jatkuva vessahätä...

ihmetyttääjakurjaaon

Jepsis, elikkäs miulla on ny melkeen vuoden verran ollu aina vähän väliä jatkuva pissahädän tunne.
Alussa se tuntui itselle ymmärrettävältä, sillä juon välillä varsin paljon, etenkin kofeiinipitoisia juomia, ja kofeiinihan lisää nesteen haihtumista kehosta.
Noh, kuitenkin tää hädän tunne tulee vaikka olisin pari minuuttia sitten vessassa käynyt... ja pitää aina venyttää nukkumaamenoa yömyöhälle, etei tarttis jatkuvasti rampata vessassa.
Hätä tulee myös usein, vaikken muutamaan päivää pahemmin kofeiinia/tms muuta nestettä joisi.

Noh, päädyin sitten lueskelemaan diabeteksen kakkstyypistä.
Sanottiin että ensioireet olisi jano, pissahätä ja väsymys... Kaikki sopii minuun, mutta sairastan kuitenkin masennusta, mikä selittää kans hyvin väsymykseni.

Mikä ihme oikeasti tekee tän?

On hurjan häpeällistä rampata vessassa koulussa (oon lukios), ja erityisen häpeä on välillä alle tunnin välein kavereiden kaa kaupungil hengaillessa keksimään jostain julkisia vessaja ja rampata niissä... :(

Kun tosiaan tuo juomisen vähennyskään ei auta...

Mikähän tähän vaivaan voisi siis olla syynä?

19

9711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terveysintoinen

      erittymistä, esim. karpalot, porkkana ja omenamehu. Myös kokis ja kalja sen saa aikaan.

    • sh

      ja virtsakokeisiin.
      Yliaktiivinen rakko?

    • ................

      Itselläni ongelmat alkoivat 16-vuotiaana ja nyt olen sinnitellyt niiden kanssa yli 3 vuotta. En ole uskaltanut ottaa asiaa esille lääkärin enkä kenenkään muun kanssa, enkä edes tiedä tarkalleen ottaen mikä minua vaivaa, mutta tuota yliaktiivista rakkoa ole epäillyt.

      Ongelma on samanlainen kuin sinulla eli lähes jatkuva vessahätä, joka vaivaa etenkin kodin ulkopuolella kaikilla julkisilla paikoilla. Tämän "sairastumisen" myötä olen alkanut ravata vessassa aina mahdollisuuden tullen. Koulussa käyn vessassa useita kertoja päivässä. Aina kun lähden kotoa/kotiin jostakin, niin käyn vessassa. Koulun, ostoskeskusten, kirjaston, huoltoasemien yms. vessat on tullut tutuiksi, koska mietin jatkuvasti missä on lähin vessa. Olen myös alkanut välttämää tilanteita ja paikkoja, joista en pääse nopeasti vessaan, kuten elokuvissa käynti ja 30min pitemmät automatkat. Jopa niinkin mukavasta asiasta kuin ulkona syöminen on tullut täysi paniikin aihe. Kotimatka on yhtä jalat ristissä panikointia, vaikka olisin käynyt ravintolan vessassa juuri ennen lähtöä ja juonut mahdollisimman vähän. Olen siis alkanut rajoittaa myös juomistani. Jos tiedän lähteväni jonnekin, niin en juo mitään moneen tuntiin. Arkiaamuisin en juo ollenaan, enkä myöskään kouluaterialla, vasta kotona koulupäivän jälkeen. Kaikista eniten tämän on häirinnyt varmaan kouluelämääni. Yleensä joudun lähtemään useita kertoja viikossa kesken tunnin vessaan ja muutamia kertoja olen joutunut lähtemään kokeesta kesken kaiken, mikä on vaikuttanut jo numeroihini.

      Aikamoinen tilitys tuli, mutta aikamoiseksi olen kai antanut ongelmankin paisua. Vessahätä kehittyy yleensä hiljalleen, mutta välillä tulee sellaisia yhtäkkisiä voimakkaita virtsaamistarpeentunnetta. Tällaisia saattaa tulla, vaikka olisin juuri käynyt vessassa ja sitten kun ryntään vessaan, niin ei sieltä kuitenkaan lähes mitään tule...

      Olisin myös kiitollinen, jos joku osaisi valaista mistä voisi olla kysymys tai onko mitään keinoja, jolla virtsaamisen tarvetta voisi vähentää. Lääkärille en taida vielä uskaltaa mennä.

      • diipadaapadaa

        Heippa!

        Sinuna tarkistaisin itseni lääkärillä mahdollisen virtsatietulehduksen varalta. Tauti pitäisi saada taltutettua ennenkuin se mahdollisesti menee munuaisiin ja aiheuttaa jo vakavempia haittoja. Älä turhaan lääkäriinmenoa pelkää, kerrot vapaasti että jännittää :) lääkäri ymmärtää ja auttaa tulehduksen hoidossa.
        Mikäli kyseessä ei ole mikään tauti niin yksi keino on olla kotona vaikkapa, juoda vettä ja pidättää mahdollisimman kauan, eli venyttää virtsarakkoa. Moni on kokeillut tätä ja kokenut sen hyödyksi. Jatkat niin kauan kunnes helpottaa.


      • t***a

        Tuleeko virtsaa joka kerta paljon vaiko vaan pieni liraus? Jos pissattaa, vaikka ei rakossa ole juuri mitään, on syytä mennä lääkärille.

        Minulla oli kouluaikana tapa käydä joka välitunti vessassa, enkä sitten osannut pidätelläkään pidempään. Pidätyskykyä pitää treenata ja tehdä lantionpohjan lihaksia vahvistavaa jumppaa, se auttaa.

        Vitrsaamistarve lisääntyy minulla kuukautisten alkaessa. Ihan nuorena vaikutti jopa virtsatietulehduksen oireilta muutama päivä vuodon alussa, joka ikinen kuukausi. Taidatte kaikki kirjoittajat olla sitä ikäluokkaa, että hormonitoiminta vielä hakee paikkaansa. Oletteko huomannut yhteyttä?


      • Ummetusvaivaa...

        Onko ummetusta epäilty?
        Itselläni ummetus aiheutti kauheat pissavaivat ja jouduin käymään ihan kokoajan vessassa. Kun olin käynyt pissalla oli taas kohta pissahätä.
        Lääkäri totesi että pissavaiva on erittäin yleinen ummetuksen seuraus.


      • Samaongelma

        Oletko saanut apua vaivaasi?


    • nhth

      Heippa!

      Kuulostaa kovin tutulta. Oireet alko muutama vuos sitten. 10 min välein sai käydä vessassa, yllättävästi tuleva pistävä vessahädän tunne, välillä tunsin itteni muutenkin fyysisesti kipeäksi tuon takia. Ja tosiaan virtsaa ei tullut kuin se tippa taikka kaksi.. Hävettävää oli aina pyytää kesken tunnin päästä vessaan yms. Kyllä siinä luokkakaverit ja muut tutut ihmetteli aina että pelleileekö tuo vai mikä sitä vaivaa.. Reissuissa ei pahemmin tullu käytyä, koska tiesin että autossa istumisesta ei olis tullu yhtää mitää, olis ollut suoranaista kidutusta.
      Eräs hoitaja muutti mun elämän erittäin positiivisella tavalla ottaessaan asian vakavasti ja laitto kunnon lähetteet eteenpäin. Todettiin myöhemmin yliaktiivinen virtsarakko johon sain lääkkeet ja oireet väheni lähes kokonaan. en ole käyttäny pitkään aikaan lääkkeitä enää, nykyään tunnen olevani "normaali rakkoinen" ja iloitsen jos olen päivän aikana ollu 10h käymättä vessassa :) Ja ah sitä ihanaa tunnetta kun yölliset 2-4 kertaa vessaan heräämiset on jääny vihdoin pois!
      Nykyään esim.matkalle lähteminen laukaisee oireet, pelko siitä ettei pääsekään vessaan ja tulee housuun. oireet tosin ei ole niin voimakkaat etteikö pystyisi pidättelemään pidempäänkin.
      Ehottomasti lääkärille sanomaan suoraan jos epäilee yliaktiivista rakkoa. tiedän miten pirullinen vaiva se on, mutta lääkkeet auttaa (melko kalliita n.30e/kk) , mielummin maksaa kun kärsii. Toki tietysti esim.tuo kakkostyypin diapetes ja virtsatulehdus kannattaa testata myös.

      Tsemppiä sulle!! Ja pahoittelen ehkä sekavaa tekstiä, toivottavasti kuitenki jotai selkoa saa =)

      P.s itsellä oli myös todettu masennus suunnilleen noihin sairastelun aikoihin, en sitten tiedä voiko näillä olla yhteys toisiinsa..

      • sykoloki

        Voi olla kyse myös stressireaktiosta tai ahdistuksesta, joka sitten kanavoituu jatkuvaan pissahätään. Ihmisen pääkopalla on tarve hallinnoida ympäristöään ja jos ei voi hallita stressiä syystä tai toisesta, ainakin pystyy hallitsemaan sitten pissahätää. Ruumiillisilla oireilla voi aina olla myös psyykkinen tausta, ensin kylläkin aina suljetaan pois lääketieteelliset syyt.


      • Anonyymi

        Moi! Mikä lääke sulle määrättiin yliaktiiviseen virtsarakkoon? Mä oon syönyt Omnic Ocasia ja se ei tunnu auttavan. :(


    • Turhautunut

      Olen 13½ ja kun menin yläasteelle en aluksi tiennyt ollenkaan missä vessa oli ja hyvin sellaiset 5h olin käymättä vessassa, mutta nyt kun olen käynyt puoli vuotta koulua niin on ollut jo kauan sitä vaivaa, että on koko ajan vessahätä. Kotona 2-3h välein ja koulussa käyn 1h-1h 30min välein vessassa eli joka välitunti, koska muuten varmaan joutuisin käymään kesken tunnin ja sitten on kiusallista pyytää opelta kun muutkin luokkalaiset kuulee ja kaikki opet ei edes päästä vessaan niin aina edellisestä illasta asti mietin tarkkaan onko yhtään välituntia milloin voisi olla käymättä vessassa. Sitten koulussa pitää sanoa kavereille jotain tekosyitä, että menee juomaan tms.
      Terkkarille sanoin muutaman viikon jälkeen kun vaivat huomattavasti alkoi ja ensin piti käydä antamassa virtsanäyte eikä mitään löytynyt (ja kavereille sanoin toisen syyn terkkarille menoon, sellaisen minkä takia menen kun tämä asia on saatu hoidettua) sitten terkkari sanoi, että pitäisi vaan yrittää venyttää sitä vessassa käyntiä. Kyllä se muutamaksi päiväksi toimi ainakin silloin kun olin kotona monena päivänä todennut, että on kolme tunnin välit, mutta sitten taas piti käydä useammin ja sitten pitää koko ajan koulussa ja kotona laskea miten pitkä väli on vessassakäynnillä ja se on tosi rasittavaa. En enään millään jaksaisi noita tekosyitä ja laskemista ja sitä kun pitää miettiä etukäteen milloin käy koulussa vessassa ja milläon voi käydä kaverien hupmaamatta ja milloin mikäkin tekosyy... Nyt sitten mitein vähän sitä, että olisi enemmä nilmavaivoja kuin ennen ja kun terkkarille sanoin niin ensi viikon kokeilen laktoosittomana (pitää siitäkin syystä keksiä kavereilla tekosyy) ja sitten saan lähetteen jollekkin pätevämmälle lääkärille. Äiti epäilee, että stressaan liikaa ja sittne on yhtä enemmän vessahätä ja se voi olla tottakin, mutta vaikea olla stressaamatta, knu pitää koko ajan ajatella vessässakäynnin ajankohtaa ja sitten aina turhautuu kun muut käy ehkä kerran koulupäivässä vessassä ja minä jotian 5 kertaa.

    • wqiudh

      Mullakin oli yhdessä vaiheessa tuo vessassa ramppaamisongelma. Ja ties mitä kauheita ajatuksia mulla oli, että jos mulla onkin diabetes tai sukupuolitauti tms. No ei ollut mitään fyysistä vaivaa. Mä vaan stressasin niin paljon siihen aikaa, että mun keho oireili tuolla tavalla. Nyt kun stressi on hellittänyt, ovat liialliset vessassa käynnit jääneet pois.

    • anonyymi4

      Itsekkin olen 13½ vuotias ja lääkärissä ollaan jo käyty, antibiootti kuuria kokeiltu, virtsanäytteet annettu, eikä mikään auta. Oireita on jatkunut noin vuosi ja huomaan, että mä stressaan rakollani. Se on tosi ärsyttävää, kun en pysty vaan venyttämään sitä, kun ei saa käydä vessas kun haluaa. Kun tulin yläasteelle niin oireet alko jo haittaamaan vakavasti. Itken joskus bussipysäkillä, koska tiedän että en pääse hetkeen vessaan.

    • stop.

      Lakkaa stressaamasta.

    • Help!!!

      Moi, mä oon 12v ja mulle on tullu kahen päivän aikana usein kova vessa hätä
      ja oon käyny normaalia useampana kertana vessassa.Tuntuu et ei mee ku
      kaks tuntii tai vähä yli ku tulee uus vessa hätä ja virtsaa tullee iha yhtä normaalistiki
      ku kunnon vessa hädän aikana.Auttakaa ku en oikein kehtaa kertoo kenellekkään
      tästä ku nolottaa, vai onko tää vaan hetkellistä vessassa ramppaamista..Juon kyl nestettä iha sopivasti ja silleen pelottaa et ois joku diabettes tai joku muu
      en uskalla hirveesti paljastaa asiaa.Voitteko neuvooo!:/

      • Jokuäijä123

        Mulla on ihan sama juttu...


    • käyttänyt

      Jos joutuu koko ajan miettimään pääseekö vessaan ja ehtiikö ja misäähän se on niin siihen auttaa vaipat. Syy täytyy etsiä ja korjata, mutta yksi ensiapu on vaipat. Voi ajatella, että tulee sitten jos tulee, eikä tarvi sitä stressata, tuleeko housuun.

    • Jubukka

      Mää oon 14 vuotias ja mulla oli ala-asteella kans sitä että joutu joka tunti käymään vessassa mutta nyt yläasteella se on vähän laantunut. välillä käyn kerran eli 12 aikaa ja välillä kaks kertaa päivässä, eli päivän aikana kahden tunnin välein. Myös vapaa-ajalla tämä asia vaivaa minua, koska en voi välillä mennä edes kylälle joidenkin kavereiden kanssa, kun mietin että minne pääsisin vessaan ilman että tarvii sanoo niille että mennään tonne ja keksii tekosyytä :/ Pitkillä ajomatkoilla on pakko olla myös joku huoltoasema että pääsee vessaan. Haluisin vaa tän loppumaan, ettei tarvis aina stressata ja pelätä että koska pääsee vessaan.

    • Anonyymi

      veikkaampa että se on henkistä laatua minulla on ollut samanllaista kokko ikäni ja tunnen monia jolla on sama vika kannattaisi puhua lääkärille. voisi keksiä jotain ja ainakin suikea sairaudet pois

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2780
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      211
      1789
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1492
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1241
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1176
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      237
      1086
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1022
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      963
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      77
      865
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      750
    Aihe