Osaako luottamusmies edustaa paremmin?

ErmoH.

Meille liittoon kuulumattomille on tarjottu mahdollisuutta joko liittyä liittoon ja saada näin luottamusmies edustamaan itseämme tai valita keskuudestamme oma edustaja.
Mietityttää vähän, että osaakohan tämä oma edustaja kuitenkaan ihan yhtä hyvin käydä näitä neuvotteluja? Kannattaisiko maksaa liiton jäsenmaksu jo sen takia, että saa 'ammattitaitoisen' edustajan itselleen? Vai tuleeko potkut yhtälailla...

5

671

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jippe

ei se luottamusmies yrityksissä oikeasti pidä työntekijöiden puolta vaan sätkii kun työnantaja nykii naruja.

• Kerran kokenut

Ei pidä paikkaansa
        Lm voi aina jättää eriävän mielipiteen, jos ei ole tyytyväinen neuvottelutulokseen. Silloin ne kirjataan pöytäkirjaan ja ovat käytettävissä, jos tulee riitatilanne ja asian selvittely esim liiton kanssa / lakimiehen avustamana. Valitettavasti on niin, että työnantaja päättää lomautuksista ja myös siitä ketä irtisanotaan. Lm ei voi sopia lomautuksia, mutta ajankohdasta voi neuvotella. Jos lm sopii lomautuksista, katsotaan, että työntekijät ovat itse sopineet palkattomasta ajasta/ siis työttömyydestä eivätkä saa korvauksia liiton kassasta.
        Irtisanottavat päättää työnantaja esimiesten avustuksella. Lm:t voivat voivat tyytymättömyytensä / eriävän mielipiteen irtisanomisperusteiin/ -sta. Jos työntekijä ei riitauta irtisanomista , niin asia jää siihen.
        Riitautus saattaa tehdä työnanatajan varovaisemmaksi.

• uusi kokemus
        Kerran kokenut kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa
        Lm voi aina jättää eriävän mielipiteen, jos ei ole tyytyväinen neuvottelutulokseen. Silloin ne kirjataan pöytäkirjaan ja ovat käytettävissä, jos tulee riitatilanne ja asian selvittely esim liiton kanssa / lakimiehen avustamana. Valitettavasti on niin, että työnantaja päättää lomautuksista ja myös siitä ketä irtisanotaan. Lm ei voi sopia lomautuksia, mutta ajankohdasta voi neuvotella. Jos lm sopii lomautuksista, katsotaan, että työntekijät ovat itse sopineet palkattomasta ajasta/ siis työttömyydestä eivätkä saa korvauksia liiton kassasta.
        Irtisanottavat päättää työnantaja esimiesten avustuksella. Lm:t voivat voivat tyytymättömyytensä / eriävän mielipiteen irtisanomisperusteiin/ -sta. Jos työntekijä ei riitauta irtisanomista , niin asia jää siihen.
        Riitautus saattaa tehdä työnanatajan varovaisemmaksi.

jatkoa...
        Kyllä luottamusmies voi ottaa irtisanomisperustelut esille YT:ssä ja ksyysä myös neuvoa liittojen lakimiehiltä. Ja sitä tehdäänkin. Tt on hyvä olla itse myös aktiivinen ja olla yhteydessä luottamusmieheen.

• Hermunenska

jos on tullakseen. Ei siinä voi luottamusmieskään auttaa.

• luotan

Luottamusmies on saanut liiton koulutuksen yt-lakiasioissa ja pystyy ainakin valvomaan, että lakia noudatetaan ja saa sitäpaisi tarvittaessa apua liiton asiantuntijoilta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe