Mikä on sellainen virstanpylväs, jossa nykyauto muuttuuhyödykeestä taakaksi?
Paljonko nykyauto kestää kilometrejä?
90
16837
Vastaukset
- frangrabba
kyllä se jossain 200tkm paikkeilla taitaa olla sen jälkeen tulee jos jonkun näköistä remppaa,no tietenkin riippuu paljon ajetaanko kaupunkissa vai maantiellä
- Ford Focus -04
250 000 km tuli juuri mittariin ja normihuolloilla on pärjätty eikä ole mitään ylläreitä tullut. Huollot 190-340 € ja yksi jakohihnanvaihto. Renakaita toki on kulunut.
Ok, kyseessä on "vain" viisi vuotta vanha auto eli ikä ei vielä hirveästi paina. - joskus näinkin
Ford Focus -04 kirjoitti:
250 000 km tuli juuri mittariin ja normihuolloilla on pärjätty eikä ole mitään ylläreitä tullut. Huollot 190-340 € ja yksi jakohihnanvaihto. Renakaita toki on kulunut.
Ok, kyseessä on "vain" viisi vuotta vanha auto eli ikä ei vielä hirveästi paina.Tasan ei käy onnen lahjat. Tutulla vm 2003 mondeossa taulussa 170 tkm ja moottoririkko. Korjauskustannukset samaa luokkaa kuin vastaavan, mutta ehjän, auton arvo = ei kannata korjata.
- Aina kannattaa
joskus näinkin kirjoitti:
Tasan ei käy onnen lahjat. Tutulla vm 2003 mondeossa taulussa 170 tkm ja moottoririkko. Korjauskustannukset samaa luokkaa kuin vastaavan, mutta ehjän, auton arvo = ei kannata korjata.
Ensinnäkin kyseinen ehjä Mondeo, peruskuntoisena, perusvarustein, kohtuu km, maksaa 5000 - 7000 e. Ehjän käytetyn moottorin saa kun hyvin tinkaa 1000 - 1200 e pintaan rahti. Asiansa osaava pikkupaja vaihtaa moottorin abt. 5 - 7 tunnissa eli abt. 300 - 600 e. Koko homma enintään 2000 e luokkaa ja tuskin vanhan moottorin remppaminenkaan päälle 3000 e maksaisi ja silloin siinä autossa olisi uutta vastaava moottori joka nostaisi auton arvoa. Itse teetin auttoni viimeksi markka-aikaan täyden konerempan ja se maksoi kaikkineen 6000 mk (~10 v sitten), niin että tuo 3000 e saattaa ampua aika paljon yläkanttiin.
Yleensä noilla Mondeon bensakoneilla 1.8 --> ajetaan hyvinkin reilut 300 tkm. - merkkikorjaamossa
Aina kannattaa kirjoitti:
Ensinnäkin kyseinen ehjä Mondeo, peruskuntoisena, perusvarustein, kohtuu km, maksaa 5000 - 7000 e. Ehjän käytetyn moottorin saa kun hyvin tinkaa 1000 - 1200 e pintaan rahti. Asiansa osaava pikkupaja vaihtaa moottorin abt. 5 - 7 tunnissa eli abt. 300 - 600 e. Koko homma enintään 2000 e luokkaa ja tuskin vanhan moottorin remppaminenkaan päälle 3000 e maksaisi ja silloin siinä autossa olisi uutta vastaava moottori joka nostaisi auton arvoa. Itse teetin auttoni viimeksi markka-aikaan täyden konerempan ja se maksoi kaikkineen 6000 mk (~10 v sitten), niin että tuo 3000 e saattaa ampua aika paljon yläkanttiin.
Yleensä noilla Mondeon bensakoneilla 1.8 --> ajetaan hyvinkin reilut 300 tkm.No kun kuulemman merkkikorjaamon arvio korjauskustannuksista oli 7000 €.
Ja ymmärrän kyllä hyvin, ettei hirveästi motivaatiota ole enää upottaa tonneja autoon, joka on tähänkin asti viihtynyt pajalla. Mm. ovet menivät kittivikojen vuoksi vaihtoon jo vuosia sitten.... - ed....
merkkikorjaamossa kirjoitti:
No kun kuulemman merkkikorjaamon arvio korjauskustannuksista oli 7000 €.
Ja ymmärrän kyllä hyvin, ettei hirveästi motivaatiota ole enää upottaa tonneja autoon, joka on tähänkin asti viihtynyt pajalla. Mm. ovet menivät kittivikojen vuoksi vaihtoon jo vuosia sitten....Romuttamolla konevikaisesta autosta voi saada muutamasta satasesta tonniin, korjattavaksi myytäessä ehkä 1500-2000 e. Kun sijoittaa 2000 e remonttiin ja myy vaikka 6000 e, siinä jää myyjälle paljon enemmän kuin kahdessa ekassa vaihtoehdossa, vielä jos on ovetkin uusittu, saattaa saada sen 7000 e.
Ei kukaan korjauta liki 10 v autoja merkkikorjaamossa ja harva edes huollattaa siellä. - Romuttaja
Suurin osa autotehtaista ainakin vielä 2-3 vuotta oli sitä mieltä, että auton käyttöikä on täynnä kun kilometrejä on kasassa 250 000. Sen jälkeen heidän näkökulmastaan auto on lähinnä kierrätyskamaa. En ole enää, mutta olen ollut aiemmin maahantuojan töissä, jossa tämä linja tuli kyllä aika selväksi.
- Anonyymi
Juu itselläni Toyota hiace ollut kovassa työajossa kohta 700 tuhatta eikä mitään muuta kuin huoltoja Siis kyllä autoissakin on eroja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu itselläni Toyota hiace ollut kovassa työajossa kohta 700 tuhatta eikä mitään muuta kuin huoltoja Siis kyllä autoissakin on eroja
Hiacen kanssa on vain niin että mies loppuu ennemmin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu itselläni Toyota hiace ollut kovassa työajossa kohta 700 tuhatta eikä mitään muuta kuin huoltoja Siis kyllä autoissakin on eroja
Korjaukset ovat huoltoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu itselläni Toyota hiace ollut kovassa työajossa kohta 700 tuhatta eikä mitään muuta kuin huoltoja Siis kyllä autoissakin on eroja
Kova työajo = terveisiä kuljetettu.
- rehgrq¨'30pyh
Se on IHAN käyttäjäkohtainen asia. Joku ajaa huolettomia kilometrejä 500.000 km ja jollakin torvelolla auto on loppuun ajettu alle 100.000 km kohdalla. Oma huolenpito autosta on ratkaiseva tekijä.
Samoin auton merkki vaikuttaa asiaan, jotkut kestää ja toiset ei.
Kestävinä merkkeinä voisin mainita Mersut ja Japskit. Muiden eurooppalaisten laatu loppuu sinne 300.000 km paikkeille. Ruosteesta, joka on pahin vihollinen selviää ruosteenestolla ja auton puhtaudella.- noissa kilometreissä
No ei ole ihan pelkästään käyttäjän vika, jos yhdellä auto kestää 500 tkm ja toisella saa jo pistää osaa vaihtoon 100 tkm ajetusta....
Jos/kun sillä 100 tkm autolla on ajettu kaupunkiajoa n. 30 km/h keskinopeudella (H:gin keskusta), niin
- siinä on moottori pyörinyt yhtä monta tuntia kuin 250 tkm maantieajoa (@ 80 km/h) nähneessä autossa
- jarrupaloja on lämmitelty, vaihdekeppiä hämmennetty ja kytkintä käristetty 100 m välein vs. se toinen, missä on pistetty aina vakionopeuden säädin päälle ja painettu seuraavat 50 km polkimiin koskematta
- jne. - paakerin Nelli
Älä nyt nauruun tapa. Nykyiset mersut ovat paskalaatikoita.
- 2010-luvulta
Väittäisin, että aika tasalaatuisia ovat monet nykyautot keskenään. Suurin osa valmistajista kun käyttäää samojen alihankkijoiden, esimerkkinä vaikka Bosch, osia automalleissaan.
Enemmän siihen "kestävyyteen" taitaa vaikuttaa auton hintaluokka- ja haluttavuus uutena ja käytettynä.
Monista premiumeista kun maksetaan vielä reilusti ajettuinakin helposti 20teur, kyllä silloin eteen sattuvat moottori- tai vaihteistoremontit yleensä hoidetaan kuntoon, vaikka mittarissa olisikin jo sellaiset 200-300tkm, näiden jälkeen onkin helppo ajella lisää lähes toinen mokoma.
Toinen tilanne on saman ikäisellä pienemmällä perusmerkin autolla, jonka arvo saattaa liikkua samoilla kriteereillä jossakin 5teur hintaluokassa. Silloin useampi jättää esimerkiksi 2-3teur hintaisen moottori- tai vaihteistoremontin tekemättä ja auton elinkaari päättyy tähän.
Aivan toinen asia kestävyyden suhteen ovatkin sitten nämä 2010-luvun autot "edistyksellisine teknologioineen".
Nämä turboahdetut downsizing moottorit, start/stopit, koko ajan lisääntyvä elektroniikka esimerkiksi kosketusnäyttöineen, kaikenlaisine kameroineen, ajoavustimineen, itsesäätyvine valoineen ja vaikkapa sähköisine käsijarruineen takaavat aivan varmasti harmaita hiuksia omistajille viimeistään siellä 5-7-vuoden ja/tai 200tkm tietämillä.
Oikein kammottaa ajatella, kuinka kalliiksi tuollaisen nykyauton pito tuleekaan vaikkapa 10-vuotiaana ja 200tkm ajettuna.
- se on
Pienellä kopperolla paljon stadin repimistä. lienee 100 tkm rajapyykki, keskikokoinen sekalaisessa ajossa menee mutkitta tuohon asti sen jälkeen menee kulutusosia ja 300tkm jälkeen finaalivaihe.
Paljon pelkkää maantietä ajavalle 500tkm jos parilitrainen kone, sen jälkeen kaput. - kysymys.
Jaa-a, hyvä kysymys, meidän vanha Golf joka vaihdettiin pois 8v sitten ja 225tkm mittarissa, näyttää olevan edelleen liikenteessä...siinä on pakko olla jo reippaasti yli 300 jos ei jopa 400tkm mittarissa. Vastaan että 300tkm alkaa kai olla se raja, jonka jälkeen kannattaa jo kiireellä alkaa harkita uutta.
- gbgnspfpn
Puoli milliä nyt menee kaikilla pikkukinnereilläkin. 80-luvullahan ostaja haastoi myyjän oikeuteen kun mersun miljoonamittari oli kierähtänyt ympäri eli ajetu n1.3milj km, mittarilukema n300000km. Ostaja muuten hävisi juttunsa ja maksoi vielä oikeudenkäyntikulutkin
- ikä ja kilometrit sekä käyttö
Tuohon vaikuttaa sekä ikä, kilometrit, auton tyyppi että etenkin käyttö.
Lapin suolattomilla korpisuorilla ajettu 2l perusauto voi selvitä vaikka 500tkm/15v normaalien kulutusosien vaihdolla mutta sama auto pk-seudun ruuhkaliikenteessä ja suolaliemissä revittynä alkaa olla ns. valmis 200tkm/10v kohdalla.
Eli selvää vastausta on aika mahdoton antaa. Tavallinen bensanelikolla varustettu käyttöauto selviää suomalaisessa normaaliajossa (17tkm vuodessa, mökkireissuja ja taajama-ajoa) nykyään johonkin 300tkm/10v ikään asti ilman kalliita remontteja. Varsinkin pk-seudun suolaliemissä uitetuissa autoissa voi matkan pää tulla vastaan korin ruostuttua puhki (japsit, korealaiset ja opel/ford) tai jarrujen ruostuttua täysremonttikuntoon jarruputkia myöden (ranskikset, italialaiset).- Auto Masentaja 2
Jaa, vai ruostuu ne ranskiksien jarruputket.
Minulla on kaksi 20 v vanhaa ranskista joista toisella ajettu 380 tuhatta, toisella 170 tuhatta eikä jarruputket ole ruosteessa. Johtuisikohan siitä, että ovat kuparia? Mitenpä luulet, nimimerkki "ikä ja kilometrit sekä käyttö"? - Ei voortia
Auto Masentaja 2 kirjoitti:
Jaa, vai ruostuu ne ranskiksien jarruputket.
Minulla on kaksi 20 v vanhaa ranskista joista toisella ajettu 380 tuhatta, toisella 170 tuhatta eikä jarruputket ole ruosteessa. Johtuisikohan siitä, että ovat kuparia? Mitenpä luulet, nimimerkki "ikä ja kilometrit sekä käyttö"?Tuurilla ne laivatkin seilaa. Vähän kyllä kyseenalaistaisin kehumaasi Fordista. Lisäksi tuo jakohihnan vaihtovälisi on kyseenalainen. Liekö sinulla edes kyseistä autoa. Jakohihnan vaihtoväli on korkeintaan 100000 km. Olisit ajanut 240000 Fordillasi ja vain yksi jakohihnanvaihto. En usko puheitasi. Sitäpaitsi Ford on huono valinta.
- Alusta alkaen
Ei voortia kirjoitti:
Tuurilla ne laivatkin seilaa. Vähän kyllä kyseenalaistaisin kehumaasi Fordista. Lisäksi tuo jakohihnan vaihtovälisi on kyseenalainen. Liekö sinulla edes kyseistä autoa. Jakohihnan vaihtoväli on korkeintaan 100000 km. Olisit ajanut 240000 Fordillasi ja vain yksi jakohihnanvaihto. En usko puheitasi. Sitäpaitsi Ford on huono valinta.
Kuinkahan hyviä teitä on autolle ajaa lapin suolattomat soratiet. Ei jatkuva kivisade ole alustalle hyväksi.
- Ford.
Ei voortia kirjoitti:
Tuurilla ne laivatkin seilaa. Vähän kyllä kyseenalaistaisin kehumaasi Fordista. Lisäksi tuo jakohihnan vaihtovälisi on kyseenalainen. Liekö sinulla edes kyseistä autoa. Jakohihnan vaihtoväli on korkeintaan 100000 km. Olisit ajanut 240000 Fordillasi ja vain yksi jakohihnanvaihto. En usko puheitasi. Sitäpaitsi Ford on huono valinta.
eli 240 000 km:n kohdalla on menossa vasta toinen hihna. Seuraava vaihto on 320 000 km:n kohdalla. Näin menee Focuksen huolto-ohjelma, En muista minkälainen oli ikäraja hihnalle. Vaihtoa mainostetaan Lahdessa hintaan 349 € (osat työ).
- Focukselle
Ford. kirjoitti:
eli 240 000 km:n kohdalla on menossa vasta toinen hihna. Seuraava vaihto on 320 000 km:n kohdalla. Näin menee Focuksen huolto-ohjelma, En muista minkälainen oli ikäraja hihnalle. Vaihtoa mainostetaan Lahdessa hintaan 349 € (osat työ).
http://www.rsh.fi/index.php?page=huolto_focus
Pikkasen menee Fordin omien hintojen alle huollot:
Huollot 162 - 304 € (2.0i 130 hv)
Hihnanvaihdon listahinta kalliimpi kuin Fordin tarjous. - hinnoilla?
Focukselle kirjoitti:
http://www.rsh.fi/index.php?page=huolto_focus
Pikkasen menee Fordin omien hintojen alle huollot:
Huollot 162 - 304 € (2.0i 130 hv)
Hihnanvaihdon listahinta kalliimpi kuin Fordin tarjous.Mikä on loppulasku. Udet vetarit? Jarrupalat? Suodattimet. Laturin hihnat? Lakrut?
Öljyt? Jarrunesteen vaihto? Jarrujen herkistys? - tyytyväinen..
hinnoilla? kirjoitti:
Mikä on loppulasku. Udet vetarit? Jarrupalat? Suodattimet. Laturin hihnat? Lakrut?
Öljyt? Jarrunesteen vaihto? Jarrujen herkistys?suodattimet, öljyt, jarrusnesteet ja jarrujen herkistäminen on kuulunut hintaan. Paloista on pitänyt maksaa, mutta eihän niitä hirveästi kulu. Fordin varaosahinnoittelu on tunetusti yksi edullisimmista ja huollon yhteydessä ostetuista tippuu vielä 10-15 pinnaa pois.
- T-Köle
Ford. kirjoitti:
eli 240 000 km:n kohdalla on menossa vasta toinen hihna. Seuraava vaihto on 320 000 km:n kohdalla. Näin menee Focuksen huolto-ohjelma, En muista minkälainen oli ikäraja hihnalle. Vaihtoa mainostetaan Lahdessa hintaan 349 € (osat työ).
...itse tunnen vain muutaman Focus-omistajan ja kahdella heistä on hihna katkennut ja aiheuttanut tuhoa huomattavasti ennen 160tkm.
-eli uskonko sinua, vai kavereita? - Sieltäpä hyvinkin
Alusta alkaen kirjoitti:
Kuinkahan hyviä teitä on autolle ajaa lapin suolattomat soratiet. Ei jatkuva kivisade ole alustalle hyväksi.
Joopa joo, kyllä pohjoisessakin päätiet on olleet asfatoituja jo kymmeniä vuosia.
- Mistäköhänkeksit
Nuo ruostekommentit automerkeistä eivät kyllä täysin pidä paikkaansa.
Esimerkiksi Ford Focus Mk2 kestää hyvin ruostetta faceliftin jälkeen, samoin Opel Astra H on hyvin jo uutena suojattu.
Noita vanhemmat Fordit kyllä ruostuivat, etenkin ovien kittivikojen takia, Astra ei edellisenä G-mallinakaan kovinkaan pahasti.
Japanilaiset kyllä ruostuvat, pahiten ilmeisesti Honda ja Mazda. Myös jotkin Mersun ja Volkkarin mallit ovat olleet kovia ruostumaan.
Huom, nyt puhuttiin siis noin vuosimallien 2000-2010 autoista. - Anonyymi
Ruostumisen voi estää kunnollisella suojauksella joka myös käytetään määrävälein tarkistuksessa. Jotkut pöljät ei tajua sitäkään.
- Anonyymi
Ford. kirjoitti:
eli 240 000 km:n kohdalla on menossa vasta toinen hihna. Seuraava vaihto on 320 000 km:n kohdalla. Näin menee Focuksen huolto-ohjelma, En muista minkälainen oli ikäraja hihnalle. Vaihtoa mainostetaan Lahdessa hintaan 349 € (osat työ).
Toyotan ketjukäyttöinen jakopää kestää sen mitä autokin.
- Jenkkilaatua
Kaverilla on Chrysler, jolla on ajettu vasta 70 000 km. Silti laakerit paskana, laatikko peruskorjattu ja sähköt oikuttelee. Tehot kateissa ja kiihtyvyys tippunut huomattavasti kuin vertaa mitä oli uudempana. Harjapesu on syönyt maalipinnan.
- Trans-Shit
Tullut ajettua mm. 5 vuotta/60 tkm ajettua (paketti)autoa joka oli aivan lopussa. Auto oli ollut päivittäisessä kaupunkiajossa n. 30 km/päivä. Oven saran irtosi hitsauksistaan, huiput 100 km/h mittariin, alusta heikossa hapessa yms. Toisaalta Opel Corsalla on ajettu jopa 500 tkm ja silti käy ja kukkuu. Nykyaikaisista dieseleistä eräs oli taloudellisesa mielessä loppuunajettu noin 300 tkm kohdalla. Jatkuvia korjauksia ja kuluvien osien uusintoja. Sähkövikoja yms. Korjausten arvo lähenteli auton hintaa.
- kuppileko
Opelin pikkukoneesta paloi kannentiiviste 200tkm/12v stadin kehäpyörityksen jälkeen. Muuten menee huolto-ohjelman lisäksi vuosittain muutama normaali kulutusosakorjaus. Veikkaisin että 50-100tkm vielä ajaa ja sitten saa alkaa vaihtelemaan jarruosia, hitsaamaan ym kivaa. Mutta siis 200tkm pääsi ilman mitään kummempaa. Maalipinnan korjaus on luonnollisesti ollut jokakeväinen harrastus.
- km km km km
Tasa-sadat tonnit on jonkinlaisia virstanpylväitä:
0-50tkm: uudenkarhea
50-100tkm: kohtuullisesti ajettu, yleensä vielä haluttu
100-200tkm: käytetty, mutta merkistä riippuen vielä menettelee. Isot Volvot, Mersut ym. vasta sisäänajettuja.
200-300tkm: arvo alkaa olla jo alhaalla, paitsi joku E-sarjan iso diesel mersu vielä menee hyvin. Monet muutkin vielä ihan käyttökelpoisia, käytöstä ja huollosta riippuen. Korjauksia alkaa jo tulla kuluviin osiin väkisinkin. Yleensä ensimmäiset isot rempat jo tehty joten ei välttämättä huono valinta taloudelliselle TI-miehelle.
300-500tkm: paljon ajettu, jossa merkit alkaa erottua. Pikkuautot loppu, samoin ranskikset, japsit läpiruosteessa, vain Volvot, Mersut ym. vankan maineen autot pärjää. Kilsat kuitenkin tuntuu jo kaikissa. Auton taloudellisen käyttöiän loppu. Taksitkin menee vaihtoon 300tkm jälkeen.
>500tkm: näitäkin todistettavasti liikkuu, mutta enää lähinnä käyttöarvo omistajalleen.
Tietysti ikäkin vaikuttaa paljon. Ihan eri onko 300tkm/3v ajettu vai 30v. ajettu.- Apuvvva
Onko mielestänne hyvä diili ostaa pikkurahalla Audi A4, vm.95 ajettu 320tkm, täyd.huoltokirja, jakopäänhihna ja nokka-akseli juuri vaihdettu, Suomi-auto.
Koeajossa kaikki oli ok.
Mielipiteitä!!! - huhhuhhuhhuuh
Kyllä kaikki paljon ajetut, isotkin Meset ja Vollet joiden kyydissä olen ollut, joitakin jopa itse ajanut, on olleet pahemman luokan pehmeitä linttoja, Melko masokisti täytyy olla, joka viitsii ajella reilusti yli 300tkm ajetulla pommilla, oli se sitten kuinka edustava tahansa.
- Jap.....
edes pikkuautolle. Luonnollisesti myös auton ikä vaikuttaa. Vähän ajettu kuluttavaa kaupunkiajoa ja ikää 10 v, huollot vähän niin ja näin, säilytetty taivasalla, ei lohkolämppäriä, ihan taatusti alkaa vikoja esiintyä. Toisaalta taas jos vastaavalla autolla ajetaan muutamassa vuodessa 200 tkm hyvillä teillä, pitkää matkaa, asiallisesti huollettu, se ei välttämättä juuri uutta häpeä.
Keskikokoluokan auto kestää hyvässä hoidossa hyvinkin 300-400 tkm ja sen 10 v ilman, että tarvitsee vielä tehdä isoja remontteja. - meitsi tässä
itse en suostu ajamaan yli 100tkm ja yli 5 vuotta vanhalla autolla.
Vaihtoon viimeistän 90-95tkm kohdalla.- Anonyymi
Kädettömän juttuja.
- Ajan voima..
Jos kilometrejä ajetaan nopeassa tahdissa ja huollot tehdään oikein, 500 000 km on ihan normaalisuorite.
Käytännössä aika ehtii vanhentaa tiivisteitä ja suojakumeja ja haurastuttaa paikkoja. - elämäonkallistaon
VinksWonks-yhtymän ätsii koneet ei nää kahtasataatuhatta kuin unissaan.
Normaalisti koneen kesto on n. 2xiskutilavuus litroina. 2 litran kone 400 000 jne.
Näissä uusissa ätsii koneissa koneista on pumpattu ylitehot ulos joten kerroin on korkeintaan 1.5 -> 1.2 litran ätsii kestää 180 000 km korkeintaan, käytännössä tuskin edes sitä.
Siihen kun lisätään DSG-vaihteisto joka ei kestä 100 tuhatta niin aika kalliiksi tulee, vaan elämä on. Uusi DSG asennettuna, kustannus luokkaa 10 000 euroa. Kallista on, elämä on.- Automies...
Ajella autollaan pitkään, niin ainakin toyotan kaltaisia romuautomerkkejä kannattaa välttää, ne eivät oikein tahdo kestää edes 100tkm, sama koskee myös ranskalaisija autoja.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/1268433
Mercedes on kiistatta edelleen maailman kestävin ja laadukkain auto, sano autopiltin pelletutkimukset mitä tahansa..
http://www.iltalehti.fi/autot/2010080112093616_au.shtml
Sitten kun jostakin muusta merkistä kuin mersusta julkaistaan jatkuvasti samankaltaisia uutisia, niin voidaan alkaa puhumaan laadusta/kestävyydestä myös jonkun toisen merkin kohdalla, tosin ainakaan toyota tai jokin muu japsimerkki se tuskin tulee olemaan, sen verran kuraa on japsien TODELLINEN laatu tänäpäivänä. - ne toyotat
Automies... kirjoitti:
Ajella autollaan pitkään, niin ainakin toyotan kaltaisia romuautomerkkejä kannattaa välttää, ne eivät oikein tahdo kestää edes 100tkm, sama koskee myös ranskalaisija autoja.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/1268433
Mercedes on kiistatta edelleen maailman kestävin ja laadukkain auto, sano autopiltin pelletutkimukset mitä tahansa..
http://www.iltalehti.fi/autot/2010080112093616_au.shtml
Sitten kun jostakin muusta merkistä kuin mersusta julkaistaan jatkuvasti samankaltaisia uutisia, niin voidaan alkaa puhumaan laadusta/kestävyydestä myös jonkun toisen merkin kohdalla, tosin ainakaan toyota tai jokin muu japsimerkki se tuskin tulee olemaan, sen verran kuraa on japsien TODELLINEN laatu tänäpäivänä.joo itse ajelin 1,3litrasella 85 mallilla aikanaan sen 275000 jossa kone alko ryypiskellä jo hieman öljyä...muttei kuitenkaan niin paljon että olisi tarvinnut lisätä vaihtovälillä...
- Ex-MB
Automies... kirjoitti:
Ajella autollaan pitkään, niin ainakin toyotan kaltaisia romuautomerkkejä kannattaa välttää, ne eivät oikein tahdo kestää edes 100tkm, sama koskee myös ranskalaisija autoja.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/1268433
Mercedes on kiistatta edelleen maailman kestävin ja laadukkain auto, sano autopiltin pelletutkimukset mitä tahansa..
http://www.iltalehti.fi/autot/2010080112093616_au.shtml
Sitten kun jostakin muusta merkistä kuin mersusta julkaistaan jatkuvasti samankaltaisia uutisia, niin voidaan alkaa puhumaan laadusta/kestävyydestä myös jonkun toisen merkin kohdalla, tosin ainakaan toyota tai jokin muu japsimerkki se tuskin tulee olemaan, sen verran kuraa on japsien TODELLINEN laatu tänäpäivänä.Mersu oli tekniseltä laadultaa massatuotantoautoista lähes ylivoimainen vielä abt. 70-luvulla. Siinä missä valtaosa autoista alkoi oireilla, nitistä ja natista 100 tkm jälkeen, Mersu ei ollut kommonaan. Kori ruostui Mersussakin, hiukan mallista riippuen jopa keskimääräistä nopeammin.
Nyt ero on kaventunut huimasti. Korin ruostuminen on edelleen Mersun kompastuskivi, mutta monet muut merkit ovat saavuttaneet Mersun tekniikan laadussa ja osa varmaan jo mennyt ohikin. Jopa joissain japanilaisissa on samaa jämäkkyyttä = laadun tuntua. Myös ajo-ominaisuudet ja tuo jämäkkyys säilyy kuten Mersussa. Ehkä hintakin kertoo jotain. Ennen Mersu maksoi tuplat verrattuna vastaavaan japsiin. Nyt hintaero on perus japsiin verrattuna 20-30% luokkaa (Leksus on samoissa hinnoissa). Volvot ja Audit ovat samoissa hinnoissa eikä näytä Volkkarikaan paljoa halvempi olevan.
Näin se maailma muuttuu.
- ÖÄ'ipå'
riippuu ja riippuu niin monesta asiasta, myös autosta. 91-mallisessa 405:ssa oli kilometrejä yli 300 000 ja auto pelasi edelleen ihan hyvin, lähinnä ikä syynä vaihtoon. 99 vuoden 306:lla nyt ajettu 220 000 ja hienossa kunnossa edelleen, jarrut pitää nyt katsastukseen uusia ja todennäköisesti tuulilasi. Samaan aikaan toisena autona ollut -95 Astra, 210 000 km, sensijaan täysin paska, öljyä joutui lisäämään tämän tästä, jousia vaihtamaan, vetoniveliä, kori ruostui kuin sardiinipurkki, bensatankki vuoti ym. ym. Opelin tilalla on nyt menossa -05 Xsara, 110 000 km ja taas tuntuu hyvältä, mutta sehän onkin vielä melkein uusi.
Kyllähän useimmat autot kestää, käyttäjästä se kuitenkin eniten on kiinni.- F-AstraOliPommi
Miten menitkin hankkimaan Opelin F-astran (1991-2000), se yhdessä Vectra A ja B:n (1988-2002) kanssa ovat olleet Opelin kaikkien aikojen selkeästi laaduttomimmat tekeleet.
Selvästi parempaa laatua edustaa jo esimerkiksi G-Astra (1998-2005), tämän huomaa hyvin myös siitä, että niitä löytyy yhä huomattavan paljon varsin reippaasti ( 300tkm) ajettuina liikenteestä.
Kaikkien aikojen laadukkaimpina Opelin malleina pitäisin:
Omega A (1987-1994)
Frontera (1991-2005)
Corsa B (1994-2001-->erityisesti diesel)
Astra H (2004-2010, erityisesti facelift 2006-->)
Insignia (2008-2016). - faceliftsenollapitää
Komppaan tätä. Joka automerkiltä kyllä löytyy niitä epäonnistuneita malleja.
Monet niistä tosin paranevat huomattavasti elinkaaren aikana tehdyn faceliftin myötä.
Yleisenä nyrkkisääntönä voisikin pitää, että vältä AINA mallisarjan alkupään tuotannon autoja ja hanki useita vuosia tuotannossa jo olleen ja faceliftin kokeneen mallisarjan auto, merkistä riippumatta.
- uazz
kävelkää teille ei sovi autot
Moi, nykyäänhän auton moottori kestää hyvin ajoa, ja harvalla merkillä korin ruostuminenkaan on ongelma, mutta osaako joku sanoa, miten nykyauton kaikki sähköt uusitaan aikanaan, samoin turvatyynyt?
Luulen että uusissa autoissa juuri nuo sähköjohdot ja ohjausyksiköt tulevat ongelmaksi, samoin turvalaitteet vanhettuaan.- näytönkorjannut
Harvoin on sähköongelmia, sillä kaikki liitokset on vesitiiviitä, edellyttäen, että remontin yhteydessä katostaan avattu liitos kunnolla takaisin paikoilleen. Cdi boksiin, jos tulee vikaa, niin niillekin löytyy korjaajia ja yleisin vika niissä on ns. kylmäjuotos, joka löytyy suurennuslasilla ihan TI-miehen toimesta ja vähän näyttää kolvia niin taas pelaa, myös elektroniikkaa harrasajat korjailevat näitä muutaman kympin hintaan, jos jotain elektroniikkaosia tarvii vaihtaa jne.
- seat jamppa
seat leon 04 193tonnia mittarissa ei vikoja koskaan.
- Mutzibur
Nyt on Japanilaisen avolavan mittarissa 470.000 km Koneeeseen tehty huollot ja hihnanvaihdot ajallaan.Näissä piti olla muka vaihdelaatikot huonoja.Tässä äänetön laatikko öljyt vaihdettu kerran vuodessa.Kytkinkin alkuperäiskunnossa Latureita ym kulutusosia vaihdettu.Pellit alkavat kukkimaan.Kyllä joka automerkki kestää jos huolletaan ja osataan ajaa.
- Kokemusta150tkm
Melkoinen masokisti mahdat olla? Kyllä on täytynyt kankun ja korvien olla kovilla, kun tuollaiset kilometrit olet viitsinyt tahkota :)
- Anonyymi
Kokemusta150tkm kirjoitti:
Melkoinen masokisti mahdat olla? Kyllä on täytynyt kankun ja korvien olla kovilla, kun tuollaiset kilometrit olet viitsinyt tahkota :)
Kateellisen VW-miehen kommenttiko ? DSG laukeaa alle satkun !
- Seppo Sepon Seppo
Ennen Mersumiehet ajoivat 200d koneella 1milj km puheissaan.Tekniikan maailma purki vastaavan koneen jolla oli 200.000 ajettu.Eipä se kovin hyvältä näyttänyt.Ompa noita ollut.Eräski Mersu kun olin katsastuksessa niin inssi lähti jarrutesteriltä niin vetoakseli katkesi.Oli ruostunut melkein poikki suojakumin alta.Virtalukko jumittui kerran. Seuraavasta Mursusta oli yön aikana kuskinpuoleinen etukulma lysähtänyt alas oli jousi katkennut.Taas hinurilla korjaamolle.Seuraavana vuonna oikea etujousenkorvake repesi ja taas se puoli lysähti alas.Myös ruostepeikko tykkää näistä.Ennen oli rapeat Ranskalaiset mutta se on taakse jäänyttä elämää.Toista se on nämä rapeat Mursut.
- teeseitse-man
noin 100-150 000 km:n jälkeen joutuu yleensä vaihtelemaan aika paljon kulutusosia. (mm. jakohihna, jarrupalat, pakoputkea, yms.. ). 1.6-2.0 litraset bensa/diesel koneet monellla merkillä kestää kyllä normaalissa ajossa helposti sen 300 000 km.
nykyisistä pienistä 1.0-1.4 litraista turbokoneista ei oo kokemusta, joten en osaa sanoa minkälaisissa kilometrilukemissa sanovat työsopimuksen irti.... - wsdxzqz
Auto kuluu hyvin paljon ajotyylin mukaankin mutta jossain kohtaa aina tulee sitten ne kuluneiden osien uusinnat joka autossa. Vaikka jollain autolla on mittarissa 700tkm niin kyllä siihen on uusittu osaa, ei se niin ihme keksintö sekään ole että jarrut ei kulu eikä mikään muukaan. 'Laatuviat on sitten mitkä saattaa uusiutua osan kestävyyden mukaan, suunnittelu virhe ja jokin osa ei kestä kovin kauaa.
Pahat korroosio viat voi olla syy että auton ylläpito alkaa mennä liian hankalaksi.
Kun ne korroosio viat huomaa niin niitä voi olla joka puolella autoa sitten.
Mutta kyllä mä olen huomannut sen että auton korjauttaminen tulee halvemmaksi useimmiten jos vertaa siihen että paljonko joutuu maksamaan uudesta autosta. Jos joku tosi kallis remppa tulee niin ei se varmaan uusiudu enää ihan vähään aikaan jos senkin korjauttaa.
Että, kyllä sillä autolla aika pitkän taipaleen ajaa.
Itse olen ajatellut että jos automaattiloota leipoo niin ostetaan uus siihen tilalle sitten, maksaa varmaan paljon mutta sittenhän sillä taas pääsee pitkän matkan. - formuka one
mikä oli se formula 1 mainos jossa ajettiin 200 000 km ja moottori oli kuin uusi
- osssss
Pienet tsi ja ecopuustit sai saksalais inssiltä tuomion että korkeintaan 150tkm kestää ja vaihtoon.
Eihän sitä uskalla ostaa kuin kia ja hyundaita ku pitkät takuut... - FJUURTTIonjuu
Vuoden 2000 Mondeo 1.6 mittarissa on nyt 292 tuhatta kilsaa ja hyvin kulkee. Moottori ei syö öljyä ja 15 tuhannen välein on vaihdettu öljyt ja suodatin. On se vaan niin laatuvehje, että voin suositella merkkiä ja mallia luotettavuudesta kun ei ole jättänyt tien päälle koskaan.
- kehrää.hyvin
Nuo 15-20 vuotta sitten valmistetut olivat vielä vahvoja autoja, joissa oli vain kohtuullinen määrä elektroniikkaa. Nykyään on tiepalvelun tilastojen mukaan yhä suurempi osa tielle jääneistä elektroniikkavikojen syytä. Niitä ei useinkaan saa matkalla korjattua, vaan lavetilla merkkiliikkeeseen. Mullakin on vain 455 tkm ajettu tojo, missä kone ja laatikko vain sitkeästi kestävät. Apulaitteita, pakoputkea ja jarruja on saanut vuosien varrella hiljakseen uusia.
Ei ole mitään syytä vaihtaa, kun perustekniikka toimii moitteettomasti. - happamat_marjat
Kun on vain tyhjä lompakko ja itäauton romu, kannattaa selittää pihlajanmarjat happamiksi.
Kyllä ne tienposkeen uupuneet enimmäkseen on vanhempaa kalustoa. - takki_kääntyy
happamat_marjat kirjoitti:
Kun on vain tyhjä lompakko ja itäauton romu, kannattaa selittää pihlajanmarjat happamiksi.
Kyllä ne tienposkeen uupuneet enimmäkseen on vanhempaa kalustoa.Ihan samalla laila tyhjätaskut sanoi noista "nyt luotettavista" autoista. Ei uskolla ostaa, kun niissä on turvatyynyt (jopa 2 kpl), katalysaattori, polttoaineen ruiskutus, sähköikkunat tai ilmastointi.
- ruosteraiskaa
Vanhat Mondeot ruostuu varmaan pahimmin eurooppalaisista autoista.
- Anonyymi
kehrää.hyvin kirjoitti:
Nuo 15-20 vuotta sitten valmistetut olivat vielä vahvoja autoja, joissa oli vain kohtuullinen määrä elektroniikkaa. Nykyään on tiepalvelun tilastojen mukaan yhä suurempi osa tielle jääneistä elektroniikkavikojen syytä. Niitä ei useinkaan saa matkalla korjattua, vaan lavetilla merkkiliikkeeseen. Mullakin on vain 455 tkm ajettu tojo, missä kone ja laatikko vain sitkeästi kestävät. Apulaitteita, pakoputkea ja jarruja on saanut vuosien varrella hiljakseen uusia.
Ei ole mitään syytä vaihtaa, kun perustekniikka toimii moitteettomasti.No ei mulla enää ole sitä tojoa, kun vaihdoin sen toiseen Kaakkois-Aasian autoon. En halunnut epäluotettavaa Eurooppalaista vaivoikseni.
Maksoin käytetystä sopivan hinnan eli 5000 ja tietysti käteisellä, että sen verran pitää selventää sitä tyhjätaskuisuutta. Kun japseissa oli niin vähän huoltamista ja vielä vähemmän korjaamista, niin oli sukanvarteen kertynyt jo riittävästi vaihtorahaa.
Toista se olisi eurooppalaisella, missä DSG-remonttiin olisi jo huvennut noilla kilometreillä se 5 t€ ja vaihtoon olisi liiennyt vain roposia.
- 2.4STW__
Mitä tarkoitetaan kestämisellä?
- gammal.anglia
Sitä että Volvo Amazoneja on vielä paljon liikenteessä, mutta Vauxhall Viva on romiksessa.
- näköjään
gammal.anglia kirjoitti:
Sitä että Volvo Amazoneja on vielä paljon liikenteessä, mutta Vauxhall Viva on romiksessa.
En olisi uskonut, mutta 2014 ollut vielä 2405 Amazonia, ei yhtään Vivaa, nehän olisi nyt arvokkaita kun joku olisi pitänyt kunnossa, kaipa niitä kunnostuskelpoisia on. Harvoin liikenteessä Amazonejakaan näkee. Vauxhalleja yhteensä 480, mutta eipä niitä paljon ole tuotukaan, Vivaa ei kai edes valmistettu kauaa.
Tuolla on mielenkiintoisia tilastoja.
http://www.aut.fi/tilastot/suomen_autokanta_rekisterissa_olevat_(2014_saakka)/vuosittain/autokanta_31.12.2014/rekisterissa_olevat_henkiloautot_malleittain_31.12.2014_(top_500)
Muutos määrissä, olisi mielenkiintoista nähdä myös kuinka paljon ollut yhteensä mitäkin merkkiä/mallia rekisterissä.
http://www.aut.fi/tilastot/suomen_autokanta_rekisterissa_olevat_(2014_saakka)/vuosittain/autokanta_31.12.2014/rekisterissa_olevat_henkiloautot_merkeittain_31.12.2014?sort_column=3&sort_direction=
- Anonyymi
Mikä on sellainen virstanpylväs, jossa nykyauto muuttuuhyödykeestä taakaksi?
Heti kun valtio sotkee ahneet näppinsä siihen. Valtion mielestä auto ei ole hyödyke vaan ylellisyystuote, kuten kaikki muukin joka on uudempaa kuin 1800-luvun elämänmeno. Ylellisyystuotteeksi nimettyä on sitten helppo verottaa hurjasti kun valtio voi sitten tarjota "vaihtoehdon" ja väittää että elettiinhän 1800-luvullakin ilman moisia hömpötyksiä...
On mahtanut 1800-luvulla paska haista kaupungeissa kun hevoset paskoneet joka kohtaan... kärpäsiä auringonpaisteella levittämässä tauteja ja paskaliejua sateella... - Anonyymi
Eihän auto kulu loppuun, kun sitä huoltaa ja korjaa tarpeen mukaan.
Eri asia on sitten milloin korjauskustannukset nousevat niin kovaksi, että uudemman auton pitäminen tulee halvemmaksi.
Nykymoottoreille ja manuaalivaihteistoille 300 000 km ei ole mitään.
VW-konsernin TSI ja DSG on valitettava poikkeus; ne kannattaa kiertää kaukaa. - Anonyymi
Paljonko ajaa "ongelmitta" isolla 3-litraisella diiselillä, kun huollattaa ja vaihtaa öljyt ohjeen mukaan? Jos kone kiertää keskimäärin 1000 - 2000 rpm, luulisi 500 000 kilometria menevän huoletta...
Kestääkö isohko diisel paremmin kuin isohko bensakone ja onko Mersun kone kestävämpi kuin muilla valmistajilla?
Ympäristösyistä taitaa olla parasta luopua hyvinkin toimivasta autosta ennen kuin kone pettää vai pitäisikö tuote ajaa aina loppuun ja sen jälkeen kierrätykseen?
Sähkö- ja hybridiautot tulee ja vie voiton LOPULTA, mutta Suomessa auton keski-ikä on lähes 12 vuotta ja jopa Ruotsissa 9 vuotta. Hidasta on autokannan muuttuminen paitsi öky- ja öljyrikkaassa Norjassa, jossa lähes koko kansa hiihtää ja ajaa loppumatkan Teslalla. Teslaan saa 20 000 euron avustuksen valtiolta ja keskipalkka on 6000 - 7000 euroa/kk. Silloin on hyvä ostella uutta. - Anonyymi
Sähöllä toimivat paljon mölöä ilmassa , vaan konkretiaa ei . Vetyautot on veellä toimiva , ja se on tulevaisuutta.Tommoset Teslat humbuukia pitemmälle ajatellen.
Polttomoottorilla matka joutuu Suomessa, meni minne vaan. Ajele siinä sähöautollas Iivantiiraan poju!- Anonyymi
Sähköautot sopii kehä III sisäpuolelle, siellähän ne liikenteen aiheuttamat saasteetkin pääasiassa ovat. Maaseudulla voi ajella polttomoottorilla.
Sähköille luvatut 300 km:n toimintamatkat ovat moottorilehtien testeissä kutistuneet 200 km:iin ja talvella vain puoleen eli n. 150 km.
Eli korkeintaan töihin ja takaisin. - Anonyymi
Huonosti kirjoitettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot sopii kehä III sisäpuolelle, siellähän ne liikenteen aiheuttamat saasteetkin pääasiassa ovat. Maaseudulla voi ajella polttomoottorilla.
Sähköille luvatut 300 km:n toimintamatkat ovat moottorilehtien testeissä kutistuneet 200 km:iin ja talvella vain puoleen eli n. 150 km.
Eli korkeintaan töihin ja takaisin.hiilidioksidi ei ole saaste.
Ennen katalysaattoriaikaa pakoputkesta tuli oikeitakin myrkkyjä mutta ei silloin kukaan puhunut mistään ilmastonmuutoksesta. Smog -termiä käytti amerikkalaiset kun joissain vuoriston ympäröimissä kaupungeissa pakokaasut kerääntyivät savusumupilveksi kunnes siellä otettiin katalysaattorit käyttöön. - Anonyymi
ja hyvinkin silloinkin elettiin, jopa paremmin kuin nykyään,
taitaa nämä saastepuheet olla joidenkin etujen mukaista (vihreät, apurahatutkijat yms) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja hyvinkin silloinkin elettiin, jopa paremmin kuin nykyään,
taitaa nämä saastepuheet olla joidenkin etujen mukaista (vihreät, apurahatutkijat yms)Hakkaraisen persu-horinoita! Täysin ääliömäisiä väitteitä, ja pitää olla idiootti tuollaista uskoakseen. 995/1000 tutkijaa on persujen kanssa eri mieltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huonosti kirjoitettu.
Oliko edellä joku katkeran ratikkafriikin vihervasurin tokaisu ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko edellä joku katkeran ratikkafriikin vihervasurin tokaisu ?
Ei ollut. Siinä oli vain pätevä huomautus tekstiin, jonka oli kirjoittanut kirjoitustaidoton henkilö, ilmeisesti köyhä perussuomalainen.
- Anonyymi
Sen olen huomannut, että muoviosat (joita 2000-luvunkin autoissa on paljon) tahtovat haurastua ajan saatossa. Erityisesti termostaatin kotelo ja jäähdytysputket. Onneksi nuo eivät ihan hirveitä maksa (kymppejä - vajaa pari sataa orkkiksena).
Uudessa autossahan kuluja tulee jatkuvasti vaikka vikoja ei olisikaan, koska arvo putoaa jatkuvasti.- Anonyymi
Erityisesti voin mainita mersujen ilmajousien muoviosat.
- Anonyymi
Meikäläisen nykyautolla on ajettu 225 tkm. Ikää 26 vuotta.
- Anonyymi
Tuonhan jo tekee työntämällä.
- Anonyymi
Meikäläisen Ford Caprilla on nyt ajettu kolme ja puolimiljoonaa ja nyt tulee se eka huolto. Tarkistetaan vain öljytaso ja pissapojan säiliö täytetään.
- Anonyymi
Vai niin!
- Anonyymi
No senpä tietää paljonko kestää sitten kun ne nykyautot ensin ajellaan loppuun. Ai niin, tämä keskusteluhan onkin vuodelta 2009 lähtöisin. Onko nyt jo joku sen ikäinen auto ehtinyt taakaksi muuttua?
- Anonyymi
Auto kuin auto kestää kilometrejä jos silä ajetaan päivittäin matkaa ja jos ajo on järkevää eikä repivää koheltamista. Matka maantiellä ei juuri rasita muuta kuin pyörän laakereita.
Yleistäen, autoissa kuten kaikessa muussakin kulutushyödykkeissä kuluminen tapahtuu
1. mekaaninen kuluminen kuten laakerit tai syliterien hankautuminen
2. lämpövanheneminen, eli kuumuus vanhentaa osia, esimerkiksi muovi ja kumi osata hapertuu ajan mittaan sitä nopeammin mitä pidempään ne ovat kuumassa ja mitä kuumempaa on. Esimerkiksi vesiletkut.
3. vanheneminen, vaikka osat olisi normaalissa huoneen lämmössä ne vanhenee. Muovi ja kumiosat haihduttaa jatkuvasti niiden tekemiseen käytettyjä kemikaaleja joilla ne on saatu tietynlaisiksi (kimmoisuus, sitkeys, kovuus jne..) ja tämän haihtumisen myötä osat hapertuu tai muuten muuttuu käyttökevottomiksi.
3. UV-säteilyn vanhentava vaikutus on kuin lämmön vaikutus eli se kiihdyttää kemikaalien haihtumista mutta myös molekyylien muutoksia ja tämä tietysti hapertaa ja heikentää.
4.rasvojen ja voiteluaineinen vanheneminen. Ei vaihdettavat rasvat hävittää kemikaalejaan kuten kaikki muukin ja niinpä niiden voitelevat ja suojaavat ominaisuudet heikkenevät mikä johtaa kulumiseen ja hapettumiseen.
5. tärinästä ja liikkeestä vaurioituvat osat. Kun osien muovi ja kumiosata vanhenee kuten yllä, alkaa tärinä tehdä tepposiaan. Tällaisia ovat johtosarjat, erilaiset muoviset kannattimet jne..
Itseaisassa osia mitkä vanhenee ennemmin kuin kuluu on autossa paljon enemmän. Jossain vaiheessa niitä pitää vaihtaa vaikka autolla ajettaisiin hyvin vähän.
SIKSI, jos autolla ajetaan päivittäin paljon, sillä ehtii ajaa paljon paljon enemmän ennen kuin vanhenemisesta johtuvat viat alkaa nousta esiin. - Anonyymi
Kun on koko ikänsä ajennut rippikouluikäisillä autoilla niin voi sanoa, että
kestävät sen 200 - 250 tkm melko vähin kustannuksin, mutta sen jälkeen alkavat ne apulaitteet laukeilemaan vaikka kalliit osat kuten moottori+laatikko kestää. Kalliit korjaukset?!
E - Farkkumersuissa ilmajousitus laukeaa 250 - 300 ajettuna jo toiseen
kertaan.
Pidän koko jousitusta sopimattomana Suomen vaihteleviin ajo-olosuhtei-
siin.
Keski-Euroopassa jousitus kestänee auton iän!
Huomasin aivan sattumalta, että jopa uudemmissa C-mallin farkkumersuissa
on suuremman omapainon vuoksi nykyisin ilmajousitus.
Korjatkaa, jos olen väärässä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin
Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k1392855Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi262407- 1351988
Suhde varattuun, kuinka saa tunteet katoamaan
Kuinka unohtaa ihminen johon olet tulen palavasti ihastunut/rakastunut, varsinkin jos olet varattu tai kohteesi on vara1331568Mies millä tasolla sun kiinnostus oli?
Mitä musta halusit/hait? Nyt kun kaikki on ohi, ei ole mitään menetettävää enää...821370- 331203
- 991150
Nainen, jos kiinnostaa niin miksi ihmeessä
et kirjoita tänne jotain tunnistettavaa? On niin paljon eri mahdollisuuksia ottaa esille yksityiskohtia menneestä ajasta601032Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle21019Minua särkee puolestasi
Kirjoitan kahdelle naiselle tämän, koska molemmat jouduitte saman kokemaan. Minun itsehillintäni petti ja sinä jouduit50990