisiini peilattuna. Verikokeissa ei näkynyt yhtään mitään. Päällisin puolin olen mies parhaissa voimissaan, mutta sisäiset kivut ovat suunnattomat. Ei auta kipulääkkeet eikä edes alkoholi asiassa, ehkä jonain päivänä sitten hellittää. Onneksi ehkä ensi viikolla verikokeet ja varmuus asiaan. Kiitos kaikille, kun kerroitte asiasta, en siis olekaan hullu potilas joka kertonut "haamu vaivoistaan lääkärille"

    • rokkovm2018

      1-2Pvä ; pääkipeä, päivä menee sängyssä. 3-4 pvä töissä, pääkipu vaivaa. 5. Pvä ; ankkakävely aamulla. Yläkerrasta vaivalloisesti alakertaan. Punaisia näppyjä käsivarsissa ja jaloissa. Töissä loppupäivästä taas vaikeaa kävellä. Sattuu! Alkuillasta kuume 38,7. Oikeassa jalassa " ruusuisen " punainen alue, joka on kuuma ja turvoksissa isolta alueelta. 6. Pvä lääkäriin. Verikokeista ja laskimoultra; siinä ei mitään. Alkaa 11 pvän sänkymaraton ; pääsen vessaan ja ruokapöytään. En saa sukkia jalkaan ja turvotuksen vuoksi en voi pitää kuin villasukkaa. Välillä tk:n mennessä meinaan ajaa kolarin ; milloin rattia ei kärsi kääntää ranteiden vuoksi, milloin nilkka remppaa jarrulle mennessä. Turvavyön kiinnitys oma rituaalinsa ranteiden kivun vuoksi. 1. Verikoe - ei pogostan. Ekana kivut hellittää ranteista. Saikku jatkuu 10 pvää. Joku päivä pääsen koiran kanssa 200 m etanan vauhtia, joku päivä en edes kokeile. Asteittain kipu ja turvotus hellittää, uutena vaivana jalassa polven seutu ja varpaiden arkuus. Pää edelleen aina kipeä. Alussa crp 34, hemoglobiini hyppäsi lukemaan 171 ( naiselle jo lukema, joka tuntuu). 2. Verikokeesta löytyy pogosantauti ja crp ja hemoglobiini laskenut. Yleiskunto kohenee. Kenties kohta tauti sairastettu; välillä nilkka "ei ota päälle" ja repiviä kipuja edelleen nilkoissa ja ranteissa. Olin marjassa väärään aikaan väärässä paikassa. Aina olen punkkia pelännyt mutta että itikka ja ihan suomalainen saa tällaista aikaan niin huh huh. Lääkäriltä tulehduskipulääkettä ja ohje että sairastamalla sairastetaan, koska on virusperäinen. Immuniteetti saatu; enää en voi samaan sairastua. Tauti, jonka muistaa ja pitkään!

      • Itikanpurema

        Minäkin odottelen just koe tuloksia. Aika älytöntä kärsimystä ollu viimeset kaks viikkoo, varsinkin kun on kaks pientä lasta jotka ei ymmärrä että äitiin oikeesti sattuu ja pitäs perässäkin vielä pysyä....


      • sitäsamaatäällä

        Hei itikanpurema!

        Varmistuiko pogostaniksi? Mikä on vointisi nyt ja millaisia oireita pitää?


      • Itikanpurema

        Kyllä varmistui. Toista kuukautta jo kipuja ranteissa ja nilkoissa pahimmat. On öitä ettei säryiltä saa nukuttua.


      • rokkovm2018

        Minulla nivelkipuja helpotti kylmäkääreet.


    • rokkovm2018

      Särkylääkkeettä pari vkoa. Kipuja on, mutta sinnittelen. Olen käynyt uimassa, kun muutakaan ei voi vielä harrastaa. Joku päivä saan sukan itse jalkaan, joku päivä en. Joku päivä ratin kääntely ok, joku päivä pitelen rattia tolkusti kaksin käsin. Korkokenkiä ei voi pitää 😥 päätä särkee silloin tällöin. Ranteissa ja nilkassa edelleen väliin kuumotusta ja turvotusta. Kyykkyyn mennään jotenkin ja rappuset alaspäin edelleen mummotyylillä - ylöspäin rappuset jo sujuu nätisti. Edistystä siis tapahtunut!

    • Itikanpurema

      Vielä puolivuotta tartunnan jälkeen ajoittaisia turvotuksia ja kipuja. Lähinnä nilkoissa, ranteissa ja sormien nivelissä. On tämäkin tauti

    • Anonyymi

      Itikanpurema täällä oireilee edelleen. Ajoittain kipeytyy milloin mikäkin nivel, useimmin nilkan ja jalkaterän nivelet tai käsien nivelet. Turpoavat ja kipu jäytää. Mahtavaa kun rakastan käsitöitä ja muutenkin käsillä tekemistä... reuma on suljettu pois että tämä on VAAN sitä pogostania edelleen...

    • Anonyymi

      rokkovm18 kuulumiset:
      Puolen vuoden jälkeen onnistui korkokengät palauttaa elämääni. Nyt keväällä (9-10kk ensioireista) temppuili usean viikon ajan polvi. Kävelin vähän ontuen ja lääkäriinmenoa suunnitellen. Väliin tunnen vieläkin jäykkyyttä polvissa ja jalkaterässä. Kipua ei ole. Elokuun lopussa oireista 1v.

    • Anonyymi

      Mulla alkoi pari kuukautta sitten. Oli flunssainen olo illasta. Yöllä koski kättä niin paljon, että piti päivystyksestä alkaa kyselee ;mitä tämä on? Aamulla kipuasteikoilla ea:ssa epäilin 9,5. Polvi turvoksissa, nilkat kipeenä, vasenta kättä särki sormista ylös päin TOSI kovasti. Opiaatteja reiteen, auttoi 5 minsaa. Osastolle, jotain särkylääkettä par-kolme kourallista päivällä. Kivut ei hellitä. Illalla koskee asteikolla 1-10,;11.5. Opiaattia suoraan suoneen, auttaa 5 minsaa. Kohta ei pää kestä 😰. Tipasta opiaatteja, pääsee yön yli jotenkin. Sunnuntaina vahvistuu pogostan epäily. Illansuussa saan tipalla kortisonia, nukun eka kerran perjantai illan jälkeen. 5 vrk osastolla, kortisonilla ja opiaateilla olo siedettävä, pyydän torstaina päästä kotio. Kortisonia aluksi 40mg, yöksi opiaatteja, lisäksi panacodia tarvittaessa. Nyt kun kortisoni annosta on ajoittain vähennetty, kivut ovat palanneet. 12,5 mg ei tunnu riittävän. Sormia särkee, pistelee kuumottaa, nivelet jäykkänä. Pikkurilliä lukuun ottamatta sormet puutuneet. Nilkat, polvet kipuilee etenkin illasta illansuussa. Päivän askareet varmaan rasittaa. Par kuukautta mennyt, ei tietoa huomisesta. Hermorata tutkimus tehty, ei selvää löydöstä. Vaikkakin oireiden mukaan olisikin. Ei voi kuin odotella.

    • Anonyymi

      Moi, mulla tuli elokuussa 11 vuotta täyteen kun sairastuin Turkissa. Suomessa olin saanut taudin, mutta siellä lääkärissä väittivät minulla olevan reuman. Soitin tyttärelleni Suomeen ja näytin kuvat kropastani (pilkkuja täynnä). Hän otti selvää, että on pogostan tauti. Kaksi viikkoa meni sairastaessa lomalla. Ei mitään korvauksia, koska olin saanut tartunnan jo Suomessa. Kotiin tullessani menin lääkäriin joka ei ollut ikinä kuullutkaan moisesta taudista. Teetti sentään vasta-aine kokeet. Mitään lääkettä en ole saanut ja helvetin moiset kivut ovat ranteissa, polvissa, niskassa ja olkapäissä. Tunnen olevani täysin työkyvytön, mutta lääkärit eivät ymmärrä tätä tuskaa.

