Haluaisin siirtää autoni tuulilasissa olevaa taustapeiliä ylöspäin tai poistaa sen, koska olen melko pitkä ihminen ja peili peittää tehokkaasti näkymän lähelle etuoikealle kaupunkiajossa (auto ilmeisesti suunniteltu hieman lyhyemmille ihmisille). Pitää aina kurkkia sivuilta peilin taakse jos haluaa nähdä mahdolliset jalankulkijat. Millaisella liimalla se on kiinni tuulilasissa, mistä saisi hyvää liimaa siihen jos sen repäisee irti ja liimaa hieman ylemmäksi? Saako sen peilin poistaa kokonaan? Pelkillä sivupeileilläkin pitäisi pärjätä (kuten kuorma-autoissa).
Tuulilasin taustapeilin siirtäminen/poistaminen?
8
3918
Vastaukset
- kaksi+yksitoista=kolmetoista vai paljon se oli
en tämän päivän autoista tiedä, mutta ei-niin-kauan sitten määräykset olivat peilien osalta niin että jos taustapeiliä ei ollut, piti peili löytyä myös oikealta puolelta. Tuolle ylempänä olevalle PARKKIvaloviisastelijalle tarkennuksena, TAUSTApeilillä tarkoitetaan sitä auton sisäpuolella olevaa peiliä josta kuikuillaan taaksepäin (juujuu, onhan se meikkipeilikin PEILI).
Kysäisepä katsastuskonttorilta miten tämä tänä päivänä menee.
Jos päädyt peilin siirtoon, suosittelen merkkikorjaamosta tai tuulilasiliikkestä haettavan ihan tähän kyseiseen hommaan tehtyä liimaa. Olosuhteet kun ovat melko rajut, mikä tahansa Loctite tai Plasticpaddinki ei tässä toimi. - mek.1981
Taustapeili ei ole pakollinen mutta sivupeilit on heitä vesilintua koko peilillä.
Mutta kannattaa lasiliikkeessä käydä kysäisemässä miten se onnistuu parhaiten. - Hessu.
Kävin kahdessa eri katsastusliikkeessä kysymässä asiasta ja molemmat olivat sitä mieltä, että peilin voi poistaa jos auton molemmin puolin on sivupeilit taakse (vrt umpipakettiauto). Toisessa konttorissa sanoivat, että katsastuksessa saattaa tulla huomautus keskipeilin puuttumisesta, mutta se ei johda toimenpiteisiin eikä hylkäykseen.
Tuulilasifirmassa sanottiin että peilin varsi lähtee irti pyöräyttämällä, mutta riski lasin rikkoutumiseen pyöräytyksen yhteydessä on olemassa. Jätin toistaiseksi peilin varren siis paikoilleen, mutta näkymä parantui selkeästi kun poistin keskipeiliosan. - Glasruutta
Peili on yleensä kiinni jonkinsoritn vulkanoivalla kaksipuoleisellateipillä, autolasiliikkeessä homma hoituu.
- Auto Masentaja 2
Minun autoissani keskipeili on ollut kiinni erityisellä lasiliimalla. Saa ainakin autotarvikeliikkeistä. Tavallinen pikaliima tai epoksi ei pysy kiinni lasissa.
- lasiliimaaja
Auto Masentaja 2 kirjoitti:
Minun autoissani keskipeili on ollut kiinni erityisellä lasiliimalla. Saa ainakin autotarvikeliikkeistä. Tavallinen pikaliima tai epoksi ei pysy kiinni lasissa.
Pysyy se epoksikin lasissa koska se on ainoa liima jolla metallin saa kiinni lasiin todella tukevasti.
Vika on vain siinä että peili pitäisi jotenkin tukea paikalleen kuivumisen ajaksi ja epoksi lähtee valumaan peilin alta pitkin lasia ennen kuivumistaan. Epoksilla liimattua metallivartista peiliä ei taatusti saa ehjänä irti kun tulisi aika vaihtaa tuulilasi.
Olen joutunut liimailemaan irronneita peilejä takaisin lasiin muutamaan vanhaan autooni ja kiinnitystapoja on ollut kaksi: kaksipuolinen teippi joka on kai kaikissa uudemmissa autoissa (maksaa euron tai pari merkkiliikkeessä) ja uv-valossa kovettuva lasiliima jota saa autotarvikeliikkeistä.
Tuo lasiliima kuivuu hetkessä kirkkaassa auringonpaisteessa joten peiliä ei tarvitse sen kummemmin tukea liimaamisen ajaksi. Lopullisen kovuutensa tuokin liima saavuttaa vasta jonkin ajan kuluttua joten peiliä ei kannata ruveta vääntelemään samalla hetkellä kun se on tarttunut kiinni (t. nimim: tuli kokeiltua). Tällä hetkellä kelit ovat mitä ovat joten kuivuminen saattaa kestää toukokuuhun ;)
- Metriheikkikovalainen
Itsellä ollut aina sama ongelma. USEIN ongelmaa helpottaa kääntämällä peili 180 astetta akselinsa ympäri.
Tämä onnistuu silloin, jos peili on kiinnitetty varteen "yläreunastaan", jolloin peili "nousee sentin pari ylemmäs. Ainoa haitta on se, ettei tämän jälkeen ns. "häikäisynsuojanappia" voi käyttää kun se sojottaa kattoon, mutta se on pienempi paha...
Jos ymmärsit, niin kokeile. Mikään ei mene rikki.- Hessu.
Se peili on keskeltä kiinnitetty, eli tuo kääntötemppu ei onnistu minun autossani. Se on nyt poistettu ja alkaa pikkuhiljaa tottumaan siihen että käyttää vain sivupeilejä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku665515Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti882818- 2742571
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362419Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä212050Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2511673Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai571283Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v131163- 881135
- 901126