Sisko ei halua vastata edes puheluihini!

Surullinen pikkusisko

En tiedä,mikä yhtäkkiä siskolleni tuli...vielä pari kuukautta sitten soittelimme päivittäin ja lähes päivittäin viestittelimme ja laitoimme s-postia ja nyt,ei mitään!!!Hän ei vastaa puheluihini,ei viesteihin..olen kysynyt monta kertaa,että olenko loukannut jotenkin,mutta mitään vastausta en ole saanut.Olen jopa hänen lapsiltaan kysellyt,jotka eivät tiedä asiasta kuulema mitään.Hänen miesystävänsä ei myöskään vastaa!Olen aivan ymmälläni,että mitä on tapahtunut,mutta en myöskään jaksa enää anoa anteeksiantoa,kun en edes tiedä,olenko tehnyt jotain...Pallo on nyt hänellä,minä en aio enää ottaa yhteyttä!Surullista!

125

11371

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvaileva

Olet kai jo muistellut tarkkaan viime tapaamistanne tai yhteydenpitoanne. Mikä siinä olisi voinut mennä vikaan? Tai jonkin asioimisen yhteydessä? Asia voi koskea myös hänen lapsiaan tai miesystäväänsä. Tai hän on vastikään saanut tietoonsa jotakin loukkaavaa sinun tekemisissäsi tai puheissasi muiden kanssa.
      Onko teillä ollut samaan viittaavaa aikaisemmin, ja mikä oli silloin syynä?
      Oletteko samanluonteisia? Mistä syystä sinä tekisit vastaavan tempun?
      Oli miten oli, ei näytä kannattavan jahdata häntä nyt. Odottele jonkin aikaa ennen uusia yrityksiä. Ota toimissasi nyt huomioon se, että välirikko saattaa ääritapauksessa kestää koko loppuelämänne ajan - mitä en kuitenkaan usko - tai ainakin uusiutua. Sisaresi vaikuttaa olevan sen tyyppinen ihminen.

• surullinen pikkusisko

Olen yrittänyt miettiä pääni puhki,mikä syy voisi olla ja kysynyt häneltä sitä tekstiviestillä ja s-postilla,mutta ei vastausta,viimeinen yhteydenotto oli tekstarina,kun kysyin lipuista konserttiin,johon meidän oli tarkoitus mennä yhdessä,että mitä teen niille,tuli vain vastaus,että myy pois...en enää ymmärrä ja olenkin miettinyt,että annan hänen olla vaikka loppuiän rauhassa,itseltäni kuluu vain turhaa energiaa miettimällä asiaa,vaikka se vaivaakin...Tämä on todella surullista,ennen olimme todella läheisiä ja juttelimme kaikesta ja kävimme konserteissa ja ostoksillakin yhdessä ja nyt yhtäkkiä ei mitään....

• ärsyttää
        surullinen pikkusisko kirjoitti:

Olen yrittänyt miettiä pääni puhki,mikä syy voisi olla ja kysynyt häneltä sitä tekstiviestillä ja s-postilla,mutta ei vastausta,viimeinen yhteydenotto oli tekstarina,kun kysyin lipuista konserttiin,johon meidän oli tarkoitus mennä yhdessä,että mitä teen niille,tuli vain vastaus,että myy pois...en enää ymmärrä ja olenkin miettinyt,että annan hänen olla vaikka loppuiän rauhassa,itseltäni kuluu vain turhaa energiaa miettimällä asiaa,vaikka se vaivaakin...Tämä on todella surullista,ennen olimme todella läheisiä ja juttelimme kaikesta ja kävimme konserteissa ja ostoksillakin yhdessä ja nyt yhtäkkiä ei mitään....

Siskoni lopetti aivan yhtäkkiä yhteydenpidon, mitään selitystä ei kuulunut. Mitään riitaa tms ei ole ollut. Tässä tapauksessa ei kylläkään ollut mitään uutta ns.länsirintamalla, koskapa hän on tämmöisen tempun tehnyt aiemminikin eli katkaisee vaan yhtäkkiä suhteen. Olenkin jo "tottunut" siinä mielessä tilanteeseen että annan aikuisen ihmisen olla. Inhottavalta se joka tapauksessa tuntuu! En uskalla suunnitella hänen kanssaan enää mitään konsertti, hotelli ym lomia, koska hän saattaa perua ne ihan tuosta vaan. Sitten jonkin ajan kuluttua hän ottaa muina naisina yhteyttä.. Älä sinäkään ala sisartasi painostamaan. Olethan jo kysynyt mikä on vialla ja hän ei ole vastannut. Oletteko olleet liian tiiviisti tekemisissä? Minä arvelen että minä ja sisareni olemme ja hän tästä ahdistuu ja haluaa etäisyyttä. Minusta on kuitenkin ällöttävää vallankäyttöä tuollainen yhtäkkinen välien katkaiseminen ilman selitystä. Laitappa sinä vuorostasi sisarellesi viesti, että hänen käytöksensä on loukkaavaa ja ikävää vallankäyttöä toista kohtaan.

• surullinen isosisko

sama homma täällä.jostain on suuttunut mut mitään vastausta ei tuu vaikka kuinka kysyy.
      ku ei sentään joku syy niin vois puhua mutta ku toinen ei suostu kommunikoimaan niin mistä tiedän mikä suututtaa.
      mekin soittelimme päivittäin ja tekstailimme nyt on ku ei ois siskoa ollenkaan,kysyin jopa haluaako välirikon niin ei edes vastanut,ihan kuin sitä toivoisi

• Käytännöllisesti5

Minulla ei ole sisaria elossa.

Laiha lohtu, mutta ehkä lohtu sittenkin. Joillakin ei ole sisaria, joitten kanssa ei milloinkaan ole ollut yhteydessä...
        Hankkikaa ystävättäriä!

• surullinen pikkusisk
        Käytännöllisesti5 kirjoitti:

Minulla ei ole sisaria elossa.

Laiha lohtu, mutta ehkä lohtu sittenkin. Joillakin ei ole sisaria, joitten kanssa ei milloinkaan ole ollut yhteydessä...
        Hankkikaa ystävättäriä!

Edelleenkään en ole siskostani kuullut!Jos joku on häneltä syytä kysynyt vihanpitoon,niin hän on kuulema sanonut,ettei halua puhua asiasta tai ettei halua sotkea muita juttuun..niin mihinkähän juttuun????Kummallista,ettei kerro syytä edes minulle,jos olen hänet jotenkin suututtanut..Itse en haluaisi olla riidoissa ainoan sisareni kanssa,mutta minkäs teet,kun toiseen ei saa mitään kontaktia,eikä edes tiedä syytä!!!

• (kosto!)
        surullinen pikkusisk kirjoitti:

Edelleenkään en ole siskostani kuullut!Jos joku on häneltä syytä kysynyt vihanpitoon,niin hän on kuulema sanonut,ettei halua puhua asiasta tai ettei halua sotkea muita juttuun..niin mihinkähän juttuun????Kummallista,ettei kerro syytä edes minulle,jos olen hänet jotenkin suututtanut..Itse en haluaisi olla riidoissa ainoan sisareni kanssa,mutta minkäs teet,kun toiseen ei saa mitään kontaktia,eikä edes tiedä syytä!!!

Älä turhia stressaa jos siskosi on vetänyt herneen nenäänsä jostain tyhjänpäiväisestä. Minä en silmäkulmaani lotkauttaisi, jos siskosni tekisi tuollaisen lapsellisen tempun (ei kyllä tee, meillä on todella hyvät välit).

Ihmisen pitää olla valmis katkaisemaan välit ihan keneen tahansa tarvittaessa ilman sen kummempia miettimisiä. Idiootit ja kusipäät pitää ajaa vittuun omaa elämää sotkemasta.

Jokainen on oman onnensa seppä.

• ......

Itse kokenut samaa, mutta kaverin kanssa. Tuntui todellakin todella vittumaiselta tempulta. Saahan ihminen katkaista välit, jos niin haluaa, mutta juuri se että ei saa mitään selitystä asialle. Että toinen jätetään ku tyhjän päälle epätietoisuuteen roikkumaan ja miettimään syitä. Se on oikeasti loukkaavaa sinua ja muita samassa tilanteessa olevia kohtaan. Paljon mieluummin sitä kuulisi syyn (vaikka kirvelisikin), kuin roikkuisi tyhjän päällä. Mutta se hyvä puoli siinä on, että nyt tietää sen toisenkin tason. Ei ole kovin kypsää käytöstä. Eivät ole tainneet aikuiseksi kasvaa, kun eivät kykene keskustelemaan asiasta rehellisesti edes pyydettäessä. Eivät kykene kohtaamiseen asian tiimoilta vaan käyttävät menetelmää missä vetäydytään ja juostaan piiloon. Mielestäni tuollainen ihminen ei ole itse kasvanut aikuiseksi.

• MINÄ VAAN

MULLA OLI IHAN OK VÄLIT SISKOONI, LISSUUN,HÄN KÄVI USEIN MEILLÄ. MÄ JOPA SIIRSIN MENOJANI JOTTA HÄN VOIPI TULLA. MUUTAMA VUOSI SITTEN LISSU EROSI MIEHESTÄÄN,HÄN " EROSI " MYÖS MINUSTA,EI KÄY ENÄÄ,EI SOITA. LISSU TAPAS UUDEN MIEHEN ERON JÄLKEEN,EN USKO ETTÄ SE MIES KIELTÄISI YHTEYDENPIDON.JA KUN OLEMME JOSSAIN KYLÄSSÄ SAMAAN AIKAAN,LISSU EI PUHU MUN KANSSA,VAIN MUIDEN. LISSU OLI ÄIDILLE HAUKKUNUT MUA,MUN TYTÄRTÄ,ÄIDIN NAAPURIA,JA MUN NAAPURIA JA MUN TYTTÄREN KUMMIA. SIIS MITÄ NUO VIERAAT IHMISET OVAT HÄNELLE TEHNEET??? ENKÄ MINÄ TAI MUN TYTÄR OLLA TEHTY TAI SANOTTU MITÄÄN PAHAA HÄNESTÄ. ÄIDILLÄ OLI KYYNELEET SILMISSÄN KUN HÄN TUON KERTOI,JA KYSYI OLENKO KUULLUT ONKO LISSU HAUKKUNUT HÄNTÄ.. TOSI SURULLISTA. MUN KOTI OLI SIIS LISSULLE VAIN PAKOPAIKKA,JOTTA HÄNEN EI TARTTE OLLA KOTONA SAMAAN AIKAAN KUIN UKKONSA. MÄ ANNOIN KAHVIT JA SÖRSSELIT MONENMONTA KERTAA,MILLOIN HÄN TULI ENNEN OPISKELUTUNTIAAN TAI KOKOUSTA,AINA LISSU KYSYI VOIKO TULLA, JA AINA OLI OVI AUKI LISSULLE. ELI LISSU EI TULLUTKAAN MEITÄ KATSOMAAN,HÄN EI TULLUT MEILLE MEIDÄN TAKIA,VAAN HÄN KÄYTTI MEITÄ HYVÄKSEEN. SIIS KUINKA PALJON MIN KUULUU VENYÄ,KUINKA PALJON MUN KUULUU MENNÄ PUOLITIEHEN VASTAAN???? OLEN MÄKIN ERONNUT,MUTTA EN SILTI KATKONUT VÄLEJÄ SISARUKSIINI. EROJA ON ERILAISIA,TIEDÄN SEN,JA TOINEN KOKEE ERON ERI TAVALLA KUIN TOINEN.MUTTA MITEN VOI NOIN PALJON JOKU MUUTTUA? MITÄ MÄ TEEN ,VAI TEENKÖ MITÄÄN.

• Sisko4

Mulla myös välit siskooni, ainoaan sisareeni, aika huonot. Olen todella kyllästynyt, etten saa häneltä mitään yhteydenottoja, ei puheluja, ei viestejä, ei vastauksia viesteiheni. Itse olen yrittänyt lähestyä häntä, mutta kun vastakaikua ei ole, niin en enää jaksa. Mielialani vaihtelevat kiukun ja jonkinmoisen surullisuuden välillä. Olen asunut ulkomailla reilut kymmenen vuotta, ja kertaakaan hän ei ole tullut luonani käymään, syinä mm. perhe, rahatilanne, terveystilanne ... ymmärrän kyllä, että joskus voi olla esteitä, mutta että yli kymmenen vuotta ja aina jokin este. Tympäisevää.

• Loukattu

No kuule, hän on kiitollisuudenvelassa sinulle ja häpeää, että joutui pyytämään apua. Nyt, kun hän on "turvassa" hän ei halua, että muistutat häntä hänen heikkoudestaan. Sama juttu siskon kanssa. Autoin häntä hänen ahdistuksessaan vuosikausia. Kuuntelin kuinka kauheaa hänellä oli. Sitten annoin vielä jotain hänelle, jotain tosi arvokasta. Kiitokseksi tuli haukkumakirje (???). Olin shokissa vähän aikaa, mutta päätin, että otan kaiken rakkaudella. Lähetin sanoman, että en koskaan jätä häntä. Kun hän on valmis taas olemaan yhdessä kanssani, hän on tervetullut luokseni. Ja tarkoitin sitä.Vastauksekis tuli taas haukkumakirje. Kirjoitin takaisin, etten ota noita sanoja todesta. Minä ainakin välitän hänestä.Ei ole enään kuulunut mitään:-) En ainakaan mennyt hänen tasolleen vaan huolehdin omasta arvokkuudestani. Sen verran olen psykologiaa lukenut, että imiset projisoi omia ongelmia toisiin, mutta en voi sitä sanoa hänelle. Siitä hän olisi loukkaantunut täysin.Ota ihan iisisti ja ole rauhallinen. Luota itseesi. Kun kerta olet hyvä ihminen, ei sinun tarvitse mitään hävetä.

• surullinen pikkusisk

En vieläkään ole kuullut siskostani....mutta nyt päätin,että en vaivaa häntä.Ottakoon yhteyttä,jos haluaa!On vain niin vaikea olla miettimättä ,hän on kuitenkin ainoa siskoni...

• gfe.

Millaiset välit sulla on ollut siskon mieheen? Oliskohan tämä jokin "mies alistaa ja pakottaa" juttu?

• yuipå

mies voi olla antamatta ottaa yhteyttä omaan siskoon tai esim. kavereihin?

• surullinen pikkusisk

Siskoni mies on oikein mukava ja ystävällinen ihminen,en todellakaan usko,että hän olisi muuttunut joksikin kotityranniksi yhtäkkiä...

• ..lilli

Siskoni mies on oikein mukava ja ystävällinen ihminen,en todellakaan usko,että hän olisi muuttunut joksikin kotityranniksi yhtäkkiä...

jos kutsut siskosi joulukahville teille ?

• heleposti
        yuipå kirjoitti:

mies voi olla antamatta ottaa yhteyttä omaan siskoon tai esim. kavereihin?

"mies voi olla antamatta ottaa yhteyttä omaan siskoon tai esim. kavereihin?" Vastaus: Aivan helposti.

• surullinen pikkusisk
        ..lilli kirjoitti:

jos kutsut siskosi joulukahville teille ?

Miten sen tekisin,kun ei halua vastata,kun soitan tai laitan s-postia tai tekstarin?

• Narsistin armoilla

Miten sen tekisin,kun ei halua vastata,kun soitan tai laitan s-postia tai tekstarin?

Hyvä aloittaja :

Sisarellasi on aivan varmasti syy olla vastaamatta isosiskonsa yhteydenottoihin!
        Huomasitko, jo koko aloitusviestisi on täynnä sinua, miltä sinusta nyt tuntuu, mitä sinä olet tehnyt jne.jne. Oletko aina noin itsekäs ihminen ? Itse en pidä yhteyttä isoon siskooni koska hän on aina oikeassa oleva narsisti, ja haluan hänet ulos elämästäni !
        Joten muutu inhimilliseksi ihmiseksi ( ja pyydä siskoltasi anteeksi käytöstäsi ) tai lakkaa ahdistelemasta häntä.

• Käytöstavat kunniaan
        Narsistin armoilla kirjoitti:

Hyvä aloittaja :

Sisarellasi on aivan varmasti syy olla vastaamatta isosiskonsa yhteydenottoihin!
        Huomasitko, jo koko aloitusviestisi on täynnä sinua, miltä sinusta nyt tuntuu, mitä sinä olet tehnyt jne.jne. Oletko aina noin itsekäs ihminen ? Itse en pidä yhteyttä isoon siskooni koska hän on aina oikeassa oleva narsisti, ja haluan hänet ulos elämästäni !
        Joten muutu inhimilliseksi ihmiseksi ( ja pyydä siskoltasi anteeksi käytöstäsi ) tai lakkaa ahdistelemasta häntä.

Miten voi pyydellä anteeksi jos ei ole mitä pyytää?? Kai se nyt tuntuu pahalta jos toinen katkaisee yhteydenpidon lennosta ilman selityksiä. Kuka edes tekee semmosta? Eikö olisi syytä ensin vaikka mainita jos toisen käytös loukkaa tms ja ellei tämän jälkeen homma etene, sitten katkaista välit jos tarve niin vaatii. Täytyyhän ihmiselle antaa mahdollisuus korjata mahdolliset töppäyksensä. Eihän ap, kuten ei kukaan meistä, ole mikään ajatustenlukija vaikka tuntuu että useimmat niin olettavat. Että pitäisi jostain hymähdyksestä tai otsanrypistyksestä 'nyt ymmärtää loukanneensa sillä ja tällä tavalla ja että pitäs pyydellä anteeksi'. Jos ei aikuinen ihminen saa suuta auki ja sanottua mistä kenkä puristaa niin jo on kumma.

• eräs sisko
        Käytöstavat kunniaan kirjoitti:

Miten voi pyydellä anteeksi jos ei ole mitä pyytää?? Kai se nyt tuntuu pahalta jos toinen katkaisee yhteydenpidon lennosta ilman selityksiä. Kuka edes tekee semmosta? Eikö olisi syytä ensin vaikka mainita jos toisen käytös loukkaa tms ja ellei tämän jälkeen homma etene, sitten katkaista välit jos tarve niin vaatii. Täytyyhän ihmiselle antaa mahdollisuus korjata mahdolliset töppäyksensä. Eihän ap, kuten ei kukaan meistä, ole mikään ajatustenlukija vaikka tuntuu että useimmat niin olettavat. Että pitäisi jostain hymähdyksestä tai otsanrypistyksestä 'nyt ymmärtää loukanneensa sillä ja tällä tavalla ja että pitäs pyydellä anteeksi'. Jos ei aikuinen ihminen saa suuta auki ja sanottua mistä kenkä puristaa niin jo on kumma.

Meillä on aina suosittu siskoani ja minun on pitänyt joustaa vaikka missä vaikka se olisi ollut kuinka hankalaa tahansa. Nyt olen viime vuosina laitanut sille stoppia ja samalla on täytynyt laitta myös äidilleni stoppia, sillä äitikin on ollut mukana käskyttämässä. Mitään väärää he eivät näe tilanteessa vaikka olen monesti sanonut. Nyt olen tekemisissä ainoastaan jouluna ja synttäreillä ja silloinkin niillä ehdoilla jotka pystyn tekemään. Nyt olenkin hankala ja yhteistyökyvytön ja joustamaton ja itsekäs ja ... lista on loputon. Vedin siis vain rajan, että minuakin pitää kohdella muuten kuin vain kynnysmatonana. Jossain vaiheessa kyllätyin noihin ikäviin tyhjiin syytöksiin enkä ole tekemisiissä oam-aloitteisesti ollenkaan.

Siis välttämättä se toinen osapuoli ei halua tajuta puhetta eikä huomata tilannetta ennen kuin välit on kokonaan katakaisu.

• ..,...
        Narsistin armoilla kirjoitti:

Hyvä aloittaja :

No mistä sitä sitten pitäisi puhua ellei itsestään, (sinistako!?) etenkin kun puhutaan ko. aiheesta ja tällaisella "oman mielen purku sivustolla", niin on AIKA luonnollista puhua omista tunnoistaan. Voi Herranjestas vain itsellesi!!!

• lellu..

Suhteenne oli liian tiivis ja se kului loppuun. Sisaresi halusi irtioton sinusta. Ehkä hän on käyttänyt jotain pientä syytä tekosyynä suuttumiseeen. Olen törmännyt pari kertaa vastaaviin tapauksiin. Toisessa nelikymppinen ystäväni oli samalla lailla ihmeissään sisaren rajoittaessa yllättäen yhteydenpitoa. Aluksi sisar oli tehnyt sellaista, jonka tiesi taatusti loukkaavan siskoaan. Myöhemmin selvisi , että sisar oli tullut raskaaksi ja oli mennyt naimisiin salaa. Ystäväni oli aivan ihmeissään. Normi tilanteessa sisko olisi heidän läheisen yhteyden takia kertonut tälläiset asiat. Hänestä olisi tullut kummi, mutta nyt häntä ei kutsuttu edes ristiäisiin.

• ,,,,,,,,,

sisarsuhteessa toinen olisi liian aktiivinen pitämään yhteyttä ja toinen ei pidä siitä ja haluaa kunnollisen irtioton? itselläni sisko joka ei soita oikeastaan koskaan, ei kiinnosta pitää yhteyttä-olen lopulta ymmärtänyt. Eli jos tuollaisessa tilanteessa toinen joskus soittaa, niin ei se mitään liikaa yhteydenpitoa ole.

• surullinen pikkusisk
        ,,,,,,,,, kirjoitti:

sisarsuhteessa toinen olisi liian aktiivinen pitämään yhteyttä ja toinen ei pidä siitä ja haluaa kunnollisen irtioton? itselläni sisko joka ei soita oikeastaan koskaan, ei kiinnosta pitää yhteyttä-olen lopulta ymmärtänyt. Eli jos tuollaisessa tilanteessa toinen joskus soittaa, niin ei se mitään liikaa yhteydenpitoa ole.

Tulimpa vain päivittämään tarinaani...en ole vieläkään kuullut siskostani mitään muuta,kuin sen,että sukulaisjuhlissa hän soittelee juhlakalulle etukäteen ja sopii tulevansa vierailulle silloin,kun minä en mene juhliin!Olen ilmeisesti tehnyt tietämättäni jotain valtavan kamalaa ja vaikka sanon,että annan olla jne,niin minua kuitenkin tämä tilanne ahdistaa ja haluaisin saada siihen jonkin ratkaisun!

• aifj

Tulimpa vain päivittämään tarinaani...en ole vieläkään kuullut siskostani mitään muuta,kuin sen,että sukulaisjuhlissa hän soittelee juhlakalulle etukäteen ja sopii tulevansa vierailulle silloin,kun minä en mene juhliin!Olen ilmeisesti tehnyt tietämättäni jotain valtavan kamalaa ja vaikka sanon,että annan olla jne,niin minua kuitenkin tämä tilanne ahdistaa ja haluaisin saada siihen jonkin ratkaisun!

Hei!

Mietin vaan, että eihän se yhteydenpidottomuus aina johdu siitä, että olisi tehnyt jotakin kamalaa.
        Vaikka onhan se aika todennäköinen selitys, että on loukannut toista tietämättään. Mutta entä sitten sellaiset asiat, kuten että kumpi teistä saa/on saanut enemmän huomiota? Joskus voi olla, että toista sisarusta suositaan räikeästi tai että hän saa reilusti enemmän positiivista huomiota yhteisiltä tutuilta ja se varjoon jäävä kokee itsensä mitättömäksi. Tämä arvottomuus toisen rinnalla voi aiheuttaa luonnollisesti kaunaa ja jopa vihaa. Voisiko siskosi kokea sinut jotenkin uhaksi itselleen? Joutuuko hän tietämättäsi kanssasi sellaisiin tilanteisiin, missä kokee jäävänsä vaikka varjoon? Ne tilanteethan voi olla ihan arkipäiväisiä: olet vaikka tullut toimeen liian hyvin hänen miehensä kanssa, saat enemmän taloudellista tukea tai vastaavaa. Joku syyhän ko käytökseen on varmasti olemassa. Ja se syy voi olla sen verran arkaluonteinen ettei hän halua sitä kertoa. Esim. varjoon jääämisestä voi olla vaikea puhua ilman että se tulkitaan kateudeksi tai itsesääliksi.

• surullinen pikkusisk
        aifj kirjoitti:

Hei!

Mietin vaan, että eihän se yhteydenpidottomuus aina johdu siitä, että olisi tehnyt jotakin kamalaa.
        Vaikka onhan se aika todennäköinen selitys, että on loukannut toista tietämättään. Mutta entä sitten sellaiset asiat, kuten että kumpi teistä saa/on saanut enemmän huomiota? Joskus voi olla, että toista sisarusta suositaan räikeästi tai että hän saa reilusti enemmän positiivista huomiota yhteisiltä tutuilta ja se varjoon jäävä kokee itsensä mitättömäksi. Tämä arvottomuus toisen rinnalla voi aiheuttaa luonnollisesti kaunaa ja jopa vihaa. Voisiko siskosi kokea sinut jotenkin uhaksi itselleen? Joutuuko hän tietämättäsi kanssasi sellaisiin tilanteisiin, missä kokee jäävänsä vaikka varjoon? Ne tilanteethan voi olla ihan arkipäiväisiä: olet vaikka tullut toimeen liian hyvin hänen miehensä kanssa, saat enemmän taloudellista tukea tai vastaavaa. Joku syyhän ko käytökseen on varmasti olemassa. Ja se syy voi olla sen verran arkaluonteinen ettei hän halua sitä kertoa. Esim. varjoon jääämisestä voi olla vaikea puhua ilman että se tulkitaan kateudeksi tai itsesääliksi.

Siskoni on aina ollut herkempi ihminen,kuin minä,mutta olemme aina puhuneet avoimesti kaikesta mieltä vaivaavista asioista.En ymmärrrä uhkaa tai kateutta,molemmilla on oma talo,rakastava mies ja vakituinen työ..olisi kai sellainen tullut jo aikaisemmin esille,olemme molemmat yli 40v.Ajattelin vielä kerran laittaa viestiä,jossa kysyn syytä ja ilmoitan,että ellei hän reagoi viestiin mitenkään,niin minun on pakko todeta,ettei minulla ole enää siskoa!Kumpa vain voisin unohtaa..

• aifj

Siskoni on aina ollut herkempi ihminen,kuin minä,mutta olemme aina puhuneet avoimesti kaikesta mieltä vaivaavista asioista.En ymmärrrä uhkaa tai kateutta,molemmilla on oma talo,rakastava mies ja vakituinen työ..olisi kai sellainen tullut jo aikaisemmin esille,olemme molemmat yli 40v.Ajattelin vielä kerran laittaa viestiä,jossa kysyn syytä ja ilmoitan,että ellei hän reagoi viestiin mitenkään,niin minun on pakko todeta,ettei minulla ole enää siskoa!Kumpa vain voisin unohtaa..

Ookkei, kuvittelin teidät molemmat paljon nuoremmiksi. Ehkä hän haluaa jonkunlaisen irtioton.
        En kyllä ymmärrä että tuon ikäinen aikuinen ihminen ei voi sinulle suoraan puhua. Kirjoittaisi vaikka kirjeen, jos puhuminen on vaikeaa. Voimia! Toivottavasti saat siskosi takaisin. On ne kuitenkin aika kallisarvoisia.

• siskokultasein

soittele sille. Kyllä se ottaa yhteyttä jos joskus haluaa

• surullinen pikkusisk

En olekkaan ottanut enää yhteyttä.Oli vaan pakko tulla kertomaan asia,joka hämmentää ajatuksia vielä ennestään...Jouduin jokin aika sitten sairaalaan todella huonossa kunnossa ja oli hengenlähtö lähellä,Isämme ilmoitti hänelle asiasta ja myös serkkumme,isämme ei saanut juuta eikä jaata vastaukseksi ja serkku tekstiviestin:"Olen tietoinen asiasta"!Ilmeisesti on aivan sama elänkö vai olenko kuollut,mutta ennen poislähtöäni olisi kuitenkin hauska tietää se syy...

• tapahtunut

En olekkaan ottanut enää yhteyttä.Oli vaan pakko tulla kertomaan asia,joka hämmentää ajatuksia vielä ennestään...Jouduin jokin aika sitten sairaalaan todella huonossa kunnossa ja oli hengenlähtö lähellä,Isämme ilmoitti hänelle asiasta ja myös serkkumme,isämme ei saanut juuta eikä jaata vastaukseksi ja serkku tekstiviestin:"Olen tietoinen asiasta"!Ilmeisesti on aivan sama elänkö vai olenko kuollut,mutta ennen poislähtöäni olisi kuitenkin hauska tietää se syy...

Kirjoituksesi on lähes kopio omasta tilanteestani. Sisarukset lakkasivat pitämästä yhteyttä n. vuosi sitten ja selkeää syytä he eivät ole kertoneet. Epäilen kyllä, että kantani vastuunjakokysymyksessä omaisemme hoitoa koskien suututti heidät mutta suoraan he eivät ole sitä kertoneet, vaan tieto on tullut välikäsien kautta. Mitään varsinaista riitaa siis ei ole välillämme ollut, he vain lakkasivat kyselemästä kuulumisiani vaikka olin pitkään sairaalahoidossakin kroonisen sairauteni vuoksi.
        Olen päättänyt, etten kysele syitä heidän käytökseensä. Minulla on lähipiirissä hyviä ystäviä, sekä kaksi sisarusta joiden kanssa pidän yhteyttä säännöllisesti. Mielestäni tuollainen käytös ihmisillä kertoo henkisistä ongelmista ja kypsymättömyydestä hoitaa asioita keskustelemalla. Ja olenkin miettinyt, etten oikeastaan haluakaan sellaisia ihmisiä lähelleni, joiden kanssa ei voi kertoa mielipidettään ja jotka voivat täysin hylätä minut jos oma kantani ei heitä miellytä. Aito ystävyys sallii myös eri mieltä olemisen puolin ja toisin ja aidosta ystävyydestä me saamme voimia arkipäivän paineisiin ja voimme myös niitä ystäville antaa.

• omasta kokemuksesta
        tapahtunut kirjoitti:

Kirjoituksesi on lähes kopio omasta tilanteestani. Sisarukset lakkasivat pitämästä yhteyttä n. vuosi sitten ja selkeää syytä he eivät ole kertoneet. Epäilen kyllä, että kantani vastuunjakokysymyksessä omaisemme hoitoa koskien suututti heidät mutta suoraan he eivät ole sitä kertoneet, vaan tieto on tullut välikäsien kautta. Mitään varsinaista riitaa siis ei ole välillämme ollut, he vain lakkasivat kyselemästä kuulumisiani vaikka olin pitkään sairaalahoidossakin kroonisen sairauteni vuoksi.
        Olen päättänyt, etten kysele syitä heidän käytökseensä. Minulla on lähipiirissä hyviä ystäviä, sekä kaksi sisarusta joiden kanssa pidän yhteyttä säännöllisesti. Mielestäni tuollainen käytös ihmisillä kertoo henkisistä ongelmista ja kypsymättömyydestä hoitaa asioita keskustelemalla. Ja olenkin miettinyt, etten oikeastaan haluakaan sellaisia ihmisiä lähelleni, joiden kanssa ei voi kertoa mielipidettään ja jotka voivat täysin hylätä minut jos oma kantani ei heitä miellytä. Aito ystävyys sallii myös eri mieltä olemisen puolin ja toisin ja aidosta ystävyydestä me saamme voimia arkipäivän paineisiin ja voimme myös niitä ystäville antaa.

Kaikista loukkaavinta on se, että yhteydenpito lopetetaan ilman selityksiä, oli kyseessä sitten sukulainen tai ystävä. Se kertoo mielestäni siitä, että toista ei arvosteta ja halutaan tuottaa tahallaan mielipahaa. Rinnastaisin tuollaisen käytöksen henkiseeen väkivaltaan. Ikävä on myös, että kuulee itseään arvosteltavan muille henkilöille. Tarkoituksena onkin mustamaalata, kun toiselle ei anneta mahdollisuutta puolustautumiseen.

• surullinen pikkusisk
        omasta kokemuksesta kirjoitti:

Kaikista loukkaavinta on se, että yhteydenpito lopetetaan ilman selityksiä, oli kyseessä sitten sukulainen tai ystävä. Se kertoo mielestäni siitä, että toista ei arvosteta ja halutaan tuottaa tahallaan mielipahaa. Rinnastaisin tuollaisen käytöksen henkiseeen väkivaltaan. Ikävä on myös, että kuulee itseään arvosteltavan muille henkilöille. Tarkoituksena onkin mustamaalata, kun toiselle ei anneta mahdollisuutta puolustautumiseen.

Se on niin surullista!Olenkin miettinyt,että jos siskoni on "seonnut"jotenkin,mutta kai joku olisi siitä kertonut minulle?Hänen poikansa ainakin tai isämme!Odotan kuulumisia vapun jälkeen,isämme on menossa vierailulle siskoni luo!

• .................

Ohhoh, tämäpä on kummallinen kuvio. Kun luin tuolta että olette 40/yli 40 niin suu suoranaisesti loksahti. Nuorilta typyköiltä voisin odottaa, että toimitaan noin julmasti, itsekeskeisesti ja epärakentavasti, ettei toiselle edes anneta mahdollisuutta tietää mitä on tapahtunut ja miksi näin. Mutta tuota en vain ymmärrä ja tuskin säkään tuut tietämään syytä kuin vasta vuosikausien jälkeen.

Toihan on todella ahdistavaa ja henkisesti piinaavaa, sympatiani sinulle tilanteeseen. Toivottavasti olet päässyt pahimman yli ja tiedostat, että sisaresi teki ehdottomasti väärin. Sinä yritit parhaasi mukaan selvittää mistä kyse ja käsitellä asiaa kuin kypsät aikuiset ihmiset yhdessä eikä mykkäkouluna. Mutta yksin et tilannetta pysty muuttamaan vaan nyt elelet omaa elämää, älä suostu ottamaan yhtään murhetta vastaan enää siskoltasi ennen kuin hän on hankkinut selkärangan ja selittänyt miksi toimi noin.

Mä veikkaisin ehkä, jos säkin olet noin tietämätön ja yhtäkkiä tapahtui, niin varmaan kyseessä on jokin väärinkäsitys, jonka johdosta siskosi syvästi loukkaantunut. Se voi olla jopa jotain sellaista, jossa sinä et ole mitenkään pääosassa. Ja menetys kummallekin, mutta sinä sentään teit osasi ettei näin olisi käynyt, joten sen suhteen ainakin voit olla levollisin mielin. Ja hyvä ettet ole ollut nyt yhteydessä, sillä se että sinä hakisit tuossa yksin sitä keskusteluyhteyttä ja matelisit, antaisi siskollesi vain vahvemman käsityksen siitä, että hän voi noin kohdella sinua.

Tsemppiä!

• surullinen pikkusisk
        ................. kirjoitti:

Ohhoh, tämäpä on kummallinen kuvio. Kun luin tuolta että olette 40/yli 40 niin suu suoranaisesti loksahti. Nuorilta typyköiltä voisin odottaa, että toimitaan noin julmasti, itsekeskeisesti ja epärakentavasti, ettei toiselle edes anneta mahdollisuutta tietää mitä on tapahtunut ja miksi näin. Mutta tuota en vain ymmärrä ja tuskin säkään tuut tietämään syytä kuin vasta vuosikausien jälkeen.

Toihan on todella ahdistavaa ja henkisesti piinaavaa, sympatiani sinulle tilanteeseen. Toivottavasti olet päässyt pahimman yli ja tiedostat, että sisaresi teki ehdottomasti väärin. Sinä yritit parhaasi mukaan selvittää mistä kyse ja käsitellä asiaa kuin kypsät aikuiset ihmiset yhdessä eikä mykkäkouluna. Mutta yksin et tilannetta pysty muuttamaan vaan nyt elelet omaa elämää, älä suostu ottamaan yhtään murhetta vastaan enää siskoltasi ennen kuin hän on hankkinut selkärangan ja selittänyt miksi toimi noin.

Mä veikkaisin ehkä, jos säkin olet noin tietämätön ja yhtäkkiä tapahtui, niin varmaan kyseessä on jokin väärinkäsitys, jonka johdosta siskosi syvästi loukkaantunut. Se voi olla jopa jotain sellaista, jossa sinä et ole mitenkään pääosassa. Ja menetys kummallekin, mutta sinä sentään teit osasi ettei näin olisi käynyt, joten sen suhteen ainakin voit olla levollisin mielin. Ja hyvä ettet ole ollut nyt yhteydessä, sillä se että sinä hakisit tuossa yksin sitä keskusteluyhteyttä ja matelisit, antaisi siskollesi vain vahvemman käsityksen siitä, että hän voi noin kohdella sinua.

Tsemppiä!

Noniin vappu oli ja meni,eikä selvinnyt muuta uutta kuin,että soitin molemmille siskonpojille ja kysyin,kuinka tämä tilanne vaikuttaa väleihimme?!Molemmat pojat vakuuttivat rakastavansa minua,niinkuin ennenkin ja molemmat tuomitsivat äitinsä käytöksen!Se on todella lohduttavaa,koska olen pelännyt,että pojatkaan eivät halua olla tekemisissä kanssani!Jotain valoa tähän pimeään tunneliin!

• ei tekemisissä

Noniin vappu oli ja meni,eikä selvinnyt muuta uutta kuin,että soitin molemmille siskonpojille ja kysyin,kuinka tämä tilanne vaikuttaa väleihimme?!Molemmat pojat vakuuttivat rakastavansa minua,niinkuin ennenkin ja molemmat tuomitsivat äitinsä käytöksen!Se on todella lohduttavaa,koska olen pelännyt,että pojatkaan eivät halua olla tekemisissä kanssani!Jotain valoa tähän pimeään tunneliin!

Hyvä, että sisaresi pojat suhtautuvat asiaan aikuismaisesti. Oma sisareni on käyttäytynyt lähes samalla tavalla yli puoli vuotta ja hän kohdistaa vihansa meidän koko perheeseen; ei tervehdi ketään meistä vastaantullessa. Vihan syy on meille kaikille epäselvä ja tilanne aiheuttaa ahdistusta varsinkin perheemme nuoremmissa lapsissa. Myös kummilapsensa hän laittoi boikottiin ja normaalit synttäri/joululahjamuistamiset hän on jättänyt väliin vihanpitonsa vuoksi. Tämä tietenkin hämmentää pientä juhlijaa. Olemme selittäneet tilanteen lapsillemme; sen, että emme tiedä syytä sisaren käytökseen. Joillekkin sukulaisille sisar on kertonut hyvinkin erilaisia syitä vihanpidolleen ja näiden sukulaisten mielestä sisareni käytös ei ole normaalia.

• surullien pikkusisko
        ei tekemisissä kirjoitti:

Hyvä, että sisaresi pojat suhtautuvat asiaan aikuismaisesti. Oma sisareni on käyttäytynyt lähes samalla tavalla yli puoli vuotta ja hän kohdistaa vihansa meidän koko perheeseen; ei tervehdi ketään meistä vastaantullessa. Vihan syy on meille kaikille epäselvä ja tilanne aiheuttaa ahdistusta varsinkin perheemme nuoremmissa lapsissa. Myös kummilapsensa hän laittoi boikottiin ja normaalit synttäri/joululahjamuistamiset hän on jättänyt väliin vihanpitonsa vuoksi. Tämä tietenkin hämmentää pientä juhlijaa. Olemme selittäneet tilanteen lapsillemme; sen, että emme tiedä syytä sisaren käytökseen. Joillekkin sukulaisille sisar on kertonut hyvinkin erilaisia syitä vihanpidolleen ja näiden sukulaisten mielestä sisareni käytös ei ole normaalia.

Tiedän todellakin tunteenne.Surullista,että myös lapset laitetaan kärsimään!Meillä on molemmilla ilmeisesti jotenkin vinksahtaneet siskot!Voimia teille!

• mietinpäminä
        surullien pikkusisko kirjoitti:

Tiedän todellakin tunteenne.Surullista,että myös lapset laitetaan kärsimään!Meillä on molemmilla ilmeisesti jotenkin vinksahtaneet siskot!Voimia teille!

Täällä nyt on kovasti ymmärretty sinua ja moitittu siskoa, mikä tietysti sinua hivelee ja sitä varmaan odotit. Mutta tuossa aloitusviestissä pisti kyllä silmiin tuo että olitte puhelinyhteydessä PÄIVITTÄIN ja sitten vielä tekstailua ja s-posteja ja ties mitä... kuulostaa ihan oudolta. Aikuisilla ihmisillä on yleensä jotain muuta elämässään kuin sisko... Mitäs jos nyt ihan oikeasti ja rehellisesti antaisit siskosi olla rauhassa, ehkä hänelle on tullut nyt sellainen ikä, että haluaa keskittyä tosiaan miettimään mitä muuta tässä elämässä ehkä voisi olla. Ole kiltti äläkä sotke siskosi lasten ja äitinsä välejä enempää, vaikka ymmärrän kyllä että sinulle olisi kovin tärkeää saada kaikki kaikki kaikki ihmiset "puolellesi" tässä ilmeisesti itsesi mielestä kovin karmeassa kohtalossasi.

Ehkä sinäkin voisit vaikka kehittää jonkinlaista elämän tapaista?

• ..............
        mietinpäminä kirjoitti:

Täällä nyt on kovasti ymmärretty sinua ja moitittu siskoa, mikä tietysti sinua hivelee ja sitä varmaan odotit. Mutta tuossa aloitusviestissä pisti kyllä silmiin tuo että olitte puhelinyhteydessä PÄIVITTÄIN ja sitten vielä tekstailua ja s-posteja ja ties mitä... kuulostaa ihan oudolta. Aikuisilla ihmisillä on yleensä jotain muuta elämässään kuin sisko... Mitäs jos nyt ihan oikeasti ja rehellisesti antaisit siskosi olla rauhassa, ehkä hänelle on tullut nyt sellainen ikä, että haluaa keskittyä tosiaan miettimään mitä muuta tässä elämässä ehkä voisi olla. Ole kiltti äläkä sotke siskosi lasten ja äitinsä välejä enempää, vaikka ymmärrän kyllä että sinulle olisi kovin tärkeää saada kaikki kaikki kaikki ihmiset "puolellesi" tässä ilmeisesti itsesi mielestä kovin karmeassa kohtalossasi.

Nooh, siitä löytyy monia erilaisia variaatioita kuinka usein sisarukset ovat yhteydessä toisiinsa. Riippuu läheisyydestä ja etäisyyksistä jne. Ei löydy yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Mutta mä en lähtökohtaisesti voisi uskoa, että kaksi aikuista ihmistä, jotka vapaaehtoisesti toisiinsa yhteydessä useasti hakisi liialliseen yhteydenpitoon totaalisen välirikon ja ei edes hädän hetkellä kuten sairaalassa suostuisi näkemään. Ymmärtäisin, jos puheluihiin ryhdyttäisiin pikkuhiljaa vastaamaan hieman harvemmin tai omia yhteydenottoja tiettyyn määrään karsittaisiin, mutta en sitä että tuon vuoksi täysin välejä katkottaisiin.

• surullinen pikkusisk
        mietinpäminä kirjoitti:

Niin...voihan asian tuoltakin kantilta katsoa...Syy jatkuvaan yhteydenpitoon on sellainen,jota en halua tässä ruotia..erilaisia ongelmia on ratkottu puolin ja toisin..Ja meillä todella on molemmilla muutakin elämässämme,kuin sisko,mutta olemme olleet todella läheisissä väleissä,soitelleet jatkuvasti puolin ja toisin.Olen nyt ihan rehellisesti antanut hänen olla rauhassa..enkä todella ole sotkenut hänen ja lastensa välejä,sillä saralla kaikki on kunnossa ja poikien kanssa juuri näimme,eikä tapaamisessamme ruodittu mitään,mikä äitiinsä liittyy..Tämä on mielestäni karmea kohtalo,mutta en todellakaan tarkoita,että olen ainoa ihminen maailmassa,jolla on ongelmia,eikä kaikkien tarvitse tulla minua ymmärtämään!Olen jo useasti sanonut,että olen ihmeissäni tilanteesta ja surullinen.Ehkä hän on nyt tosiaan 45 vuotiaana alkanut miettimään,että on elämää muuallakin,kuin siskon kanssa yhteyttäpidettäessä!

• kuitenkaan

Niin...voihan asian tuoltakin kantilta katsoa...Syy jatkuvaan yhteydenpitoon on sellainen,jota en halua tässä ruotia..erilaisia ongelmia on ratkottu puolin ja toisin..Ja meillä todella on molemmilla muutakin elämässämme,kuin sisko,mutta olemme olleet todella läheisissä väleissä,soitelleet jatkuvasti puolin ja toisin.Olen nyt ihan rehellisesti antanut hänen olla rauhassa..enkä todella ole sotkenut hänen ja lastensa välejä,sillä saralla kaikki on kunnossa ja poikien kanssa juuri näimme,eikä tapaamisessamme ruodittu mitään,mikä äitiinsä liittyy..Tämä on mielestäni karmea kohtalo,mutta en todellakaan tarkoita,että olen ainoa ihminen maailmassa,jolla on ongelmia,eikä kaikkien tarvitse tulla minua ymmärtämään!Olen jo useasti sanonut,että olen ihmeissäni tilanteesta ja surullinen.Ehkä hän on nyt tosiaan 45 vuotiaana alkanut miettimään,että on elämää muuallakin,kuin siskon kanssa yhteyttäpidettäessä!

normaalia käytöstä ole. Välien katkominen kertoo kyvyttömyydestä käsitellä asioita. Luulen, että mitä pidempään tilanne jatkuu, sen hankalampi on sitä normaaliksi saada. Olen itse samankaltaisessa tilanteessa ja tietooni on tullut myös sellainen seikka, että minua myös arvostellaan muille. Asia on sellainen, etten voi sitä tänne kokonaisuudessaan kirjoittaa mutta omasta ja kahden muun sisaruksen mielestä kyse on siitä, että olen eri mieltä yhdestä asiasta ja tämän vuoksi yhteydenpito minuun on sitten katkaistu, samoin perheeseeni. Asia ei kuitenkaan herätä minussa isompia tunteita, jonkun verran surua ja pettymystä. Ehkä se, että perheeni sekä osa sisaruksistani on tukenani, on helpottanut asian hyväksymistä. Sinulle toivotan hyvää kevättä ja toivon, että tilanteestasi huolimatta voisit nauttia elämästäsi.

• surullinen pikkusisk
        kuitenkaan kirjoitti:

normaalia käytöstä ole. Välien katkominen kertoo kyvyttömyydestä käsitellä asioita. Luulen, että mitä pidempään tilanne jatkuu, sen hankalampi on sitä normaaliksi saada. Olen itse samankaltaisessa tilanteessa ja tietooni on tullut myös sellainen seikka, että minua myös arvostellaan muille. Asia on sellainen, etten voi sitä tänne kokonaisuudessaan kirjoittaa mutta omasta ja kahden muun sisaruksen mielestä kyse on siitä, että olen eri mieltä yhdestä asiasta ja tämän vuoksi yhteydenpito minuun on sitten katkaistu, samoin perheeseeni. Asia ei kuitenkaan herätä minussa isompia tunteita, jonkun verran surua ja pettymystä. Ehkä se, että perheeni sekä osa sisaruksistani on tukenani, on helpottanut asian hyväksymistä. Sinulle toivotan hyvää kevättä ja toivon, että tilanteestasi huolimatta voisit nauttia elämästäsi.

Kiitos sinulle ja hyvää kevättä myös sinulle!

• surullinen pikkusisk

Kiitos sinulle ja hyvää kevättä myös sinulle!

Tämä siskoni pitämä mykkäkoulu aiheuttaa jo suvussamme huvittuneisuutta!Kohta on setämme syntymäpäivä,mutta siskoni oli heti ilmoittanut isällemme,ettei aio osallistua,kun minä menen sinne.Juhlapaikka olisi iso,meidän ei tarvitsisi törmätä toisiimme...Aionkin sanoa juhlisssa suoraan,jos joku kysyy siskostani,syyn,miksi ei tullut!

• Loukattu

Olisko vaihdevuosiongelmia?

• Mietingg

Onko tuommoinen jokapäiväinen soittelu nyt normaalia ensinkään. Jos naisella on vielä omia lapsiakin ja sisko soittelee joka päivä jaaritellakseen.

• surullinen pikkusisk

Hyvä Miettingg,jos olet lukenut koko keskusteluketjun,niin olen jo vastannut päivittäiseen yhteydenpitoon syyn.On asioita,jotka vaativat jatkuvaa yhteydenpitoa,mutta ne ovat yksityisasioita,eivätkä liity mitenkään tämänhetkiseen tilanteeseemme...

• voi olla niinkin

Hyvä Miettingg,jos olet lukenut koko keskusteluketjun,niin olen jo vastannut päivittäiseen yhteydenpitoon syyn.On asioita,jotka vaativat jatkuvaa yhteydenpitoa,mutta ne ovat yksityisasioita,eivätkä liity mitenkään tämänhetkiseen tilanteeseemme...

Olet ehkä joku kipeä ja aina autettava ja sisko on väsynyt sinua aina tukemaan?

• ....................

Hei Surullinen pikkusisko! Luin koko viestiketjun, ja heti heräsi suuri ihmetys, miksi ihmeessä joku voi alkaa yhtäkkisesti käyttäytyä niin kuin siskosi. Todella outoa. Mieleeni popsahti eräs teoria joka voisi jotenkin selittää siskosi käytöksen. Siis tämähän on aivan täysin teoreettista ja pelkkää arvailua, koska en tunne teistä ketään, mutta millainen siskosi mies on, tunnetko hänet hyvinkin? Voisiko mitenkään olla mahdollista, että hän olisi ollut jotenkin mustasukkainen siskostasi sinulle, ja kaikesta ajasta jonka sisko sinulle on antanut? Josko mies olisi keksinyt jotain saadakseen välinne tulehtumaan, esim. että sinä olisit vietellyt häntä tai jotain...? No, kuulostaa ehkä todella kaukaa haetulta, ja luultavasti olenkin kaukana totuudesta, mutta se olisi kuitenkin yksi selitysmalli.

• surullinen pikkusisk

Hyvä Teoria!Olen miettinyt kaikki vaihtoehdot puhki,tuonkin ehdottamasi ja olen varma,että siskoni mies ei ole aiheuttanut tätä välirikkoa,tosin en voi satavarma olla asiasta.Hänellä on todella hyvä ja ystävällinen mies,enkä usko että on mustasukkainen ajankäytöstä kanssani,koska hän tekee vuorotöitä ja usein juuri silloin siskoni kanssa kävimme lenkillä,että he voisivat taas viettää yhdessä aikaa miehen ollessa illat vapaalla.
        Ja yleensä soittelimme päiväsaikaan taas,kun siskoni ja minä olimme töissä...En minä enää tiedä,mitä ajatella...Enkä voisi kuvitella,uskoisiko siskoni,jos hänen miehensä alkaisi tuollaista kertomaan,meillä on täysin erilaiset miesmaut ja siskoni tietää,että rakastan omaani,enkä voisi häntä koskaan loukata,samoin kuin siskoani, viettelemällä hänen miestään..

• sisarusten kanssa

Hyvä Teoria!Olen miettinyt kaikki vaihtoehdot puhki,tuonkin ehdottamasi ja olen varma,että siskoni mies ei ole aiheuttanut tätä välirikkoa,tosin en voi satavarma olla asiasta.Hänellä on todella hyvä ja ystävällinen mies,enkä usko että on mustasukkainen ajankäytöstä kanssani,koska hän tekee vuorotöitä ja usein juuri silloin siskoni kanssa kävimme lenkillä,että he voisivat taas viettää yhdessä aikaa miehen ollessa illat vapaalla.
        Ja yleensä soittelimme päiväsaikaan taas,kun siskoni ja minä olimme töissä...En minä enää tiedä,mitä ajatella...Enkä voisi kuvitella,uskoisiko siskoni,jos hänen miehensä alkaisi tuollaista kertomaan,meillä on täysin erilaiset miesmaut ja siskoni tietää,että rakastan omaani,enkä voisi häntä koskaan loukata,samoin kuin siskoani, viettelemällä hänen miestään..

on kestänyt kohta jo vuoden. Varsinaista syytä siihen, että sisaruksista kaksi lakkasi pitämästä minuun yhteyttä ei ole minulle koskaan suoraan kerrottu. Se, että joku tällä tavoin hylätään kertoo mielestäni siitä, etteivät he arvosta minua senvertaa, että kertoisivat syyn käytökselleen. Vaikea on asioita selvittää ja korjata, jos siihen ei anneta tilaisuutta. Sisaruksiani vaivaa täysi empatian puute. Oma elämäntilanteeni on ollut jo parisen vuotta todella vaikea vakavan sairastamisen takia. Olen tähän asti kantanut vastuun sairaan äitini asioista ja kun noin vuosi sitten toivoin oman hankalan elämäntilanteeni sitä, että toiset sisarukset ottaisivat hoitaakseen joitain käytännön asioita, he lakkasivat pitämästä yhteyttä minuun kokonaan. Mitään riitaa asioista ei ole ollut, he eivät vaan vastaa viesteihini.
        Nyt kun tämä tilanne on jatkunut jo näin pitkään, en ole varma haluanko heihin enää mitään yhteyttä pitääkään. Ovat osoittaneet oman tunnekylmyytensä ja välinpitämättömyytensä, enkä halua sellaisia ihmisiä lähipiiriini, joiden käytös huonontaa jaksamistani. Ystäviltä ja toisilta sisaruksilta olen saanut tukea ja heidän kanssaan suhteet ovat ennenkin toimineet ns. vastavuoroisuuden periaatteella. Autetaan silloin, kun toinen apua/tukea tarvitseee. Sellaiset ihmissuhteet ovat elämän suola.
        Toivon sinulle surullinen pikkusisko voimia tilanteeseesi ja sitä, että asiat ratkeavat parhain päin.

• surullinen pikkusisk
        sisarusten kanssa kirjoitti:

on kestänyt kohta jo vuoden. Varsinaista syytä siihen, että sisaruksista kaksi lakkasi pitämästä minuun yhteyttä ei ole minulle koskaan suoraan kerrottu. Se, että joku tällä tavoin hylätään kertoo mielestäni siitä, etteivät he arvosta minua senvertaa, että kertoisivat syyn käytökselleen. Vaikea on asioita selvittää ja korjata, jos siihen ei anneta tilaisuutta. Sisaruksiani vaivaa täysi empatian puute. Oma elämäntilanteeni on ollut jo parisen vuotta todella vaikea vakavan sairastamisen takia. Olen tähän asti kantanut vastuun sairaan äitini asioista ja kun noin vuosi sitten toivoin oman hankalan elämäntilanteeni sitä, että toiset sisarukset ottaisivat hoitaakseen joitain käytännön asioita, he lakkasivat pitämästä yhteyttä minuun kokonaan. Mitään riitaa asioista ei ole ollut, he eivät vaan vastaa viesteihini.
        Nyt kun tämä tilanne on jatkunut jo näin pitkään, en ole varma haluanko heihin enää mitään yhteyttä pitääkään. Ovat osoittaneet oman tunnekylmyytensä ja välinpitämättömyytensä, enkä halua sellaisia ihmisiä lähipiiriini, joiden käytös huonontaa jaksamistani. Ystäviltä ja toisilta sisaruksilta olen saanut tukea ja heidän kanssaan suhteet ovat ennenkin toimineet ns. vastavuoroisuuden periaatteella. Autetaan silloin, kun toinen apua/tukea tarvitseee. Sellaiset ihmissuhteet ovat elämän suola.
        Toivon sinulle surullinen pikkusisko voimia tilanteeseesi ja sitä, että asiat ratkeavat parhain päin.

Kiitos sinulle edellinen kirjoittaja ja voimia myös sinulle!Olisipa minullakin muita sisaruksia!

• siinä mielessä

Kiitos sinulle edellinen kirjoittaja ja voimia myös sinulle!Olisipa minullakin muita sisaruksia!

onnellisemmassa asemassa, kun minulla on muitakin sisaruksia kuin nuo vihoittelevat. Jos kysessä olisi ainoa sisko niin suru olisi varmasti isompi. Luota kuitenkin siihen, että kaikki ongelmat ratkeavat jossain vaiheessa tavalla tai toisella. Yritä nauttia tulevasta kesästä ja niistä asioista, jotka elämässäsi ovat hyvin tällä hetkellä. Kyllä tekin saatte välinne korjattua ajan myötä.

• Loukattu
        sisarusten kanssa kirjoitti:

Hyvä, kun luin tämän:-) Nyt saat kunnon selityksen. Minäkin olin äitini luona ja hoisin häntä. Yhtäkkiä alkoivat sisarukset sanomaan, että ¨"oleskelin" äitini luona.(käytin hyväkseni) . Siis äidillä oli vakava sairaus ja minulla oli tilaisuus olla hänen luonaan pitkiä aikoja. Äitini itki sitä, että kun muut eivät edes käyneet ja minä hullu pyysin heitä tulemaan. Lähin asui 100 km päässä. He suuttuivat:-( Selvisi jälkeenpäin, että he olivat kateellisia minulle, että minulla oli hyvät suhteet äitiini. Enhän minä tiennyt sitä! Luulin tosissani, että he olivat tyytyväisiä, että edes joku voi olla siellä. Ja siitä saakka ovat vihanneet minua. Kauheeta. Ja se on sentäs 15 v sitten. Mutta minäpäs selvitin syyn ja siksi en voi huonosti. Minulla on niin paljon ystäviä, että mulal ei todellakaan ole mitään hätää. Huomasin myös, että elämäni on helpottunut sen jälkeen. Ei tarvitse kuunnella juoruja toisista:-)

• sinun oma

tällä hetkellä?? Onko lähentymistä tapahtunut tai syy sisaresi käytökseen selvinnyt? Omassa tilanteessani on tapahtunut jotain edistystä; yksi sisaruksistani on ottanyt yhteyttä lapseeni (lähentymisyritys?) ja saimme kutsun toisen sisaren lapsen perhejuhlaan. Aikaisemminhan olemme olleet ihan boikotissa, joten koen, että jotain edistystä tilanteeseen on nyt tullut. Aika näyttää mihin tämä sitten johtaa...

• surullinen pikkusisk

Meidän tilanteessa ei ole tapahtunut mitään muutosta!Nykyään jaksan jo olla muutaman päivän miettimättä koko asiaa!Toivo elää kuitenkin!Hienoa,että teillä on jo "lähestytty"!

• se merkillinen

Meidän tilanteessa ei ole tapahtunut mitään muutosta!Nykyään jaksan jo olla muutaman päivän miettimättä koko asiaa!Toivo elää kuitenkin!Hienoa,että teillä on jo "lähestytty"!

asia, joka teidän välinne on rikkonut?

• surullinen pikkusisk
        se merkillinen kirjoitti:

asia, joka teidän välinne on rikkonut?

Eipä ole selvinnyt,enkä jaksa enää vaivata itseäni asialla,jolle en mitään voi,kai?Olkoon siskoni omissa oloissaan.Ehkä joskus tulee päivä,jolloin hän tarvitsee minua,pikkusiskoaan!

• hyymeri..

Eipä ole selvinnyt,enkä jaksa enää vaivata itseäni asialla,jolle en mitään voi,kai?Olkoon siskoni omissa oloissaan.Ehkä joskus tulee päivä,jolloin hän tarvitsee minua,pikkusiskoaan!

tapa jo et lähisukuunkin katkeaa yhteys?ei munkaan sisko vastaa mulle..Kyllä olenkin sanonut että joku päivä loppuu yhteyden pito kokonaan kaikkiin!!!!!!!!rankkaa on ollut elämässä ja on jotain mitä en ikinä anteeksi todellakaan anna.. se asia on mietitty koska kärsijä olen minä niin kauan ko elämää piisaaa..eipä siinnä auta terapiatkaan puhuttu on..ihmisellä kun on raja kärsimyksissäänkin..

• minä vaan
        hyymeri.. kirjoitti:

tapa jo et lähisukuunkin katkeaa yhteys?ei munkaan sisko vastaa mulle..Kyllä olenkin sanonut että joku päivä loppuu yhteyden pito kokonaan kaikkiin!!!!!!!!rankkaa on ollut elämässä ja on jotain mitä en ikinä anteeksi todellakaan anna.. se asia on mietitty koska kärsijä olen minä niin kauan ko elämää piisaaa..eipä siinnä auta terapiatkaan puhuttu on..ihmisellä kun on raja kärsimyksissäänkin..

Munkaan sisko e pidä muhun yhteyttä. Olen nyt 23 ja lapsina olimme tosi läheisiä. Sitten jouduin pois kotoa 13 vuotiaana 3 ja puoleksi vuodeksi. Nuo vuodet etäännyttivät meidät jollain tapaa. Sen jälkeen emme ole pystyneet keskustelemaan asioita enää kunnolla, vaikka yhteisiä kiinnostuksen kohteita löytyy ja jakamista harrastusten pohajalta olisi. Olen ehdottanut muuttoni jälkeen että jos hän haluaisi tulla käymään joku päivä Mutta hänellä on aina joku tekosyy ettei hän tule. Hän ei ole kiinnostunut elämästäni jostain syystä jota en tiedä-

• surullinen pikkusisk
        minä vaan kirjoitti:

Munkaan sisko e pidä muhun yhteyttä. Olen nyt 23 ja lapsina olimme tosi läheisiä. Sitten jouduin pois kotoa 13 vuotiaana 3 ja puoleksi vuodeksi. Nuo vuodet etäännyttivät meidät jollain tapaa. Sen jälkeen emme ole pystyneet keskustelemaan asioita enää kunnolla, vaikka yhteisiä kiinnostuksen kohteita löytyy ja jakamista harrastusten pohajalta olisi. Olen ehdottanut muuttoni jälkeen että jos hän haluaisi tulla käymään joku päivä Mutta hänellä on aina joku tekosyy ettei hän tule. Hän ei ole kiinnostunut elämästäni jostain syystä jota en tiedä-

Hei sinä vaan!Tuo on surullista,ettei sinunkaan siskosi halua pitää yhteyttä,mutta olette ilmeisesti puheväleissä kuitenkin?Oletko kysynyt,jos vaikka sinä voisit vierailla hänen luonaan?Minä en edelleenkään ole kuullut mitään,ainoastaan sen,mitä isäni tai muut sukulaiset kertovat.Ja nyt alkaa vaikuttamaan siltä,että hän ei halua muihinkaan pitää yhteyttä.Estynyt tulemaan jo kolmiin synttäreihin,tietenkään samaan aikaan kanssani,mutta hänelle on ehdotettu muita ajankohtia,niin nekään eivät hänelle sovi.Hän ilmeisesti haluaa erakoitua ja elää vain oman perheensä kanssa..

• surullinen pikkusisk

Hei sinä vaan!Tuo on surullista,ettei sinunkaan siskosi halua pitää yhteyttä,mutta olette ilmeisesti puheväleissä kuitenkin?Oletko kysynyt,jos vaikka sinä voisit vierailla hänen luonaan?Minä en edelleenkään ole kuullut mitään,ainoastaan sen,mitä isäni tai muut sukulaiset kertovat.Ja nyt alkaa vaikuttamaan siltä,että hän ei halua muihinkaan pitää yhteyttä.Estynyt tulemaan jo kolmiin synttäreihin,tietenkään samaan aikaan kanssani,mutta hänelle on ehdotettu muita ajankohtia,niin nekään eivät hänelle sovi.Hän ilmeisesti haluaa erakoitua ja elää vain oman perheensä kanssa..

Nyt on kohta vuosi siitä,kun olen siskostani kuullut.Nyt voin jo olla päiviä,etten ajattele asiaa,mutta en voi kieltää,etteikö se vaivaisi.Tuskin koskaan saan syytä tietää ja tuskin enää koskaan siskoni haluaa olla kanssani tekemisissäkään.Pakko vaan yrittää unohtaa,että koko isosiskoa on olemassakaan...

• välit katkolla

Nyt on kohta vuosi siitä,kun olen siskostani kuullut.Nyt voin jo olla päiviä,etten ajattele asiaa,mutta en voi kieltää,etteikö se vaivaisi.Tuskin koskaan saan syytä tietää ja tuskin enää koskaan siskoni haluaa olla kanssani tekemisissäkään.Pakko vaan yrittää unohtaa,että koko isosiskoa on olemassakaan...

Tilanteeni sisarusten suhteen on sama; tosin yksi on ottanut yhteyttä mutta aika kankeaa on ollut hänenkin kanssaan. Olen jo aikaisemmin kommentoinut tähän ketjuun syitä joita arvelen tämän yhteydenpitämättömyyden pitävän sisällään. Tosin ne ovat omia arveluitani, koska todellinen syy on hämärän peitossa. Jaksamista sinulle ja parhaiten selviät keskittymällä omaan perheeseesi (jos sinulla sellainen on) ja elämääsi muutenkin. On asioita joille ei voi mitään, kun ei tiedä edes syitä, jotka tilanteen ovat luoneet.

• ,mkl..,.,l

Mikset mene käymään siskosi luona - ei voi olla selittämättä asiaa..

• surullinen pikkusisk
        ,mkl..,.,l kirjoitti:

Mikset mene käymään siskosi luona - ei voi olla selittämättä asiaa..

Jos minua tarkoitit,niin en jaksa nähdä vaivaa.Välimatka on niin pitkä kuitenkin,etten viitsi ajaa turhan takia katsomaan suljettua ovea!

• -joskusKelpasin-

Minulla on korkeasti koulutettu sisko,joka kyllä vastaa satunnaisesti puheluihini,mutta "puhelee ilman alaleukaa",eli sitä mitä ajattelee minun tahtovan kuulla..Viime lauantaina ilmaisi tahtonsa auttaa minua taloudellisesti,pyysi tilinumeroa ja vielä viestitti laittavansa rahaa(olen tod. pienituloinen,mutta tottunut siihen,enkä tarvitse hänen rahojaan)tililleni heti.Noh..nyt kuusi päivää myöhemmin rahaa ei tililleni ole laitettu,mutta äidillemme ja isällemme on näin ilmoitettu tehdyn..En ymmärrä enää mitään..
      Olen siskoni opiskellessa,ja itse tuolloin kohtuupalkkaisessa työssä ollessani tukenut siskoni opiskelua ja auttanut mahdollisuuksien mukaan lastenhoidossa..Nyt on fiilis,että en ole juurikaan kouluttautuneena tarpeeksi "käypä siskoksi",ja kaikki luottamuksella puhutut jutskat olen kuullut toisista suista..Surullista.
      Päätinkin eilen,että savun hälvettyä tarkastan kytkennät...Olen vaan aikas yksinäinen ilman heikohkoakin kytkentää ainoaan siskooni..

• surullinen pikkusisk

Päivitämpä tilannetta...ei ole kuulunut edelleenkään mitään.Pari kuukautta sitten soitin,mutta sain luurin korvaani,kun kuuli,kuka on toisessa päässä..En edelleenkään tiedä syytä ja asia vaivaa vieläkin!

• Teoreetikko

Olen seurannut tuota tilannettasi, kiva kun päivität sitä välillä :) Mutta ihmetykseni kasvaa, en voi mitenkään ymmärtää tuota siskosi käytöstä. Mielestäni siskosi on todella itsekäs, kun ei anna sinulle edes mahdollisuutta keskustella ja selvittää asiaa. Myötätuntoni on puolellasi.

• surullinen pikkusisk
        Teoreetikko kirjoitti:

Olen seurannut tuota tilannettasi, kiva kun päivität sitä välillä :) Mutta ihmetykseni kasvaa, en voi mitenkään ymmärtää tuota siskosi käytöstä. Mielestäni siskosi on todella itsekäs, kun ei anna sinulle edes mahdollisuutta keskustella ja selvittää asiaa. Myötätuntoni on puolellasi.

Kiitos myötätunnostasi!Minä en jaksa enää oikein ihmetelläkkään enää.Antaa hänen elää omaa elämäänsä.Kaippa tähän joskus tulee joku selvyys...

• Grill

En ole ikinä kuullut mitään vastaavaa! Uskomattoman pitkä aina ja ilman selitystä... Paljon on juttuja joissa välit on sisaruksilla menneet, mutta aina niissä on ollut jokin syy, minkä molemmat osapuolet tietävät. Uskomatonta! Toivottavasti et vaivaa tällä asialla liikaa itseäsi ja asia mahdollisesti joskus selviää! :)

• ett todellakaan ole yksin. minun tuttavapiirissä on monella samoja ongelmia ja minulla itselläni kanssa. yrityksistäni huolimatta kysymyksiini ei vastata ja ei haluta puhua silmästä silmään tai muutenkaan. onhan se loukkaavaa jos ei ole tarkoituksella loukannut tai halunnut toiselle pahaa.

ihmetyttää ihmisen ajatuksenjuoksu ja käytös. ei kukaan ole virheetön ja väärinkäsityksiä voi sattua ja eihän sitä voi muuta kuin ottaa vastuun ja yrittää oikaista asia ja tarpeen tullen pyytää anteeksi. mutta kun toinen vain on mykkänä niin mitä teet ? siltä ihmiseltä se on tosi raukkamaista,lapsellista ja itsekästä. kaikki kunnioitus toista ihmistä kohtaan puuttuu. ehkä hän on kaikille samanlainen kuka tietää ? haluaisiko hän itse että häntä kohdeltaisi näin ?
      mutta niinkuin sanotaan, sen minkä taakseen jättää sen eestään löytää.
      on vain yritettävä jatkaa elämää ja yrittää unohtaa vaikka sen on aika mahdotonta.

• surullinen pikkusisk

Pyytäisin tottakai anteeksi ja koittaisin jatkaa elämäämme siitä,mihin jäimme,jos vain tietäisin,mitä pyytäisin.Olen jo mielestäni koittanut niin monta kertaa ja monella tavalla lähestyä.Kirjettä en ole vielä kirjoittanut,mutta miettinyt sitäkin...pitäisikö minun vielä yrittää vai antaakko olla?Olisi niin paljon kerrottavaa ja jaettavaa..alkaa vain olla takki niin tyhjä ja tyhjältä elämäni tuntuu myös ilman ainoaa siskoani..Isämmekään ei ole mikään nuori mies enää,olen ajatellut,että jos hänestä nyt aika jättää,niin kuinka hautajaiset.Voimmeko olla edes siellä yhtäaikaa vai peruuko siskoni niihinkin tulonsa?

• jos ja kun isänne aika koittaa niin voi olla että asianne ei todellakaan parane vaan siiten ehkä alkaa perintöriita, näin kävi minun kohdallani. vaikka mitään suurempaa perittävää ei oliskaan niin aina tuntuu löytyvän riidan aihetta ja se on ikävää. nalkutetaan selän takana mutta ei puhuta ja yritetä selvittää asioita.

en usko että kirje auttaa. itse tein senkin ei auttanut. käsi sydämellä ! jos siskosi todella haluaa pitää sinuun yhteyttää ja olet hänelle tärkeä silloin hän ei tekisi noin. niin minä olen ajatellut. mutta en usko että hänkään sisimmässään voi henkisesti hyvin. eihän kaikkia vuosia voi vain unohtaa. mitään takeita ei kuitenkaan ole. me ihmiset ollaan niin erinlaisia ja hyvä näin.
        on vain jatkettava elämää ja yrittää olla liikaa ajattelematta vaikka se on aika ajoin vaikeaa. onneksi on kuitenkin ihmisä jotka helpottaa tilanetta.

• Mommi

Kirjoita vihainen kirje ja sano, että haista paska, kun et ole viitsinyt edes selittää etäisyyden pitoa.. EI TUPATA, KUN EI TYKÄTÄ! Jää Jumalan rauhaan. Ole itsekin julma, niin jopa arvostus nousee:-)

• Raita.

Surullinen tilanne :( Itse en ole pitänyt kaksoissiskooni yhteyttä vuosikausiin, koska menin naimisiin miehen kanssa jota hänkin rakasti, mutten koe tehneeni väärin, sillä mies itse valitsi minut. Haluaisin kuitenkin tutustua siskoni lapseen ja sopia riidan.

Mene käymään siskosi luona, ja jos ei avaa ovea, niin mene sitten vaikka oven läpi. Ei auta kuin pakottaa hänet kertomaan syy.

• wwwwwwwww.

Luin tätä ketjua "ukopuolisena" ja huomioni kyllä kiinnittyi siihen kuinka yksi jos toinenkin tuntui olevan kovin tietämätön syistä miksi siskot suuttuneet. Itse pitkään ihmissuhdetyötä tehneenä en voi uskoa tuohon....Kyllä jokainen on varmasti ainakin osittain selvillä syistä jotka ovat johtaneet välirikkoon....Sisar on sentään henkilö jonka jokainen on tuntenut koko ikänsä, siinä oppii tuntemaan toisen luonteen ja tietämään mistä loukkaantuu.
      Ei siis voi olla tietämätön syistä mitkä välien rikkoontumiseen ovat johtaneet. Totta että on ihmisiä jotka hyvin herkästti loukkaantuu ja selitelemättä lyövät välit rikki, mutta sittenkin...jokaisella ainakin aavistus on!

• surullinen pikkusisk

Minä kai olen sitten joku ulkoavaruuden olento,koska EN TODELLAKAAN TIEDÄ,mistä siskoni on suuttunut...kaikella kunnioituksella pitkään ihmissuhdetyötä tehneelle!

• oemmi

Minä kai olen sitten joku ulkoavaruuden olento,koska EN TODELLAKAAN TIEDÄ,mistä siskoni on suuttunut...kaikella kunnioituksella pitkään ihmissuhdetyötä tehneelle!

Etsin haastateltavaa lehtijuttuun tästä aiheesta. Saa laittaa viestiä mahdollisimman pian, [email protected], tai viimeistään 18.10. mennessä. Kiitos!

• surullinen pikkusisk

Nyt on jo juhlan paikka!En ole siskostani nyt kuullut kahteen vuoteen pihaustakaan!Nyt pitää jo luovuttaa ja uskoa,ettei hän halua enää minusta kuullakkaan ja edelleen,en syytä tiedä..Kurjaa on vain olo,kun jotain puuttuu...

• ....................

En kyllä tuohon osaa keksiä muuta selitystä, kuin että siskosi täytyy olla jotenkin mielisairas...

• ...,,
        .................... kirjoitti:

En kyllä tuohon osaa keksiä muuta selitystä, kuin että siskosi täytyy olla jotenkin mielisairas...

Niin täytyy tai sitten täysi ***ka..

• tapahtunut

Hyvä surullinen pikkusisko!
      Olen seurannut tätä keskusteluketjua ja itse myös tähän tilannettani päivitellyt. Meillä myös välirikko jostain syystä jatkuu. Yritin asiaa selvitellä ja sain mitä ihmeellisimpiä vastauksia siihen, miksi minut on hyllytetty. Suoraan sanottuna, ystävien kanssa asiasta keskusteltuani, syyt ovat niin erikoisia, etteivät kuulemma voi olla ns. pätevä syy tilanteeseen.
      Olen välien katkeamiseen jo tottunut, enkä ehkä enää haluakkaan niitä yrittää korjata. Pyysin anteeksi sitä, jos olen tahtomattani loukannut sisaruksiani. Anteeksipyyntööni vastattiin ilkeillä kommenteilla ja karkealla kielenkäytöllä. Edellämainittu ei ole mielestäni aikuinen tapa ratkoa asioita. Nyt olenkin alkanut miettiä sitä, josko tässä olisi kyse narsismista? Useat merkit vuosien myötä ovat nimittäin jo aiemmin viitanneet siihen. Ehkä olen vain kuvitellut väliemme olleen läheiset ja kuitenkin minua on selän takana parjattu koko ajan. Itse en ole vain tajunnut tätä asiaa. Sisaruksistani varsinkin toisella ja hänen puolisollaan on ollut aina tapana haukkua muita ihmisiä, milloin mistäkin asiasta. Tätä tapahtui joka vierailulla, milloin vain aiemmin tavattiin. Nyt ovat silmäni auenneet asioiden suhteen; he tarvitsevat elämäänsä jonkun, jota vihata. Ehkä sitä kautta tuntevat itsensä ns. paremmiksi ihmisiksi.
      Noissa tilanteissa koin oloni hankalaksi, en uskaltanut / halunnut ottaa kantaa heidän ihmissuhdekriiseihinsä toisten ihmisten kanssa, koska en tarkalleen tietenkään voinut tietää sitä, mikä oli milloinkin tapahtuneen taustalla. Toivotan sinulle hyvää talvea, surullinen pikkusisko. Heitetään ne murheet menemään, joille emme voi mitään. Eletään omaa elämäämme niiden ihmisten seurassa, jotka meidän puutteinemme kokonaisvaltaisesti hyväksyvät.

• surullinen pikkusisk

Kiitos kauniista sanoistasi..eipä ole siskosta kuulunut ei näkynyt...hänestä on tulossa mummo ja minusta siis isotäti,olisi mahtavaa jakaa tämä asia hänen kanssaan,mutta mutta...Elämää on jatkettava aj nyt olen jo alistunut ajatukseen,että häntä ei elämässäni enää ole ja onneksi lähipiirikin on lopettanut kyselyt siitä,mikä meille on tullut!Kevät tulee kohisemalla..sitä kohden häntä pystyssä!

• yksi heistä

Kiitos kauniista sanoistasi..eipä ole siskosta kuulunut ei näkynyt...hänestä on tulossa mummo ja minusta siis isotäti,olisi mahtavaa jakaa tämä asia hänen kanssaan,mutta mutta...Elämää on jatkettava aj nyt olen jo alistunut ajatukseen,että häntä ei elämässäni enää ole ja onneksi lähipiirikin on lopettanut kyselyt siitä,mikä meille on tullut!Kevät tulee kohisemalla..sitä kohden häntä pystyssä!

Pikkusiskolle voimia ja kaikkea hyvää, olen seurannut tätä tilannetta koska myös minulle on käynyt näin. Minun tilanteessa siskoni luuli minun tehneen jotain sellaista jota en ole koskaan tehnyt, hän katkaisi välit kokonaan, muutti puhelinnumeronsa salaiseksi joten en ole edes voinut soitella. En voinut puolustautua mitenkään enkä voinut kertoa etten ole todellakaan tehnyt niin. Olin järkyttynyt ja surullinen, juttelin seurakunnan henkilön kanssa ja se auttoi minua jatkamaan eteenpäin, hänen ohjeensa oli etten voi kaikkia ihmisiä estää tekemästä virheitä ja että minun pitää jatkaa omaa elämääni. Nyt tästä kaikesta on kulunut yli 10 vuotta ja olemme jo vieraantuneet toisistamme enkä edes osaa kuvitella muunlaista tilannetta. Meillä myös, emme ole mitään tytönhupakoita olemme jo keskiiässä. Unohda sisko, et voi estää häntä tekemästä virheitä, jatka omaa elämääsi ajan kanssa se onnistuu.
        Runo: Hyvät ystävät ovat kuin lyhtyjä tiellä
        - ne eivät lyhennä matkaa,
        mutta tekevät sen valoisammaksi kulkea.
        Kaikkea hyvää kaikille hylätyille siskoille, ajattelen Teitä lämpimästi.

• Hehe
        yksi heistä kirjoitti:

Pikkusiskolle voimia ja kaikkea hyvää, olen seurannut tätä tilannetta koska myös minulle on käynyt näin. Minun tilanteessa siskoni luuli minun tehneen jotain sellaista jota en ole koskaan tehnyt, hän katkaisi välit kokonaan, muutti puhelinnumeronsa salaiseksi joten en ole edes voinut soitella. En voinut puolustautua mitenkään enkä voinut kertoa etten ole todellakaan tehnyt niin. Olin järkyttynyt ja surullinen, juttelin seurakunnan henkilön kanssa ja se auttoi minua jatkamaan eteenpäin, hänen ohjeensa oli etten voi kaikkia ihmisiä estää tekemästä virheitä ja että minun pitää jatkaa omaa elämääni. Nyt tästä kaikesta on kulunut yli 10 vuotta ja olemme jo vieraantuneet toisistamme enkä edes osaa kuvitella muunlaista tilannetta. Meillä myös, emme ole mitään tytönhupakoita olemme jo keskiiässä. Unohda sisko, et voi estää häntä tekemästä virheitä, jatka omaa elämääsi ajan kanssa se onnistuu.
        Runo: Hyvät ystävät ovat kuin lyhtyjä tiellä
        - ne eivät lyhennä matkaa,
        mutta tekevät sen valoisammaksi kulkea.
        Kaikkea hyvää kaikille hylätyille siskoille, ajattelen Teitä lämpimästi.

Minun isosisko hylkäsi minut jo kun synnyin. Minullal meni 15 vuotta löytää syy ahdistukseeni. Psykologin kanssa tultiin siihen tulokseen, että se johtui siskoni käyttäytymisestä. Vielä kuusikymppisenäkin käyttäytyy kuin pikkutyttö. Siskoa en näe onneksi melkein koskaan. Kuulen avin välillä juoruja, joita hän levittää minusta. En noteeraa, enkä puhu niistä. Hän on ilmoittanut minulle, että minun pitää pysyä poissa kotiseuduiltani. Eiks oo kauheeta. Oikea noita nokinenä. Mutta olen huumorintajuinen ja sanoin vain, että jess, viimein saan sitten olla rauhassa ja löin luurin korvaan.

• ei muutosta

Hyvä surullinen pikkusisko: ikävä kuulla, että tilanteenne jatkuu edelleen samanlaisena. Sama on myös täällä. Välit ovat edelleen katkolla ja en jaksa enää edes asiaa oikeastaan ajatella.
      Olemme molemmat hyljättyjä ilman, että tiedämme "virallista" syytä tähän tilanteeseen.
      Minusta yksi pointti tässä on se, että mielestäni meitä ei pidetä minkään arvoisina, koska edes selitystä asialle emme ole saaneet. Ihan kuin olisimme kynnysmattoja, joihin saattoi pyyhkiä jalkansa lähdettyään. Pahat sanat jättävät arven sieluun ja mikäli tilanne jossain vaiheessa heidän aloitteestaan (minä en jaksa enää itse sitä yrittää epäonnistuneen kerran jälkeen) kohentuisikin. Tässä on vaikea palauttaa luottamusta enää. Jo kohta neljä vuotta on tämä tilanne jatkunut samanlaisena.
      Mielestäni aikuinen ihminen on sen arvoinen, että ansaitsee kuitenkin syyn kerrottavaksi, miksi näin menetellään, samoin tietenkin lapsi, kun hänelle näin tehdään. Meillähän hyljättiin koko perhe.
      Mutta todellakin: kevät tulee ja emme anna näiden asioiden lannistaa itseämme. Tärkeintä on, että on ystäviä ja ihmisiä, jotka kuitenkin ovat elämässämme mukana.
      SInulle kaikkea hyvää toivoen.

• neiti kevät.

Kuules pikkusisko, olen vastaavalla tavalla hyllyttänyt oman pikkusiskoni seuraavista syistä:

Erilaiset elämäntilanteet, erilainen elämänasenne ja arvot.

Jatkuva rasittava valitus.

Haluttomuus kynnysmaton rooliin.

Halu keskittyä omaan elämään.

Mietippä oma listasi ennen kuin jatkat valittamistasi.

• ....................

Jaa'a, mitenhän mahtoi olla niin vaikeaa sanoa pikkusiskolle noita asioita kasvotusten, jos kerran ainoa tavoite kuitenkin oli pistää välit lopullisesti poikki...? Siskosi saa olla tyytyväinen, että pääsi eroon noin raukkamaisesta ihmisestä. Kyllä aikuisena pitäisi jo osata hoitaa asiat aikuisten tavoin.

• miss piggy
        .................... kirjoitti:

Jaa'a, mitenhän mahtoi olla niin vaikeaa sanoa pikkusiskolle noita asioita kasvotusten, jos kerran ainoa tavoite kuitenkin oli pistää välit lopullisesti poikki...? Siskosi saa olla tyytyväinen, että pääsi eroon noin raukkamaisesta ihmisestä. Kyllä aikuisena pitäisi jo osata hoitaa asiat aikuisten tavoin.

Vastineeksi ; ihana hemmoteltu pikkusisko on sitä sorttimenttia että tavarat lenttää ja liekit leimuaa jos asia ei mene neidin halujen mukaisesti.

Silloin on mielestäni aikuismaisempaa vetäytyä kauniisti ja sivistyneesti takavasemmalle.

En kaipaa turhia konflikteja taikka selvittelyjä ne eivät ole jo testattuina metodeina johataneet mihinkään.

• ei enää lapsuudenper

Minulla on aivan samoja syitä.
        Myös vuosia jatkunut kaksinaamaisuus ja luottamuksen puute.
        Olen aikuistunut terapian myötä ja pohtinut koko elämääni ja mikä on johtanut mihinkin ja kyseenalaistanut ja ymmärtänyt.ennen pidin kaikkea normaalina ja hyväksyin kaiken vain tyhmänä hymyillen.jouduin pysähtymään ja minut hylättiin täysin.
        minusta pidettiinkin juuri sen takia, että otin kaiken paskan vastaan.itseasiassa miellytin vain heitä ja olin jo lapsuudesta saanut roolin, minua hakattiin ja ivattiin...narsistiäiti ohjaa vieläkin taitavasti.
        mutta minä olen päässyt eroon!
        Sairastuin henkisesti, vain omien lasteni takia elin ja sain voimaa.
        myös nykyinen mieheni ja hänen perheensä auttoivat minua NORMAALIIN elämään:)
        Normaali elämä tuntuu hyvältä ja arki on ihanaa juhlaa.
        en todellakaan tahdo enää tuntea pahaa oloa ja ahdistusta.
        minusta keksittiin mitä kamalimpia juoruja ja teatraalisuutta oli näytelmään asti.
        tietysti olen heidän mielestään syyllinen, sillä he EIVÄT tahdo nähdä totuutta, se on liian raaka.
        oli minullekkin, sain tehdä paljon työtä sen eteen.
        nykyään käyn lapsuuttani läpi kerran viikossa terapiassa.
        hän haluaa olla rauhassa, muuten hän ottaisi jo yhteyttä.pahiten saqtuttaa ser, ettet tahdo nähdä.

• ..^^..
        ei enää lapsuudenper kirjoitti:

Minulla on aivan samoja syitä.
        Myös vuosia jatkunut kaksinaamaisuus ja luottamuksen puute.
        Olen aikuistunut terapian myötä ja pohtinut koko elämääni ja mikä on johtanut mihinkin ja kyseenalaistanut ja ymmärtänyt.ennen pidin kaikkea normaalina ja hyväksyin kaiken vain tyhmänä hymyillen.jouduin pysähtymään ja minut hylättiin täysin.
        minusta pidettiinkin juuri sen takia, että otin kaiken paskan vastaan.itseasiassa miellytin vain heitä ja olin jo lapsuudesta saanut roolin, minua hakattiin ja ivattiin...narsistiäiti ohjaa vieläkin taitavasti.
        mutta minä olen päässyt eroon!
        Sairastuin henkisesti, vain omien lasteni takia elin ja sain voimaa.
        myös nykyinen mieheni ja hänen perheensä auttoivat minua NORMAALIIN elämään:)
        Normaali elämä tuntuu hyvältä ja arki on ihanaa juhlaa.
        en todellakaan tahdo enää tuntea pahaa oloa ja ahdistusta.
        minusta keksittiin mitä kamalimpia juoruja ja teatraalisuutta oli näytelmään asti.
        tietysti olen heidän mielestään syyllinen, sillä he EIVÄT tahdo nähdä totuutta, se on liian raaka.
        oli minullekkin, sain tehdä paljon työtä sen eteen.
        nykyään käyn lapsuuttani läpi kerran viikossa terapiassa.
        hän haluaa olla rauhassa, muuten hän ottaisi jo yhteyttä.pahiten saqtuttaa ser, ettet tahdo nähdä.

Paha olo ja ahdistus kuuluvat normaaliin elämään. Daa..
        .."arki yhtä juhlaa".. höpönlöpön, eikä sen kuulukkaan olla!
        Ellei sitten ole ns. lääkitys kohdillaan...

• en kaipaa

olen huomannut et siskojen kans ei kannata olla liian läheinen aikuisena, sillä siskot syyttää lopulta kaikesta toisiaan jopa omasta ahdistuksest, eli ihan törkeää henkistä väkivaltaa..

• Surullinen pikkusisk

Mainitsempa tässä taas tilanteesta..koitin taas ottaa askeleen häntä kohden ja päätin soittaa hänelle onnitellakseni mummoksi tulosta jne,mutta kun kuuli,kuka oli langan toisessa päässä,sain luurin korvaani...

• anna nyt olla jo.
        Surullinen pikkusisk kirjoitti:

Mainitsempa tässä taas tilanteesta..koitin taas ottaa askeleen häntä kohden ja päätin soittaa hänelle onnitellakseni mummoksi tulosta jne,mutta kun kuuli,kuka oli langan toisessa päässä,sain luurin korvaani...

"kun kuuli,kuka oli langan toisessa päässä,sain luurin korvaani... "

Miksi ylipäänsä tavoittelet tuollaisen ihmisen suosiota ja hyväksyntää. Eikö sulla ole muita ystäviä tai sisältöä riittävästi omassa elämässä?

• ...,,,,
        anna nyt olla jo. kirjoitti:

"kun kuuli,kuka oli langan toisessa päässä,sain luurin korvaani... "

Miksi ylipäänsä tavoittelet tuollaisen ihmisen suosiota ja hyväksyntää. Eikö sulla ole muita ystäviä tai sisältöä riittävästi omassa elämässä?

No eipä ole hirveästi muita ystäviä tai sisältöä elämässä, onko se joku syytöksen aihe. Ei minusta! Eikä tuollainen (siskon tm. käytös) nyt ainakaan itsetuntoa kohenna! "Jostainhan se on aloitettava"..
        Ja toiseksi: Ei siskoa tai ystävää, noin vain korvata toisella ihmisellä..
        Ellei sitten itse ole tunnekylmä ***ka!!!

• sama tilanne

Eli...vihassa on hän edelleen. Tilanne ei ole yhtään reilu sinun kannaltasi ajatellen. Jos hän arvostaisi sinua, hän kertoisi täsmällisen syyn kiukutteluunsa, eikä toimisi aikuisena ihmisenä noin keskenkasvuisesti.
      Minähän kysyin myös suoraan, miksi minulle on suututtu. Selkeää vastausta en saanut. Olen vaan niin paha ilmeisesti.
      Oikean syyn täytyy olla jotenkin sellainen, etteivät he voi sitä ääneen sanoa, sitten se verhotaan johonkin muuhun ns. vähäpätöiseen syyhyn.
      Itse he menettävät tässä eniten: olen kuullut, että sekä sisareni, että veljeni perheessä on lasten kanssa vaikeuksia, olisin voinut tukea heitä, kuten ennenkin olen tehnyt, mutta nyt se tuki jää heiltä saamatta. Ja kuuleman mukaan ystäväpiiri heillä pieni: ovat suuttuneet/suututtaneet muita ihmisiä myös.
      Sinulle aurinkoista kesänodotusta surullinen pikkusisko. Kyllä me tästä selvitään ja kirjoitellaan välistä tänne, varsinkin uusista käänteistä, mitä tulee.

• sama tilanne

Meillä pientä käännettä: yhtä perheenjäsentä oli vaivauduttu tervehtimään ohimennen...Ennenhän on päät kääntyneet muualle, kun pienissä yhteisöissä pakosta törmää toisiinsa. Toisaalta, tämähän voi olla ns. lipsahdus ja toisella kertaa käytös jotain muuta. Tätä se nimittäin on jo aiemmin ollut: joskus tunnetaan, joskus taas ei...Ilmeisesti omasta tuulesta ja mielihalusta riippuen.

• eri elämä-erilleen ?

"Kateus vie kalatkin vedestä"
      Yllättäen huomasin,että siskoni on minulle kateellinen.Hän tunnusti kärsineensä siitä jo lapsena.Olemme yrittäneet "rimpuilla yhdessä",mutta
      on tullut elämän varrella asioita,jotka puhkaisevat esiin taas tämän kateuden.
      Taloudellisesti siskolla menee paljon paremmin kuin itsellä,mutta kaikkea ei voi rahassa näköjään mitata.
      Minä olen täysin syytön siihen,että hän ei ole saanut lasta eikä nyt voi olla mummu.
      Hän vaan ei kestä katsella,kun minulla on perhe ympärillä.
      Näin on tilanne,ettei hän enää halua olla yhteydessä minuun.
      Tämä oli meidän tarinamme ja se on siinä.
      Olin aluksi ymmällä,mutta onhan välien viilentymiseen selitys.

• vapaa!!!

Minä en vastaa juopon, väkivaltaisen, mt-ongelmaisen siskoni yhteydenottoihin.

Niitä tulee ikävä kyllä säännöllisin väliajoin vaikka hän itse toivoi viimeisen yhteydenpidon jälkeen että pysyisin pienesssä ahtaassa elämässäni enkä häiritsisi häntä tai hänen ukkoaan. No en ole häirinnyt sen koommin jos nyt en ennen sitäkään. Mutta en ole enää velvollinen olemaan yhteydessäkään.

• tiedän...

juopot on kauheita ja osaavat syyllistää ei mitään empatiaa...

• naurettavia pellejä

sairaita on sellaiset jotka syyttää omista ahdistuksista omia sisaruksiaan, siksi varmaan ei haluta olla missään yhteydessä ja juopot osaa tämän homman kun se viina ahdistaa lopulta ja syyllinen pitää löytää, koska hehän vaan on kärsijöitä ja siksi juovat...

• kissa K
        naurettavia pellejä kirjoitti:

sairaita on sellaiset jotka syyttää omista ahdistuksista omia sisaruksiaan, siksi varmaan ei haluta olla missään yhteydessä ja juopot osaa tämän homman kun se viina ahdistaa lopulta ja syyllinen pitää löytää, koska hehän vaan on kärsijöitä ja siksi juovat...

Täällä myös muuan joka ei halunnut olla yhteyksissä sisareensa eikä äitiinsä. Yritin heille sanoa suoraan mistä mm. olin loukkaantunut, mutta ei se mennyt heillä ollenkaan jakeluun, sanani putoislivat kuin hanhen selästä, tai äitini taholla aiheuttivat suuttumisen ja syyttelyn. Sisareni soitteli joskus vastaajaan ja sönkötti (kännipäissään) miksen pidä yhteyttä "kun sisaria sentään" ollaan, ja äiti haukkui mua soitoillaan lisää vastaajaan. Kummankin jokainen yhteydenoton yritys vahvisti päätöstäni pysyä heistä erossa,vaikka välillä haikeilin, pitäisikö vielä yrittää... Mutta sain henkisesti turpiini joka kerta, uudelleen ja uudelleen. Vuodet kuluivat, ja sisareni kuoli viime vuonna alkoholismiin. En ollut tavannut kuin käytännön pakosta lähiomaisen hautajais - ja kuolinpesäasioissa kymmenen vuotta sitten viimeksi. Äitiä kävin yleisinhimillisyydestä katsomassa sisareni kuoleman jälkeen muutamia kertoja, mutta en jaksanut sitä, kaikki lapsuuden muistot vaan alkoivat aktivoitua unholasta, ja pitkään pohdittuani päätin ajatella omaa mielenterveyttäni, ja jättää hänet uudelleen omilleen.
        En usko ettäalkuperäisellä kirjoittajalla on kyse tästä, mutta on ihmistyyppi, joka ei näe itseään ollenkaan todellisessa valossa, ei tunnista itsessään mitään pahaa eikä toisia loukkaavaa, vaan ihmettelee ihan vilpittömän viattomasti miksi muut erkanevat, ja syyttävät näitä erkaantumisesta.

• ....................

Surullinen pikkusisko!

Kuuluuko mitään uutta? Joko olet saanut jonkinlaista selvyyttä tilanteeseen? Vai oletko edes yrittänyt enää?

Terveisin: Utelias

• en ota yhteyttä

alkoholiongelmaisten sisarusten kanssa ei lopulta halua olla missään yhteydessä, ja syynä se koska ei vaan jaksa olla heidän sylkikuppina, sillä he vetävät kaikkea lapsuuden juttuja jopa leikissä tapahtuneita, ja syyttävät kaikesta, itse ovat täysin viattomia, eli jotain sadismia selvästi, viina ei sovi kaikille..

• äljoiyhpuh

Yää on sairain viestiketju ikinä!

• surullinen pikkusisk

Eipä ole mitään muutosta tapahtunut asian suhteen..jatkan elämääni edelleen ilman siskoa..onneksi on muita läheisiä ihmisiä ja ystäviä olemassa!

• withoutsister

Tuttua: ei reagointia puhsoittoihin silloin kun on hyvin asiat, kun menee päin puota, sisko=minä on silloin oivallinen roskasanko, johon kaikki voi kaataa. Näin oli vielä viime talvena, vaan ei ole enää. Tein lopun sanomalla ääneen, etten ole sinun psykiatrisi enkä "Leelian lepotuoli" ja että minullakin voi olla elämä josta kiinnostua. Ja kas - perille meni: joku harva soitto silloin tällöin, ilman kiukkua/piruilua, mutta edelleenkään tekemiseni eivät häntä kiinnosta. Vaan ei se mitään, koska minulla on tosi ystäviä, elämän siskoja, joiden kanssa keskustelu sujuu toisia kunnioittaen ja ymmärtäen.

• ei vaan jaksa

Sama täällä, en ole enää jatkossa mikään kuuntelija, enkä soita itsekkään. Aina vaan kännissä soittavat tai viestivät, onneksi kännykän saa äänettömäksi, sillä illat joskus yötkin saa kuulla kaikenlaista valitusta ja minun pitäs olla kuuntelijana.

• JK

NIINKÖ

• Eroa

Eroa hänestä. Tee rituaali, jossa siunaat hänet ja päästät vapaaksi. Ei siskojen tarvi olla yhdessä. Monesti heistä on todella haittaa. He tietävät sun heikot kohdat ja saattavat loukata. Kuka haluaa ainaista riitaa. Anna hänen mennä. Sieltäpähän tulee, jos tulee. Anna hänen elää omaansa miten haluaa. Nyt elämään omaa elämää täysillä ilman siskoa.

• oma elämä

Ei kannata ottaa mitään yhteyttä enää, tiedän miten siskot voi jopa nauttia kun saavat toisen elämän kurjaksi, ja usein siihen liittyy alkoholin väärinkäyttö.
      Itse en enää provosoidu ilkeistä puheista ja viesteistä.
      Herran rauhaa heille jatkossa.

• Matti_kk

Älä välitä.Minulla on veli ja sisko.Kumpikaan ei ole tahtonut pitää yhteyttä vuosiin.Olen eri tilanteissa,joissa on kysytty lähiomaisia,kuten sairaalaan joutuessa sanonut,ettei niitä ole.Parempi pitää heitä kuolleina kuin vaivata mieltään sillä että he eivät pidä yhteyttä.

• jätä rauhaan jo

Siskon ei tarvii vastata puheluihin ja anna hänen olla rauhassa. Kaikilla on oikeus elää omaa elämää ja kun ei vastaa se tarkoittaa, että ei halua olla yhteydessä enää.

• ..........

Kaikilla on velvollisuus selitykseen, ellei sitten ole pahasti loukattu!!!
        Ihmissuhteissa on myös velvollisuuksia!!! eikä vain etuuksia!!!
        Ja jokainen ihminen on ansainnut edes sen, p.e.r.u.s.k.u.n.n.i.o.i.t.u.k.s.e.n!!!
        Vai onko "vain sentti selkärankaa!?"

• kaikennäköistä

Apua. Aloittaja on täysi psykopaatti. Ei voi olla totta että täällä sisko joka ei pidä yhteyttä leimataan hulluksi. Hän on se joka todellisuudessa kamppailee eroon tuosta kammottavasta hyväksikäyttösuhteesta ja täällä itse marttyyri esittäytyy uhrina. Herätkää! Miksi muuten yhteydenpitoa ei olisi! siihen on aina syy..jos takana ei olisi kieroilua ja manipulaatiotata ei radiohiljaisuutta olisi. Toivon ettei siskosi joudu enää ikinä kohtaamaan sinua! jopa rukoilen hänen puolestaan vaikken uskovainen olekaan..:/ surullista että olet niin sairas ettet nää omaa tilaasi.

• no höh

No olipa pitkälle meneviä päätelmiä....
        Ehkä pitäis nukkua yöllä.

• jätä rauhaan jo

Mitä sinä häiritset hänen lapsia ja miesystävää, jos tästä huomaa, että olet itse aiheuttanut tilanteen.
      Ei kukaan halua olla yhteydessä jos alkaa olla riesaksi jo.

• Myöspikkusiskoitese

Up Up!

Hei surullinen pikkusisko! Onko tänä päivänäkään vielä auennut miksi siskosi lopetti äkisti yhteydenpitonne? Jos selvisi niin mitä tähän päivään kuuluu?

• ihuono

Jättäkää siskot rauhaan ja antakaa elää omaa elämäänsä jos he sitä haluavat!!!
      Minun siskoni vierailujen jälkeen, minulla oli aina aliarvioitu olo, aina tein jotain väärin.
      Nyt pidän etäisyyttä ja voin paljon paremmin.

• lopetinsoittelut

sama täällä, sisko voi vähätellä ja luulee et voi sanoa miten rumasti vaan, eikä haittaa muka ja vielä yli kuuskymppisenä...

• soittoihinkyllästynyt

Euron soitto sunnuntai oli pahin painajainen kun sisar soitteli joka sunnuntai ja jaaritteli vaihka kaksi tuntia sukulaisista tai ihmisistä joita en edes tuntennut enkä ole koskaan tule tuntemaankaan.Utelu minun ja yheisten sukulaisten ja tuttujen elämästä ja niiden kierrättäminen oli joka sunnuntaista,lakkasin vastaamasta puhelimeen sisarelleni,kun en vastannut niin soitti tyttärelleni ja kyseli miksen vastaa puhelimeen vastasi että vaikee sanoa kun olen eri paikkakunnalla.Myöhemmin vastasessani kerroin että en pidä puhelinta aina mukanani koska tulee niin paljon puheluita että en halua jaaritella vaan jos on asiaa sanon asiani enkä kuluta kenenkään aikaa.Olen yrittänyt sanoa että puhelinlaskuni on pieni sen takia että en jaarittele vatvomassa toisten asioita mutta ei tunnu menevän perille.Nyt vastaan sisarelleni yhden kerran kuukaudessa ja olen sanonut että jos tärkeetä asiaa niin laittaa testiviestin niin soitan.

• ringringvaan

Ap kirjoitti, että soittelimme päivittäin ja vielä sen l i s ä k s i viestittelyä ja sähköpostittamista! Ei voi olla totta! Mikään asia ei tuollaista määrää yhteydenpitoa vaadi, on todellakin outoa ja ahdistavan kuuloista. Isosiskolle on ollut jo puolipäivätyötä tuollainen yhteydenpito.

soittoihinkyllästynyt voisi olla minun kirjoittamani, todellakin, nuo euron puhelut ovat varsinainen piinapenkki! Heh! Hassunkurista, että joku on kokenut juuri saman, joutavanpäiväistä jaarittelua ja juoruilua sekä utelua. En välejä ole poikki pannut, mutta ylimääräisiin joutaviin puheluihin en vastaa.

Tällaisilla puhelinterroristeilla voi olla ongelmana se, etteivät ymmärrä ajatella asiaa muiden kuin itsensä kannalta, oma elämä voi olla kapeaa ja yksinäistä eikä vihjailu siksi mene perille. Esimerkiksi se, ettei ole mukava kuunnella muiden elämään kohdistuvaa juoruilua tai mielipiteitä, joita ei ole kysytty. Puuttuminen joka asiaan ja utelu saattaa myös kuulua toimenkuvaan. Marttyyrin viitan vetäminen harteille välirikon yhteydessä ei auta ymmärtämään asioita toisen henkilön kannalta. Se olisi kuitenkin ihmissuhteissa tärkeää.

• kateuskotaijokumuu

Mitä vanhemmaksi tulen, sitä iloisempi olen siitä, että olen ainoa lapsi. Ei tarvitse taistella joulutraditioista, vanhempien hoitamisvuoroista eikä perinnöistä. Jos sukulaisten kanssa ei suju, voi suhteen helposti lopettaa.

Jotkut ketjussa jo mainitsivatkin välirikon mahdolliseksi syyksi sisaruskateuden. Kateellinen voi olla aivan mistä tahansa, mikä kateuden kohteen mielestä ei ole mitenkään erikoista, koska kateuden syy on tyytymättömyys omaan elämään. Kateuden kohde joutuu tietämättään vertailun ja kilpailun kohteeksi ja yleensä myös mustamaalauksen ja ilkeilyn kohteeksi suoraan ja/tai selän takana. Kateellinen on itsekeskeinen eikä hän pysty ajattelemaan tilannetta toisen kannalta. Kateuden kohteelle kadehtijan raivo tulee monesti aivan yllätyksenä. Kateellinen syyttää konflikteissa yksinomaan toista osapuolta, hän muutenkin katsoo toisten olevan syyllisiä siihen, ettei hän ole tyytyväinen. Hän on väärinkohdeltu ja oikeutettu niihin asioihin, joita kadehtii. Kateellisesta saa lapsenomaisen tai puberteettisen vaikutelman.

Jotenkin tästä aloituksesta ja jatkosta tulee mieleen, että jotain olennaista on jätetty kertomatta.

• Anonyymi

Mun sisko muuttui piruksi kun se sai poikaystävän nyt se asuu 95% ajasta sen ukon luona ja mun sydän särkyy mä varastin sen hatun että se huomaisi mut edes jotenkin miks tän piti mennä näin meidän välit on pilalla 😨😨😨, se sanoi ettäm iehen luokse pääsee eroon musta ja että mä olen hemmoteltu paska , minkä mä voin sille ettei mulla ole mukavaa siskoa ,

• Anonyymi

Varastaisin siskon elämän heti jos mahdollista hän käy töissä ja saa palkkaa toisin kuin minä 🧐

• Anonyymi

manipuloiva sisar usein haluaa aina jotain, valittaa köyhyyttä, et sille annettas kaikkea, ei kiitä mistään jos saa

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      350
      8878
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2581
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2358
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1955
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1542
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1401
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1347
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      184
      1328
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1310
    10. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1227
    Aihe