      -sipu

    • Anonyymi

      Hei kaikki. Onpa kamalaa lukea näitä sairauskertomuksia kun itse vaan odottelen että milloin niveloireet loppuu. Nyt niitä on kestänyt kuusi viikkoa.. kun luin muitten kokemuksia niin nyt mua pelottaa että tää ei koskaan lopu..

    • Anonyymi

      Hei, onkohan tälle vuodelle uusia kokemuksia?
      Itsellä epäily, sairaalaankin taudista jouduin.
      Hyvin vähän löytyy kokemuksia..

      Kauan meni että näkyi vasta-aineet?

      • Anonyymi

        Minulla 13.8 .21 diagnoosi tehty. 20.8 verikoe vahvistus. Rokkomainen ihottuma päästä varpaisiin noin 4 päivää. Ei kuumetta mutta jalkapohjat tosi arat ja nilkat turvonneet ja särkyä ensimmäisten päivien ajan. Alkupäivinä en myöskään päässyt kyykkyyn vihloi niin kovasti polvista. Tänään jo parempi päivä, mutta saa nähdä mitä huominen tuo.


    • Anonyymi

      Jouduin sairaalaan 9.8.21, otattivat heti verikokeet, tulos negatiivinen.
      Nyt uusintaan, en pääse kyykkyyn. Niveliä särkee. Huimaa ja hikoiluttaa.
      Aika rajun iski.

    • Anonyymi

      Pogostantauti täälläki, Satakunnassa saatu, Tosin vasta vasta-aineet otettu,, mutta saattaa tietty näkyä vasta toisessa kokeessa viikon päästä. Oirekuva kuitenkin ihan selvä. Vasta 4 .päivä ihottuman ja nivelkipujen alkamisesta, saa nähdä kuinka pahaksi menee. Ihottumaa tulee edelleen uusiin kohtiin. Nilkat ja ja toinen olkapää tällä hetkellä paha, samoin polvet. Onneksi taitaa vähän vaihdella kipukohtaa, ettei ole kaikki nivelet yhtäaikaa. Yleisvointi on melko kehno myös, päänsärkyä ja väsymystä on. Kipulääkettä otan, vähän auttaa.

      Kellään kokemusta, että paheneeko niveloireet vielä, kun ihottuma on ohi?

      Labroissa ei ollut mikään koholla, niinkuin oletuksena olikin. Ikävä lukea tutkimuksia, että jopa puolelle jää pysyviä niveloireita. Tsemppiä kaikille, kertoisitteko tänä vuonna tai lähivuosina sairastaneet, kuinka oirekuva eteni? Oliko pahempi kuin luulitte vai helpompi?

    • Anonyymi

      Täällä kans Pogosta 98% varmuudella. Antigeenitestit tulee pian ja varmistaa tuloksen. Oireet täysin Pogostasta. Punaisia täpliä / ihottumaa ensin n.viikko ja liikuntakyky hävisi toisena päivänä. Sen jälkeen toinen puoli kropasta parani, mutta toinen puoli/polvi jäi todella kivuliaaksi. Tänään 1,5viikon jälkeen tuli takaisin toisen jalan päkiään ja pikkuvarpaaseen, sekä olotila voimaton.
      Olen liikunnanohjaaja ja pikkusen pulassa, jos tää ei mee ohi.
      Olen tottunut särkyyn kipuun, mutta tätä tautia en toivoisi edes pahimmalle vihamiehelle.

      Oikeastaan särkyjäkin ahdistavampaa on tietämättömyys tämän taudin kuvan suhteen - kauanko kestää?

      Onko täällä jollain onnistumisen kokemuksia, että tauti olisi joskus hävinnyt kokonaan?

      Luin että 25%:lle jää niveloireita. Toivottavasti en kuuluisi tähän porukkaan. 😣

      Tsemppiä kaikille kanssaeläjille!

      • Anonyymi

        Jatkan tähän edelliseen: Nyt 3kk jälkeen alkaa oleen oireet melkein kokonaan poissa. Ainut mikä on jäänyt, niin väsymyksen tunne ja vasempaan pohkeeseen tunne, niinkuin olisi lievä ”penikkatauti”. Mutta pärjään jo paremmin. Toivoa ja valoa on siis tunnelin päässä!

        Söin 3viikkoa vahvaa Arcoxia lääkettä, joka auttoi kipuun ja oireisiin ja poisti tulehdusta. Aina kun lääkkeet lopetti, oireet palasivat. Kaikki fyysinen kuormitus (mitä edes pystyi lääkkeen voimin tekemään) pahensi tautia. Joten syökää niitä tulehduskipulääkkeitä tarpeeksi pitkään ja pysykää levossa ensimmäinen vähintään ensimmäinen kuukausi, niin oireet ei provosoidu eikä tule niin pahasti takapakkia.

        Tauti vaatii siis lepoa ja lääkettä! 🙏🏼
        Tsemppiä kaikille vielä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan tähän edelliseen: Nyt 3kk jälkeen alkaa oleen oireet melkein kokonaan poissa. Ainut mikä on jäänyt, niin väsymyksen tunne ja vasempaan pohkeeseen tunne, niinkuin olisi lievä ”penikkatauti”. Mutta pärjään jo paremmin. Toivoa ja valoa on siis tunnelin päässä!

        Söin 3viikkoa vahvaa Arcoxia lääkettä, joka auttoi kipuun ja oireisiin ja poisti tulehdusta. Aina kun lääkkeet lopetti, oireet palasivat. Kaikki fyysinen kuormitus (mitä edes pystyi lääkkeen voimin tekemään) pahensi tautia. Joten syökää niitä tulehduskipulääkkeitä tarpeeksi pitkään ja pysykää levossa ensimmäinen vähintään ensimmäinen kuukausi, niin oireet ei provosoidu eikä tule niin pahasti takapakkia.

        Tauti vaatii siis lepoa ja lääkettä! 🙏🏼
        Tsemppiä kaikille vielä!

        Ja en tiedä auttoiko nämä, mutta eräs fascioihin erikoistuva fyssari suositteli tähän Pogostaan Ubikinolia ja NAC-complexia, C-vitamiinin ja D-vitamiinin lisäksi buustaaman vastustuskykyä ihan varmuuden vuoksi. 🙂


    • Anonyymi

      Alavudella kävin tänään päivystyksessä ja kokeissa pogostaniin sopivien oireiden vuoksi ja sanoivat, että olin neljäs tai viides samoilla oireilla tällä viikolla kyseisessä terveyskeskuksessa, eli taitaa epidemiaa pukata. Ensiviikon alkuun pitäisi ekojen Alavudella otettujen näytteiden valmistua...

    • Anonyymi

      Olen tuo 9.8. tekstin kirjoittaja, tänään tuli vahva positiivinen tulos,Pogostan tauti.
      Ihottuma hävisi,luulin parantuneeni.nyt iski niveloireet pahana takaisin..kammottavaa..
      Mukava kuulla kaikesta huolimatta kokemuksia.

      Särkylääkkeet ei auta..

      • Anonyymi

        Ja tämä Pirkanmaalla,Tampereen kupeessa


    • Anonyymi

      Minä sairastuin myös pogostantautiin, Pohjois-Karjalassa, reilu kuukausi sitten eli heinäkuun loppupuolella. Aluksi oli vain toinen jalkapohja kipeä pari päivää, sitten alkoi yhtäkkiä tulla polttavaa ihottumaa sääreen ja nilkka kipeytyi niin, etten pian voinut enää kävellä. Jalkapohja ja varpaat turposivat myös. Samaan aikaan koko vartaloon nousi punaisia kutisevia näppylöitä ja muutamia vesikelloja. Kortisonilääkityksellä saatiin jalka takaisin kävelykuntoon, sairaslomalla olin kaksi viikkoa. Pogostantaudin vasta-ainetestit otettiin n. 1,5 -2 viikkoa oireiden alkamisen jälkeen, ja vastaus oli positiivinen. Nyt noin kuukauden päästä oireiden alkamisesta minulla on edelleen kipeä, kuumeinen olo koko ajan (vaikka kuumetta ei ole, lämmöt maksimissaan 37) ja nilkka oireilee vaihtelevasti. Aamuisin se on yleensä kipeimmillään. Kyykistyminen ja portaissa kävely on pahinta. Myös muut nivelet oireilevat (ranteet, sormet, polvet...), mutta eivät yhtä pahasti. Pitkiä matkoja en kävele, mutta pyöräilemään pystyn. Särkylääkkeitä menee joka päivä, niillä kolotukset pysyvät joten kuten aisoissa ja olo suht siedettävänä. Työni on onneksi aika kevyttä ja saan päivän aikana istua melko paljon. Raskaampaan fyysiseen työhön en kykenisi.

      Oletteko te muut hiljattain sairastuneet uskaltaneet ottaa koronarokotusta? Minulla 2.osa vielä ottamatta, ja olen näiden oireiden vuoksi siirtänyt sitä jo kahdesti. Pelottaa miten keho reagoisi nyt rokotteeseen, kun tällainen virus jyllää elimistössä.

      • Anonyymi

        Tätä ei toden totta toivoisi kenellekään, mutta vertaistuki helpottaa silti hieman. Tämä tauti kun tuntuu olevan sellainen ettei kukaan lähipiirissä ole koskaan kuullutkaan. Ei sillä, en minäkään ollut aiemmin kuullut...


      • Anonyymi

        Minulla ei ole todettu pogostantautia, mutta vahvasti epäilen (alempana oirekirjoni) ja otin koronan 2. rokotteen. Ei tullut oireita sen enempää kuin 1. rokotteesta. Käsivarsi oli kipeä. Ei muuta. Joko itse olet ottanut 2. rokotteen?


      • Anonyymi

        Mulle sanottiin kans samaa, että 2.rokotetta ei kannata ottaa, ennen kuin Pogostan oireet ovat poissa ja vastustukyky taas kunnossa/normaali.


    • Anonyymi

      Täälä Pirkanmaalta kirjoittelee,Tampereen kupeesta.

      Kamala on joo tauti,huomenna taas lääkäri.nivelkivut levinneet tosi pahasti,väsyttää.kuin olisi valvonut monta vuorokautta.sekä hikoilen kamalasti,onko muilla vastaavaa?

      Olisi kyllä mukava kuulla jo sairastuneilta kauan on kestänyt.vaikka vaihtelevuutta siinäkin on.

      Työkykyä ei ole edelleenkään.

    • Anonyymi

      Elokuun alkupuolella kuhahti koko vartalo täyteen punaisia näppylöitä. Lääkäri totesi pogostantaudiksi. Alle viikossa näppylät olivat kadonneet eikä niitä edes kutittanut missään vaiheessa. Toisessa jalkaterässä on pientä kipuilua tuntunut kun varpaita kipristelee alas tai ylös. Aika helpolla olen päässyt ainakin toistaiseksi.
      -Lappeenranta.

      • Anonyymi

        23.8 ekana oireena ihottuma, mutta vain raajoissa. Polvet kipeät, kävelemään pystyi, mutta kyykistyminen hankalaa. Ihottuma lieveni 31.8, mutta nousi uudelleen 2.9, eli toissa päivänä. Ja pahempana. Oik. Nilkka ollut kahteen otteeseen reilusti turvoksissa ja todella kipeä, kävely on lätystämistä. Crp ja leukosyytit hieman koholla, joka sopii virustulehdukseen. Tänään 3.9 otettiin borrelioosi ja pogostan sindbis vasta-aineet. Viimein. Buranalla mennään ja parhaiten auttaa kyllä lepo tulehduskipulääke.
        Saapa nähdä kuinka tämä etenee. Paikka Etelä-Savo /Mikkeli.


      • Anonyymi

        27.8.2021 oli illasta kuumeinen/heikko olo ja nivelkipuja polvissa. Aamulla rokon oireita koko kehossa (ei naamassa, mutta kaikkialla muualla. Jäykkyyttä ensi oireina nilkoissa ja parin päivin päästä turvotusta/kipuja. Oikean käden sormista kolme turposi ja jäykistyi, oikean käden kyynärpäässä myös kipuja. Aaltoilevaa huonoa oloa (ei kuumetta), päivystyksessä ei mitään tietoa Pogostan taudista, tutkimusten jälkeen vahva epäily jäi kumminkin siitä myös lääkärille (oireisto sopi hyvin taudin kuvaan). Ensimmäinen vasta-aine testi negatiivinen (koe otettiin kolmantena päivänä oireilun alettua), kipuja tulee aaltomaisesti ja uusia rokonnäppyjä muutamia ilmestyi eilen eli pari viikkoa ensioireista, mutta jäi siihen. Tutkimukset siis kesken ja huomenna lääkärin kanssa mietitään jatkoja.

        Raahe


    • Anonyymi

      Kokemuksia Pogostantaudista osa 2 eli Satakunnassa saatu tartunta. . Sain oireet n. kk sitten, vasta-ainetesti vahvisti Pogostantaudin. Olin noin viikon pois toimistotyöstä, mutta tässä etätöitä teen nyt. Ihottuma on pois, nivelkivut jäljellä.

      Vaihtelee erikoisesti, välillä oli olkanivelet jo ok, mut nyt ei taas pysty kyljellä nukkumaan. Nilkoissa särkyä ja lievää turvotusta. Liikkuminen huonoa, kyykkyyn en pääse, portaat alaspäin vaikeat, hitaasti kävelen. Päänsärkyä ajoittain ja yleistä ramavit-oloa (Ramasee, Masentaa ja ....tuttaa:)

      Kortisoni, kerrotteko kokemuksia kortisonitabletista. Pysyikö oireet pois, kun kuuri loppui? Mikä annostus ja kuinka kauan söitte kuuria? Auttoiko kokonaan oireisiin vai osittain?

      • Anonyymi

        Minulla aloitettiin prednisolon-kuuri, alkuun 6 (5mg?) tablettia päivässä. Söin yhteensä pari viikkoa, pikkuhiljaa vähentäen annosta. Lähtötilanne oli etten voinut kävellä ilman tukea (kävelykepit) koska sekä nilkka, sääri että jalkapohja olivat niin kipeät ja turvonneet. Kortisoni alkoi helpottaa nopeasti, alle viikossa sain jätettyä kepit pois. Turvotus laski eikä palannut enää kuurin loputtuakaan. Kipuja on edelleen vaihtelevasti, kävellessä ja erityisesti portaat ja kyykkyyn meneminen teettää vaikeuksia. Yleisvointi on huono mutta särkylääkkeillä sitä saa helpotettua. Nyt olen pari päivää syönyt pitkävaikutteista tulehduskipulääkettä ja olo ollut parempi. Ei ehdi vaikutus laskemaan välillä ja sen myötä olo ei pääse niin huonoksi kuin esim buranaa syödessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla aloitettiin prednisolon-kuuri, alkuun 6 (5mg?) tablettia päivässä. Söin yhteensä pari viikkoa, pikkuhiljaa vähentäen annosta. Lähtötilanne oli etten voinut kävellä ilman tukea (kävelykepit) koska sekä nilkka, sääri että jalkapohja olivat niin kipeät ja turvonneet. Kortisoni alkoi helpottaa nopeasti, alle viikossa sain jätettyä kepit pois. Turvotus laski eikä palannut enää kuurin loputtuakaan. Kipuja on edelleen vaihtelevasti, kävellessä ja erityisesti portaat ja kyykkyyn meneminen teettää vaikeuksia. Yleisvointi on huono mutta särkylääkkeillä sitä saa helpotettua. Nyt olen pari päivää syönyt pitkävaikutteista tulehduskipulääkettä ja olo ollut parempi. Ei ehdi vaikutus laskemaan välillä ja sen myötä olo ei pääse niin huonoksi kuin esim buranaa syödessä.

        Hei, kiitos, vielä kysyn, kuinka pian taudin alettua sait kortisonia. Oliko nuo oireet heti alussa eli noin kk kuluessa jo noin pahat vai vasta myöhemmin. Lääkäri arvioi, ettei vielä kortisonia, mutta en usko nämä oireet ihan pian helpottaa, koska aina välillä tulee pahempaakin kipua. Esim. Tänään nilkat särkee ja kerää turvotusta, kun pakko vähän enemmän liikkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, kiitos, vielä kysyn, kuinka pian taudin alettua sait kortisonia. Oliko nuo oireet heti alussa eli noin kk kuluessa jo noin pahat vai vasta myöhemmin. Lääkäri arvioi, ettei vielä kortisonia, mutta en usko nämä oireet ihan pian helpottaa, koska aina välillä tulee pahempaakin kipua. Esim. Tänään nilkat särkee ja kerää turvotusta, kun pakko vähän enemmän liikkua.

        Nilkan kipeytymisestä ja rakkuloiden ilmestymistä seuraavana päivänä aloitettiin kortisonilääkitys, eli käytännössä heti.

        Voimia ♥


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, kiitos, vielä kysyn, kuinka pian taudin alettua sait kortisonia. Oliko nuo oireet heti alussa eli noin kk kuluessa jo noin pahat vai vasta myöhemmin. Lääkäri arvioi, ettei vielä kortisonia, mutta en usko nämä oireet ihan pian helpottaa, koska aina välillä tulee pahempaakin kipua. Esim. Tänään nilkat särkee ja kerää turvotusta, kun pakko vähän enemmän liikkua.

        Tauti eteni minulla nopeasti, ehkä kolme päivää oli jalkapohja kipeä (ei kuitenkaan estänyt kävelemistä) ja sitten yhtäkkiä iski nuo rajut oireet päälle.


    • Anonyymi

      30.8.alkoi oireet,pieni lämpö ja jalat oudon raskaat, aamulla olikin koko keho täynnä punaista näppylää,paitsi kasvoissa muutama. Ei lämpöä lähdin töihin päivä meni ja iltakin ihottumassa. Seuraavana aamuna en meinannut päästä vessaan, jalkapohjat nilkat kipeät. Turvotusta nilkoissa sekä punaiset. Oikean käden sormet jäykät ja kipeät, lisäksi yöllä päänsärky. Ei kuumetta kiltisti töihin, istumatyö. Seuraava yö hirveä, oikeassa kädessä alkoi järkyttävä kuumottava särky, siitä lähtien onkin keskisormi ollut puutunut, pahin hermokipu hieman helpottamaan. Viime viikon lomalla ajattelin että oireet menevät ohi, mutta ei, kipu oikeassa kädessä, ranne, keskisormi turvoksissa. Kortisonia aloitin uudestaan tänään ottamaan 20 mg, alussa reilu viikko sitten söin 3 pv 40 mg, punoitus nilkoista hävisi. Tällä hetkellä perjantaista lähtien oikea hartia turvonnut, hirveä särky niskan alaosassa.Panacod Burana 600 mg ja kortisoni menee.Huomenna pääsen labroihin ja sairaslomalle täytyy jäädä. En olisi vielä kaksi viikkoa sitten uskonut kuinka hyvä kunto voi romahtaa, tosiaan koko ajan olo kuin olisi lämpöä, väsyttää, kivut raatavia, joka yö n. Klo:4 lisää lääkettä ottamaan.

    • Anonyymi

      Tänään sain verikokeella vahvistettu Pogostantauti. 2 vko oon ollu jo saikkarilla ja 2 viikkoo eteenpäin. Olen Jyväskylästä. Aluksi ihottuma, sen jälkeen nilkkakivut, ranteet ja polvet. Aamulla kävely ei onnistu, illemmalla jo paremmin. Välillä tuntuu kuin akillesjänteitä revittäisiin pidemmiksi. Kuumetta ei ollut. Melkoinen tauti, en toivo kenellekään. Tsemppiä paranemisiin kaikille!

    • Anonyymi

      30.8. aloittanut oireilun tekstin jatkoa, kävin siis tänään labroissa, tulehdus kokeet ok, odotellaan pogostan testi tulosta.Kokeillaan pitkävaikutteista tulehdus kipulääkettä, sekä jatkan nyt kortisonia 20 mg lääkärin suosituksesta vielä muutaman pv. Tämä viikko nyt sairaslomalla. Ei kun voimia teille ketkä olette samassa oire kuvassa, on tosiaan rankka sairastettava, mutta pakko uskoa että oireet lieventyvät jossain vaiheessa. Minun tapaus Pohjois-Karjala

    • Anonyymi

      Pari viikkoa sitten Pirkanmaalta joko Kangasalta tai Orivedellä taisin saada taudin.

      Rintakehään ensiksi pisteitä, jotka seuraavana päivänä levisi kaikkialle paitsi kasvoihin muutamaa lukuunottamatta.

      Kohta ne poltteli kämmeniä ja jalkapohjia. Pisteet hävisivät n. neljässä päivässä.

      Väsymys ja kuumeinen olo ilman kuumetta ja päänsärkyä muutamia päiviä.

      Sitten akilleet tuntui niin kireiltä, että tuntui kuin menisivät poikki etenkin portaita alas kävellessä. Nilkat kipeytyi ja vasen oikeaa enemmän. Vasen polvi kipeä. Oikea ranne kipeä. Kaikki sormet kipeät ja voimattomat tavaroita nostaessa. Ei juuri levossa särkyjä.

      Lääkärissä en ole käynyt kun hoitoa ei kerran ole ja kipujen kanssa toistaiseksi pärjännyt. Keksiikö joku syyn miksi olisi hyvä käydä?

      • Anonyymi

        Oireseen ei ole varsinaista hoitoa, jos pärjäät kipujen kanssa ei tarvitse lääkärissä käydä. Itselläni eilen aloittamani Meloxicam tulehdus kipulääke sen verran paremmin helpottaa oloa, sain viime yön 1,5 vk nukuttua ilman yöllistä lisä särkylääkettä.


    • Anonyymi

      Sairastin pogostantaudin 1995. Lääkityksenä ainoastaan särkylääkkeet tosi koviin nivelkipuihin. Jo kädenpuristus sai vedet silmiin, vaikka kipukynnykseni normaalisti on korkea. Kivut kestivät kovina 8 kk. Toki nykyään jonkin tulehduksen yhteydessä nivelet kipeytyvät herkästi ja särkylääkettä joudun käyttämään.
      Itselläni taudin aikana liikkuminen oli rasittavaa, muttei mahdotonta kuten joillakin tautiin sairastuneilla, jotka joutuivat käyttämään muutamia kuukausia pyörätuolia.
      Eräällä kaverilla kivekset turposivat nyrkin kokoisiksi. Toisella nivelel turposivat.
      Ja useilla meistä tuli uniongelmia ja koetteli myös psyykettä.

    • Anonyymi

      23.8 alkoi, tuolla siemmin jo tarinani, Etelä - Savo, Mikkeli.
      Nilkka edelleen kipeähkö, nyt illalla kipeytyi myös oik. polvi. Ihottumat eivät ole nyt kadonneet. 3.9 otettiin pogostan vasta-aineet, siis 13 vrk oireista, tulos negatiivinen. Lähete meni ihopolille, aika pe 17.9.

    • Anonyymi

      Etelä-Savo, Mikkeli täällä vielä. Joku tuossa siemmin mainitsi akillesjänteen kiristyksen. Sama oire täällä!! Ei veny, joustamaton ja aristava.

    • Anonyymi

      En ole käynyt lääkärissä. Kivut toistaiseksi siedettäviä.
      Su 22.8. Oireet alkoivat. Aamulla herätessä niska kipeä. Otin särkylääkettä ja auttoi vähän. Illalla todella väsynyt olo, pää kipeä, jalat voimattomat ja illalla alko kuumeinen olo. Otin särkylääkkeen.
      Ma 23.8 yöllä klo 4 kuumetta 38,9.
      Ti 24.8 iltaan asti kuume kesti. Molemmat päivät sängyssä. Naama ja kämmenet kutisi ja punoitti. Ke. 25.8 ei enää kuumetta, olo silti voipunut.
      To-pe 26-27.8 voipunut olo.
      La 28.8 jo normaali olo, mutta jalkaterät, kämmenselät, kaula, päänahka, rinnanalus ja vatsa täynnä pieniä pisteitä (kutisi) ja jalkapohjassa ja isovarpaan sivussa ollu rakkulat, jotka jo puhjennut, kun vaan löysää nahkaa jäljellä. En ollut aikaisemmin näitä huomannut.
      Nyt to 16.9 vasen nimetön ja etusormi, ranteet vas. kyynerpää, alaselkä, molemmat polvet ja nilkat särkee/vihloo/kolottaa/jomottaa ja akillesjänteet ja polvet jäykkänä. Ajoittain pää juilii ja välillä kova särky, ohimolta ohimolle pään läpi jotenki oudosti silmien takaa kulkeva repivä kipu. Välillä ilmestyy paukamia, vähän kun hyttysenpistoja, mutta ilmestyy tyhjästä, kutisee ja katoaa. Aamulla kun herää ja kiiskottelee sängyssä, lihaksiin jää jännitys muutamaksi sekunniksi, ei rentoudu heti niin kuin normaalisti. Nivelkivut alkoi jo ensimmäisenä kuumepäivänä ja laitoin sen piikkiin. Vaivoja miettiessäni, laittanut liikkumattomuuden piikkiin, mutta nyt epäilen kyllä vahvasti pogostanin tautia. Pohjois-Karjalassa lomailin elokuun puolenvälin aikoihin ja hyttysiä oli niin pirusti, että en jaksanut loppupeleissä niihin edes kiinnittää huomiota vaan annoin pistää. Ja yksi lomaseurueeni jäsenistä sai tiedon loman jälkeen pogostantaudista, joten aika vahvasti epäilen, että minullakin se on. Tosiaan kun tautiin ei hoitoa ole niin eikai sitä lääkäriinkään kannata mennä, ellei kivut muutu todella pahoiksi. Tällä hetkellä ilman lääkettä pärjään, muutaman kerran päänsärkyyn ottanut särkylääkettä. Kivut tuntuu pahiten levossa ja pidemmän rasituksen jälkeen.

    • Anonyymi

      Asustelen Jyväskylässä ja eilen sain tulokset vasta-ainetestistä eli pogosta täälläkin.
      Heinäkuun puolessa välissä tuli raju, kutiseva ihottuma koko vartaloon. Neljän päivän päästä sietämätön kipu ja turvotus oikean käden ranteeseen, kämmeneen ja sormiin. Lähes kaksi kuukautta olen syönyt pitkävaikutteista tulehduskipulääkettä. Kaksi viikkoa sitten pistettiin kortisonia turvonneisiin niveliin ja sen lisäksi kortisonikuuri, joka jatkuu vielä viikon.
      Täytyy sanoa, että kivut ovat olleet todella pahat, mutta kortisonin jälkeen elämä on voittanut. Pientä tunnetta rasituksessa toki, mutta ei mitään siihen verrattuna, jota oli aikaisemmin.
      Ensi maanantaina katsotaan reumatologin kanssa jatkohoito-ohjeita. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!!!

      • Anonyymi

        Hei! Kysyisin onko sinulla perussairautena reuma, vai näiden kipujen vuoksi ohjaantuit reumatologin vastaanotolle. Itse tosiaan vielä odottelen varmennusta tuloksesta. Mutta edelleen kohta 3 vk oireisena, kämmenen rystysnivel turvoksissa, erittäin kipeä, keskisormen hermotus ei vielä pelaa, toki parempaan päin, sormi on kuin olisi paleltunut, onkohan toisilla ollut näitä puutuneisuus oireita, joku oli v. 2019 kirjoituksessa maininnut. Eilen lopetin Prednisolon, mutta pitkävaikutteinen tulehdus kipulääke tämän viikkoa mennyt ja hyvin kipuihin auttanut, nyt siedettävä olo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Kysyisin onko sinulla perussairautena reuma, vai näiden kipujen vuoksi ohjaantuit reumatologin vastaanotolle. Itse tosiaan vielä odottelen varmennusta tuloksesta. Mutta edelleen kohta 3 vk oireisena, kämmenen rystysnivel turvoksissa, erittäin kipeä, keskisormen hermotus ei vielä pelaa, toki parempaan päin, sormi on kuin olisi paleltunut, onkohan toisilla ollut näitä puutuneisuus oireita, joku oli v. 2019 kirjoituksessa maininnut. Eilen lopetin Prednisolon, mutta pitkävaikutteinen tulehdus kipulääke tämän viikkoa mennyt ja hyvin kipuihin auttanut, nyt siedettävä olo.

        Työterveyden kautta minut ohjattiin reumatologille, jolloin ei ollut vielä tietoa pogostantaudista. Minulla on toki geneettinen alttius reumaan kroonisen iriitin myötä, mutta niveloireita minulla ei ole koskaan esiintynyt ennen tätä tartuntaa.


      • Anonyymi

        Hei, tiedätkö tarkemmin paikan missä itikka on sinua pistänyt? Minä olen sairastunut myös pogostaan ja kulkenut survossa viljelypalstalla sekä ristikiven - sippulan luontopoluilla. Ollaanko oleskeltu samoilla alueilla. Lääkäri sanoi,että silloin kun sain diagnoosin ei ollut kuullut jkl alueella muita sairastuneita. Minun sairaus on alkanut elokuun puolen kuun maissa. Olisi hauska tietää, onko oltu samoilla alueilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, tiedätkö tarkemmin paikan missä itikka on sinua pistänyt? Minä olen sairastunut myös pogostaan ja kulkenut survossa viljelypalstalla sekä ristikiven - sippulan luontopoluilla. Ollaanko oleskeltu samoilla alueilla. Lääkäri sanoi,että silloin kun sain diagnoosin ei ollut kuullut jkl alueella muita sairastuneita. Minun sairaus on alkanut elokuun puolen kuun maissa. Olisi hauska tietää, onko oltu samoilla alueilla.

        Minä olen todennäköisemmin saanut hyttysen piston Joutsassa, sillä oireet alkavat yleensä viikon päästä tartunnasta ja olin viettänyt kaksi edeltävää viikkoa siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen todennäköisemmin saanut hyttysen piston Joutsassa, sillä oireet alkavat yleensä viikon päästä tartunnasta ja olin viettänyt kaksi edeltävää viikkoa siellä.

        Ok 👍, olen kuullut yhdestä toisesta henkilöstä Jkl alueella sairastuneesta. Siis mielenkiinnosta kyselin. Yritetään parantua!! Se on pääasia 😊


      • Anonyymi

        Päivitystä tilanteeseeni. Pari viikkoa ehdin hurrata, kun kivut oikeasta kädestä hävisivät. Nyt kipu on siirtynyt vasemman lavan ja olkapään seudulle. Nukkuminen täyttä tuskaa. Onko muilla ollut kipua yläselässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivitystä tilanteeseeni. Pari viikkoa ehdin hurrata, kun kivut oikeasta kädestä hävisivät. Nyt kipu on siirtynyt vasemman lavan ja olkapään seudulle. Nukkuminen täyttä tuskaa. Onko muilla ollut kipua yläselässä?

        Ei ainakaan minulla, käsissä vain peukalon tyvinivelet kipeät, jalat tosi kipeät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan minulla, käsissä vain peukalon tyvinivelet kipeät, jalat tosi kipeät.

        Sama minulla, vasen nilkka ja polvi edelleen eli 3 kuukautta ollut jo kivut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, tiedätkö tarkemmin paikan missä itikka on sinua pistänyt? Minä olen sairastunut myös pogostaan ja kulkenut survossa viljelypalstalla sekä ristikiven - sippulan luontopoluilla. Ollaanko oleskeltu samoilla alueilla. Lääkäri sanoi,että silloin kun sain diagnoosin ei ollut kuullut jkl alueella muita sairastuneita. Minun sairaus on alkanut elokuun puolen kuun maissa. Olisi hauska tietää, onko oltu samoilla alueilla.

        Minun pogostantauti huipentui marssimurtumaan. Sen verran askellus muuttui kun varoin arkoja niveliä nilkassa ja etuvarpaassa. Tauti alkoi elokuun puolessa välin, murtuma todettu joulukuun alussa...Nyt ehkä elämä voittaa! Olihan melkoinen tauti, oireet, kuntoutuminen ja loppuhuipennus!


    • Anonyymi

      Pogostan tauti täälläkin, vasta toisessa näytteessä positiivinen tulos. Särkylääkkeet ei auta, kortisoni kuurin aloitin keskiviikkona, kivut hävisi lähes kokonaan. Nyt annosta pikkuhiljaa laskien ja toivoen, että kivut pysyy poissa.

      Tsemppiä teille muillekin sairastamiseen!

    • Anonyymi

      30.8.21 oireiden alkamiseen jatkoa, tänään nyt varmistui testi tuloskin positiivinen. 3 vk oireiden alkamisesta mennyt. Viime To Prednisolon 20 mg kokeeksi tauolle, pitkävaikutteinen tulehdus kipulääke menee. Eilen paikallishoidolla käden rystysnivel rauhoiteltu, hermotus palailee viiveellä, näin lääkäri kertoi🤔Lihakset, nivelet tosi väsyneet. Kevyt työ, joten eilen työhön palailtu. Fyysisen kunnon suhteen on kyllä kuntoutettavaa tämän taudin jälkeen, mutta parempaan päin, saa nähdä kuinka nivelet jää oirehtimaan, mutta rankasti tämä on minun kohdalla oirehtinut. Tsemppiä oireiden kanssa!

    • Anonyymi

      Täälä Pohjois-pohjanmaalla kans odotellaan tuloksia, nyt on jo viikko menny verikokeista. Kipupaikat vaihtelee melko usein, mutta kivuttomia päiviä on harvoin.
      Lääkityksenä sama prednisolon niinkuin monella muullakin, ei ole ollut viellä apua siitä vaikka yli viikon syönyt.
      Kivut kestäneet jo kuukauden ja vähän väliä muutaman päivän saikutusta, ei kiva!
      Tällä hetkellä vasen olkavarsi ja vasen nimetön kipeänä. Osaisiko joku sanoa mikä kipulääke ollut paras? ibuprofein ei auta eikä edes gabrion.
      Tsemppiä meille kaikille, pirullinen vaiva!

      • Anonyymi

        Minulle on parhaiten tuo pitkävaikutteinen tulehdus kipulääke Meloxicam 15 mg, mutta ei tietysti vie täysin kipuja pois, mutta pärjää ja saa nukuttua. Minulla edelleen tämä oik.kämmenen hermo ärsytys oire melko kiusallinen, katsotaan miten pitkään menee, mutta joo 4 vk tulee ma oireiden alkamisesta, kivut vailtelevat. Vasen nilkka melko kipeä ja turvoksissa molemmat, sormia särkee. Voi olla että tämä syksy, talvi menee oireiden kanssa🙄


    • Anonyymi

      Hei. Sain tänään pogostan kokeen tuloksen, oli että vanha positiivinen tulos ja akuutti nekatiivinen. Elokuusta olen pitänyt nilkka ja ranne kipuja ja vasen nilkka turvoksissa. Kortisonikuuri, ja epä selvä diaknoosi. Itse uskon että pogostan tämä on kaikki oireet passa.

      • Anonyymi

        Alkoi selvästi pilkuilla pari kk sitten. Vko sitten otettu verikoe sanoi samaa, että joskus saanut eikä akuutti. Joskus on tapauksessani reilu 2kk sitten ja akuutti tarkoittaa yhä samaa kipua.


    • Anonyymi

      Täällä tilanteestaan kirjoittaa Satakunnassa 14.8.2021 Pogostan saanut. Olen sinnitellyt ilman kortisonia, pelkillä särkylääkkeillä, mutta nyt taisi etusormeen ja peukaloon iskeä sellainen nivelkipu, ettei voi näppiksellä työskennellä ja eli pakko hakea kortisoni työterveydestä, kysyn myös lähetettä reumatologille kaiken varalta.

      Välillä myös polvissa ja nilkoissa repivää särkyä, jos on enempi liikkeellä ollut. Oli kyllä tylsää lukea tuolla aiemmin pidempään sairastaneiden kommentteja, että jopa vuoden tai useamman kuluttua vielä niveloireita on. Tsemppiä kaikille poteville!

    • Anonyymi

      30.8.21 oireet alkaneet kuulumisia. Tämän viikkoa puolittanut
      Mobic kipulääkkeen, nilkat turvoksissa, särkee, vas.varpaan alaosassa
      nivelessä tulehdus, pitäisi antaa piikittää, vielä en ole suostunut. Hermovaurio edelleen oik. keskisormessa, oikea polvi turvoksissa ja kipu, eli pitkittyneet oireet täälläkin🙄

    • Anonyymi

      Kortisonin antaminen niveleen pistoksena ei ole riskitöntä, mm. infektio uhkaa ja ns. hermoon osuminen, sokkona kun pistetään. Jos olisi UÄ laite ja kokenut pistäjä. ehkä antaisin, mutta muuten en.

    • Anonyymi

      Täälläkin vahva Pogostantauti epäily. Nivelet olleet nyt neljä viikkoa kipeänä. Vaihtaako teillä muilla nivelkivut paikkaa? Minulla kipeytyy yleensä 2-3 niveltä samaan aikaan ja kipu on pahinta iltaisin. Aamupäivät ja päivät saattaa mennä lähes kivuttomasti, mutta illalla ei välttämättä kärsi kävellä/liikkua. Seuraavana päivänä saattaa sitten kipeytyä täysin eri nivelet tai osa samoja mitä edellisenä päivänä. Kipupisteitä ovat olleet tähän mennessä jalkapohjat (päkiät), nilkat, kyynerpäät, ranteet, olkapäät, peukalon nivel. Ensimmäisenä kivut tulivat kyynerpäihin.

      Verikoe osoitti, että olen sairastanut Pogostantaudin, mutta ajankohtaa ei tiedetä, eikä lääkäri osannut varmuudella sanoa ovatko nämä nivelkivut sitten taudin jälkioireita. En ole kyllä koskaan aiemmin kärsinyt tämmöisistä vaihtelevista nivelkivuista, joten itse uskon edelleen, että tämä johtuu Pogostantaudista. Näppylöitä en huomannut alussa missään. Kuume tuli ensin ja sitten nivelkivut. Kortisoni auttaa kipuihin, mutta sitä en saa nyt syödä, koska seuraavaksi reumapolin verikokeet edessä.

      On kyllä harvinaisen wittumainen vaiva.

      T. P-Savo

      • Anonyymi

        Mulla selas aalloittain kipu. Se vaihtoi mystisesti paikkaa ihan 30minuutin aikana, vaikka vaan makasin sohvalla. 😳
        Vasemmasta nilkasta oikeaan polveen, sitten säären ja jalkapohjaan ja sitten taas sormiin. Ei mitään logiikkaa tässä taudissa. Ainut mikä auttoi oli lepo 1kk ja tujut tulehduskipulääkkeet.


      • Anonyymi

        Mulla tauti alkoi pilkuilla reilu 2kk sitten. En mennyt heti lääkäriin kun oli, niin ilmeinen eikä hoitoa. Pilkut oli pari pvä ja heti perään alkoi nivelkivut. Kuukausi sitten kävin verikokeissa, mutta hukkasivat näytteen. Tänään sain tulokset, että olen joskus sairastanut, mutta ei ole akuutti. Eli 2kk sitten on omassa tapauksessa "joskus" eikä "akuutti" ja kivut ovat yhä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla tauti alkoi pilkuilla reilu 2kk sitten. En mennyt heti lääkäriin kun oli, niin ilmeinen eikä hoitoa. Pilkut oli pari pvä ja heti perään alkoi nivelkivut. Kuukausi sitten kävin verikokeissa, mutta hukkasivat näytteen. Tänään sain tulokset, että olen joskus sairastanut, mutta ei ole akuutti. Eli 2kk sitten on omassa tapauksessa "joskus" eikä "akuutti" ja kivut ovat yhä...

        Tarkennuksena. Kävin uusissa verikokeissa vko sitten


    • Anonyymi

      Täälläkin yksi tänä kesänä tartunnan saanut. Itse nappasin taudin todennäköisesti elokuun lopussa Evolta. Syyskuun alkupuolella heräsin aamulla koko keho kutisevien näppylöiden peitossa, säikähdin kyllä ihan huolella. Saman päivän aikana alkoi nivelkivut nilkoissa ja outo turvotuksen tunne polvissa. Parissa päivässä kivut koveni niin, että portaita kuljin pahimpina hetkinä nelivedolla. Mulla eniten on särkenyt juuri nilkat ja jalkaterät sekä ranteet ja vasemman käden pikkusormen ja peukalon nivelet. Jonkin verran kipupaikat vaihtelee, jonain päivänä saattaa olla polvet tai kyynärnivel kipeä, nilkat kuitenkin koko ajan. Mulla kipulääkeyhdistelmä Pronaxen Panadol Forte yhdessä otettuna auttaa aika hyvin, niillä oon nyt pärjäillyt, ja tuo Pronaxen on pitkävaikutteisena siitä kiva, että sillä pärjää yleensä esim. koko yön tai työpäivän yli. Tsemppiä kaikille kivun kanssa kärvisteleville! Ei ole kyllä mitään herkkua tämä.

    • Anonyymi

      Satakunnan 16.8 Pogostaa poteva täällä. Kyllä vaihtelee kivut eri niveliin, nilkat on eniten turvoksissa ja särkevät, kokeilen eilen tunnin kävelylenkkiä tehdä, vasen nilkka jo lenkin päätteeksi laittoi nilkuttamaan ja illalla jo kova särky nilkassa. Ilokseni voin kertoa, kortisoni 20 mg päivässä jo heti toisena päivänä vei sormien ja ranteen kivut (nilkan särkyä ei estänyt siis) joka olikin pahin vaiva käsissä yli 8 viikon potemisen jälkeen. Se yllätti kyllä, kun luuli jo, että kyllä tää tästä, mutta ei vieläkään. Syön muutaman viikon kortisonia ja annosta vähentäen lopetan. Saa nähdä palaako näppiksen käytön estävä kipu käsiin, sitten kyllä ketuttaa.

    • Anonyymi

      Täällä tulee kohta 2 vuotta täyteen

    • Anonyymi

      Täällä 9.8. saanut tampereen kupeesta pogostanin,edelleen työkyvytön.
      Nyt sain infektiopuolelle että reumatologille lähetteen.nivelkivut vaihtaa paikkaa ja liikkuminen hankalaa..
      Sain taudista myös kovan väsymysoireyhtymän,että rytmiöhäiriöitä.
      Nämä siis nyt liitetty tähän tautiin.Ja lisää tutkitaan.

      Kamalaahan tämä on. Tänäänkin itkua tihrustanut.

      • Anonyymi

        Jatkan vielä tähän,kipua siis kaikissa isoissa nivelissä.lonkat,polvet,olkapäät,kyynerpäät ja lantinivelissä,että hävyn liitos nivelissä..:(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vielä tähän,kipua siis kaikissa isoissa nivelissä.lonkat,polvet,olkapäät,kyynerpäät ja lantinivelissä,että hävyn liitos nivelissä..:(

        Lantionivelissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lantionivelissä.

        On hankalat oireet sinullakin. 30.8.21 minä oireet aloittanut, onkin kirjoituksia edellä. Oikean käden keskisormen hermovaurio vielä, saa nähdä jääkö pysyväksi, tämä on minun leikattu käsi, missä levyjä. Viimeksi 2 vk sitten piikitelty niveliä, tosiaan välillä tulee ihme väsymys jaksoja. Töissä olen käynyt ja harrastuksiin palaillut, mutta toista korona rokotetta en ole uskaltanut ottaa. Influenssa rokotteen otin 2 vk sitten, tämäkin aktivoi kyllä oireita. Tsemppiä, on tämä melkoinen oirekuvaltaan ollut. Tällä hetkellä nilkka jälleen turpoaa ja kipeä, sekä polvi ja siellä täällä kipuja.


    • Anonyymi

      sain pogostan taudin 1995 ja siihen ei todellakaan ole muuta hoitomuotoa kuin vahvat särkylääkkeet. varsinkin alkuaikoina myös psyyke joutuu koetukselle, sillä kipu on hankaloittamassa liikkumista ja myös lihaskipuja tuli mukaan. itselläni kivut olivat kovia noin 8-9 kk. nyt 2021 ovat nivelet erittäin herkkiä pienenkin tulehduksen yhteydessä. minulla ei ole todettu yhteyttä reumaan, vaikka isälläni ja eräällä sisarellani ko. tauti oli. tätäkin kirjoittaessani ovat sormennivelet hellinä, mutta kyllä tässä pärjäilee.
      T:Alpiini

    • Anonyymi

      Oletteko ottaneet Koronarokotetta Pogostan oireiden ollessa "päällä" ?

      • Anonyymi

        Hei! Rokote hoitaja ei ole minulle suositellut, olisi hyvä kuulla infektiolääkärin kannanotto.


      • Anonyymi

        Minulle ei suositeltu,eikä influenssa rokotettakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle ei suositeltu,eikä influenssa rokotettakaan.

        Hei!Lokakuun lopulla otin influenssa rokotteen, 2 kk Pogostan oireiden alkamisesta, ei tullut mitään, 2 vk sitten otin toisen korona rokotteen, eli 3 kk Pogostanin alkamisesta, alaraajat 4 pv kipeät, mutta meni ohi, eikä ole nivelet pahemmin oireillut. On varmaan yksilöllistä.


    • Anonyymi

      Havaintoja 2022? Onko kenelläkään kokemusta tämän riesan puhkeamisesta raskauden aikana?

    • Anonyymi

      Kohta vuoden verran olen nyt kärsinyt tästä kammottavasta vaivasta. Joten kuten selviän päivästä toiseen jatkuvien kipujen kanssa. Henkisesti tosi raskasta, kun särky vaikuttaa kaikkeen toimintaan elämässä. Kiloja on kertynyt kun liikkuminen on minimissä.
      Jaloissa särky on kaiken pahin. Lääkärin vastaanotolla on turha rampata valittamassa kun parannuskeinoa ei ole.
      Onko teillä muilla viimesyksynä 2021 sairastuneilla vielä oireita? Onko mahdollista, että tämä särkeminen joskus loppuisi?

      • Anonyymi

        Kirjoittelin 2018 Itikanpurema:na. Minulla kivut ovat jatkuneet yhä edelleen. Milloin särkee mitäkin niveltä. "Sain" myös talvella 2019 peräkkäin kaksi selittämätöntä keskenmenoa, ulkomaalaisia tutkimuksia löysin, että virus voisi nämäkin aiheuttaa. Lääkärithän ei mitään myöntäneet.


    • Anonyymi

      Täällä 16.8.2021 Satakunnassa Pogostan saanut, olen aiemmin kirjoittanut myös.
      Muuten oireet on pois, mutta välillä sormien, etenkin peukalo, nivelet särkee.
      Pidän taukoa laitteiden näpyttelystä, niin helpottaa. Pahin on ollut koko ajan toinen akillesjänne. Siinä ennestään lievää repeämää, mutta selvästi pahempi ja pahaksi jäänyt Pogostan jälkeen. Flunssaa olen potenut useammin kuin ennen, jo viides menossa paraikaa, koronakin oli keväällä, mutta ei ollut paha. Olin rokotukset ottanut Pogostasta huolimatta, jotkut olivat siirtäneet.
      Astma on ollut jo kauan, mutta jostain syystä (Pogosta?) oireet pahempina flunssan yhteydessä ja olen kortisonikuureja joutunut astmaoireiden takia syömään. Uskomatonta, mutta totta, että akillesjänne on sen hetken, kun kortisonilla vaikutus, ihan hyvä, kuin ennen vanhaan, mutta heti kun kuurin vaikutus loppuu, tulee myös kipu ja jäykkyys (joku patti myös) akilleksen kohdalle. Vie motivaatiota yrittää jumpalla saada akillesta kuntoon, koska tuntuu, ettei sillä jumpalla ole mitään vaikutusta, ainoastaan suun kautta kortisoni. Miten teillä muilla poteneille menee?

      • Anonyymi

        Viime vuoden elokuun lopussa sairastunut. Edelleen isot nivelet oirehtivat, välillä hyviä jaksoja. Olkanivelet, kyynärpäät, nilkat, polvet on kipeät, turvotuksia ajoittain. Oireiden kanssa pärjännyt. Keskisormen hermovaurio onneksi korjaantui, n. puolen vuoden kohdalla. Reumakokeet keväällä tarkistettu kertaalleen mutta ei viitettä. Olen kyllä välillä miettinyt käyntiä reuma lääkärillä, olisiko kuitenkin hyvä kokeilla lääkitystä? Ikävä oireinen on kyllä välillä, mutta onneksi työkyky säilynyt.


    • Anonyymi

      Sain taudin alkukesästä -22 jonka punkkirokote laukaisi!
      Välillä sängystä nouseminen kesti 3-4 minuuttia ja karmeat kivut!
      Syyskuussa onneksi olin reumatologin vastaanotolla joka laittoi verikokeisiin uudelleen josta hän taudin totesi. Syön reumalääkkeitä jotka auttavat kipuihin ja yöksi vielä kipulääkettä!
      Nyt olo parempi ja jaksaa käydä töissä mutta vielä jonkinverran kipuja ja vuorokauden kestäviä kuumepäiviä! Virus vielä veressä viikko sitten taas todettiin eli lääkkeitten syönti jatkuu!

    • Anonyymi

      Kertokaa pogostan ihottumasta. Kauanko kestää, vaihtaako paikkaa, ja onko näpyt heti punaisia vai alkaako vaaleimmilla?

    • Anonyymi

      Onko teillä kellään ollut tauti ilman ihottumaa

    • Anonyymi

      Täällä myös vahva epäily nivelrokosta. Ensimmäinen verikoe 4 päivää oireiden jälkeen oli negatiivinen mutta vasta aineet näkyykin vasta myöhemmin, joten uusi verikoe otettiin viime viikolla. Ei vielä tuloksia mutta lääkärin mukaan melko varma tapaus. Oireet alkoi jalkaterien ja varpaiden kivulla. Jalat oli kuin tulessa. Seuraavana päivänä kroppa oli kaulaan asti täynnä punaisia näppylöitä. Jossain näkyi pientä vesikelloakin. Ei juurikaan kutisseet. Parin päivän jälkeen ilmaantui kipu oikeaan ranteeseen ja takapuolen luihin siis kankkuuna. Jopa siinä määrin että istuminen ei tunnu mukavalta. Luin tätä viestiketjua enkä huomannut kuin yhdellä kokemuksia tuosta takapuolen luiden kipeytymisestä. Onko tästä kenelläkään kokemusta? Nämä kivut ovat siis pysyneet mukana kolmisen viikkoa, näpyt katosivat alle viikossa. Ja tämä kokemus seinäjoelta..

      • Anonyymi

        Sain pogostantaudin Joensuussa omassa pihassa elokuussa 2022. Missään vaiheessa minulle ei tullut minkäänlaista ihottumaa eikä myöskään kuumetta tai väsymystä tai turvotuksia. Aluksi tuli outoja, erittäin voimakkaita ja äkillisiä kiputiloja eri paikkoihin, joita olivat vuorollaan oikea jalkapöytä, oikea olkanivel/olkavarsi ja oikea kylki. Ne olivat niin rajuja, että oli mentävä päivystykseenkin. Siellä vain todettiin, että ei ole mitään näkyviä oireita, joten syy tuntematon mutta menee ohi itsestään. Jouduin ottamaan kivuista yhteyttä lääkäriin useita kertoja. Lääkärinaikaa en kuitenkaan saanut. Lopulta aloin itse epäillä pogostantautia ja vaadin verikokeita, joihin sain pyynnöstäni puhelimitse lähetteen. Otettiin yksi verikoe, jonka tuloksena oli "vanha positiivinen". Edellä mainitut kivut menivät kuitenkin täysin ohi muutamassa päivässä itsestään. Sen sijaan vasempaan kankkuun istuinluun tienoille tuli useita viikkoja kestävä kipu, joka aristi niin että haittasi istumista. Sekin meni sitten ohi. Tauti siirtyi tai jäi sitten vain vasempaan nilkkaan, jossa se pysyi siedettävänä pitkään. Nilkka ärtyi vain pidemmästä rasituksesta, mutta sen kanssa pärjäsi.
        Vuotta myöhemmin, syyskuussa 2023, tuli lyhyeksi aikaa lievää oireilua myös oikeaan nilkkaan. Syksyn myötä alkoi tuntua outoa lievää vihlontaa alaruumiin alueella eri paikoissa- polvissa, lonkissa, säärissä, reisissä, myös ranteissa. Tätä esiintyi varsinkin öisin, ja kipuiluun heräily alkoi haitata nukkumista. Joulukuussa tukipohjallisasioinnilla jalkaterapeutti löysi kiristyneen faskian oikeasta jalkapohjastani ja taivutti sitä opastaen minulle sen venytysharjoituksen. Seuraavana aamuna oli oikea nilkkani niin kipeä, että sillä oli vaikeaa astua. Kipu oli aivan eri luokkaa kuin vasemman nilkan- nyt en pystynyt käyttämään jalkaa kuin ontumalla. Päätin aloittaa kipulääkekuurin, jolla toivoin kivun rauhoittuvan. Burana 800 ja Panadol 1g 3x päivässä veivät kivun pois. Mutta kun lopetin noin viikon kuluttua, palaili kipukin takaisin. Siitä asti sitä on riittänyt vaihtelevasti. Nilkka ärtyy erityisesti kävelystä, ja edellä mainittuja kipulääkkeitä on kulunut melkoisesti. Lääkärissä en ole käynyt. Minulle on vastattu, että pogostakipua hoidetaan vain kipulääkkeillä. Nykytilassa ei kävelylenkeistä tule mitään ilman kipulääkkeitä. Pyöräily ja kuntosali onnistuu, samoin hiihto, johon toisinaan on pitänyt etukäteen varmistautua kipulääkkeillä. Haluaisin tietää, miten vastustuskykyä voisi parantaa, jotta saisi viruksen nujerrettua. Pitänee yrittää selvittää erilaisia luontaishoitokeinoja, kun kerran lääketieteestä ei ole apua. Jos jollakin on näistä hyviä vinkkejä, mielelläni kuulisin.


    • Nyt tuli positiivinen testitulos.. 3 viikkoa oireiden alkamisesta.. Jalkapöytä ja varpaat niin turvoksissa ettei kärsi normikenkiä käyttää. Eilen paisahti vasemman käden sormi.. Onneksi ehdin käydä sormukset irrottamassa ennen kuin oli tarvittu leikkuria. Oikea ranne myös kipeä. Ja tämä siis etelä - pohjanmaalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      273
      2843
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      19
      1036
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe