Minulla on tarkoitus aloittaa nyt näin aikuisiällä oikomishoito ja haluaisinkin tietää onko kellään ollut vastaavaa kokemusta, että oikomislääkäri olisi määrännyt poistattamaan kaikki viisaudenhampaat ennen oikomishoidon aloittamista. Syy miksi viisaudenhampaat pitäisi poistaa ei johdu ahtaudesta vaan siitä, että lääkärin mielestä ne voivat mahdollisesti tulehtua oikomishoidon aikana. Reikiä minulla ei viisaudenhampaissa ole eivätkä ne ole mitenkään oireilleet, vaikka ne ovat jo monta vuotta minulla suussa olleet. Minulla ei ole puhjennut kuin 3 viisaudenhammasta, ja niiden lisäksi pitäisi poistaa vielä tämä 1 joka ei ole edes puhjennut eli se on vielä siellä ikenen sisällä. Eli onko kellään muulla vastaavaa kokemusta? Itseäni hieman epäilyttää, että yritetäänkö minua huijata, koska viisaudenhampaiden poisto ei ole mitään halpaa lystiä, vai onko tällainen sitten yleinen käytäntö ennen oikomishoitoa?
Oikomishoito & viisaudenhampaan poisto
7
3410
Vastaukset
- Ferhan
Moikka! Kävin juuri itse noin viikko sitten poistattamassa 2 viisaudenhammasta, yksi niistä oli puhjennut ja toinen piti kaivella ikenen alta. Sulamattomia tikkejä tuli muutama jotka kävin poistattamassa pari päivää sitten. Itse kävin kunnallisella puolella hoidossa ja joudun maksamaan vain poliklinikkamaksun 25,60 /per käynti. Seuraava samanlainen operaatio olisi kuukauden päästä, toiselta puolelta. Minulle syynä viisaudenhampaiden poistoon on se että ne olisi tiellä myöhemmin tulevassa leukaluunsiirto leikkauksessa, noin 1,5 vuoden päästä. Olen siis itsekin aloittamassa oikomishoidon purukalustooni kunnallisella puolella. Niin ja se lääkäri taisi mainita myös minulle, että niillä viisaudenhampailla on tapana joskus tulehtua.
Eikun tsemppiä vaan tulevaan prosessiin,kannustusta varmasti tarvitaan pitkin matkaa.... :) - Viisurit tallella ja oiottu
Hei!
Minulta on oiottu aikuisiällä ja minulle ei oikomislääkäri edes ehdottanut viisaudenhampaiden poistoa ennen eikä jälkeen oikomishoidon. Ei tulehtuneet viisurit oikomishoidon aikana. Yläpuolella vain osittain puhjenneita viisurit, alapuolella yksi paikattu.
Oikomislääkäri sanoi että tukee hyvin purentaa joten ei nähnyt mitään syytä poistaa ky.hampaita. Eli niitä ei ole suinkaan pakko poistaa. Ei este ainakaan aikuisiän oionnalle.- meiksä
Multa leikattiin kaikki viisurit pois yksi kulmahampaan viereinen hammas. Hammaslääkäri sanoi että viisurit saattaa sieltä joskus vielä puhjeta ja siten työntää hampaita taas vinoon. Itelle tämä kyllä sopi ja kun kallis oikomishoito on lopetettu ottais kyllä päähän jos tulis takapakkia. Mulla oli kyllä juuret vuuruseissa tosi syvällä että poistot ois oikomisen jälkeen ilm. ollut myös hankalampaa.Mutta hyvin meni leikkaukset ja nyt hampaat kohinalla oikenee. Ikää lasiin karttunut jo 27 vuotta:)
- haluaa tietää
meiksä kirjoitti:
Multa leikattiin kaikki viisurit pois yksi kulmahampaan viereinen hammas. Hammaslääkäri sanoi että viisurit saattaa sieltä joskus vielä puhjeta ja siten työntää hampaita taas vinoon. Itelle tämä kyllä sopi ja kun kallis oikomishoito on lopetettu ottais kyllä päähän jos tulis takapakkia. Mulla oli kyllä juuret vuuruseissa tosi syvällä että poistot ois oikomisen jälkeen ilm. ollut myös hankalampaa.Mutta hyvin meni leikkaukset ja nyt hampaat kohinalla oikenee. Ikää lasiin karttunut jo 27 vuotta:)
Haluaisin tietää, että te joilta on oiottu hampaita aikuisiällä, niin saitteko oikojalta kirjallisen hoitosuunnitelman, josta selviää mm. kustannusten hinta? Itse en ole mitään kirjallista lappua saanut, vaikka sellaista olen pyytänyt, mutta suullisesti hoidosta on tietenkin kerrottu ja hinta-arvion olen saannut. Mutta en ole nyt sitten aivan varma, että uskallanko aloittaa oikomista pelkästään oikojan antamilla suullisilla tiedoilla, jos käykin niin että esimerkiksi kustannukset kasvavat ihan hirveästi? Ja miten muuten tottuuko kiinteisiin rautoihin nopeaa? Miten esimerkiksi syöminen vaikeutuu ja joutuuko joistain ruoista/karkeista luopumaan siksi aikaa kun raudat ovat suussa?
- meiksä
haluaa tietää kirjoitti:
Haluaisin tietää, että te joilta on oiottu hampaita aikuisiällä, niin saitteko oikojalta kirjallisen hoitosuunnitelman, josta selviää mm. kustannusten hinta? Itse en ole mitään kirjallista lappua saanut, vaikka sellaista olen pyytänyt, mutta suullisesti hoidosta on tietenkin kerrottu ja hinta-arvion olen saannut. Mutta en ole nyt sitten aivan varma, että uskallanko aloittaa oikomista pelkästään oikojan antamilla suullisilla tiedoilla, jos käykin niin että esimerkiksi kustannukset kasvavat ihan hirveästi? Ja miten muuten tottuuko kiinteisiin rautoihin nopeaa? Miten esimerkiksi syöminen vaikeutuu ja joutuuko joistain ruoista/karkeista luopumaan siksi aikaa kun raudat ovat suussa?
Moron!
Mulle ei ainakaan mitään kirjallista hoitosuunnitelmaa tehty. Ihan suullisesti kertoi tulevasta prosessista ja kustannusarvioksi antoi melko lavean haarukan: 2000-4000 ekeä. Mun lääkäri ainakin vaikuttaa tosi luotettavalta/pätevältä tyypiltä että olen ihan turvallisin mielin ollut:) Eiköhän ne aika hyvin osaa sen kustannusarvion tehdä kun nähneet ties minkälaista hammaskalustoa.
Kyllä niihin rautoihin melko nopeasti tottuu. Lähinnä (ainakin mulla) kielellä oli totuttelua. Että puhumisessa piti ärrää vähän harjoitella. Niiden rautojen osaset painoi alussa kieltä niin, että kannattaa käyttää sieltä lääkäriltä saatavaa pastaa joka alussa helpottaa hankausta. Itellä kesti n. viikon-pari tottua rautoihin, sen jälkeen niitä ei kyllä huomaa häiritsemässä. Ja kiristysten jälkeen on kalusto muutaman päivän myös arka.
Itse jätin karkit kokonaan, ei tee mieli mitään sitkeää laittaa suuhun joka mahdollisesti saattaa olla raudoille vahingoksi. Suklaata ja sipsiä syön. Kaikkiruokainenkin olen. Lääkäri sanoi että salmiakki on pahin. HYvin on ainkin mulla tähän asti mennyt, ehkä jopa muutama ylimääräinen kilokin kaupan päälle lähtenyt:)
Ei muuta kun tsemppiä sulle, hymyillään kun tavataan:) - haluaa tietää
meiksä kirjoitti:
Moron!
Mulle ei ainakaan mitään kirjallista hoitosuunnitelmaa tehty. Ihan suullisesti kertoi tulevasta prosessista ja kustannusarvioksi antoi melko lavean haarukan: 2000-4000 ekeä. Mun lääkäri ainakin vaikuttaa tosi luotettavalta/pätevältä tyypiltä että olen ihan turvallisin mielin ollut:) Eiköhän ne aika hyvin osaa sen kustannusarvion tehdä kun nähneet ties minkälaista hammaskalustoa.
Kyllä niihin rautoihin melko nopeasti tottuu. Lähinnä (ainakin mulla) kielellä oli totuttelua. Että puhumisessa piti ärrää vähän harjoitella. Niiden rautojen osaset painoi alussa kieltä niin, että kannattaa käyttää sieltä lääkäriltä saatavaa pastaa joka alussa helpottaa hankausta. Itellä kesti n. viikon-pari tottua rautoihin, sen jälkeen niitä ei kyllä huomaa häiritsemässä. Ja kiristysten jälkeen on kalusto muutaman päivän myös arka.
Itse jätin karkit kokonaan, ei tee mieli mitään sitkeää laittaa suuhun joka mahdollisesti saattaa olla raudoille vahingoksi. Suklaata ja sipsiä syön. Kaikkiruokainenkin olen. Lääkäri sanoi että salmiakki on pahin. HYvin on ainkin mulla tähän asti mennyt, ehkä jopa muutama ylimääräinen kilokin kaupan päälle lähtenyt:)
Ei muuta kun tsemppiä sulle, hymyillään kun tavataan:)Kiitos meiksä vastauksestasi :) Sen verran vielä haluaisin kysyä, että onko sulla ne raudat sitten niinku hampaiden takana, jos ne kieltä on painanut? Mulla raudat tulee hampaiden etupuolelle eli uskon, että raudat varmaankin aluksi hankaa poskia sekä ylä- ja alahuulta, mutta eiköhän siitä selviä sitten sen pastan avulla:)
- meiksä
haluaa tietää kirjoitti:
Kiitos meiksä vastauksestasi :) Sen verran vielä haluaisin kysyä, että onko sulla ne raudat sitten niinku hampaiden takana, jos ne kieltä on painanut? Mulla raudat tulee hampaiden etupuolelle eli uskon, että raudat varmaankin aluksi hankaa poskia sekä ylä- ja alahuulta, mutta eiköhän siitä selviä sitten sen pastan avulla:)
Mulla on tällä hetkellä raudat ylhäällä edessä ja kitalaessa kaari, joka levittää kalustoa leveämmälle. Se kaari hankasi aluksi kieltä. Nyt sain viikko sitten alahampaiden taaksi kaaren levittämään hampaita ja sen pidikkeet hampaiden sisäpuolella aiheuttivat hankausta. Mutta todellakin se pasta toimii ja sitä kannattaa käyttää:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302265
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261978Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121529Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121377Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951076
- 17997
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks116759