Mikä hyvä

PalKKa

Onko 2465€/kk keskiverto palkka(minusta ei ole hyvä) !? Itsellä on peruspalkkana tuo ,mut teen vuorotöitä ja vielä on ollut mahdollisuus ylitöihinkin ja saan vuosiansioina n.46000€.

Kuka on tyytyväinen palkkaansa? Paljonko lisää olisi tarpeeksi..

Eniten ehkä korpee kun monen työkaverin liksa on n.3000€/kk ,kun ovat olleet n.20-v itse olen ollut 6-vuotta talossa.

Mihin parannukseen kukin olisi tyytyväinen palkassaan.
Itselle riittäisi 2800€ ja olisin tyytyväinen.

199

9940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rehellisesti...

      Tänä vuonna ylittyy 55.000 bruttoeuron raja
      ja tämän lisäksi reissaamisesta on kilahtanut n. 10.000 nettona yht tänä vuonna.
      (matkakorvaukset eivät tietenkään ole varsinaista liksaa, mutta kyllä sillä menopeliä kustantaa)

      Kuukausiansiot heiluvat 3,7 - 6.000 € haitarilla, riippuen onnistumisesta tavoitteisiin nähden. Myyntiä teen, alueena koko Suomi. Budjettivastuu, ei alaisia.

      Reilusti alle 30v. myynnintekijä.

      Nm. tyytyväinen tuloihinsa.

      • Rehellisesti.

        Lisäystä:

        Työaika 7,5 h / pv, ei ylitöitä ever. Etuja löytyy joka sormelle, iso yritys kyseessä. Kokemus alalta 3v.


      • jaakkima999

        Rehellisesti omahyväinenkö?

        Sun palkkas on ihan ok, varsinkin ikäiseksesi. Myyjän palkaksi kohtuullinen. Riippuu tietenkin mitä myyt ja onko helppo myydä. Meillä myyjät tekee about samaa neljästä kahdeksaan tonnia kuussa. Mutta ovat yli 30v.


      • Rehellisesti
        jaakkima999 kirjoitti:

        Rehellisesti omahyväinenkö?

        Sun palkkas on ihan ok, varsinkin ikäiseksesi. Myyjän palkaksi kohtuullinen. Riippuu tietenkin mitä myyt ja onko helppo myydä. Meillä myyjät tekee about samaa neljästä kahdeksaan tonnia kuussa. Mutta ovat yli 30v.

        En ole omahyväinen, vaan tyytyväinen - kaks täysin eri asiaa. Pahoittelut jos sellainen vaikutelma jäi päällimmäiseksi.

        Ja kyllä, että kun tarkastellaan mikä on hyvä tai huono liksa -> palkka aina suhteessa siihen mitä tekee ja myös että tykkääkö ja jaksaako tehdä pitkällä juoksulla. Siihen en ota mitään kantaa, että onko tuo hyvä palkka. Sanon vain, että meikäläiselle se on näillä lähtökohdilla ja odotuksilla suht riittävä elintasoon nähden - toki myyjän luonteen mukaisesti nälkä kasvaa syödessä. Valtaosa omasta palkasta tulee kiinteänä.


      • JH

        Itse olen kotihoidontuella 450 € kk, eikä oo tarvinu kertaakaan itkee rahan perään, hyvin riittää kun laitta asiat oikeeseen arvojärjestykseen, esim. luonnossa liikkuminen, lasten kanssa puuhastelu! niihin ei paljon rahaa tarvita


      • tehomies

        Katsoin juuri mapista mikä oli tilanteeni vuonna 1999
        -palkka 12000 mk /kk
        -bensalitra (95E) 6.19 mk/l
        -uusi Nissan Primera (1.6L) 129000 mk (aluvanteilla)

        Ja sama nyt
        -palkka 3300
        -bensalitra 1,29 €/l
        -uusi Volvo V70 Summun 52000 € (tupla-aluvanteilla)

        2009 markoiksi muutettuna:
        -palkka 19800
        -bensa 7.74
        -volvo 312000 mk


      • joopa joo ja joo
        JH kirjoitti:

        Itse olen kotihoidontuella 450 € kk, eikä oo tarvinu kertaakaan itkee rahan perään, hyvin riittää kun laitta asiat oikeeseen arvojärjestykseen, esim. luonnossa liikkuminen, lasten kanssa puuhastelu! niihin ei paljon rahaa tarvita

        ovat rahanahneita paskoja kun käyvät töissä ja maksavat veroja....Hmmm mistäs ne kotihoitotuet muuten tulevat? Työnantaja maksaa vai? Eiku hetkinen nehän tulevatkin VERORAHOISTA!!!!!!!!!!!! Ei muuta ku kaikki vaan tuilla elämään kyllä jostain niitä varoja tulee, ai ei vai?? Oho olipa ylläri enpä ole ikinä moista ajatellutkaan että ei ne tukirahat puissa kasva vaan JONKUN ON NEKIN ANSAITTAVA että joku TOINEN NIISTÄ PÄÄSEE NAUTTIMAAN.


      • asumismenot yli 700
        JH kirjoitti:

        Itse olen kotihoidontuella 450 € kk, eikä oo tarvinu kertaakaan itkee rahan perään, hyvin riittää kun laitta asiat oikeeseen arvojärjestykseen, esim. luonnossa liikkuminen, lasten kanssa puuhastelu! niihin ei paljon rahaa tarvita

        ... kukas sun asuntos maksaa??? Vai oletko onnellinen ja asut palkansaajien verorahoilla jossain ilmaseks?? Vuokraasuntoakaan ei tahdo alle 500 euron saada.


      • Vituttaa tollaset
        joopa joo ja joo kirjoitti:

        ovat rahanahneita paskoja kun käyvät töissä ja maksavat veroja....Hmmm mistäs ne kotihoitotuet muuten tulevat? Työnantaja maksaa vai? Eiku hetkinen nehän tulevatkin VERORAHOISTA!!!!!!!!!!!! Ei muuta ku kaikki vaan tuilla elämään kyllä jostain niitä varoja tulee, ai ei vai?? Oho olipa ylläri enpä ole ikinä moista ajatellutkaan että ei ne tukirahat puissa kasva vaan JONKUN ON NEKIN ANSAITTAVA että joku TOINEN NIISTÄ PÄÄSEE NAUTTIMAAN.

        Mutta tuppaa ne verot menemään kotihoidontuestakin, että repikää siitä!
        Olin (markka-aikaan) itse ko.tilanteessa (hoidin lapsen kotona), silloin "liksa" 1500mk -verot. Tukia ei juurikaan tullut, asumistukea kyllä mutta esim. toimeentulotukeen ei ollut oikeutta koska tulot olivat sossun mukaan liian suuret. Tuskin tuo tilanne on parantunu.

        Nyt duunissa, brutto 1860, sillä elätän itseni ja teini-ikäisen lapsen. käteen jää n.1500, siis kahdelle. Laskut ja vuokra kun on maksettu, jää meille n.450e jolla bussiliput ja ruoka sekä vaatteet, kampaajat yms kustannetaan. Tukiin ei ole oikeutta koska tienaan liikaa.No, en ole tyytyväinen palkkaani, alkaisi edes 2lla eikä 1llä.

        Lähtökohdat vaikuttaa paljon, veikkaan ettei keskutelun aloittanut saati 3000 käteen saavat pärjäisi mun liksalla kuukauttakaan. Ja duunin vaihtoa turha miettiä, koska nyt on itse duuni mieleinen.


      • '¨´.´,+
        JH kirjoitti:

        Itse olen kotihoidontuella 450 € kk, eikä oo tarvinu kertaakaan itkee rahan perään, hyvin riittää kun laitta asiat oikeeseen arvojärjestykseen, esim. luonnossa liikkuminen, lasten kanssa puuhastelu! niihin ei paljon rahaa tarvita

        edelliset tekstit ei osoittanu mitään ahneutta.itse olet vain kateellinen!jos joku työllään ansaitsee sellaisen summan millä elää mukaasti, niin ei kenenkään pitäisi mennä valittamaan.rehellinen työ on aina rehellistä työtä,toisin kun sulla joka tuilla elät!


      • Japajaajaa
        tehomies kirjoitti:

        Katsoin juuri mapista mikä oli tilanteeni vuonna 1999
        -palkka 12000 mk /kk
        -bensalitra (95E) 6.19 mk/l
        -uusi Nissan Primera (1.6L) 129000 mk (aluvanteilla)

        Ja sama nyt
        -palkka 3300
        -bensalitra 1,29 €/l
        -uusi Volvo V70 Summun 52000 € (tupla-aluvanteilla)

        2009 markoiksi muutettuna:
        -palkka 19800
        -bensa 7.74
        -volvo 312000 mk

        Mikä auto sulla sit on? :)


      • Tarx
        Rehellisesti. kirjoitti:

        Lisäystä:

        Työaika 7,5 h / pv, ei ylitöitä ever. Etuja löytyy joka sormelle, iso yritys kyseessä. Kokemus alalta 3v.

        Juu, minä olisin tyytyväinen jos saisin 1.500 euroa nettona kuussa. ( Paljonkohan bruttopalkan täytyy olla? ) Teen 17 tuntia päivässä ja 7 = seitsemän päivää viikossa töitä laidasta laitaan. Välillä maalaan, välillä hitsaan ja välillä koulutan ABB:n asiantuntijoita energiatekniikan salaisuuksiin.

        Olisin tietysti onnellinen jos yhden kuukaudan aikana vuodessa saisin noin paljon.


      • kallu60
        Rehellisesti. kirjoitti:

        Lisäystä:

        Työaika 7,5 h / pv, ei ylitöitä ever. Etuja löytyy joka sormelle, iso yritys kyseessä. Kokemus alalta 3v.

        On tosiaan hyvin asiat!Tosiasia on vain niin ettei kaikki voi myydä,jonkun pitää tehdä se tuottava työ ja valmiilla tuotteella saadaan sitä rahaa esim.joltain toiselta maalta ja se duunari saa siitä pikkuriikkisen osan josta taas voi jäädä vähän että esim.sinun myymiä palveluja tai tuotteita voi ehkä käyttää tai ostaa,ei se tuo yhtään mitään yhteiseen kassaan jos kaikki vain myyvät jotain toisilleen!


      • summun LOL=)
        tehomies kirjoitti:

        Katsoin juuri mapista mikä oli tilanteeni vuonna 1999
        -palkka 12000 mk /kk
        -bensalitra (95E) 6.19 mk/l
        -uusi Nissan Primera (1.6L) 129000 mk (aluvanteilla)

        Ja sama nyt
        -palkka 3300
        -bensalitra 1,29 €/l
        -uusi Volvo V70 Summun 52000 € (tupla-aluvanteilla)

        2009 markoiksi muutettuna:
        -palkka 19800
        -bensa 7.74
        -volvo 312000 mk

        jos sullas ois ko. volvo niin ehkä osaisit ees kirjoittaa sen merkin oikein, huono provo


      • hevosella pääsee
        summun LOL=) kirjoitti:

        jos sullas ois ko. volvo niin ehkä osaisit ees kirjoittaa sen merkin oikein, huono provo

        Hei mutta mullapa on mummun-volvo että repikääpä siittä!! häh?


      • Japajaajaa
        summun LOL=) kirjoitti:

        jos sullas ois ko. volvo niin ehkä osaisit ees kirjoittaa sen merkin oikein, huono provo

        Volvo = Valitamme ostostasi, lähetämme varaosia


      • vittusaatanaperkele

      • :)
        Tarx kirjoitti:

        Juu, minä olisin tyytyväinen jos saisin 1.500 euroa nettona kuussa. ( Paljonkohan bruttopalkan täytyy olla? ) Teen 17 tuntia päivässä ja 7 = seitsemän päivää viikossa töitä laidasta laitaan. Välillä maalaan, välillä hitsaan ja välillä koulutan ABB:n asiantuntijoita energiatekniikan salaisuuksiin.

        Olisin tietysti onnellinen jos yhden kuukaudan aikana vuodessa saisin noin paljon.

        Tienaan 1200 netto/kk työttömänä.


      • minä maksan
        joopa joo ja joo kirjoitti:

        ovat rahanahneita paskoja kun käyvät töissä ja maksavat veroja....Hmmm mistäs ne kotihoitotuet muuten tulevat? Työnantaja maksaa vai? Eiku hetkinen nehän tulevatkin VERORAHOISTA!!!!!!!!!!!! Ei muuta ku kaikki vaan tuilla elämään kyllä jostain niitä varoja tulee, ai ei vai?? Oho olipa ylläri enpä ole ikinä moista ajatellutkaan että ei ne tukirahat puissa kasva vaan JONKUN ON NEKIN ANSAITTAVA että joku TOINEN NIISTÄ PÄÄSEE NAUTTIMAAN.

        kotiäidille kotihoidontukea verovaroista kuin että lapset viedään päiväkotiin. Enemmän tuo päiväkotipaikka yhteiskunnalle maksaa kuin muutama euro kotihoitoon. Miksei siitä vinguta, että kuinka paljon hoitoon lapsensa vievät saavat yhteiskunnalta?
        Koti on lapselle paras paikka!
        Terveisin äiti, joka hoisi lapsensa kotona kouluun saakka.


      • metallinkassa
        :) kirjoitti:

        Tienaan 1200 netto/kk työttömänä.

        mulla kans sama kassalta kk tulot ollu 2700-3300/kk


      • päähän pokittu
        JH kirjoitti:

        Itse olen kotihoidontuella 450 € kk, eikä oo tarvinu kertaakaan itkee rahan perään, hyvin riittää kun laitta asiat oikeeseen arvojärjestykseen, esim. luonnossa liikkuminen, lasten kanssa puuhastelu! niihin ei paljon rahaa tarvita

        En tunnustaudu rahanahneeksi paskaksi. Saan kelan sp-rahaa nto hiukan yli 800€/kk siitä maksan vuokran 594,30 ja lopulla puhelinlaskun, vakuutukset, sähkön, auton kulut ( auto on pakollinen liikuntarajoitteisuuteni vuoksi ja sekin on vain lainasa kulujen maksua vastaan) ja ruokaakin tekisi mieli syödä joka päivä. Vaatteisiin olen tuhlannut tänä vuonna noin 20€ sitä ennen ostin vaatteita reilu 3v sitten töissä ollesani.
        Joteskin tuntuu siltä, ettei lisä liksa olisi pahitteeksi. Josko nettona saisin vaikka sen 1300 - 1500, niin sillä pärjäisin niin, että saisin kaikki laskuni maksettua ajallaan.


      • kulukorvaukse ei ole

        "reissaamisesta on kilahtanut n. 10.000 nettona"

        Puoli vuotta kiinassa?

        Itse en laske lainkaan tuloksi päivärahoja, saati kilometrikorvauksia, eihän ne ole tuloja vaan kulukorvauksia. Hotelleissa asuminen ja ravintoloissa ruokailu ei ole ilmaista.


      • tehomies kirjoitti:

        Katsoin juuri mapista mikä oli tilanteeni vuonna 1999
        -palkka 12000 mk /kk
        -bensalitra (95E) 6.19 mk/l
        -uusi Nissan Primera (1.6L) 129000 mk (aluvanteilla)

        Ja sama nyt
        -palkka 3300
        -bensalitra 1,29 €/l
        -uusi Volvo V70 Summun 52000 € (tupla-aluvanteilla)

        2009 markoiksi muutettuna:
        -palkka 19800
        -bensa 7.74
        -volvo 312000 mk

        että oikeen ALUvanteilla.. :D Tuutko viivalle? Ollaan jo edellä


      • järkeä mukaan
        minä maksan kirjoitti:

        kotiäidille kotihoidontukea verovaroista kuin että lapset viedään päiväkotiin. Enemmän tuo päiväkotipaikka yhteiskunnalle maksaa kuin muutama euro kotihoitoon. Miksei siitä vinguta, että kuinka paljon hoitoon lapsensa vievät saavat yhteiskunnalta?
        Koti on lapselle paras paikka!
        Terveisin äiti, joka hoisi lapsensa kotona kouluun saakka.

        Kotihoitoa pitäisi tukea enemmän, silti se olisi paljon laitoshoitoa halvempaa. Mutta Suomessa ei voi toimia järkevästi, koska ihmiset ovat aivan käsittämättömän kateellisia. Mielummin rahoitetaan 900€/kk maksava päiväkotipaikka, kuin että annettaisiin 400€/kk siihen että äiti jää lapsen kanssa kotiin. Aivan käsittämätöntä ja älyttömän typerää touhua.


      • Chan2

        Valtio maksaa virkailijoille huippu palkat muut edut velkararahalla. Suomessa ei kannata mikään muu kuin hallinnointi. Vähällä työllä saa huippu palkat ja edut, ilman pelkoa irtisanomisistä ja lomautuksista.


      • näin...
        kulukorvaukse ei ole kirjoitti:

        "reissaamisesta on kilahtanut n. 10.000 nettona"

        Puoli vuotta kiinassa?

        Itse en laske lainkaan tuloksi päivärahoja, saati kilometrikorvauksia, eihän ne ole tuloja vaan kulukorvauksia. Hotelleissa asuminen ja ravintoloissa ruokailu ei ole ilmaista.

        Lainaus:
        "Itse en laske lainkaan tuloksi päivärahoja, saati kilometrikorvauksia, eihän ne ole tuloja vaan kulukorvauksia. Hotelleissa asuminen ja ravintoloissa ruokailu ei ole ilmaista."

        = no eihän niitä kilometrejä laskettukaan mukaan noihin tuloihin - sen kyllä siinä selvensin.
        Hotellit ja muut kulut menevät työnantajan piikkiin meillä, ihan noin tiedoksi vain.
        (matkakorvaukset eivät tietenkään ole varsinaista liksaa, mutta kyllä sillä menopeliä kustantaa)


      • uskomatonta skeidaa
        JH kirjoitti:

        Itse olen kotihoidontuella 450 € kk, eikä oo tarvinu kertaakaan itkee rahan perään, hyvin riittää kun laitta asiat oikeeseen arvojärjestykseen, esim. luonnossa liikkuminen, lasten kanssa puuhastelu! niihin ei paljon rahaa tarvita

        Kuinka kehtaat kirjoittaa noin!

        Mistä sä luulet ne tuet tulevan, putoavan puusta ilmaiseksi?
        Ziisus!

        Toiseksi, väitätkö ihan vakavissasi että pärjäät 450e/kk?
        Asutteko myös siellä metsässä, vai ettei olisi lisäksi asumistukia ja kaupungin kämppiä jne?


      • vittuuntunut
        :) kirjoitti:

        Tienaan 1200 netto/kk työttömänä.

        Olen ajatellut kyllä jäädä työttämäksi koska tuntuu että saan enemmän sossun luukulta rahaa kun töistä. Raadan kuin hullu ja tuntuu et kaveri käy vaan viikon töissä niin vastaa minun 3viikkoa ylitöineen :/ Aina ei saa koulutusta vastaavaa töitä..


      • JH
        asumismenot yli 700 kirjoitti:

        ... kukas sun asuntos maksaa??? Vai oletko onnellinen ja asut palkansaajien verorahoilla jossain ilmaseks?? Vuokraasuntoakaan ei tahdo alle 500 euron saada.

        Vai pitäis vielä omasta asunnosta vuokraa maksaa,pyh,äly hoi älä jätä!


      • JH
        '¨´.´,+ kirjoitti:

        edelliset tekstit ei osoittanu mitään ahneutta.itse olet vain kateellinen!jos joku työllään ansaitsee sellaisen summan millä elää mukaasti, niin ei kenenkään pitäisi mennä valittamaan.rehellinen työ on aina rehellistä työtä,toisin kun sulla joka tuilla elät!

        En oo sitä väittänytkään, tarkoitin ahneudella sitä, et jos ite saisin tommosia summia, niin en paljo viitsisi marmattaa!


      • JH
        '¨´.´,+ kirjoitti:

        edelliset tekstit ei osoittanu mitään ahneutta.itse olet vain kateellinen!jos joku työllään ansaitsee sellaisen summan millä elää mukaasti, niin ei kenenkään pitäisi mennä valittamaan.rehellinen työ on aina rehellistä työtä,toisin kun sulla joka tuilla elät!

        Voi voi, sulla on niin fiksuja letkautuksia, Sulle suosittelen virkaa työmininisteriössä yms. jossa sitten ratkaiset tämän työttömyyden Suomessa, etteivät vaan pääse näillä hurjilla tuilla rellestelemään!


      • JH
        uskomatonta skeidaa kirjoitti:

        Kuinka kehtaat kirjoittaa noin!

        Mistä sä luulet ne tuet tulevan, putoavan puusta ilmaiseksi?
        Ziisus!

        Toiseksi, väitätkö ihan vakavissasi että pärjäät 450e/kk?
        Asutteko myös siellä metsässä, vai ettei olisi lisäksi asumistukia ja kaupungin kämppiä jne?

        Et ymmärrä miten vähällä ihminen pärjää ku olet luultavasti semmonen kaupunkilais tollo!asunto on oma ja piste. Ei kaikkea tarvitse saada mikä nenän eteen sattuu, niin sitä pärjää!Äläkä yhtään vähättele lastenhoitoa,se on rankkaa työtä siinä missä muutkin, ainoastaan sillä poikkeuksella että siitä maksetaan pirun huonoa liksaa!Mielestäni olen vastuullinen vanhempi kun hoidan pienet lapseni itse kotona, enkä mikään sosiaalipummi niinkuin sinä juustopää väität!450 € lapsilisät 200 €


      • JH
        JH kirjoitti:

        Et ymmärrä miten vähällä ihminen pärjää ku olet luultavasti semmonen kaupunkilais tollo!asunto on oma ja piste. Ei kaikkea tarvitse saada mikä nenän eteen sattuu, niin sitä pärjää!Äläkä yhtään vähättele lastenhoitoa,se on rankkaa työtä siinä missä muutkin, ainoastaan sillä poikkeuksella että siitä maksetaan pirun huonoa liksaa!Mielestäni olen vastuullinen vanhempi kun hoidan pienet lapseni itse kotona, enkä mikään sosiaalipummi niinkuin sinä juustopää väität!450 € lapsilisät 200 €

        Tottakai tiedän että veroilla näitä tukiaisia pyöritetään, en satu oleen mikään uuno!En oo ketään käskeny töistä pois, tottakai ne käyvät töissä, joille sitä työtä riittää!Suivaannuin vaan siitä, että ihminen jolla on töitä ja saa 2465€ kk, niin kehtaa vielä itkee että ei sekään ole riittävästi,
        tyytymättömiä ihmisiä kertakaikkiaan!Huhhuh!


      • JH
        JH kirjoitti:

        Tottakai tiedän että veroilla näitä tukiaisia pyöritetään, en satu oleen mikään uuno!En oo ketään käskeny töistä pois, tottakai ne käyvät töissä, joille sitä työtä riittää!Suivaannuin vaan siitä, että ihminen jolla on töitä ja saa 2465€ kk, niin kehtaa vielä itkee että ei sekään ole riittävästi,
        tyytymättömiä ihmisiä kertakaikkiaan!Huhhuh!

        Ja lisäisin vielä, penniäkään en ole sossusta tarvinnu!


      • meikäläinen tässä
        JH kirjoitti:

        Et ymmärrä miten vähällä ihminen pärjää ku olet luultavasti semmonen kaupunkilais tollo!asunto on oma ja piste. Ei kaikkea tarvitse saada mikä nenän eteen sattuu, niin sitä pärjää!Äläkä yhtään vähättele lastenhoitoa,se on rankkaa työtä siinä missä muutkin, ainoastaan sillä poikkeuksella että siitä maksetaan pirun huonoa liksaa!Mielestäni olen vastuullinen vanhempi kun hoidan pienet lapseni itse kotona, enkä mikään sosiaalipummi niinkuin sinä juustopää väität!450 € lapsilisät 200 €

        kerroit että asunto on oma? Mistä se sitten on ilmestynyt?
        450e tuloilla ei oikeen asuntoa makseta, toiseksi, onhan asumisesta siltkin kuluja, kuka ne maksaa?
        entä ruoka, vaatteet jne - väitätkö että 450 200 maksat kaiken tämän?

        Meitä on 4 henkinen perhe, ruokaan menee varmaan 450e netto parissa viikossa,
        eikä riitä! Lämmitys 100e, sähkö 100e, puhelimet netti 100e, vakuutukset...lainat....

        Mutta hyvä jos joku pärjää vähällä. Oma brutto 4000, vaimon 3000..hyvä kun pärjätään


      • JH
        meikäläinen tässä kirjoitti:

        kerroit että asunto on oma? Mistä se sitten on ilmestynyt?
        450e tuloilla ei oikeen asuntoa makseta, toiseksi, onhan asumisesta siltkin kuluja, kuka ne maksaa?
        entä ruoka, vaatteet jne - väitätkö että 450 200 maksat kaiken tämän?

        Meitä on 4 henkinen perhe, ruokaan menee varmaan 450e netto parissa viikossa,
        eikä riitä! Lämmitys 100e, sähkö 100e, puhelimet netti 100e, vakuutukset...lainat....

        Mutta hyvä jos joku pärjää vähällä. Oma brutto 4000, vaimon 3000..hyvä kun pärjätään

        Asunto maksettu/velaton ja remontoitu aikapäiviä sitten, metsästämällä se on ennenki ruoka pöytään hankittu, hirven liha on ihan hyvää syötävää!vaatteitakin löytyy kirpputorilta hyvin, ja halvalla!Vesikin tulee omasta kaivosta. En rupea tässä kaikkea erittelemään, mut sanotaan näin et kaikkeen pakolliseen/kiinteisiin menoihin riittää, ja lapsillakin on tällä hetkellä kaikki tarpeellinen!


      • palkansaaja
        JH kirjoitti:

        Asunto maksettu/velaton ja remontoitu aikapäiviä sitten, metsästämällä se on ennenki ruoka pöytään hankittu, hirven liha on ihan hyvää syötävää!vaatteitakin löytyy kirpputorilta hyvin, ja halvalla!Vesikin tulee omasta kaivosta. En rupea tässä kaikkea erittelemään, mut sanotaan näin et kaikkeen pakolliseen/kiinteisiin menoihin riittää, ja lapsillakin on tällä hetkellä kaikki tarpeellinen!

        miksi sitten kuulutat täällä kovaan ääneen että kuinka vähällä ihminen voi tulla toimeen?

        Ei kaikilla ole talot velattomia ja remontoituja aikapäiviä sitten!
        Ei kaikki mitään hirviä voi metsästää ja kantaa vettä kaivosta!
        Halooo!

        Uskomatonta skeidaa silti jauhat että "normi" 450 200 pärjää ihan hyvin,
        ehkä sinä mutta ei muut!

        Kyllä minäkin haluan taloni velattomaksi, täällä Helsingissä ei ruoka tule metsästä
        eikä pellosta vaan S-marketista, niille ei käy kävyt ostovälineeksi.


      • JH
        palkansaaja kirjoitti:

        miksi sitten kuulutat täällä kovaan ääneen että kuinka vähällä ihminen voi tulla toimeen?

        Ei kaikilla ole talot velattomia ja remontoituja aikapäiviä sitten!
        Ei kaikki mitään hirviä voi metsästää ja kantaa vettä kaivosta!
        Halooo!

        Uskomatonta skeidaa silti jauhat että "normi" 450 200 pärjää ihan hyvin,
        ehkä sinä mutta ei muut!

        Kyllä minäkin haluan taloni velattomaksi, täällä Helsingissä ei ruoka tule metsästä
        eikä pellosta vaan S-marketista, niille ei käy kävyt ostovälineeksi.

        Hehheh!Kunhan ajan kuluks kirjoittelin! Jokaisellahan on oikeus valita, että missä päin asuu, ne on vaan niitä valintoja mitä elämässä joutuu tekemään!


      • JH
        JH kirjoitti:

        Hehheh!Kunhan ajan kuluks kirjoittelin! Jokaisellahan on oikeus valita, että missä päin asuu, ne on vaan niitä valintoja mitä elämässä joutuu tekemään!

        Niin ja eikös täällä nimenomaan oo tarkotus avautua omista asioista,eikä muiden!UUNO!


      • JH
        meikäläinen tässä kirjoitti:

        kerroit että asunto on oma? Mistä se sitten on ilmestynyt?
        450e tuloilla ei oikeen asuntoa makseta, toiseksi, onhan asumisesta siltkin kuluja, kuka ne maksaa?
        entä ruoka, vaatteet jne - väitätkö että 450 200 maksat kaiken tämän?

        Meitä on 4 henkinen perhe, ruokaan menee varmaan 450e netto parissa viikossa,
        eikä riitä! Lämmitys 100e, sähkö 100e, puhelimet netti 100e, vakuutukset...lainat....

        Mutta hyvä jos joku pärjää vähällä. Oma brutto 4000, vaimon 3000..hyvä kun pärjätään

        Talo rehellisellä työllä maksettu, silloin kun sitä työtä oli!


      • Tarx
        vittuuntunut kirjoitti:

        Olen ajatellut kyllä jäädä työttämäksi koska tuntuu että saan enemmän sossun luukulta rahaa kun töistä. Raadan kuin hullu ja tuntuu et kaveri käy vaan viikon töissä niin vastaa minun 3viikkoa ylitöineen :/ Aina ei saa koulutusta vastaavaa töitä..

        voi jäädä työttömäksi koska olen yrittäjä. Jos yrittäisin jäädä työttömäksi niin maksaisi se useita tuhansia euroja, koska yritys pitää lopettaa ja omaisuus myydä pakkotilanteessa halvalla. Tottakai joku sosiaalidemokraatti ostaisi halvalla omaisuuteni.


      • Neljän lapsen äiti
        JH kirjoitti:

        Talo rehellisellä työllä maksettu, silloin kun sitä työtä oli!

        Ja silloin kun sitä työtä oli, oli tulosi jotain ihan muuta kuin 450 euroa kuussa. Silloin et olisi sillä rahalla tullut millään toimeen, koska piti sitä taloa maksella ja remontoida. Älä siis ala valittaa niiden rahanahneudesta, jotka ovat nyt siinä tilanteessa, että maksavat ja remontoivat taloa. Kyllä minäkin pärjäisin ihan hyvin sinun summillasi, jos ei olisi asuntolainaa. Ei meille nytkään asumisen jälkeen jää juuri enempää käteen kuin 400 euroa lapsilisät 500 euroa ja niillä elää koko kuusihenkinen perhe. Tietysti olisi mahdollista maksaa asunto- ja remonttilainaa vähän vähemmänkin, mutta ei ole ollut minkäänlaista tarvetta, vaikka kunnalle maksetaan vielä vedestäkin ja hirviä harvemmin metsästetään. Se kun on niin aikaa vievää puuhaa, että isäntä haluaa mieluummin käyttää sen ajan lapsiinsa. Ja mainittakoon vielä, että meilläkin lapset hoidetaan itse töissä vuorottelemalla, ei tosin saada sitä kotihoidontukea.

        Ja palkka on 3500 euroa kuussa.


    • 3333322222

      Keskipalkka Suomessa on 2900€, mutta se on kk-palkkaisilla ja yksityisellä sektorilla. Ja pitää ottaa huomioon ikä, eli tuo 2900€ ei todellakaan ole alle 30v keskipalkka vaan koko työikäisten - eli keskipalkka tipahtaa silloin myöskin akselille 40-45v joka on myös työntekijöiden keski-ikä. Jos tienaat 2465 ja olet duunari eli et akateeminen tai muuten hyvinkoulutettu tai erikoisosaaja - ja olet alle 40v, niin olet todellakin keskipalkkainen suomalainen.

      Tyydytkö siihen mikä on keskipalkka? Suomalaiset ovat vähän erikoisia kun he(me) aina vertaavat omia palkkoja muiden palkkoihin eikä siihen mitä sillä saa tai miten tulee toimeen. Eli status on tärkeämpi asia kuin itse palkan aiheuttama elintaso - sellaisia me olemme.
      Sitten kun tajutaan että keskipalkka on saavutettu, ei sitten vieläkään olla tyytyväisiä vaan pitää saada lisää. Lisää saa tottakai kun osaa pyytää ja tekee työnsä hyvin.

      Itse tienaan vähän reilu 2500€ mutta talossa vasta alle 4v(muita hommia olen kyllä tehnyt) ja odotukset liksan suhteen ovat noususuuntaiset. Meillä liksa nousee hitaasti mutta varmasti eli tietyssä vaiheessa keskitaso ylittyy ja sitten mennään hissukseen ylöspäin.

      Mun rehellinen ja hyvin saavutettava tavoite on tienata tuossa 40-45v vuoden iässä enemmän kuin sen ikäisillä on keskipalkka(siiinä vaiheessa, nythän se on se 2900). Koulutukseltani en ole korkeastikoulutettu joten olen tyytyväinen palkkaani vaikka ainahan se voisi olla parempi kun Suomessa on niin kallista elää.

      Olen realisti, en tule tienaamaan erinomaista palkkaa koskaan koska en ole siihen koulutettu ja ala jolla työskentelen, ei maksa superliksoja missään. Vain kokemus ja aika tuo palkkaan lisää. Ja jossain vaiheessa se raja tulee vastaan että palkkani nousee maltillisemmin. Tienaan nyt paremmin kuin alallani keskimäärin(mun kokemuksella) joten ei voi olettaa liikoja tulotasonkaan suhteen.

      Teen kahdeksasta neljään hommia joten ylitöitäkään tai paremmin maksavia vuoroja en voi tehdä palkan nostamiseksi. Toisaalta en edes haluaisi yötöitä tai viikonloppuja - tuntuu hyvältä perjantaina iltapäivällä lähteä himaan tietäen että on vapaata. Duuni mitä teen on sen verran "mukavaa" että pelkkä palkka ei onneksi ole ainoa syy tehdä duunia, eli sinne hommiin on ihan kiva lähteä aamuisin. Ja se on jo hemmetin positiivista.

      • Japesterix

        En ole edes mitenkään akateemisesti koulutettu tai muuta höpö höpö koulutusta/ammattia opisellut. Olen 25 vuotias ja normi ammatillinen koulutus alla. Tienaan 3500€ ja työni on sellainen jota en vaihtaisi toiseen. Työajat 8-16 eikä viikonlopputöitä, ellei itse halua tehdä lisätienistiä.

        Viksusti kun hoitaa hommansa niin eipä tarvitse mitään ihme höpö höpo/akateemisia/insinööri koulutuksia palkkansa eteen. Eikä tarvitse kontata pohjamudissakaan :)


    • Mulle riittäis ku sais 1500 ekee kuukaudessa.
      Tällä hetkellä käteen jää kuukaudessa 700 ekee täsmälleen. Olisin nsuorastaan taivaassa jos saisin tuon 2465 ekee kuukaudessa.Sais aika monta juttua viimein tehtyä loppuun asti tarvimatta miettiä mihin rahat riittää.

      • visse

        Myyjän hommissa ollu reilu 6vuotta ja brutto hiukan alle 2000e kuussa... Ei paljon naurata!


      • köyhäin rajoilla

        Että hehheh, ihan naurattaa tommonen ku puhutaan yli 2000€:n palkoista että mikä riittää ja mikä ei, kun mulla vaikka olen amk:n käynyt ihminen on palkkani vain 1650€ johon tulee pari kymppiä iltalisiä päälle. Että siitä ei hirveän paljon jää tuhlailtavaksi.. ei voi unelmoidakaan asumisesta pk-seudulla esimerkiksi. työhön nähden voisi mielestäni olla kohtuullinen korvaus jos parisatkua sais edes enemmän kuussa. Kyllä tällaiset 1600 euron palkat on ihan naurettavia.


    • köyhä vm 62

      on bruttona 2089, ja siitä verot, vuokra, kk-seutulippu, puhelnlaskut, laajakaistamaksut tv-luvat yms yms..
      Eli aika paska palkka, lisää saisi olla ainakin 500 euroo, tai enemmäm, että selviäisi.
      kotona kun asuu lukioikäinen, ja lasten isä (persereikakärpäsenpaskakasa) ei avusta lukiokustanuksissa centiiäkään....

    • meikäläinen vain

      Aika harva on tyytyväinen, ja mikä olisi tarpeeksi - en tiedä?
      Ei varmaan mikään. Rahaa saa menemään kuinka paljon vain.

      Itse saan käteen n.3000-3500e/kk mutta ei se kovin "ihmeellisiä" tee.
      Vaimo tienaa nettona noin 2500e.

      Kun asuu Helsingissä, paritalossa, velkaa, kaksi autoa, kaksi lasta, harrastukset,matkailu,
      vaatteet,ruoka jne kulut joita tulee kokoajan lisää. Mm lasten harrastuksien kautta.
      Lätkä on todella kallis harrastus, noin esimerkkinä.
      Matkoilla tykätään käydä, kesällä sekä talvella. Etelän lämpöön sekä Lapin rinteille.
      Autot pitäisi vaihtaa, uusi puku ja kengät ois kiva jne jne

      • Idiootit

        Eläkää nikuemmin vai ettekä kehtaa, pelkäättekö naapureiden ajatuksi, vihaan Suomalisia kateellisia paskoja. Itsekin olen Suomalainen mutta en peruspässijuntti munaton pelkuri, en tunne myöskään kateutta, en ole koskaan tuntenut, en ede ymmärrä sitä eihän se ole itseltä pois jos toisella on enmän.


      • Minä vain

        kun alle 1400 e bruttona kk...
        Ei sillä isoja hankintoja tai matkusteluja harrasteta...
        Mutta tällä hetkellä olen tyytyväinen...


    • Sihteerikkötär

      Keskipalkka ei todellakaan ole hyvä, jos pitää maksaa asunto, auto, ruoka, matkat ym. yksin. Jos on rikas puoliso, niin sitten menee. Itse olen vaihtanut työpaikkaa palkan mukaan ja tällä hetkellä tienaan 3700 eur/kk henkilöstörahasto 1 kk:n bonus. Tiedän, että moni muu sihteeri tienaa vähemmän, mutta mielestäni se on oma moka. Naiset eivät osaa pyytää palkkaa.

      • köyhä ammä

        joo, on pyydetty, mutta kun tää vitun kuntatyönantaja EI MAKSA!!!


    • kokkikolmonen

      Hah, saiskin noin paljon. Itse olen kk-palkkalainen kokki ja liksa on vähän reilu 1800 e bruttona. Ja se on mun käsittääkseeni kokille ihan hyvä palkka. Monen kokin palkka on n. 1500 e/kk. Eli eipä ole juhlimista. Se että että 2800 olisi suomalaisen keskipalkka on mun mielestä ihan paskapuhetta. Ravintola-alalla edes esimiehet ei yleensä saa tuollaista liksaa ja tunnen muiltakin aloilta ihmisiä joille tuollainen palkka on vain unelmaa.

      Alanvalinta kysymyshän se on, joo. Mutta pelkästään iltalisien korottaminen edes kauppoja vastaavalle tasolle (meillä 0,99 e, kaupoilla lähemmäs 4 euroa?) toisi meidänkin palkkoja vähän ylöspäin. Ja missä vitussa on ravintola-alan lauantai lisät?!

      • -24v-

        Itse teknologiateollisuudessa "varastotyontekijänä"..sinänsä itse nimike ei kerro kaikkea.

        Otan tavaraa vastaan (henkisesti raskasta -> iso vastuu), paikoitan tavaraa (fyysisesti raskain osuus), tilaan/ostan tavaraa (henkisesti raskasta myös sekä suuri vastuu), palvelen tuotantoa, trukilla ajoa paljon, tulleen tavaran laadun tutkimista, tehtaan siisteyden ylläpitoa..plus muut satunnaisemmat hommat.

        Ansiot kuukaudessa bruttona 160h/kk tehtynä jää n.1400e käteen kolmen vuoden kokemuksella, aika syvältä on palkka kyllä työhön nähden.

        Iltatöitä teen joskus, mutta lisät on sen verran naurettavat, että eipä paljoa auta...(1e/h)...


      • dfssdf
        -24v- kirjoitti:

        Itse teknologiateollisuudessa "varastotyontekijänä"..sinänsä itse nimike ei kerro kaikkea.

        Otan tavaraa vastaan (henkisesti raskasta -> iso vastuu), paikoitan tavaraa (fyysisesti raskain osuus), tilaan/ostan tavaraa (henkisesti raskasta myös sekä suuri vastuu), palvelen tuotantoa, trukilla ajoa paljon, tulleen tavaran laadun tutkimista, tehtaan siisteyden ylläpitoa..plus muut satunnaisemmat hommat.

        Ansiot kuukaudessa bruttona 160h/kk tehtynä jää n.1400e käteen kolmen vuoden kokemuksella, aika syvältä on palkka kyllä työhön nähden.

        Iltatöitä teen joskus, mutta lisät on sen verran naurettavat, että eipä paljoa auta...(1e/h)...

        Itse teen tismalleen samaa hommaa! Liukuva työaika, eli menen aamulla töihin kello 6-9 ja lähden kun työt on tehty. Päivässä tulee oltua työpaikalla 6-7 tuntia, ja VÄHINTÄÄN pari tuntia luppoaikaa (taukojen lisäksi), sen käytän netissä surffailuun, kahvitteluun ja päivän lehden kerkeää lukea. Palkkani on kiinteä kuukausipalkka 1980e/kk, bruttona siis. Ja puolivuotta olen talossa ollut. Ei mee tasan nämäkään varastohommat.


      • äippäx

        Minä sain ennen äitiyslomaani kk palkkaa kokin hommasta piirun alle 2000€ ja lisineen siitä tuli noin 2400€ per kk, riippuen minkä verran halusi tehdä. Talossa kaksi vuotta, kokemusta alalta kuusi vuotta. Hyvin tulin toimeen ja olin tyytyväinen palkkaani.

        Nyt äitiyslomalla saan noin 70% palkastani, maksan yksin vuokrat yms koska isä ei osallistu millään tavoin. Elatustuki 136€ tulee Kelan kautta ja lapsilisä 140€ (yh-korotus). Hyvin tulen edelleen toimeen. Säästöjä ei ollut tms, mutta raha-asiat on hyvin pitkälle vaan järjestelykysymys. Jos menot vastaa tuloja niin toimeen tulee.


      • rumanainen 62
        äippäx kirjoitti:

        Minä sain ennen äitiyslomaani kk palkkaa kokin hommasta piirun alle 2000€ ja lisineen siitä tuli noin 2400€ per kk, riippuen minkä verran halusi tehdä. Talossa kaksi vuotta, kokemusta alalta kuusi vuotta. Hyvin tulin toimeen ja olin tyytyväinen palkkaani.

        Nyt äitiyslomalla saan noin 70% palkastani, maksan yksin vuokrat yms koska isä ei osallistu millään tavoin. Elatustuki 136€ tulee Kelan kautta ja lapsilisä 140€ (yh-korotus). Hyvin tulen edelleen toimeen. Säästöjä ei ollut tms, mutta raha-asiat on hyvin pitkälle vaan järjestelykysymys. Jos menot vastaa tuloja niin toimeen tulee.

        noo. jollet löydä ittellesi ukkoa, tulet huomaamaan, että kun sun tenava kasvaa, niin menot kasvaa myös. Olen itse kasvattanut KAKSI lasta vain kunnan elatustuella, ja lapsilisillä, sekä milloin työttömyyskorvauksilla, ja milloin pienellä palkalla. Isä ei ikinä avustanut yhtään. Kuulema siksi, kuin mä ostelen niillä rahoilla itselleni vaatteita!!! Voi sun helv.....!!!
        Sulle tulee vielä monen monta menoa eteesi, ja varsinkin jos haluat että lapsesi pääsee edes vähän paremmille apaille myöhemmin elämässään, se koulutus maksaa myös.
        Ihan turha kuvitella, että rahat riittää, tulee tilanteita, että on rahaa 10 e tilillä, ja seuraava erä rahaa tulee vasta 3 viikon päästä...
        Kokemusta on 20 vuoden ajalta, ja yhä jatkuu..
        Odota vain, tulet kokemaan kaikki yhoon autuudet, hyvässä ja vähemmän hyvässä

        tsemppiä sinulle ja lapsellesi, toivottavasti selviätte...

        ps. mulla ei tietenkään ole enää mitään tukia, 124 e kunnan elatustukikin loppui kesällä, kun nuorin täytti 18 v.. viimenenkin maksettiin vajaana, koska KELA maksaa vain siihen päivään saakka, kunnes lapsi täyttää sen 18 v.....


    • diipadaapadei

      Bruttopalkka mulla on hintsusti yli 1700€/kk. Hyvin olen pärjäillyt, tietysti olisi kiva, jos rahaa olisi vielä enemmän. Viime vuonna tienasin vielä osa-aikaisena bruttona n. 900-1100€/kk, siihen verrattuna elän aika ruhtinaallisesti. Ukolla on parempi palkka, vaihtelee 2300-3000 välillä suurin piirtein. Me pärjätään kivasti tällä hetkellä, rahaa jää kyllä ylimääräiseen ja sukanvarteenkin. Tilanne muuttuu tietysti, jos lapsia joskus pukkaa, mutta eiköhän me pärjätä silloinkin. Voisin sanoa olevani tyytyväinen palkkaani, vaikka en kyllä ylimääräistäkään pois heittäisi :D

      • viljami s

        eli tehdastyöläinen ja tienaan n.2700 e/kk bruttona. Palkka on mulle ja mun perheelle riittävä. Vaimo kans duunari ja tienaa n.500 vähemmän, hyvin ollaan pärjätty, vaikka välillä on lomautustakin ollu. Ihmettelen suuresti noita kaupan alan palkkoja. Vaimo oli aikanaan vaatekaupassa myyjänä, nyt ihmettelee itsekin kuinka surkea palkka oli.


    • janeve

      Mulla palkka 2975€/kk ja se on liian vähän tästä mun duunistani.Työnjohtoa ja töiden valvontaa sekä
      vastuuta aikataulun pitävyydestä.Insinöörin koulutuksella olisi varmaan 4000€/kk, eikä tarttis ymmärtää
      kuin teoriapuoli työstä nyt täytyy hoitaa myös käytännön toteutus.
      Minä kun olisin tyytyväinen 3600€/kk palkkaan.

      • ''hyväosainenko''

        Juu-u.
        Tienaan brutto 5100 kuussa, hyvät edut mutta duuni muuttui ikäväksi pari vuotta sitten.
        Ruudun ääressä koko päivän asiakaspalvelussa puhelimessa.
        Ei millään jaksaisi enää tehdä tätä mutta mitä keski-ik. voisi muutakaan kuin tyytyä kohtaloonsa.
        Koulutus yliopistossa 4 vuotta 2 v. muuta.
        Ikään ja kokemukseen nähden ihan ok palkka.
        Harmittaa että etenkin Pääk-Seudulla maksetaan 1400-1700e palkkoja joilla ei voi tulla toimeen.
        Samoin yh-äitien osa säälittää etenkin jos ikävät isät ievät osaalistu elatukseen.


      • mt-69

        mulla palkka n.4000-4500e netto kuussa käteen.olen aina 2 vkoa töissä ja 2 vkoa vapaalla.olen tyytyväinen sekä palkkaukseen että työrytmiin


      • vanhapiika

        siksi en sanokkaan mitään summaa. asun yksin ja maksan kaikki kulut yksin. pelastus olis jos löytäisin rikkaan miehen . kukahan haluais minut vaimoksi. olen siisti ja kaunis nainen.


      • gf
        mt-69 kirjoitti:

        mulla palkka n.4000-4500e netto kuussa käteen.olen aina 2 vkoa töissä ja 2 vkoa vapaalla.olen tyytyväinen sekä palkkaukseen että työrytmiin

        HAHAHAAHHAA!! netto 4000-4500 ja kaks viikkoa töitä/kuukausi. ei toimi, ei millään. paskapuhetta.


      • ''hyväosainenko'' kirjoitti:

        Juu-u.
        Tienaan brutto 5100 kuussa, hyvät edut mutta duuni muuttui ikäväksi pari vuotta sitten.
        Ruudun ääressä koko päivän asiakaspalvelussa puhelimessa.
        Ei millään jaksaisi enää tehdä tätä mutta mitä keski-ik. voisi muutakaan kuin tyytyä kohtaloonsa.
        Koulutus yliopistossa 4 vuotta 2 v. muuta.
        Ikään ja kokemukseen nähden ihan ok palkka.
        Harmittaa että etenkin Pääk-Seudulla maksetaan 1400-1700e palkkoja joilla ei voi tulla toimeen.
        Samoin yh-äitien osa säälittää etenkin jos ikävät isät ievät osaalistu elatukseen.

        ruudun ääressä asiakaspalvelua ja palkkahan kaikilla on yli 5 donaa, mietihän uudelleen oliskos vai ei ;))


      • savonmuan hilima
        kaarvinen kirjoitti:

        ruudun ääressä asiakaspalvelua ja palkkahan kaikilla on yli 5 donaa, mietihän uudelleen oliskos vai ei ;))

        ja palakkoo tulloo bruttona 2080 e kk ja pääkaupunkiseudulla asun eikä isä-rupimulkku- osallistu centilläkään...


    • irvistys1

      Ensinnäkin palkka pitäisi olla työtehtävän mukainen. Toiseksi palkka ei aina ole se tärkein. Itse vaihdoin työpaikkaa ja siinä joutui tinkimään muutaman satkun, mutta työtehtävätkin oli helpompia joten olen tyytyväinen. Niin palkkani on pitkälti alle 3000 tuhatta... Kyllä vähemmälläkin pärjää, tämä on aivan kulutustottumuksista kiinni.

    • ihanaa maalla

      Itse tienaan palkkatyöstäni 3000€/kk brutto.. kehäkolmosen sisällä vastaavasta työstä maksetaan alkaen 4000€/kk, ei etuuksia, liukuva työaika. Saishan se nousta ja vuosittain nouseekin. Ja maatalousyritystominnastani vuodessa tollaset 20000€ brutto ja emäntä on työttömänä, saa 520€/kk brutto..Sekin loppuu kun tulee 500 päivää täyteen, kiitos suomen hienon systeemin.
      Velkaa on ihan tarpeeksi. Autoja 3kpl ja 2 kpl moottoripyöriä. Hyvin riittää raha kaikkeen....
      Kyllä pienellä rahalla pärjää kun hoitaa asiansa hyvin ja ei kaikkien ole pakko sinne kehäkolmosen sisälle ängetä... Itselle ei edes tulis mieleen sinne betonilähiöihin muuttaa...

      • marjamamma

        eivät vaadi kovia palkkoja. Todellakin hirvittää tuo elintason kalleus pk-seudulla, miten ihmeessää yh-äidit selviävät? Olemme pienituloinen aviopari, ja lapset jo maailmalla. Velkaa on vain 6000e ja työttömyysjaksoilla yhteiset tulomme ovat noin 1800e. Työttömyysjaksot ovat meilläpäin itsestään selvyyksiä. Leipää pidennetään metsän viljalla, ja pikaruokaa ei ole. Ei ole ollut rahastressiä, eikä myöskään puutetta, ja aikaa on itse värkätä talon hommissa. Tämän tyyppisen elämän perusehtona on se, että kulutus on minimissä. Autot huolletaan itse, sukat kudotaan, ja vaatteet käytetään loppuun. Aikanaan lapset kulkivat metsässä ja kalalla, siinä harrastukset. Kun ei ole kauppoja ei ole kulutustakaan. Luulen ettei meillä olisi mitään mahdollisuuksia asua kaupungissa, maalla elintaso on pienelläkin rahalla ihan kohtuullista.


      • tilli-iita
        marjamamma kirjoitti:

        eivät vaadi kovia palkkoja. Todellakin hirvittää tuo elintason kalleus pk-seudulla, miten ihmeessää yh-äidit selviävät? Olemme pienituloinen aviopari, ja lapset jo maailmalla. Velkaa on vain 6000e ja työttömyysjaksoilla yhteiset tulomme ovat noin 1800e. Työttömyysjaksot ovat meilläpäin itsestään selvyyksiä. Leipää pidennetään metsän viljalla, ja pikaruokaa ei ole. Ei ole ollut rahastressiä, eikä myöskään puutetta, ja aikaa on itse värkätä talon hommissa. Tämän tyyppisen elämän perusehtona on se, että kulutus on minimissä. Autot huolletaan itse, sukat kudotaan, ja vaatteet käytetään loppuun. Aikanaan lapset kulkivat metsässä ja kalalla, siinä harrastukset. Kun ei ole kauppoja ei ole kulutustakaan. Luulen ettei meillä olisi mitään mahdollisuuksia asua kaupungissa, maalla elintaso on pienelläkin rahalla ihan kohtuullista.

        Joo. Olen samaa mieltä että maalla asuminen on halpaa jos kekseliäisyyttä riittää ja ei niin hirveesti vaadi. Itse elelen pienillä tuloilla. Siihen on vain täytyny oppia. Valittaminen ei auta. Ja kun miettii mihin rahansa laittaa niin varmasti pärjää. Ja nyt laman aikana saa moni opetella elämään nuukemmin. Helppoo ei ole varmasti kellään pieni tuloisella sitä en sano. Tiedän sen itsekin mutta auttaako itkeminen ja surkuttelu? Sellaista elämä on. Ja kyllä varmasti monella vois huonomminkin olla. Raha ei tuo onnea. Se vain helpoittaa elämää. Mutta mitä isoommat tulot sen suuremmat menot. HYVÄÄ SYKSYN JATKOA!


    • ääpee

      yrittäjänä olen ollut 7v. kerran sain vuositulot bruttona yli 16 500..töitä teen 6pv viikko 52h viikossa..lomaa en ole pitänyt kuin 3viikkoa tänä aikana..ja kaiken mitä olen tarvinnut niin olen saanut ostettua

    • eielossa

      Joopa joo, tas näitä "ammatikoulu" kirjoittajia palkkoineen.. Unta näkee moni..
      Suomalainen työväestö ansaitsee keskim. alle 2000€ - kk:ssa.
      Nuo 4-8000 kaupparatsut .. hohhoijaa..

      Ansio jolla tulee toimeen, normiveloilla, harrastus-, vapaa-aika-, virkistys- yms. -kuluilla on n. 2500-3000
      Eli pääosalla väestöstä tekee tiukkaa..

      • domestic

        jokunen aika sitten vittuiltiin urpilaisen 3000 euron vähimmäiliksalle,mut nyt osa tyytyy jo vähempää.ihmeellistä venkoilua,onhan tietysti suomessain kaiken näköisiä causeskuja jolle ei mikään riitä.


      • urpi ja urpi
        domestic kirjoitti:

        jokunen aika sitten vittuiltiin urpilaisen 3000 euron vähimmäiliksalle,mut nyt osa tyytyy jo vähempää.ihmeellistä venkoilua,onhan tietysti suomessain kaiken näköisiä causeskuja jolle ei mikään riitä.

        köyhyysrajalle varmaankin vidduiltiin juuri sen takia että se 3k on pikkasen yläkanttiin, jos mietitään että tuo on kuitenkin yli keskiansioiden. Pääkaupunkiseudulla asuvilla yksinäisillä ihmisillä joku 1800eur/kk on ns. selviytymisliksa eli sillä kyllä tulee toimeen mutta juhlimiseen ei juurikaan jää. Sama liksa puolestaan riittää mainiosti kun mennään 700km ylöspäin. Kaikki on suhteellista.


      • akateemikko mies

        Mitä sinä olet sanomaan millä ansioilla tulee toimeen?
        Ehkä sulle riittää se 2500 mutta ei minulle, mulla on pelkkiä menoja 3000e kuukaudessa!

        Itse haluan asua kohtuu hyvällä seudulla, kohtuu talossa (150 neliötä oma/paritalo),
        haluan pari kohtuullista autoa, lapsille vermeet ja harrastukset, samoin itselle.
        Me halutaan käydä matkoilla, Thaimaassa talvisin, mökiä pitää laittaa, haaveena moottoripyörä,
        muutama hyvä puku pitää olla jne jne. Siihen elämään ei riitä 2500 bruttopalkka.


    • eläkkeellä

      isoilla liksoilla tätä yhteiskuntaa, leikkiminen Amerikkalaislla tuloilla ei ole hyvä asia?! Ahonen aikansa kinnas paperimiehen palkkoja ylös siitäpä on si rokotettu isolla neulalla!! Kansanedustajankin palkaksi riittäis 3500/e/kk poikii niin monen moista lisä tuloa joka kunnasta muutenkin heille ym. kahvitusta!

    • Tomppeli?

      HELvatan 16:
      MINÄ olen ollut 42 VUOTTA työelämässä.
      Palkkaluokka on EDELLEEN SAMA: mk 2.-/t -vastaava, jonka sain v.1967, kesäpoikana valtion lennättimessä.
      KOULUTAN työssäni käytännössä KAIKKIA! Siis MYÖS MESTAREITA!! Eli tolloja? Hä?
      Teen KAIKKIEN ammattimiesten töitä.
      Palkkaluokka on 2-luokka= koulupoika-kesäharjoittelijan palkka. Niille kesäharjoittelijoille maksetaan PIMEENÄ sama ja saman tason tumpelo-timpureille KOLME kertaa niin paljon, PIMEENÄ!
      MINÄ maksan myös verot: € 10:30/t x180t (=/kk) = € 1850.-/kk. -tuloista.
      Revi siitä huumoris, AHMED AHNE!!!
      TV: Tollo?

      • Tsiisus sentään

        Mitä sä täällä raivoat?

        Jos sulla on ollut 42 vuotta sama palkka, niin ZIIISUS MIKÄ LAPANEN OLET!
        Halooo, eikö koskaan ole tullut mieleen kysyä lisää?
        Ja väitätkö ettet ole saannut edes ns tasokorkotuksia, mitä "kaikki" saa?

        Tollo mikä tollo, joka suostuu tekemään 42 vuotta samalla palkka!
        Sulle nauraa kaikki siellä työpaikalla, varmaan pomot kaikken eniten


    • velka asunto

      oon yksinhuoltaja, palkka 1500 egee kuussa. Oon onnellinen jos joskus tulee ylitöistä lisiä ja palkka nousee 1900 kuussa. Paljonko haluaisin... jos joka kuukaus tulis toi 1900 egee vähintään, ni ei aina tarttis joka senttiä laskea.

    • Idootit

      Toi on yli keskipalkan, tai sitte suurin osa Suomalaisista saa minimipalkan, luulisin että 80% väestöstä varmasti jää alle 2000e/kk. Miksi vertaat sitä työkavereiden palkkaan, mitä vitun merkitystä sillä on eivät he maksa sun laskujasi, eikä se ole sulta pois vaikka saisivat miljoonan/kk. Hehän ovat olleet duunissa vuosia pidempään kuin sinä heille kuuluukin enemmän, ihme pässi.

      • paharaha

        Tekeekö raha teidät onnelliseksi?
        Itse saan palkkaa noin 1550€/kk ja tulen sille mainiosti toimeen. Mitään ei puutu, saan jopa säästettyä, matkustelen ulkomailla pari kertaa vuodessa.
        En ajattele rahaa enkä siitä välitä, turhaa stressiä. Elämässä on muutakin kuin raha!


    • Fonc.

      Palkkani on tällä hetkellä 4200 euroa netto, vuoden lopussa tulee palkankorotus jolloin käteenjäävä summa nouse 4600 euroon. Lisäksi saan könttäsummana vanhan ja uuden palkan erotuksen tammikuusta 2009 lähtien, eli lähes 5000 euroa.

      Tyytyväinen olen, mutta eihän lisä koskaan pahaa tekisi.

      • kerrohan noin nopeasti ,mikä on bruttopalkkasi ,tiedät sen varmasti...?? vai etkö ;)) entä ammattinimikkeesi


      • Fonc.
        kaarvinen kirjoitti:

        kerrohan noin nopeasti ,mikä on bruttopalkkasi ,tiedät sen varmasti...?? vai etkö ;)) entä ammattinimikkeesi

        En ymmärrä miksi pitäisi kertoa bruttopalkka; nettopalkkahan on se jolla elellään ja ostellaan! Ihmisten veroprosentit kuitenkin vaihtelevat, eikö?

        Lisäksi palkkaani koskevat erilaiset vähennykset ja lisät, joten bruttopalkan kertominen olisi sikälikin harhaanjohtavaa.

        Tarkempaa ammattinimikettä en kerro, mutta olen töissä eräässä EU:n toimielimessä.


    • Jetro

      Toi viime palkka 1200€/kk bruttona oli aika hyvä.
      Sai elellä leveästikin.

    • !!

      Kun näitä lukee tulee vain mieleen "ahneella paskanen loppu" ja siksi ollaan tälläisessä tilanteessa missä maailman talous on ...

    • vertailija

      Jos kerran pakolaisena maassa oleva yksinhuoltaja äitikin saa enemmän kuin tuo oma liksasi, niin väittäisin että voisit arvottaa työsi hieman kalliimmaksikin.

    • The_Evil_Of_Silence

      Minä mietin niistä palkoista, koska siitä tulee mieleen eräästä asiasta kun viime aikoina näin kaupoissa Ilta-Lehtien ja -Sanomien etusivujen artikkeleita ihmisten varakkuudesta joilla on ongelmia lasten kasvatuksista, voisivatko ne johtua siitä että lapset ovat piloille hemmoteltuina ja siksi he kerskailevat saavansa kivaa? Näin minä keskustelin ystävieni kanssa näistä ongelmista ja siksi olemme hyvin huolissaan tästä asiasta.

      • JH

        Nyt puhut pelkkää asiaa, näin se on!


    • palkasta

      Tervehdys.

      Minusta sellaiset 300€ netto päivä on kohtuullinen se riittää sopivasti kun asuntovelatkin finaalis. Ehkä tuo 3000€ juuri voi riittää nettona. Mutta jos velkaa on se todella pieni palkka.
      Eli onhan se niin alle 3000€ teinaavat ovat pienituloisia kuten yks poliitikko totesi.

    • pAlKKa

      Etelässä asumme talo maksoi 255000€(ostettu 2005) vanha ja rempattu 30000€ tässä muutamassa vuodessa ja jatkuu.Lasten päivähoitomaksut 438€/kk netto rahaa huom.!
      Auto pakko olla meillä.
      Sitten normi eläminen ruoka vaatteet yms.muut
      Talon ns. pakolliset menot jo 400€/kk keskimäärin rempat/huolto ja talon velan maksu päälle.

      Maksan muuten näille kotiäiteille ja muille tukiaisten saajille omista tuloistani yhteensä 39% veroja ja muita maksuja.
      1200€/kk lyhennän tätä talon velkaa.
      Jos asuisinkin jossakin kymenlaaksossa niin tällä palkalla pärjäisi ihan hyvin ,mut ei täällä kallissa etelässä.

      Vaikka koko aloittamisen pointti oli et vi**taa kun teen enemmän töitä ja osaan samat tai enemmän kuin työkaverit niin vuosiansioissa jään yli 10000€.
      Meillä on suomessa ainutlaatuinen kehitystyö vaikka olemmekin ns. aika pienellä palkalla työ on vaativaa ja usein opastamme uusia insinöörejä ja kun vertaa esim. kunta-alaa mikä on verovaroin maksettavat palkat niin sielläkin moni vetää paljon isompaa peruspalkkaa.Paljon pidemmillä lomilla.

      • Mr.Andersson

        Tämä ei sitten ole mikään provo ja en jaksa kuunnella niitä hohhoijaa ja vit...viestejä.

        Olen 33 v- myyntineuvottelija ja työ on aivan täyttä skeidaa, mutta olen koko talon parhaimmistoa (ellen jopa paras) ja myyn budjettini liki kaksinkertaisesti kuukausittain. Tehnyt näitä hommia 5 vuotta nyt ja joka vuosi mennyt pikkaisen paremmin tulojen osalta. Tänä vuonna 80 000 euroa menee puhki. SIITÄ huolimatta olen vaihtamassa työpaikkaa. En pidä paikan ilmapiiristä ja siitä että asiat ei hoidu. Silti työt on tasan tarkkaan 8-16 ja ei ikinä tuntiakaan ylitöitä. Olen perustamassa omaa yritystä ja palkka takuuvarmasti pienempi pitkään ellei ikuisesti. Mutta toivo on paremmasta.
        Olen kyllä todella tyytyväinen omaan liksaani parhaillaan. Ei sitä voi kieltää. Mutta uskon, että yrittäjänä ja hyvällä liikeidealla pääsen parempaan tuloon ja erilaisella työnkuvalla, josta itsekin nautin.

        Mä en edes viitsi kertoa mistä paikassa olen töissä, mutta voin sanoa että mun ammatillani on oikeasti siivojan arvostustaso, ihmiset suurinpiirtein nauravat kun kuulevat työnkuvani.

        Olen miettinyt pitkään, että kyllä hullu täytyy olla että viittii lähteä tästä työstä, mutta en polta siltojani..pidän oven auki takaisin.


      • näin se menee
        Mr.Andersson kirjoitti:

        Tämä ei sitten ole mikään provo ja en jaksa kuunnella niitä hohhoijaa ja vit...viestejä.

        Olen 33 v- myyntineuvottelija ja työ on aivan täyttä skeidaa, mutta olen koko talon parhaimmistoa (ellen jopa paras) ja myyn budjettini liki kaksinkertaisesti kuukausittain. Tehnyt näitä hommia 5 vuotta nyt ja joka vuosi mennyt pikkaisen paremmin tulojen osalta. Tänä vuonna 80 000 euroa menee puhki. SIITÄ huolimatta olen vaihtamassa työpaikkaa. En pidä paikan ilmapiiristä ja siitä että asiat ei hoidu. Silti työt on tasan tarkkaan 8-16 ja ei ikinä tuntiakaan ylitöitä. Olen perustamassa omaa yritystä ja palkka takuuvarmasti pienempi pitkään ellei ikuisesti. Mutta toivo on paremmasta.
        Olen kyllä todella tyytyväinen omaan liksaani parhaillaan. Ei sitä voi kieltää. Mutta uskon, että yrittäjänä ja hyvällä liikeidealla pääsen parempaan tuloon ja erilaisella työnkuvalla, josta itsekin nautin.

        Mä en edes viitsi kertoa mistä paikassa olen töissä, mutta voin sanoa että mun ammatillani on oikeasti siivojan arvostustaso, ihmiset suurinpiirtein nauravat kun kuulevat työnkuvani.

        Olen miettinyt pitkään, että kyllä hullu täytyy olla että viittii lähteä tästä työstä, mutta en polta siltojani..pidän oven auki takaisin.

        Itse olen tälläinen insinörtti. Työksenin touhuilen tehtaita käyntiin ja edellisvuonna ansio oli 65 tonnia, vaihdoin työpaikkaa, nyt taitaa jäädä tulot alle kuuden kympin. Oma yritys olisi mielessä, mutta en taida perheellisenä ja asuntovellallisena uskaltaa ottaa riskiä.

        Toivottavasti keksit oman liikeideasi, toivon että minäkin uskallan jossain vaiheessa ottaa sen suuren askeleen.


    • joku vaan jostain

      3000/kk olis aika sopiva...

      • nauha....

        hyvä slige on brutto tulot x 2


      • tytyväinen
        nauha.... kirjoitti:

        hyvä slige on brutto tulot x 2

        ATK-tukihenkilö, palkka noin 2300 €/kk ehkä 100€ päivärahoja. Ihan O.K. palkka. Ei ainakaan ole koskaan tehnyt tiukkaa laskujen maksaminen ja jääpä vähän säästöönkin. Viinaan ei tosin sitten menekään juuri mitään :)


      • onnellinen neito
        tytyväinen kirjoitti:

        ATK-tukihenkilö, palkka noin 2300 €/kk ehkä 100€ päivärahoja. Ihan O.K. palkka. Ei ainakaan ole koskaan tehnyt tiukkaa laskujen maksaminen ja jääpä vähän säästöönkin. Viinaan ei tosin sitten menekään juuri mitään :)

        Kuulostaa ihan käsittämättömiltä nuo tämän listan palkat...
        Olen 24-vuotias opiskelija ja elätän vain itseni. Opiskelen ja teen samalla duunia. Palkkaa saan sen 300 euroa kuussa ja opintorahaa 298e kuussa eli tuloni kuussa ovat 598 euroa (brutto). Asun Helsingissä ja minulla on asuntolaina. Lainanlyhynnyksen jälkeen rahaa jää vielä 150e käytettäväksi. Sillä saa sopivasti ruuan ja kaiken tarvittavan. Olen onnellinen ja aivan tyytyväinen tuloihini. En edes mielestäni elä säästeliäästi, vaan rahaa jää vähän matkusteluun ja harrastuksiinkin. Tulevaisuudessa kun perhettä (toivottavasti) tulee lisää, tuloni eivät tällaisenaan riitä, sen tiedän - mutta luulen, että jo 1500e/kk tuloilla saisin ihan kaiken koskaan tarvitsemani.


    • osdifheree

      19 v, nainen, eka työpaikka, ja bruttona n. 2000-2600€/kk. Riippuen lisistä. Sos. ala. Ei paha. Olen ihan tyytyväinen, tokikin sen verran tuhlaan matkusteluun ym ettei paljon säästöön jää. Joskus tili huono ja käteen jää 1600-1700, silloin loppukuu vähän ankea.
      2500-3000 olisi sellainen ideaali palkka!

      • palkka

        olkaa nyt hyvät ihmiset tyytyväisiä. itsellä netto palkka 1375€/ kk ja 3vuotta alalla, siitä pitää vielä maksaa ne asuntovelat sun muut elämiseen tarvitttava, työn puolesta pakko pitää myös autoa ja jostain pitäs vielä syödäkkin.. jo 4 vuotta stressiä ja päänvaivaa, mutta aina(tähän asti) selvinny ja aina ollut rahat ruokaan-..rupee vituttaa tommoset jotka sanoo tienaavansa 3000€kk ja sit että "no 3600€ olisin tyytyväinen". haha... itse jos saisin sen 2000€ vaikka käteen niin olisin niin iki onnellinen..ja kenenkään on turha olla tekopyhä ja väittää ettei raha tee onnelliseks..KYLLÄ TEKEE!!!.


    • Tyytymätön palkaansa

      Itse tienaan vain 2200€/kk ja olisin tyytyväinen jos palkkani olisi 2600€/kk. Nykyiselläkin palkalla toimeen tulee, mut olis kiva ettei joka kerta kaupassa käydes tarvis ettiä niitä tarjouksia ja halvimpia tuotteita.

    • naikkonen1100

      Hyvät tulot on ne, että tulot/menot kohtaa ilman miinusta.

      Saan nettona n. 1100€/kk ja siitä sitten maksetaan vuokra, vesimaksu, vakuutukset, puhelin- ja nettilasku, tv-lupa, sähkö, sekä opintolainan lyhennys. Käteen jää n. 100€, jolla sitten ostetaan ruokaa ja vessapaperia.

      Talouteen kuuluu 2 henkeä, eli viikossa eletään 25€ ja toivotaan että ei koskaan sairastuta, jouduta hammaslääkäriin tai ei tulisi mitään muutakaan ylimääräistä menoerää.

      Hyvin on pärjätty.

      Rahaa ei puutteen vuoksi pala lainkaan alkoholiin, savukkeisiin, baari-iltoihin saati ravintoloihin.

      Asiat on paremmin kuin hyvin.

      • sossuntäti

        Ootteko käyny kysyyn Kelassa/sossussa lisärahaa? 2hengen talous noilla tuloilla niin kyllä ainakin jommankumman pitäis saada vähän asumis/toimeentulotukee. 25€ viikossa ruokaan ja elämiseen kuulostaa aika vähältä. Eläkä edes yritä vastata että "En halua alkaa sossun elätiksi" sen takia niitä hemmetin korkeita veroja maksetaan että sitten kun tukea tarvitaan niin on mistä antaa, mieluummiin sulle kun jollekin juopoille/sosiaalipummeille. Suomessa ei onneksi tartte huolehtia tosta sairastumisesta yms kun täällä on (lähes) ilmainen terveydenhuolto.


      • naikkonen1100
        sossuntäti kirjoitti:

        Ootteko käyny kysyyn Kelassa/sossussa lisärahaa? 2hengen talous noilla tuloilla niin kyllä ainakin jommankumman pitäis saada vähän asumis/toimeentulotukee. 25€ viikossa ruokaan ja elämiseen kuulostaa aika vähältä. Eläkä edes yritä vastata että "En halua alkaa sossun elätiksi" sen takia niitä hemmetin korkeita veroja maksetaan että sitten kun tukea tarvitaan niin on mistä antaa, mieluummiin sulle kun jollekin juopoille/sosiaalipummeille. Suomessa ei onneksi tartte huolehtia tosta sairastumisesta yms kun täällä on (lähes) ilmainen terveydenhuolto.

        Kelalla olen käynyt (asumistukea) kysymässä, ei myönnetä - hyvät tulot.
        Soskussa en, koska paperisota on kaksinverroin hankalampaa. Siellä sitäpaitsi pitää vielä esittää olevansa masentunut ym. (että ne jotain antaisi) joten olen liian hyvän tuulinen moiseen näytelmään.

        Jos Kela sanoo että tulot ovat hyvät, niin sitten se on pärjättävä.

        Kyllä 25€/viikko on vallanmainio, kun otetaan huomioon että laskut on maksettu.
        Ei pääse lihomaan, joten ei läskeistäkään ressiä tule.

        Olen tyytyväinen. On paljon ihmisiä joilla menee vielä huonommin, joten ilolla työtä teen.


    • tyttitomera

      itse aina tienannut alla 2000 egee kuukaudessa ja silti alle nelikymppisenä velaton asunto ja auto!! Vaikka tienaa miten paljon sillä ei merkitystä jos rahaa ei osaa käyttää! Näin se vaan menee. Heh!

    • postiristo

      n. 1200-1400€ kuussa, mutta työaikakin on n. 3h päivä. Ei ole pahemmin stressi vaivannut. Muutaman satasen kuussa jos tienais enemmän niin oisin ihan tyytyväinen.

    • ????????

      Teen tosi raskasta varastoduunia Espoossa 1863€/kk tuotantopalkkio n. 120€/kk käteen jää n.1550€/kk.
      Siitä kun maksat kaikki laskut esim. vuokran, elatusmaksun, auton kulut (auto on pakko olla muuten ei pääse töihin) ja kaikki muut laskut, niin palkka ei edes riitä kaikkiin laskuihin, vaan joitain laskuja on pakko vähän siirtää. PALKKANI JÄÄ REILUSTI ALLE KESKIPALKAN! Itse olisin tyytyväinen jos tienaisin 2800€/kk:ssa.
      Itse olisin tyytyväinen jos saisin loparit ja jäisin ansiosidonnaiselle, niin maksattaisin osan laskuistani yhteiskunnalla esim. terveydenhoidon ja osan vuokrasta.
      Et älkää leuhkiko niilä isoilla tuloillanne senkin paskahousut!

    • dfhh

      vittu oot justiin niitä joille mikään ei riitä. jos saisit 2800 niin valittaisit siitäki että liian pieni. haista vittu.

    • Nimimerkki:

      Tyhmät työtä tekee! Ite oon 21-vuotias jannu, asun Tampereella. Sosiaalitoimisto maksaa ison yksiöni vuokran, netin, puhelinlaskun, bussikortin ja tv-luvan! Lisäksi saan käteeni n. 480 euroo kuukaudessa. Eli 120e viikossa on käyttöbudjettini. Usein jää vähän säästöönkin, monesti menee kaljaan koko raha. Mutta päivääkään en tee töitä, ainakaan niin kauan kunnes tämä systeemi jatkuu! Olen tyytyväinen elämääni, nukun pitkään, otan vähän bissee, välillä käyn kebabilla ja semmosta, chillailen. Tyhmät ne työtä tekee!

      • Jugelib

        Niin ja sitten tulevaisuudessa kun ne eläkepäivät koittaa niin eläke onkin minimi :)


    • Zamisanteri

      Ei kai tuo (2465e) vaan ole nettopalkka?
      Missähän työssä saa noin hyvää palkkaa, kertokaa mullekin. Itse oon postilla töissä ollut jo 13 vuotta ja nettona saan vain 1500e!!

    • Onko oikein?

      Olen töissä kunnalla, jossa palkat tunnetusti surkeat. Työkokemusta vajaa 10v ja brutto palkka/kk minulla kokemuslisineen on 1591,59,- ,josta käteen jää verojen jälkeen alle 1300,-. Työkseni teen ruokaa. Olen siis kokki/keittäjä, (koulutus: ruokapalvelutyöntekijä kokki dieettikokki). Työ on fyysisesti raskasta. Lisäksi on paljon lapsia, joilla jokin erityisruokavalio. Moni heistä niin allerginen, että väärä ainesosa ruoassa voi olla hengenvaarallinen... Eli vastuu on suuri. Palkka on mielestäni kohtuuttoman pieni !!! Oikeampi palkka, johon voisin olla tyytyväinen, olisi n.2500,-/kk.

    • tepacci

      Alakouluikäisen ojan kanssa asustelen kahdestaan ja teen myyntihommia kierrellen pitkin ja poikin Suomea. Palkka
      n.5200e/kk brutto matkakorvaukset. Sillä pärjää mukavasti ja saa joka kuukausi rahaa säästöön ja makselee
      mukavasti vapaaehtoista eläkettäkin. Tykkään työstäni ja tuo palkka riittää hyvin. Ollut alalla 8 vuotta ja kouluja käytynä vain lukio.

      • Reparton

        Eronnut yh ja asustelee ojan kanssa. Eli siis ojassa :) Sääliksi käy...


    • slerbba

      n. 1800€ bruttona kuussa normaalitunneilla. Tulen toimeen, eli olen tyytyväinen. Mutta en pahastuisi vaikka tuplaantuisi.

    • mr kkk

      55 v, akateeminen loppututkinto, valtion palvelusta 29 vuotta. 2300 € jää käteen palkasta.

      Vaimolla nettopalkka 4200-5300 €/kk mutta onpa työkin vaativampaa.

      Ihan riittävä on oma liksa, ei valittamista - koska eipä tuon eteen tarvitse juuri muuta tehdä kuin venyä kahvilla, haukotella ja lukea päivän lehdet.

    • kallu60

      Vanhat ihmiset tapasivat ennen sanoa että ahneella on paskanen loppu!Kyllä näin sivullisena voi sanoa että jos toiset ovat tehneet samaa työtä jo 20 vuotta ja sinulla on työura vasta alkupuolella niin palkkasi on suhteessa aivan kohdallaan jos vain työvuosia katsoo!Jos jatkat samassa työssä vielä sen 14 lisävuotta,menee palkkasi kirkkaasti ohi näiden jo 20 vuotta samaa työtä tehneiden palkasta,tosin kasvavat kulutkin varmasti ainakin samaa tahtia!Ilmeisesti nyt olet vielä sen ikäinen että sinulla on mahdollisuus kouluttautua vielä parempi palkkaiseen työhön nykyisen työsi lomassa!Terveitä työvuosia tovoen!Työkyvytön 56v!

    • orja?

      Mä olen kahden lapsen yh ja kk tulot lapsilisineen on nettona hikiseen 2000e..
      Mestarin tutkinto ja kokemusvuosia toistakymmentä,mut tessi on tessi.
      Sitä vaan toiset työnantajat noudattaa raadollisesti,varsinkin näin taantuma-aikana.
      Kaikki lisä olis tarpeen,
      miettikää vaikka sitä,kun ajelette yksin työmatkojanne uusilla autoilla,
      et kenelle se lisä todella kuuluisi..

    • TJ

      Ja rahan riittävyys vasta suhteellista onkin. Olen johtavassa asemassa, mutta tienaan asemaani nähden hyvin vähän, netto on 1800 €/kk.

      Reilu vuosi sitten tienasin nettona n. 600 €/kk, josta maksoin mm. elatusmaksut. Lisäksi sain muutaman satasen matkakorvauksia, riippuen kuukaudesta. Tulin sillä rahalla toimeen, kaikki pakollinen hoitui, mutta mitään ei jäänyt sukanvarteen.

      Nyt saan määrittää itse palkkani, joka onkin kolminkertaistunut entisestä, mutta silti pieni. Miksikö? Koska palkan lisäys on parantanut elintasoani, mutta ei elämisen tasoani. Edelleenkään ei mitään jää sukanvarteen, mutta asun vähän paremmin ja juhlin vähän enemmän. Onnellisuuteen ja tyytyväisyyteen noilla asioilla ei kuitenkaan ole ollut mitään merkitystä, ellei sitten huonontavaa.

    • Very happy

      Anteeks jos kuolen nauruun joka kerta kun palkoista puhutaan. Käteen jää aika tasan 500-600 egee kuussa, riippuu tehdystä työmäärästä. Muutama työpäivä per viikko ja neljä tuntii/pvä. Arvot muualla kuin rahan perässä juoksemisessa. Hyvin elää, oma valinta. Mitäs kumman luxusta kaiken pitäisi olla? Kiukutelkaa nyt oikein kunnolla taas tähänkin kommenttiin ja purkakaa samalla kaikki patoutumanne, onnea ei silti osteta rahalla.

      • tilastoista lukee nopeasti tällainen köyhä yrittäjäkin ,että noin 2% suomalaisista palkan-nauttijoista saa bruttona 55000 tai enemmän ,siis bruttona ja vuodessa, tämän viestiketjun perusteella noin 40 % pääsee tämän Rajan yli ja kirkkaasti... jossakin mättää ;)))))) vai onko kaikki suomen hyvätuloiset täällä juttelemassa...


      • ehkä vähän vanhaa
        kaarvinen kirjoitti:

        tilastoista lukee nopeasti tällainen köyhä yrittäjäkin ,että noin 2% suomalaisista palkan-nauttijoista saa bruttona 55000 tai enemmän ,siis bruttona ja vuodessa, tämän viestiketjun perusteella noin 40 % pääsee tämän Rajan yli ja kirkkaasti... jossakin mättää ;)))))) vai onko kaikki suomen hyvätuloiset täällä juttelemassa...

        Eli 10% ansaitsi yli 48.564€/vuodessa.

        Uskaltaisin väittää että tällä hetkellä noin 10% ansaitsee tuon 55 tonnia vuodessa.

        Yllättävän korkealla sitä itse on tuloillaan... en olisi uskono.


    • ruikkurimpula

      3000e olisi ihan kiva saada....kuitenkin kohta 10 vuotta tietotekniikan inssin hommissa.

    • SorvinÄäreessä24/7

      Olen yksinyrittäjä, teen pitkää päivää ja työ syö muun elämän. Palkkaa nostan firmasta (en siis niitä "verottomia" osinkoja) tilanteesta riippuen 7000-12.000 kuussa brutto. Ja siitähän verokarhu vie lähes puolet. Palkka on hyvä, mutta uhraukset sen eteen jokseenkin kohtuuttomat. Harkitsen siis vakavasti siirtymistä kevyempiin hommiin!

    • Vuoromestari

      Eli olet AMK insinööri? Oletko vuoromestarin vakanssilla, vai miten...kaverisi jos ovat työntekijä vakanssilla eivät saa 3000 erkkiä pohjapalkkana.

      • Jep!

        Mites olis jos teidän kaikien työviikko jatkettais 7päiväseks päivystys 24h ja tuloja puotettais kerralla semmoset 30%. Lomaoikeutta parikymmentä päivää vuodessa ja osa siitäkin menee lomittajia paapoessa.
        Olkaa tyytyväisiä niin minäkin, kaikesta huolimatta katto pään päällä ja ruokaa pöydässä.


      • ei ole vapaata
        Jep! kirjoitti:

        Mites olis jos teidän kaikien työviikko jatkettais 7päiväseks päivystys 24h ja tuloja puotettais kerralla semmoset 30%. Lomaoikeutta parikymmentä päivää vuodessa ja osa siitäkin menee lomittajia paapoessa.
        Olkaa tyytyväisiä niin minäkin, kaikesta huolimatta katto pään päällä ja ruokaa pöydässä.

        Itseäni on huvittanu nämä "maatalous yrittäjät".

        Arvaappa montako päivää OIKEILLA yrittäjillä on lomituspäiviä vuodeessa?

        Eipä silti, varsinkin eläintilan pitäminen on rankkaa puuhaa, mutta kyllä yrittäjät pitäisi laittaa samalle viivalle, myös kepulaiset.


    • täti monica

      taan ...

      tällä pienellä palkalla 1570e 80e jotain palvelulisä..sos.ja terv.hoit.alaa takana 10v.Sitä ennen elektroniikkaa ja tehdas työtä jos kuukausi ansiot 14000mk..kk/ne työt sai joku kiinalainen..tallinnallainen.
      Siis olispa sitä työtä jatkunut vuosia olisin todella päässyt omilleni.

      Kyllä saatte kohta hoitaa lapsenne ja vanhuksenne.Miettikää verojen jälkeen mitä jäljelle jää???ja mitä saisitte 1200-1300eurolla kk.Moni kun saa sen ansiosidonnaisena ja sos.tukina jo.Menot sähkö, öljy, vesi ruoka vie aika sion kakun laskuja sataa siis pakollisia.Jos mun palkka olis 3000e kk niin sillä jo pärjäisi.
      Lisäksi raadan joka päivä täyttä päivää on siin tietty 1.5h lyhennys..mutta asun ihan töissä.Entä kun sijasia ei saa ottaa???????????????mietiikääpä sitä silloin omat työtehtävät muuttuvat jonkun muun töiksi ja palkka on sama raadanta palkka.....tai teet molemmat osaalueesi!!!

    • älkää antako nimim.häiritä tehty joskus aikoinaan 6v sitten. heräs kysymys missä firmassa teet töitä.. olen itse ollu 10v vuorotöissä. keskeytymättömässä 5-vuorossa. 50ke on tiukassa ilman yltsää.. ja on yks suomen hyvä palkkasimmista firmoista(duunarille). ja ei ole paperipuolellakaan sen kummemmat palkat. elikkä älä puhu paskaa palkoistas. todennäköisesti saat sen 7.20 tunnille ja olet kuunnellu kun isot pojat puhuu palkoista..ei se niin mee.. saan sen ysiportaan mukaan liukumat ja vuorolisät tuotanto palkiot 18.20/h ja alle 50 jäädään. tulipa hyvä mieli avautuessa..heh

    • maake60

      Itse tienaan 35000-50000€ vuodessa ja tulen hyvin toimeen palkallani vaikka asun perheineen pääkaupunkiseudulla mutta ostin 9v sitten rivitalokolmion ja hinta reilut 90000€ ja melkein maksettu.
      Pärjään hyvin kun puolisoni on myös töissä mutta en aja uudella autolla vaan sellaisella johon on varaa ja niin edelleen. taloustieteilijöiden ohje on että perheen nettotuloista ei saa mennä kuin yksi kolmasosa asumiseen eli jos perhe saa nettona 3000€ niin asuminen ei saa maksaa 1000€ enempää niin pärjää. Olen myös tyytyväinen palkkaani koska se on vähän yli alan keskipalkan.

    • hulluin-jussi

      2600e/kk ja ikää 22v, nykyisessa firmassa duunissa 1,5v. rehellisesti sanoen tän vuoden ois selvinnyt 3pvä/vk tekemällä ja työaikakin on liukuva oman valinnan mukaan. ei tässä kehtaa valittaa mutta eikai siihen liksaan koskaan kannata tyytyväinen olla. kaikkeen nähden kuitenkin ainakin oma tilanne palkkoineen on ihan kiva :)
      myynnissä toki vois päästä koville ansioille mutta kyllä noiden edustajien ja muiden naamoja kun kattelee niin eipä käy kateeksi ettei ole tulosvastuita yms. eikä liksa roiku myynneissä.

    • MISTER VAGINA
      • ei perkele sentäs

        siis voi vittu. MELLAKKA! oikeesti kyllä vituttaa lukea tuollaista, tietäen suomen kotona olevien vanhempien, vanhusten ja monien muiden ei-niin-hyvin pärjäävien tilanteen. ihan käsittämättömiä summia, jo ihan ilman mitään huijauksiakin. tennaria perseelle ja lentorahtina kaikki takas omalle mantereelle jolleivat onnistu työllistymään määräaikaan mennessä.


    • konemesu

      Oon tyytyväinen palkkaani. Ikää on 32 ja vuosiansiot pyörii siinä 65-70t€. Töitä teen vuodes noin 5-6 kk eli ei turhan raskasta. Välillä kyl joutuu olemaan kotoa kohtuu pitkiä aikoja pois mut kaikella on hintansa.

    • ei raha tärkein

      Tienaan 850 netto/ kk

    • ei raha tärkein

      Saan 850 netto/kk

    • hyvässä olossa

      Meille riittää mieheni kanssa oikein hyvin yhteiset 3500 eur ansiot. Emme juo tai polta, emmekä nauti turhasta kuluttamisesta muutenkaan. Hankimme kaikki tavarat ja vaatteet kierrätyksestä. Ruoan ja leivät teemme itse. Kasvatamme omat juurekset ja hedelmät, sienestämme ja säilömme talvea varten.

      Kuukaudessa jää jopa säästöön rahaa. Säästöillä pääsemme sitten pari kertaa talven aikana murtsikkavaellukselle pohjoiseen. Loppu rahoista kerää korkoja pahan päivän varalle.

    • Teemu350

      Sehän näissä gallupeissa on aina hassua,että kolme neljästä vastanneesta näyttää aina tienaavan rutkasti yli tuon keskipalkan.Uskokoon ken tahtoo.Lisäksi epäilen,että kovinkaan moni oikeasti hyvin tienaava vaivautuu asiasta tänne kirjoittelemaan

    • Roosa36

      Itse haluaisin hieman lisää saan tällä hetkellä käteen 700-800 €. Tollanen 1000€ olisi ihan hyvä. Teen siis osapäivätyötä ja opiskelen siinä sivussa.

      • pahvi

        6600 kuussa tasaisesti ja vaimolle 4600

        Ei ole ihmeellistä elämää. Vanhat autot, vanha talo ja pikkuvikaset lapset.

        No käy meillä piika siivomassa parin viikon välein.

        Millä te pärjäätte?


    • imekää kovemmin

      saan 420€/kk

    • Eppoo

      Tienaan 1000-1400 €/kk, riippuen paljonko töitä on tarjolla. Hommia teen ravintola-alalla. Mies saa opintorahan, muttei asumislisää. Tämä taasen johtuu siitä että saamme "hyväntekeväisyytenä" asua isovanhempieni omistamassa asunnossa, josta maksetaan kuluja n.150€/kk muttei vuokraa. Siitä heille kaunis kiitos, muuten oltaisiin vähän tiukilla. Kesäisin menee tietysti paremmin kun mies on kesätöissä, mutta viime kesänkin joutui keskittymään vain opintoihin. Kyllä tässä ihan hyvin pärjäillään, kun ihan kahdestaan ollaan, ei vielä lapsia. Valmistuttuaan miehellä on varma työllistyminen ja palkka on n. 2000/kk. Ei tällä herroiksi eletä, mutta eletäänpä kumminkin. Tosin toivoisin joskus pääseväni sinne parin tonnin ansioille minäkin.

    • weskuu

      Mitä duunari kuukaudessa ansaitsee niin tuo kyllä riittää !?! En tajua mistä näitä onnenkantamoisia tulee vai vedetäänkö toisiamme höplästä . Valtaosa duunareista saa noin .....9 - 14 euroa tunnissa ilman lisiä ja se ei tee likikään sun 46 tonnia vuositasolla ? oletko jossain paperitehtaalla vai ? Mikä ihmisiä vaivaa ? viddu ite sais edes sen 2465 euroa kuussa niin olisin very happy !

      • Näin !!

        Saa jo vuorotöissä tuon 46000€ eli oletko jollakin viime vuosituhannella ?


    • menot tulojen mukaan

      Viimevuoden keskimääräinen ansio tais olla 3012€/kk.

      Oma kk-palkka on noin 3600€, mutta ylitöitä tulee jonkin verran, joten verotettava vuosiansio oli viime vuonna 65.000€. Ja eikä ollu yhtään liikaa, hyvin saa kaiken rahan menemään. Vaimon kanssa yhteinen brutto aavistuksen alle 100.000€. Just ja just sillä elättää viisihenkisen perheen. Ihmettelen miten ne pystyy elämään, joilla kumpikin vanhempi tienaa vähän yli 20 tonnia vuodessa, tai toinen on jopa kotona.

      • Japerttis

        Laske vaikka ihan taskulaskimella... Teillä on kolme (3) Pentua sinä vaimo. Paljonko sun mukulat kuluttaa teijän rahoja vuodessa tosta teidän tienaamastanne summasta?? Jos talouteen kuuluu vain kaksi henkilöä ja tulot esim. 50 tonnia vuodessa niin vitun hyvinhän tolla pärjää. Eli ympäripyöreästi toi toiset 50 tonnia jaettuna teijän kolmen (3) pennun kesken vuoteensa tekee noin. 16,5 tonniä per mukulan perse!!


      • mietippä uudelleen
        Japerttis kirjoitti:

        Laske vaikka ihan taskulaskimella... Teillä on kolme (3) Pentua sinä vaimo. Paljonko sun mukulat kuluttaa teijän rahoja vuodessa tosta teidän tienaamastanne summasta?? Jos talouteen kuuluu vain kaksi henkilöä ja tulot esim. 50 tonnia vuodessa niin vitun hyvinhän tolla pärjää. Eli ympäripyöreästi toi toiset 50 tonnia jaettuna teijän kolmen (3) pennun kesken vuoteensa tekee noin. 16,5 tonniä per mukulan perse!!

        Moni elättä viisihenkistä perhettä keveästi alle 50 tonnin bruttotuloilla, moni jopa noin 20 tonnin vuosituloilla.

        50 tonnia parikunnalle on todella paljon enemmän kuin 100 tonnia kolmilapsiselle perheelle.

        Perheen pääluvun mukana kasva rajusti mm. asumisen ja liikkumisen kulut, puhumattakaan siitä mitä kasvavat lapset kuluttaa jo ruokaan ja vaatteisiin.


      • PS

        "Ja eikä ollu yhtään liikaa, hyvin saa kaiken rahan menemään. Vaimon kanssa yhteinen brutto aavistuksen alle 100.000€. Just ja just sillä elättää viisihenkisen perheen."

        JUST JOO. Älä vaan joudu työttömäksi tai sairastu.


      • Ihme toope
        Japerttis kirjoitti:

        Laske vaikka ihan taskulaskimella... Teillä on kolme (3) Pentua sinä vaimo. Paljonko sun mukulat kuluttaa teijän rahoja vuodessa tosta teidän tienaamastanne summasta?? Jos talouteen kuuluu vain kaksi henkilöä ja tulot esim. 50 tonnia vuodessa niin vitun hyvinhän tolla pärjää. Eli ympäripyöreästi toi toiset 50 tonnia jaettuna teijän kolmen (3) pennun kesken vuoteensa tekee noin. 16,5 tonniä per mukulan perse!!

        Kommentti.
        Itsellä tulot 58000€/vuodessa ja kaikki vähennykset tekevät 39,5% eli ei se lopulta ihan hirveä ole käteen jäävä osuus.
        Varmaan heilläkin menee ainaskin 35% näille pummeille veroina ja muina maksuina ja normi ihmiset maksavat kaikesta täydet maksut joita pummit eivät tajua ja ne rahat tulevat siintä netosta ei brutosta.


    • 1+9= ?

      en ikinä

      • vm1985

        eipä täälläkään ole kehumista.. mekaaninen metsäteollisuus vuorotyötä 160h/kk ja palkka on nettona noin 1400€ olisin tyytyväinen kun saisi 2000€ nettona.. harmittaa kun ikää vasta 24 vuotta ja ei kroppa taho enää kestää fyysistä rasitusta vaikka salilla on tullut joskus käytyä.. olkapää paskana selkä menossa ja jalkoja särkee jo 10 minuutin seisomisen jälkeen.. no jos sitä työkyvyttömyys eläkkeelle tossa 15 vuoden päästä kuhan saa talo- ja autolainan pois


    • Onko 1150e/kk nettoa opiskelijalle (16v) hyvä vai voinko jostakin saada enemmän? Työskentelen kemian alalla.

    • Köyhää köyhemmät

      Olisin onnellinen, jos saisin edes 1000€/kk, tosin en ole töissä, vaan perhe-eläkkeellä ja vielä yksi täysikäinen lapsi kotona, joka käy koulua. Nettotuloni kuussa 860€. Tietysti olisin vielä onnellisempi, jos saisin sen 1200€. 860€ on mielestäni kyllä vähän, kun siitä pitää maksaa vastike, asuntolainan lyhennys ja korot, sähköt, puhelimet, netit, vakuutukset. "Lapsi" saa opintotukea 96€ kuussa, siitä menee bussilippuun, että pääsee kouluun, aina koulukuukautena 43€ ja harjoittelukuina, ei avustusta saa, niin 74€. Että tämmöisellä rahalla sitä pitäisi kahden ihmisen elää. Revi siitä huumoria.

    • Puliukko112

      ei muuten riitä rahat kaliaan.

      • En vaan jaksa ymmärtää, kuinka/miten nainen voi valittaa raha pulaa... jos miehillä olisi vastaava mahdollisuus/mahdollisuus, tuskin kuultaisiin puutteen tuomista ongelmista.

        Olipa nainen millainen "tunkio" tahansa, hän saa, pippeliä, jos ja kun haluaa, miehet joutuu saadakseen "taistelemaan".


    • tyytymätön

      mä olisin tyytyväinen jo tohon 2465€. Mä saan tällä hetkelle n. 1000€/kk, siivooja kun olen. En siis ole tyytyväinen. mulle riitäis että tunti palkka olis vaikkapa 8,50€, mutta ei niin ei. :)

      • duunari x

        no mun palkka on kohtalainen,yleesä tulee jotain 5000-6000 euroo kuukaudes mut paras palkka on mennyt yli 10 000 kuukadessa,työ on urakkahommia, metallitöitä ja maalausta,mut se on huonoo ku on suuret tulot niin on älyttömät verot,ja hyvähän tommosista "oikeista" hommista on kunnon liksaa saaja on meinaa vähän rasittavampaa siirrellä jotain monta sataa kiloa painavia palkkeja,ku näpytellä jotain tietokonetta,


      • joopajoop.
        duunari x kirjoitti:

        no mun palkka on kohtalainen,yleesä tulee jotain 5000-6000 euroo kuukaudes mut paras palkka on mennyt yli 10 000 kuukadessa,työ on urakkahommia, metallitöitä ja maalausta,mut se on huonoo ku on suuret tulot niin on älyttömät verot,ja hyvähän tommosista "oikeista" hommista on kunnon liksaa saaja on meinaa vähän rasittavampaa siirrellä jotain monta sataa kiloa painavia palkkeja,ku näpytellä jotain tietokonetta,

        Kieli Poliisi hymyilee verratessaan yhdys sana virheiden esiintymistiheyttä kirjoittajien kuukausipalkkaan (onnelliset opiskelijaneidot poisluettuna, toki).


    • Köyhälistö slummissa

      Älä sinä valita palkastas, porvari. Ite tienaan 2126€ bruttona eikä mitään vuorolisiä. Muut vierellä tienaa 2600, ja helpommissa hommissa olevat juuri taloon tulleet tienaa 2500/kk. Että revi siitä huumoria ittelles.

      • dkakdf

        jep. valtiolla töissä ja käteen jää n.1400e/kk. sosiaalipuolen "ihmisten hyväksi" tehtävä työ ei misään nimessä kannata jos et ihan johtaja asemiin pyri. aina ei jaksa ajatella tekevänsä ihmisten hyväksi töitä kun palaute on yleensä negatiivista ja palkka surkea. mutta toistaiseksi näin..


    • rikas*rakas

      Käteen jää verojen jälkeen minulla 950 eur, miehelläni 1000 eur. Pärjäämme loistavasti. Toisaalta en tiedä mitä kulutusjuhla on, kun emme ota osaakaan siihen. Kaikki mitä tarvitsemme, meillä on. Terveys, toisemme, katto pään päällä, pakolliset vakuutukset, kunnon kotiruokaa ja harrastukset, sekä kerta kesään tehty Suomi-tour telttaillen.
      Toisaalta pidämme kaikki sienestämisestä, ja marjoja sekä perunat ja muut saamme omasta maasta. Yksinkertaisuus ja toisten seura tekee onnelliseksi :))))

    • Skatteskatt

      Juu, palkkaan olen ihan tyytyväinen, mutta valtionverotukseen en. Mutta kaippa meän täytyy paskaa jauhavien virkamiestenki palkka maksaa, eihän sitä kukaan muukaan tee paitsi RAY...

      • katiex

        Mulla on peruspalkka n. 1900e, ei mitään lisiä, ja ylitöitäkään ei makseta rahana pois. Siitä kun ottaa verot ja muut vähennykset pois, niin käteen jää n. 1450e. Se on sellainen summa, että sen kanssa pärjää, mutta ei nyt mihinkään ylimääräiseen iloitteluun jatkuvasti ole varaa, ja kaupassakin tulee hintalappuihin kiinnitettyä pikkasen enemmän huomiota. Mutta toisaalta tässä taloustilanteessa saa olla onnellinen, että on sentään töitä. Ja mieluummin minä tienaan omat rahani, kuin eläisin kenenkään toisen työnteon kustannuksella. Toki tässäkin poikkeuksia, mutta onhan näitä tapatyöttömiä, ja muita laiskoja tässäkin maassa ihan riittävästi..


    • yxeläkepappa

      Olen eläkkeellä ( 3,300.- brutto), mutta pidän eläkettäni vain välttävänä. Jäätyäni eläkkeelle -94 oli silloinen eläkkeeni suhteessa nykyiseen huomattavasti parempi. Jäätyäni pois työelämästä oli liksani noin 5.500.- euroa /kk ja nykyliksana se lienisi lähellä 9.000.- euroa/kk, eli vain kohtuullinen korvaus menetetystä vapaa-ajasta.

      No syynä eläkkeen "laskuun" on se, että kuluneen 15 vuoden aikana eläkkeet ovat nousseet silloisesta tasosta vain n. 25% ja liksat n. 65%. Tämä on sitä eläkeläisten tasa-arvoista kohtelua Suomalaisessa yhteiskunnassa.

      Omalla kohdalla tilanne siis välttävä, mutta mites on niillä PIENItuloisilla eläkeläisillä?

      • alepalkattu

        Tällä hetkellä en ole pariin kk saanut mistään vielä rahaa, kun olen lomautettuna. Normaalipalkkani on on nettona 1000€/kk ja olen ollut samassa työssä 38vuotta..


      • Johan on

        Olen akateemisesti koulutettu hieman yli kolmekymppinen ja kaikki tähän elämänvaiheeseen kuuluvat taloudelliset rasitteet (pienet lapset, asuntolaina) päällä. Tienaan saman verran kuin sinä ahne kääkkä saat eläkettä. Ja nyt sitten kehtaat vielä ruikuttaa massiivisesta eläkkeestäsi.

        Juuri tämön takia vanhustenhuollosta saisi rajusti leikata. Nämä "ahneen sukupolven" ihmiset kun ovat saapuneet eläkeikään niin ensin ovat työaikanaan kupanneet yhteiskunnan tyhjiin ja eläkkeellä' vielä jatkavat lastensa sukupolven kuppaamista ja veren imentää. Ei tuollaisia ole varaa kauaa ylläpitää joten eiköhän kehitetä yhteiskuntarakennetta luonnollisen poistuman kautta.


    • Kapteeni_

      Palkka on 8000 - 12 00€ kuussa bruttona (lentäjä). Töissä tarvii käydä kerran viikossa. Ihan hyvin on pärjätty. Pihassa E220 työsuhdemersu aluvanteilla. Kesämökillä kuluu aikaa aina töitten lomassa. Siellä on 10 Mb laajakaista jonka avulla on helppo hoitaa pörssiosakkeiden ostoa ja myyntiä.

      t. Kapteeni

      • nöhöhö

        lentokapteeniksi.
        Lentokapteenien palkat ovat pitkillä lennoilla noin 20000 e, sisältäen täyden autoedun ja pikkasen enemmän töissä täytyy olla kuin yksi päivä, toki vähemmän työpäiviä ja enemmän vapaata.
        Ammatinvalintakysymyshän se on.

        Ihmisten palkkoja "tarkistettaessa puhutaan aina bruttopalkasta, nettopalkka ei anna mitään kuvaa oikeasta tulotasosta, koska jokaisella on omat vähennykset ja verot yms.


      • tyytyväineeeen
        nöhöhö kirjoitti:

        lentokapteeniksi.
        Lentokapteenien palkat ovat pitkillä lennoilla noin 20000 e, sisältäen täyden autoedun ja pikkasen enemmän töissä täytyy olla kuin yksi päivä, toki vähemmän työpäiviä ja enemmän vapaata.
        Ammatinvalintakysymyshän se on.

        Ihmisten palkkoja "tarkistettaessa puhutaan aina bruttopalkasta, nettopalkka ei anna mitään kuvaa oikeasta tulotasosta, koska jokaisella on omat vähennykset ja verot yms.

        Vitsi tuo työn määrä mutta E-sarjaa epäilen vahvasti !!
        Olen lentoas. töissä. Täällä on kapteeneilla V70 ja co-piloteilla v50 riippuen toki yhtiöstä.
        Kaverini Euroopassa lentää 747:aa ja tekee töitä 2-3 kertaa kuussa kun mannertenvälisillä pitää kropan sopeutua aikazoneista riippuen jopa useita päivä. Tosi, tosi rankka työ eikä kannata olla kateellinen sillä vain parhaista parhaat pääsevät niihin hommiin ja kaikilla on ollut mahdollisuus hakea!
        Itse tienaan maissa ''vain'' 60ke /v.
        Lisäksi teen joskus viikonloppuisin muun tekemisen puutteessa extraa josta saan n. 6000e/v.
        Se riittää hyvin.
        Tänne on kumuloitunut reilustikin yli keskipalkan kirjoittelijat ja osa on toki vitsejä, suodatusta lukemisen ymmärtämiseen tarvitaan.


    • työtön 50

      Ole tyytyväinen et sulla on töitä ja saat noin paljon rahaa, meitä kun työttömiä tässä maassa riittää ja lisää tulee.

    • aikaa

      tyytyväinen ja sitten pitäsi taas saada lisää.

    • perusduunari

      vuodessa ja noin 1800egua kuussa riippuen miten kovasti painaa...olisin tyytyväineen 2000 egen kuukausi tienestiin,siis mitä jäisi puhtaana käteen...toimeen tuollakin tuleee lyhentelee asuntoa ja muita lainoja
      JOskus kiristää hammasta,mutta kelläpä ei

    • mutta 400 e pärjää

      Suhteellista. Riippuu mihin palkan pitää riittää, monenko ihmisen menoihin. Iso kirja sanoo, että rikas on se, jolta vähän puuttuu. En paljoa panosta Isoon Kirjaan, mutta kokonaisuutta ajatellen niin se on että jos palkalla saa kaiken mitä haluaa niin eikö se ole riittävä. Olen hyvin koulutettu 50 , vakavan sairauden vuoksi sairaseläkkeellä. Koska kotiäitivuosia oli paljon niin eläke ei ole kummoinen, mutta ei huonokaan. Työeläke n. 500 ja kansaneläkettä vajaa 300. Nettotulot siis noin 800 e. (Repikää siitä, urpilaiset ja muut! Siis kuitenkin vähän v-tuttaa pilvissä elävät päättäjät.)

      No mutta, rauhoitutaanhan. Tuosta summasta miinustetaan asumiskulut 400 e (vastike ja sähkö). Asunto on oma ja tuohon vastikkeeseen sisältyy taloyhtiön velkaosuuden korot ja lyhennys.

      Jää 400 e. Koska saan kansaneläkkeen lisäosaa niin en saa tehdä eurollakaan ansiotöitä, sanottiin Kelasta, kun olisin ryhtynyt henk.koht. avustajaksi 10 e/vko.

      Ja sitten ihmetellään, miksi ei löydy pitkäaikaisesti sitoutuneita henk.koht.avustajia noilla tuntimäärillä. Se johtuu kuulkaa siitä että KELA kieltää ns. vajaakuntoisilta ansiotyön. Näin tekee päättäjien oikea käsi, joka ei tiedä mitä vasen käsi tekee. Viime talvena vasen käsi ehdotti että vajaakuntoisia pitäisi houkutella takaisin työmarkkinoille.

      Tälläkin pärjää. Ostin vielä työelämässä ollessani vaatteita. Nyt aion tuunata useita 1997 kesällä ostamiani jakkuja. Ostan melkein kaiken huutonetistä. Viimeiset ostokset ovat kangaskauppojen näytepaloja ja kehittelen uudet vaatteet. Kaksi mappihyllyä yht. 5 e. Imuri sanoi kaput pari kk sitten. Löysin halvalla uuden - menköön tämä mainos nettimarkkinoille.

      Sori. Harhauduin asiasta. Kysymys oli että mihin parannukseen kukin olisi tyytyväinen palkassaan. Olisin tyytyväinen, jos käteen jäisi 600 e.

      Ostaisin heti alkuun parit ryhdikkäät rintsikat.

      • 400 eurolla pärjää

        Siis olisin ryhtynyt henk.koht.avustajaksi 10 tuntia viikko, kk-ansiot olisivat olleet vajaa 400 e/kk. Teinkin sitä hommaa pari viikkoa, kunnes Kelasta tuli tämä tyrmäys. Kävin 3-4 päivänä 2-3 tunnin päiviä auttamassa tai juoksemassa asioita. Työmatkat kahdella kulkuvälineellä. Matkoihin meni suhteessa kohtuuttomasti aikaa.


    • 17

      Saan palkkani ns. projektirahoituksesta. Teen viikottain hyvin pienen tuntimäärän ja senkin kotonani. Välillä on hiljaisia päiviä ja välillä tosi kiireisiä. Palkka ei ole suuren suuri mutta vastaa tehtyä työtä loistavasti ja työ antaa paljon muutakin kuin vain rahaa.

    • ...

      Tääki voidaan kuitata sanomalla vanha virsi jne mut käykää oikeesti kattoo miten köyhemmissä maissa eletään. Enkä tarkota pelkästään Etiopiaa jne vaan ihan vaan Brasiliakin riittää. Eikä edes slummiin vaan normaaleihin kyliin ja kysykää työssäkäyviltä et paljon on keskipalkka. Entä edut..? Lisät? Ylityökorvaukset? Ei hitto ku ei löydä sanaa kuvaamaan sitä mitä monille ihmisille on tapahtunu kaiken tän vaurauden keskellä.

      Jonkin verran olen reissannut maailmalla ja tutustunut paikallisiin ihmisiin parhaani mukaan missä olenkin ollut. Keskustelut etenevät monesti maitten eroihin ja palkkoihin jne ja huh huh kyllä hävettää monesti kertoo omat palkat sen jälkeen ku on kuullu miten vähän toinen saa. Ja jos vertaa hintatasoon niin ei paljoa paranna asiaa.. Ja hauskinta on se että monesti näillä "huonompiosaisilla" ihmisillä on paljon enemmän annettavaa mulle kun toisinpäin. Rahalla voi saada paljon hyvää aikaan mut se toimii vaan jos sydän voi hyvin.

      Ihmisille on tärkeetä rakkaus ja ystävällisyys, se et muut hyväksyy täysin ja sellasenaan, ja oikee yhteys toisiin ihmisiin. Ei se että muut suomalaiset on kateellisia oman palkan takia..

      • densasta

        Aiheesta hieman poiketen, mutta ei se Kela mitään päätä. Kyllä se on eduskunta. Kelassa noudatetaan määrättyjä lakeja ja säädöksiä.


    • Ahkera.

      2 Vuorotyö teollisuudessa,6 vuotta talossa,oman vuoron vastaava,brutto 2000e/kk talon puhelin perus muonat tarjoaa firma tuotanto palkkio 3kk välein n.300-400e mieheen.

      Ylitöitä saa tehdä jos haluaa...talolla menee erittäin hyvin,alansa ykkönen suomessa.Mielestäni teen hommani aina hyvin ja särmästi,siinä samalla joutuu vastaavana hoitamaan hieman muidenkin tonttia...palkkaa saisi mielestäni tulla hieman enempi,asiasta erittäin vaikea keskustella firman johdon kanssa,

      Ja velkaa on,talo,pari vanhaa autoa,akka ja pari mukulaa.

      Tottakai asiat voisivat olla paljon huonomminkin,vaki hommat ja terveet kakarat kotona...kiitän.

      • En todellakaan ole tyytyväinen palkkaani, tosin olen tällä hetkellä lomautettuna. Tuntipalkka on 9.17 euroa ja nyt päiväraha 52 euroo päivältä. Revi siinä huumoria. Olen talon ainoa tienaaja...3 lapsen yh. Pojat jo sen verran isoja, etteivät saa enää elatustukea tai lapsilisää...ainoastaan tyttärestä tulee se pienin mahdollinen elatustuki. Pojat opiskelijoita...ei muuta kuin opintotuki ja se menee kaikki opiskeluun. Mutta en valita...itse olen tieni valinnut. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Ei ole vielä nälkä päässyt yllättämään, mutta ei olla kyllä ulkomaillakaan käyty.


      • Näin on..

        sinulla, ei muuta tarvita kuin onnelinen elämä jossa pärjää. Hyvä kommentti sinulta:)


    • ei raha tärkein

      Saan 850e /kk

    • loser?

      Kukahan idiootti tämänkin keskustelun avasi ?? "Itselle riittäisi 2800€ ja olisin tyytyväinen" No mulla itellä jää verojen jälkeen käteen joku n. 1000 € , ja vaimolla jää vielä vähemmän, mutta meillä menee aivan helvetin hyvin, ollaan todella onnellisii ja tyytyväisii, asutaan omassa isossa omakotitalossa, on lapsi, on kaks autoa jne.

      Ai niin, jos ne sun vuosiansiot on 46000 €, niin sun kuukausipalkka on reilusti yli 3000 € nytkin. Mutta onnellinen / tyytyväinen et elämääsi näemmä ole. No se ei mua paljon haittaa....

    • mmmmmmm

      15euroa tunti. Olen tosi tyytyväinen. Todella liukuva työaika ja teen tällä hetkellä 30-32 tuntista viikkoa sillä harrastan avoimessa yliopistossa opiskelua. Minulla oli aiemmin oma taksiyritys ja tein jopa yli 400 tuntisia kuukausia. Sitä kun vertaa tällaiseen 120-130 tuntiseen niin ihmettelen miten sitä oikein silloin jaksoi. Siitä yritystoiminnasta tienasi parhaimmillaan n 3500 euroa brutto kuukaudessa joten eipä siinä taksiyrityksessäkään oikein koville tuntiansioille pääse edes isossa kaupungissa. Nyt työni on huolehtia että neljässä tehdashallissa on kaikki kunnossa. Minusta elämisen laatu on paljon tärkeämpää kuin raha. Ja "tienaan" myös sillä että olen autoton, kuljen joka kerta 13 kilometrin työmatkan fillarilla suuntaansa. Siinä säästää todella kun ei autoa pidä.

      • Hienoa asia..

        olen oikeasti kateellinen että olet pystynyt liikkumaan ilman omaa autoa. Meillä kaksi ahkerassa käytössä mutta olen puhunut vaimon kanssa että jos vähä liikuttaisiin julkisilla niin ehkä yksi auto riittäisi. Säästyisi hemmetinmoinen raha. Ja sitä luontoakin.


      • opepari
        Hienoa asia.. kirjoitti:

        olen oikeasti kateellinen että olet pystynyt liikkumaan ilman omaa autoa. Meillä kaksi ahkerassa käytössä mutta olen puhunut vaimon kanssa että jos vähä liikuttaisiin julkisilla niin ehkä yksi auto riittäisi. Säästyisi hemmetinmoinen raha. Ja sitä luontoakin.

        opettajapariskunta.
        brutto n. 100 ke/v.
        työkokemusta about 20 v. molemmilla.
        isot lapset (2), opiskelu kustannetaan.
        velatonta eloa.
        silti hyvin raha kuluu.
        no, Mauritiuksen asemasta voisi mennä Kanarialle...mutta pitää myös nautiskella.
        olisitte viitanneet aikanaan... :)

        ps. lomautukset olisi ihan ok, pääsisi halvemmille lomaviikoille etelään myös meidän ammatissa


      • mmmmmmm
        Hienoa asia.. kirjoitti:

        olen oikeasti kateellinen että olet pystynyt liikkumaan ilman omaa autoa. Meillä kaksi ahkerassa käytössä mutta olen puhunut vaimon kanssa että jos vähä liikuttaisiin julkisilla niin ehkä yksi auto riittäisi. Säästyisi hemmetinmoinen raha. Ja sitä luontoakin.

        Niin, kyllä täytyy tunnustaa että joskus kyllä korpeaa kun on -5 astetta ja hyppää fillarin selkään aamulla mutta muutaman sadan metrin jälkeen on jo lämmin. Työmatka kestää 34:sta minuutista 50:een minuuttiin polkea. Se on kuitenkin mukavaa omaa aikaa kuunnella musiikkia mp3 soittimesta ja mietiskellä tulevaa työpäivää. Työpaikalla on suihku ja töihin pääsee heti raikkaana. Toi luontojuttu on kanssa kiva bonus. Mutta yksi tärkeimpiä etuja rahan säästön lisäksi on kunnon nouseminen. Olen nyt mennyt kolme viikkoa töihin fillarilla ja paino on lähtenyt laskemaan ja kunto on noussut selvästi. Pirteyttä ja jaksamista riittää. Saas nähdä kun tulee kovempi talvi. Uskon sen kuitenkin olevan pukeutumistekninen kysymys. Ja sitäpaitsi, vaikka menisin kuukauden ajan taksilla työmatkat, se maksaisi noin 1000 euroa. Sillä rahalla ei paljoa autoa hankittaisi ja autoilua ylläpidettäisi.

        Sitten tuosta palkasta. Vaikka nyt tienaan huomattavasti vähemmän kuin ennen. Noin 2000 euroa brutto. Niin siltikin tuntuu että muutenkin kulut ja elämäntavat ovat huokeammat kuin yrittäjänä ollessa. Turha on jäänyt pois. Uskon että säästöön jää näin ihan huomaamatta ihan kiva summa kuukausittain. Kyllä se on vaan totta että ei ne suuret tulot vaan...


      • pahvi
        mmmmmmm kirjoitti:

        Niin, kyllä täytyy tunnustaa että joskus kyllä korpeaa kun on -5 astetta ja hyppää fillarin selkään aamulla mutta muutaman sadan metrin jälkeen on jo lämmin. Työmatka kestää 34:sta minuutista 50:een minuuttiin polkea. Se on kuitenkin mukavaa omaa aikaa kuunnella musiikkia mp3 soittimesta ja mietiskellä tulevaa työpäivää. Työpaikalla on suihku ja töihin pääsee heti raikkaana. Toi luontojuttu on kanssa kiva bonus. Mutta yksi tärkeimpiä etuja rahan säästön lisäksi on kunnon nouseminen. Olen nyt mennyt kolme viikkoa töihin fillarilla ja paino on lähtenyt laskemaan ja kunto on noussut selvästi. Pirteyttä ja jaksamista riittää. Saas nähdä kun tulee kovempi talvi. Uskon sen kuitenkin olevan pukeutumistekninen kysymys. Ja sitäpaitsi, vaikka menisin kuukauden ajan taksilla työmatkat, se maksaisi noin 1000 euroa. Sillä rahalla ei paljoa autoa hankittaisi ja autoilua ylläpidettäisi.

        Sitten tuosta palkasta. Vaikka nyt tienaan huomattavasti vähemmän kuin ennen. Noin 2000 euroa brutto. Niin siltikin tuntuu että muutenkin kulut ja elämäntavat ovat huokeammat kuin yrittäjänä ollessa. Turha on jäänyt pois. Uskon että säästöön jää näin ihan huomaamatta ihan kiva summa kuukausittain. Kyllä se on vaan totta että ei ne suuret tulot vaan...

        Kyllä ottaa nuppiin kun täällä valitellaan että palkka on pieni.

        Lukekaa siellä koulussa. Vittu. Samat kirjat ja opet teillä oli kun minullakin. Käytätte sitä pähkinää siellä päässä ja luette hyvän koulupohjan. Ei ole todellakaan tähtitiedettä ja on tehty ihan mahdolliseksi jokaikiselle. Turha tulla tänne nyyhkimään ettei onnistu.

        Justiinsa kattelin espoolaisia huppupäitä telkkarissa (oli muuten hot mimmi) jotka valitteli ettei töitä sa ei saa. Paskat.

        Korkeakouluun ja hyviin hommiin noin pääsin eikä ole tarttenut alkuvaikeuksien jälkeen palkkaa murehtia.

        Tänä vuonna brutto 89 000 palkkatuloa.

        Ja ne yhdyssanat on sen jälkeen paljon helpompia.


      • Academy
        pahvi kirjoitti:

        Kyllä ottaa nuppiin kun täällä valitellaan että palkka on pieni.

        Lukekaa siellä koulussa. Vittu. Samat kirjat ja opet teillä oli kun minullakin. Käytätte sitä pähkinää siellä päässä ja luette hyvän koulupohjan. Ei ole todellakaan tähtitiedettä ja on tehty ihan mahdolliseksi jokaikiselle. Turha tulla tänne nyyhkimään ettei onnistu.

        Justiinsa kattelin espoolaisia huppupäitä telkkarissa (oli muuten hot mimmi) jotka valitteli ettei töitä sa ei saa. Paskat.

        Korkeakouluun ja hyviin hommiin noin pääsin eikä ole tarttenut alkuvaikeuksien jälkeen palkkaa murehtia.

        Tänä vuonna brutto 89 000 palkkatuloa.

        Ja ne yhdyssanat on sen jälkeen paljon helpompia.

        Juu, kyllä ihmetyttää matalapalkkauikutus täällä.. kun ei siis ole käyty kouluja, vaikka siihen on jokaisella Suomessa ihan samanlaiset mahdollisuudet. Jos ei käy kun peruskoulun ja on sitten Siwan kassa tai siivoojaa, niin ei kai palkka voi olla korkea. Kävin (opintolainan avulla) aikanaan kouluni, 5 v. yliopistossa ja nyt noin. 100.000 brutto vuodessa. En valita, vaikka työ onkin haasteellista ja päivät pitkiä. Kysymys on jokaisen omasta valinnasta!!


      • 345345
        Academy kirjoitti:

        Juu, kyllä ihmetyttää matalapalkkauikutus täällä.. kun ei siis ole käyty kouluja, vaikka siihen on jokaisella Suomessa ihan samanlaiset mahdollisuudet. Jos ei käy kun peruskoulun ja on sitten Siwan kassa tai siivoojaa, niin ei kai palkka voi olla korkea. Kävin (opintolainan avulla) aikanaan kouluni, 5 v. yliopistossa ja nyt noin. 100.000 brutto vuodessa. En valita, vaikka työ onkin haasteellista ja päivät pitkiä. Kysymys on jokaisen omasta valinnasta!!

        Totta, valinta on oma vaikka siihen vaikuttaakin moni asia joita ei ihan heti tule mieleen. Esim. vanhempien koulutus ja tulotaso vaikuttaa siihen miten korkealle itse halutaan tai milloin ollaan tyytyväisiä. Akateemisen perheen vesat ovat usein akateemisia ja duunariperheestä tulee duunareita. Näin yleistäen, tottakai poikkeuksia on paljon mutta tilastollisesti niissä on selvä kaava.

        Itse olen kyllä kiinnostunut palkastani ja noususuhdanteesta mutta myös siitä etten tee liikaa työtä enkä missään tapauksessa omalla ajallani. Nykyään moni tekee omalla ajallaankin työtä, ainakin omassa päässään ja päivät venyvät - varsinkin asiantuntijoilla ja johtajilla pitkikti. Olen tyytyväinen, oma vuosiansio tulee olemaan tänä vuonna reilut 30.000 mutta duuni sopii minulle kuin nenä päähän - kahdeksasta neljään, ja työt jää oven taakse täysin kun töistä poistun. Jos tekisin henkistä työtä, pakostakin ajattelisin ja stressaisin tekemättömiä juttuja ja projekteja myös vapaa-aikanani. Olen vain sellainen, siks tämä duuni sopii minulle.

        Jos saisin valita toisen työn josta maksettaisiin, sanotaan 1,5 kertaa enemmän mutta työpäivät olisivat pitkiä, jopa viikonloppuja ja työt jäisivät päähän kotiinkin, en ottaisi paikkaa.
        Kieltämättä 2 tai moninkertainen palkka jo houkuttelisi :D

        Itse olen opiston tutkinnon käynyt eli peruskoulun jälkeen 3v opiskelua ja sitten töihin.
        Siinä toinen syy palkkatasooni - en ole hyvä opiskelija. Vaikka olen suht. älykäs, en pidä opiskelusta oppilaitoksissa joten menin mistä aita oli matalin. Olen hyvin tietoinen ettei älykkyys ole varma merkki siitä että tulotaso olisi hyvä. Ja toisinpäin, keskiverto-jamppakin voi tienata hyvin jos vain osaa hommansa ja on halua. Nimenomaan halulla saadaan asioita tehtyä.

        Mun paradoksaalinen haluni hyvästä palkasta ja stressittömästä duunista ja korkeintaan kahdeksastaneljään-työtunneista on vaikea yhtälö, joten palkkani on varmaan ihan ok. Se onneksi on noususuuntainen joten kai tässä vielä vähän lisää tulee vaikkei rikastuta.


      • Albin 2
        345345 kirjoitti:

        Totta, valinta on oma vaikka siihen vaikuttaakin moni asia joita ei ihan heti tule mieleen. Esim. vanhempien koulutus ja tulotaso vaikuttaa siihen miten korkealle itse halutaan tai milloin ollaan tyytyväisiä. Akateemisen perheen vesat ovat usein akateemisia ja duunariperheestä tulee duunareita. Näin yleistäen, tottakai poikkeuksia on paljon mutta tilastollisesti niissä on selvä kaava.

        Itse olen kyllä kiinnostunut palkastani ja noususuhdanteesta mutta myös siitä etten tee liikaa työtä enkä missään tapauksessa omalla ajallani. Nykyään moni tekee omalla ajallaankin työtä, ainakin omassa päässään ja päivät venyvät - varsinkin asiantuntijoilla ja johtajilla pitkikti. Olen tyytyväinen, oma vuosiansio tulee olemaan tänä vuonna reilut 30.000 mutta duuni sopii minulle kuin nenä päähän - kahdeksasta neljään, ja työt jää oven taakse täysin kun töistä poistun. Jos tekisin henkistä työtä, pakostakin ajattelisin ja stressaisin tekemättömiä juttuja ja projekteja myös vapaa-aikanani. Olen vain sellainen, siks tämä duuni sopii minulle.

        Jos saisin valita toisen työn josta maksettaisiin, sanotaan 1,5 kertaa enemmän mutta työpäivät olisivat pitkiä, jopa viikonloppuja ja työt jäisivät päähän kotiinkin, en ottaisi paikkaa.
        Kieltämättä 2 tai moninkertainen palkka jo houkuttelisi :D

        Itse olen opiston tutkinnon käynyt eli peruskoulun jälkeen 3v opiskelua ja sitten töihin.
        Siinä toinen syy palkkatasooni - en ole hyvä opiskelija. Vaikka olen suht. älykäs, en pidä opiskelusta oppilaitoksissa joten menin mistä aita oli matalin. Olen hyvin tietoinen ettei älykkyys ole varma merkki siitä että tulotaso olisi hyvä. Ja toisinpäin, keskiverto-jamppakin voi tienata hyvin jos vain osaa hommansa ja on halua. Nimenomaan halulla saadaan asioita tehtyä.

        Mun paradoksaalinen haluni hyvästä palkasta ja stressittömästä duunista ja korkeintaan kahdeksastaneljään-työtunneista on vaikea yhtälö, joten palkkani on varmaan ihan ok. Se onneksi on noususuuntainen joten kai tässä vielä vähän lisää tulee vaikkei rikastuta.

        Harmi olisi tehdä vkl töitä ?
        Itse teen pitkiä päivä ja vkl. ja sikiksi pitkät vapaat ja 40% lisää palkkaan normaaliin kuukausipalkkaan.
        Olen tyytyväinen.
        Työpäiviä on kuukaudessa 12 ja muut voin huoleti ottaa kuppia tai tehdä mitä vaan vrt. jos olisin 8-16 ja 21 päivää keskimäärin kuukaudessa 40% pienemmällä palkalla huh huh .
        Itseäni vituttaa aina suunanttomasti lähteä töihin ja valmistautua siihen koska ei voi kupittaa illalla ja pitää tehdä eväät yms. muuta paskaa nyt voin olla ns. vapaa vain keskityn töihini kun ne sattuvat tulemaan ja olen täysin niissä sen ajan ja sitten alkaa vapaa.


    • .,..,..,

      On kyllä välillä hemmetin ihmeellistä porukkaa täällä...

      -2000e/kk brutto on jo paska palkka. Väliä sillä on jos itse koet pärjääväsi, mene kertomaan muille muihin sivistyneisiin maihin että ansaitset sen verran (ihan ammatillisen koulutuksen käyneenä) niin ne nauravat sulle päin naamaa. Voisit jopa lisätä nämä suomen mahtavat verot ja ihanat hinnat.

      -5000e/kk brutto ei ole mikään taijanomainen porvari raja, toisin kuin jotkut täällä ajattelee. Tälläkään palkalla saa mitään uima-altaita tai urheiluautoja... korkeintaan mukavan talon joka ei ole aivan kuivatetusta ulosteesta tehty 20-30v lainalla.

      • mielipide tässäkin

        Juuri näin, olen tämän kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä.
        PK-seudulla, Helsingissä ei 5000e palkalla ihmeellisiä hankita.
        Ei todellakaan mikään "luksus elämää" vaan melko normaalia kohtuu asunnossa, jossain lähiössä.

        Kun tuolla kaupungilla näet Jaggeja, isoja Mersuja,Audeja tai urheiluautoja merenranta-asuntojen
        edessä niin niitä ei hankita ns normi tuloilla. 100.000brutto, jää vajaa 60.000 käteen vuodessa.


      • kymppitonni
        mielipide tässäkin kirjoitti:

        Juuri näin, olen tämän kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä.
        PK-seudulla, Helsingissä ei 5000e palkalla ihmeellisiä hankita.
        Ei todellakaan mikään "luksus elämää" vaan melko normaalia kohtuu asunnossa, jossain lähiössä.

        Kun tuolla kaupungilla näet Jaggeja, isoja Mersuja,Audeja tai urheiluautoja merenranta-asuntojen
        edessä niin niitä ei hankita ns normi tuloilla. 100.000brutto, jää vajaa 60.000 käteen vuodessa.

        Asiaa, tosiaan! 5000 e /kk tuloilla ei pk-seudulla edes voi nuuskaista mitään luxusta ellei ole taustalla perinnöt ja siis kultalusikka suussa. Tuolla tulotasolla asutaan perusrivarissa, nippanappa ja ajetaan hiukka kulahtaneella Mondeolla ja käydään perheen kanssa kerran vuodessa Kanarian saarilla.
        Niillä, ketkä asustelee Espoon merenrantataloissa on tuloissa aika monta nollaa perässä lisää.
        Hyvä palkka on minusta noin 10.000 e/kk brutto. Sillä makselee jonkinmoista asuntolainaa ja pystyy asumaan hiukkasen paremmin kuin em perustasolla. Se vaan täytyy kestää ja unohtaa, että liksasta menee aina tosi iso siivu pankin lainakassaan.


    • älä jauha #askaa

      kirjoitat että palkkasi on 2500e mutta olisit tyytyväinen 2800e.
      Sitten samassa kirjoitat että vuodessa tienaat 46000e joka tekee minun laskuopin mukaan
      yli 3600e /kk.

      Siis, joko olet ihan sekaisin tai yrität täällä kusettaa porukkaa.
      Kumpi?

      • PalKKa

        Jos osaisit lukea tai ymmärtäisit lukeman niin ...siinähän se vastaus tulisi.

        Vuorotyö eli vuorolisät ylityöt.Palkka 2465€ Jos se sen 335€/kk nousisi vaikuttaisi se pyhä yms. ylitöidenkin isompana ansiona koska tuntipalkka nousisi reilun 2€ eli helposti yli 500€ olis parempi ansio vähintään/kk.Lisäksi lomaraha nousisi yms.Puhuisin vuositasolla aina jopa lähes 8000€ lisäykseen riippuen pyhätöistä/ylitöistä.(Sen 335€ kuukausipalkan nousu.)

        Mut alkuperäinen ajatus et saisin saman tai edes lähelle mitä työkaverit saa suurimmalla osalla n.3000€/kk perus ja osaan kaikki työt ja teen paljon eli samasta työstä olisi kiva saada samaa palkkaa


      • joo ja ei
        PalKKa kirjoitti:

        Jos osaisit lukea tai ymmärtäisit lukeman niin ...siinähän se vastaus tulisi.

        Vuorotyö eli vuorolisät ylityöt.Palkka 2465€ Jos se sen 335€/kk nousisi vaikuttaisi se pyhä yms. ylitöidenkin isompana ansiona koska tuntipalkka nousisi reilun 2€ eli helposti yli 500€ olis parempi ansio vähintään/kk.Lisäksi lomaraha nousisi yms.Puhuisin vuositasolla aina jopa lähes 8000€ lisäykseen riippuen pyhätöistä/ylitöistä.(Sen 335€ kuukausipalkan nousu.)

        Mut alkuperäinen ajatus et saisin saman tai edes lähelle mitä työkaverit saa suurimmalla osalla n.3000€/kk perus ja osaan kaikki työt ja teen paljon eli samasta työstä olisi kiva saada samaa palkkaa

        En ole tyytyv'inen.
        Ainahan sitä melkein lisää kaipaa, vuodessa bruttopalkka 24000€/kk mahdolliset ylityöt.
        Jos olisin työtön, niin aivan satavarmasti olisin tyytyväinen jos pääsisin töihin ja saisin tämän verran.


      • oikein ymmärrys
        PalKKa kirjoitti:

        Jos osaisit lukea tai ymmärtäisit lukeman niin ...siinähän se vastaus tulisi.

        Vuorotyö eli vuorolisät ylityöt.Palkka 2465€ Jos se sen 335€/kk nousisi vaikuttaisi se pyhä yms. ylitöidenkin isompana ansiona koska tuntipalkka nousisi reilun 2€ eli helposti yli 500€ olis parempi ansio vähintään/kk.Lisäksi lomaraha nousisi yms.Puhuisin vuositasolla aina jopa lähes 8000€ lisäykseen riippuen pyhätöistä/ylitöistä.(Sen 335€ kuukausipalkan nousu.)

        Mut alkuperäinen ajatus et saisin saman tai edes lähelle mitä työkaverit saa suurimmalla osalla n.3000€/kk perus ja osaan kaikki työt ja teen paljon eli samasta työstä olisi kiva saada samaa palkkaa

        "Onko 2465€/kk keskiverto palkka(minusta ei ole hyvä) !? Itsellä on peruspalkkana tuo ,mut teen vuorotöitä ja vielä on ollut mahdollisuus ylitöihinkin ja saan vuosiansioina n.46000€." - näin kirjoitit.

        Saat siis 46.000 vuodessa mutta haluat enemmän , eikö?
        Haluaisit 3000 peruspalkan päälle vuoro&ylityöt.

        Siis 46000 8000 vuodessa se sun arvio, tekisi 54000 eli 4300 / kk ? Niinkö?


    • voisi olla huonommin

      eikä 10 hakua uualle ole tuottanut tulosta. olen perheellinen pk seudulta. jos kohtalo on ätmä tyytyminen on siihen. olenhan sentään terve. ja on ystäviä.

    • työtöntyötöntyötön

      Luin läpi kaikki nää ikävät kirjotelmat... täytyy sanoo et on kateellista, ahnetta ja lapsellista nettikansaa... keskittykää omiin vaivoihinne, älkää olko aina tuomitsemassa! mulla 1050 brutto, olen sanomalehdenjakajana ja onneks jään kohta työttömäks. Mitä järkee tolla palkalla valvoo 6 yötä viikossa ja jumittaa talvisin lumihangessa jääkalikkana kun saman rahan saa työttömänäkin? sori vaan veronmaksajille mut en enää suostu tekee töitä josta ei makseta rehellistä palkkaa. lapset kasvanu viimeset vuodet käytännössä ilman isää kun oon vaan nukkunu ja nukkunu, kun tuo raskas ja pitkäveteinen työ ja jatkuva valvominen imee kaikki voimat. sitä vaan nukkuu ja nukkuu ja on silti aina väsyny, töissä ja vapaalla. Noita työttömille suunnattuja haukkuja vois alkaa jakelee ennemmin tonne ahneiden pomojen suuntaan! Menisin heti duuniin ku duuniin jos palkka alkais 2:lla mutta vaikka kaikkiin mahdollisiin raksalle, tuotantoon, myyjäks, jne. oon hakenu niin eipä mistään juuri ees vastata mitään. Ollaan sit työttömiä mut syy ei ole meidän työttömien vaan teidän jotka ette halua maksaa asianmukaista palkkaa. Maaorjuus lopetettiin Suomesta ennen sotia, joten mitä mitä? veljessotaako pomot kerjää? täältä pesee sit työttömyyttä verovaroilla... mumms mumms mässys maiskis kun on ihanaa luvassa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2184
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      156
      1419
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1290
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1045
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1019
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe