No moro!

pirpzuzeiccu

Tää avaus on tarkoitettu niinku rennoksi läpänheitoksi. Mistäs haluutte rupatella? Minä rupattelen kanssanne. Paitsi poistun kohta koneelta asioille ja palaan vasta iltapäivällä. Mutta lupaan kyllä vastata sitten palattuani. Siis sikäli mikäli tähän on tullut yhtään vastausta.. *muistelee muutaman vuoden takaista kisaemännän kokemustaan, jolloin kisaan ei tullut yhtään ainoaa osallistujaa* :D

65

689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ota tai jätä

      Nythän heräsi kysymys, miten harvinaisen kisa-aiheen olit keksinytkään?
      Vai oliko porukoilla palsta-afasia?

      • pirpzuzeiccu

        mä yritin miettiä, mitä aihetta se mun kisa koski, mutta en muista yhtään. Varmaan joku ns. kirjoituskilpailun tapainen tai jotain. Tosin sitä ennen oli ollut muita kisoja, joten ehkä puhti oli loppunut kaikilta kesken.


    • Adria

      Moi moi. Minkälainen muuten on se läppä jota niinkutsutusti heitetään ja kuinka se läppä lentää. Kummalla kädellä läppää heitetään ja miksi läppää yleensä täytyy heittää. Tykkääkö itse läppä, että se tulee heitetyksi, mitäpä luulet.

      • Yhteenlaskun.tulos

        Sydänläppä vaikka. Jos se lentää huizin nevadaan missä kuulemma on isokin lentokenttä, voi liikunta vaihtua veivinheitoksi. Läppä tykkää siis heitostaan kyttyrää kuten Quasimodo kääpiönheitosta.


      • Adria
        Yhteenlaskun.tulos kirjoitti:

        Sydänläppä vaikka. Jos se lentää huizin nevadaan missä kuulemma on isokin lentokenttä, voi liikunta vaihtua veivinheitoksi. Läppä tykkää siis heitostaan kyttyrää kuten Quasimodo kääpiönheitosta.

        Hyvä tulkinta läpänheitosta. Oikein hyvä.


      • pirpzuzeiccu

        läpänheitto tarkoittaa hauskaa juttelua eri aiheista, mutta tässä tapauksessa kirjoittelua eri aiheista. Että silleen.


      • Adria
        pirpzuzeiccu kirjoitti:

        läpänheitto tarkoittaa hauskaa juttelua eri aiheista, mutta tässä tapauksessa kirjoittelua eri aiheista. Että silleen.

        No mites jos stikkaa hetulaa, miten se eroo läpänheitosta?


      • pirpzuzeiccu
        Adria kirjoitti:

        No mites jos stikkaa hetulaa, miten se eroo läpänheitosta?

        ossaa slankia.


      • Yhteenlaskun.tulos kirjoitti:

        Sydänläppä vaikka. Jos se lentää huizin nevadaan missä kuulemma on isokin lentokenttä, voi liikunta vaihtua veivinheitoksi. Läppä tykkää siis heitostaan kyttyrää kuten Quasimodo kääpiönheitosta.

        on jokseenkin välttämätön verenkierrolle ja elämiselle. Ei pitäisikkään ryhtyä sitä holtittomasti heitteleen.
        Mistähän muuten juontaa tuo läpänheitto alkunsa?
        *pitelee omasta läpästään kiinni tiukasti*


    • Mua on vuosia vaivannut sellainen ongelma, kun Suomessa elävien Susien geeniperimä on käynyt niin kapeaksi ja alkavat olemaan tosi sisäsiittoista porukkaa :( Koko kanta alkaa olemaan jo vaarassa sen takia! Aattelin oisko sulla hyviä ehdotuksia, mistä päin Susia tulis tänne siirtää lisää, vai siirrytäänkö peräti hedelmöityshoitoihin asian ratkaisemiseksi?? Nykyinen kantahan on Venäläistä alkuperää ja sama ongelma vaivaa rajan toisella puolella, vaikka saammekin sieltä jatkuvasti muuttovoittoa, niin asia ei sillä ratkea.

      Ei mulla nyt tällä erää tuon kummemmat asiat mietitytä ja olisin hyvilläni, jos asiaan saatais pikainen ratkaisumalli :) Kiitän vastauksestanne jo etukäteen :))

      • kunhan eivät tuo tähän meidän nurkillemme yhtään pariskuntaa. Murr.


      • TaikisN kirjoitti:

        kunhan eivät tuo tähän meidän nurkillemme yhtään pariskuntaa. Murr.

        satelliitti karttaa, niin ei niitä enää tartte "sinne" tuoda, niitä on jo niillä nurkilla. Auuuu :)) Tosin ei ole mitään syytä paniikkiin, sillä viimeisin ihmisuhri Suomessa on 1882-83 luvuilta :) Silloinenkin tekijä paljastui jälkeenpäin tehdyissä tutkimuksissa "Koirasudeksi".


      • Adria

        Suomessa tavattavat sudet kait voivat vapaasti liikkua ja pariutua venäläisten susien kanssa, joita siellä riittää. Ohessa lainaus Wikipediasta:

        Levinneisyys

        Aiemmin susia oli lähes kaikkialla maapallolla, mutta nykyään niitä on lähinnä Pohjois-Amerikassa ja Euraasiassa. Susien elinalueisiin kuuluvat metsät, tundrat, taigat, tasangot ja vuoret. Susien, kuten muidenkin villieläinten, kannat ovat pienentyneet ihmisen vaikutuksesta elinympäristöihin. Sudesta on kuvattu 32 eri alalajia, joista 24 Pohjois- ja Keski-Amerikasta.
        Susi on elänyt koko manner-Euroopassa ja lisäksi Aasiassa Taimyrin niemimaalta, etelästä Intiaan ja lounaassa Arabian niemimaalle saakka. Keski- ja Pohjois-Amerikassa susi elää arktisilta saarilta Meksikoon. Se on näin ollen sopeutunut hyvin erilaisiin ilmasto- ja maasto-oloihin.
        Venäjällä on Euroopan suurin susikanta, jopa 30 000 yksilöä. Vuoden 1999 tilaston mukaan Romaniassa oli susia noin 2 500, Valko-Venäjällä noin 2 000, Espanjassa noin 2 000, Puolassa noin 1 000, Bulgariassa noin 1 000 sekä Baltian maissa yhteensä noin 2 000.[6] Suomessa oli vuoden 2006 lopussa susia Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (RKTL) tekemän arvion mukaan 250–270 yksilöä, joista suurin osa Itä-Suomessa.[7].

        Ylläolevan perusteella en ole huolissani susien sisäsiittoisuudesta. Enemmänkin ihmisen muokkaamien koirien.


      • 3+18
        kerbiili62 kirjoitti:

        satelliitti karttaa, niin ei niitä enää tartte "sinne" tuoda, niitä on jo niillä nurkilla. Auuuu :)) Tosin ei ole mitään syytä paniikkiin, sillä viimeisin ihmisuhri Suomessa on 1882-83 luvuilta :) Silloinenkin tekijä paljastui jälkeenpäin tehdyissä tutkimuksissa "Koirasudeksi".

        satelliittikarttaa?
        Susista?


      • kerbiili62 kirjoitti:

        satelliitti karttaa, niin ei niitä enää tartte "sinne" tuoda, niitä on jo niillä nurkilla. Auuuu :)) Tosin ei ole mitään syytä paniikkiin, sillä viimeisin ihmisuhri Suomessa on 1882-83 luvuilta :) Silloinenkin tekijä paljastui jälkeenpäin tehdyissä tutkimuksissa "Koirasudeksi".

        näillä kulmilla hiippailee muutama lauma :(
        Yhtään ei tarvitse tuoda lisää !! Ehdotankin että uusia susikantoja siirrettäisiin eteläsuomeen. :D


      • Yhteenlaskun.tulos

        ...että suurta hätää ei ole. Täkäläiset sudet ovat koko Euroopan ja Siperian metsävyöhykkeellä samaa rotua, ja tunnetusti susi liikkuu lyhyessä ajassa satojakin kilometrejä, joten ihan naapurista ei ole pakko sitä silmäpuolta naida kuten ennen vanhaan talollisten oli maalla tehtävä, jotta tila ei olisi pirstoutunut.


      • Adria kirjoitti:

        Suomessa tavattavat sudet kait voivat vapaasti liikkua ja pariutua venäläisten susien kanssa, joita siellä riittää. Ohessa lainaus Wikipediasta:

        Levinneisyys

        Aiemmin susia oli lähes kaikkialla maapallolla, mutta nykyään niitä on lähinnä Pohjois-Amerikassa ja Euraasiassa. Susien elinalueisiin kuuluvat metsät, tundrat, taigat, tasangot ja vuoret. Susien, kuten muidenkin villieläinten, kannat ovat pienentyneet ihmisen vaikutuksesta elinympäristöihin. Sudesta on kuvattu 32 eri alalajia, joista 24 Pohjois- ja Keski-Amerikasta.
        Susi on elänyt koko manner-Euroopassa ja lisäksi Aasiassa Taimyrin niemimaalta, etelästä Intiaan ja lounaassa Arabian niemimaalle saakka. Keski- ja Pohjois-Amerikassa susi elää arktisilta saarilta Meksikoon. Se on näin ollen sopeutunut hyvin erilaisiin ilmasto- ja maasto-oloihin.
        Venäjällä on Euroopan suurin susikanta, jopa 30 000 yksilöä. Vuoden 1999 tilaston mukaan Romaniassa oli susia noin 2 500, Valko-Venäjällä noin 2 000, Espanjassa noin 2 000, Puolassa noin 1 000, Bulgariassa noin 1 000 sekä Baltian maissa yhteensä noin 2 000.[6] Suomessa oli vuoden 2006 lopussa susia Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (RKTL) tekemän arvion mukaan 250–270 yksilöä, joista suurin osa Itä-Suomessa.[7].

        Ylläolevan perusteella en ole huolissani susien sisäsiittoisuudesta. Enemmänkin ihmisen muokkaamien koirien.

        mitä hikipedia asiasta kirjoittaa, mutta nyt hiljattain on muutaman vuoden ajan tutkittu juuri Suomalaisten Susien geeniperimää ja todettu kanta hyvin sisäsiittoiseksi. Tämä altistaa susikannan erilaisille sairauksille ja esim. pentutulos laskee alhaiseksi.
        Jokainen meistä tietää tai on ainakin saanut mediasta seurata kuinka suuria tunteita Susi herättää kansalaisten keskuudessa eri puolilla suomea, puolesta ja vastaan. Itä-rajalla taitaa olla se valveutunein kansanosa, josta ei moni tulokas läpäise seulaa ja näin ollen se muuttovoitto jää hyvin hyvin pieneksi. Elikkä ei sitä "uuttaverta" juurikaan tule auttamaan täällä asuvaa susikakantaa.
        Esimerkiksi tuo susien määrä on tällä hetkellä 150-170 yksilöä ja se kertoo jo asiasta aika paljon. Muutenkin suhdaudun wikipedian tietoihin aika kriittisesti, mitä asiaa milloinkin olen sieltä seurannut. Tosin nuokin oli vanhaa tietoa ja noista numeroista on tultu paljon alaspäin.
        Nämä nyt onkin minun näkemyksiä asiasta ja omasta mielestäni susikantamme voi aika huonosti nykyisin :(

        Koirat ovat sitten oma lukunsa sinänsä, vaikka niiden kantaisästä nyt olikin puhe.


      • Yhteenlaskun.tulos kirjoitti:

        ...että suurta hätää ei ole. Täkäläiset sudet ovat koko Euroopan ja Siperian metsävyöhykkeellä samaa rotua, ja tunnetusti susi liikkuu lyhyessä ajassa satojakin kilometrejä, joten ihan naapurista ei ole pakko sitä silmäpuolta naida kuten ennen vanhaan talollisten oli maalla tehtävä, jotta tila ei olisi pirstoutunut.

        tohon ylemmäs Adrialle ja sama vastaus käynee tähänkin viestiin vastaukseksi.
        Miehän käytän vain niitä tietoja hyväkseni, mistä itse olen tietoinen ja pidän niitä lähteitä luetettavina. Jos joku haluaa ajatella toisin, niin se toki hänelle suotakoon :)


      • 19+5
        kerbiili62 kirjoitti:

        mitä hikipedia asiasta kirjoittaa, mutta nyt hiljattain on muutaman vuoden ajan tutkittu juuri Suomalaisten Susien geeniperimää ja todettu kanta hyvin sisäsiittoiseksi. Tämä altistaa susikannan erilaisille sairauksille ja esim. pentutulos laskee alhaiseksi.
        Jokainen meistä tietää tai on ainakin saanut mediasta seurata kuinka suuria tunteita Susi herättää kansalaisten keskuudessa eri puolilla suomea, puolesta ja vastaan. Itä-rajalla taitaa olla se valveutunein kansanosa, josta ei moni tulokas läpäise seulaa ja näin ollen se muuttovoitto jää hyvin hyvin pieneksi. Elikkä ei sitä "uuttaverta" juurikaan tule auttamaan täällä asuvaa susikakantaa.
        Esimerkiksi tuo susien määrä on tällä hetkellä 150-170 yksilöä ja se kertoo jo asiasta aika paljon. Muutenkin suhdaudun wikipedian tietoihin aika kriittisesti, mitä asiaa milloinkin olen sieltä seurannut. Tosin nuokin oli vanhaa tietoa ja noista numeroista on tultu paljon alaspäin.
        Nämä nyt onkin minun näkemyksiä asiasta ja omasta mielestäni susikantamme voi aika huonosti nykyisin :(

        Koirat ovat sitten oma lukunsa sinänsä, vaikka niiden kantaisästä nyt olikin puhe.

        jokaisen niitä lisää haluavan elinympäristöön, lastensa kouluteiden varsille ja leikkipaikkojen läheisyyteen.


      • Meriläinen

        liikuivat ennen samoilla metsästysmailla, kunnes ihminen keksi aseen jonka avulla voi harventaa villieläimiä.
        Ihminen lisääntyi ja villieläimet harvenivat.
        Ihmisestä tuli tosi tärkeä, jopa niin että on nyt tuhoon viemässä omaa elintilaansa ja etsii avaruudesta paikkaa jossa voisi alkaa uudestaan kun tämä meidän telluksemme on mennyttä.
        Surullinen erittäin surullinen on maailman kohtalo, mutta ihminen jatkaa vaan.
        Tässä ei vastausta kysymykseesi, mutta minun ajatukseni sinun ajatukseesi on että lisää susia, kyllä niitä vielä tänne mahtuu.


      • Adria
        kerbiili62 kirjoitti:

        mitä hikipedia asiasta kirjoittaa, mutta nyt hiljattain on muutaman vuoden ajan tutkittu juuri Suomalaisten Susien geeniperimää ja todettu kanta hyvin sisäsiittoiseksi. Tämä altistaa susikannan erilaisille sairauksille ja esim. pentutulos laskee alhaiseksi.
        Jokainen meistä tietää tai on ainakin saanut mediasta seurata kuinka suuria tunteita Susi herättää kansalaisten keskuudessa eri puolilla suomea, puolesta ja vastaan. Itä-rajalla taitaa olla se valveutunein kansanosa, josta ei moni tulokas läpäise seulaa ja näin ollen se muuttovoitto jää hyvin hyvin pieneksi. Elikkä ei sitä "uuttaverta" juurikaan tule auttamaan täällä asuvaa susikakantaa.
        Esimerkiksi tuo susien määrä on tällä hetkellä 150-170 yksilöä ja se kertoo jo asiasta aika paljon. Muutenkin suhdaudun wikipedian tietoihin aika kriittisesti, mitä asiaa milloinkin olen sieltä seurannut. Tosin nuokin oli vanhaa tietoa ja noista numeroista on tultu paljon alaspäin.
        Nämä nyt onkin minun näkemyksiä asiasta ja omasta mielestäni susikantamme voi aika huonosti nykyisin :(

        Koirat ovat sitten oma lukunsa sinänsä, vaikka niiden kantaisästä nyt olikin puhe.

        No minä puolestani en usko suomalaisiin susiin sillä tavalla, että joku susiporukka olis jääny tänne jumiin erilleen isommasta yhteisöstä ja ryhtynyt nylkyttään toisiaan koipeen.

        Mitä Wikipedian tietoihin tulee, niin taitavat yleensä olla paremmat kuin niinsanottujen kylänmiesten tiedot.


      • Adria kirjoitti:

        No minä puolestani en usko suomalaisiin susiin sillä tavalla, että joku susiporukka olis jääny tänne jumiin erilleen isommasta yhteisöstä ja ryhtynyt nylkyttään toisiaan koipeen.

        Mitä Wikipedian tietoihin tulee, niin taitavat yleensä olla paremmat kuin niinsanottujen kylänmiesten tiedot.

        tietojen pohjana on ihan virallinen supisuomalaisten tekemä tutkimus. Jostain kylästä/kylistä toki hekin ovat kotoisin, että siinä olet oikeassa. Tutkimuksilla on aina rahoittaja ja usein tutkimuksista saadaan maksajansa intresseihin sopivan näköisiä. Eipä tässä enempää asian tiimoilta, joten kukin uskokoon siihen, minkä oikeaksi katsoo omassa mielessään.


      • Meriläinen kirjoitti:

        liikuivat ennen samoilla metsästysmailla, kunnes ihminen keksi aseen jonka avulla voi harventaa villieläimiä.
        Ihminen lisääntyi ja villieläimet harvenivat.
        Ihmisestä tuli tosi tärkeä, jopa niin että on nyt tuhoon viemässä omaa elintilaansa ja etsii avaruudesta paikkaa jossa voisi alkaa uudestaan kun tämä meidän telluksemme on mennyttä.
        Surullinen erittäin surullinen on maailman kohtalo, mutta ihminen jatkaa vaan.
        Tässä ei vastausta kysymykseesi, mutta minun ajatukseni sinun ajatukseesi on että lisää susia, kyllä niitä vielä tänne mahtuu.

        pääpiirteittäin menee ja ihmiskunta hukkuu omaan "paskaansa" aikaa myöten tai muuten tuhoaa oman asuin planeettansa :( Meneekö siihen seuraavat 100, 200 tai 500 vuotta jää nähtäväksi.
        Niin, vastauksesi oli mielenkiintoinen, kun ihan hupailu mielessä moisen jutun pistin aloittajalle. Toki tänne Susia mahtuu lisää ja juuri tuon kyseisen ongelman takia se ois jopa suotavaa. On tietysti otettava huomioon seudut missä susikannalla ois riittävän hyvät olosuhteet elellä ja niiden aiheuttamat vahingot mahdollisimman pienet. Paikkoja kyllä löytyy ja Sudet löytävät ne itse, jos niille annetaan siihen mahdollisuus.
        En suoranaisesti lukeudu susiensuojelijoihin, mutta ei mulla ole mitään erityistä syytä niitä vihatakkaan, vaikka metsästyskortin ja aseita omistankin.
        Se, että poronhoitoalueelle annettiin runsaasti Suden kaatolupia on täysin ymmärrettävää, kun puolikesyt metsissä vaeltavat Porot ja Susi on mahdollisimman huono yhdistelmä elämään samoilla seuduilla. Ei ole mitään järkeä uhrata tuollaisia korvaussummia yhteiskunnan varoja muutamaan suteen. Muualle niitä kyllä mahtuu lisääkin.


      • Meriläinen
        kerbiili62 kirjoitti:

        pääpiirteittäin menee ja ihmiskunta hukkuu omaan "paskaansa" aikaa myöten tai muuten tuhoaa oman asuin planeettansa :( Meneekö siihen seuraavat 100, 200 tai 500 vuotta jää nähtäväksi.
        Niin, vastauksesi oli mielenkiintoinen, kun ihan hupailu mielessä moisen jutun pistin aloittajalle. Toki tänne Susia mahtuu lisää ja juuri tuon kyseisen ongelman takia se ois jopa suotavaa. On tietysti otettava huomioon seudut missä susikannalla ois riittävän hyvät olosuhteet elellä ja niiden aiheuttamat vahingot mahdollisimman pienet. Paikkoja kyllä löytyy ja Sudet löytävät ne itse, jos niille annetaan siihen mahdollisuus.
        En suoranaisesti lukeudu susiensuojelijoihin, mutta ei mulla ole mitään erityistä syytä niitä vihatakkaan, vaikka metsästyskortin ja aseita omistankin.
        Se, että poronhoitoalueelle annettiin runsaasti Suden kaatolupia on täysin ymmärrettävää, kun puolikesyt metsissä vaeltavat Porot ja Susi on mahdollisimman huono yhdistelmä elämään samoilla seuduilla. Ei ole mitään järkeä uhrata tuollaisia korvaussummia yhteiskunnan varoja muutamaan suteen. Muualle niitä kyllä mahtuu lisääkin.

        oli tämä minun esitykseni ja toisekseen olen vastarannan kiiski: joka vastustaa ihmisiä, jotka vastustavat mahdollisimman monimuotoista luontoa.
        Olen asunut karhujen kanssa samoissa metsissä, minun kotipiiriini ei kuitenkaan tullut kuin yksi metelöimään, mutta hävisi kyllä pian sieltä. Sitten kun uskalsin marjaan taas lähteä niin otin kaksi hurjaa kaverikseni, kissani tykkäsivät kulkea mustikassa kanssani ja koska ne juoksivat hännät suorana kurki pariskuntaa karkuun niin ajattelin että kai karhuakin pelästyvät, jos sellainen lähelle tulee.

        Saareen oli tullut jäitä pitkin ilves ja se sai hetkeksi koko saaren kylän sekaisin, ilveksen tappoa haluavat nousivat ääneen. No kyllä se sai jatkaa elämää siellä pari kesää sitten olikin poissa haluan ajatella että oli taas lähtenyt jäitä pitkin mutta mistä sen tietää.
        Ei sekään estänyt minua metsässä marjoja poimimasta enkä koskaan tavannut sitä.

        Olen kyllä sekaruoan syöjä joten en ole metsästämistä tai metsästäjiä vastaan.
        Jos ei hirvikantaa pienennettäisi niin täällä olisi sekä hirvien että ihmisten ruumiita paljon enemmän.
        Toisekseen oikealla lailla ajatteleva metsästäjä on suurimpia luonnonsuojelijoita. Tunnen heitä.
        mutta turha tappaminen on ihan eri asia.

        Ja susista vielä suomessa on paljon silkkaa metsää on erämäita jonne ne sudet joutavat, en todellakaan ajattele että jonnekin taajaman lähelle.


      • pirpzuzeiccu

        susia.. No öö, tuota.. ääh.. Niin no.. No sudethan nyt tuota.. Ne niinku.. Hmm.. Tässä sulle syvällinen vastaus aiheeseen. :D


      • Meriläinen kirjoitti:

        oli tämä minun esitykseni ja toisekseen olen vastarannan kiiski: joka vastustaa ihmisiä, jotka vastustavat mahdollisimman monimuotoista luontoa.
        Olen asunut karhujen kanssa samoissa metsissä, minun kotipiiriini ei kuitenkaan tullut kuin yksi metelöimään, mutta hävisi kyllä pian sieltä. Sitten kun uskalsin marjaan taas lähteä niin otin kaksi hurjaa kaverikseni, kissani tykkäsivät kulkea mustikassa kanssani ja koska ne juoksivat hännät suorana kurki pariskuntaa karkuun niin ajattelin että kai karhuakin pelästyvät, jos sellainen lähelle tulee.

        Saareen oli tullut jäitä pitkin ilves ja se sai hetkeksi koko saaren kylän sekaisin, ilveksen tappoa haluavat nousivat ääneen. No kyllä se sai jatkaa elämää siellä pari kesää sitten olikin poissa haluan ajatella että oli taas lähtenyt jäitä pitkin mutta mistä sen tietää.
        Ei sekään estänyt minua metsässä marjoja poimimasta enkä koskaan tavannut sitä.

        Olen kyllä sekaruoan syöjä joten en ole metsästämistä tai metsästäjiä vastaan.
        Jos ei hirvikantaa pienennettäisi niin täällä olisi sekä hirvien että ihmisten ruumiita paljon enemmän.
        Toisekseen oikealla lailla ajatteleva metsästäjä on suurimpia luonnonsuojelijoita. Tunnen heitä.
        mutta turha tappaminen on ihan eri asia.

        Ja susista vielä suomessa on paljon silkkaa metsää on erämäita jonne ne sudet joutavat, en todellakaan ajattele että jonnekin taajaman lähelle.

        Sinun kaltaisia kanssakulkijoita, jotka omaa oman rehellisen mielipiteen ja tohtii tuoda sen myös julki. Hienosti suhtaudut luontoon, kuin sen käyttäjiinkin ja samantapaiset aatokset liikkuu miunkin päässä, mistä yllä kirjoitit.

        Olin itse mukana 2006 Citykarhun pyynnissä, kuten myös 2007 loukkaantuneen Suden pyynnissä. Nämä molemmat eläimet pyydettiin poliisiluvalla, turvallisuuten vedoten pois. Minusta ihan oikea ratkaisu, kun takuuseen ei villieläimestä kukaan voi mennä.

        Olin myös vapauttamassa Ilvestä katiskasta Kesällä 2008, joka sai samalla kertaa lähetinpannan kaulaansa ja nimekseen Petteri. Tosin lähetin pimeni jo parinviikon kuluttua pannoituksesta :( Ilves oli 2 ja 1/2 vuotias uros ja se sama uros tais nyt Keväällä löytää kumppanin, joka sai kaks pentua tuossa järven toisellapuolella (3-4km päässä) olevalla vanhalla kivilouhoksella sijaitsevassa kiviläjässä.

        Pari vuotta sitten RKTL:n nykyinen petotutkia Ilpo Kojola vetosi petojen "salametsästäjiin" ja kehoitti edes säästämään pannoitetut eläimet, jotta tärkeätä tutkimustyö ois mahdollista. Ehkä se auttoikin, kun viime Talvena pannoitetuista 10 Sudesta, vain yhden panta on vaiennut :)


    • yön jälkeen on yleensä rento olo:- Ehkä sitä tottumuksesta odottaa aloitteessa olevan aiheen, mistä keskustella. Keskustelijat taas odottaa, että keskustelun aloittaja vastaa kaikille. Kuitenkin aikas usein aihe unohtuu ketjussa, tai se muuttuu kokonaan muuksi. Aiheita, joista on hankalaa, tai suorastaan tulenarkaa" aloittaa keskustelu ovat uskonto ja politiikka. Suurimmalta osaltaan kaikki, mikä sivuaa henkilökohtaista maailmankatsomusta, tai toisinajattelua, mikäli se ei ole yleisesti normitettua; sellainen keskustelu on kipinäherkkää.
      Musiikista, ruuasta, tai näihin liittyvistä, tai sivuavista asioista voi porista keveästi. Sillä palstalla, jonka nimi kannattaa heti alkuunsa sesuroida, huvitettiin lukijoita, koska lukijoita oli yleensä satamäärin.
      Silloin keksittiin erilaisia keskustelun taistelulajeja, jotka on myös syytä sensuroida, vaikka ne ovatkin vielä alitajuisesti käytössä.
      Jossain vaiheessa kehitettiin myös mielikuvituksellista palstaelämää, joka nyttemmin on todettu realin ulkopuoliseksi, ja siten jokseenkin kielteiseksi.
      Koska varsinainen huvitus on nykyisellään rajoittunutta, niin osa huvittautuu omalla tavallaan.

      Mikä ihmeen kisa, se sellainen on ollut, johon kukaan ei ole osallistunut? Kerro nyt aihe? Olisihan se kiva tietää?

      • pirpzuzeiccu

        tuossa jo ylemmällä olevalle, että en tosiaan yhtään muista, mikä kisan aiheena silloin oli. Varmaan joku kirjoituskilpailu. Mutta sen muistan, että vaikka kisaan ei kukaan osallistunut, niin muutama siinä kyseli kisasta lisätietoja ja sä taisit olla yksi niistä kyselijöistä. Taisi olla niin, että koko kisan idea oli niin sekava, ettei kukaan hennonnut osallistua. :D


    • Tänään voisin rupatella vaikkapa tyosta oudosta ilmiöstä, joka vaivannee joka taloutta. Pesukone syö sukat. Järkkäsin eilen vähän kaappijärjestystä ja tain inventaariota parittomista sukista. Niitä on yksi korillinen. Mitä niistä voisi tehdä :) Joulutonttujako ?

      • Meriläinen

        puutun juttuusi kun juuri samaa asiaa ajattelin laittaessani kuivia pyykkejä kaappiin.
        Mie meinaan alkaa pitämään parittomia sukkia keskenään.
        Mun sukat melkein kaikki on yks värisiä ja tänään laitan toiseen jalkaan keltaisen ja toiseen punaisen.
        Kun tälläinen muoti-ilmiö lähtee liikkeelle tiedät kuka on kanta-äiti.


      • Meriläinen kirjoitti:

        puutun juttuusi kun juuri samaa asiaa ajattelin laittaessani kuivia pyykkejä kaappiin.
        Mie meinaan alkaa pitämään parittomia sukkia keskenään.
        Mun sukat melkein kaikki on yks värisiä ja tänään laitan toiseen jalkaan keltaisen ja toiseen punaisen.
        Kun tälläinen muoti-ilmiö lähtee liikkeelle tiedät kuka on kanta-äiti.

        tuostahan voikin sitten kehitellä elämäntavan, lifestylen :D Hengailu eriparisukilla voisi olla tän palstan palstakirjoittajia yhdistäväa tekijä. Menenkin tonkimaan koria, laitan toiseen jalkaan mustan kukkakuvioisen ja toiseen jalkaan punavihreäraidallisen. Tää ideasi pitäisi nyt saada buukatuksi jonnekin muotilehtiin.


      • Meriläinen
        TaikisN kirjoitti:

        tuostahan voikin sitten kehitellä elämäntavan, lifestylen :D Hengailu eriparisukilla voisi olla tän palstan palstakirjoittajia yhdistäväa tekijä. Menenkin tonkimaan koria, laitan toiseen jalkaan mustan kukkakuvioisen ja toiseen jalkaan punavihreäraidallisen. Tää ideasi pitäisi nyt saada buukatuksi jonnekin muotilehtiin.

        kun mä en nyt veis ton Pirpun-juttuja.
        Kun laittaa toisen sukan nurin päin, miks ei molemmatkin, niin aina on onnea mukana.
        Veljen vaimo teki niin, sanonta "nuttu nurin onni oikein", oli tässä käännetty sanoihin "sukka nurin onni oikein".
        Sitä kun ei välttis kukaan huomaa, mutta jos kulkee aina pusero nurin päin voi saada oudon maineen.


      • pirpzuzeiccu

        olisi vähän toisenlainen ongelma pesukoneeseen liittyen. Se ei enää pese raikasta pyykkiä, vaan osa jää hieman tunkkaiseksi. Jossain toisaalla kyselin neuvoja ja sainkin aika paljon vinkkejä. Esimerkiksi ruokasoodaa pesuaineen joukkoon, sitruunahappoa ja kone tyhjänä pyörimään. Ja tietysti suodattimen/nukkasiivilän tarkistus ja puhdistus.

        Sukkia mulla ei yleensä ole parittomia. Oon kauheen tarkka, että aina laittaessani pyykkejä kuivumaan ripustan sukat pareittain ja sitten, ku ne ovat kuivat, niin yhdistän ne rullalle pareiksi laatikkoon. :)

        Jos jaksat alkaa väsäämään niistä sun parittomista joulutonttuja, niin mikä ettei. Mutta jos laiskaksi heittäydyt, niin heitä roskiin vaan. Niin mä taitaisin tehdä, heh. :)


    • Meriläinen

      yks päivä ohjelmaa "äitis oli apina" se on sellainen uusi tietovisa sarja.
      Siinä etittiin dna:n perusteella ( ja nyt ei ole kysymys puh. liittymästä) jokaisen osanottajan kantaäiti.
      Niitä kanta-äitejä oli maailmassa neljä tai viisi ( huono muisti, liekö varhaisdementiaa).
      Ja yks on kreikasta lähtöisin. Mun unelmien maa on kreikka ollut lapsuudesta asti joten olen pohtinut miten pääsis tälläiseen dna-tutkimukseen ( ei edelleenkään puh-liittymä). Kaikkea muutakin kivaa saisivat musta etsiä.
      Että tälläisiä pohdiskelen näin tänä aamuna. :))
      Hauskaa päivää täältä.

      • pirpzuzeiccu

        Aika mielenkiintoinen ohjelma. Tuosta tuli mieleeni sukututkimus. Mä haluaisin tutkia sukuani taaksepäin vaikka kuinka pitkälle, mutta taitaa olla liian kallista. Miksi niitä tietoja ei sais mistään ilmaiseksi? :P


      • Meriläinen
        pirpzuzeiccu kirjoitti:

        Aika mielenkiintoinen ohjelma. Tuosta tuli mieleeni sukututkimus. Mä haluaisin tutkia sukuani taaksepäin vaikka kuinka pitkälle, mutta taitaa olla liian kallista. Miksi niitä tietoja ei sais mistään ilmaiseksi? :P

        "mutsis oli apina" eikä äitis.
        Mun äidin puolelta on sukututkimusta tehty 1500 luvulle saakka ja siitä saaresta missä äiti synty tuli viime vuonna kirja jossa käsitellään saaren historiaa.
        Meikäläisen ja vähän vanhempi ikäluokka ajatteli että pitää olla tietoa siitä saaresta kun alkuperäisiä saarelaisia on enää kymmenkunta elossa.
        Isän puolelta ei ole tehty sukustkinmusta mutta isäkin on saarelaisia tosin eri saaristosta.
        Kyllä mulle on tärkeää tietää sen verran omaa historiaa että ymmärtää itseään.
        Saarelainen luonne on aina vähän omanlainen ja vaikka en ole talvia asunut saaressa, kesät kyllä pikkutyttönä, niin omaan joitakin piirteitä joiden uskon olevan saarelaista alkuperää, ja se helpottaa omaa elämää.


      • pirpzuzeiccu
        Meriläinen kirjoitti:

        "mutsis oli apina" eikä äitis.
        Mun äidin puolelta on sukututkimusta tehty 1500 luvulle saakka ja siitä saaresta missä äiti synty tuli viime vuonna kirja jossa käsitellään saaren historiaa.
        Meikäläisen ja vähän vanhempi ikäluokka ajatteli että pitää olla tietoa siitä saaresta kun alkuperäisiä saarelaisia on enää kymmenkunta elossa.
        Isän puolelta ei ole tehty sukustkinmusta mutta isäkin on saarelaisia tosin eri saaristosta.
        Kyllä mulle on tärkeää tietää sen verran omaa historiaa että ymmärtää itseään.
        Saarelainen luonne on aina vähän omanlainen ja vaikka en ole talvia asunut saaressa, kesät kyllä pikkutyttönä, niin omaan joitakin piirteitä joiden uskon olevan saarelaista alkuperää, ja se helpottaa omaa elämää.

        Aika mieletöntä, yli 500 vuotta sukua..


    • :kevyt! Jääkaappini sisältöä tarkastaessa tulin huomanneeksi, että melkein kaikki tuotteet on merkitty kevyeksi. Kevyt on trendikästä. Kevyt keskustelukin on hyväksi. Pääseeköhän lentoon, kun käyttää tarpeeksi kauan kevyttä?
      *heiluttaa vinhasti käsivarsia*

      • viimeaikaisia lehtijuttuja, kevyt onkin vaarallista. Kevytlevitteissä on vaikka mitä kemiallista yhdistettä. Nyt suositaan mahdollisimman vähän käsiteltyjä aitoja tuotteita. Maito haetaan tilalta, annetaan seisoa jääkaapissa, ja päälle nousseesta kermasta tehdään omatekoista voita. Onnistuu ihan tavallisella sähkövatkaimella.
        Heran voi käyttää sämpylätaikinaan. Jos voihin haluaa hapanta makua, niin sekoittelee joukkoon maitorahkaa.:))


      • TaikisN kirjoitti:

        viimeaikaisia lehtijuttuja, kevyt onkin vaarallista. Kevytlevitteissä on vaikka mitä kemiallista yhdistettä. Nyt suositaan mahdollisimman vähän käsiteltyjä aitoja tuotteita. Maito haetaan tilalta, annetaan seisoa jääkaapissa, ja päälle nousseesta kermasta tehdään omatekoista voita. Onnistuu ihan tavallisella sähkövatkaimella.
        Heran voi käyttää sämpylätaikinaan. Jos voihin haluaa hapanta makua, niin sekoittelee joukkoon maitorahkaa.:))

        sikäli mikäli nyt muistan,,,(oiskohan aivotkin, jo keventyneet) niin jotain tuonnepäin olen kuullut,,,,ja lukenutkin.
        Jospas ne seuraavaksi tuovat K-Marketin pihaan luomulehmän, jota voi aamusella käväistä lypsämässä. Sivan pihaan ei varmaan ilmesty.
        Kyllä muistelen, että lapsena käväistiin hakemassa naapurista läkkipäälärillä lehmänmaitoa. En asunut maalla, vaan kaupunkisaaressa. Elo oli muutoinkin aikas villiä. Meillä kyllä ei ollut, kuin kesälammas, mutta joillain oli sikoja, lehmiä. hevosia, kanoja ja mehiläisiä.
        Ai niin, oli naapurissa kesy varis, joka kävi varastelemassa milloin mitäkin ja tuli sunnuntaina rappusille rähjäämään.


      • pirpzuzeiccu

        Joo, nykyään kaiken mahdollisen saa kevyenä. Aika uskomatonta, miten sitä keksitään. Väittävät silti viisaammat, että loppujen lopuksi olisi terveellisempää syödä ns normaaleja tuotteita. Toinen, mitä nykyään on paljon, niin laktoosittomia tuotteita. Esimerkiksi laktoositonta maitoa, öö..


    • paapuuri

      haluaisin ehdotuksia siitä, minkä kirjan lukisin seuraavaksi.
      Minulla ei ole mitään luettavaa ;((

      • pirpzuzeiccu

        en ole lukenut vuosikausiin kirjoja. Nuorempana luin paljon Anni Polvan kirjoja, jotka oli sellaisia romanttisia juttuja.


      • paapuuri
        pirpzuzeiccu kirjoitti:

        en ole lukenut vuosikausiin kirjoja. Nuorempana luin paljon Anni Polvan kirjoja, jotka oli sellaisia romanttisia juttuja.

        niitä minäkin luin lapsena, nyt luen vähän toisenlaisiakin kirjoja.
        Ei sinusta nyt ollut mitään apua, kiitos vaan tyhjästä ;(((

        Menen penkomaan omaa kirjahyllyäni ;))


      • pirpzuzeiccu
        paapuuri kirjoitti:

        niitä minäkin luin lapsena, nyt luen vähän toisenlaisiakin kirjoja.
        Ei sinusta nyt ollut mitään apua, kiitos vaan tyhjästä ;(((

        Menen penkomaan omaa kirjahyllyäni ;))

        tyhjästä. Arvaa mitä. Pidä kuule tunkkis, tuota niin.. :D Hei, mimmosia kirjoja sulla on siellä hyllyssä. Mulla ei edes ole koko kirjahyllyä.


      • paapuuri
        pirpzuzeiccu kirjoitti:

        tyhjästä. Arvaa mitä. Pidä kuule tunkkis, tuota niin.. :D Hei, mimmosia kirjoja sulla on siellä hyllyssä. Mulla ei edes ole koko kirjahyllyä.

        en minä nimiä muista ulkoa, siellä on dekkareita, romskuja, runokirjoja, vähän kaikenlaista.
        Sitten tietysti karttakirjoja, MMM-kirjoja sadan vuoden ajalta ;), luontokirjoja, sen sellaista.


      • pirpzuzeiccu
        paapuuri kirjoitti:

        en minä nimiä muista ulkoa, siellä on dekkareita, romskuja, runokirjoja, vähän kaikenlaista.
        Sitten tietysti karttakirjoja, MMM-kirjoja sadan vuoden ajalta ;), luontokirjoja, sen sellaista.

        mua ei kiinnosta yhtään, mutta dekkarit vois menetellä. Romaaniajankin olen tosiaan ohittanut.


    • Työpäivä takana ja lenkki kohta edessä..Eikö sitä herranjestas saa koskaan vaan olla..:D

      Muaki kiinnostaa,että mikä se sellanen kilpailu oli,missä ei ollu yhtään osallistujaa..:D

      • pirpzuzeiccu

        tänään vapaapäivä, tosin menoa riitti koko päiväksi aamusta lähtien. Tyttären kans sairaalakäyntiä ja sitten vielä käytiin ostoksilla. Voin kertoa, että rahaa meni taas aivan liikaa!!!! Kerroin tuosta kilpailuaiheesta tuossa jo parille ylempänä. :)


      • pirpzuzeiccu kirjoitti:

        tänään vapaapäivä, tosin menoa riitti koko päiväksi aamusta lähtien. Tyttären kans sairaalakäyntiä ja sitten vielä käytiin ostoksilla. Voin kertoa, että rahaa meni taas aivan liikaa!!!! Kerroin tuosta kilpailuaiheesta tuossa jo parille ylempänä. :)

        kertoo,että mihin tuhlasit? :))


      • pirpzuzeiccu
        mii-su kirjoitti:

        kertoo,että mihin tuhlasit? :))

        Tyttären vaatteisiin, sitten kodin kaikenmaailman yleistarvikkeisiin, parit luontaistuotteetkin tuli ostettua ja käytiin syömässä. Niin ja ruokaa kotio.


      • pirpzuzeiccu kirjoitti:

        Tyttären vaatteisiin, sitten kodin kaikenmaailman yleistarvikkeisiin, parit luontaistuotteetkin tuli ostettua ja käytiin syömässä. Niin ja ruokaa kotio.

        oli kaikki ihan tarpeellista,joten voi olla hyvällä omallatunnolla..Mä sorrun joskus ihan sellaseen höpönpöppöön ja silloin kyl harmittaa..:P


      • pirpzuzeiccu
        mii-su kirjoitti:

        oli kaikki ihan tarpeellista,joten voi olla hyvällä omallatunnolla..Mä sorrun joskus ihan sellaseen höpönpöppöön ja silloin kyl harmittaa..:P

        Aika usein mäki sorrun johonki heräteostoihin. Tavaroita ja sensellaisia, millä ei tee loppupelissä yhtään mitään. Mutta kaupassa ollessa ne kokee jotenkin silleen, että ilman niitä ei voi tulla elämässä toimeen, jos niitä ei osta just heti. :D


      • pirpzuzeiccu kirjoitti:

        Aika usein mäki sorrun johonki heräteostoihin. Tavaroita ja sensellaisia, millä ei tee loppupelissä yhtään mitään. Mutta kaupassa ollessa ne kokee jotenkin silleen, että ilman niitä ei voi tulla elämässä toimeen, jos niitä ei osta just heti. :D

        varmaan hypnotisoidaan siel kaupassa.Järki palaa takas vasta kotona..:D


      • pirpzuzeiccu
        mii-su kirjoitti:

        varmaan hypnotisoidaan siel kaupassa.Järki palaa takas vasta kotona..:D

        minäkin alan kuules epäilemään. Ihan selvä salaliitto meitä asiakkaita kohtaan ja hypnoosilla vielä. Hyi sentään. :D


      • ei kukaan enää
        pirpzuzeiccu kirjoitti:

        minäkin alan kuules epäilemään. Ihan selvä salaliitto meitä asiakkaita kohtaan ja hypnoosilla vielä. Hyi sentään. :D

        mahtaa olla aika paljon jo vietävää kirpparille, vai ettekö vieläkään raaski luopua niistä turhuuksistanne? ;)D


      • pirpzuzeiccu
        ei kukaan enää kirjoitti:

        mahtaa olla aika paljon jo vietävää kirpparille, vai ettekö vieläkään raaski luopua niistä turhuuksistanne? ;)D

        en vie mitään, koska se maksaa (pöytävuokrat ainakin 20-30 euroa/viikko). Välillä myyn kyllä huutonetissä kaikenlaista tarpeetonta. Joskus menee samantien kaupaksi ja joskus on joutunut jotain myymään kuukausitolkulla. Esimerkiksi yhtä pöytää tuoleineen myin lähemmäs vuoden ajan, ennenkuin joku sen huusi itselleen. Koko ajan mulla oli ollut siinäkin tosi edullinen hinta, että siitä tuskin oli kiinni. Jaa, mutta ei se pöytäkään ollut alunperin tarpeeton vaan todella tarpeellinen. Mutta ku muutin uuteen asuntoon, niin eihän se sinne mahtunut ja siksi pitä myydä pois.


    • pirpzuzeiccu

      jää eläkkeelle ja on tänään viimeistä kertaa lukemassa ykkösen iltauutisia. Nyt siis parhaillaan. Kattokaa sen jäähyväiset. Kohta ne tulloo..

    • Onkos pullat hyvin uunissa? :)

      • pirpzuzeiccu

        Pullat on luonnollisesti erinomaisen hyvin uunissa. :)


      • pirpzuzeiccu kirjoitti:

        Pullat on luonnollisesti erinomaisen hyvin uunissa. :)

        Anna vaan paistua rauhassa, hyvä siitä tulee! :)


      • pirpzuzeiccu
        norMix kirjoitti:

        Anna vaan paistua rauhassa, hyvä siitä tulee! :)

        Minä annan rauhassa paisua, mutta toveri vaan potkii kiitokseksi. Tänään ollu niin villi päivä siellä "uunissa", että huhhuijakkata. :)


    • Mil-laN

      ...nyt ei jaksa eikä ehdi, mutta ehkä huomenna.:)

      • pirpzuzeiccu

        Mikä voi olla maailmassa tärkeämpää kuin minun aloittamani ketju, ettei muka ehi osallistuun? :)


      • Mil-laN
        pirpzuzeiccu kirjoitti:

        Mikä voi olla maailmassa tärkeämpää kuin minun aloittamani ketju, ettei muka ehi osallistuun? :)

        ...tärkeää on nyt syödä ja ottaa sitten pienet päikkärit.:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2780
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      211
      1789
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1492
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1241
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1176
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      237
      1086
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1022
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      963
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      77
      865
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      750
    Aihe