Automaattivaihteistolla pysäköinti, auttakaa huolimatonta :(

Tyhmä kysyjä

Koska olen aika uusi ja kokematon automaatin käyttäjä, niin kysyisin nyt että onko haittaa jos auton sammuttaa vaihteen ollessa D-asennossa? Kiireessä ja epähuomiossa vain sammutin auton ja huomasinkin että D-valinta oli vielä päällä. Mitä tuolloin pitäisi toimia? Eli voinko siirtää valitsimen sitten P:lle (auton ollessa siis sammutettuna) jolloin valitsin on seuraavan kerran autoa käynnistäessä P:llä vai meneekö vaihteisto tästä jotenkin sekaisin?

29

22631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Automaatti vuodesta 1988

      tosin ei se käyntiinkään lähde ennen kuin siirrät vaihteen joka P tai N asentoon.
      Eli valitse P-asento ja sammuta, tällöin toimii myös pysäköintijarru - joka ei todellakaan korvaa seisontajarrua. D-asennossa ei ole lainkaan jarruominaisuuksia.

      • Tyhmä kysyjä

        Kiitos pikaisesta vastauksesta!! Nyt ehken voin nukkua yön rauhassa. Täytyy kyllä olla jatkossa huolellisempi ettei vaan mene tyhmyyksissä rikkomaan jotain mitä ei niin hyvin ymmärrä. On se automaatti NIIIN paljon kätevämpi kuin manuaalinen vaihteisto...näköjään niin helppo että unohtaa sen olemassa olon. :D


      • tomaatti P

        Miksiköhän P-asento ei korvaisi käsijarrua?


      • eri asioita
        tomaatti P kirjoitti:

        Miksiköhän P-asento ei korvaisi käsijarrua?

        Automaatin P-asento ei korvaa käsijarrua yhtään paremmin kuin manuaalivaihteen päälläolokaan.
        Ainakin minun automaattini käsikirjassa lukee vaihteisto-osiossa isoilla kirjaimilla, että pysäköitäessä mäkeen on käsijarru aina kytkettävä.


      • Autom.mies.
        eri asioita kirjoitti:

        Automaatin P-asento ei korvaa käsijarrua yhtään paremmin kuin manuaalivaihteen päälläolokaan.
        Ainakin minun automaattini käsikirjassa lukee vaihteisto-osiossa isoilla kirjaimilla, että pysäköitäessä mäkeen on käsijarru aina kytkettävä.

        silti eriasia, kuin manuaalilaatikossa vaihteen päälläolo! kokeile vailla auomaatti on käynnissä, ja p_päällä. ei liiku mihinkään, vaikka työntäisit kuinka, mites käy manuaalin, kun kone käy, ja vaihde on päällä? se liikkuu, jos on kunnossa... p-luikitsee vaihdelaatikon, siksi sitä ei saa ikinä vauhdissa laittaa päälle. Jopa katsastus antaa automaatille armoa käsijarrusta, tuon P: n takia, vailkka manuaali sanoilla arvoilla hylättäisiin jo.


      • pikemminkin
        Autom.mies. kirjoitti:

        silti eriasia, kuin manuaalilaatikossa vaihteen päälläolo! kokeile vailla auomaatti on käynnissä, ja p_päällä. ei liiku mihinkään, vaikka työntäisit kuinka, mites käy manuaalin, kun kone käy, ja vaihde on päällä? se liikkuu, jos on kunnossa... p-luikitsee vaihdelaatikon, siksi sitä ei saa ikinä vauhdissa laittaa päälle. Jopa katsastus antaa automaatille armoa käsijarrusta, tuon P: n takia, vailkka manuaali sanoilla arvoilla hylättäisiin jo.

        Onko sulla munat numeroa liian pienet, vai miksi pitää selvää asiaa ränkyttää?

        Kyllä, automaatin P-asento lukitsee vaihteiston ja auton saa sen avulla pysymään paikallaan mäessä, vaikka moottori olisi käynnissä. Mutku ei sitä siihen ole tarkoitettu, lukitusmekanismi kun kuluu ja pettää, niin tulee pajalle asiaa ... eikä lie ihan halpaa!

        Ja mitä varten sitä käsijarrua oikein pitäisi säästellä? Sehän menee jumiin käytön puutteessa eli tulee siltäkin osin lisää rahanmenoa, jos/kun pitää käydä jarruja herkistelemässä aina ennen katsastusta.


      • kätevämpi
        Tyhmä kysyjä kirjoitti:

        Kiitos pikaisesta vastauksesta!! Nyt ehken voin nukkua yön rauhassa. Täytyy kyllä olla jatkossa huolellisempi ettei vaan mene tyhmyyksissä rikkomaan jotain mitä ei niin hyvin ymmärrä. On se automaatti NIIIN paljon kätevämpi kuin manuaalinen vaihteisto...näköjään niin helppo että unohtaa sen olemassa olon. :D

        Automaatti on juuri tarkoitettu vammaisille ja muuten vähän avuttomille autoilijoille. Kuuluvatkohan kaikki naiset tähän ryhmään?


      • Kysyvä_
        pikemminkin kirjoitti:

        Onko sulla munat numeroa liian pienet, vai miksi pitää selvää asiaa ränkyttää?

        Kyllä, automaatin P-asento lukitsee vaihteiston ja auton saa sen avulla pysymään paikallaan mäessä, vaikka moottori olisi käynnissä. Mutku ei sitä siihen ole tarkoitettu, lukitusmekanismi kun kuluu ja pettää, niin tulee pajalle asiaa ... eikä lie ihan halpaa!

        Ja mitä varten sitä käsijarrua oikein pitäisi säästellä? Sehän menee jumiin käytön puutteessa eli tulee siltäkin osin lisää rahanmenoa, jos/kun pitää käydä jarruja herkistelemässä aina ennen katsastusta.

        Mihin se automaattivaihteiston P (park) asento on tarkoitettu, ellei pysäköintijarruna käytettäväksi?


      • Käsijarru toimii
        tomaatti P kirjoitti:

        Miksiköhän P-asento ei korvaisi käsijarrua?

        Käy se autokoulu joskus loppuun, niin perusasiat selviävät. Tai kokeile laittaa jonkun tuttavasi loota P-asentoon vauhdissa. Pysähtyykö? Ei ne autolootatkaan aina toimi ikivanhoina kuten on suunniteltu.


      • automaatti jees
        kätevämpi kirjoitti:

        Automaatti on juuri tarkoitettu vammaisille ja muuten vähän avuttomille autoilijoille. Kuuluvatkohan kaikki naiset tähän ryhmään?

        jos kuvittelet että se oikean käden heilutus ja vaseman jalan polkeminen tekee ajamisesta jotain hienoa. Kun kerran autoihin on keksitty esim sähkokäynnistys, en ainakaan minä halua veivillä autoani käynnistää, ihan yhtä turhaa ja vaivalloista on välityssuhteiden käsinvalinta!
        Suurimman osan matkoistani olen toki tuota vaihdekeppiä heiluttanut, nykyisin en viitsi kun ei ole mikään pakko, on se vaan NIIN PALJON parempi se automaatti.
        Alottajalle haluaisin sanoa ettei se automaatti siitä sekaisin mene, mutta kuten olet huomannut, ei se käyntiin lähde kuin P tai N-asennossa ja joissain autoissa avaimen saa virtalukosta vain P-asennossa.
        Mäessä ja varsinkin liukkaalla kannattaa aina käyttää seisontajarrua, tasaisella parkkipaikalla se toki pysyy pelkällä P-asennolla


      • tässäkään lajissa
        Kysyvä_ kirjoitti:

        Mihin se automaattivaihteiston P (park) asento on tarkoitettu, ellei pysäköintijarruna käytettäväksi?

        > Mihin se automaattivaihteiston P (park) asento on tarkoitettu, ellei pysäköintijarruna käytettäväksi?

        Se on varsinaisen pysäköintijarrun = käsijarrun varajärjestelmä. Eli käsijarru laitetaan aina päälle (tasaisellakin, niin saa mekanismi liikuntaa & pysyy kunnossa) ja vaihteiston lukitus (P-asento) varmistaa, ettei auto lähde omille teilleen, vaikka käsijarru pettäisikin.

        Se lukitusmekanismi on tosiaan hentoinen ja käyttöohjekirjoissa pitäisi kyllä olla varoitus auton parkeeraamisesta pelkästään sen varaan ... riskinähän on sekin, että auto liikkuu mekanismia kytkettäessä.

        ...tosin joissain autoissa tämä on estetty siten, ettei keppiä saa P-asentoon / pois P-asennosta, ellei paina jarrua.


      • lukitus on
        tässäkään lajissa kirjoitti:

        > Mihin se automaattivaihteiston P (park) asento on tarkoitettu, ellei pysäköintijarruna käytettäväksi?

        Se on varsinaisen pysäköintijarrun = käsijarrun varajärjestelmä. Eli käsijarru laitetaan aina päälle (tasaisellakin, niin saa mekanismi liikuntaa & pysyy kunnossa) ja vaihteiston lukitus (P-asento) varmistaa, ettei auto lähde omille teilleen, vaikka käsijarru pettäisikin.

        Se lukitusmekanismi on tosiaan hentoinen ja käyttöohjekirjoissa pitäisi kyllä olla varoitus auton parkeeraamisesta pelkästään sen varaan ... riskinähän on sekin, että auto liikkuu mekanismia kytkettäessä.

        ...tosin joissain autoissa tämä on estetty siten, ettei keppiä saa P-asentoon / pois P-asennosta, ellei paina jarrua.

        >> Mihin se automaattivaihteiston P (park) asento on tarkoitettu, ellei pysäköintijarruna käytettäväksi?

        > Se on varsinaisen pysäköintijarrun = käsijarrun varajärjestelmä.

        Unohtui mainita - lukitus ajaa siis saman asian kuin vaihde päällä pysäköinti manuaalivaihteisessa autossa.

        Automaattilaatikoissahan on (siis perinteisessä automaagissa...) momentinmuunnin laatikon ja moottorin välissä = ei kiinteää, mekaanista yhteyttä, joka estäisi autoa vierimästä alamäkeen käsijarrun pettäessä. -> Laatikkoon on pitänyt lisätä erillinen lukitustoiminto (= P-asento) vastaamaan em. vaihde päällä pysäköinti


      • Anonyymi
        Tyhmä kysyjä kirjoitti:

        Kiitos pikaisesta vastauksesta!! Nyt ehken voin nukkua yön rauhassa. Täytyy kyllä olla jatkossa huolellisempi ettei vaan mene tyhmyyksissä rikkomaan jotain mitä ei niin hyvin ymmärrä. On se automaatti NIIIN paljon kätevämpi kuin manuaalinen vaihteisto...näköjään niin helppo että unohtaa sen olemassa olon. :D

        Minä kams "opettelen" käyttämään automaattivahteistoa ja parikertaa sammuttanut D-asennossa. Nyt olen jo oppinut käyttämään. Ei lähde avain pois virtalukosta joten käänsin virran päälle (en käynnistänyt) ja valitsin P-asentoon. Aito uusi Yaris.Onpa mukava ajaa automaatilla. Ukkokin kehui!


      • Anonyymi
        tomaatti P kirjoitti:

        Miksiköhän P-asento ei korvaisi käsijarrua?

        Oot ainakin ollut harvinaisen tyhmä


      • Anonyymi
        kätevämpi kirjoitti:

        Automaatti on juuri tarkoitettu vammaisille ja muuten vähän avuttomille autoilijoille. Kuuluvatkohan kaikki naiset tähän ryhmään?

        Onkohan jenkkilässä 200 miljoonaa vammaista ?


      • Anonyymi
        kätevämpi kirjoitti:

        Automaatti on juuri tarkoitettu vammaisille ja muuten vähän avuttomille autoilijoille. Kuuluvatkohan kaikki naiset tähän ryhmään?

        Kuka nyt enää haluaa polkuautolla ajaa vuonna 2o2o


      • Anonyymi
        Kysyvä_ kirjoitti:

        Mihin se automaattivaihteiston P (park) asento on tarkoitettu, ellei pysäköintijarruna käytettäväksi?

        Pelkkä P kuluttaa vaihteistoa voi tulla kallista


    • Anonyymi

      Kummallisia uskomuksia. Autossa on käsijarru siksi, että sitä käytetään. P-asento lukitsee vaihteiston ja auto ei liiku, sitä ei kukaan kiistä. Mutta miksi ihmeessä koko autoa ei lukitsisi paikoilleen jarrupaloilla, tasaisesti neljästä kulmasta? Vaan pitää kaikki rasitus kohdistaa siihen vaihteiston lukitussalpaan?

      • Anonyymi

        Kai näitä asioita voi lähestyä ihan vaan maalaisjärjellä eikä tunteella.
        Olen 15 vuotta käyttänyt tasamaalla vain vaihdelaatikon P-asentoa, mutta pienessäkin mäessä lisäksi käsijarrua, mikä on ollut hyvä teko.
        Edellinen auto kulki meillä ainakin sen 465 tkm, jolloin vein sen ehjällä aut. laatikolla ja koneella vaihtoon. Öljynvaihdot kannattaa toki tehdä.


      • Anonyymi

        Sun autossa siis käsijarru vaikuttaa neljään pyörään. Mikä auto on kyseessä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai näitä asioita voi lähestyä ihan vaan maalaisjärjellä eikä tunteella.
        Olen 15 vuotta käyttänyt tasamaalla vain vaihdelaatikon P-asentoa, mutta pienessäkin mäessä lisäksi käsijarrua, mikä on ollut hyvä teko.
        Edellinen auto kulki meillä ainakin sen 465 tkm, jolloin vein sen ehjällä aut. laatikolla ja koneella vaihtoon. Öljynvaihdot kannattaa toki tehdä.

        Käsijarru jäätyy kiinni pakkasella jos ollut sadetta illalla ei aamullamkössäri aukee


    • Anonyymi

      kertokaa naiset lisää auto-ongelmistanne että me miehet saadaan kunnon naurut :D

    • Anonyymi

      Olisitpa kertonut mikä auto merkki ja malli ja valmistus vuosi.
      Uudemmissa autoissa nuo edellä mainitut viisaudet ovat turhia.
      Automatiikka helpottaa kaikessa parkissa esim automaattinen käsijarru ,aina pysähtyessäkin ja merkkivalot ja summerit jos valitsin jää laittamatta P asentoon.

      • Anonyymi

        Aloitus on 12 vuotta vanha.


      • Anonyymi

        Volkkarit on vielä fiksumpia kun niissä ei ole mekaanista vaihteenvalitsinta. Vaihteisto menee P asentoon ja käsijarru menee päälle automaattisesti kun auton sammuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitus on 12 vuotta vanha.

        Niin kuin sinäkin


    • Anonyymi

      Kyllähän nuo automaatit ovat jo kauan tarjonneet manuaalin vankoille kannattajille sen käsivalinnan, kun Tip- ja Steptroniceissa sun muissa keppi käännetään vasemmalle.
      Vaikka tosin vain vaihde kerrallaan.

    • Anonyymi

      Toyotan. Eletroninen hybriidi on paras vaihteisto
      Ei nyi ja on helppokäyttöinen.
      Esim rav nelosessa jossa 222hv

    • Anonyymi

      Pitäisi olla laki joka kieltää lisääntymisriitit kahden uusavuttoman automaattitoopen välillä

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      146
      2444
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      175
      1681
    3. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1578
    4. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      865
    7. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      851
    8. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      815
    9. Milloin viimeksi

      Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe