ja "juurikin näin" oikein tarkoittaa? Mikä muoto se oikein on, mitä sillä tavoitellaan, miksi ei sanota vain juuri niin tai juuri näin? Kuulin, tai kiinnitin huomioni siihen ensimmäistä kertaa jokunen aika sitten. Nyt tuntuu, että kuulen sitä radiosta koko ajan. Jostain syystä se ottaa korvaani, en kuule siinä mitään lisämerkitystä tai vivahdetta, se vain tuntuu tarpeettomalta. Onko tämä uusi juttu, vai vain minulle uusi?
Mitä tämä "juurikin niin"
18
660
Vastaukset
- hymm ,,
tulee uusia sanoja , uusia muotoja, se on kielemme rikkaus.
Nythän on palattu murteisiin, ennen ei saanut kouluissa ainakaan kirjoitella murteella.- beessi
Tiedä sitten aina tuosta rikkaudesta... Murteista pidän kyllä, enemmän ehkä kuitenkin kuultuna kuin luettuna.
Minusta usein tuntuu, että esim. tuollaiset kuin tuo "juurikin" vähentävät sanotun painavuutta, uskottavuuttakin. Tosin ei niitä taida oikein "asiallisissa" puheissa kuullakaan. - hymmm,,,
beessi kirjoitti:
Tiedä sitten aina tuosta rikkaudesta... Murteista pidän kyllä, enemmän ehkä kuitenkin kuultuna kuin luettuna.
Minusta usein tuntuu, että esim. tuollaiset kuin tuo "juurikin" vähentävät sanotun painavuutta, uskottavuuttakin. Tosin ei niitä taida oikein "asiallisissa" puheissa kuullakaan.koskee korvaan.
Julkisuudessa tulee puhua kirjakielellä. Pieniä muotoja, vuirheitä, voi esiintyä kuten " juurikin" .
Poikkeavat väännnöt, kuten savon murre ym, ne aiheuttaa ihmetystä, korvasa kuuluu pahalle. - öh..öh...
Onneksi meillä on kielitoimisto, joka valvoo. Kaikkia hölmöyksiä ei tarvitse hyväksyä muka kielen muuttumiseksi.
- enm
- Ja korvaan minulla tuo kun tosi monet esimerkiksi jossain haastattelussa aloittaa aina kaikki vastauksensa "sanotaan nyt näin"...
Minusta siinä antaa itsestään jotenkin epäluotettavan kuvan, ikäänkuin sovittaisi sanottavansa sen mukaan mitä muut haluaa kuulla.
Sopii tietty poliitikoille...- hymm,,
on väkinäistä, kuin väkisin väänettyä.
Hänen kannattas mennä puheteraputille.
Hän vaikuttaa hyvin epävarmalta ihmiseltä, harmi, kuinka hänelle "kammettais" hiukan itsevarmuutta enemmän? - beessi
minuakin ärsyttänyt jo kauan. Eräässä työpaikassani kävi harvakseltaan vähän isompi pomo pääkonttorilta osallistumassa eri tilaisuuksiin. Hänellä oli tapana vastata porukan esittämiin kysymyksiin suunnilleen tuolla aloituksella, hieman alentuvasti ja kuin vähä-järkisille puhuen. Tehosti vielä ilmeillään ja kehon kielellään. Hän siis käytti tuota aloitusta vähän eri tavalla kuin poliitikot tai muut mielistelijät.
Itse taidan joskus silkkaa laiskuuttani sanoa "sanoisinko". Sen avulla koen voivani jotenkin oikaista, sanoa lyhyemmällä ilmaisulla jonkin asian.
Radiota kuunnellessa joskus joku asia tarttuu korvaan, nyt jo jonkin aikaa tuo "juurikin". Kuulin tosiaan ensimmäisen kerran ihan lähiaikoina. Nuoremmat toimittajat sitä tuntuvat käyttävän. Ei se minua hirveästi häiritse, juttujen sisältö kyllä on joskus jopa kiusallista kuultavaa.
- WanhaWaari
Oikeenninki silleensä. Tai suattaahan tuo olla silleensä tai toisinniinkii. Kuulakkoo syysilimoo!
- non-rec
Ja joka ei huomoo puolesta sanasta, ei ymmärrä kokonaisestakkaa.
- Tilja
Juurikin niin.
ITSEASIASSA! En voi sietää kun itseasiassa työnnetään joka paikkaan, esim. itseasiassa täällä paistaa aurinko!"
Eikös ennen sanottu että lisää tunnettavuutta, nyt sanotaan lisää tunnettuutta.
Ja on tosi ja epätosi...?- juuri ..
kirjoittamaan tuosta itseasiassa-turhakkeesta.
Se ei tuo sanomaan mitään lisäinformaatiota, eikä mitään puutu, kun sen jättää pois.
Nykyisin olen huomannut, että sen käyttö on tullut harvemmaksi.
Minusta sekin on (itseasiassa)sana, jolla epävarma keskustelija (itseasiassa)yrittää luoda sanomaansa sisältöä, vaikka (itseasiassa) se kuulostaa usein toistettuna (itseasiassa) vain naurettavalta tautofonialta.
. - kaikkea kanssa
juuri .. kirjoitti:
kirjoittamaan tuosta itseasiassa-turhakkeesta.
Se ei tuo sanomaan mitään lisäinformaatiota, eikä mitään puutu, kun sen jättää pois.
Nykyisin olen huomannut, että sen käyttö on tullut harvemmaksi.
Minusta sekin on (itseasiassa)sana, jolla epävarma keskustelija (itseasiassa)yrittää luoda sanomaansa sisältöä, vaikka (itseasiassa) se kuulostaa usein toistettuna (itseasiassa) vain naurettavalta tautofonialta.
.tuo "olkoon" on korvissani kuin heitetty/vaatimattomasti sanottu.
Onneksi en sitä sano kun onnittelen jotain ihmistä. Onnea, yksistään puhuu sanana paljon enemmän. - Vain kansakoulun käynyt
mitä se tarkoittaa, mitä on sen asian ulkopuolella,en koskaan käytä moista sanahirviötä, sillä ei ole mitään tekemistä minkään kanssa, asiat puhutaan niinkuin ne ovat ilman moisia ihmeellisyyksiä.
- beessi
Vain kansakoulun käynyt kirjoitti:
mitä se tarkoittaa, mitä on sen asian ulkopuolella,en koskaan käytä moista sanahirviötä, sillä ei ole mitään tekemistä minkään kanssa, asiat puhutaan niinkuin ne ovat ilman moisia ihmeellisyyksiä.
meille englannin kielestä. En minäkään siihen järin ihastunut ole, mutta voisin hyvin kuvitella joskus sitä käyttäväni korostaakseni jotain asiaa, osoittaakseni, että asia on todellinen tai osoittaakseni asian varsinaisen pointin. Tyyliin "itse asiassa hän on jo käynyt siellä jo kuukausia, vähintään kerran viikossa".
kaikkea kanssa kirjoitti:
tuo "olkoon" on korvissani kuin heitetty/vaatimattomasti sanottu.
Onneksi en sitä sano kun onnittelen jotain ihmistä. Onnea, yksistään puhuu sanana paljon enemmän.Eräs opettaja sanoi kerran ettei koskaan saa kiittää KULUNEESTA! Ei sanota että "kiitos kuluneesta vuodesta!" Parempi sanoa että menneestä tai yhteisestä vuodesta.
Onhan näitä paljonkin mutta muutama kalskahtaa pahasti korvaan...- niih ..
beessi kirjoitti:
meille englannin kielestä. En minäkään siihen järin ihastunut ole, mutta voisin hyvin kuvitella joskus sitä käyttäväni korostaakseni jotain asiaa, osoittaakseni, että asia on todellinen tai osoittaakseni asian varsinaisen pointin. Tyyliin "itse asiassa hän on jo käynyt siellä jo kuukausia, vähintään kerran viikossa".
Läheskään kaikki EI ole suomenkielen maistereita!
"Suhtkoht" kirja kieli riittää, "eteenkin" virallisissa haastatteluissa.
Se on minun mielipide. Murteella puhuminen tulee "eteenkin" kieltää julkisissa keskustelu tilaisuuksissa.
Suomessa on todella rumia murteita, eivät sovi julkiseen keskusteluun. - beessi
niih .. kirjoitti:
Läheskään kaikki EI ole suomenkielen maistereita!
"Suhtkoht" kirja kieli riittää, "eteenkin" virallisissa haastatteluissa.
Se on minun mielipide. Murteella puhuminen tulee "eteenkin" kieltää julkisissa keskustelu tilaisuuksissa.
Suomessa on todella rumia murteita, eivät sovi julkiseen keskusteluun.Äärimmäisen huolellinen puhe on minusta jopa rasittavaa kuunneltavaa. Usein se vaikuttaa myös aika teennäiseltä, harvalta se tulee aivan luontevasti.
Murteen käyttäminen mielestäni sopii joihinkin tilanteisiin, toisiin taas ei. En itse pidä mitään murretta rumana, minusta on mukava kuunnella eri murteita. Toisaalta, jos esimerkiksi jo useamman vuoden kansanedustajana ollut käyttää voimakasta murretta puheenvuoroissaan, pidän sitä teeskentelynä. Etenkin, jos aikaisemmin on kuullut saman henkilön puhuvan melko neutraalia yleiskieltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841